PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims met hoofddoek mogen geen onthaalmedewerker worden



Marsipulami
06-05-05, 10:01
Moslims met hoofddoek mogen geen onthaalmedewerker worden

ANTWERPEN - Moslimvrouwen met een hoofddoek mogen geen cursussen voor publieke jobs volgen bij het Antwerpse opleidingscentrum Atel. Burgemeester Patrick Janssens (SP.A) eist alvast een onderzoek naar die praktijken bij het centrum dat voor een groot deel met stadsgeld gefinancierd wordt. Het Vlaams parlementslid Nahima Lanjri (CD&V) reageert boos.



,,We zijn zeker niet racistisch, veertig procent van onze mensen zijn allochtoon'', zegt Atel-woordvoerder Veerle Van Roey. Maar naast beroepskennis brengen we onze cursisten ook arbeidsattitudes bij. Voor de meeste bedrijven kan een hoofddoek niet, zeker voor publieke jobs.''

Het opleidingscentrum beklemtoont dat zeventig procent van zijn cursisten doorstroomt naar een vaste baan, ook de allochtonen. Voor de opleiding onthaalmedewerker of commercieel bediende legt Atel van tevoren voorwaarden op, waaronder het afdoen van de hoofddoek. ,,Behoudens enkele uitzonderingen leveren onze cursisten die inspanning'', zegt Van Roey. Voor een aantal andere opleidingen zoals tele-agent is een hoofddoek geen bezwaar.

,,Dit is toch de omgekeerde wereld'', reageert Nahima Lanjri (CD&V) boos. ,,Hier worden mensen al van tevoren gediscrimineerd en uitgesloten. Iedereen heeft recht op een opleiding, groen of blauw, hoofddoek of minirok. En als die mensen later moeilijkheden ondervinden bij sollicitaties, kunnen ze zelf nog beslissen wat ze doen. Wat is de volgende stap? Moslimmeisjes met een hoofddoek de schooltoegang weigeren omdat ze toch geen werk zullen vinden?''

,,Die meisjes moeten van de RVA bewijzen dat ze inspanningen leveren om werk te vinden of een opleiding te volgen. Door de Atel-houding riskeren ze nu zelfs hun werkloosheidsuitkering te verliezen'', besluit Lanjri.

,,We gaan onderzoeken of dit wel kan'', zegt burgemeester Patrick Janssens (SP.A). ,,Het lijkt me een pervers mechanisme waarmee we echt wel in een vicieuze cirkel dreigen te belanden.''

(krg)


06/05/2005 (krg)

©Copyright De Standaard

~Panthera~
06-05-05, 10:32
"Racisme is een gevaarlijk ziekteverschijnsel dat met kracht met worden bestreden". Deze woorden sprak minister van staat Max van der Stoel tijdens de Van Randwijklezing in de St. Jacobskerk in Vlissingen.

:duim:

Jaroon46
06-05-05, 10:47
Het is een door overheid/europese unie gefinancierde organisatie die moet zorgen dat mensen zonder werk weer aan de bak komen. Als aangetoond wordt dat mensen met hoofddoek gewoon niet te plaatsen zijn na afronding van BEPAALDE studies lijkt het mij niet vreemd dat men niet toegelaten wordt bij bepaalde studierichtingen.......de 'fout' ligt bij de werkgevers en niet bij deze instantie lijkt me.

C@rmalla
06-05-05, 10:49
Ik zie het probleem niet. Hoofddoek af of anders gewoon een andere baan zoeken. Ik denk dat je ook niet hoeft te proberen om in een minirokje te solliciteren naar een baantje als verkoopster in een islamitische slagerij om maar eens wat te noemen.

Het lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen om mensen op te leiden voor een bepaalde baan als ze door hun halsstarrige gedrag toch nergens zullen worden aangenomen.

Pytaghoras
06-05-05, 10:50
Geplaatst door ~Panthera~
"Racisme is een gevaarlijk ziekteverschijnsel dat met kracht met worden bestreden". Deze woorden sprak minister van staat Max van der Stoel tijdens de Van Randwijklezing in de St. Jacobskerk in Vlissingen.

:duim:

Iedereen die een moslima met een hoofddoek weigert is ZIEK. Ik heb vaak mensen gevraagd waarom ze tegen die hoofddoekjes zijn. Ik kreeg TWEE antwoorden: Een hoofddoek is een vorm van onderdrukking en een hoofddoek is provocerend!

C@rmalla
06-05-05, 10:53
Geplaatst door Pytaghoras
Iedereen die een moslima met een hoofddoek weigert is ZIEK. Ik heb vaak mensen gevraagd waarom ze tegen die hoofddoekjes zijn. Ik kreeg TWEE antwoorden: Een hoofddoek is een vorm van onderdrukking en een hoofddoek is provocerend!
Vind je moslims die niet-islamitische geklede personen weigeren net zo ziek? Of is het dan ineens vrijheid van godsdienst?

delirious
06-05-05, 10:55
Geplaatst door C@rmalla
Ik zie het probleem niet. Hoofddoek af of anders gewoon een andere baan zoeken. Ik denk dat je ook niet hoeft te proberen om in een minirokje te solliciteren naar een baantje als verkoopster in een islamitische slagerij om maar eens wat te noemen.



Ook bij een Nederlandse slager of bakker om maar eens wat te noemen.
Waar heb je het over.
:mad:

Ander IP adres BTW?

Eke
06-05-05, 11:00
:duim:


Omdat ik God als positief ervaar vind ik het absoluut okay als mensen in hun kleding hun devotie willen tonen.

Tot op zekere hoogte ..voor een goed sociaal kontakt met vreemden is het bevordelijk als je elkaars gezicht kunt zien.

Ik merk dat het de seculiere mensen zijn die in het landsbestuur neutraalheid wensen.Nemen er aanstoot aan als die neutraliteit ontbreekt.
Neutraalheid in gedrag.. Natuurlijk! Wat maakt een hoofdoek uit ?Of een kalotje..of een kruisje..of..uh..pijpenkrulletjes ? Maar ....., willen we hakenkruizen ????. Dus er is wel een grens..

Wide-O
06-05-05, 11:00
Geplaatst door delirious
Ook bij een Nederlandse slager of bakker om maar eens wat te noemen.
Waar heb je het over.
:mad:

Ander IP adres BTW?

Laat je niet opjutten: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1342244#post1342244

delirious
06-05-05, 11:04
Geplaatst door Wide-O
Laat je niet opjutten: http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1342244#post1342244

Nee joh!!
Ik vind het juist grappig.

Ze of het, is net een Drol die je niet weggespoeld krijgt. :D :D

Pytaghoras
06-05-05, 11:06
Geplaatst door C@rmalla
Vind je moslims die niet-islamitische geklede personen weigeren net zo ziek? Of is het dan ineens vrijheid van godsdienst?

Dat geldt voor hen ook. Iedereen die de andere weigert om zijn uiterlijk vind ik ziek.

Eke
06-05-05, 11:07
Geplaatst door delirious
Nee joh!!
Ik vind het juist grappig.

Ze of het, is net een Drol die je niet weggespoeld krijgt. :D :D

:giechel: een sterke vergelijking !

~Panthera~
06-05-05, 11:25
Geplaatst door delirious
Nee joh!!
Ik vind het juist grappig.

Ze of het, is net een Drol die je niet weggespoeld krijgt. :D :D


:haha: :haha: :haha:

Rabi'ah.
06-05-05, 11:26
Geplaatst door delirious
Ook bij een Nederlandse slager of bakker om maar eens wat te noemen.
Waar heb je het over.
:mad:

Ander IP adres BTW?

Tis Nefje weer.

Toch heb ik ergens bewondering voor haar vasthoudendheid. :hihi:

delirious
06-05-05, 11:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Tis Nefje weer.

Toch heb ik ergens bewondering voor haar vasthoudendheid. :hihi:

Ze/Hij zal wel een handjevol IP adressen hebben.
Of struint hij/ze als een bezetene Internetcafes af om maar te kunnen posten hier.
Nu nog een mooie naam voor dit clubje.

IP-stadgroep misschien? :confused:

~Panthera~
06-05-05, 11:36
Geplaatst door delirious
Ze/Hij zal wel een handjevol IP adressen hebben.
Of struint hij/ze als een bezetene Internetcafes af om maar te kunnen posten hier.
Nu nog een mooie naam voor dit clubje.

IP-stadgroep misschien? :confused:


:lachu:

tr_imparator
06-05-05, 11:47
Geplaatst door delirious


IP-stadgroep misschien? :confused:

IP-UBERDROL :hihi: ?!

delirious
06-05-05, 11:48
Geplaatst door tr_imparator
IP-UBERDROL :hihi: ?!

Spoelen!!! :hardlach: :hardlach:

tr_imparator
06-05-05, 11:49
Geplaatst door Marsipulami

ANTWERPEN - Moslimvrouwen met een hoofddoek mogen geen cursussen voor publieke jobs volgen bij het Antwerpse opleidingscentrum Atel.


boycotten deze shitfabriek

tr_imparator
06-05-05, 11:50
Geplaatst door delirious
Spoelen!!! :hardlach: :hardlach:


2x! :haha:

delirious
06-05-05, 11:52
Geplaatst door tr_imparator
2x! :haha:

Die niet, 2 keer spoelen helpt niet drijft net zo hard weer omhoog.
Eddie's rioolservice laten komen. :moeilijk:

tr_imparator
06-05-05, 11:59
Geplaatst door delirious
Die niet, 2 keer spoelen helpt niet drijft net zo hard weer omhoog.



REVENGE of the DROL's.



Rioolservice laten komen. :moeilijk:

Amsterdamse Onstopping en Reiningings Centrale.(AORC).. :hihi:

tel: 020-311331

delirious
06-05-05, 12:01
Geplaatst door tr_imparator
REVENGE of the DROL's.




Amsterdamse Onstopping en Reiningings Centrale.(AORC).. :hihi:

tel: 020-311331

Nummer voor de Moderators ? :wink:

tr_imparator
06-05-05, 12:05
Geplaatst door delirious
Nummer voor de Moderators ? :wink:

Gouden Gids!!!

http://www.goudengids.nl/

Eke
06-05-05, 12:05
Geplaatst door delirious

Nu nog een mooie naam voor dit clubje.





:lekpuh: "Kleefkracht acht"



"Revenge of the drolls" is ook een mooie :lekpuh:

Juwairiyya
06-05-05, 12:19
Geplaatst door Eke
:duim:


Omdat ik God als positief ervaar vind ik het absoluut okay als mensen in hun kleding hun devotie willen tonen.

Tot op zekere hoogte ..voor een goed sociaal kontakt met vreemden is het bevordelijk als je elkaars gezicht kunt zien.

Ik merk dat het de seculiere mensen zijn die in het landsbestuur neutraalheid wensen.Nemen er aanstoot aan als die neutraliteit ontbreekt.
Neutraalheid in gedrag.. Natuurlijk! Wat maakt een hoofdoek uit ?Of een kalotje..of een kruisje..of..uh..pijpenkrulletjes ? Maar ....., willen we hakenkruizen ????. Dus er is wel een grens..

Ik vind je benadering zeer positief.

Toch vraag ik me af waarom dan sommige mensen wel en andere mensen niet voor hun overtuiging mogen uitkomen. Of in het algemeen, waarom sommige overtuigingen niet aanvaard worden en andere overtuigingen dan weer moeten aanvaard worden.

Wie bepaalt waar de grens ligt?

observer
06-05-05, 14:06
inderdaad want waar ligt de grens

als mijn werkgever erop staat dat ik in 3-delig pak naar mijn werk kom heb ik dat maar te doen

er zijn honderden bedrijven met kledingsvoorschriften al zijn deze in nederland niet zo streng of algemeen als bv engeland of vs

maar het feit blijft dat hij je salaris betaald en dus ook wat te vertellen heeft

Eke
06-05-05, 17:29
Geplaatst door Juwairiyya
Ik vind je benadering zeer positief.

Toch vraag ik me af waarom dan sommige mensen wel en andere mensen niet voor hun overtuiging mogen uitkomen. Of in het algemeen, waarom sommige overtuigingen niet aanvaard worden en andere overtuigingen dan weer moeten aanvaard worden.

Wie bepaalt waar de grens ligt?

Zogauw die overtuiging een uiting is van een 'Geloof' waarin andere mensen worden gezien als minderwaardig ,past dat niet binnen onze vrije samenleving.

In de Bijbel staan vrouwonvriendelijke zinnen. Toch is het huidige Christendom niet discriminerend--op enkele extreme vormen van het Geloof na.

Ditzelfde geldt m.i. voor de Koran.Moslims discrimineren niet, enkele extreme vormen van het Geloof uitgezonderd.

Bijvoorbeeld White Poweraanhangers (kaal koppie,kistjes met witte veters leerde ik vanmiddag) discrimineren wel .

Eke
06-05-05, 17:34
Geplaatst door observer
inderdaad want waar ligt de grens



maar het feit blijft dat hij je salaris betaald en dus ook wat te vertellen heeft

Observer, je hebt gelijk, maar we praten over de overheidsfunkties. De samenleving, wij allemaal, bepalen via de politiek wat voor overheid wij willen.

Wide-O
06-05-05, 17:53
Geplaatst door Eke
Observer, je hebt gelijk, maar we praten over de overheidsfunkties. De samenleving, wij allemaal, bepalen via de politiek wat voor overheid wij willen.

Nee, hij heeft geen gelijk.

Als ik naar een loket ga, voor het tig-duizendste formulier dat ik moet invullen, dan hoop ik dat de muts die daar zit:

a) vriendelijk is
b) mij de juiste informatie geeft
c) (optioneel) mij verder op weg helpt

Of die mefrau dan al of niet een hoofddoek aanheeft, tatouages, een kruisje rond haar nek, of pijpekrullen of maat 36DD, zal mij dan eerlijk gezegd totaal worst wezen.

Ik wil geholpen worden, punt.

Edit: tegelijk zal ik ook vriendelijk/beleefd terug zijn, dus het komt van twee kanten.

Wide-O
06-05-05, 18:03
Geplaatst door observer
inderdaad want waar ligt de grens


Zucht. De grens ligt bij het weigeren van een opleiding omdat iemand vanwege haar geloof een hoofddoek omheeft. D'uh.



als mijn werkgever erop staat dat ik in 3-delig pak naar mijn werk kom heb ik dat maar te doen


Dat weiger ik dus al 25 jaar.



er zijn honderden bedrijven met kledingsvoorschriften al zijn deze in nederland niet zo streng of algemeen als bv engeland of vs


Don't kid yourself. De eerste keer dat ik een opmerking kreeg over mijn kleding was toen ik in NL (Almere) ging werken. Op dat gebied zijn Nederlanders onwaarschijnlijk achterlijk.



maar het feit blijft dat hij je salaris betaald en dus ook wat te vertellen heeft

Iemand die betaald schrijft met een "d" zou ik niet eens aannemen. Daarnaast levert een werknemer ook een dienst in ruil voor dat geld, dus doe het nou even niet overkomen alsof een werkgever een genereuze daad stelt.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik me te pletter erger aan dit soort onderdanig edoch arrogant geneuzel.

Ooit stond in in de lift, met de big boss van Exxon. Jeans, leren jekker, haar in de war.

"You working on a Saturday as well son ?"
"Yeah" :D

Stop talking shit.

Eke
06-05-05, 19:51
Geplaatst door Wide-O
Nee, hij heeft geen gelijk.



Heb je een brilletje , Wide-O ? citaat : je hebt gelijk, maar....

een 'gewone' werkgever kan kiezen voor een dirndl-jurkje als uniform als hij dat passend vindt als werkdracht..

40% van de winkels in ons dorp hebben personeel met shirt of i.d. ,van de zaak., Meer zelfs. Ik vergeet de kapperszaken..En de vuilnismannen. En de tuinmannen.En het fitnesscentrum.En het tandtechnisch laboratorium. Enz....

Maar de IT-jongens hebben hun eigen 'mode'. :boogjes:

Juliette
06-05-05, 20:32
Geplaatst door Wide-O
Nee, hij heeft geen gelijk.

Als ik naar een loket ga, voor het tig-duizendste formulier dat ik moet invullen, dan hoop ik dat de muts die daar zit:

a) vriendelijk is
b) mij de juiste informatie geeft
c) (optioneel) mij verder op weg helpt

Of die mefrau dan al of niet een hoofddoek aanheeft, tatouages, een kruisje rond haar nek, of pijpekrullen of maat 36DD, zal mij dan eerlijk gezegd totaal worst wezen.

Ik wil geholpen worden, punt.

Edit: tegelijk zal ik ook vriendelijk/beleefd terug zijn, dus het komt van twee kanten.

Helemaal eens. Je wordt in de eerste plaats betaald om je werk te doen. Niet meer. Niet minder. Er kunnen idd (ongeschreven) dresscodes zijn en je wordt verwacht er netjes voor te komen. Maar verbieden of weigeren van een hoofddoek valt daar wat mij betreft niet onder. Das een tikje te selectief. What's next? Foute haarscheidingen? Witte sokken?

Eke
06-05-05, 21:26
Geplaatst door Juliette
Helemaal eens. Je wordt in de eerste plaats betaald om je werk te doen. Niet meer. Niet minder. Er kunnen idd (ongeschreven) dresscodes zijn en je wordt verwacht er netjes voor te komen. Maar verbieden of weigeren van een hoofddoek valt daar wat mij betreft niet onder. Das een tikje te selectief. What's next? Foute haarscheidingen? Witte sokken?

Een vraag is waar voor jou de grens ligt en waarom ? :)

Juliette
06-05-05, 21:31
Geplaatst door Eke
Een vraag is waar voor jou de grens ligt en waarom ? :)

Wat bedoel je?

Tomas
06-05-05, 21:48
Geplaatst door Wide-O

Iemand die betaald schrijft met een "d" zou ik niet eens aannemen.

Het is blijkbaar heel politiekcorrect en volkomen geaccepteerd om dislectici en analfabeten te discrimineren. Iets waar ik mij dood aan erger. Maargoed, voordat deze groep ooit het respect krijgt wat ze verdient zijn we nog heel wat jaartjes verder. Werkelijk geen hond die het wat kan schelen.

Marsipulami
06-05-05, 21:52
Pff, de dyslectici kruipen weer in hun slachtofferrolletje. :fpiraat:

Juliette
06-05-05, 21:54
Geplaatst door Tomas
Het is blijkbaar heel politiekcorrect en volkomen geaccepteerd om dislectici en analfabeten te discrimineren. Iets waar ik mij dood aan erger. Maargoed, voordat deze groep ooit het respect krijgt wat ze verdient zijn we nog heel wat jaartjes verder. Werkelijk geen hond die het wat kan schelen.

Het is idd te makkelijk mensen belachelijk te maken op basis van schrijf- of type fouten. Een soort excuus om niet in te gaan op wat ze te zeggen hebben.

Tomas
06-05-05, 21:54
Geplaatst door Marsipulami
Pff, de dyslectici kruipen weer in hun slachtofferrolletje. :fpiraat:

Het is toch gewoon zo.

Eke
06-05-05, 22:14
Geplaatst door Juwairiyya


Toch vraag ik me af waarom dan sommige mensen wel en andere mensen niet voor hun overtuiging mogen uitkomen. Of in het algemeen, waarom sommige overtuigingen niet aanvaard worden en andere overtuigingen dan weer moeten aanvaard worden.

Wie bepaalt waar de grens ligt?

dit bedoel ik , Juliette. Staat een stukje terug op dit topic.Ook met mijn eigen reaktie erbij :wink:

observer
06-05-05, 23:42
Geplaatst door Juliette
Helemaal eens. Je wordt in de eerste plaats betaald om je werk te doen. Niet meer. Niet minder. Er kunnen idd (ongeschreven) dresscodes zijn en je wordt verwacht er netjes voor te komen. Maar verbieden of weigeren van een hoofddoek valt daar wat mij betreft niet onder. Das een tikje te selectief. What's next? Foute haarscheidingen? Witte sokken? je zegt het betaald om je werk te doen

als dat werk is het gezicht van het bedrijf zijn kan je werkgever dat zeker van je vragen of het nu sokken of hoofddoek is

wat krijg je anders dat dame a wel een hoofddoek mag dragen vanwege religie en de ander omdat ze het gewoon leuk vind staan niet zou ook discriminatie zijn

gelijke euh monikken etc

ik meen ook dat de school ook specifiek voor bepaalde functies dat zei wel jammer dan (de school krijgt overigens subsidie op basis van leerlingen die een baan krijgen onplaatsbaren opleiden heeft dus negatieve financiele gevolgen)

wordt er af en toe moe van dat mensen op basis van hun geloof zichzelf meer rechten toekennen dan anders gelovigen of niet gelovigen

Wide-O
07-05-05, 00:56
Geplaatst door Juliette
Het is idd te makkelijk mensen belachelijk te maken op basis van schrijf- of type fouten. Een soort excuus om niet in te gaan op wat ze te zeggen hebben.

Maar ik ging wel in op zijn standpunt, dus puh :ego: Verder boeit die hele "politiek correct" discussie mij totaal niet.

tr_imparator
07-05-05, 01:00
Geplaatst door observer
je zegt het betaald om je werk te doen

als dat werk is het gezicht van het bedrijf zijn kan je werkgever dat zeker van je vragen of het nu sokken of hoofddoek is

wat krijg je anders dat dame a wel een hoofddoek mag dragen vanwege religie en de ander omdat ze het gewoon leuk vind staan niet zou ook discriminatie zijn

gelijke euh monikken etc

ik meen ook dat de school ook specifiek voor bepaalde functies dat zei wel jammer dan (de school krijgt overigens subsidie op basis van leerlingen die een baan krijgen onplaatsbaren opleiden heeft dus negatieve financiele gevolgen)

wordt er af en toe moe van dat mensen op basis van hun geloof zichzelf meer rechten toekennen dan anders gelovigen of niet gelovigen

:jammer:

kunnen voortaan alle verplegers een hoofddoek dragen, schijnt hygenischer(beter) te zijn :hihi:

De werkgever kan wel veel vragen, het liefst kan je ook met hem een dagje rotzooien.. Er zijn basisprincipes die de werkgever je niet kan vragen. kan me eigenlijk als student nu niet schelen, dat zie ik dan wel!!!!!

het lijkt me onzin om als een school een dresscode te hebben.

~Panthera~
07-05-05, 01:31
Geplaatst door Eke

Maar de IT-jongens hebben hun eigen 'mode'. :boogjes:

Gelukkig wel. :D

Juwairiyya
07-05-05, 10:10
@ Wide-O

Ooit stond in in de lift, met de big boss van Exxon. Jeans, leren jekker, haar in de war.

"You working on a Saturday as well son ?"
"Yeah"

Stop talking shit.

Volgens mij stond je dan toevallig in die lift. Iemand die een beetje van Exxon kent weet nu eenmaal dat big bosses die 's zaterdags komen werken per definitie in casual outfit komen. Zoiets heet bijna company-policy. Je trekt dus de verkeerde conclusie: big bosses van Exxon dragen namelijk geen jeans en leren jekker op het werk, tenzij het weekend is.

Bovendien moet het woord saturday of sunday wel een paar keer vernoemd worden bij een begroeting, zoals je hebt kunnen merken. Ook dat is company-policy. Maar je moet er natuurlijk zelf werken (op het juiste niveau bovendien) om dat te kunnen weten.

Wide-O
07-05-05, 10:39
Je moest 's weten hoe ik hier nu zit te gniffelen Juw :hihi:

Journey to the Right Brain niet gevolgd ? :zozo: O nee, die geven ze al jaren niet meer :)

rja2
07-05-05, 11:32
Geplaatst door tr_imparator
het lijkt me onzin om als een school een dresscode te hebben. [/B]
Waarom,

Een schooluniform lijkt me niet verkeerd, is gelijk het probleem met Lonsdale kleding opgelost.

Er zijn landen, waar een schooluniform gewoon is.