PDA

Bekijk Volledige Versie : Beledigen Michiel Smit voor de rechter



delirious
09-05-05, 20:40
Justitie gaat de voormalig lijsttrekker van Leefbaar Nederland, Haitske van de Linde, vervolgen wegens belediging van Nieuw Rechts-gemeenteraadslid Michiel Smit uit Rotterdam. Van de Linde noemde eind 2002 Smit, in het tv-programma Barend en Van Dorp, 'de grootste neo-nazi van de Nederlandse politiek'. Zij verwees daarbij naar uitlatingen die de Rotterdammer heeft gedaan op het forum van het extreem-rechtse Stormfront en naar een uitzending van 2Vandaag. Smit deed daarop aangifte tegen Van de Linde wegens laster en smaad.

De zaak speelde in de aanloop van de Tweede Kamerverkiezingen van 2003, toen Van De Linde lijsttrekker was voor Leefbaar Nederland en Smit op de lijst stond van de Conservatieven.nl. Justitie nam de zaak in onderzoek en stelde Van de Linde voor de zaak te schikken met een boete van 450 euro. Dat weigerde ze echter.

De raadsman van Van De Linde, topadvocaat Theo Hiddema, zegt dat zijn cliënte zich beroept op de vrijheid van meningsuiting. Ook heeft Smit op het internet termen gebruikt die de kwalificatie van zijn cliënt rechtvaardigen, aldus Hiddema.

Het Openbaar Ministerie laat desgevraagd weten dat een de vervolging voor belediging op zich niet bijzonder is. ''Dat personen die moslims beledigen zelden voor de rechtbank worden gedaagd, komt doordat moslims die zich beledigd voelen zelden aangifte doen'', aldus een woordvoerder. ''En als het toch gebeurt, worden die zaken bijna altijd geschikt. Daarom halen ze zelden de publiciteit.'' Voor belediging zoals Van de Linde die ten laste is gelegd, geldt een maximum gevangenisstraf van drie maanden of een geldboete van ten hoogste 2.250 euro.

NRC

AARDIG
09-05-05, 21:08
Het Openbaar Ministerie laat desgevraagd weten dat een de vervolging voor belediging op zich niet bijzonder is. ''Dat personen die moslims beledigen zelden voor de rechtbank worden gedaagd, komt doordat moslims die zich beledigd voelen zelden aangifte doen'', aldus een woordvoerder. ''En als het toch gebeurt, worden die zaken bijna altijd geschikt. Daarom halen ze zelden de publiciteit.'' Voor belediging zoals Van de Linde die ten laste is gelegd, geldt een maximum gevangenisstraf van drie maanden of een geldboete van ten hoogste 2.250 euro.

Laat de beledigingen maar komen :hihi:
Kan je ze echt echt echt aanklagen?

nl-x
09-05-05, 23:34
Belediging is dacht ik nog niet strafbaar. Tenzij het gericht is op een ambtenaar IN functie.

Verder kom je uit op smaad en laster. Voorwaarde daar voor is dat je onwaarheden verspreidt.

Psst. Haitske, kijk je mee ?

http://www.geenstijl.nl/paginas/michielsmit/

barfly
09-05-05, 23:40
Ik merk dat Michieltje wel erg gedemoniseerd wordt tegenwoordig :hihi:

Simon
10-05-05, 17:37
Ik kom niet meer bij ... Michiel Smit hield net een betoog op RTL4 om de NIJLGANS te beteugelen. De jagers mogen wat hem betreft op pad. Het schijnt een serieus onderwerp te zijn voor Nieuw Rechts. Het zou het als persiflage op Nieuw Rechts echter ook goed doen! Overigens hielden biologen een betoog dat de NIJLGANS goed geïntegreerd is en geen bedreiging vormt voor andere ganzen.

delirious
10-05-05, 17:46
Geplaatst door Simon
Ik kom niet meer bij ... Michiel Smit hield net een betoog op RTL4 om de NIJLGANS te beteugelen. De jagers mogen wat hem betreft op pad. Het schijnt een serieus onderwerp te zijn voor Nieuw Rechts. Het zou het als persiflage op Nieuw Rechts echter ook goed doen! Overigens hielden biologen een betoog dat de NIJLGANS goed geïntegreerd is en geen bedreiging vormt voor andere ganzen.

Ik las het ook op die stinksite van hem.
Eigen dieren eerst.
Kansloze debiel. :D

Joesoef
10-05-05, 18:04
Wat moet ik zeggen om door die k** nazi ook voor de rechter te worden gesleept?

delirious
10-05-05, 18:18
Geplaatst door Joesoef
Wat moet ik zeggen om door die k** nazi ook voor de rechter te worden gesleept?

Hem ganzeneuker noemen bij BVD :hihi: :hihi:

helly2002
10-05-05, 18:20
ik dacht datje alleen voor laster vervolg kon worden maar hoeveel vang je nou nog voor een belediging ?zijn daar lijsten van watje mag roepen net als bij het voetbal .wat een kuul meneer smit moet niet zo zeuren