PDA

Bekijk Volledige Versie : Verwijderde voorhuid vervangt verbrand vel



Pytaghoras
29-04-05, 13:08
alkmaar-Het Brandwondencentrum in Beverwijk maakt dankbaar gebruik van voorhuiden bij de behandeling van brandwonden. Het weefsel, aangeleverd door besnijdeniscentra, biedt uitkomst bij het genezingsproces.

Van verwijderd vel tot helende huid. Niet gedumpt maar gebruikt. Een wonderlijke gedachte, welhaast. Afgesneden uit hygiënische en/of religieuze overwegingen, lonkt een nieuw en vooral steriel leven als bruikbaar donororgaan.

Voor professor R. Kreis van het Beverwijker Rode Kruisziekenhuis is het al de gewoonste zaak van de wereld. ,,Voorhuidweefsel heeft veel potentie. Het bevat krachtige cellen omdat het meestal om jong materiaal gaat. Het bevindt zich nog in de beginfase van het ontwikkelingsstadium en juist die eigenschap biedt veel toepassingsperspectief.''

Voordat 'Beverwijk' er voor medische doeleinden gebruik van maakt, ondergaan voorhuiden uitgebreide laboratoriumbehandeling in academische ziekenhuizen elders. Kreis: ,,In het laboratorium wordt de opperhuid van de lederhuid gescheiden. Daarna gaan we op zoek naar de stamcellen. Dat zijn de moedercellen die over nuttig uitgangsmateriaal beschikken voor het genezingsproces. Het zijn de uiteindelijke reparatiecellen die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van nieuw bindweefsel.''

'Chemisch fabriekje'
Van de oorspronkelijke voorhuid blijft volgens Kreis uiteindelijk niets over. ,,In feite fungeert het als overbrugging. Je moet het zien als een soort chemisch fabriekje. Dit produceert stoffen die afstoting tegengaan en genezing bevorderen. Het speelt een belangrijke rol bij de vergroeiing in de eerste fase van het genezingsproces. Op dat moment is het belangrijk dat deze opgekweekte kunsthuid aanslaat.''

Over voldoende aanbod heeft het Brandwondencentrum niet te klagen. Dankzij de gestage toename van het aantal besnijdeniscentra door de groei van het allochtone bevolkingsdeel. Kreis: ,,Praktisch niemand maakt er bezwaar tegen. Het is in feite biologisch afval wat anders toch in de prullenbak zou belanden. We vragen het altijd keurig en het wordt schriftelijk vastgelegd. Als men niet instemt met hergebruik, even goede vrienden.''

Bofko
29-04-05, 13:10
Misschien dat de kwijnende leerlooi-industrie nieuw leven ingeblazen kan worden.

Pytaghoras
29-04-05, 13:14
Jammer dat ik al besneden ben, anders had ik mezelf als donor opgegeven. Mijn voorhuid zou niet in prullenbak belanden, maar wel dienst dienen als een onderdeel van v.b. jouw voorhoofd of neus

Bofko
29-04-05, 13:17
Geplaatst door Pytaghoras
Jammer dat ik al besnijden was, anders had ik mezelf als donor opgegeven.

Ik niet, dus ik zou me nog als donor kunnen opgeven :stout:

Pytaghoras
29-04-05, 13:26
Ik zorg ervoor dat ik niet verbrand word. Ik wil geen voorhuidjes van Ahmed, Piet, Cohen en Benito aan mijn lichaam hangen.

Dutchguy
29-04-05, 13:28
Of je laat er een mooie lampenkap van maken, weer eens wat anders.

barfly
29-04-05, 13:44
Opbakken met shoarma kruiden en morgen op de vrijmarkt in een pita broodje verkopen :lachu: