PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoop op herbouw tempel niet vervlogen



vlegeltje
02-05-05, 22:23
Hoop op herbouw tempel niet vervlogen

door Rosanneke Jongbloed

JERUZALEM - Gershon Salomon is leider van een beweging die zich de 'Getrouwen van de Tempelberg' noemt. Deze getrouwen zien liever vandaag dan morgen een nieuwe joodse tempel verrijzen op de Tempelberg.


Het is voor de joden de bittere realiteit dat op de plek waar eens de tempel van Jahwe stond nu de gouden koepel van een moskee prijkt. De Arabische gebedsoproep galmt over het Tempelplein in Jeruzalem. Tientallen moslims drommen samen op de plek die eens plaats van gebed en samenkomst was voor de joden.

Sinds de verwoesting van de Tweede Tempel door de Romeinen in het jaar zeventig na Christus, leeft vooral in joods-orthodoxe kring het vurige verlangen om te gehoorzamen aan de opdracht uit de Tora 'om Mij een heiligdom te bouwen'. Leven zonder de tempel is voor hen niet echt leven.

Dit gemis is van generatie op generatie voortgegaan. Duizenden joden zijn dagelijks bezig met de herbouw van de tempel. Sommigen alleen in hun gebed, anderen in het openbaar. Allemaal met in hun achterhoofd de uitspraak in de talmoed: 'Elke generatie waarin de tempel niet is herbouwd, wordt beschouwd alsof ze de tempel zelf heeft verwoest.'

Net als de Eerste en de Tweede Tempel zal de Derde Tempel een plaats moeten worden waar mensen vanuit de hele wereld naartoe komen om God te aanbidden.

Gershon Salomon in Jeruzalem, leider van een beweging die zich de 'Getrouwen van de Tempelberg' noemt: ,,De Tempelberg zal na de verlossing en de bouw van de Derde Tempel weer zijn zoals God en de profeten haar bedoelden: niet alleen het centrum van het Israëlische volk, maar van de hele wereld. Een centrum van geloof in God en van gebed tot God.''

Maar Salomon denkt ook dat er zonder deze Derde Tempel geen verlossing voor de wereld zal komen. ,,De verlossing van de wereld is verbonden met, en de voorwaarde voor, de herbouw van de tempel. De eerste stap is dat Israël de macht krijgt over de Tempelberg. De tweede stap zal dan de verlossing van de hele wereld zijn.''

Bode

Het orthodoxe jodendom noemt verschillende redenen waarom de tempel herbouwd zou moeten worden. Naast de opdracht uit de tora om een heiligdom voor God te bouwen, speelt de komst van de messias een grote rol bij het verlangen naar een nieuwe tempel.

Sommige orthodoxe joden zijn ervan overtuigd dat zonder een nieuwe tempel de messias niet zal komen. Dit baseren ze op wat er beschreven staat in Maleachi 3:1: ,,Let op, ik zal mijn bode zenden; hij zal de weg voor mij effenen. Opeens zal hij naar zijn tempel komen, de Heer naar wie jullie uitzien, de engel van het verbond naar wie jullie verlangen. Komen zal hij - zegt de HEER van de hemelse machten.''

Toch zijn er ook joden die geen verband zien tussen de komst van de messias en herbouw van de tempel. Zoals de orthodoxe jood Lou Evers, oud-vice-voorzitter van het Overlegorgaan van Joden en Christenen in Nederland (OJEC) en auteur van het boek Jodendom voor beginners. ,,Ik geloof veel meer in de mystieke leer die verkondigt dat de mens door zijn daden de komst van de Messias kan versnellen of vertragen. Door ons te houden aan de geboden en verboden in de Tora kunnen we zijn komst bespoedigen.''

Tempeldienst

Hoe de tempel gebouwd zal worden, blijft voor de joden een discussiepunt. Een grote groep wacht op de komst van de messias omdat ze geloven dat hij zelf zijn heiligdom zal herstellen. Ook Lou Evers kan zichzelf wel vinden in die gedachte, ondanks dat hij twijfelt aan het realiteitsgehalte van de tempel. De neef van Lou Evers, rabbijn Raphael Evers, denkt dat de tempel zowel door God als door mensen gebouwd zal worden. ,,Ik ben ervan overtuigd dat de tempel er komt. Hoe precies, dat weet niemand. Misschien dat God de materialen zal aandragen of dat de messias meehelpt met de bouw. Elke religieuze gebeurtenis is immers een combinatie van mens en God.''

Anderen denken dat de tempel gebouwd moet worden door mensenhanden om de komst van de messias mogelijk te maken. Zo zijn Gershon Salomon en zijn 'Getrouwen van de Tempelberg', samen met het Tempelinstituut in Jeruzalem al jaren bezig om alle gebruiksvoorwerpen uit de tempel van Salomo exact na te maken. Alles is gereed, zodat als de tijd daar is, de tempeldienst hervat kan worden.

Droom

Het joodse volk is het Huis van Jahwe nooit vergeten, ook niet in tijden van ballingschap en vervolging. Rabbijn Chaim Richman: ,,De droom om de tempel te herbouwen overbrugt vijftig joodse generaties, vijf continenten en alle oceanen. De bede voor herbouw is gesproken in alle talen die bij de mensheid bekend zijn. Ze weerklinkt in gevangenissen en getto's, synagogen en huizen, iedere dag van de diaspora.''

In de joodse gebeden wordt nog altijd speciaal aandacht gegeven aan het feit dat het hart van de joodse godsdienst ontbreekt. In het Moesafgebed, een gebed dat voor de sabbat en feestdagen wordt toegevoegd aan de gewone gebeden, wordt het verlangen uitgedrukt naar de tempel en de tempeldienst. Ook in het avondgebed van Yom Kippur klinkt het vurige verlangen naar de herbouw van de tempel.

Tweeduizend jaar lang wachten joden op het herstel van de tempel, op de komst van hun messias nog langer. Het geloof blijft, ondanks dat er eeuwen overheen gaan vertrouwen ze erop dat Gods heiligdom hersteld zal worden. Dat Hij zelf zal komen en zijn macht zal openbaren door zijn woning in Jeruzalem te herbouwen, of dat de mens de tempel mag bouwen.

bron (http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=61278)
Nederlands dagblad
'Christelijk betrokken'

***************

Rare jongens die christenen.

Ik snap niet waarom die christenen (protestanten) zo begaan zijn met het lot van "De Derde Tempel"?

Wat heeft dat nou met het Christendom te maken?

Moet die tempel die er nu staat (moskee) dan weg?

Waarom is die dan niet goed?

Het monotheisme beleidt toch 1 God?

Dus die van de joden, christenen en moslims is toch 1 en dezelfde?

Een gebedshuis is een gebedshuis.

Toch?

mark61
03-05-05, 00:05
Geplaatst door vlegeltje
Rare jongens die christenen.

Het monotheisme beleidt toch 1 God?

Dus die van de joden, christenen en moslims is toch 1 en dezelfde?

Een gebedshuis is een gebedshuis.

Toch?

Nope, god = knokke tot in de hal. You should know.

Nadere informatie en bouwplannen te bekomen te Ayodhia.

~Panthera~
03-05-05, 00:09
Zegt Fort Antonia iemand iets ?

mark61
03-05-05, 00:22
Geplaatst door ~Panthera~
Zegt Fort Antonia iemand iets ?

Nee, leggen daar ook een tempel, moskee en kerk onder geplet?

~Panthera~
03-05-05, 00:24
Geplaatst door mark61
Nee, leggen daar ook een tempel, moskee en kerk onder geplet?

Nee, Fort Antonia schijnt een oud Romeins fort te zijn, waarvan de resten nu de klaagmuur zijn.
Heb ik eens ergens gelezen.
Dus niks eerdere tempel.

mark61
03-05-05, 00:30
Geplaatst door ~Panthera~
Nee, Fort Antonia schijnt een oud Romeins fort te zijn, waarvan de resten nu de klaagmuur zijn.
Heb ik eens ergens gelezen.
Dus niks eerdere tempel.

Ow jij maakt het nog erger. Dus nou moet Berlusconi zich er ook tegenaan komen bemoeien? Wie zijn stenen het zijn, of ze dat fort niet van die tempel hebben aangelegd met specie van die moskee etc.

~Panthera~
03-05-05, 00:33
Geplaatst door mark61
Ow jij maakt het nog erger. Dus nou moet Berlusconi zich er ook tegenaan komen bemoeien? Wie zijn stenen het zijn, of ze dat fort niet van die tempel hebben aangelegd met specie van die moskee etc.


Jaaa, the plot thickens. :hihi:

mark61
03-05-05, 00:35
Geplaatst door ~Panthera~
Jaaa, the plot thickens. :hihi:

Meanwhile elsewhere schijnt Berlus nu toch eindelijk die Ethiopische obelisk te gaan teruggeven na 60 jaar. De laatste smoes was dat ie niet in een vliegtuig paste.

~Panthera~
03-05-05, 00:37
Geplaatst door mark61
Meanwhile elsewhere schijnt Berlus nu toch eindelijk die Ethiopische obelisk te gaan teruggeven na 60 jaar. De laatste smoes was dat ie niet in een vliegtuig paste.


God, nu al ? na amper 60 jaar ? nou, das vlot. :duim:
paste niet in een vliegtuig ? nee, natuurlijk niet, daar prop je 100 tanks in en 3 eenheden peopletjes, maar geen obelisk natuurlijk. :moe:
De lul.

mark61
03-05-05, 00:50
Geplaatst door ~Panthera~
God, nu al ? na amper 60 jaar ? nou, das vlot. :duim:
paste niet in een vliegtuig ? nee, natuurlijk niet, daar prop je 100 tanks in en 3 eenheden peopletjes, maar geen obelisk natuurlijk. :moe:
De lul.

Kortom, de hoop op herbouw van de tempelfortmoskeekerk is nog niet geheel verkeken. Ik hoop dat er nog ruimte is voor een parkeergarage, restaurants halal/kosjer en wat bioscopen en een kartbaan. Laat mij maar ff ontwerpen.

~Panthera~
03-05-05, 00:54
Geplaatst door mark61
Kortom, de hoop op herbouw van de tempelfortmoskeekerk is nog niet geheel verkeken. Ik hoop dat er nog ruimte is voor een parkeergarage, restaurants halal/kosjer en wat bioscopen en een kartbaan. Laat mij maar ff ontwerpen.


Ga je gang, t wordt toch niks meer daar.
Heeft al veel te lang geduurd.
De enigste reden waarom daar ooit nog "vrede" komt, is waarschijnlijk omdat ze het allebei zat zijn, meer niet.

vlegeltje
03-05-05, 00:54
Geplaatst door mark61
Nope, god = knokke

voila, het strandhuis op het strand in Knokke:

http://www.hypertours.com/ht/page_knokke/knokke_strandhaus_web.jpg

Ideaal Godshuis voor alle religies :D

mark61
03-05-05, 00:56
Geplaatst door vlegeltje
voila, het strandhuis op het strand in Knokke:

http://www.hypertours.com/ht/page_knokke/knokke_strandhaus_web.jpg

Nee Heinz, dat is nou net Vrede :fpetaf: Misschien omdat er geen gelovige in past.

vlegeltje
03-05-05, 00:59
Geplaatst door mark61
Nee Heinz, dat is nou net Vrede :fpetaf: Misschien omdat er geen gelovige in past. http://www.nietvervelen.nl/kaarten/tijdelijke%20expositie/kerst/vrede4.JPG

~Panthera~
03-05-05, 00:59
Vrede is de afwezigheid van oorlog.

mark61
03-05-05, 01:00
Geplaatst door vlegeltje
http://www.nietvervelen.nl/kaarten/tijdelijke%20expositie/kerst/vrede4.JPG

Zo te zien vooral als je een lobotomie laat uitvoeren. Ik heb iets met mensen met open monden. Zelfs als ze jong & onschuldig zijn.

vlegeltje
03-05-05, 01:08
Geplaatst door mark61
lobotomie

http://www.damicon.fi/fri/1995/flyers/gabber-lobotomie.jpg

Ik heb op de vrijmarkt lekker een singeltje gekocht van Earl Vince and the Valiants - Somebody's gonna get their head kicked in tonite, op het immediate label. :)

~Panthera~
03-05-05, 01:09
Geplaatst door vlegeltje

Ik heb op de vrijmarkt lekker een singeltje gekocht van Earl Vince and the Valiants - Somebody's gonna get their head kicked in tonite. :)


Nice. :moe:

I'm off to join the circus. :hihi:

vlegeltje
03-05-05, 01:11
Geplaatst door ~Panthera~
Nice. :moe:

Ach ja, onze punk - singeltjes verzamelaar zal die wel al lang hebben... :moe:

mark61
03-05-05, 09:48
Geplaatst door vlegeltje
http://www.damicon.fi/fri/1995/flyers/gabber-lobotomie.jpg

Ik heb op de vrijmarkt lekker een singeltje gekocht van Earl Vince and the Valiants - Somebody's gonna get their head kicked in tonite, op het immediate label. :)

Kijk, das nog s scoren!

Spoetnik
03-05-05, 10:22
Geplaatst door mark61
Meanwhile elsewhere schijnt Berlus nu toch eindelijk die Ethiopische obelisk te gaan teruggeven na 60 jaar. De laatste smoes was dat ie niet in een vliegtuig paste.

Die is al terug hoor.

Nu nog afwachten of Frankrijk eindelijk die mooie obeliskjes die daar bij het Louvre staan Egypte gaat teruggeven.

mark61
03-05-05, 12:01
Geplaatst door vlegeltje
Ach ja, onze punk - singeltjes verzamelaar zal die wel al lang hebben... :moe:

Nope, ik heb alleen de eerste van de Cockney Rejects, vreemd genoeg op Small Wonder, het anders zo polcor feminosoc label. De unieke what do iget-single van de Buzzcocks met Oh Shit op de b-kant, wat de dames van de fabriek zo schunnig vonden dat ze weigerden het label erop te plakken, heb ik me laten ontfutselen door een Brit. Stom. :) Gelukkig wel 1e Joy Division 12". Ach ja. sentiment