PDA

Bekijk Volledige Versie : Cohen vraagt zich af waarom hij doelwit was



John Wervenbos
03-05-05, 13:28
Cohen vraagt zich af waarom hij doelwit was

ANP, 3 - 5 - 2005

RIJSWIJK (ANP) - De Amsterdamse burgemeester Job Cohen vraagt zich af waarom ook hij een doelwit was van extremistische moslims. Dit blijkt uit de verklaring die hij heeft afgelegd in het onderzoek naar de leden van het vermeende terreurnetwerk, de zogenoemde Hofstadgroep.

Het Openbaar Ministerie beschuldigt de verdachten in deze zaak er van dat ze aanslagen in Nederland hebben beraamd en dat ze de Tweede-Kamerleden Hirsi Ali en Wilders en de Amsterdamse burgemeester en wethouder Aboutaleb met de dood hebben bedreigd.

Dinsdag vindt in dit onderzoek een pro forma zitting bij de rechtbank in Rotterdam plaats. Dan licht het landelijk parket van het OM onder meer de vorderingen van het onderzoek toe.

Integratiedebat

In de verklaring die de politie van Cohen heeft afgenomen, vraagt de burgemeester zich af of de dreiging aan zijn adres komt omdat hij joods is of omdat hij burgemeester van Amsterdam is. In zijn functie als burgervader heeft hij naar eigen zeggen nadrukkelijk meegedaan aan het integratiedebat. Maar Cohen benadrukt dat hij in die debatten juist nooit negatief over allochtonen is geweest. Cohen stelt verder dat hij zijn functioneren nooit heeft laten belemmeren door de bedreigingen tegen hem.

Agelopen woensdag hield het OM in Middelburg nog een 40-jarige man uit Zierikzee aan op verdenking van lidmaatschap van een terroristische organisatie en het aanzetten tot de gewapende strijd. Hij is ook verdachte in een parallel onderzoek dat te maken heeft met de strafzaak tegen de vermeende Hofstadleden.

De verdachten van het Zeeuwse onderzoek zouden het voortvluchtige Syrische lid van de Hofstad-organisatie Mohammed B. Al I. op 2 november hebben geholpen met zijn vlucht uit Nederland naar Syrië. Al I. wordt in sommige verklaringen neergezet als de geestelijk vader van de vermeende terreurgroep. De andere verdachten uit het Zeeuwse onderzoek zijn inmiddels op vrije voeten en worden vooralsnog alleen beschuldigd van mensenhandel.

Bedreiging

De 20-jarige Bilal L. die de nationale recherche op 24 maart aanhield, is volgens het landelijk parket van het OM ook betrokken bij de Hofstadgroep, blijkt verder uit het dossier over dit netwerk. De rechtbank in Rotterdam veroordeelde deze Amsterdammer eerder dit jaar tot tien maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk, voor het bedreigen van Geert Wilders.

De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst constateerde in een ambtsbericht van 5 november 2004 overigens al dat L. in contact stond met de Syriër Al I. In een proces verbaal van de nationale recherche vorig jaar schrijft deze politiedienst dat L. toen al werd verdacht van het voorbereiden van aanslagen op de rosse buurt in Amsterdam en de Tweede Kamer. Voor die verdenkingen is hij nog niet berecht.

John Wervenbos
03-05-05, 13:35
Uit het bovenstaande nieuwsbericht:

In de verklaring die de politie van Cohen heeft afgenomen, vraagt de burgemeester zich af of de dreiging aan zijn adres komt omdat hij joods is of omdat hij burgemeester van Amsterdam is.

In zijn functie als burgervader heeft hij naar eigen zeggen nadrukkelijk meegedaan aan het integratiedebat. Maar Cohen benadrukt dat hij in die debatten juist nooit negatief over allochtonen is geweest.

Iemand enig idee?

mark61
03-05-05, 13:37
Cohen moet niet van die stomme vragen stellen. Iedereen die vagelijk in het nieuws is in verband met moslims of Marokkanen is doelwit van zo'n clubje verdwaalden.

RinC
03-05-05, 13:40
Geplaatst door John Wervenbos
Iemand enig idee?



Hij koopt geen scheermesjes bij de Turkse groenteboer

Tomas
03-05-05, 13:47
Geplaatst door John Wervenbos
Iemand enig idee?

Valt me nog mee dat er niet staat: "Hoe kunen ze me gelijkstellen aan Hirshi Ali? Ik heb dat toch niet verdient?"

mark61
03-05-05, 14:06
Geplaatst door RinC
Hij koopt geen scheermesjes bij de Turkse groenteboer

Daar kan je ook beter worst kopen.

Kal-El B.V
03-05-05, 15:22
Hoi, dit is mijn eerste bericht op dit forum,

ik kon het deze keer niet laten om te reageren. Ik kom al jaren op dit forum zonder te reageren, ik had jaren geleden wel een account, ik weet alleen niet meer welke. Maar dat was ook meer dan vijf jaar geleden. ik kan me nog goed de tijd herinneren dat dit een "kom ook gezellig, praten met andere mensen van marokkaanse afkomst over van alles en nog wat" forum, in plaats van het nu "kom ook gezellig, die mensen van marokkaanse afkomst vertellen wat ze allemaal fout doen" forum :D . Vroeger was alles beter !!??


Maar goed, dat was mijn kennismakingsspeechje, terug naar job Cohen.

I Love that guy, Hate that M.B dude. (die trouwens in het blok achter mij is opgegroeid). Ik snap ook niet waarom hij het gemunt had op die man. Er wordt gezegd dat het te maken had met zijn joods zijn, kan, maar lijkt mij niet aannemelijk. Als het daarom ging dan waren Leon de Winter en die gast van het CIDI een waarschijnlijker doelwit. Die hebben respectievelijk een pro actieve Anti-Marokkanen/Islam en Anti-Palestijns betoog gehouden.

Maar ik wilde vooral reageren op dit bericht omdat Job Cohen impliciet zegt dat de anderen op de lijst wel verdienden om daarop te staan. Hij had het zelf waarschijnlijk niet door. Maar ja die vraag is gewoon onvermijdelijk. Zo zie je maar weer dat je bepaalde dingen(causalitiet) op verschillende manieren kunt verwoorden.
It´s a funny world.

God, ik word zo moe van de neiging om het menselijk lot, los te zien van iets onvermijdelijks als causaliteit, wat ik overal om mijn heen zie gebeuren. Iedereen gelooft erin, alleen wordt het alleen als motief naar voren gebracht als het goed uitkomt.

David
03-05-05, 15:28
Geplaatst door Kal-El B.V
Hoi, dit is mijn eerste bericht op dit forum,




Namens het hele team van Vakkevullen wil ik Kal-El B.V. hartelijk welkom heten op dit forum!

Tomas
03-05-05, 15:35
Geplaatst door Kal-El B.V
ik kan me nog goed de tijd herinneren dat dit een "kom ook gezellig, praten met andere mensen van marokkaanse afkomst over van alles en nog wat" forum, in plaats van het nu "kom ook gezellig, die mensen van marokkaanse afkomst vertellen wat ze allemaal fout doen" forum :D .

Dat is dan nog van voor mijn tijd. Of verwar je nu nvdd met wsdb?

Tomas
03-05-05, 15:35
Geplaatst door David
Namens het hele team van Vakkevullen wil ik Kal-El B.V. hartelijk welkom heten op dit forum!

Team? Sekte, zul je bedoelen.

David
03-05-05, 15:37
Geplaatst door Tomas
Team? Sekte, zul je bedoelen.


Niks sekte, we zijn een belangrijke religie. Of ga je nu Vakkevullen-bashen? Lijd jij aan Vakkevullenfobie?

Tomas
03-05-05, 15:39
Geplaatst door David
Niks sekte, we zijn een belangrijke religie. Of ga je nu Vakkevullen-bashen? Lijd jij aan Vakkevullenfobie?

Welja, 1 kritische opmerking en je wordt alweer beschuldig van vakkevullofobie.

Ik vind jullie boek onderhand wel erg lang worden.

~Panthera~
03-05-05, 15:39
Geplaatst door David
Niks sekte, we zijn een belangrijke religie. Of ga je nu Vakkevullen-bashen? Lijd jij aan Vakkevullenfobie?

Pikken wij dit ? :mad:

David
03-05-05, 15:49
Geplaatst door ~Panthera~
Pikken wij dit ? :mad:


Rechtzaakje?

~Panthera~
03-05-05, 15:51
Geplaatst door David
Rechtzaakje?

k voel um aankomen. :D

Maar k ga eerst even gamba's grillen. :hihi:

:zwaai:

Tomas
03-05-05, 15:52
Geplaatst door David
Rechtzaakje?

Heeft dit iets met mij te maken? Citeert Pantertje jou omdat ze mij niet kan citeren wegens d'r brijante ignore-lijstje. Of wat?

Couscousje
03-05-05, 15:55
On topic iemand?

Eenmaal, andermaal?

Cc

David
03-05-05, 15:55
Geplaatst door Tomas
Heeft dit iets met mij te maken? Citeert Pantertje jou omdat ze mij niet kan citeren wegens d'r brijante ignore-lijstje. Of wat?


Vakkevullen is het heilige woord van onze God, de enige echte. Ingefluisterd aan Haar profeten, en aan Barneveld. Iedere besmeuring daarvan is strafbaar! Bij de Heilige schrank nog an toe!

~Panthera~
03-05-05, 15:57
Geplaatst door Tomas
Heeft dit iets met mij te maken? Citeert Pantertje jou omdat ze mij niet kan citeren wegens d'r brijante ignore-lijstje. Of wat?

:boer:

Tomas
03-05-05, 15:58
Geplaatst door Couscousje
On topic iemand?

Eenmaal, andermaal?

Cc

Het vakkevulle is niet te bepreken tot 1 topic. Hoe graag jullie vakkevullofoben dat ook willen.

Tomas
03-05-05, 15:59
Geplaatst door ~Panthera~
:boer:

Waarlijk, een godswonder.

Tomas
03-05-05, 15:59
Geplaatst door David
Vakkevullen is het heilige woord van onze God, de enige echte. Ingefluisterd aan Haar profeten, en aan Barneveld. Iedere besmeuring daarvan is strafbaar! Bij de Heilige schrank nog an toe!

Fundamentalist.

David
03-05-05, 16:07
Geplaatst door Tomas
Fundamentalist.


Ja, eng hè? :hihi:

Tomas
03-05-05, 16:10
Geplaatst door David
Ja, eng hè? :hihi:

Ach je went er aan. Weet je wel dat je nu dus ook niet-vakkevullers hebt? Zullen ze dat zelf eigenlijk wel weten? Of zijn ze onwetend?

David
03-05-05, 16:11
Geplaatst door Tomas
Ach je went er aan. Weet je wel dat je nu dus ook niet-vakkevullers hebt? Zullen ze dat zelf eigenlijk wel weten? Of zijn ze onwetend?


Vermoedelijk dat laatste. Maar niets dat een krui-tochtje niet op kan lossen.