PDA

Bekijk Volledige Versie : Stevaert lost B-H-V op, zegt hij



Marsipulami
07-05-05, 09:27
Stevaert lost B-H-V op, zegt hij

Van onze redacteur


BRUSSEL - ,,Ik heb een idee van oplossing. 't Is een wit konijn, maar dan één met gebroken poten en een oor af.'' Dat zegt SP.A-voorzitter Steve Stevaert. De uitspraak laat de Wetstraat even hopen: misschien geraakt Brussel-Halle-Vilvoorde dan toch gesplitst.



DE Wetstraat hult zich weer in stilzwijgen. Er vinden discrete contacten plaats. Er is geheim bilateraal overleg. Niets of bijna niets lekt uit. Vooral de gsm-operatoren varen er wel bij. Geruchten willen dat er zondag opnieuw vergaderd wordt. De woordvoerder van de premier wijst er echter op dat Guy Verhofstadt een drukke agenda heeft. In de voormiddag is hij aanwezig op de plechtigheid in Brussel naar aanleiding van zestig jaar Bevrijding, in de namiddag vertrekt hij voor een herdenking van deze verjaardag in Moskou. Dat bezoek aan Rusland blijft ,,tot nader order'' op zijn agenda staan.

Wie plotseling wel spreekt, is Steve Stevaert. ,,Ik heb een idee van oplossing. 't Is een wit konijn, met gebroken poten en een oor af.''

Meer wil de SP.A-voorzitter niet zeggen over zijn konijn. Of het een konijn op Vlaamse wijze is, laat hij al helemaal in het midden. Maar blijkbaar heeft hij met zijn recept woensdag geleurd bij andere partijen in de wandelgangen van het Vlaams Parlement. Over de inhoud en de ingrediënten wou hij ook aan die partijen niets kwijt. Enkel en alleen dat hij een lelijke oplossing had. Stevaert waarschuwde ook. Als de oplossing geen groen licht kreeg, zou het helemaal niets worden. Verkiezingen inbegrepen.

De SP.A-voorzitter kiest duidelijk voor de vlucht vooruit. Nu hij in Wallonië de naam heeft dat hij en Spirit onruststokers zijn in dit dossier en nu hij in Vlaanderen de naam heeft dat hij amper beweegt, komt Stevaert toch naar buiten: ,,Ik heb een oplossing.'' Het bewijst op zijn minst dat hij nog gelooft in een oplossing zonder regeringscrisis.

Anderzijds. Het bewijst misschien vooral dat hij een slag om de arm houdt: als er toch een crisis komt, kan niemand hem verwijten dat hij heeft toegekeken zonder iets te doen.

Toch gelooft de Wetstraat vooral in een happy end. Omdat er geen andere keuze is. Geen enkele meerderheidspartij heeft iets te winnen bij een crisis, gevolgd door eventueel verkiezingen. Want in welk scenario dan ook: het dossier-B-H-V zal opgelost moeten worden. Geen enkele Franstalige denkt dat dat gemakkelijker zal gaan met CD&V/N-VA in de plaats van de VLD.

Zeggen dat iedereen zo optimistisch is, klopt niet. Met name Spirit kijkt angstig uit naar het konijn van Stevaert. Openlijk de voorstellen van de bevriende kartelvoorzitter afschieten, is immers not done. Officieel kent Spirit niet eens het plan van Stevaert. Officieus wil de partij alleen kwijt dat optimisme op zijn minst voorbarig is.

De deadline ligt op woensdag, dan komt de kamercommissie Binnenlandse Zaken opnieuw samen.

Bladzijde 25: De Handelingen: My name is Verhofstadt. Guy Verhofstadt.


07/05/2005 Bart Dobbelaere

©Copyright De Standaard

Wide-O
07-05-05, 09:48
Dat wordt konijn met zuurpruimen denk ik ;)

Marsipulami
07-05-05, 09:50
Geplaatst door Wide-O
Dat wordt konijn met zuurpruimen denk ik ;)

Zijn metaforen blijven in ieder geval origineel. :haha:

Wide-O
07-05-05, 11:07
Ik geeft voor één keer toe dat ie wel leuk was ja :D

Nog iets anders: las gisteren een erg interessant artikel in Humo over de mijnen in Wallonië.

Op een bepaald moment (80 tot 90 jaar geleden) zijn er daar 750.000 migranten bijgekomen. Die leefden in hun eigen cités en werden door de plaatselijke bevolking met de nek aangekeken.

Het was een ruw volk, en er waren veel vechtpartijen. Ze stonden ook bekend als messentrekkers. De plaatselijke media stonden er vol van. "Weer die migranten" was de toon.

Ze deden het laagste en vuilste werk, en spraken amper Frans.

Je raad het al wie dat waren...

Vlamingen :D

Het verklaart blijkbaar waarom er zo veel Walen zijn met Vlaamse namen, ook bijvoorbeeld onder politici. Spitaels, Cools, Reynders, Onkelinx, Daerden, Van der Biest, Van Cauwenberhe om er een paar te noemen.

Intressant artikel.

Marsipulami
07-05-05, 12:31
Geplaatst door Wide-O
Ik geeft voor één keer toe dat ie wel leuk was ja :D

Nog iets anders: las gisteren een erg interessant artikel in Humo over de mijnen in Wallonië.

Op een bepaald moment (80 tot 90 jaar geleden) zijn er daar 750.000 migranten bijgekomen. Die leefden in hun eigen cités en werden door de plaatselijke bevolking met de nek aangekeken.

Het was een ruw volk, en er waren veel vechtpartijen. Ze stonden ook bekend als messentrekkers. De plaatselijke media stonden er vol van. "Weer die migranten" was de toon.

Ze deden het laagste en vuilste werk, en spraken amper Frans.

Je raad het al wie dat waren...

Vlamingen :D

Het verklaart blijkbaar waarom er zo veel Walen zijn met Vlaamse namen, ook bijvoorbeeld onder politici. Spitaels, Cools, Reynders, Onkelinx, Daerden, Van der Biest, Van Cauwenberhe om er een paar te noemen.

Intressant artikel.


Ze zijn mooi, de Vlaamse zeden


Guido FONTEYN 29/09/1999


NATUURLIJK bestaat er een verband tussen etniciteit en criminaliteit, of tussen afkomst en misdaad. De Journal de Charleroi wees daar al op 5 maart 1911 op, in een kommervol artikel over de stijging van de criminaliteit in het arrondissement Charleroi.

,,Men moet de oorzaak van deze stijging niet elders zoeken dan in de toevloed van Vlaamse migranten naar onze industriële gemeenten'', schrijft de krant. ,,De meeste misdrijven worden gepleegd door personen die een Vlaamsklinkende naam dragen.''

En in Les Nouvelles, een krant uit La Louvière, was al op 10 november 1909 een veelbetekend artikeltje verschenen, onder de titel ,,Exploits de Flamands'' (Heldendaden van Vlamingen). Onze vroegere collega vertelt daarin, in een beeldrijke taal, hoe in een danszaal in Binche twee Vlamingen aan het vechten slaan. Maar wanneer een (Waalse) politieagent tussenbeide wil komen, verenigen de beide kemphanen hun krachten tegen de ongelukkige wetsdienaar, die een messteek in de hand krijgt: ,,Un couteau lui avait transpercé la main.'' Onze collega plakt aan het incident meteen een zedenles vast.

,,Ze zijn mooi, de Vlaamse zeden! Maar die brutale rekels zouden er goed aan doen ze niet in Wallonië in te planten. Wij gaan hier niet beweren dat alle Walen lammeren zijn, maar wij mogen met recht vaststellen dat hun zeden minder wild zijn dan deze van de bevolking van het verre westen van Vlaanderen'' (,,le Far-West Flamand''). Vooral om die vergelijking tussen Walen en lammeren heb ik tijdens mijn tochten in het Wallonië van vandaag al vaak gegrinnikt.

Dat de Vlamingen gedurende een vrij lange periode een bijzonder slechte reputatie hadden in de Waalse industriebekkens, voor dewelke ze als onmondige migranten waren gerekruteerd, kan niet worden betwist.

De Brusselse krant Le Soir wijdde in diezelfde periode als die van de ,,heldendaden'' van die twee Vlamingen in een danszaal in Binche, een hoofdartikel aan het probleem van de criminaliteit van Vlaamse migranten, verwijzend naar interpellaties in de Kamer van Volksvertegenwoordigers: wie straks in de Kamer van vandaag wil interpelleren over het verband tussen criminaliteit en etniciteit - of over het feit dat daders vaak een naam met een Noord-Afrikaanse klank dragen - vindt hier wellicht interessant vergelijkingsmateriaal.

Le Soir somde in een grondige analyse de oorzaken van het crimineel gedrag van de Vlamingen in de mijnstreken en staalbekkens op: ontworteling, marginaliteit, sociale en culturele minderwaardigheid, afstompend werk in de mijn. De katholieke pers van toen haalde er ook nog de ongodsdienstigheid van het Waalse arbeidersmilieu bij.
Wij kennen deze paragrafen, dankzij het werk van Yves Quairiaux (UCL), die in zijn zoektocht naar het ontstaan van clichés - de eigenschappen die volkeren of gemeenschappen elkaar toekennen - tot de vaststelling kwam

dat clichés vaak een historische grond van bestaan hebben, maar in het collectieve geheugen als vaststaande waarheden blijven zitten, lang nadat de historische omstandigheden zijn veranderd.

Diezelfde fenomenen - het ontstaan van clichés, maar vooral het blijven hangen van clichés - bezorgden de Waalse en Brusselse pers vijftig jaar later stof voor artikels over de gedragingen van Italiaanse migranten. De media van vandaag letten beter op hun taalgebruik, maar als we de ,,Heldendaden'' toeschrijven aan Noord-Afrikaanse migranten, kan het zo bepaalde kranten in, gesteld natuurlijk dat de Maghrebijnen de dancing binnen mochten.

De integratie van migranten in hun nieuwe maatschappij verloopt in alle tijden en op alle plaatsen volgens een moeilijk proces. De massa van migranten wordt door rijke landen uit arme landen gehaald, en in de regel telt alleen maar de lichaamskracht. Migranten worden in een eerste fase in die jobs tewerkgesteld waarvoor op de lokale arbeidskracht geen kandidaten meer voorhanden zijn.

Terloops kan hier ook nog eens worden herinnerd aan het feit dat migranten worden gerekruteerd, vaak door een regering, op verzoek van het bedrijfsleven. Migranten zijn geen asielzoekers. Maar een migrant kan niet alleen tot zijn capaciteit tot arbeiden worden herleid.
Migratie verloopt dan ook in fasen. De eerste fase is vaak deze van de culturele schok, tussen de in alle opzichten beter gestelde autochtoon, en de in alle opzichten mindere allochtoon. Vaak volgt in een tweede fase een periode van zelforganisatie bij de allochtonen.

In Wallonië hebben de zogenaamde ,,Werken der Vlamingen'' gefunctioneerd tot in de jaren zestig (van deze eeuw). Italiaanse organisaties bloeien nog volop, ook al bracht de migratie uit Italië het Waalse Gewest al een minister-president en toekomstig partijvoorzitter op: Elio Di Rupo.

Want in een derde fase vervaagt het onderscheid tussen autochtoon en allochtoon, en beklimmen de allochtonen - in alle landen en in alle tijden - gemeenschappelijk met de autochtonen de maatschappelijke ladder. Zo leverde de migratie uit Vlaanderen Wallonië in het verleden een hele reeks politici op, waarbij de Journal de Charleroi al lang niet meer aanstipt ,,dat zij een Vlaamse naam dragen'': André Cools, Jean-Claude Van Cauwenber~ghe, Anne-Marie Lizin-Vanderspeeten, Laurette Onkelinx zijn hier voorbeelden van. Een Elio Di Rupo werd nog geboren in een barakkenkamp, een ,,Cantine des Italiens'', in Morlanwelz (1951).
De studie die minister van Justitie Marc Verwilghen heeft besteld over de band tussen etniciteit en criminaliteit, komt na de feiten. Belangrijker is dat onze parlementen - bijna alle, en er zijn er veel - de eerste gekozenen tellen ,,van wie de naam een Noord-Afrikaanse bijklank heeft''.

Wide-O
07-05-05, 12:38
Yves Quairiaux


Die wordt ook geïnterviewd in dat artikel, samen met Jef Ulburghs

Marsipulami
08-05-05, 15:28
Premier Verhofstadt vertrekt niet naar Moskou


14:37:09


BRUSSEL - Premier Guy Verhofstadt gaat niet naar Rusland. Dat meldt zijn woordvoeder. De beslissing heeft te maken hebben met de politieke problemen rond het dossier van Brussel-Halle-Vilvoorde.De premier wordt in Moskou vervangen door de eerste burger van het land, kamervoorzitter Herman De Croo.

De afgelopen dagen werd meermaals geopperd dat premier Verhofstadt wegens de onderhandelingen over Brussel-Halle-Vilvoorde zijn bezoek aan Moskou van zondag en maandag zou schrappen. Maar tot zaterdag luidde het steevast dat het bezoek van de premier aan Rusland tot nader order op de agenda bleef staan. De woordvoerder van de premier kon nog niet zeggen of vandaag nog een vergadering gepland is van de ,,groep van twaalf'', de toponderhandelaars van de vier federale meerderheidspartijen.
De jongste deadline waartegen een oplossing voor B-H-V zou moeten gevonden worden, is woensdag. Dan komt immers de Kamercommissie Binnenlandse Zaken opnieuw bijeen voor de bespreking van de verschillende wetsvoorstellen over B-H-V. De jongste dagen zijn er intense bilaterale contacten geweest. De laatste vergadering van de groep van twaalf dateert van maandagnacht.

08/05/2005 -

Wide-O
08-05-05, 15:52
Laten we hopen dat ze er nog doorgeraken en de splitsing bekomen: dan heeft Vlaanderen nog één vertegenwoordiger in Brussel (een Vlaams-Belanger dan nog wel !) en stemmen er evenveel Franstaligen op Franstalige lijsten in de kieskring (want niets belet de Franstaligen om met eigen lijsten op te komen in de rand, en dat zullen ze ook doen).

Arm Vlaanderen.

Marsipulami
08-05-05, 16:21
Geplaatst door Wide-O
Laten we hopen dat ze er nog doorgeraken en de splitsing bekomen: dan heeft Vlaanderen nog één vertegenwoordiger in Brussel (een Vlaams-Belanger dan nog wel !) en stemmen er evenveel Franstaligen op Franstalige lijsten in de kieskring (want niets belet de Franstaligen om met eigen lijsten op te komen in de rand, en dat zullen ze ook doen).

Arm Vlaanderen.

Het is al lang om zeep. Het gaat toch niet meer lukken om fatsoenlijk te besturen. Zes assymetrisch samengestelde onafhankelijke regeringen. Daarbij in de Vlaamse regering alleen al 5 partijen waarbij de twee grootsten gegijzeld worden door hun flamingantische kartelpartner.

Het wordt tijd dat het Vlaams Belang aan de macht komt. Dan komt er niet alleen een splitsing van BHV maar van heel België.

Wide-O
08-05-05, 16:52
Meen je dat nou ?

Los van alle discours over democratie: besef je wat dat betekent voor de mensen in Vlaanderen, Brussel, en Wallonië ?

België zoals het nu is, is om zeep, helemaal mee eens. Maar zou een slim confederalisme niet beter zijn dan het geteisem van het VB aan de macht te zien ?

Ik ga geen grote woorden gebruiken, maar ik denk echt dat ik hier weg ben als dat gebeurt. Ik denk niet dat ik en het VB compatibel zijn om het zo maar eens te zeggen.

Marsipulami
09-05-05, 21:09
Geplaatst door Wide-O
Meen je dat nou ?

Los van alle discours over democratie: besef je wat dat betekent voor de mensen in Vlaanderen, Brussel, en Wallonië ?

België zoals het nu is, is om zeep, helemaal mee eens. Maar zou een slim confederalisme niet beter zijn dan het geteisem van het VB aan de macht te zien ?

Ik ga geen grote woorden gebruiken, maar ik denk echt dat ik hier weg ben als dat gebeurt. Ik denk niet dat ik en het VB compatibel zijn om het zo maar eens te zeggen.

Tenzij er een politiek mirakel gebeurt komt het Vlaams Belang in één van de komende jaren in een regering. Op dat moment staan ze als grootste politieke partij van het land in de positie om zowat alle beslissingsprocedures van de democratische instellingen in België te Blok-keren. Waardoor een versnelde splitsing de enige uitweg zal zijn om uit de institutionele impasse te geraken. Het "België Barst" scenario is dichterbij dan de meeste mensen beseffen. Het Vlaams Belang zal zeker de instellingen blokkeren, hun eerste programmapunt is een onafhankelijk Vlaanderen. Dus ze zullen niet laten om België om zeep te helpen als ze de kans krijgen.

Verder vind ik de Walen de sympathiekste Europeanen die ik ken.

Rabi'ah.
09-05-05, 21:14
Is dit topic Belgians-only, of ligt het aan mij dat ik de inside-jokes niet snap? :confused:

Bofko
09-05-05, 22:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Is dit topic Belgians-only, of ligt het aan mij dat ik de inside-jokes niet snap? :confused:

1. Nee
2. Er staan geen inside-jokes

:D

Subcultuurtjes zoeken elkaar altijd weer op.

Prlwytzkofski
09-05-05, 22:43
Geplaatst door Marsipulami
[Meer wil de SP.A-voorzitter niet zeggen over zijn konijn. Of het een konijn op Vlaamse wijze is, laat hij al helemaal in het midden.

Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Reus.

Bofko
09-05-05, 22:45
Geplaatst door Prlwytzkofski
Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Reus.

:lachu:

http://home.hetnet.nl/~adrianabuist/LAMBIK.JPG

rja2
09-05-05, 23:44
Geplaatst door Marsipulami
Tenzij er een politiek mirakel gebeurt komt het Vlaams Belang in één van de komende jaren in een regering. Op dat moment staan ze als grootste politieke partij van het land in de positie om zowat alle beslissingsprocedures van de democratische instellingen in België te Blok-keren. Waardoor een versnelde splitsing de enige uitweg zal zijn om uit de institutionele impasse te geraken. Het "België Barst" scenario is dichterbij dan de meeste mensen beseffen. Het Vlaams Belang zal zeker de instellingen blokkeren, hun eerste programmapunt is een onafhankelijk Vlaanderen. Dus ze zullen niet laten om België om zeep te helpen als ze de kans krijgen.

Verder vind ik de Walen de sympathiekste Europeanen die ik ken.
Als de Vlamingen Vlaams Belang als grootste partij kiezen.

Is dat hun eigen schuld.

.

Marsipulami
10-05-05, 01:17
Geplaatst door rja2
Als de Vlamingen Vlaams Belang als grootste partij kiezen.

Is dat hun eigen schuld.

.

Vind ik ook. Ik heb nooit op het Vlaams Blok gestemd, maar ik heb wel sympathie voor de conservatieve standpunten op etisch vlak van het Vlaams Belang. Verder ben ik een gematigd sympathisant van de Vlaamse emancipatiestrijd omdat dit niet zozeer een taalstrijd is maar in de eerste plaats een sociale strijd die de laatste eeuw gevoerd is voor gelijke rechten tussen bevolkingsgroepen. (Te vergelijken met de strijd die de Imazighen voeren in Marokko). Verder waardeer ik het Vlaams Belang wel omdat ze veel eerlijker dan anderen de pijnpunten i.v.m. de multiculturele samenleving durven bespreken.

Maar goed. Ik ben een gematigd Belgicist die voor BUB heeft gestemd. Maar zolang die partij slechts 0.1 % van de stemmen haalt in België kan ze niet veel betekenen. En verder heb ik een veel te goede relatie met mijn allochtone medemensen om te kunnen geloven in de analyses, laat staan de oplossingen die het Vlaams Belang voorstelt.

De effectieve machtsparticipatie van het Vlaams Belang aan 's lands bestuur is echter de zure appel waar België doorheen zal moeten bijten. Pas nadien kan de gestage electorale afkalving van het VB worden ingezet.

rja2
10-05-05, 07:33
Geplaatst door Marsipulami
De effectieve machtsparticipatie van het Vlaams Belang aan 's lands bestuur is echter de zure appel waar België doorheen zal moeten bijten. Pas nadien kan de gestage electorale afkalving van het VB worden ingezet. [/B]
Dat cordon sanitair is waanzin.

Zonder dit cordon, zou het Vlaams belang compromissen moeten sluiten en komt er weinig terecht van hun plannen. Volgens mij hebben ze bijna geen mensen, die geschikt zijn als wethouder of minister.

Marsipulami
10-05-05, 09:37
Akkoord over B-H-V blijft uit


09:17:28

BRUSSEL - De onderhandelaars van de federale regering hebben vannacht na een lange vergadering nog altijd geen akkoord bereikt over Brussel-Halle-Vilvoorde. Rond 5 uur vanmorgen gingen ze uit elkaar.



Wellicht gaan de ministers en partijvoorzitters vanmiddag opnieuw rond de tafel zitten. De onderhandelingen van voorbije nacht zouden opnieuw zeer moeilijk verlopen zijn. De Groep van 12 zat al van 16 uur gistermiddag samen.

Compromis
Een akkoord was er gisterenavond laat nog steeds niet, de eerste contouren van een mogelijk compromis begonnen zich wel af te tekenen. Op tafel ligt nog steeds het zogenaamde inschrijvingsrecht voor Franstaligen in ruil voor de splitsing van de kieskring . Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de zes faciliteitengemeenten rond Brussel en de rest van Halle-Vilvoorde.

De Franstaligen uit de faciliteitengemeenten zouden bij de verkiezingen in hun eigen gemeenten kunnen stemmen voor Brusselse lijsten. In de andere gemeenten van de kieskring Halle-Vilvoorde moet wie op Brusselse kandidaten wil stemmen ook echt naar de hoofdstad trekken.

In de faciliteitengemeenten zou het inschrijvingsrecht eeuwigdurend zijn, in de rest van Halle-Vilvoorde dan weer niet.

De rondzendbrieven Peeters en Martens moeten er aan geloven. Tot 1997 hoefde een Franstalige in een faciliteitengemeente maar één keer te melden dat hij zijn gemeentelijke paperassen in het Frans wilde. Sinds de rondzendbrieven moet dat keer op keer herhaald worden.

De Vlamingen in Brussel zouden op een minimumaantal kamerleden kunnen rekenen. Door een splitsing dreigen zij slechts één verkozene over te houden.

Wat zo goed als vaststaat, is dat in alle scenario's meer geld voor het Brussels gewest zal worden voorzien. Onder meer om het openbaar vervoer, waar veel pendelaars gebruik van maken, te financieren.

Het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde zou ook worden gesplitst. Om het pakket helemaal rond te maken zouden ten slotte nog enkele kleine bevoegdheden naar de regio's overgeheveld worden. Een tweederde meerderheid, die nodig is voor een grondwetsherziening, kan worden geleverd door het Franstalige CDH van Joëlle Milquet.

10/05/2005 - belga -

Marsipulami
10-05-05, 09:44
Vlaamse regering dicht bij crisis

,,mogelijk compromis over b-h-v schendt regeerakkoord niet, het schiet het af''

bd
BRUSSEL - Als het compromis over Brussel-Halle-Vilvoorde zoals dat zich gisteren aftekende, werkelijkheid wordt, dan staat de Vlaamse regering aan de rand van een crisis. Wat gisteren uitlekte, is het flagrant afschieten van het Vlaams regeerakkoord, klinkt het bij de N-VA. Ook bij CD&V gaan de knipperlichtjes branden.



Met extra geld voor Brussel kan de N-VA nog leven, als de tweetaligheid van onze hoofdstad daarbij gebaat is. Maar van alle andere elementen van het compromis dat in de maak is, zegt de partij van Bart De Wever dat ,,het een schande is dat men er zelfs nog maar aan durft denken''.

Het zit de N-VA dwars dat de splitsing die er mogelijk aankomt, alleen voor de Kamer geldt. Voor de Senaat en het Europees Parlement kunnen de Franstaligen tot diep in Vlaanderen stemmen blijven ronselen.

Ook met het inschrijvingsrecht heeft de N-VA een probleem. Dat is niet vergelijkbaar met dat van Voeren, omdat men daar niet het taalevenwicht verstoort in een tweetalig gebied. In Brussel zou dat wel het geval zijn. Onaanvaardbaar, klinkt het op het Barricadenplein.

Bovendien komt het inschrijvingsrecht zoals het nu voorligt, neer op een uitbreiding van de faciliteiten. Daar heeft niet alleen de N-VA, maar ook CD&V het moeilijk mee, zegt de woordvoerder van die laatste partij. In het Vlaams regeerakkoord staat expliciet dat de faciliteiten niet uitgebreid mogen worden. Ook aan de rondzendbrief-Peeters mag volgens het regeerakkoord niet geraakt worden. En ook dat staat op het lijstje van de twaalf paarse onderhandelaars, die in de laatste rechte lijn naar een akkoord zitten.

,,Als de onderhandelaars hierbij blijven, is dit geen schending meer van het Vlaams regeerakkoord, maar het flagrant afschieten ervan'', zegt de woordvoerder van de N-VA. In dat geval houdt het Vlaams regeerakkoord de facto op te bestaan voor de N-VA. Welke concrete plannen de partij dan heeft, houdt ze nog in beraad: ,,Dit is iets waarvan je weet waaraan je begint, maar niet waar je eindigt.''

Meteen een forse waarschuwing aan de Vlaamse coalitiegenoten VLD en SP.A/Spirit, die federaal rond de onderhandelingstafel zitten.

(aho)


10/05/2005 (aho)

©Copyright De Standaard

Tomas
10-05-05, 09:48
Is het misschien een oplossing om dat Brussel en omgeving gewoon op te geven aan die francofielen, maar in ruil daarvoor dan Frans vlaanderen tot en met Duinkerken op te eisen als genoegdoening?

Marsipulami
10-05-05, 09:56
Geplaatst door Tomas
Is het misschien een oplossing om dat Brussel en omgeving gewoon op te geven aan die francofielen, maar in ruil daarvoor dan Frans vlaanderen tot en met Duinkerken op te eisen als genoegdoening?

Frans Vlaanderen halen we ook nog wel terug. Maar dan wel zonder compromissen te sluiten rond het Brussel Halle Vilvoorde dossier. Het Vlaams leger valt gewoon Frankrijk binnen. :terrorist

Tomas
10-05-05, 10:02
Geplaatst door Marsipulami
Frans Vlaanderen halen we ook nog wel terug. Maar dan wel zonder compromissen te sluiten rond het Brussel Halle Vilvoorde dossier. Het Vlaams leger valt gewoon Frankrijk binnen. :terrorist

Dan is mijn oplossing veel diplomatieker.

Wide-O
10-05-05, 10:04
Geplaatst door Tomas
Dan is mijn oplossing veel diplomatieker.

Mars is een beetje geradicaliseerd.

Bofko
10-05-05, 10:07
Geplaatst door Marsipulami
Het Vlaams leger valt gewoon Frankrijk binnen. :terrorist

Te laat volgens mij. Het Franse cultuurimperialisme heeft ervoor gezorgd dat er in Frans-Vlaanderen geen Vlaams meer gesproken wordt.

Tomas
10-05-05, 10:09
Geplaatst door Wide-O
Mars is een beetje geradicaliseerd.

Zelfradicalisatie door internet schijnt veel voor te komen.

Tomas
10-05-05, 10:10
Geplaatst door Bofko
Te laat volgens mij. Het Franse cultuurimperialisme heeft ervoor gezorgd dat er in Frans-Vlaanderen geen Vlaams meer gesproken wordt.

het is nooit te laat. Verdonk heeft ze zo weer normaal gemaakt. Van mij mogen de vlamen haar best even lenen.

Marsipulami
10-05-05, 12:19
Geplaatst door Bofko
Te laat volgens mij. Het Franse cultuurimperialisme heeft ervoor gezorgd dat er in Frans-Vlaanderen geen Vlaams meer gesproken wordt.

Geen nood, onze jongens zorgen wel voor wat precisiebombardementen op Dunkerque, Coudekerque, Gravelines en Hondschoote. Zo jagen we het Franse imperialistische regime van ons grondgebied. Onze Frans-Vlaamse broeders zullen zich dan wel snel hun Vlaamse identiteit herinneren en onze jongens als bevrijders verwelkomen.

"Our President says we must make this nation an “arsenal for Democracy,” and that it is our mission to spread, by force if necessary, various forms of freedom throughout the world."

Bofko
10-05-05, 12:47
Geplaatst door Marsipulami
Dunkerque, Coudekerque, Gravelines en Hondschoote. Zo jagen we het Franse imperialistische regime van ons grondgebied. Onze Frans-Vlaamse broeders zullen zich dan wel snel hun Vlaamse identiteit herinneren en onze jongens als bevrijders verwelkomen.


Je bedoelt natuurlijk Duinkerken, Koudekerke, Grevelingen en Hondschoote.

Wide-O
10-05-05, 12:49
Pets :D

mark61
10-05-05, 12:54
Geplaatst door Wide-O
Mars is een beetje geradicaliseerd.

Misschien dat Benedetto kan tussenkomen (goed hè? echt vlaams). Anders weet ik het niet meer.

Wide-O
10-05-05, 13:24
Geplaatst door mark61
Misschien dat Benedetto kan tussenkomen (goed hè? echt vlaams). Anders weet ik het niet meer.

Die stuurt z'n kat, zal je altijd zien :zegniets:

Marsipulami
10-05-05, 13:24
:regie: Het persagentschap Belga meldt vandaag vijandelijkheden l uitgebroken aan de Frans Belgische grens.


Agenten vuren bij doorbreken politieversperring


09:18:13

DE PANNE - Tijdens de controleactie Veroda in de regio Veurne is er vannacht een schietincident geweest in Adinkerke. Omstreeks 03.25 uur reed een voertuig door een politieversperring. Douaniers en agenten moesten opzijspringen om niet te worden aangereden en openden het vuur.



Na een achtervolging werd het voertuig achtergelaten aangetroffen in Bulskamp (Veurne). De inzittenden waren te voet weggevlucht.

Uit onderzoek bleek dat het vermoedelijk om een gestolen voertuig ging. Korte tijd nadien werden twee personen van vreemde nationaliteit opgepakt waarvan de politie vermoedt dat zij bij de feiten betrokken zijn. Beide zijn ter beschikking gesteld van het Veurnse parket.

De actie Veroda gebeurde van 23 uur maandagavond tot 4 uur vanochtend. In totaal namen 77 politiemensen en 17 douaniers aan de actie deel op Belgisch grondgebied. Op Frans grondgebied werkten een 9-tal Franse politiemensen mee.

In totaal werden 150 wagens en 160 personen gecontroleerd. Eén persoon die geseind stond voor een dossier van oplichting werd opgepakt. Door de doaune werd een voertuig onderschept waarin 1.000 pakjes illegaal ingevoerde sigaretten lagen.


10/05/2005 - belga -