PDA

Bekijk Volledige Versie : Statenleden ruziën over 'poppenkast' van Bush



~Panthera~
29-04-05, 18:46
Statenleden ruziën over 'poppenkast' van Bush

Math Wijnands
Maastricht -
De Provinciale-Statenleden J.Zuidgeest (PvdA) en H.Gubbels (GroenLinks) weigeren eregast te zijn bij het bezoek van president Bush aan het Amerikaans oorlogskerkhof in Margraten. Ze hebben de uitnodiging voor de ,,verwerpelijke poppenkast'' afgeslagen onder verwijzing naar de inval van de Verenigde Staten in Irak. Dat is andere Statenleden in het verkeerde keelgat geschoten.


Alle Statenleden hebben van de Amerikaanse ambassade persoonlijk een uitnodiging ontvangen om op zondag 8 mei plaats te nemen op de eretribune. Ze kunnen daar in de nabijheid van Bush, koningin Beatrix en premier Balkenende samen met hun gezinsleden de herdenking van 60 jaar bevrijding bijwonen.



De uitnodiging van de Amerikaanse ambassadeur Sobel kwam bij de Statenleden via e-mail binnen. Daar staat in dat ze zich moeten aanmelden via een retour-mailtje. Blijkbaar wekte deze uitnodiging argwaan bij diverse Limburgse politici, want begin deze week ging er een nieuw e-mailbericht uit, nu van de griffie van Provinciale Staten. ,,Bij deze afdeling zijn al diverse vragen binnengekomen of deze mail geen spam of funmail betreft. Ik wil hierbij daarom kenbaar maken dat u dit als een serieuze mail kunt beschouwen en behandelen,'' schrijft een medewerkster van de griffie.



Daarop meldde J.Zuidgeest zich als eerste af. De 'volstrekt verwerpelijke inval in Irak' is voor hem de reden. En ook de aanwezigheid van Balkenende stelt hij gezien het Paasakkoord niet op prijs. ,,Als je nog iets weet van tegendemonstraties, houd ik me voor die informatie aanbevolen,'' schrijft Zuidgeest terug.



Ook H.Gubbels is zeker niet van de partij. ,,Ik peins er niet over aan die verwerpelijke poppenkast mee te doen voor een president die van oorlog een spel maakt en zijn regering, als we het dan over echte belangrijke zaken hebben zoals verantwoord omgaan met het milieu, niet van plan is zich aan het Kyoto-verdrag te houden. Schande!''



Deze mailberichten zijn naar alle Statenleden gegaan. Vanuit het CDA kwamen de afgelopen dagen de tegenreacties. ,,Not funny'', oordeelt H.Schroeder. ,,Het was slechts een uitnodiging, je kunt ook gewoon niet gaan!'' Zijn fractiegenoot J.Loonen wijst op het feit dat de bijeenkomst in Margraten een herdenking is van de mensen die in de Tweede Wereldoorlog hun leven hebben gegeven. Volgens hem is de kern van de ceremonie 'Nooit meer oorlog' en daar wil hij zich bij aansluiten. ,,Hoe je ook mag denken over het beleid van deze regeringen en personen op dit moment, het mag geen reden zijn om bij deze belangrijke herdenking op deze manier te reageren.''



In een reactie zegt H.Gubbels vooral de herdenking niet te veroordelen. Maar ze noemt het een zwarte dag dat juist Bush hierbij aanwezig is. Ook zij verkiest de tegendemonstratie als die plaatsvindt. Zuidgeest, die verwacht dat nog meer Statenleden uit de linkerhoek zullen afzeggen, laat weten de herdenking zelf zeer zinvol te vinden. ,,Daarom ben ik ook altijd op 4 mei present. Maar in dat mediacircus van Bush heb ik geen interesse.''



:hihi: