PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken in Nederland steeds vaker terrorist



TonH
28-04-05, 14:58
Telegraaf, do 28 apr 2005, 14:40

'Terreurdreiging komt meer van eigen bodem'
DEN HAAG - Het dreigingsbeeld van terrorisme is verschoven van internationale netwerken naar lokale Nederlandse netwerken die bereid zijn tot het uitvoeren van een terroristische aanslag op eigen bodem. De kans op zo'n aanslag is nog steeds reëel.

Tot deze conclusies kwam S. van Hulst, het hoofd van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), donderdag bij de presentatie van het jaarverslag 2004 van zijn dienst.

De arrestatie van leden van het vermeende terroristische netwerk de Hofstadgroep en van mensen die ernstige dreigingen hebben geuit aan personen zoals de Tweede-Kamerleden Wilders en Hirsi Ali, hebben een deel van de bestaande dreiging weggenomen. Maar volgens Van Hulst vormt het optreden van Mohammed B., die heeft bekend Theo van Gogh te hebben vermoord, daarentegen weer een inspiratie voor andere moslimjongeren.

Ook is het doelwit van een terroristische aanslag verschoven, van grote groepen mensen zoals bij de treinaanslagen in Madrid, naar de aanslag op een enkel individu zoals Theo van Gogh. Bij de voorbereiding van persoonsgerichte aanslagen zijn minder mensen betrokken, wat de kans op ontdekking vele malen kleiner maakt, aldus Van Hulst.

De verschuiving van internationale naar lokale netwerken is volgens hem ook te zien in andere Europese landen. Hij kon niet aangeven om hoeveel Nederlandse netwerken het gaat, "maar het zijn er ten minste een aantal" . Hierbij aangesloten zijn radicale moslimjongeren die zich niet alleen geďnspireerd voelen door Mohammed B., maar ook door de gebeurtenissen in Irak "en misschien deels boos zijn op de Nederlandse betrokkenheid in Afghanistan".

Ook zag de veiligheidsdienst vorig jaar voor het eerst een toename van radicalisering in Turkse netwerken, maar "gelukkig in zeer geringe mate" . Van Hulst benadrukte dat de radicalen een zeer klein deel van de in Nederland wonende orthodoxe moslims zijn. Internet is een steeds grotere inspiratiebron voor radicaliserende moslims. Via websites en chatboxen vinden recruteurs steeds makkelijker hun weg tot deze jongeren.

TonH
28-04-05, 15:11
AIVD: verdere radicalisering moslimjongeren
Door een onzer redacteuren


DEN HAAG, 28 APRIL. Religieuze radicalisering van moslimjongeren in Nederland neemt toe, zowel in de Marokkaanse als de Turkse gemeenschap. Dat schrijft de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) in haar jaarverslag dat vanmiddag is gepresenteerd.

In Nederland zijn vertakkingen van internationale terroristische netwerken actief, maar ook lokale cellen, zoals de zogeheten 'Hofstadgroep'. Volgens de AIVD zijn er geen aanwijzingen dat die laatste cellen internationaal worden aangestuurd.

De AIVD wijst op de komst naar Europa van geradicaliseerde moslims die in Irak training en ervaring hebben opgedaan met het plegen van aanslagen. Volgens de AIVD is die trend vergelijkbaar met de rol die veteranen uit Afghanistan in de jaren negentig in Europa hebben gespeeld.

De AIVD wijst verder op de vatbaarheid van jongeren, waaronder zogenaamde 'Lonsdalers', voor extreemrechts radicalisme. Succesvolle rekrutering vindt volgens de inlichtingendienst in de praktijk nog nauwelijks plaats. Gewelddadig links activisme bevindt zich volgens de AIVD ,,in een dal''. Ook gewelddadig dierenactivisme manifesteerde zich vorig jaar nauwelijks.

Imams en bestuurders van moskeeën lijken een gematigder koers te varen en erop te letten dat er in de gebedshuizen niet wordt opgeroepen tot gewelddadig extremisme. Die opstelling is volgens de AIVD tot stand gekomen onder druk van de buitenwereld, media, lokale en landelijke politie en gematigde moslimorganisaties. Die gematigde houding heeft nog niet het karakter van een onomkeerbaar en voltooid proces.

Volgens de AIVD leek de Turkse gemeenschap in Nederland gevrijwaard te blijven van radicaliserende invloeden en is dat in belangrijke mate nog steeds het geval. Dat bleek ook uit de afwijzende reactie in die kring na de moord op Theo van Gogh. Desalniettemin is ook in de Turkse gemeenschap in Nederland sprake van radicaal-islamitische netwerken. Die zijn gering in aantal, maar de inlichtingendienst noemt die ontwikkeling ,,toch van belang''.


NRC, 28 april 2005

Ozer
28-04-05, 17:05
Wat een slechtgekozen, misleidende titel. :rolleyes:

delirious
28-04-05, 17:48
Geplaatst door Ozer
Wat een slechtgekozen, misleidende titel. :rolleyes:


Ook de Turken zullen er aan moeten geloven Ozer.
:cheefbek:

Charlie
28-04-05, 18:00
Geplaatst door delirious
Ook de Turken zullen er aan moeten geloven Ozer.
:cheefbek:

Och, delirium ik lees zelden iets negatiefs over Turken.

delirious
28-04-05, 18:10
Geplaatst door Charlie
Och, delirium ik lees zelden iets negatiefs over Turken.

De bekende stok om Marokkanen mee te slaan he? Charlie? :o

Charlie
28-04-05, 18:18
Geplaatst door delirious
De bekende stok om Marokkanen mee te slaan he? Charlie? :o

Hoe bedoel je dat Delirium?

delirious
28-04-05, 18:27
Geplaatst door Charlie
Hoe bedoel je dat Delirium?

Precies zoals ik het zeg.
Allochtonen bestrijden met Allochtonen. Zo moeilijk is deze toch niet?

Het is Delirious, niet Delirium.
Um is Ous. Of probeer je grappig te zijn?

TonH
29-04-05, 10:12
Geplaatst door Ozer
Wat een slechtgekozen, misleidende titel. :rolleyes:

Nou, meer een vooruitziende. Kijk maar naar de kop in Trouw vandaag:

www.trouw.nl

Turkse jongeren worden steeds radicaler
van onze verslaggever
2005-04-29

De radicalisering van jonge Marokkanen zet door. Nieuw is dat ook sommige Turkse jongeren zich van de Nederlandse samenleving afkeren en moslimextremist worden.

Dit schrijft de AIVD in het jaarverslag over 2004. De inlichtingendienst zag in dat jaar een 'vergaande radicalisering' van Marokkaanse jongeren tussen vijftien en vijfentwintig jaar. Die geloven dat moslims niet alleen in buitenlandse oorlogsgebieden in de verdrukking zitten, maar ook in Nederland. Zij maken zich boos over de Israëlische liquidaties van Palestijnse Hamasleiders en over het beleg van het Iraakse Faluja door Amerikanen, maar ook over hun eigen maatschappelijke positie en de kritiek in Nederland op de islam.

Internet is het belangrijkste medium om deze gevoelens te ventileren. Daar komen de jongeren in aanraking met radicaal-islamitisch gedachtegoed. De Turkse gemeenschap leek volgens de AIVD aanvankelijk gevrijwaard van dit soort invloeden, maar inmiddels is ook een kleine groep Turkse jongeren radicaal moslim.

Sommige jongeren vormen terroristische netwerken zoals de zogenoemde Hofstadgroep, schrijft de AIVD. De dienst ziet geen aanwijzingen dat de Hofstadgroep internationaal werd aangestuurd.

De AIVD houdt vol dat Mohammed B., de verdachte van de moord op Theo van Gogh, slechts in de periferie van de Hofstadgroep zat, ook al komt hij uit lopende rechtszaken steeds meer als de spil van het netwerk naar voren. De AIVD beschrijft de moord op Theo van Gogh als de onvoorspelbare daad van een individu.

Samir A. daarentegen, onlangs vrijgesproken van het voorbereiden van aanslagen, behoort volgens de AIVD tot 'de kern' van de radicale Hofstadgroep.

De AIVD gelooft niet dat het racisme van sommige autochtone jongeren net zo bedreigend is als de terreur van radicale moslims. De maatschappij biedt voldoende weerstand aan deze jongeren en het lukt extreem-rechtse organisaties vooralsnog niet om de jongeren voor zich te winnen.




En de zgn Hofstadgroep blijkt gewoon 'Nederlands' en niks te maken te hebben met 'internationaal terrorisme'.
Weer een stukje uit dat verhaal naar de vaantjes. :moe:

~Panthera~
29-04-05, 10:16
Goed, we hebben nu de Marokkanen en de Turken: wanneer is de volgende groep aan de beurt ? :moe:

TonH
29-04-05, 10:37
Geplaatst door ~Panthera~
Goed, we hebben nu de Marokkanen en de Turken: wanneer is de volgende groep aan de beurt ? :moe:

De Molukkers?


‘Wij Molukkers zijn geen sociaal probleem’
Door Onze redactrice Froukje Santing
Verdonk verbaast zich over zeifgekozen isolement van jongeren in Molukse wijken
Minister Verdonk moet Molukkers niet vergelijken met de andere minderheidsgroepen in Nederland. Dat kreeg ze gisteren te horen in Capelle aan den Ijssel.
CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 28 APRIL.

Nel Pattinama kan zich niet meer inhouden.
,,Wat is het doel van uw werkbezoek aan de Molukkenbuurt in Capelle aan den Ijssel?” vraagt ze argwanend aan minister Verdonk (Integratie en Vreemdelingenzaken, VVD). De minister: ,,Om u beter te leren kennen.'’
Pattinama is er niet gerust op. ,,Uw integratiebeleid is er op gericht om minderheden uit elkaar te trekken”, zegt ze met ingehouden woede. Dat gaat ook met de Molukkers in deze wijk gebeuren, vermoedt ze ,,Maar u moet één ding heel goed begrijpen. Onze ouders en grootouders zijn niet uit vrije wil naar Nederland gekomen. De Molukkers zijn om politieke redenen naar Nederland gehaald. Wij zijn dan ook geen sociaal probleem zoals de andere minderheden in Nederland.”
Luid applaus klinkt in het ontmoetingscentrum Nunu Mahua. Pattinama, nu echt fel: ,,De eerste generatie Molukkers in Nederland is aan het uitsterven. Maar ik verzeker u: onze geschiedenis zal worden doorverteld. De Molukse vlam zal niet worden gedoofd.” Verdonk: ,,Niemand is erop uit om de Molukse vlam te doven.”
Het was het tweede bezoek van de bijna twee jaar geleden aangetreden minister aan een Molukse woonwijk. Eerder bezocht Verdonk Breda, gisteren was Capelle aan den IJssel aan de beurt. Een derde bezoek, vermoedelijk aan Vaassen, volgt later dit jaar, aldus het Landelijk Overlegorgaan Welzijn Molukkers (LOWN). De Molukkenbuurt, neergezet in de beginjaren zeventig ter vervanging van het barakkenkamp Ijsseloord waar een deel van de voormalige KNIL-militairen en hun gezinnen vanaf begin jaren vijftig werden opgevangen, bestaat uit 156 gezinnen. Op een enkeling na zijn ze nog steeds allemaal van Molukse afkomst. Nog eens 250 Molukse of gemengde gezinnen, waarvan één van de partners Moluks is, wonen verspreid over andere woonwijken in Capelle aan den Ijssel.
Het is duidelijk met welke vragen Verdonk worstelt. Ze wandelt door de keurige, enigszins verouderde wijk, bezoekt twee gezinnen thuis en praat met een oude vrouw in haar tuin. Maar ze keert telkens terug naar haar basisvragen: verhindert deze gesloten samenleving integratie niet juist en waarom kiezen ook jonge Molukkers er uit vrije wil voor om bij elkaar te blijven wonen? Om onze cultuur intensief te kunnen beleven, is steeds het antwoord. Ze verhalen van hulp, ook financieel, van wijkbewoners bij begrafenissen.
De bewoners bejegenen Verdonk vriendelijk, maar ze begrijpen niet echt wat een minister van Integratie in Capelle aan den IJssel heeft te zoeken.
,,We hebben werk, onze kinderen gaan naar school en natuurlijk zijn er zo hier en daar wel problemen, maar in welke woonwijk of groepering in Nederland is dat niet zo”, verwoordt Valeria Atapary- Sahepaty de algemene gevoelens.
In een gesprek na afloop met wijkbewoners in het ontmoetingscentrum Nanu Mahua komen de ergernissen naar boven.
,,De geschiedenis van mijn grootvader die naar Nederland is gehaald, maakt wie ik ben”, zegt Wesly Abraham. Voorzitter Paul Matulessy van de Dewan Maluka Capelle, de Molukkenraad, had het in zijn welkomstwoord ook al benadrukt: ,,Je moet mensen hun cultuur niet afnemen, maar naar hun verhalen en geschiedenis luisteren en die inpassen in het verhaal van wie zij zijn.” Het is volgens Metalussy niet zo dat is aangetoond dat Molukse jongeren die buiten een Molukse wijk wonen, het beter doen.
Verdonk luistert en komt dan met een vraag, bijvoorbeeld aan de 23-jarige Wesly Abraham: ,,Maar de Nederlandse samenleving heeft jou toch ook kansen gegeven?
,,Dat is zeker zo”, meent hij. ,,Maar het is een historisch feit dat ik hier ben omdat mijn grootouders hier naar toe zijn gehaald. Dat maakt wie ik ben.”
Verdonk had al uitgelegd dat volgens haar minderheden geďntegreerd zijn als ze de Nederlandse taal spreken, de Nederlandse waarden en normen accepteren en meedoen in de samenleving. ,,Onze jongere generatie, ook degenen die er aan hechten in een Molukse woonwijk te wonen, kiest véér maatschappelijke participatie”, aldus voorzitter Metalussy.

NRC, 28 april 2005



Maar ik denk het niet, wanneer ik dit stukje lees. Verdonk lijkt toch wel tevreden. Kan ook niet anders want dit zijn Christenen. Past niet zo goed in het beleid.

Turkish_boy
29-04-05, 10:42
Geplaatst door ~Panthera~
Goed, we hebben nu de Marokkanen en de Turken: wanneer is de volgende groep aan de beurt ? :moe:

Weet er ook iemand waarom Turken radicalizeren? En waarom Marokanen eerder radicalizeren dan Turken?

Pixelshade
29-04-05, 10:56
Geplaatst door Turkish_boy
Weet er ook iemand waarom Turken radicalizeren? En waarom Marokanen eerder radicalizeren dan Turken?

Turken zijn alleen bezig met zichzelf en zien niet wat er om hun heen gebeurt. Dat merk ik echt in mijn omgeving, politiek zijn ze totaal onbewust en qua geloof zijn ze ook niet echt bewust.

Trouwens om radicalisering tegen te gaan, moet je dan niet eens gaan vechten tegen de oorzaak inplaats van vechten tegen de gevolgen :moe: Kword er echt zo ongelooflijk moe van

TonH
29-04-05, 10:56
Geplaatst door Turkish_boy
Weet er ook iemand waarom Turken radicalizeren? En waarom Marokanen eerder radicalizeren dan Turken?

Ah, al een tijdje niet gezien... Alles goed?

Da's een goede vraag. Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden de Marokkanen nog helemaal niet in beeld waren als radicalizerende Islamieten of zo. Toen ging het vooral om de Turken, de invloed van de Turkse regering en bovenal de dreiging van de Grijze Wolven.
Er is toen nog een boek verschenen van een Nederlandse journaliste (mijn geheugen is momenteel net gatenkaas. :moe: Sorry daarvoor) en een Turkse journalist (?) die daar allerlei inside informatie over verzameld hadden en daarop bedreigd werden. Milli Gurus was toen één van die 'duistere' organisaties.

Maar intussen is Milli Gurus één van de pijlers van het front tegen de radikalizering en hoor je over de rest niks meer. Dat nu de aandacht in de richting van Turkse jongeren gestuurd wordt zal wel een bedoeling hebben...

Pytaghoras
29-04-05, 10:58
Geplaatst door Turkish_boy
Weet er ook iemand waarom Turken radicalizeren? En waarom Marokanen eerder radicalizeren dan Turken?

Het antwoord is simpel: Marokkanen hebben een identiteits crisis. Ze laten zich makkelijk misbruiken door die mannetjes met geiten baard uit M.O.

~Panthera~
29-04-05, 11:24
Geplaatst door TonH
De Molukkers?


‘Wij Molukkers zijn geen sociaal probleem’
Door Onze redactrice Froukje Santing
Verdonk verbaast zich over zeifgekozen isolement van jongeren in Molukse wijken
Minister Verdonk moet Molukkers niet vergelijken met de andere minderheidsgroepen in Nederland. Dat kreeg ze gisteren te horen in Capelle aan den Ijssel.
CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 28 APRIL.

Nel Pattinama kan zich niet meer inhouden.
,,Wat is het doel van uw werkbezoek aan de Molukkenbuurt in Capelle aan den Ijssel?” vraagt ze argwanend aan minister Verdonk (Integratie en Vreemdelingenzaken, VVD). De minister: ,,Om u beter te leren kennen.'’
Pattinama is er niet gerust op. ,,Uw integratiebeleid is er op gericht om minderheden uit elkaar te trekken”, zegt ze met ingehouden woede. Dat gaat ook met de Molukkers in deze wijk gebeuren, vermoedt ze ,,Maar u moet één ding heel goed begrijpen. Onze ouders en grootouders zijn niet uit vrije wil naar Nederland gekomen. De Molukkers zijn om politieke redenen naar Nederland gehaald. Wij zijn dan ook geen sociaal probleem zoals de andere minderheden in Nederland.”
Luid applaus klinkt in het ontmoetingscentrum Nunu Mahua. Pattinama, nu echt fel: ,,De eerste generatie Molukkers in Nederland is aan het uitsterven. Maar ik verzeker u: onze geschiedenis zal worden doorverteld. De Molukse vlam zal niet worden gedoofd.” Verdonk: ,,Niemand is erop uit om de Molukse vlam te doven.”
Het was het tweede bezoek van de bijna twee jaar geleden aangetreden minister aan een Molukse woonwijk. Eerder bezocht Verdonk Breda, gisteren was Capelle aan den IJssel aan de beurt. Een derde bezoek, vermoedelijk aan Vaassen, volgt later dit jaar, aldus het Landelijk Overlegorgaan Welzijn Molukkers (LOWN). De Molukkenbuurt, neergezet in de beginjaren zeventig ter vervanging van het barakkenkamp Ijsseloord waar een deel van de voormalige KNIL-militairen en hun gezinnen vanaf begin jaren vijftig werden opgevangen, bestaat uit 156 gezinnen. Op een enkeling na zijn ze nog steeds allemaal van Molukse afkomst. Nog eens 250 Molukse of gemengde gezinnen, waarvan één van de partners Moluks is, wonen verspreid over andere woonwijken in Capelle aan den Ijssel.
Het is duidelijk met welke vragen Verdonk worstelt. Ze wandelt door de keurige, enigszins verouderde wijk, bezoekt twee gezinnen thuis en praat met een oude vrouw in haar tuin. Maar ze keert telkens terug naar haar basisvragen: verhindert deze gesloten samenleving integratie niet juist en waarom kiezen ook jonge Molukkers er uit vrije wil voor om bij elkaar te blijven wonen? Om onze cultuur intensief te kunnen beleven, is steeds het antwoord. Ze verhalen van hulp, ook financieel, van wijkbewoners bij begrafenissen.
De bewoners bejegenen Verdonk vriendelijk, maar ze begrijpen niet echt wat een minister van Integratie in Capelle aan den IJssel heeft te zoeken.
,,We hebben werk, onze kinderen gaan naar school en natuurlijk zijn er zo hier en daar wel problemen, maar in welke woonwijk of groepering in Nederland is dat niet zo”, verwoordt Valeria Atapary- Sahepaty de algemene gevoelens.
In een gesprek na afloop met wijkbewoners in het ontmoetingscentrum Nanu Mahua komen de ergernissen naar boven.
,,De geschiedenis van mijn grootvader die naar Nederland is gehaald, maakt wie ik ben”, zegt Wesly Abraham. Voorzitter Paul Matulessy van de Dewan Maluka Capelle, de Molukkenraad, had het in zijn welkomstwoord ook al benadrukt: ,,Je moet mensen hun cultuur niet afnemen, maar naar hun verhalen en geschiedenis luisteren en die inpassen in het verhaal van wie zij zijn.” Het is volgens Metalussy niet zo dat is aangetoond dat Molukse jongeren die buiten een Molukse wijk wonen, het beter doen.
Verdonk luistert en komt dan met een vraag, bijvoorbeeld aan de 23-jarige Wesly Abraham: ,,Maar de Nederlandse samenleving heeft jou toch ook kansen gegeven?
,,Dat is zeker zo”, meent hij. ,,Maar het is een historisch feit dat ik hier ben omdat mijn grootouders hier naar toe zijn gehaald. Dat maakt wie ik ben.”
Verdonk had al uitgelegd dat volgens haar minderheden geďntegreerd zijn als ze de Nederlandse taal spreken, de Nederlandse waarden en normen accepteren en meedoen in de samenleving. ,,Onze jongere generatie, ook degenen die er aan hechten in een Molukse woonwijk te wonen, kiest véér maatschappelijke participatie”, aldus voorzitter Metalussy.

NRC, 28 april 2005



Maar ik denk het niet, wanneer ik dit stukje lees. Verdonk lijkt toch wel tevreden. Kan ook niet anders want dit zijn Christenen. Past niet zo goed in het beleid.


Precies.

Jij mag niet meer raden. :D

mark61
29-04-05, 12:04
Geplaatst door TonH
Maar ik denk het niet, wanneer ik dit stukje lees. Verdonk lijkt toch wel tevreden. Kan ook niet anders want dit zijn Christenen. Past niet zo goed in het beleid.

Zit een minderheid moslims bij.

taouanza
29-04-05, 12:18
Verdonk luistert en komt dan met een vraag, bijvoorbeeld aan de 23-jarige Wesly Abraham: ,,Maar de Nederlandse samenleving heeft jou toch ook kansen gegeven?

Dankbaar zijn.
Vooral dankbaar zijn en je bewust er van dat als je niet in Nederland was dat je in de goot lag.:moe:
Volgens mij is dat integratie.

~Panthera~
29-04-05, 12:23
Geplaatst door taouanza
Dankbaar zijn.
Vooral dankbaar zijn en je bewust er van dat als je niet in Nederland was dat je in de goot lag.:moe:
Volgens mij is dat integratie.

Yep, het opgeheven calvinistische vingertje is nog steeds behoorlijk aanwezig. :moe:

taouanza
29-04-05, 12:28
Geplaatst door ~Panthera~
Yep, het opgeheven calvinistische vingertje is nog steeds behoorlijk aanwezig. :moe:

Dus de eerste generatie is ook het meest 'geintegreerd'. Zij deden dankbaar ondankbaarwerk. Daar had niemand problemen mee.
Integratieproblemen begonnen pas bij hun kroost die het lef had om terug te praten in het NEDERLANDS nog wel.
De brutaliteit!

~Panthera~
29-04-05, 12:31
Geplaatst door taouanza
Dus de eerste generatie is ook het meest 'geintegreerd'. Zij deden dankbaar ondankbaarwerk. Daar had niemand problemen mee.
Integratieproblemen begonnen pas bij hun kroost die het lef had om terug te praten in het NEDERLANDS nog wel.
De brutaliteit!


Yep.
Dat was nou net NIET de bedoeling. :moe:

taouanza
29-04-05, 12:34
Geplaatst door ~Panthera~
Yep.
Dat was nou net NIET de bedoeling. :moe:
Ja das ondankbaar.

TonH
29-04-05, 12:44
Geplaatst door mark61
Zit een minderheid moslims bij.

Oh, wist ik niet. Dát waren dus die stenengooiers deze week... :nerveus:

~Panthera~
29-04-05, 12:47
Geplaatst door taouanza
Ja das ondankbaar.

Juist.

Een goedgeaarde calvinist zou zeggen: je leert het al. :moe:

Maar we zijn hier niet rasistisch hoor. :cool:

taouanza
29-04-05, 12:50
Geplaatst door ~Panthera~
Juist.

Een goedgeaarde calvinist zou zeggen: je leert het al. :moe:

Maar we zijn hier niet rasistisch hoor. :cool:

Maar mooi dat k geen inburgeringscurcus ga volgen.:ego:

taouanza
29-04-05, 12:51
Geplaatst door TonH
Oh, wist ik niet. Dát waren dus die stenengooiers deze week... :nerveus:

Je kan veel over Molukkers zeggen maar ze hebben wel mooi haar.
Dat was me opgevallen de vorige keer dat ze weer bezig waren.
Was toen zo gedoe met de NOS en videobanden.
Boeide me niet ik zag alleen mannen met mooi haar.

TonH
29-04-05, 13:00
Geplaatst door taouanza
Je kan veel over Molukkers zeggen maar ze hebben wel mooi haar.
Dat was me opgevallen de vorige keer dat ze weer bezig waren.
Was toen zo gedoe met de NOS en videobanden.
Boeide me niet ik zag alleen mannen met mooi haar.

Da's me nooit zo opgevallen, maar ik geloof je graag. Heb wel veel met Molukker gesport en dan vallen je ook sommige miniscule dingen op. :boer:

mark61
29-04-05, 13:01
Geplaatst door TonH
Oh, wist ik niet. Dát waren dus die stenengooiers deze week... :nerveus:

Tulijk. Iedereen tevree.

mark61
29-04-05, 13:02
Geplaatst door TonH
Da's me nooit zo opgevallen, maar ik geloof je graag. Heb wel veel met Molukker gesport en dan vallen je ook sommige miniscule dingen op. :boer:

Was dat nou weer voor sexistische opmerking? :vreemd:

Ron Haleber
29-04-05, 14:43
Geplaatst door mark61
Was dat nou weer voor sexistische opmerking? :vreemd:

.....miniscule dingen....??? :maf2:

Turkish_boy
30-04-05, 16:46
Geplaatst door TonH
Ah, al een tijdje niet gezien... Alles goed?

Da's een goede vraag. Ik kan me herinneren dat een paar jaar geleden de Marokkanen nog helemaal niet in beeld waren als radicalizerende Islamieten of zo. Toen ging het vooral om de Turken, de invloed van de Turkse regering en bovenal de dreiging van de Grijze Wolven.
Er is toen nog een boek verschenen van een Nederlandse journaliste (mijn geheugen is momenteel net gatenkaas. :moe: Sorry daarvoor) en een Turkse journalist (?) die daar allerlei inside informatie over verzameld hadden en daarop bedreigd werden. Milli Gurus was toen één van die 'duistere' organisaties.

Maar intussen is Milli Gurus één van de pijlers van het front tegen de radikalizering en hoor je over de rest niks meer. Dat nu de aandacht in de richting van Turkse jongeren gestuurd wordt zal wel een bedoeling hebben...

Hey met mij wel en met jouw?

Grijze wolven zijn nationalisten maar geen extremisten...
Verder vind ik milli gorus geen duistere organizatsie.. ze zeggen alles open en ik denk niet dat ze iets doen wat tegen de wet is...

ps: Wat voor een bedoeling denk je dat het heeft? Kun je iets verzinnen?

taouanza
30-04-05, 20:23
Geplaatst door TonH
Da's me nooit zo opgevallen, maar ik geloof je graag. Heb wel veel met Molukker gesport en dan vallen je ook sommige miniscule dingen op. :boer:
Jij hebt zeker geen mooi haar:D

TonH
02-05-05, 11:09
Geplaatst door Turkish_boy
Hey met mij wel en met jouw?

Grijze wolven zijn nationalisten maar geen extremisten...
Verder vind ik milli gorus geen duistere organizatsie.. ze zeggen alles open en ik denk niet dat ze iets doen wat tegen de wet is...

ps: Wat voor een bedoeling denk je dat het heeft? Kun je iets verzinnen?

Dank je, vandaag wat minder, maar verder ok

Ik vind Milli Gurus ook geen duistere organisatie, maar het verbaasde me al heel lang hoe het problematiseren van de Turken ineens helemaal verdwenen was en Turken zelfs als rolmodel voor de Marokkanen werden voorgehouden... Dat kan toch niet alleen komen omdat de voorman een stropdas draagt?

En ik weet ook niet zeker wat voor bedoelingen hier allemaal achter zitten. Wel dat nu het speelkwartiertje voor de Turken voorbij lijkt te zijn en zij op één brandstapel lijken te gaan met de Mocro's.

Julien
02-05-05, 11:16
Geplaatst door Turkish_boy
Hey met mij wel en met jouw?

Grijze wolven zijn nationalisten maar geen extremisten...
Verder vind ik milli gorus geen duistere organizatsie.. ze zeggen alles open en ik denk niet dat ze iets doen wat tegen de wet is...

ps: Wat voor een bedoeling denk je dat het heeft? Kun je iets verzinnen?

Ik vind die Grijze wolven en Milli Gorus net zo eng/ gevaarlijk als Le Pen met Front National hoor. Van mij mogen ze het allemaal verbieden.

~Panthera~
02-05-05, 11:21
Geplaatst door TonH
[SIZE=1]Wel dat nu het speelkwartiertje voor de Turken voorbij lijkt te zijn en zij op één brandstapel lijken te gaan met de Mocro's.

Het wordt weer tijd voor de wat "alles is anders" brandstapel, ben ik bang. :moe:

mark61
02-05-05, 11:21
Geplaatst door Turkish_boy
Hey met mij wel en met jouw?

Grijze wolven zijn nationalisten maar geen extremisten...
Verder vind ik milli gorus geen duistere organizatsie.. ze zeggen alles open en ik denk niet dat ze iets doen wat tegen de wet is...


Grijze wolven zijn wel degelijk gewelddadige extremisten. Rechtser kan ik niet bedenken, jij wel?

Als Hollander vind ik een organisatie met de naam 'Nationale Visie' sowieso eng. Ik geloof dat Hollanders wat snel jeuk krijgen bij het woord 'nationaal'. Ik wel in ieder geval.

Niet dat ik verder weet waar Milli Görüs (tegenwoordig) voor staat. Ze hebben intussen een fantastisch image.

Magoed, aangezien de meest linkse partij in TR nog altijd rechtser is dan de VVD hier verschillen de smaken over wat 'links' en 'rechts' is nogal, afhankelijk van van waaruit je het bekijkt. :)

TonH
02-05-05, 11:30
Geplaatst door Julien
Ik vind die Grijze wolven en Milli Gorus net zo eng/ gevaarlijk als Le Pen met Front National hoor. Van mij mogen ze het allemaal verbieden.

Ah, meneer heeft de aansteker al in de hand... :fpetaf:

delirious
02-05-05, 12:15
Geplaatst door TonH
Ah, meneer heeft de aansteker al in de hand... :fpetaf:


Ajajaj wat een voltreffer. :haha: :haha:

Julien
02-05-05, 12:17
Geplaatst door TonH
Ah, meneer heeft de aansteker al in de hand... :fpetaf:

:handbang: ..je bent het toch wel met me eens, neem ik aan? ;)

TonH
02-05-05, 12:27
Geplaatst door Julien
:handbang: ..je bent het toch wel met me eens, neem ik aan? ;)

Alleen wat betreft de Grijze Wolfkes. MG is al een paar jaar een keigoede club. Wanneer je tenminste ook niks tegen bijvoorbeeld het Christelijke Leger Des Heils hebt. Maar wat ik van ze meegemaakt heb de laatste jaren is zeer positief.

Julien
02-05-05, 12:37
Geplaatst door TonH
Alleen wat betreft de Grijze Wolfkes. MG is al een paar jaar een keigoede club. Wanneer je tenminste ook niks tegen bijvoorbeeld het Christelijke Leger Des Heils hebt. Maar wat ik van ze meegemaakt heb de laatste jaren is zeer positief.

hm misschien ben ik dan in de war met iets anders. Want ik dacht dat MG die partij was waarin iemand de holocaust had gebatelariseerd. Anders moet ik het idd alleen over de Grijze Wolven hebben.

TonH
02-05-05, 12:41
Geplaatst door Julien
hm misschien ben ik dan in de war met iets anders. Want ik dacht dat MG die partij was waarin iemand de holocaust had gebatelariseerd. Anders moet ik het idd alleen over de Grijze Wolven hebben.

Ligt me ook iets van bij. Een of ander bestuurslid een tijd geleden, geloof ik. Niet goed te praten, maar een tijdje geleden is er nog een bestuurslid van een grote Nederlandse partij eruit gewerkt om dezelfde reden. Zelf heb ik hele enge ervaringen met wat SP-leden.

mark61
02-05-05, 12:46
Geplaatst door Julien
hm misschien ben ik dan in de war met iets anders. Want ik dacht dat MG die partij was waarin iemand de holocaust had gebatelariseerd. Anders moet ik het idd alleen over de Grijze Wolven hebben.

Ik weet niet of het een bestuurslid was, maar in any case is ie eruit gegooid. Het is trouwens geen partij maar een politiek-religieuze organisatie.

Rabi'ah.
02-05-05, 13:04
MG vergelijken met de Grijze Wolven. :maf2:

mark61
02-05-05, 13:14
Geplaatst door Rabi'ah.
MG vergelijken met de Grijze Wolven. :maf2:

Tis minder ver weg dan jij denkt.

Rabi'ah.
02-05-05, 13:28
Geplaatst door mark61
Tis minder ver weg dan jij denkt.

:wtf:

Vertel?

De Grijze Wolven waren toch een fascistische bende en MG is toch gewoon een Turkse maatschappelijke organisatie. :confused:

mark61
02-05-05, 13:45
Geplaatst door Rabi'ah.
:wtf:

Vertel?

De Grijze Wolven waren toch een fascistische bende en MG is toch gewoon een Turkse maatschappelijke organisatie. :confused:

De Grijze Wolven zijn de jeugdorganisatie van de bijna? fascistische partij MSP, waarin wel wat ongelovige geluiden te horen zijn.

Milli Görüs, 'Nationale Visie', houdt zich bezig met de Türk-Islam sentezi, een doelbewuste samensmelting van, van hieruit gezien extreem, nationalisme en islam. M.a.w. in Turkije is geen plaats voor niet-moslims en/of niet-Turken. In theorie, dit alles.

Wat ze tegenwoordig in NL daar doen, dat weet ik niet precies. Het ziet er allemaal zeer netjes uit, inclusief voorlichtingsbijeenkomsten tegen eerwraak en zo.

Dus ik weet het niet. Maar ik ken de roots zeer goed.

mark61
02-05-05, 14:06
Dit is bijvoorbeeld een Turkse communistische visie op MG:

De leiders van de AKP beweren dat zij hun fundamentalistische 'Milli Gorus'-verleden achter zich hebben gelaten. Milli Gorus is een extreem-rechtse Turkse organisatie, ontstaan in Europa. Echter diegene die nauwkeuriger kijkt zal ontdekken dat meer dan 75 procent van alle AKP-kandidaten nog steeds lid is van Milli Gorus.

http://www.ncpn.nl/archief/2004/07/evren07.htm

Wetenschappelijk:

Milli Görüş in Western Europe

An ISIM workshop, Leiden, 9 January 2004

In 1975 the Turkish politician Necmettin Erbakan published a manifesto that he gave the title Millî Görüş, ‘The National Vision’. It spoke only in the most general terms of moral and religious education but devoted much attention to industrialization, development and economic independence. It warned against further rapprochement towards Europe, considering the Common Market to be a Zionist and Catholic project for the assimilation and de-Islamization of Turkey and called instead for closer economic co-operation with Muslim countries. The name of Millî Görüş would remain associated with a religio-political movement and a series of Islamist parties inspired by Mr. Erbakan, one succeeding the other as they were banned for violating Turkey’s laik legislation. Following the ban of the Virtue (Fazilet) Party, a rift that had been developing in the movement resulted in two parties taking its place, the Felicity (Saadet) Party representing Erbakan’s old guard, and the Justice and Development (AK) Party led by younger and more pragmatic politicians around Recep Tayyip Erdogan, who claim to have renounced on a specifically Islamist agenda. The AK Party convincingly won the 2002 elections and formed a government with a strong popular mandate, that brought Turkey closer to acceptance for membership in the European Union than any previous government had done.

(...)

Among the Turkish immigrants in Western Europe, Milli Görüş became one of the major, if not the major, religious movement, controlling numerous mosques. Like the movement in Turkey, it went through some remarkable changes, not least because the first generation, which was strongly oriented towards what happened in Turkey, is gradually surrendering leadership to a younger generation that grew up in Europe and is concerned with entirely different matters.
http://www.let.uu.nl/~martin.vanbruinessen/personal/conferences/Milli_Gorus_workshop_report.htm

Ome Martin houdt zich hier dus vreselijk op de vlakte over de inhoud van het gedachtengoed. Wel lijkt mij duidelijk dat dat op drift is.

TonH
03-05-05, 11:11
Geplaatst door mark61
Dit is bijvoorbeeld een Turkse communistische visie op MG:

De leiders van de AKP beweren dat zij hun fundamentalistische 'Milli Gorus'-verleden achter zich hebben gelaten. Milli Gorus is een extreem-rechtse Turkse organisatie, ontstaan in Europa. Echter diegene die nauwkeuriger kijkt zal ontdekken dat meer dan 75 procent van alle AKP-kandidaten nog steeds lid is van Milli Gorus.

http://www.ncpn.nl/archief/2004/07/evren07.htm

Wetenschappelijk:

Milli Görüş in Western Europe

An ISIM workshop, Leiden, 9 January 2004

In 1975 the Turkish politician Necmettin Erbakan published a manifesto that he gave the title Millî Görüş, ‘The National Vision’. It spoke only in the most general terms of moral and religious education but devoted much attention to industrialization, development and economic independence. It warned against further rapprochement towards Europe, considering the Common Market to be a Zionist and Catholic project for the assimilation and de-Islamization of Turkey and called instead for closer economic co-operation with Muslim countries. The name of Millî Görüş would remain associated with a religio-political movement and a series of Islamist parties inspired by Mr. Erbakan, one succeeding the other as they were banned for violating Turkey’s laik legislation. Following the ban of the Virtue (Fazilet) Party, a rift that had been developing in the movement resulted in two parties taking its place, the Felicity (Saadet) Party representing Erbakan’s old guard, and the Justice and Development (AK) Party led by younger and more pragmatic politicians around Recep Tayyip Erdogan, who claim to have renounced on a specifically Islamist agenda. The AK Party convincingly won the 2002 elections and formed a government with a strong popular mandate, that brought Turkey closer to acceptance for membership in the European Union than any previous government had done.

(...)

Among the Turkish immigrants in Western Europe, Milli Görüş became one of the major, if not the major, religious movement, controlling numerous mosques. Like the movement in Turkey, it went through some remarkable changes, not least because the first generation, which was strongly oriented towards what happened in Turkey, is gradually surrendering leadership to a younger generation that grew up in Europe and is concerned with entirely different matters.
http://www.let.uu.nl/~martin.vanbruinessen/personal/conferences/Milli_Gorus_workshop_report.htm

Ome Martin houdt zich hier dus vreselijk op de vlakte over de inhoud van het gedachtengoed. Wel lijkt mij duidelijk dat dat op drift is.

:fpetaf:

Ik ben het nooit eens met het Engelse gezegde dat een luipaard nooit zijn vlekken verliest. En ook een vijfde-kolonne-denken vind ik nooit zo jovel.

Dit soort clubs in transitie moet je op hun daden en woorden nemen. En ook niet het tegenovergestelde doen. Namelijk MG heilig verklaren en tot het maat der dingen promoveren.