PDA

Bekijk Volledige Versie : Commandant Aboe Ghraib-gevangenis gedegradeerd



Marsipulami
06-05-05, 10:17
Commandant Aboe Ghraib-gevangenis gedegradeerd


07:42:00


AP Photo
WASHINGTON - De voormalige commandant van de Iraakse Aboe Ghraib-gevangenis, generaal Janis Karpinski, is gisteren door de Amerikaanse president George W. Bush gedegradeerd tot kolonel. Reden voor haar degradatie is plichtsverzuim en diefstal.

Janis Karpinski wordt ervan beschuldigd voor haar superieuren verborgen te hebben gehouden dat ze op een luchtmachtbasis in de VS gearresteerd is geweest voor diefstal toen ze nog kolonel was. Verder raakte ze in april vorig jaar in opspraak in verband met het schandaal van de mishandeling van gevangenen in de Aboe Ghraib-gevangenis bij Bagdad.
De rechtstreeks betrokken soldaten niet meegerekend is Karpinski de enige officier die tot dusver is gedegradeerd in verband met het Aboe Ghraib-schandaal. Een militair onderzoek adviseerde op 23 april haar ontslag.

06/05/2005 - belga - bava

delirious
06-05-05, 10:21
Geplaatst door Marsipulami
Commandant Aboe Ghraib-gevangenis gedegradeerd


07:42:00


AP Photo
WASHINGTON - De voormalige commandant van de Iraakse Aboe Ghraib-gevangenis, generaal Janis Karpinski, is gisteren door de Amerikaanse president George W. Bush gedegradeerd tot kolonel. Reden voor haar degradatie is plichtsverzuim en diefstal.

Janis Karpinski wordt ervan beschuldigd voor haar superieuren verborgen te hebben gehouden dat ze op een luchtmachtbasis in de VS gearresteerd is geweest voor diefstal toen ze nog kolonel was. Verder raakte ze in april vorig jaar in opspraak in verband met het schandaal van de mishandeling van gevangenen in de Aboe Ghraib-gevangenis bij Bagdad.
De rechtstreeks betrokken soldaten niet meegerekend is Karpinski de enige officier die tot dusver is gedegradeerd in verband met het Aboe Ghraib-schandaal. Een militair onderzoek adviseerde op 23 april haar ontslag.

06/05/2005 - belga - bava

Wegpromoveren heet dat :mad:

mark61
06-05-05, 11:41
Geplaatst door delirious
Wegpromoveren heet dat :mad:

Nee, dat heet zondebok. Zij is uitgerekend de enige die ws. geen schuld treft, omdat ze van niets wist en constant werd overruled door andere militairen, de CIA en god weet wie. Typisch een zondebokgeval. Ze is een vrouw, dat helpt. Schijnheilig gedoe allemaal.

delirious
06-05-05, 11:43
Geplaatst door mark61
Nee, dat heet zondebok. Zij is uitgerekend de enige die ws. geen schuld treft, omdat ze van niets wist en constant werd overruled door andere militairen, de CIA en god weet wie. Typisch een zondebokgeval. Ze is een vrouw, dat helpt. Schijnheilig gedoe allemaal.

Oke, dat wist ik niet. :wink:

mark61
06-05-05, 11:47
Geplaatst door delirious
Oke, dat wist ik niet. :wink:

Iesj goed. Maar blijkbaar heeft ze ook nog een pak koffie gestolen, of zo.

knuppeltje
06-05-05, 11:48
Geplaatst door mark61
Nee, dat heet zondebok. Zij is uitgerekend de enige die ws. geen schuld treft, omdat ze van niets wist en constant werd overruled door andere militairen, de CIA en god weet wie. Typisch een zondebokgeval. Ze is een vrouw, dat helpt. Schijnheilig gedoe allemaal.


Opgeofferd om het blazoen van die minister schoon te houden. Die uh......, ja z'n naam krijg ik niet m'n bek uit.

mark61
06-05-05, 11:51
Geplaatst door knuppeltje
Opgeofferd om het blazoen van die minister schoon te houden. Die uh......, ja z'n naam krijg ik niet m'n bek uit.

Die R krijg ik nog net uit mijn strot. Maar dan stokt er iets.

rja2
06-05-05, 12:47
Geplaatst door mark61
Nee, dat heet zondebok. Zij is uitgerekend de enige die ws. geen schuld treft, omdat ze van niets wist en constant werd overruled door andere militairen, de CIA en god weet wie. Typisch een zondebokgeval. Ze is een vrouw, dat helpt. Schijnheilig gedoe allemaal.
Ze was wel verantwoordelijk voor die gevangenis, het is dus terecht dat ze gedegradeerd is.

Maar er blijven te veel hoge militairen buitenschot, misschien pakt die commissie van de Senaat deze militairen wel aan, maar ik denkt het niet.

Eke
06-05-05, 12:57
Geplaatst door mark61
Nee, dat heet zondebok. Zij is uitgerekend de enige die ws. geen schuld treft, omdat ze van niets wist en constant werd overruled door andere militairen, de CIA en god weet wie. Typisch een zondebokgeval. Ze is een vrouw, dat helpt. Schijnheilig gedoe allemaal.

Hoe weet je dat ze van niets wist ?

Ja, ik vermoed wel dat zij bliksemafleider is.

Alle schuldigen zou ik tenminste ontslaan

en naar schuld strafgeven.

Zijn ze geciviliseerd of zijn ze geciviliseerd ?

Ron Haleber
06-05-05, 13:02
Lees liever eerst de feiten:

In his report, Taguba wrote that he believed military intelligence and other interrogators asked that "MP guards set physical and mental conditions for favorable interrogation of witnesses." As pressure for successful interrogations increased, Karpinski says, she found her prisons overpopulated. She says she did not have enough soldiers to staff them, and when she complained to higher-ups, they were unresponsive.

"I don't know how many times I was told by people wearing more stars than me, 'Figure it out, Karpinski,' " she says.

Karpinski believes that when news broke about the abuses in Abu Ghraib, higher officers decided to sacrifice her to the wolves.

"I think they were setting me up over time," she says. "In the end, it might be proven that the Taguba report was flawed. . . . They didn't care if they tarnished my reputation and destroyed me in the process, because I was disposable. I was a reservist and they were careerists."

Karpinski is adamant that the events at Abu Ghraib should not end her military career. Her status right now is unclear. She was given a letter of admonishment, which is not considered a career-ender, she says, the way that a letter of reprimand would be.

The media have widely reported that Karpinski was suspended. However, Karpinski says she has not been suspended, and Maj. Bernd Zoller, chief of public affairs at the 77th Regional Readiness Command, which acts as command and control for the 800th MP Brigade when the brigade is not mobilized, confirms this. He says Karpinski was not suspended, and is still commander of the 800th MP Brigade (whose members were sent home when their rotation ended in February). Spokesmen at the National Army Reserve headquarters in Washington, the Coalition Press Information Center and the Army could not confirm this yesterday.

"I don't see why she wouldn't have been responsible," says retired Army Lt. Gen. William E. Odom, a former director of the National Security Agency. "If she commands the prisons, she's responsible for what goes on in the prisons."

But Karpinski's brother, Jay Beam, who also served in the Army for 12 years, sees it differently.

"That would be like saying -- what's his name with Disney? Eisner? -- that Eisner would know what a ride operator at Disney was doing. That's what you have middle management for, and you've got to be able to trust your subordinates."

Karpinski understands that it was her soldiers who committed the abuses.

"Had I known [about the abuse] and maybe turned a blind eye on it, absolutely that would've been on me," she says at one point. "I didn't know anything about this. The soldiers didn't share it with me. . . . Is it better to learn a lesson from this and move on, or to remove people that bring great experience to the table?"

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A13114-2004May9.html