PDA

Bekijk Volledige Versie : KRO Reporter: Hofstadgroep



MO_NL
02-05-05, 15:41
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00
TV Uitzending: Zon 1 mei, 21.30 Ned 1


KRO Reporter: Hofstadgroep
'Kroongetuige gezocht'

Aan de vooravond van het proces tegen de Hofstadgroep, dat komende dinsdag wordt hervat, onderzoekt Reporter waarom justitie tot nu toe zo weinig succes boekt in terreurzaken.

En waarom Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh, ten onrechte werd beschouwd als een onbelangrijk figuur binnen het netwerk.

In een speciale uitzending van Reporter wordt de Hofstadgroep onder de loep genomen. De advocaten van Jason W. en Fahmi B. geven meer inzicht in de zaak, daarnaast doen de plaatsvervangend directeur van de AIVD, Theo Bot en strafrechtdeskundige Ybo Buruma uitspraken over het AIVD-onderzoek naar de Hofstadgroep.

In de uitzending wordt o.a. beweert dat Marokkanen die verhoord worden altijd ontkennen. Is hier sprake van een feit of een vooroordeel?

GiovanniHN
02-05-05, 22:13
Er wordt helemaal niet gezegd dat Marokkanen die verhoord worden altijd ontkennen. Het gaat erom dat in zo een situatie mensen ontkennen. Bot heeft het nooit gehad over Marokkanen.

Simon
02-05-05, 22:23
Geplaatst door GiovanniHN
Er wordt helemaal niet gezegd dat Marokkanen die verhoord worden altijd ontkennen.

Dat werd wel degelijk gezegd in de documentaire!

vlegeltje
02-05-05, 22:32
Geplaatst door GiovanniHN
Er wordt helemaal niet gezegd dat Marokkanen die verhoord worden altijd ontkennen. Het gaat erom dat in zo een situatie mensen ontkennen. Bot heeft het nooit gehad over Marokkanen.

De implicatie is dat dat hele 'schuld versus schaamte' -verhaal, waaruit zou blijken dat marokkanen een 'andere' cultuur hebben waar het geweten een minder belangrijke rol zou spelen en schaamte jegens de eigen groep een veel groter belang heeft dan bij autochtonen, nergens op slaat.

De aivd heeft zich door die 'schuld/schaamte theorie' helemaal op het verkeerde been laten zetten.

De sukkels.

GiovanniHN
02-05-05, 23:38
Het ging erom dat opgepakte mensen niet de waarheid vertellen. Als je ook nog eens de context erbij pakt, namelijk iemand die net is opgepakt en al het bewijs tegen zich heeft, dan heeft het niks met Marokkanen te maken.

MarinadeMix
03-05-05, 08:34
Geplaatst door Simon
Dat werd wel degelijk gezegd in de documentaire!

Ik hoorde het ook.

Marokkanen die opgepakt worden bekennen nooit schuld (of iets in die trant) :(

Simon
03-05-05, 08:53
Geplaatst door GiovanniHN
Het ging erom dat opgepakte mensen niet de waarheid vertellen. Als je ook nog eens de context erbij pakt, namelijk iemand die net is opgepakt en al het bewijs tegen zich heeft, dan heeft het niks met Marokkanen te maken.

Nou ik hoorde dat er wel in. Maar het verbaasde mij niks want ik hoor het ook van een vriendin van mij die met probleemgevallen op amsterdamse scholen werkt dat Marokkaanse jongens nooit toegeven dat ze iets fout gedaan hebben. Zelfs als de bewijzen overduidelijk zijn. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is. Wellicht toch een cultuurverschil ?

GiovanniHN
03-05-05, 10:38
Theo Bot zei: 'Dit soort jongens.' Daarmee refereerde hij aan Nouredine El F. die opgepakt was op weg naar Portugal, er was ook een afscheidsbrief gevonden van hem waarin stond dat hij als martelaar wilde sterven. Nouredine werd daarmee geconfronteerd en ontkende alles. Hij gaf Mohammed B. de schuld en ging zelfs zo ver dat hij B. noemde als de briefschrijver.

Bot gaf toen aan waarom ze Nouredine niet geloofden. Omdat 'dit soort jongens' niet op hun woord te geloven zijn. Je zou inderdaad kunnen zeggen dat hij daarmee Marokkanen bedoelde, maar die interpretatie zegt meer over jezelf dan over Bot.

Als hij inderdaad bedoelde dat opgepakte Marokkanen inderdaad alles ontkennen, dan zou dat dus ook betekenen dat ze Marokkaanse jongeren nooit op hun woord geloven. Ook zou dat betekenen dat niet-Marokkanen wel altijd alles toegeven. Dat is onzin.

Waar het op neer komt is dat Nouredine ongeloofwaardig was door de situatie, niet door zijn afkomst.

Spoetnik
03-05-05, 10:52
Geplaatst door Simon
Nou ik hoorde dat er wel in. Maar het verbaasde mij niks want ik hoor het ook van een vriendin van mij die met probleemgevallen op amsterdamse scholen werkt dat Marokkaanse jongens nooit toegeven dat ze iets fout gedaan hebben. Zelfs als de bewijzen overduidelijk zijn. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is. Wellicht toch een cultuurverschil ?

Deed ik ook... altijd ontkennen is het beste, zelfs als de bewijzen dan overduidelijk zijn kan je er nog wel een verhaaltje om heen draaien.

Maar mijn vergrijpen waren altijd makkelijk te ontkennen :hihi:

Tomas
03-05-05, 11:10
Mohammed B. had leidinggevende rol binnen Hofstadgroep

Uitgegeven: 3 mei 2005 11:25
Laatst gewijzigd: 3 mei 2005 11:43

ROTTERDAM - Het Openbaar Ministerie (OM) heeft dinsdag voor het eerst duidelijk gesteld dat de vermeende moordenaar van Theo van Gogh, Mohammed B., in zijn visie een leidinggevende rol had in het zogenoemde terreurnetwerk de Hofstadgroep. Dat wordt voor justitie een van de belangrijkste pijlers om aan te tonen dat de Hofstadgroep daadwerkelijk een terroristische organisatie is, zo bleek dinsdag uit een pro forma-zitting bij de Haagse rechtbank in de extra beveiligde rechtszaal in Rotterdam.

De moord op de filmmaker, de bijeenkomsten van radicalen in de woning van B. en het uitwisselen van materiaal dat oproept tot het doden van mensen uit radicaal islamitische motieven, tonen volgens aanklager K. Plooy het bestaan van deze terroristische organisatie aan.

Om het bestaan van de Hofstadgroep nog duidelijker aan te tonen wees Plooy ook op de mogelijke plannen voor het plegen van aanslagen in Nederland van terreurverdachte Samir A. De rechtbank in Rotterdam sprak die 18-jarige man hier overigens onlangs voor vrij. Justitie is hiertegen in beroep gegaan. Ook A. behoort in de visie van het OM tot de kern van de Hofstadgroep.

(c) www.nu.nl

Tomas
03-05-05, 11:12
Nou GiovanniHN, dit is toch een behoorlijk inschattingsfout van de aivd, als de analyse van het openbaar ministerie klopt tenminste.

mark61
03-05-05, 11:19
Geplaatst door Tomas
Nou GiovanniHN, dit is toch een behoorlijk inschattingsfout van de aivd, als de analyse van het openbaar ministerie klopt tenminste.

Ik denk dat zoiets mafs nooit in te schatten is. Ik vind het gekrakeel over de AIVD zwaar overdreven.

Dat justitie er geen fatsoenlijke zaak van kan maken verbaast me ook niks. Ze gaan uit van een model van een 'terreurorganisatie'. Ze nemen het allemaal veel te serieus. Een moord is natuurlijk ook serieus, maar ze maken de denkfout om dan ook de mensen en hun ideeën serieus te nemen.

'Terroristische organisatie' of 'islamfundamentalisme' zijn bespottelijk opgeblazen termen in dit verband. Het lijkt wat mij betreft meer op een losgeslagen sekte met pubers in de ban van. Meer voer voor sociaal-psychologen dan voor wie ook.

Tomas
03-05-05, 11:23
Geplaatst door mark61

'Terroristische organisatie' of 'islamfundamentalisme' zijn bespottelijk opgeblazen termen in dit verband. Het lijkt wat mij betreft meer op een losgeslagen sekte met pubers in de ban van.

Nou, ik vind dat laatste eigenlijk wel een goeie definitie van dit soort terrorisme. Maar voor mij maakt dat het er allemaal niet direct minder ernstig en serieus te nemen voor. Je zult er toch iets mee moeten. Ofniedan?

mark61
03-05-05, 11:45
Geplaatst door Tomas
Nou, ik vind dat laatste eigenlijk wel een goeie definitie van dit soort terrorisme. Maar voor mij maakt dat het er allemaal niet direct minder ernstig en serieus te nemen voor. Je zult er toch iets mee moeten. Ofniedan?

Jawel, maar als je de verkeerde analyses maakt kom je ook met de verkeerde oplossingen. Dus pleur moordenaars nou maar gewoon in de cel en doe TBS. Wat is de oplossing voor Waco, Texas, en Jones, Guyana? Je hebt gewoon een x promillage mafketels in de wereld.

Verder heb je de verantwoordelijkheid van de omgeving om 'afdrijvende' personen te signaleren en aan te geven. Bij het RIAGG dan, in de eerste plaats. Dat neem ik de omgeving van Mo B kwalijk. Maar zelfs voor zijn vader moet het een verrassing zijn geweest dat zijn zoon zo'n pad koos. Onverwerkte rouw is 1 ding, jihad weer wat anders. Papa toch. Ook niet makkelijk. De papa's van Gudrun Enslinn en Klaus Baader etc. zagen het ws. ook niet aankomen.

Terrorisme betekent simpelweg enkelen schade toebrengen om heel veel mensen bang te maken. Ik geloof niet dat Mo B en zijn vriendjes heel NL bang wilden maken, daar stonden ze niet eens bij stil. Ze waren gewoon heel Rechtvaardig het Rechte Pad aan het aflopen. Regardless of the consequences voor moslims en niet-moslims in het algemeen.

delirious
03-05-05, 12:11
Geplaatst door Simon
Nou ik hoorde dat er wel in. Maar het verbaasde mij niks want ik hoor het ook van een vriendin van mij die met probleemgevallen op amsterdamse scholen werkt dat Marokkaanse jongens nooit toegeven dat ze iets fout gedaan hebben. Zelfs als de bewijzen overduidelijk zijn. Ik weet niet wat daar de oorzaak van is. Wellicht toch een cultuurverschil ?

Flikker jij eens snel op met je onzin.
Gooi het maar snel op cultuur verschil.
Als of Nederlandse jochies gelijk de waarheid vertellen.
Mooie selectief van dat vriendinnetje van je. En zij is lerares?

:mad:

GiovanniHN
03-05-05, 12:26
Ik heb net een artikel geplaatst op mijn web-log hierover. Ik plaats hem ook wel nog op dit forum.

Waar het op neer komt, is dat het uitermate 'vreemd' is dat Mohammed B. de leider van de Hofstadgroep is. Hij is namelijk ook de uitvoerder van de moord op van Gogh. Dat zou een leider nooit doen. Daarnaast naaide Nouredine El F. hem, zoals ook bleek uit het programma Reporter. Dat doe je niet bij je baas.

Het OM probeert zo hard mogelijk om een zaak te krijgen met amper bewijs. Terwijl iedereen met een beetje kennis over terreurgroepen de conclussies van het OM zou neer kan halen. Want het OM heeft daar geen kennis over.