PDA

Bekijk Volledige Versie : Om 8 uur even stilte in jezelf...



TonH
04-05-05, 19:28
Het is vandaag een gekke dag. Dat is 4 mei eigenlijk bijna altijd. Het is stiller buiten wanneer je naar de winkel gaat. En wanneer het, zoals vandaag grijs en grauw is lijken ook de vogels hun snavels te houden.
Er hangt een deken over de stad Zelfs de mensen die zeggen "dat ze er niks aan doen" zijn rustiger.

De laatste 3 jaar zat ik één keer in Griekenland. En ook daar voelde ik de stilte. Het zit daarom in mij en niet in de omgeving.

Verwarrend daar was wel dat je twijfelt: om 7 uur of 8, want dat uur tijdsverschil... Toch maar doen om 8 uur.

De andere jaren zijn we naar herdenkingen in het stadsdeel gegaan. Een keer naar de Van Woustraat, waar bij de voormalige ijssalon Koko een krans wordt gelegd. Eerst in stille tocht vanaf het Van der Helstplein en dan midden op de Van Woustraat staan in een halve cirkel voor wat nu een Turkse Snackbar is, terwijl de trams stilstaan en het verkeer omgeleid. Na acht uur zijn er broodjes en wat te drinken in de Snackbar.

Een andere keer naar de Amstelveense weg. Waar bij het Vondelpark een herdenkingssteen staat. Hier is geschoten een paar dagen NA de oorlog. 5 (?) Doden zijn er gevallen onder Nederlanders. En maar 4 namen en een lege plek op de steen. Na de oorlog zou één van de slachtoffer, die ook voor de Binnenlandse Strijdkrachten vocht, ooit lid zijn geweest van de NSB. Zijn naam werd vakkundig uit de steen gehakt. Zijn weduwe werd niet op de hoogte gesteld, maar op bij de onthulling hardhandig op een afstand gehouden. Haar kreten galmden door de plechtigheid.
Een ander slachtoffer zou begraven worden op een erebegraafplaats. Maar toen na jaren en jaren bureacratie en stommiteiten eindelijk de toestemming was gegeven moest de weduwe worden verteld dat zijn graf verzakt was en zijn stoffelijke resten niet meer te onderscheiden waren van de overige beenderen. Zij is er nooit meer overheen gekomen en stierf verbitterd. Zijn dochter heeft het daarna wel voor elkaar gekregen om een gedenkteken op 'Huis te Vraag', een niet meer in gebruik zijnde begraafplaats in OudZuid waar hij met honderden doden uit de hongerwinter was begraven, te krijgen.

Drie verhalen. Drie herdenkingen. En je eigen gedachten. Maar toch doen. Wanneer het niet voor iemand in het bijzonder is, dan gewoon voor jezelf. Even stil. Even de droevenis voelen. Je eigen droevenis. Misschien je moeder, misschien gevallenen aan de andere kant van de wereld, misschien... het geeft niet wat. Maar doen.

0theist
04-05-05, 21:30
Gek he, dat die relatief kleine dingen je veel meer aangrijpen dan de "grote"zaken. Die jood die na de oorlog terug kwam in a'dam, nadat ie als enige van zijn familie dachau had overleeft en een belastingaanslag van 4 jaar op de deurmat van z'n winkeltje vindt. Met boete en dagvaarding, omdat een ss-er z'n winkeltje is blijven runnen, zonder belasting te betalen. En dat ie dus geen poot krijgt om op te staan bij de nederlandse bureaucraten. Dat soort dingen doen mij veel meer dan zoiets onbegrijpelijk abstracts als een of andere mof die joden vergast en/of verbrandt. Daar kan ik me gewoon niks bij voorstellen. Rationeel wel, maar echt emotioneel kan het me niet raken. Alleen die relatief kleine dingetjes. Die doen het hem. Gek.

vgeld
04-05-05, 21:33
Geplaatst door 0theist
Gek he, dat die relatief kleine dingen je veel meer aangrijpen dan de "grote"zaken. Die jood die na de oorlog terug kwam in a'dam, nadat ie als enige van zijn familie dachau had overleeft en een belastingaanslag van 4 jaar op de deurmat van z'n winkeltje vindt. Met boete en dagvaarding, omdat een ss-er z'n winkeltje is blijven runnen, zonder belasting te betalen. En dat ie dus geen poot krijgt om op te staan bij de nederlandse bureaucraten. Dat soort dingen doen mij veel meer dan zoiets onbegrijpelijk abstracts als een of andere mof die joden vergast en/of verbrandt. Daar kan ik me gewoon niks bij voorstellen. Rationeel wel, maar echt emotioneel kan het me niet raken. Alleen die relatief kleine dingetjes. Die doen het hem. Gek.
Je zou bijna kunnen zeggen dat Vgeld hier aan het woord is

Juliette
04-05-05, 23:23
Bedankt Ton. Voor het plaatsen van je tekst.

Ik vind die kleine verhalen toch o zo belangrijk altijd. Een verademing in vergelijking met de vele conflictposts hier.

:blauwkus:

TonH
05-05-05, 00:56
Geplaatst door Juliette
Bedankt Ton. Voor het plaatsen van je tekst.

Ik vind die kleine verhalen toch o zo belangrijk altijd. Een verademing in vergelijking met de vele conflictposts hier.

:blauwkus:

:fpetaf: