PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen verdiepen zich in Westerbork



delirious
03-05-05, 17:25
Joodse en Marokkaans-Nederlandse jongeren uit verschillende steden hebben gezamenlijk een bezoek gebracht aan Kamp Westerbork, de plaats van waaruit tussen 1942 en 1945 meer dan 100.000 Nederlandse joden werden weggevoerd naar de vernietigingskampen.

Onder de bezoekers was ook een groep Marokkaanse probleemjongeren uit Amsterdam.

Het doel van het bezoek was de identiteit van Marokkaanse Nederlanders te versterken, zegt A. Chraou van de stichting Diversity Affairs, die de trip organiseerde.

Antisemitisme
De reis zou het imago van Marokkanen moeten verbeteren en de integratie bevorderen. De interesse in de Nederlandse geschiedenis zou worden gewekt en het antisemitisme afgekeurd.

Ook werd stilgestaan bij de rol die Marokkanen hebben gespeeld in het verzet tegen de nazi’s, tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Velen weten nauwelijks iets over de bijdrage die de Marokkanen hebben geleverd aan de bevrijding. Het is een historisch feit dat Marokkanen hebben meegevochten voor de bevrijding van Europa en ook voor de bevrijding van Nederland in 1945.

Discussie
Bij het bezoek aan het kamp waren ook Mohammed Sini, voorzitter van Islam en Burgerschap, en Ronnie Naftaniël van het CIDI aanwezig.

In de bussen die hen vanochtend naar het herinneringscentrum brachten, gingen de jongeren in discussie over het thema "stilstaan bij een gedeeld verleden".

Kamp Westerbork was volgens de organisatie een uitgelezen plek voor mensen van uiteenlopende achtergronden om stil te staan bij de oorlog. Als het aan de stichting Diversity Affairs ligt worden Marokkaanse jongeren vaker geconfronteerd met het dramatische verleden van Nederland.

nos.nl

Cameliaatje
03-05-05, 17:33
Is dit de politiek correcte lezing van het hele gebeuren? Ik hoorde er vanochtend op het radionieuws iets heel anders over.

delirious
03-05-05, 17:34
Geplaatst door Cameliaatje
Is dit de politiek correcte lezing van het hele gebeuren? Ik hoorde er vanochtend op het radionieuws iets heel anders over.

Enlight me!!! :)

Mill
03-05-05, 17:40
Geplaatst door delirious
Enlight me!!! :)

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/adwesterbork.html

http://www.geenstijl.nl/paginas/allochtoonsinwesterbork.html

nl-x
03-05-05, 17:45
Geplaatst door Mill
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/images/adwesterbork.html

http://www.geenstijl.nl/paginas/allochtoonsinwesterbork.html
Hoogst terecht dat die jongens zich proberen te weren tegen de sensatiekranten. Zie maar wat de AD er van maakt. Vol op leugens.

En wat die foto's betreft: Ik zie daar gewone jongens zitten -zonder glimlach ofzo- die zich bedekken tegen de camera's. Niets mis mee.

Mill
03-05-05, 17:48
Geplaatst door nl-x
Hoogst terecht dat die jongens zich proberen te weren tegen de sensatiekranten. Zie maar wat de AD er van maakt. Vol op leugens.

En wat die foto's betreft: Ik zie daar gewone jongens zitten -zonder glimlach ofzo- die zich bedekken tegen de camera's. Niets mis mee.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Cameliaatje
03-05-05, 17:56
Geplaatst door nl-x
Hoogst terecht dat die jongens zich proberen te weren tegen de sensatiekranten. Zie maar wat de AD er van maakt. Vol op leugens.
Verweren door joelend en ravottend over het veld te rennen? Door te lachen en schreeuwen tijdens emotionele verhalen?

Nee, 't zullen wel lieverdjes zijn geweest die zo deden omdat ze in shock waren geraakt door het zien van een camera. En dat er een politie agent meemoest om het hele stel te begeleiden zal ook wel zonder reden zijn geweest. :schreeuw:

delirious
03-05-05, 18:13
Geplaatst door Cameliaatje
Verweren door joelend en ravottend over het veld te rennen? Door te lachen en schreeuwen tijdens emotionele verhalen?

Nee, 't zullen wel lieverdjes zijn geweest die zo deden omdat ze in shock waren geraakt door het zien van een camera. En dat er een politie agent meemoest om het hele stel te begeleiden zal ook wel zonder reden zijn geweest. :schreeuw:

Zit niet zo te overdrijven man.

Al liepen deze boys hand in hand met het hoofd omlaag in een mars, dan zou er toch berichten komen van wangedrag.
Men wil ,en is zo gebrand op fouten, dat het gewoon misselijk wordt.
Bovendien, hadden ze ook kunnen weigeren om te gaan.
:mad:

Cameliaatje
03-05-05, 19:02
Geplaatst door delirious
Zit niet zo te overdrijven man.

Al liepen deze boys hand in hand met het hoofd omlaag in een mars, dan zou er toch berichten komen van wangedrag.
Men wil ,en is zo gebrand op fouten, dat het gewoon misselijk wordt.
Bovendien, hadden ze ook kunnen weigeren om te gaan.
:mad:
En al waren ze daar aan het voetballen met schedels, dan nog zou jij volhouden dat het door de media was uitgelokt en die jochies geen blaam treft. :moe:

marlies255
03-05-05, 19:11
Geplaatst door Cameliaatje
En al waren ze daar aan het voetballen met schedels, dan nog zou jij volhouden dat het door de media was uitgelokt en die jochies geen blaam treft. :moe:


nou gelukkig hebben ze dat niet gedaan he?? Wat wil je dan?? Dat ze geen belangstelling tonen?? Het is goed dat die "jochies" zijn gegaan en het is ook goed dat ze dat vrijwillig doen.

delirious
03-05-05, 19:21
Geplaatst door Cameliaatje
En al waren ze daar aan het voetballen met schedels, dan nog zou jij volhouden dat het door de media was uitgelokt en die jochies geen blaam treft. :moe:




Het zijn die linke types zoals jij die continu opzoek zijn naar aanleidingen.

Ik hoor je niets zeggen over de rest die hun respect hebben getoond.

Wat wil je nu horen?
Was je tevreden geweest als ze de boel kort en klein hadden geslagen? :duivels:

Cameliaatje
03-05-05, 19:26
Geplaatst door delirious
Het zijn die linke types zoals jij die continu opzoek zijn naar aanleidingen.

Ik hoor je niets zeggen over de rest die hun respect hebben getoond.

Wat wil je nu horen?
Was je tevreden geweest als ze de boel kort en klein hadden geslagen? :duivels:
Wat wil jij nu horen? Iedere keer dat keer dat een Marokkaan zich niet misdraagt moet hij een lintje krijgen? Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je respect toont als je op een plek bent waar zulke gruwelijke feiten hebben plaatsgevonden!

Moet ik tevreden zijn dat ze helemaal naar zo'n kamp moeten om voortaan een beetje respect te tonen tijdens dodenherdenking en om antisemitisme tegen te gaan?

Rabi'ah.
03-05-05, 19:29
.

marlies255
03-05-05, 19:30
Geplaatst door Cameliaatje
Wat wil jij nu horen? Iedere keer dat keer dat een Marokkaan zich niet misdraagt moet hij een lintje krijgen? Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je respect toont als je op een plek bent waar zulke gruwelijke feiten hebben plaatsgevonden!

Moet ik tevreden zijn dat ze helemaal naar zo'n kamp moeten om voortaan een beetje respect te tonen tijdens dodenherdenking en om antisemitisme tegen te gaan?

wat een gemekker!

Rabi'ah.
03-05-05, 19:31
Geplaatst door marlies255
wat een gemekker!

Word.

marlies255
03-05-05, 19:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Word.

??

Rabi'ah.
03-05-05, 19:34
Geplaatst door marlies255
??


Betekent zoiets als: Helemaal mee eens. :wink:

delirious
03-05-05, 19:39
Geplaatst door Cameliaatje
Wat wil jij nu horen? Iedere keer dat keer dat een Marokkaan zich niet misdraagt moet hij een lintje krijgen? Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend dat je respect toont als je op een plek bent waar zulke gruwelijke feiten hebben plaatsgevonden!

Moet ik tevreden zijn dat ze helemaal naar zo'n kamp moeten om voortaan een beetje respect te tonen tijdens dodenherdenking en om antisemitisme tegen te gaan?

Jij die spreekt over dodenherdenking, antisemitisme, lintjes, respect tonen, bestempled Marokkanen als mensen die zich misdragen ?

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet !!! :o :o :o :o

taouanza
04-05-05, 10:24
Geplaatst door Alcibiades
Dit is allemaal flink overdreven! Waarom zouden we ons druk maken om een beetje baldadig gedrag? Gedrag, dat misschien nog opgeroepen is door de aanwezigheid van de pers. De echte problemen kunnen al ernstig genoeg zijn. Laten we ons daarmee bezig houden.

IEmand heeft het wachtwoord van GJ gekraakt.:hihi:

sienia
04-05-05, 10:24
Een impressie van iemand die er toen bij is geweest, moi.

Ik kom zelf uit de regio, dus we gingen met zn vieren in mijn auto. Onderweg zagen we de bussen staan bij een tankstation, op Marokkanen kun je rekenen dat ze altijd te laat zijn, en de files natuurlijk. :p
We arriveerden voordat de bussen er waren. Aangezien wij de eerste Marokkaans uitziende bezoekers waren werden we meteen aangeklampt door journalisten. En dan zijn wij nog wel gewoon beschaafd uitziende burgers. :hihi:
Even later kwamen de bussen aan en de eerste Marokkanen stapten uit. Veel jongeren, maar ook eerste generatie Marokkaanse mannen én vrouwen. De sfeer was meteen goed en iedereen was belangstellend én zelfs onder de indruk. Na het zien van een filmpje van een joodse man die de deportatie had overleefd moesten we een 1 km wandelen naar het volgende programmaonderdeel. Tijdens de wandeling werd er gediscussieerd. Ja, ook geravot. Misschien als een vorm van ontlading, maar niet hinderlijk. En overal de persmuskieten. Op elke Marokkaan minstens twee verslaggevers. Ik kan wel begrijpen dat men wat opgeschoten werd.
Bovenal, de sfeer was goed. Iedereen had belangstelling en respect en was onder de indruk van de verhalen van de overlevenden.
Maar het is maar net wat je wil zien en hoe je het een draai kunt geven.

Tomas
04-05-05, 10:26
Geplaatst door sienia
Een impressie van iemand die er toen bij is geweest, moi.

Ik kom zelf uit de regio, dus we gingen met zn vieren in mijn auto. Onderweg zagen we de bussen staan bij een tankstation, op Marokkanen kun je rekenen dat ze altijd te laat zijn, en de files natuurlijk. :p
We arriveerden voordat de bussen er waren. Aangezien wij de eerste Marokkaans uitziende bezoekers waren werden we meteen aangeklampt door journalisten. En dan zijn wij nog wel gewoon beschaafd uitziende burgers. :hihi:
Even later kwamen de bussen aan en de eerste Marokkanen stapten uit. Veel jongeren, maar ook eerste generatie Marokkaanse mannen én vrouwen. De sfeer was meteen goed en iedereen was belangstellend én zelfs onder de indruk. Na het zien van een filmpje van een joodse man die de deportatie had overleefd moesten we een 1 km wandelen naar het volgende programmaonderdeel. Tijdens de wandeling werd er gediscussieerd. Ja, ook geravot. Misschien als een vorm van ontlading, maar niet hinderlijk. En overal de persmuskieten. Op elke Marokkaan minstens twee verslaggevers. Ik kan wel begrijpen dat men wat opgeschoten werd.
Bovenal, de sfeer was goed. Iedereen had belangstelling en respect en was onder de indruk van de verhalen van de overlevenden.
Maar het is maar net wat je wil zien en hoe je het een draai kunt geven.

Zijn er nog interviews, opnames, columns en analyses van die persmuskieten gemaakt?

sienia
04-05-05, 10:30
Geplaatst door Tomas
Zijn er nog interviews, opnames, columns en analyses van die persmuskieten gemaakt?

:hihi:

David
04-05-05, 10:31
Geplaatst door sienia
Een impressie van iemand die er toen bij is geweest, moi.

Ik kom zelf uit de regio, dus we gingen met zn vieren in mijn auto. Onderweg zagen we de bussen staan bij een tankstation, op Marokkanen kun je rekenen dat ze altijd te laat zijn, en de files natuurlijk. :p
We arriveerden voordat de bussen er waren. Aangezien wij de eerste Marokkaans uitziende bezoekers waren werden we meteen aangeklampt door journalisten. En dan zijn wij nog wel gewoon beschaafd uitziende burgers. :hihi:
Even later kwamen de bussen aan en de eerste Marokkanen stapten uit. Veel jongeren, maar ook eerste generatie Marokkaanse mannen én vrouwen. De sfeer was meteen goed en iedereen was belangstellend én zelfs onder de indruk. Na het zien van een filmpje van een joodse man die de deportatie had overleefd moesten we een 1 km wandelen naar het volgende programmaonderdeel. Tijdens de wandeling werd er gediscussieerd. Ja, ook geravot. Misschien als een vorm van ontlading, maar niet hinderlijk. En overal de persmuskieten. Op elke Marokkaan minstens twee verslaggevers. Ik kan wel begrijpen dat men wat opgeschoten werd.
Bovenal, de sfeer was goed. Iedereen had belangstelling en respect en was onder de indruk van de verhalen van de overlevenden.
Maar het is maar net wat je wil zien en hoe je het een draai kunt geven.


Ik ben op m'n dertiende of veertiende ook op "schoolreisje" geweest naar Westerbork. Zonder journalisten, overigens - Zeeuwse kids zijn niet zo mediageniek, en we hadden maar één Marokkaan in de klas. giebelen en keten deden we wel, ontlading inderdaad. En we waren kinderen.

~Panthera~
04-05-05, 10:40
Geplaatst door David
Ik ben op m'n dertiende of veertiende ook op "schoolreisje" geweest naar Westerbork. Zonder journalisten, overigens - Zeeuwse kids zijn niet zo mediageniek, en we hadden maar één Marokkaan in de klas. giebelen en keten deden we wel, ontlading inderdaad. En we waren kinderen.

Precies, wie snapt er op zijn dertiende nu de omvang van zoiets?
Niemand toch?
Zelfs nu: ik kan me geen 6 miljoen mensen voorstellen, dat kan niemand nl in zijn hersens.
Het verhaal van een enkeling doet het wel, dan wordt het persoonlijk.
En inderdaad, je hebt alleen de zenuwen als je naar zo''n plek gaat.
Zeker op die leeftijd.

Wide-O
04-05-05, 10:49
Geplaatst door David
Ik ben op m'n dertiende of veertiende ook op "schoolreisje" geweest naar Westerbork. Zonder journalisten, overigens - Zeeuwse kids zijn niet zo mediageniek, en we hadden maar één Marokkaan in de klas. giebelen en keten deden we wel, ontlading inderdaad. En we waren kinderen.

O zo herkenbaar.

Tomas
04-05-05, 10:53
Geplaatst door Wide-O
O zo herkenbaar.

Mijn school was een stuk strenger. Doodse stilte.

Wide-O
04-05-05, 10:53
Geplaatst door ~Panthera~
Precies, wie snapt er op zijn dertiende nu de omvang van zoiets?
Niemand toch?
Zelfs nu: ik kan me geen 6 miljoen mensen voorstellen, dat kan niemand nl in zijn hersens.
Het verhaal van een enkeling doet het wel, dan wordt het persoonlijk.
En inderdaad, je hebt alleen de zenuwen als je naar zo''n plek gaat.
Zeker op die leeftijd.

Ik heb dat nog steeds bij "statige" gelegenheden, begrafenissen bijvoorbeeld. Dat rare gevoel van "dit is niet echt". Rituelen gaan aan mij voorbij denk ik.

Goed, ik ga niet meer rellen nu op een begrafenis ;), maar de laatste keer weet ik toch nog dat m'n zus en ik heel serieus keken, en zij plots "kijk haar, met dat hoedje". Had ze niet mogen doen want we kregen gigantisch de slappe lach. En toch ging het om iemand die we ondertussen al heel lang missen.

~Panthera~
04-05-05, 11:29
Geplaatst door Wide-O
Ik heb dat nog steeds bij "statige" gelegenheden, begrafenissen bijvoorbeeld. Dat rare gevoel van "dit is niet echt". Rituelen gaan aan mij voorbij denk ik.

Goed, ik ga niet meer rellen nu op een begrafenis ;), maar de laatste keer weet ik toch nog dat m'n zus en ik heel serieus keken, en zij plots "kijk haar, met dat hoedje". Had ze niet mogen doen want we kregen gigantisch de slappe lach. En toch ging het om iemand die we ondertussen al heel lang missen.


Precies, juist omdat het "moet" voelt het aan als niet echt.
En als 13 jarige kreeg je bekant overal de slappe lach van. :D
Althans, ik wel.

taouanza
04-05-05, 11:50
Geplaatst door Alcibiades
Als je in het verleden beter naar me geluisterd had, had je dit niet zo verrassend gevonden.

Nee tis verrassend juist omdat ik in het verleden naar je geluisterd hebt.

RinC
04-05-05, 11:53
Dit zou verplichte kost moeten zijn voor scholen

Bofko
04-05-05, 11:55
Geplaatst door Alcibiades
Als je in het verleden beter naar me geluisterd had, had je dit niet zo verrassend gevonden.


Geplaatst door taouanza
Nee tis verrassend juist omdat ik in het verleden naar je geluisterd hebt.


Doet me denken aan : http://www.bbc.co.uk/comedy/guide/images/400/georgeandmildred.jpg

:blij:

mark61
04-05-05, 11:56
Geplaatst door Bofko
Doet me denken aan : http://www.bbc.co.uk/comedy/guide/images/400/georgeandmildred.jpg

:blij:

:hihi:

Married, no kids.

taouanza
04-05-05, 11:58
Geplaatst door RinC
Dit zou verplichte kost moeten zijn voor scholen

Dit topic?

Paco.x
04-05-05, 11:59
Goh, van de honderden bezoekers is er een klein groepje dat gaat lopen keten en rebelleren. Zeer ongewoon gedrag voor pubers :verrassin

RinC
04-05-05, 12:00
Geplaatst door taouanza
Dit topic?

Nee, uitstapje naar Westerbork. Volgens mij zijn er nauwelijks scholen die dat organiseren. In de geschiedenisboeken wordt er ook nergens over Marokkanen gesproken. Dat moet ook veranderen!

taouanza
04-05-05, 12:03
Geplaatst door Paco.x
Goh, van de honderden bezoekers is er een klein groepje dat gaat lopen keten en rebelleren. Zeer ongewoon gedrag voor pubers :verrassin

3% verpest het voor 97%
1 verpest het voor 49
5% verpest het voor95%
2 verpesten het voor (hoeveel marokkanen lopen er rond in Nederland)

sienia
04-05-05, 12:06
Geplaatst door RinC
Nee, uitstapje naar Westerbork. Volgens mij zijn er nauwelijks scholen die dat organiseren. In de geschiedenisboeken wordt er ook nergens over Marokkanen gesproken. Dat moet ook veranderen!

Voor velen was het bezoek echt een eyeopener.
De organisatie had erg zn best gedaan om het een 'marokkaans tintje' te geven. Ze haalden Zeeland aan, Marokkaanse soldaten die meevochten, een Marokkaanse jodin die via Westerbork werd afgevoerd etc.
Een eyeopener zowel voor NederlandMarokkaanse mensen als de Nederlandse mensen.

Al Sawt
04-05-05, 12:19
Geplaatst door sienia
Een impressie van iemand die er toen bij is geweest, moi.

Ik kom zelf uit de regio, dus we gingen met zn vieren in mijn auto. Ik weet precies wie je bent. Je liep met mij in de stoet!


moesten we een 1 km wandelen naar het volgende programmaonderdeel. Het was 2,9 km!

sienia
04-05-05, 12:23
Geplaatst door Al Sawt
Ik weet precies wie je bent. Je liep met mij in de stoet!

Het was 2,9 km!

Vond je me aardig? :D

Wie was jij dan? Hoofddoek?

Paco.x
04-05-05, 12:23
3% verpest het voor 97%
1 verpest het voor 49
5% verpest het voor95%
2 verpesten het voor (hoeveel marokkanen lopen er rond in Nederland)

Het is ook maar een beetje hoe je het bekijkt. Ligt de schuld voor de beeldvorming bij die minderheid of bij de mensen die hun perceptie baseren op het gedrag van die minderheid...

taouanza
04-05-05, 12:25
Herdenking en Marokkanen
Toen enkele jaren geleden Marokkanen hun minachting voor de Nederlandse samenleving ventileerde door de kransen van de 4 mei herdenking weg te schoppen , ging dat zelfs voor de linkse kerk te ver. Uiteraard werd de schuld niet bij de opvoeders, de cultuur , het geloof en de persoonsstructuur van de daders gezocht, maar bij de falende overheid. Deze arme misleide jongeren werden niet goed voorgelicht. Deze belediging voor het totale onderwijzend personeel werd voor lief genomen, want van bestaande doctrines wijkt een echte linkse kerker (rode kousen kerk) niet af.

De nadruk kwam dus op voorlichting en zie volgens het NOS journaal verliep de herdenking op Westerbork voorspoedig en vooral leerzaam maar het AD kwam met een ander bericht n.l. ook nu stierlijk vervelend en respectloos (ik wil respect!) gedrag. Nu geloof ik in dezen direct het AD. Sinds na de dood van Pim en Van Gogh slechts enkele tienduizenden demonstreerden en bij de staking op het Malieveld klakkeloos de getallen van de bonden werden gekopieerd, is mijn vertrouwen enigszins afgenomen.

Mijn collega Salhi – zelf van Marokkaanse afkomst – begrijpt de problemen beter. De Marokkaanse jeugd heeft geen enkele interesse in onze geschiedenis en onze cultuur.
Om nu toch een beetje begrip te kweken is hij op het lumineuze idee gekomen om te benadrukken dat er in de Tweede Wereldoorlog ook Marokkanen zijn omgekomen in dienst van het franse leger.
Dus niet die 20 miljoen Russen, 6 miljoen Joden, 500.000 zigeuners. 300.000 Nederlanders etc. etc. etc staan centraal nee : de gesneuvelde Marokkanen.
Nu kunnen we bij dit laatste op zijn minst een vraagteken zetten. Velen zijn gesneuveld als helpers van de koloniale onderdrukker en als Vichy militairen . b.v. tegen de Amerikanen toen die in 1942 in Noord Afrika landden.
Op zich doet het er niet toe maar wat mij verbijsterd is het centraal stellen van de Marokkaanse slachtoffers. Klaarblijkelijk doet de nationaliteit en zeker ook het geloof er in die kringen zo erg toe, dat de geschiedenis wordt verkracht om zo nog iets van respect af te dwingen.

Ik bedank voor dit soort respect!

Weblog Ronald Sorensen



Ik durf te wedden dat hij het niet voor alle Nederlanders verpest.

taouanza
04-05-05, 12:25
Geplaatst door Paco.x
Het is ook maar een beetje hoe je het bekijkt. Ligt de schuld voor de beeldvorming bij die minderheid of bij de mensen die hun perceptie baseren op het gedrag van die minderheid...

Ik vind bij de laatste.

Paco.x
04-05-05, 12:26
Een eyeopener zowel voor NederlandMarokkaanse mensen als de Nederlandse mensen.

Toch verbaast dit me wel een beetje. Ik kan me voorstellen dat de ervaring indrukwekkend is. Maar weet de 'jeugd van tegenwoordig' echt zo weinig van de oorlog? In heb toch de indruk dat in 'mijn tijd' de meesten de hoofdlijnen wel kenden, en zo oud ben ik toch echt nog niet (of ik zit in de ontkenningsfase :wink: )

Al Sawt
04-05-05, 12:26
Geplaatst door sienia
Vond je me aardig? :D

Wie was jij dan? Hoofddoek? Check je PM!

sienia
04-05-05, 12:33
Geplaatst door Al Sawt
Check je PM!

Iig geen hoofddoek.
:gniffel:

RinC
04-05-05, 12:35
Geplaatst door Al Sawt
Check je PM!

En leek ze een beetje op Ebru? :p

Couscousje
04-05-05, 12:38
Geplaatst door taouanza
Herdenking en Marokkanen
Toen enkele jaren geleden Marokkanen hun minachting voor de Nederlandse samenleving ventileerde door de kransen van de 4 mei herdenking weg te schoppen , ging dat zelfs voor de linkse kerk te ver. Uiteraard werd de schuld niet bij de opvoeders, de cultuur , het geloof en de persoonsstructuur van de daders gezocht, maar bij de falende overheid. Deze arme misleide jongeren werden niet goed voorgelicht. Deze belediging voor het totale onderwijzend personeel werd voor lief genomen, want van bestaande doctrines wijkt een echte linkse kerker (rode kousen kerk) niet af.

De nadruk kwam dus op voorlichting en zie volgens het NOS journaal verliep de herdenking op Westerbork voorspoedig en vooral leerzaam maar het AD kwam met een ander bericht n.l. ook nu stierlijk vervelend en respectloos (ik wil respect!) gedrag. Nu geloof ik in dezen direct het AD. Sinds na de dood van Pim en Van Gogh slechts enkele tienduizenden demonstreerden en bij de staking op het Malieveld klakkeloos de getallen van de bonden werden gekopieerd, is mijn vertrouwen enigszins afgenomen.

Mijn collega Salhi – zelf van Marokkaanse afkomst – begrijpt de problemen beter. De Marokkaanse jeugd heeft geen enkele interesse in onze geschiedenis en onze cultuur.
Om nu toch een beetje begrip te kweken is hij op het lumineuze idee gekomen om te benadrukken dat er in de Tweede Wereldoorlog ook Marokkanen zijn omgekomen in dienst van het franse leger.
Dus niet die 20 miljoen Russen, 6 miljoen Joden, 500.000 zigeuners. 300.000 Nederlanders etc. etc. etc staan centraal nee : de gesneuvelde Marokkanen.
Nu kunnen we bij dit laatste op zijn minst een vraagteken zetten. Velen zijn gesneuveld als helpers van de koloniale onderdrukker en als Vichy militairen . b.v. tegen de Amerikanen toen die in 1942 in Noord Afrika landden.
Op zich doet het er niet toe maar wat mij verbijsterd is het centraal stellen van de Marokkaanse slachtoffers. Klaarblijkelijk doet de nationaliteit en zeker ook het geloof er in die kringen zo erg toe, dat de geschiedenis wordt verkracht om zo nog iets van respect af te dwingen.

Ik bedank voor dit soort respect!

Weblog Ronald Sorensen



Ik durf te wedden dat hij het niet voor alle Nederlanders verpest.

Hij heeft anders heel erg gelijk.

Het interesseert Marokkanen geen zak, dus moeten we maar benadrukken dat er 2,5 Marokkanen hebben meegevochten in een oorlog die jaren heeft geduurd en bijna hele bevolkingsgroepen heeft weggevaagd? De arrogantie van Marokkanen in deze is bijzonder walgelijk. Walgelijk in het kwadraat. De enige manier om onze aandacht te trekken is ons walgelijke narcistische zelf aan te halen?

Ik begrijp zijn verontwaardiging helemaal.

Marokkanen, met name die hier in Nederland geboren en getogen zijn, dienen gewoon het respect op te brengen voor de tradities en het verleden van het land waar ze leven. En dat had inderdaad bij de opvoeding er flink ingestampt moeten worden. Mits je ze van de hoek van de straat kan krijgen, allicht.

Cc

Al Sawt
04-05-05, 12:44
Geplaatst door RinC
En leek ze een beetje op Ebru? :p Ik doe geen uitlatingen over, voordat ik geband wordt!

Tomas
04-05-05, 12:46
Geplaatst door Couscousje
En dat had inderdaad bij de opvoeding er flink ingestampt moeten worden. Mits je ze van de hoek van de straat kan krijgen, allicht.


Je overdrijft. En daarnaast is het vermelden van Marrokaanse betrokkenheid in de oorlog juist een hele goeie methode om de aandacht te trekken. Of die betrokkenheid nu substantieel is ofnie, maakt niet zo uit. Voor autochtonen geldt toch ook dat ze primair naar het nederlandse aandeel in de hele wereldoorlog kijken. Net zo insignificant.

Al Sawt
04-05-05, 12:48
Geplaatst door sienia
Iig geen hoofddoek.
:gniffel: Hoofddoek draag ik alleen als ik me moet legitimeren!

sienia
04-05-05, 12:50
Geplaatst door Al Sawt
Hoofddoek draag ik alleen als ik me moet legitimeren!

Ik hoorde dat er ook iemand van maroc.nl was, bood ons nog een lift aan omdat we met eigen vervoer waren gekomen. :D

Paco.x
04-05-05, 13:04
Op zich doet het er niet toe maar wat mij verbijsterd is het centraal stellen van de Marokkaanse slachtoffers. Klaarblijkelijk doet de nationaliteit en zeker ook het geloof er in die kringen zo erg toe, dat de geschiedenis wordt verkracht om zo nog iets van respect af te dwingen.

Dit slaat helemaal nergens op. Het gaat er toch niet om dat het centraal wordt gesteld? Ze zeggen toch niet "die 6 miljoen joden doen er niet toe, die paar Marokkanen zijn pas erg joh...". Het benadrukken van die marokkaanse slachtoffers is een manier om te laten zien dat de oorlogsgeschiedenis een gedeelde is, waar voorouders van bijna alle bevolkingsgroepen bij betrokken waren. Op die manier wordt de brug naar inlevingsvermogen en affiniteit met de jaarlijkse herdenking bovendien vergroot. Ik zie er niks kwalijks in dat in de herdenking van de oorlog op die manier wat verbreed wordt.

Tomas
04-05-05, 13:06
Geplaatst door Paco.x
Dit slaat helemaal nergens op. Het gaat er toch niet om dat het centraal wordt gesteld? Ze zeggen toch niet "die 6 miljoen joden doen er niet toe, die paar Marokkanen zijn pas erg joh...". Het benadrukken van die marokkaanse slachtoffers is een manier om te laten zien dat de oorlogsgeschiedenis een gedeelde is, waar voorouders van bijna alle bevolkingsgroepen bij betrokken waren. Op die manier wordt de brug naar inlevingsvermogen en affiniteit met de jaarlijkse herdenking bovendien vergroot. Ik zie er niks kwalijks in dat in de herdenking van de oorlog op die manier wat verbreed wordt.

Eh ja, dat bedoel ik.

sienia
04-05-05, 13:10
Geplaatst door Tomas
Eh ja, dat bedoel ik.

Ik bespaar me de moeite, sluit me er bij aan. ;)

Couscousje
04-05-05, 13:14
Geplaatst door Tomas
Je overdrijft. En daarnaast is het vermelden van Marrokaanse betrokkenheid in de oorlog juist een hele goeie methode om de aandacht te trekken. Of die betrokkenheid nu substantieel is ofnie, maakt niet zo uit. Voor autochtonen geldt toch ook dat ze primair naar het nederlandse aandeel in de hele wereldoorlog kijken. Net zo insignificant.

Dit is geen overdrijven, ik denk dat jij er juist laatdunkend over doet. De herdenking bijvoorbeeld is er 1 voor de Nederlandse slachtoffers, op Bevrijdingsdag wordt de Nederlandse bevrijding gevierd en op 18 september, wordt er in Eindhoven de Eindhovense bevrijding gevierd. Met andere woorden: dit heeft betrekking op de Nederlanders, dit is ons samenzijn om onze gevallenen te herdenken.

Ik ben net zo Nederlands als jij, dit is mijn land en ik heb alle respect van de wereld voor het verleden van Nederland, haar tradities en haar normen en waarden. Daarom leef ik hier met alle plezier. Dat heeft niets met betrokkenheid te maken, maar met identiteit.

En het is belachelijk dat je Marokkanen moet lokken met de spreekwoordelijke wortel: kijk, er zijn ook een paar van jullie soort gesneuveld, goed he! Gaan jullie nou wel meedoen?

Hoe oud zijn we nou?

Cc

Couscousje
04-05-05, 13:19
Geplaatst door Paco.x
Dit slaat helemaal nergens op. Het gaat er toch niet om dat het centraal wordt gesteld? Ze zeggen toch niet "die 6 miljoen joden doen er niet toe, die paar Marokkanen zijn pas erg joh...". Het benadrukken van die marokkaanse slachtoffers is een manier om te laten zien dat de oorlogsgeschiedenis een gedeelde is, waar voorouders van bijna alle bevolkingsgroepen bij betrokken waren. Op die manier wordt de brug naar inlevingsvermogen en affiniteit met de jaarlijkse herdenking bovendien vergroot. Ik zie er niks kwalijks in dat in de herdenking van de oorlog op die manier wat verbreed wordt.

Mijns inziens ligt het zwaartepunt helemaal niet bij een gedeelde oorlogsgeschiedenis, maar eerder bij het "paaien" van degenen die zich zo respectloos hebben gedragen en wellicht weer zullen gedragen met betrekking tot de 2e Wereldoorlog en de rol van Nederland daarin. Hiermee proberen ze eigenlijk te voorkomen dat het nog een keer gebeurt, want he, er zaten ook een paar van jullie soort bij!

Cc

Tomas
04-05-05, 13:20
Geplaatst door Couscousje
Hoe oud zijn we nou?


Ik denk dat de doelgroep inderdaad niet zo heel erg oud is. Die doelgrope bestaat nu eenmaal. Wat had jij dan gedacht te doen om ze bewust te maken?

Couscousje
04-05-05, 13:22
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat de doelgroep inderdaad niet zo heel erg oud is. Die doelgrope bestaat nu eenmaal. Wat had jij dan gedacht te doen om ze bewust te maken?

Ik denk niet dat de doelgroep dit heeft uitgevonden.

Hoe oud zijn de initiatiefnemers?

Cc

P.S.: Mijns inziens is het nog steeds back to basics, de opvoeding. Respect krijg je in eerste instantie mee van je ouders. Zolang in de huiselijke omgeving "Jood" of "Nederlander" een scheldwoord is, zul je deze problemen blijven houden.

Tomas
04-05-05, 13:25
Geplaatst door Couscousje
Ik denk niet dat de doelgroep dit heeft uitgevonden.

Hoe oud zijn de initiatiefnemers?

Cc

P.S.: Mijns inziens is het nog steeds back to basics, de opvoeding. Respect krijg je in eerste instantie mee van je ouders. Zolang in de huiselijke omgeving "Jood" of "Nederlander" een scheldwoord is, zul je deze problemen blijven houden.

Euhm. De leeftijd van de initiatiefnemers doet het er niet toe. De leeftijd van de doelgroep wel. En die is volgens mij niet zo hoog en tamelijk onwetend (zoals dat zo mooi heet in sommige kringen).

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar je zult toch ergens moeten beginnen. En dit is ook een begin.

Couscousje
04-05-05, 13:27
Geplaatst door Tomas
Euhm. De leeftijd van de initiatiefnemers doet het er niet toe. De leeftijd van de doelgroep wel. En die is volgens mij niet zo hoog en tamelijk onwetend (zoals dat zo mooi heet in sommige kringen).

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar je zult toch ergens moeten beginnen. En dit is ook een begin.

De leeftijd van de initiatiefnemers werd ter sprake gebracht met betrekking tot hun kinderachtige, manipulatieve manier van werken. Hoe oud de doelgroep is, doet er mijns inziens nog minder toe.

Cc

Tomas
04-05-05, 13:30
Geplaatst door Couscousje
De leeftijd van de initiatiefnemers werd ter sprake gebracht met betrekking tot hun kinderachtige, manipulatieve manier van werken. Hoe oud de doelgroep is, doet er mijns inziens nog minder toe.

Cc

Ik haak af. Heb geen idee meer waar 't over gaat. Sorry.

Paco.x
04-05-05, 13:30
Mijns inziens ligt het zwaartepunt helemaal niet bij een gedeelde oorlogsgeschiedenis, maar eerder bij het "paaien" van degenen die zich zo respectloos hebben gedragen en wellicht weer zullen gedragen met betrekking tot de 2e Wereldoorlog en de rol van Nederland daarin. Hiermee proberen ze eigenlijk te voorkomen dat het nog een keer gebeurt, want he, er zaten ook een paar van jullie soort bij!

Cc

Ik vind een bezoek aan Westerbork een pittige manier van paaien. Tenzij je het natuurlijk als een leuk dagje uit ziet. Maar goed, het zwaartepunt, dat is een kwestie van interpretatie. Voor mij interpretatie zie boven.

Couscousje
04-05-05, 13:40
Geplaatst door Tomas
Ik haak af. Heb geen idee meer waar 't over gaat. Sorry.

Seniele ouwe zak.

Cc

Couscousje
04-05-05, 13:41
Geplaatst door Paco.x
Ik vind een bezoek aan Westerbork een pittige manier van paaien. Tenzij je het natuurlijk als een leuk dagje uit ziet. Maar goed, het zwaartepunt, dat is een kwestie van interpretatie. Voor mij interpretatie zie boven.

Ik meen ergens te hebben gelezen dat er een groep was die er verplicht naar toe moest.

En tjah, alles is leuker dan in de schoolbanken.

Cc

Paco.x
04-05-05, 13:46
Ik meen ergens te hebben gelezen dat er een groep was die er verplicht naar toe moest.

En tjah, alles is leuker dan in de schoolbanken.

Zou best kunnen. Mijn enige bezoek aan een concentratiekamp was ook verplicht. Maar ik blijf vinden dat dit soort initiatieven prima zijn als ze op die manier leiden tot een beter besef van wat er zich afgespeeld heeft.