PDA

Bekijk Volledige Versie : Hofstadgroepverdachte Jermaine W. op vrije voeten



MO_NL
04-05-05, 13:39
Jermaine W. op vrije voeten

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00
bron: 2Vandaag

De rechtbank in Rotterdam heeft de onmiddellijke vrijlating gelast van Jermaine W., een van de Hofstadgroep-verdachten.

De 18-jarige Jermaine is de broer van terreurverdachte Jason W. Ze werden allebei op 10 november gearresteerd; Jason in het Haagse Laakkwartier, Jermaine in Amersfoort. Het Openbaar Ministerie zal zich niet tegen de vrijlating verzetten omdat er onvoldoende bewijs tegen Jermaine W. zou zijn. De overige elf verdachten van de Hofstadgroep blijven wel vastzitten.

Tijdens een pro-formazitting betoogde het Openbaar Ministerie dinsdag dat de Hofstadgroep een terroristische organisatie is, geleid door Jason W. en Mohammed B., de man achter de moord op Theo van Gogh.



I SAY: Verander de wet! want als een bewezen terrorist als Jermaine Wackson op vrije voeten kan komen dan schiet ons wetboek van strafrecht schromelijk tekort!

Teken deze petitie om zijne excellentie de weledelgestrengde heer Piet Hein Donner op te roepen tot het aanscherpen van de Nederlandse Partiot Act.

SIGN HERE (http://www.jij_vuile_facist.nl)

MO_NL
04-05-05, 13:44
Jason W. leeft op onder vrienden

ROTTERDAM - Op de tweede pro forma-zitting tegen de Hofstadgroep stelt het Openbaar Ministerie dat de groep een terroristische organisatie is. De advocaten vinden het stemmingmakerij.


De droeve ogen van Jason W. klaren op als zijn broeders naast hem gaan zitten in de beklaagdenbank van de rechtbank in Rotterdam. Hij lijkt in niets op de forse jongen die op 10 november na het beleg in de Haagse Antheunisstraat werd afgevoerd met ontbloot bovenlijf. Zes maanden later, op de tweede pro forma-zitting tegen twaalf leden van de Hofstadgroep, kan deze 20-jarige bekeerling niet meer bijzonder dik worden genoemd.

Net als Jason W. dragen de meeste van de negen aanwezige verdachten hippe gympen en shirts. Alleen Ismail A. (22) gaat traditioneel gekleed in een lang gewaad en een wit mutsje. Ismail A., die samen met Jason W. handgranaten inzette tegen het arrestatieteam, is ook de enige die tien minuten de rechtszaal verlaat om te bidden.


De verdachten zijn vooral bezig met elkaar. Wanneer Ismail A. luidruchtig de aandacht probeert te trekken van anderen, spreekt de rechter hem vermanend toe.

Het is duidelijk dat de verdachten vrienden zijn. Maar vormen zij ook een terroristische organisatie, zoals het Openbaar Ministerie stelt? Een groep waarin Mohammed B., die vastzit voor de moord op Theo van Gogh, en Jason W. een leidersrol hebben?

De groep heeft de radicaal-politieke ideologie, het willen vestigen van een staat op islamitische grondslag, als bindmiddel, aldus officier van justitie Plooy. Dit denken is niet strafbaar, zegt hij. Maar wanneer dat zich vertaalt ‘in de noodzaak misdrijven te plegen’ wordt het dat wel. Dat de Hofstadgroep dit oogmerk had, blijkt volgens het OM vooral uit het veelvoud aan geschriften die bij de meeste verdachten zijn aangetroffen en waarin het plegen van geweld wordt verheerlijkt.

Zoals in de ‘open brief aan het Nederlandse volk’, die Mohammed B. heeft nagelaten aan zijn ‘broeders en zusters’. Plooy citeert: ‘Als schuldige aan de dood en martelingen van onze broeders en zusters zult u met uw eigen bloed uw schuld moeten afbetalen.’

De advocaten betogen dat dit soort documenten geen bewijs levert. De Hofstadgroep is een door de AIVD geschapen beeld, aldus een raadsman. Een andere advocaat beschuldigt het OM van ‘pure stemmingmakerij’ vanwege de suggestie dat in het huis van Mohammed B. ter oefening een schaap is onthoofd, louter omdat er DNA van een schaap is gevonden.

Jason W. moet lachen om deze ‘hypothese’. Eigenlijk had hij wat willen zeggen over het onjuiste beeld dat van de groep is geschapen, maar hij ziet daar toch van af.

Hij wil wel kwijt dat de media zijn oma en moeder met rust moeten laten. Ook wil hij zijn broertje Jermaine – ook een verdachte – vrijpleiten. ‘Hij is niet verantwoordelijk voor de inhoud op zijn computer, die is van mij.’

bron: Volkskrant.nl

mark61
04-05-05, 13:45
Geplaatst door MO_NL
als Jermaine Wackson op

Heet ie echt zo of is het jouw of andermans grapje?

David
04-05-05, 13:46
Geplaatst door mark61
Heet ie echt zo of is het jouw of andermans grapje?


Ik vind het wel een leuk grapje. Is er al een officieel standpunt van Pia Wadora?

taouanza
04-05-05, 13:50
Terreurgroep of niet ik vind het niet kunnen dat kinderen in bezit zijn van handgranaten. Die dingen zijn gevaarlijk!

mark61
04-05-05, 13:51
Geplaatst door David
Ik vind het wel een leuk grapje. Is er al een officieel standpunt van Pia Wadora?

Nee, wel van Pia Beck.

David
04-05-05, 13:52
Geplaatst door taouanza
Terreurgroep of niet ik vind het niet kunnen dat kinderen in bezit zijn van handgranaten. Die dingen zijn gevaarlijk!


Ik vind dat volwassenen ook niet in het bezit moeten zijn van handgranaten. Eigenlijk.

mark61
04-05-05, 13:52
Geplaatst door taouanza
Terreurgroep of niet ik vind het niet kunnen dat kinderen in bezit zijn van handgranaten. Die dingen zijn gevaarlijk!

Das romantisch, volgens Freya. :hihi:

~Panthera~
04-05-05, 13:54
Geplaatst door David
Ik vind dat volwassenen ook niet in het bezit moeten zijn van handgranaten. Eigenlijk.

Kun je overal kopen hoor, hoeveel wil je er hebben ? :hihi:

taouanza
04-05-05, 13:55
Geplaatst door David
Ik vind dat volwassenen ook niet in het bezit moeten zijn van handgranaten. Eigenlijk.

Vind ik eigenlijk ook
Je zou zeggen het is extra gevaarlijk in de handen van kinderen maar als je als volwassene met handgranaten rondloop ben je ook niet bepaald snugger. Je hebt helemaal gelijk.

David
04-05-05, 13:57
Geplaatst door taouanza
Vind ik eigenlijk ook
Je zou zeggen het is extra gevaarlijk in de handen van kinderen maar als je als volwassene met handgranaten rondloop ben je ook niet bepaald snugger. Je hebt helemaal gelijk.

We moeten de macht grijpen en ze verbieden, wereldwijd. :ego:
Als mensen willen weten wie er de beste is, dan organiseren ze maar een Songfestival.

taouanza
04-05-05, 14:05
Geplaatst door David
We moeten de macht grijpen en ze verbieden, wereldwijd. :ego:
Als mensen willen weten wie er de beste is, dan organiseren ze maar een Songfestival. :lole:

Tomas
04-05-05, 14:06
Geplaatst door David
We moeten de macht grijpen en ze verbieden, wereldwijd. :ego:
Als mensen willen weten wie er de beste is, dan organiseren ze maar een Songfestival.

Dan verplaats je het probleem van 't handgrantengooien naar het samenstellen van de jurie.

Bofko
04-05-05, 14:08
Geplaatst door David
We moeten de macht grijpen en ze verbieden, wereldwijd. :ego:
Als mensen willen weten wie er de beste is, dan organiseren ze maar een Songfestival.

Precies, want de verliezers willen we ook kunnen rangschikken.

David
04-05-05, 14:19
Geplaatst door Bofko
Precies, want de verliezers willen we ook kunnen rangschikken.


En we willen nog eens lachen.

mark61
04-05-05, 17:10
Na afloop kan je dr nog altijd een handgranaat tussen gooien, if need be.

Julien
04-05-05, 20:13
Geplaatst door Tomas
Dan verplaats je het probleem van 't handgrantengooien naar het samenstellen van de jurie.

nee ze maken er juist een wedstrijdje handtasjesgooien van! :hihi:

Julien
04-05-05, 20:14
@David: de Franse inzending voor het Eurovisie dit jaar is erg goed :)

MO_NL
06-05-05, 15:54
Ik heeft er even een reportage aan toegevoegd.

Voor u die niet heeft gezien waar 1 en ander over ging, kijk gerust naar de repo!