PDA

Bekijk Volledige Versie : Aantal verkeersdoden spectaculair gedaald



Bofko
27-04-05, 11:57
DEN HAAG - Het aantal verkeersdoden is vorig jaar spectaculair gedaald. Eiste het verkeer in 2003 nog 1088 levens, in 2004 is dat aantal uitgekomen op 881. Dat is een daling van niet minder dan 19 procent, bleek woensdag uit cijfers van het CBS en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Minister Peijs (Verkeer) reageerde "verschrikkelijk tevreden", maar waarschuwde dat "resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst".

In 2003 was het aantal verkeersdoden nog licht gestegen, tegen de trend van de laatste jaren in. Deze nieuwste cijfers liggen volgens de minister zelfs onder die meerjarige trend. Het (voorlopige) aantal ziekenhuisopnamen ging met 10 procent omlaag naar 9486.
Alle leeftijdscategorieën lieten een flinke daling aan verkeersdoden zien. Onder kinderen tot en met 11 jaar waren het er 23, vergeleken met het opvallend hoge aantal van 42 in 2003. Onder 16- en 17-jarigen - de bromfietsleeftijd - ging het aantal flink omlaag, van 49 naar 28.

Revolutionair
Verkeersorganisatie 3VO noemt de cijfers revolutionair. Zij ziet haar overtuiging bevestigd dat veilig verkeer in Nederland "geen utopie" is. Om ervoor te zorgen dat dit niet blijft bij een eenmalige utschieter, roept 3VO minister Peijs op tot een nieuwe doelstelling en te mikken op maximaal 750 verkeersdoden in 2010. Zij zit immers nu al op haar streefcijfer van negenhonderd doden in 2010.
Een verklaring voor de dalingen is er volgens minister Peijs "niet helemaal". Het aantal snelheidsovertredingen en schadeclaims bij verzekeraars laat ook een daling zien, en ook elders in Europa zakken de aantallen slachtoffers. Het weer speelt verder een beperkte rol. Volgens de minister loont verder de hoge prioriteit die zij geeft aan veiliger verkeer, naast bijvoorbeeld maatregelen als de Bob-campagne tegen het rijden met alcohol, trajectcontroles en veiliger voertuigen.

Dodehoekspiegel
Peijs wil daarmee doorgaan. Zo lanceerde zij op het AVV-testterrein in Delft het proefproject Deartruck, detection around the truck, een systeem met camera's en sensoren dat de chauffeur een compleet beeld geeft wat er rond de vrachtwagen gebeurt. Doel is om het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers door rechtsafslaande vrachtwagens te verminderen. In 2004 zijn bij dit soort ongevallen zestien fietsers omgekomen, het hoogste cijfer sinds de invoering van de verplichte dodehoekspiegel voor grote vrachtwagens in 2003. Peijs laat dit onderzoeken.

Kanttekeningen
De ANWB noemt de daling van het aantal verkeersslachtoffers "prachtig" maar plaatst ook kanttekeningen. Een woordvoerder wijst er op dat plannen om wegen veiliger te maken zijn uitgesteld vanwege geldgebrek. Het gaat dan volgens de organisatie om ingrepen die "echte slagen vooruit" zullen betekenen. "Nu moeten we doorhalen," aldus de zegsman.
Verder vindt de ANWB onder meer dat kinderen meer verkeersles moeten krijgen, zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs.

nu.nl

Ff wat goed nieuw plaatsen tussen de misere hier.

ipban?
27-04-05, 12:21
Ja, mooi onderzoek en inderdaad goed nieuws

Aan de andere kant blijft het me verbazen waarom de NL overheid hier zo'n ontiegelijk issue van maakt:

in 2003, doodsoorzaak NR1 hart- en vaatziekten: 46 942 doden

bron CBS (http://statline.cbs.nl/StatWeb/Table.asp?LA=nl&DM=SLNL&PA=7052_95&D1=0-1,7,30-31,34,38,42,49,56,62-63,66,69-71,75,79&D4=(l-8)-l&STB=G3&LYR=T:0&HDR=G2,G1)

taouanza
27-04-05, 13:17
Aantal overvallen, moord en doodslag zou ook zijn gedaald.

Bofko
27-04-05, 13:40
Geplaatst door taouanza
Aantal overvallen, moord en doodslag zou ook zijn gedaald.

:cool: Waarom zie ik Wizdom nooit dit soort dingen melden ?

Tomas
27-04-05, 13:47
Volgens mij zit de aivd hier achter. Die baalden natuurlijk iederekeer van Mars' dooddoeners zoals: de kans dat je in 't verkeer omkomt is groter dan doro een terroristische aanslag etc. Het volgende dat ze aanpakken is denk ik koolmonoxidevergifiting, dat was er namelijk ook zo een.

taouanza
27-04-05, 14:02
Geplaatst door Bofko
:cool: Waarom zie ik Wizdom nooit dit soort dingen melden ?

Waarom Wizdom?

Bofko
27-04-05, 14:10
Geplaatst door taouanza
Waarom Wizdom?

Ik zie Wizdom alleen maar berichten plaatsen waar de misere van afdruipt dan wel een interpretatie geven waar de misere van afdruipt.

taouanza
27-04-05, 14:20
Geplaatst door Bofko
Ik zie Wizdom alleen maar berichten plaatsen waar de misere van afdruipt dan wel een interpretatie geven waar de misere van afdruipt.

En dat doet alleen Wizdom?

Bofko
27-04-05, 14:35
Geplaatst door taouanza
En dat doet alleen Wizdom?

Denk,denk...
Ik zou even niemand anders kunnen bedenken, nu.

taouanza
27-04-05, 14:39
Geplaatst door Bofko
Denk,denk...
Ik zou even niemand anders kunnen bedenken, nu.

Ahum een schoolvoorbeeld van selectieve verontwaardiging.

Bofko
27-04-05, 14:50
Geplaatst door taouanza
Ahum een schoolvoorbeeld van selectieve verontwaardiging.

Van iemand vinden dat hij teveel naar de misere kant kijkt heeft uberhaupt niets te maken met verontwaardiging. Ik kan ook vinden dat iemand (te) optimistisch is . Moet ik dan iedereen waarvan ik vind dat hij te optimistisch is opnoemen ? Want anders ben ik volgens jou selectief verontwaardigd. Kom nou toch zeg...

~Panthera~
27-04-05, 15:12
Vast meer vrouwen op de weg. :ego:

taouanza
28-04-05, 09:19
Geplaatst door Bofko
Van iemand vinden dat hij teveel naar de misere kant kijkt heeft uberhaupt niets te maken met verontwaardiging. Ik kan ook vinden dat iemand (te) optimistisch is . Moet ik dan iedereen waarvan ik vind dat hij te optimistisch is opnoemen ? Want anders ben ik volgens jou selectief verontwaardigd. Kom nou toch zeg...


:rolleyes:

Bofko
28-04-05, 09:20
Geplaatst door taouanza
:rolleyes:
:vreemd: