PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld ingezameld onder extremistische moslims voor aanslagen in Nederland



John Wervenbos
01-05-05, 14:00
'Geld ingezameld voor aanslagen'

Tiscali, 1 - 5 - 2005

UTRECHT - (Novum) - Mohammed B., de verdachte van de moord op Theo van Gogh, heeft voor hij tot zijn daad kwam een videoboodschap gemaakt. Hierin bekent hij de moord op Van Gogh en zegt hij een martelaar te zijn geworden. De Telegraaf meldt dat een onbekende getuige dit bij de politie heeft verklaard. B. ging ervan uit dat hij bij zijn aanhouding zou worden gedood door een politiekogel.

Justitie laat weten dat de video nooit is gevonden.

Dezelfde bron van de politie heeft ook verklaard dat extremistische moslims voorafgaand aan de moord op Van Gogh geld hebben ingezameld. Dat deden ze om eventuele aanslagen op Tweede Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en Van Gogh te financieren. Bij de Amsterdamse El-Tawheedmoskee zouden enkele personen ook op de hoogte zijn geweest van de plannen van Mohammed B. om Van Gogh te doden. B. zou hiervoor toestemming hebben gekregen.


AIVD erkent taxatiefout Mohammed B.

NOS, 1 - 5 - 2005

De Algemene Inlichtingendienst en Veiligheidsdienst (AIVD) heeft een fout gemaakt door informatie over Mohammed B. niet serieus te nemen. Dat zegt het plaatsvervangend hoofd van de dienst, Theo Bot, vanavond in het tv-programma Reporter van de KRO.

De dienst zou waarschuwingen in de wind hebben geslagen dat B. mogelijk zou overgaan tot de moord op Van Gogh. Bot verschilt hierover van mening met zijn baas, AIVD-directeur Van Hulst. Die zei afgelopen donderdag nog in het tv-programma Netwerk dat de AIVD zichzelf niets te verwijten heeft.

Geobsedeerd

Vorig jaar zomer sprak een medewerker van de AIVD met een lid van de Hofstadgroep over Mohammed B. Die noemde de vermoedelijke moordenaar van Theo van Gogh toen al gevaarlijk. Hij zou geobsedeerd zijn door de gewelddadige Jihad.

De AIVD hechtte weinig waarde aan de uitspraak van die tipgever, omdat de dienst dacht dat hij zichzelf wilde vrijpleiten door anderen te beschuldigen. De AIVD zei dat het verhaal was gecontroleerd en dat de getuige een fantast is. Volgens Bot was dat een inschattingsfout.

Een AIVD-woordvoerder had eerder verklaard dat hij het verhaal van de getuige had gecontroleerd, maar dat de getuigen nooit contact heeft gehad met de AIVD.

Onderzoek

Van Hulst zei donderdag nog in Netwerk dat de AIVD aan justitie heeft gevraagd opnieuw onderzoek te doen naar de verklaring van de getuige die zegt de dienst te hebben gewaarschuwd voor de moord.

"Dat betekent dus ook dat wij het Openbaar Ministerie (OM) hebben gevraagd om de scherpte van deze getuigenis nog eens heel goed te onderzoeken, om te kijken of de bewering van deze man daadwerkelijk gestaafd is op meer dan een alleen maar een door hem zelf gestelde verklaring'', aldus Van Hulst.

John Wervenbos
01-05-05, 14:04
Vanavond wordt er in het actualiteitenprogramma "Reporter" van de KRO nader aandacht besteed aan de Hofstadgroep en Mohammed B.

Nederland 1, 21:30 - 22:05 uur.

Ozer
01-05-05, 14:06
Geld ingezameld voor aanslagen
Hoeveel zou een mes kosten? :knife_hea

AARDIG
01-05-05, 14:08
Van Gogh en zegt hij een martelaar te zijn geworden .

:moe: het wordt steeds gekker. Straks krijgen we nog gekken die gaan beweren dat ze gevrijwaard zijn van de hel. En een ticket hebben tot het paradijs. (Onder de moslims dan hè, de Christenen hebben dat die arme mensen vroeger al wijs gemaakt.)

RinC
01-05-05, 14:16
Geplaatst door AARDIG
:moe: het wordt steeds gekker. Straks krijgen we nog gekken die gaan beweren dat ze gevrijwaard zijn van de hel. En een ticket hebben tot het paradijs. (Onder de moslims dan hè, de Christenen hebben dat die arme mensen vroeger al wijs gemaakt.)

Moh. B kan koffiedik kijken :hihi:

Maar aan de andere kant, het is riooljournalistiek van de Telegraaf.

AARDIG
01-05-05, 14:37
Geplaatst door RinC
Moh. B kan koffiedik kijken :hihi:

Maar aan de andere kant, het is riooljournalistiek van de Telegraaf.

:hihi: I know. Maar kdacht ik geef die jongen het voordeel van de twijfel.

~Panthera~
01-05-05, 15:16
Geplaatst door AARDIG
:moe: het wordt steeds gekker. Straks krijgen we nog gekken die gaan beweren dat ze gevrijwaard zijn van de hel. En een ticket hebben tot het paradijs. (Onder de moslims dan hè, de Christenen hebben dat die arme mensen vroeger al wijs gemaakt.)

Hoe kom je daar nou bij ? Christenen leren "hel en verdoemenis" hoor. :hihi:

AARDIG
01-05-05, 15:24
aflaat (Lat.: indulgentia), in de Rooms-Katholieke Kerk oorspronkelijk een kwijtschelding van kerkelijke boete.

1. GESCHIEDENIS

In de 11de eeuw heeft zich de aflaat in de later gebruikelijke zin ontwikkeld; aan bepaalde vrome werken werd kwijtschelding van zondestraf verbonden. In de latere middeleeuwen gingen kerkelijke gezagsdragers de aflaat misbruiken als een handelszaak en de aflaatprediking als een bron van inkomsten, wat begin 16de eeuw bijdroeg tot het ontstaan van de Reformatie. Het Concilie van Trente hief in 1562 het instituut van de aflaatpredikers op.

2. NA HET CONCILIE

Het tweede Vaticaans Concilie (1962–1965) sprak de wens uit tot herziening, waaraan in 1967 door Paulus VI werd voldaan met de apostolische constitutieIndulgentiarum doctrina (= leer over de aflaten). De aflaat wordt hierin beschreven als ‘een kwijtschelding ten overstaan van God van de tijdelijke straf voor zonden die wat betreft de schuld reeds zijn uitgewist’. Het daarbij behorende Enchiridion indulgentiarum (= handleiding voor de aflaten) uit 1968 met vermelding van de normen voor de aflaat en de soort aflaten die kunnen worden verworven, werd in 1986 herzien.

© 1993-2003 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.


Deze bedoelde ik :hihi:

Eke
01-05-05, 15:33
Geplaatst door ~Panthera~
Hoe kom je daar nou bij ? Christenen leren "hel en verdoemenis" hoor. :hihi:

Je kunt ze waarschijnlijk op je vingers van 1 hand tellen..groeperinkjes die dat nog doen...in Nederland. Ik weet niets van het buitenland. EN...ik weet niets van het katholicisme....Julien , weet jij daar wat van ?

Interessant stukje, Aardig..Dus je kon een plaatsje Paradijs, eerste klas, kopen ??????

AARDIG
01-05-05, 15:47
Interessant stukje, Aardig..Dus je kon een plaatsje Paradijs, eerste klas, kopen ??????

Jep, verleden tijd.

Eke
01-05-05, 15:52
Geplaatst door AARDIG
Jep, verleden tijd. dat komt hard aan... :verward:


maar wel lekker EERLIJK ,he !!!! :fplet:

AARDIG
01-05-05, 16:21
dat komt hard aan...


maar wel lekker EERLIJK ,he !!!!

Als het kon, dan was mark61 de eerste die stiekem een ticket zou kopen. :hihi:

Ins
01-05-05, 16:38
Ze zouden beter ook eens een keertje wat doen aan extremistische joden die geld naar Israël sturen om daar een hele kleuterschool "per ongeluk" overhoop te schieten.

Eke
01-05-05, 17:46
Geplaatst door Ins
Ze zouden beter ook eens een keertje wat doen aan extremistische joden die geld naar Israël sturen om daar een hele kleuterschool "per ongeluk" overhoop te schieten.

oorlog zuigt...het maakt van normale mensen vaak monsters.

okay, verzamel geld om het vredesproces te stimuleren !!!!! de strijd heeft al veeeel te lang geduurd.

Ins
01-05-05, 17:59
Geplaatst door Eke
oorlog zuigt...het maakt van normale mensen vaak monsters.

okay, verzamel geld om het vredesproces te stimuleren !!!!! de strijd heeft al veeeel te lang geduurd.

Ja, is er zo'n bureau dan? Want Amerika of Europa geef ik geen cent om die taak te vervullen, wat ze tot nu toe hebben vervult laat al genoeg zien.

Eke
01-05-05, 18:09
Geplaatst door Ins
Ja, is er zo'n bureau dan? Want Amerika of Europa geef ik geen cent om die taak te vervullen, wat ze tot nu toe hebben vervult laat al genoeg zien.

Een goeie opmerking. DUS dat geld moet er komen voor de mannen/vrouwen die wel het vertrouwen verdienen van beide partijen.
Er zijn nog meer werelddelen, hoor.
Weet jij wat de inspanningen van de VN zijn geweest en waarop ze daadwerkelijk zijn stuk gelopen ????Of...is er wel vooruitgang met de komst van de vrede????

Ins
01-05-05, 18:11
Geplaatst door Eke
Een goeie opmerking. DUS dat geld moet er komen voor de mannen/vrouwen die wel het vertrouwen verdienen van beide partijen.
Er zijn nog meer werelddelen, hoor.
Weet jij wat de inspanningen van de VN zijn geweest en waarop ze daadwerkelijk zijn stuk gelopen ????Of...is er wel vooruitgang met de komst van de vrede????

De VN zijn ook geen heilige boontjes hoor. Heb jij je al eens afgevraagd wat dat embargo op Irak nou werkelijk heeft uitgehaald. Zogezegd als straf voor Saddam. Ik beloof je, Saddam heeft er geen dag minder avondeten voor gehad...zijn onderdanen daarentegen.

Eke
01-05-05, 19:21
Geplaatst door Ins
De VN zijn ook geen heilige boontjes hoor. Heb jij je al eens afgevraagd wat dat embargo op Irak nou werkelijk heeft uitgehaald. Zogezegd als straf voor Saddam. Ik beloof je, Saddam heeft er geen dag minder avondeten voor gehad...zijn onderdanen daarentegen.

De situatie die je noemt : het volk lijdt en de heerser likt met volle buik zijn bord af is een heel bekende ONEERLIJKE situatie.

Je geeft aan dat de VN hier volkomen scheef bezig is geweest.Hebben zij meestal gefaald ?Waar hebben zij succes gehad en WAAROM ?


En uit welke hoek moet volgens jou de VREDE komen, op die manier dat je geen nieuwe precedenten schept voor een volgend gewapend conflict (lees : de geboorte van nieuwe monsters ???)

mark61
01-05-05, 22:02
Geplaatst door AARDIG
Als het kon, dan was mark61 de eerste die stiekem een ticket zou kopen. :hihi:

Huh?

Alsjeblieft geen paradijs voor mij. Het volk dat je daar gaat tegenkomen...

Ins
02-05-05, 07:05
Geplaatst door Eke
De situatie die je noemt : het volk lijdt en de heerser likt met volle buik zijn bord af is een heel bekende ONEERLIJKE situatie.

Je geeft aan dat de VN hier volkomen scheef bezig is geweest.Hebben zij meestal gefaald ?Waar hebben zij succes gehad en WAAROM ?


En uit welke hoek moet volgens jou de VREDE komen, op die manier dat je geen nieuwe precedenten schept voor een volgend gewapend conflict (lees : de geboorte van nieuwe monsters ???)

Mag ik je wat vragen? Ben jij soms journalist van beroep ofsow? :rambo:

Eke
02-05-05, 09:03
Geplaatst door Ins
Mag ik je wat vragen? Ben jij soms journalist van beroep ofsow? :rambo:

:haha: als dat zou kunnen ..

Ins, ik ben iemand die veel in haar hoofd bezig is, nadenkt, kritisch nadenkt, maar ik weet dat mijn feitenkennis gewoon veel gaten bezit...

Ik probeer altijd aktief met iemand mee te denken, luister ook goed, probeer van hem/haar te leren,

maar ik prikkel mijn 'discussiepartner' om eventueel ook verder te komen, eventueel ook verder te gaan denken.

Vandaar mijn aktieve vragen over het uiterst belangrijke onderwerp dat jij aansnijdt.

Kun jij mij daarover leren, kunnen we daar samen kritisch over nadenken :rambo: ?

John Wervenbos
02-05-05, 14:40
De uitzending van Reporter valt inmiddels via het internet te bekijken, zie: Getuige (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/kro/reporter/bb.20050501.asf)


Aan de vooravond van het proces tegen de Hofstadgroep, dat komende dinsdag wordt hervat, onderzoekt Reporter waarom justitie tot nu toe zo weinig succes boekt in terreurzaken. En waarom Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, ten onrechte werd beschouwd als een onbelangrijk figuur binnen het netwerk.

In een speciale uitzending van Reporter wordt de Hofstadgroep onder de loep genomen. De advocaten van Jason W. en Fahmi B. geven meer inzicht in de zaak, daarnaast doen de plaatsvervangend directeur van de AIVD, Theo Bot en strafrechtdeskundige Ybo Buruma uitspraken over het AIVD-onderzoek naar de Hofstadgroep.

http://reporter.kro.nl/Images/tridion/dos_hofstadgroep_tcm9-20837.JPG