PDA

Bekijk Volledige Versie : Klanten lusten geen Marokkanen



Seif
28-04-05, 12:34
Klanten lusten geen Marokkanen

Firma Feryn vindt geen valabele werknemers

Van onze redacteur

BRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''

BEHALVE die Marokkanen heeft in veertien dagen tijd niemand anders op onze oproep gereageerd, zucht Pascal Feryn. ,,Maar die Marokkanen zoeken we niet. Onze klanten willen dat niet. Ze moeten in privé-woningen, vaak villa's, kantelpoorten plaatsen, en die klanten willen hen niet over de vloer zien komen. Ik vind dat persoonlijk zeer erg, maar kan er niets aan doen.'' Volgens Feryn werken in zijn onderneming wel Marokkaanse werknemers, maar zij werken in de binnendienst. ,,Het zijn goede mannen.''

Feryn zegt de kandidaten van Marokkaanse origine geen rad voor de ogen te draaien. Ze krijgen volgens de zaakvoerder eerlijk te horen waarom ze niet welkom zijn. ,,Ik vind dus geen valabele kandidaten.''

Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding vindt dat de firma juridisch geen poot heeft om op te staan. ,,Het is niet omdat de klant zegt dat hij zo'n werkvolk niet wil, dat de firma ze kan weigeren. Als een van de sollicitanten klacht indient bij de politie, kan de zaakvoerder strafrechtelijk vervolgd worden op basis van de antiracismewetgeving'', zegt stafmedewerker Marco Van Haegenborgh.

Volgens Van Haegenborgh is het indienen van een klacht of het inschakelen van het Centrum voor bemiddeling een deel van het verhaal, maar is het belangrijker zaakvoerders te overtuigen niet toe te geven aan hun klanten. De werkgeversorganisatie Unizo erkent het fenomeen. ,,De angst voor de reactie van de klant wordt vaak gebruikt als reden om een allochtoon niet aan te nemen'', zegt Karen Castryck.

Unizo heeft daarom voor de kmo's in Vlaanderen en Brussel een servicepunt opgezet rond diversiteit. De organisatie adviseert de bedrijfsleider nooit toe te geven als een klant uitdrukkelijk zegt die persoon niet te wensen. ,,Deel mee welke werknemer het werk zal uitvoeren. Noem zijn/haar naam expliciet. Vermeld indien nodig de afkomst. Indien u lichte weerstand voelt, aarzel dan niet om de werknemer te verdedigen. 'Hij is al vijf jaar bij ons in dienst. Hij levert prima werk.' Sta achter uw medewerker'', staat in een speciale brochure. De werkgeversorganisatie adviseert ook alert te zijn voor schijnklachten. Mensen met seksistische, racistisch of andere vooroordelen komen daar niet altijd voor uit en verpakken dat liever in een klacht over de geleverde dienst.'' Volgens Unizo is het belangrijk te investeren in taalopleidingen, omdat klanten denken dat de kwaliteit van het werk evenredig is met de kennis van het Nederlands.

Feryn zoekt dertigers met een C-rijbewijs die het verschil kennen tussen een steen- en een metaalboor.

28/04/2005

Guy Fransen


©Copyright De Standaard

Ozer
28-04-05, 12:47
Das klote. Maar die baas valt niks te verwijten, want hij kan er ook weinig aan doen dat zijn klanten racistisch zijn. Het is juist prijzenswaardig dat hij er open voor uitkomt, ik hoop dat hij geen rechtzaak aan zijn broek krijgt.


Btw, waar is Verdonk nu? Is ze niet de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, of is ze dat alleen als de autochtone bevolking dat uitkomt? Ik heb Rita Verdonk, sinds haar benoeming tot minister, niet 1 keer iets vóór de allochtonen/Moslims zien doen.

Seif
28-04-05, 12:53
Geplaatst door Ozer
Btw, waar is Verdonk nu? Is ze niet de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, of is ze dat alleen als de autochtone bevolking dat uitkomt? Ik heb Rita Verdonk, sinds haar benoeming tot minister, niet 1 keer iets vóór de allochtonen/Moslims zien doen.

Volgens mij stellen de Vlamingen het niet erg op prijs, als Verdonk zich met hun zaken gaat bemoeien. :hihi:

RinC
28-04-05, 12:56
Geplaatst door Ozer
Das klote. Maar die baas valt niks te verwijten, want hij kan er ook weinig aan doen dat zijn klanten racistisch zijn. Het is juist prijzenswaardig dat hij er open voor uitkomt, ik hoop dat hij geen rechtzaak aan zijn broek krijgt.


Btw, waar is Verdonk nu? Is ze niet de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie, of is ze dat alleen als de autochtone bevolking dat uitkomt? Ik heb Rita Verdonk, sinds haar benoeming tot minister, niet 1 keer iets vóór de allochtonen/Moslims zien doen.


Ik vind dat die meneer alleen bullshit verkondigt. Dat hij er voor open uitkomt, maakt 't niet minder erg? Waarom bestaat zn klantenlijst alleen uit racisten?


Btw, Verdonk houdt zich alleen bezig met Nederland :p

Wide-O
28-04-05, 13:00
Ik vind het goed ziek.

Kunnen we straks weer lullen over al die luie werkloze Marokkanen.

Dus hij plaatst liever geen deurtjes (want geen personeel) dan de kans te lopen dat ie ze niet kan plaatsen omdat de klant boos zou kunnen worden ?

Die Verdonk mag je houwe :ego: Wij hebben hier onze eigen psycho's rondlopen :moe:

Goodnight
28-04-05, 13:07
Is bullshit dat die man niets valt te verwijten.

Uitzendbureau's in Nederland zetten ook bedrijven die mensen weigeren vanwege hun afkomst op een lijst.Daar verbrekenz e per direct iedere medewerking mee.

Hierin meegaan is goedkeuren.Als hij het echt schandalig vond zou hij andere klanten zoeken.Want hij gaat niemand wijsmaken dat iedere klant geen Marokkanen over de vloer wil.

Ozer
28-04-05, 13:09
Geplaatst door Seif
Volgens mij stellen de Vlamingen het niet erg op prijs, als Verdonk zich met hun zaken gaat bemoeien. :hihi:
foutje :nerveus:


Rinc:

Ik vind dat die meneer alleen bullshit verkondigt. Dat hij er voor open uitkomt, maakt 't niet minder erg? Waarom bestaat zn klantenlijst alleen uit racisten? Maakt het juist wel minder erg. Ik weet (gevoelsmatig) zeker dat er nog veel meer bedrijven op grond van afkomst mensen weigeren. Veel van hen zegt dan dat je niet over de benodigde kwalificaties beschikt ofzo, om je weg te schepen. Deze man komt er openlijk voor uit. Hij had ook kunnen liegen dat al die Marokkanen niet waren wat zij zochten.

Door deze manier wordt het probleem, dat er zeker is, tenminste tentoongesteld. Dan kan er ook wat tegen gedaan worden.

En wat betreft zijn klantenlijst, als nou 1 of 2 mensen racistisch waren, kon hij zonder hen. Blijkbaar bestaat een groot deel van zijn klantenlijst uit racisten, die hij niet kan missen voor het bedrijf. Hij moet ook geld verdienen.

Ozer
28-04-05, 13:11
Geplaatst door Goodnight
Uitzendbureau's in Nederland zetten ook bedrijven die mensen weigeren vanwege hun afkomst op een lijst.Daar verbrekenz e per direct iedere medewerking mee.
Geloof je dat zelf?

Wide-O
28-04-05, 13:16
Geplaatst door Goodnight
Uitzendbureau's in Nederland zetten ook bedrijven die mensen weigeren vanwege hun afkomst op een lijst.Daar verbrekenz e per direct iedere medewerking mee.


In België ligt dat dus iets anders. Er is een paar jaar terug nog een uitzendbureau veroordeeld wegens het noteren van "geen Marokkanen" op hun klantendossiers.



Want hij gaat niemand wijsmaken dat iedere klant geen Marokkanen over de vloer wil.

Ik schat 50%. In Vlaanderen dan.

duende
28-04-05, 13:19
Geplaatst door RinC
Ik vind dat die meneer alleen bullshit verkondigt. Dat hij er voor open uitkomt, maakt 't niet minder erg? Waarom bestaat zn klantenlijst alleen uit racisten?


Btw, Verdonk houdt zich alleen bezig met Nederland :p
Ik heb begrepen op deze web-site dat ALLE Europeanen rascisten zijn.
Zeker diegene die in het westen wonen en dan met name Nederlanders en Belgen...vooral Vlamingen eigenlijk.

delirious
28-04-05, 13:23
Laten we gelijk een fucking ster op onze kleding naaien, en er de hele dag mee fucking rond lopen.

Een ster als vlag hebben we inmiddels al.

Racistisch tuig!! :boos:

Goodnight
28-04-05, 13:26
Geplaatst door Ozer
Geloof je dat zelf? Ken iemand die bij een uitzendbureau werkt en die deden het ook.Moesten het ook gelijk doorgeven aan andere uitzendbureau's.

Diegene gaat daar niet over liegen.

mark61
28-04-05, 13:33
Geplaatst door Seif
[BBRUSSEL - Omdat de firma via advertenties geen personeel vond, heeft het kantelpoortenbedrijf Feryn langs de A12 in Londerzeel een bord geplaatst met de mededeling dat werknemers worden gezocht. De voorbije twee weken boden twintig Marokkanen zich aan voor de jobs van monteur, maar die zijn volgens algemeen directeur Pascal Feryn ongewenst. ,,De klanten aanvaarden hen niet.''[/B]

Wat een gelul. Wat ze allemaal niet bedenken om geen allo's te hoeven aannemen. Je dacht toch niet dat klanten hun opdracht intrekken als ze zien wie er voorrijdt 's ochtends? Dat kunnen ze trouwens niet eens.

Nog nooit zo'n vaginaal excuus gelezen.

mark61
28-04-05, 13:34
Geplaatst door Wide-O
In België ligt dat dus iets anders. Er is een paar jaar terug nog een uitzendbureau veroordeeld wegens het noteren van "geen Marokkanen" op hun klantendossiers.

Wat voor een code hebben ze nu bedacht?

delirious
28-04-05, 13:38
Misschien moeten deze Allo's hun haren blond verven, kleuren lenzen in, en hun huid bleken.
Oja en misschien hun naam veranderen in Jean, Klaas, of Bertha.
Misschien dat ze de baan dan wel hebben.

Back to Apartheid!!

:cheefbek:

duende
28-04-05, 13:40
Geplaatst door mark61
Wat voor een code hebben ze nu bedacht?
Een bruine zakdoek in hun achterzak.

Wide-O
28-04-05, 13:44
Geplaatst door mark61
Wat voor een code hebben ze nu bedacht?

I knowa nothingue :o

(voor mij ook wat onkies om daarover veel te vertellen)

Uit een verslag van de Brusselse Hoofdstedelijke Raad


De discriminerende praktijken die aan de basis liggen van een
gerechtelijk onderzoek tegen een uitzendbedrijf, raken een
groot deel van de Brusselse bevolking en moeten fel worden
tegengegaan op basis van de wet-Moureau.
Wij stellen met genoegen vast dat minister Tomas de Economische
en Sociale Raad heeft gevraagd de erkenning die dat
bedrijf in ons Gewest geniet, opnieuw te bekijken. Het is jammer
dat er behalve de intrekking van de erkenning, die door
haar directe gevolgen voor honderden werknemers bijna
onmogelijk kan worden opgelegd, geen andere maatregel
bestaat, zoals bijvoorbeeld geldboetes voor de verantwoordelijken
van het bedrijf.

De verantwoordelijken van de sector beamen dat dit discriminerende
systeem er kwam op vraag van de werkgevers. De
commerciële logica, de logica van de concurrentie wint het van
de wet en de ethiek. Volgens de PS-fractie blijkt uit deze zaak
van discriminatie in de uitzendsector en uit de argumenten van
de verantwoordelijken van het uitzendbedrijf in kwestie dat
privé-bedrijven niet in staat zijn de onwettige vragen van hun
cliënten af te wimpelen ondanks de gedragscode van de
beroepsvereniging van de uitzendkantoren.
Volgens ons moet er een precieze wetgeving komen ter
begeleiding en controle van het gemengd beheer van de
arbeidsmarkt.

Wij steunen de regering in haar wil om voor de uitzendkantoren
van de privé-sector strikte begeleidingsmaatregelen te doen gelden en de aanwezigheid van de overheid op de
arbeidsmarkt te vergroten, aangezien alleen de overheid garant
staat voor een gelijke behandeling van alle werknemers.
Ik hoop dat de minister voort zal gaan op de weg die hij is
ingeslagen en niet zal luisteren naar de lobbies die hem van
mening willen doen veranderen.

De heer Michel Lemaire (in het Frans).- Wij hebben vele
contacten gehad met de beroepsvereniging van de uitzendsector
en de directeur van die vereniging die zijn beroep blijkbaar
wil uitoefenen met inachtneming van positieve krachtlijnen
inzake discriminatie bij indienstneming.
Wat ons in de verklaringen van de directeur van het uitzendbedrijf
in kwestie heeft verbaasd, is dat hij blij was eindelijk
te kunnen spreken over de ware aard van de praktijken van
de hele sector. In het licht van die uitlatingen lijkt het antwoord
van de minister dat de erkenning van dat bedrijf kan worden
ingetrokken weinig afdoend en eenzijdig, aangezien de problematiek
van de discriminatie uiterst ingewikkeld is. De intrekking
van de erkenning als enig mogelijke straf, kan desastreuze
gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.
Toen ik aan de directeur van de beroepsvereniging vroeg of
hij bereid was elke onderneming die zich niet aan de wetgeving
houdt, uit zijn bestand te weren, heeft hij geantwoord dat
hij dat zou doen.

De heer Landuyt, uw Vlaamse ambtgenoot, heeft met de
federatie van de uitzendbedrijven een protocol gesloten waardoor
concurrentie tussen de bedrijven wordt voorkomen, aangezien
elke beperking op basis van ras of afkomst van de
werkzoekende onmiddellijk zou worden geweigerd.
Wij zouden een referentietekst willen opstellen waardoor
bedrijven uit de overheidssector verplicht worden regels na te
leven die elke vorm van discriminatie verbieden.
We zijn verheugd te kunnen verwijzen naar de wet van juli
1981 die rassenhaat bestraft.

Overweegt u andere middelen om de discriminatie van uitzendkantoren
bij indienstneming te voorkomen, afgezien van
wat u in de pers heeft verklaard?
Hoe zal u de regels inzake indienstneming doen naleven?

Mevrouw Fatiha Saïdi (in het Frans).- We wachten op de
resultaten van het gerechtelijk onderzoek tegen een uitzendkantoor
waar op heterdaad racistische praktijken zijn vastgesteld.



Meer op http://www.weblex.irisnet.be/data/CRB/cra/2000-01/00026/n/images.pdf

Paco.x
28-04-05, 13:47
Ik kan hier echt totaal geen begrip voor opbrengen. Wil je gekwalificeerde medewerkers of niet? Dat van die klanten is gewoon een slappe smoes, als je daarin meegaat ben jezelf net zo erg, zo niet erger. Ik ken vanuit mijn werk genoeg voorbeelden van dit soort zaken, maar dit is wel heel schrijnend. Blijkbaar is het in België nog erger dan hier (of ze komen er meer voor uit). :moe:

Ozer
28-04-05, 14:11
Ik begrijp jullie echt niet. Wat kan die baas er nou aan doen dat een groot deel van de Belgen racistisch is?

Hij kan wel de moraalridder uithangen, en voor 1 allochtoon de toekomst van zijn bedrijf riskeren, maar wat heeft dat voor nut?
Verandert de samenleving dan opeens in een niet-racistische?


De samenleving moet veranderen. Deze meneer geeft tenminste eerlijk aan dat de maatschappij niet deugt. Als de maatschappij is verandert, hoeft deze meneer ook helemaal niet mensen te weigeren.

Wide-O
28-04-05, 14:16
Geplaatst door Ozer
Ik begrijp jullie echt niet. Wat kan die baas er nou aan doen dat een groot deel van de Belgen racistisch is?

Hij zou bijvoorbeeld kunnen gebruik maken van de "golf van sympathie" die de zaak Remmery/Naima heeft losgeweekt.

delirious
28-04-05, 14:21
Geplaatst door Wide-O
Hij zou bijvoorbeeld kunnen gebruik maken van de "golf van sympathie" die de zaak Remmery/Naima heeft losgeweekt.

Die hakt er in. :duim:

Paco.x
28-04-05, 14:27
Ten eerste: ik geloof er helemaal niets van dat klanten hun afspraak spontaan afzeggen als ze een Marokkaanse naam horen. Natuurlijk zijn er een hoop racisten, maar zelfs die zullen er niet zo open voor uitkomen. Zie boven: als de werkgever aangeeft vertrouwen te hebben in zijn werknemer en instaat voor zijn deskundigheid hebben mensen weinig in te brengen. Als die mensen zien dat de klus goed geklaard wordt ben ik ervan overtuigd dat het ze geen ene rotmoer kan schelen dat het door zo'n vieze marokkaan is gedaan. Die man projecteert volgens mij voornamelijk zijn eigen vooroordelen op z'n gehele klantenkring en komt vervolgens met een slappe rotsmoes aan. :wtf:

Ozer
28-04-05, 14:54
Geplaatst door Wide-O
Hij zou bijvoorbeeld kunnen gebruik maken van de "golf van sympathie" die de zaak Remmery/Naima heeft losgeweekt. Op welke manier zou hij dat kunen doen? Ik kan het niet voor me zien namelijk.

Ik denk dat het enige gevolg zal zijn dat als hij een allochtoon in dienst neemt, de klanten in het vervolg met een allochtoon-vrij bedrijf gaan handelen.


delirious:

Die hakt er in.
Lol? :rolleyes:
in groep 8 zou ik heel stoer, ja echt wel, zeggen.

Tis maar een discussie meneertje, ik ben niet tegen jou ofzo, ik heb slechts een andere mening. Hou aub op met dat koterige gedoe.

Ozer
28-04-05, 14:57
Geplaatst door Paco.x
Ten eerste: ik geloof er helemaal niets van dat klanten hun afspraak spontaan afzeggen als ze een Marokkaanse naam horen. Natuurlijk zijn er een hoop racisten, maar zelfs die zullen er niet zo open voor uitkomen. Zie boven: als de werkgever aangeeft vertrouwen te hebben in zijn werknemer en instaat voor zijn deskundigheid hebben mensen weinig in te brengen. Als die mensen zien dat de klus goed geklaard wordt ben ik ervan overtuigd dat het ze geen ene rotmoer kan schelen dat het door zo'n vieze marokkaan is gedaan. Die man projecteert volgens mij voornamelijk zijn eigen vooroordelen op z'n gehele klantenkring en komt vervolgens met een slappe rotsmoes aan. :wtf:
En ten tweede?



Sommige mensen zullen zo ver heen zijn, dat ze gewoon tegen de besrijfsleider zeggen dat ze geen Marokkanen willen, anderen zullen het niet durven te zeggen, maar in het vervolg bij een ander bedrijf zaken gaan doen.

best wel interessant verhaaltje:zo kan het ook (http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1068790876487.html)

Wide-O
28-04-05, 15:04
Geplaatst door Ozer
Op welke manier zou hij dat kunen doen? Ik kan het niet voor me zien namelijk.


Door de mensen aan te nemen die ie nodig heeft ? Of is dat te gemakkelijk als antwoord ?



Ik denk dat het enige gevolg zal zijn dat als hij een allochtoon in dienst neemt, de klanten in het vervolg met een allochtoon-vrij bedrijf gaan handelen.


Klanten kiezen toch wel eieren voor hun geld op den duur. Daarnaast bestaan er ook, het zal je verbazen, kapitaalkrachtige anti-racisten ;) Dat werkt dus langs 2 kanten.

Hij is zowiezo een A-merk in België, dus omzetverlies zal in zijn geval niet zo heel groot zijn. If any.

mark61
28-04-05, 15:10
Geplaatst door Wide-O
Hij is zowiezo een A-merk in België, dus omzetverlies zal in zijn geval niet zo heel groot zijn. If any.

Waarmee je dus eigenlijk zegt dat hij zelf Marokkanen discrimineert. Dat was mijn overtuiging ook al.

Wide-O
28-04-05, 15:16
Geplaatst door mark61
Waarmee je dus eigenlijk zegt dat hij zelf Marokkanen discrimineert. Dat was mijn overtuiging ook al.

Hij discrimineert. Of daar racistische motieven van hemzelf bijzitten, of alleen de angst voor reacties van klanten, kan ik niet bepalen. Feit is wel dat die 20 man nu niet aan het werk zijn, toch ?

delirious
28-04-05, 15:30
Geplaatst door Ozer

delirious:

Lol? :rolleyes:
in groep 8 zou ik heel stoer, ja echt wel, zeggen.

Tis maar een discussie meneertje, ik ben niet tegen jou ofzo, ik heb slechts een andere mening. Hou aub op met dat koterige gedoe.

Dit is geen kloterig gedoe, meneertje.
Hier benadruk ik alleen maar iets waar ik het roerig mee eens ben.
Als jij dit ervaart als kloterig gedoe of een persoonlijke aanval, is dat heel jammer en ben je de discussie niet waard.

Feit blijft dat dit uitzendbureau inderdaad veel kan leren van de zaak Remmery/Naima.
Rik Vannieuwenhuyse en zijn vrouw zijn in mij ogen helden, die niet wijken voor racisten.

mark61
28-04-05, 15:46
Geplaatst door Wide-O
Hij discrimineert. Of daar racistische motieven van hemzelf bijzitten, of alleen de angst voor reacties van klanten, kan ik niet bepalen. Feit is wel dat die 20 man nu niet aan het werk zijn, toch ?

Of het racistisch is, weet ik niet. Maar dat hij bang is voor reacties van klanten geloof ik niet.

Paco.x
28-04-05, 15:48
En ten tweede?
Ja, de ten tweede begint eigenlijk bij "zie boven" :boeps:


Sommige mensen zullen zo ver heen zijn, dat ze gewoon tegen de besrijfsleider zeggen dat ze geen Marokkanen willen, anderen zullen het niet durven te zeggen, maar in het vervolg bij een ander bedrijf zaken gaan doen.

Je blijft er dus vanuit gaan dat deze man werkelijk handelt op basis van gegronde kennis van zijn klanten en dat zijn eigen vooroordelen geen rol spelen. Want ik twijfel hier heel sterk aan. Ik krijg in mijn werk vaak te maken met bedrijven die dit soort argumenten gebruiken, en vrijwel altijd proberen ze op die manier hun eigen beleid goed te praten. In Belgie zijn de problemen misschien wel groter dan in Nederland, maar ik ben er van overtuigd dat als deze man zegt "Het gaat je geen flikker aan wie van mijn werknemers ik naar je toe stuur" hem dat juist veel goodwill en op die manier goede resultaten op kan leveren. Het geval Naima bevestigt dat alleen maar.

Wide-O
28-04-05, 17:59
Oh ironie... de man doet wel mee aan Paris-Dakar :)

Ozer
28-04-05, 18:17
Geplaatst door Wide-O
Door de mensen aan te nemen die ie nodig heeft ? Of is dat te gemakkelijk als antwoord ? Eigenlijk wel, ja. Bij dat voorbeeldje dat jij aanhaalde, was er een Moslima waarvan het ontslag werd gevraagd, en anders zou de baas zijn vrouw en kinderen worden vermoord. En toch luisterde de baas niet, en bleef de Marokkaanse aan het werk. Dat heeft iets romantisch, is heroïsch. En aan de andere kant wou de Moslima, die ook nog eens universitair geschoold was, haar baan voor haar baas opgeven. Je zou er bijna een film over kunnen schrijven, bij wijze van spreke. Daardoor ontstond die sympathiegolf.

Nu zie ik dat niet zo een twee drie gebeuren. Laat staan sympathiegolven voor de Moslima, ik denk dat veel mensen zullen denken dat ze eigenlijk ook geen marokkanen in hun huis willen, want zometeen stelen ze wat, ofzo. Dat, die gedachtegang moet mijns inziens veranderen.

Die baas doet gewoon zijn werk. Hij is de slaaf van zijn klanten. Daarom vind ik het jammer dat mensen zo op hem bashen, ipv de hele maatschappij.

Ozer
28-04-05, 18:22
Geplaatst door delirious
Dit is geen kloterig gedoe, meneertje.
Hier benadruk ik alleen maar iets waar ik het roerig mee eens ben.
Als jij dit ervaart als kloterig gedoe of een persoonlijke aanval, is dat heel jammer en ben je de discussie niet waard.
koterig, of terwijl kinderachtig, is wat ik je gedrag noemde.


Feit blijft dat dit uitzendbureau inderdaad veel kan leren van de zaak Remmery/Naima.
Bij mijn vorige post heb ik uitgelegd waarom dat iets heel wat anders was.

Dit uitzendbureau (of whatever het is), heeft mijns inziens al iets heel groots gedaan door er openlijk voor uit te komen dat de klanten racistisch zijn. daardoor zijn er discussies gestart over racisme. Dat is al heel wat.

Ozer
28-04-05, 18:26
Geplaatst door Paco.x
Ja, de ten tweede begint eigenlijk bij "zie boven" :boeps:
a-há :)

Je blijft er dus vanuit gaan dat deze man werkelijk handelt op basis van gegronde kennis van zijn klanten en dat zijn eigen vooroordelen geen rol spelen. Want ik twijfel hier heel sterk aan. Als hij werkelijk racistisch was, zou hij er niet openlijk voor uitkomen.

Ik krijg in mijn werk vaak te maken met bedrijven die dit soort argumenten gebruiken, en vrijwel altijd proberen ze op die manier hun eigen beleid goed te praten. Ze hoeven helemaal niks goed te praten, ze kunnen gewoon zeggen van, we hebben al iemand, of we zoeken iemand met andere kwalificaties, en klaar. Je bent er vanaf, ook geen gedoe met racisme.
De echte racisten komen er niet voor uit.

In Belgie zijn de problemen misschien wel groter dan in Nederland, maar ik ben er van overtuigd dat als deze man zegt "Het gaat je geen flikker aan wie van mijn werknemers ik naar je toe stuur" hem dat juist veel goodwill en op die manier goede resultaten op kan leveren. Het geval Naima bevestigt dat alleen maar. Voor zijn bedrijf denk ik niet. En Naima's geval was wat anders, zie 2 posts terug.

Wide-O
28-04-05, 18:32
Ozer, ik zie ook wel dat het Remmery verhaal voor een stukje een "kerstsprookje" is of lijkt.

Bijvoorbeeld: ze was niet universitair geschoold. Ze was begonnen, en kreeg toen een huwelijksaanzoek van een man die ze niet kende, en die vroeg of ze meeging naar België.... (indien twijfels, bron: zij zelf, in een interview in Humo een paar weken terug)

Maar de reacties, hoe "kinderlijk" ook, zijn voor mijn een verademing. Men beseft plots dat er een grens is aan dat moslimbashen. If that's what it takes, nou, dan heb ik er geen probleem mee. Ik geloof niet in een maatschappij met alleen maar vriendelijke tolerante etc. mensen.

Ik heb zelf een bedrijf(je), en daarnaast ken ik toevallig de uitzendsector een beetje (enfin, erg goed). Ik weet ook wel dat het niet zwart/wit is. Zo'n consulente werkt daar gemiddeld 3 jaar, en moet hard werken voor haar centjes. Ook al heeft ze geen enkel racistisch motief, als een klant zegt "toch liever geen <vul codenaam in>" dan zal ze echt niet zeggen "oh, maar dat mag u niet zeggen" of "ik stuur er toch ééntje". Terwijl haar hart misschien bloedt als Mo daar staat en erg graag wil werken, en ze moet nee-verkopen.

Ik bash de kantelpoortenman helemaal niet, misschien zorgt ie wel goed voor z'n "Marokkanen" die mooi weggeborgen zitten. Alleen denk ik dat de tijd er rijp voor is om nu te zeggen "fuck it, ik neem in dienst wie ik wil". Zijn afweging/inschatting is blijkbaar anders, en ik ben het er niet mee eens. Dat is niet hetzelfde als "bashen" toch ?

Of je nu slaaf bent van je klanten of van je baas: éénieder stelt z'n eigen grenzen op. Hoe lang blijft het leefbaar ? Tot hoever wil ik slaafje zijn ?

Schindler's list mag dan wel Hollywood zijn, maar ergens zal er iets moeten veranderen, en dat is niet "de maatschappij". Dat zijn wij bleekscheten als individu.

Wide-O
28-04-05, 18:35
Geplaatst door Ozer
De echte racisten komen er niet voor uit.



I'm not picking on you, en tot voor een jaar zou ik je gelijk gegeven hebben.

Maar racisten komen er tegenwoordig wel degelijk voor uit in België op dit moment, en zijn er nog fier op ook. Er wordt zelfs niet meer lacherig of besmuikt over gedaan.