PDA

Bekijk Volledige Versie : buurt in rep en roer na huuropzegging



wytze
04-05-05, 15:51
Buurt in rep en roer na huuropzegging
Guido - 03.05.2005 15:53

Alle bewoners van een huizenblok in de Henrick de Keijserstraat in de Amsterdamse Pijp hebben een huuropzegging ontvangen van projectontwikkelaar G.W. Bakker. Zij dienen binnen 6 weken te bevestigen dat zij per 31 oktober 2005 hun woningen hebben verlaten, anders volgt een gang naar de rechter. De projectontwikkelaar wil 64 huurwoningen verbouwen tot 32 luxe koopappartementen. De huurders zijn fel gekant tegen deze plannen. Sommigen van hen wonen al dertig jaar in de straat en weigeren op hun oude dag te vertrekken.


In 2001 kocht G.W. Bakker Projectadviezen BV 64 sociale huurwoningen aan op de Amsterdamse huizenveiling, tegen een bodemprijs. Al snel werden de bewoners geïnformeerd dat de projectontwikkelaar van plan was de woningen te verbouwen en samen te voegen tot 32 luxe koopappartementen. Voor de terugkeer van de huidige bewoners was geen plaats. De projectontwikkelaar gaf aan te handelen in de lijn van het beleid van het stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid, die door samenvoeging en verkopen wil komen tot minder goedkope huurwoningen, en meer duurdere koopwoningen.

Het verzet onder de bewoners, waarvan sommigen al zeer lang in het complex woonachtig zijn, was groot. Men organiseerde bewonersbijeenkomsten en een straatfeest, liet van zich horen tijdens vergaderingen van de stadsdeelraad en voerde bezwaarprocedures tegen de bouwvergunningen. De bewoners kregen de steun van veel politici, huurdersorganisaties, juristen en het wijkcentrum. Gesprekken tussen de opgerichte bewonerscommissie en G.W. Bakker haalden echter niets uit. Veel bewoners waren niet opgewassen tegen de lange adem van Bakker. De tanende onzekerheid en het nijpende achterstallig onderhoud deden circa 38 bewoners in de loop der jaren besluiten alsnog te vertrekken. Een deel van de leeggekomen woningen werd daarop gekraakt.

De resterende 25 huurders hebben nu een aangetekend schrijven ontvangen dat de huurovereenkomst per 31 oktober 2005 is opgezegd wegens ‘dringend eigen gebruik’. De bewoners dienen binnen 6 weken te laten weten dat zij hiermee instemmen. Doen zij dat niet, dan volgt een gang naar de rechter. De rechter toetst dan of het belang van de projectontwikkelaar groter is dan het belang van de huurders.

Onbegrijpelijk, vinden de bewoners van de straat. Zij willen nog steeds niet geloven dat het kennelijk mogelijk is een heel huizenblok aan te kopen om vervolgens de bewoners, die met veel plezier in de wijk wonen, hun huizen uit te zetten. Hoe diep de huuropzegging ingrijpt blijkt uit de brief van de tachtigjarige bewoonster Dora Tiemessen, die aan het bestuur van het stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid ondermeer schrijft: “In mei 1998 heb ik een onderscheiding gehad van de burgemeester vanwege mijn inzet voor mensen en dieren in nood. Onbetaald vrijwilligerswerk. En nu word ik zelf op mijn oude dag klem gezet. Ga hier aan onderdoor, trek dat niet, vind het ook onrechtvaardig. En ik dacht dat het stadsdeel de bewoners steunde om niet gedwongen uitgeplaatst te worden. Waarom u nu een andere koers vaart begrijp ik niet. Geld, is dat het?” De volledige tekst van de brief is bijgevoegd.

De Huurdersvereniging De Pijp wijst erop dat deze casus een gevolg is van het volkshuisvestelijk beleid van het stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid, die sinds enige jaren het splitsen, samenvoegen en verkopen van huurwoningen in hoge mate stimuleert. Het stadsdeel heeft steeds gezegd dat de consequenties voor zittende huurders nagenoeg nihil zouden zijn, maar deze conclusie blijkt inmiddels voorbarig. Reden waarom het stadsdeel haar beleid nog eens grondig tegen het licht zou moeten houden. In ieder geval zou niet moeten worden ingestemd met een verdere versoepeling van de lokale verordening waarin het samenvoegen van woonruimte wordt geregeld, aldus de vereniging. Die verordening staat medio juni 2005 op de agenda van de stadsdeelraad.

De bewoners van de Henrick de Keijserstraat komen binnenkort bijeen, samen met bewonersondersteuners van het Wijkcentrum Ceintuur en een advocaat.

wytze
04-05-05, 16:00
Noodkreet van bewoonster
Dora - 03.05.2005 15:55

Mevr. T. Tiemessen, in de buurt beter bekend als Dora, woont al meer dan dertig jaar aan het Henrick de Keijserplein in Amsterdam. Ze moet van G.W. Bakker vertrekken. Dora vertelt haar verhaal aan het bestuur van het Stadsdeel Amsterdam Oud-Zuid.

Zeer geacht bestuur,

22 December 2004 heb ik u een brief geschreven en daarin uitvoerig mijn omstandigheden uitgelegd. Dhr. R. Padje en ik hebben daar telefonisch contact over gehad. Dat kwam omdat ik was vergeten er bij te zetten dat het om woningonttrekking ging.

Ben inmiddels in mijn tachtigste levensjaar. En ook 25 pond afgevallen en heb slaaptabletten, want sta ermee op en ga ermee naar bed, door deze onzekere toestand. Kan verhuizing niet meer aan en woon hier nu dertig jaar. Mijn familie woont vlak in de buurt en ik heb hulp. Die zitten gelukkig veilig.

En ik dacht dat het stadsdeel de bewoners steunde om niet gedwongen uitgeplaatst te worden. Waarom u nu een andere koers vaart begrijp ik niet. Geld, is dat het?

Aan de fundering van dit pand markeert niets, Rapport van het Ministerie van VROM Volkshuisvesting. Dhr. G.W. Bakker doet niets aan achterstallig onderhoud. Hij wil ons eruit hebben ook al worden mensen daar de dupe van en vooral de oudere mensen die hier lang wonen. Vreselijk deze situatie. Je leefplezier valt helemaal weg.

Hoe lang gaat dit duren? En waar moeten al die mensen naar toe. Een complete volksverhuizing, dat kan toch niet, er zijn al te weinig sociale woningen. Kom rond van mijn AOW en een klein pensioentje. Heb geen huursubsidie of andere kwijtschelding – niet aangevraagd. Heb geleerd met geld om te gaan. Dus gelukkig ook geen schulden.

In mei 1998 heb ik een onderscheiding gehad van de burgemeester vanwege mijn inzet voor mensen en dieren in nood. Onbetaald vrijwilligerswerk. En nu word ik zelf op mijn oude dag klem gezet. Ga hier aan onderdoor, trek dat niet, vind het ook onrechtvaardig.

Wens u allen een goede gezonde oude dag toe en dat u niet in zo’n toestand terecht komt.

Verblijf ik tot zover,
Hoogachtend,

T.Th. Tiemessen


PS: Is het de bedoeling dat ik voortijdig naar de eeuwige jachtvelden gestuurd word?