PDA

Bekijk Volledige Versie : Nicola Calipari en het Pentagon



assassijn
03-05-05, 16:13
Het Pentagon heeft onbedoeld een gecensureerd document gepubliceerd, waarvan de zwartgemaakte tekst in de meta-data bewaard was gebleven. Het officiële rapport handelt over een omstreden schietincident waarbij een Italiaanse geheim agent omkwam. De

Agent Nicola Calipari, die de zojuist vrijgekomen gegijzelde journaliste Gioliana Sgrena naar het vliegveld begeleidde, kwam om toen Amerikaanse soldaten het vuur op de auto openden. Volgens de Amerikaanse lezing negeerde de auto stoptekens, en uit angst voor zelfmoordaanslagen worden dergelijke voertuigen preventief beschoten.


Calipari werd geraakt en stierf vrijwel direct. De uitkomst van het onderzoek, dat Amerikaanse soldaten vrijpleit van fout handelen, werd met scepsis ontvangen in Italië en bekoelde de relatie tussen Amerika en Italië flink. Italië heeft 3000 soldaten in Irak.

Het rapport werd door het Pentagon opgemaakt in Microsoft Word en daarna gecensureerd. Namen van betrokken soldaten en leger-eenheden, evenals informatie over gebruikte routes rond Bagdad en technische problemen met de op het slagveld gebruikte VoIP-technologie werden zo onzichtbaar gemaakt.

De tekst werd vervolgens geëxporteerd met PDFMaker 6.0, waarbij de meta-data (extra informatie die niet direct zichtbaar is) behouden bleef. Het werd daarmee een koud kunstje de onzichtbaar gemaakte gegevens te herstellen.

De Italiaanse media, waaronder het dagblad Corriere della Sera, citeert inmiddels rijkelijk uit de ongecensureerde versie (http://www.corriere.it/Primo_Piano/Cronache/2005/05_Maggio/01/pop_omissis.shtml) .


Lijkt mij een beetje toevallig dat dit spontaan lekt, zoals zoveel dingen "toevallig" lekken bij het Pentagon.

Simon
03-05-05, 16:21
Wel een komisch verhaal. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet opzettelijk gelekt omdat het in DIT geval absoluut niet in het belang van de amerikanen is.

assassijn
03-05-05, 16:30
Geplaatst door Simon
Wel een komisch verhaal. Het lijkt mij eerlijk gezegd niet opzettelijk gelekt omdat het in DIT geval absoluut niet in het belang van de amerikanen is.

Het is het in de ene hand een mes, en in de andere een lolly effect.
Ze pleiten zichzelf vrij van het "schietincident", maar lekken zogenaamde andere info.

Simon
03-05-05, 16:32
Geplaatst door assassijn
Het is het in de ene hand een mes, en in de andere een lolly effect.
Ze pleiten zichzelf vrij van het "schietincident", maar lekken zogenaamde andere info.

Nou het lijkt mij gewoon een blunder .... immers dit ... namen van betrokken soldaten en leger-eenheden, evenals informatie over gebruikte routes rond Bagdad en technische problemen met de op het slagveld gebruikte VoIP-technologie .. ziet men liever niet op straat liggen neem ik aan .

wytze
03-05-05, 16:35
Geplaatst door Simon
Nou het lijkt mij gewoon een blunder .... immers dit ... namen van betrokken soldaten en leger-eenheden, evenals informatie over gebruikte routes rond Bagdad en technische problemen met de op het slagveld gebruikte VoIP-technologie .. ziet men liever niet op straat liggen neem ik aan .


kweet wel zeker van niet

assassijn
03-05-05, 16:47
Geplaatst door Simon
Nou het lijkt mij gewoon een blunder .... immers dit ... namen van betrokken soldaten en leger-eenheden, evenals informatie over gebruikte routes rond Bagdad en technische problemen met de op het slagveld gebruikte VoIP-technologie .. ziet men liever niet op straat liggen neem ik aan .

En jij denkt echt dat een instelling als het Pentagon zonder encryptie werkt?

Simon
03-05-05, 17:01
Geplaatst door assassijn
En jij denkt echt dat een instelling als het Pentagon zonder encryptie werkt?

Uiteraard werken ze daarmee maar waarschijnlijk niet altijd en overal en bovendien weten ze blijkbaar niet hoe hun eigen software werkt. Een probleem waar ik ook dagelijks mee worstel. Ik heb juist 24 uur nagedacht hoe ik mijn temporary internet files kon verwijderen want alle gebruikelijk acties en gebruikelijk software in dit kader faalden.

assassijn
03-05-05, 17:12
Geplaatst door Simon
Uiteraard werken ze daarmee maar waarschijnlijk niet altijd en overal en bovendien weten ze blijkbaar niet hoe hun eigen software werkt. Een probleem waar ik ook dagelijks mee worstel. Ik heb juist 24 uur nagedacht hoe ik mijn temporary internet files kon verwijderen want alle gebruikelijk acties en gebruikelijk software in dit kader faalden.

Jij mag er van denken wat jij wilt, maar ik geloof er geen ene zak van.
Zogenaamde gevoelige info vrijgeven om je verhaal geloofwaardig over te laten komen....dat lijkt mij meer Pentagon dan een suffe typemiep.