PDA

Bekijk Volledige Versie : Nu een Franse meerderheid "OUI"



Julien
10-05-05, 23:49
Meerderheid Fransen nu voor EU-grondwet

AMSTERDAM - De Fransen neigen geleidelijk naar een "ja" voor de Europese Grondwet. Volgens een dinsdag in de krant Le Parisien gepresenteerde peiling is 51 procent van de mensen die deel willen nemen aan het referendum over de constitutie op 29 mei van plan voor te stemmen en 49 procent tegen. Het aantal Fransen dat zijn stem wil uitbrengen neemt toe. Zo'n 40 procent wil zich onthouden van stemming, tegen 44 procent vorige week.

Aanvankelijk hadden de tegenstanders van de grondwet in Frankrijk steeds een voorsprong op de voorstanders, maar naarmate de referendumdag nadert, stijgt het aantal "ja"-stemmers gestaag. Sinds vorige week gaan de voorstanders in de peilingen aan kop.

Politieke analisten in Slowakije voorspelden dinsdag dat ook een meerderheid van de Slowaakse parlementariërs voor de grondwet zal stemmen. In Slowakije wordt geen referendum gehouden, maar beslist het parlement over de grondwet. Het debat en de stemming over het document vinden woensdag plaats. De verwachting is dat zeker 110 van de 150 parlementariërs voor zal stemmen.

bron: Telegraaf, 10 mei.

Marsipulami
11-05-05, 00:25
Geplaatst door Julien
Meerderheid Fransen nu voor EU-grondwet

AMSTERDAM - De Fransen neigen geleidelijk naar een "ja" voor de Europese Grondwet. Volgens een dinsdag in de krant Le Parisien gepresenteerde peiling is 51 procent van de mensen die deel willen nemen aan het referendum over de constitutie op 29 mei van plan voor te stemmen en 49 procent tegen. Het aantal Fransen dat zijn stem wil uitbrengen neemt toe. Zo'n 40 procent wil zich onthouden van stemming, tegen 44 procent vorige week.

Aanvankelijk hadden de tegenstanders van de grondwet in Frankrijk steeds een voorsprong op de voorstanders, maar naarmate de referendumdag nadert, stijgt het aantal "ja"-stemmers gestaag. Sinds vorige week gaan de voorstanders in de peilingen aan kop.

Politieke analisten in Slowakije voorspelden dinsdag dat ook een meerderheid van de Slowaakse parlementariërs voor de grondwet zal stemmen. In Slowakije wordt geen referendum gehouden, maar beslist het parlement over de grondwet. Het debat en de stemming over het document vinden woensdag plaats. De verwachting is dat zeker 110 van de 150 parlementariërs voor zal stemmen.

bron: Telegraaf, 10 mei.


http://www.fotosearch.com/thumb/EYW_Video/EYW794/fra_01.gif

:lole: :lole: :lole: :lole: :duim: :duim: :lole: :duim:

mark61
11-05-05, 00:28
http://www.fotosearch.com/thumb/ITS/ITS181/ITF081058.jpg

Julien
11-05-05, 00:29
Geplaatst door Marsipulami
http://www.fotosearch.com/thumb/EYW_Video/EYW794/fra_01.gif

:lole: :lole: :lole: :lole: :duim: :duim: :lole: :duim:

mooi plaatje :)

hebben jullie trouwens ook een referendum Mars? Maar ach, Belgie is het meest pro-Europese land van de EU.. dus bij jullie zit het sowieso wel goed, toch? ;)

Julien
11-05-05, 00:30
Geplaatst door mark61
http://www.fotosearch.com/thumb/ITS/ITS181/ITF081058.jpg

jij stemt toch wel voor he mon ami?

mark61
11-05-05, 00:31
Geplaatst door Julien
jij stemt toch wel voor he mon ami?

Slijmen will get you nowhere. Maar ik ga wel voor stemmen.

Julien
11-05-05, 00:32
Geplaatst door mark61
Slijmen will get you nowhere. Maar ik ga wel voor stemmen.

hahah laat mij nou gewoon mensen overtuigen op de franse manier :p ;)

mark61
11-05-05, 00:35
Geplaatst door Julien
hahah laat mij nou gewoon mensen overtuigen op de franse manier :p ;)

Jah dat hebben we gezien. Ze gaan voorstemmen ondanks JC. Naarmate zijn snuit op de tv uit de herinnering raakt gaan meer mensen voor stemmen. Stuur die vent ff op vakantie. Met Bak naar Irak.

Marsipulami
11-05-05, 00:36
Geplaatst door Julien
mooi plaatje :)

hebben jullie trouwens ook een referendum Mars? Maar ach, Belgie is het meest pro-Europese land van de EU.. dus bij jullie zit het sowieso wel goed, toch? ;)

Nee de Belgen hebben geen referendum. Onze regering was van oordeel dat men over een paar honderd bladzijden wetteksten niet met een simpel ja of neen kan antwoorden. Maar het is onze ex-premier Jean Luc Dehaene die de grondwet heeft helpen schrijven. Dus wat België betreft zit het wel snor. Brussel is bovendien de hoofdstad van het verenigd Europa. Ik stel voor dat Europa doorgaat met de landen die zich willen engageren voor een toekomstgericht project en dat het nieuwe Europa de azijnpissers en negativisten gewoon dropt. Veel zal er niet verloren gaan. Nederland gaat er sowieso aan door het afsmelten van de ijskap.

mark61
11-05-05, 00:39
Geplaatst door Marsipulami
Nee de Belgen hebben geen referendum. Onze regering was van oordeel dat men over een paar honderd bladzijden wetteksten niet met een simpel ja of neen kan antwoorden.

Das gek. De Belgische regering komt met een breedvoerig antwoord?

Julien
11-05-05, 00:44
Geplaatst door mark61
Jah dat hebben we gezien. Ze gaan voorstemmen ondanks JC. Naarmate zijn snuit op de tv uit de herinnering raakt gaan meer mensen voor stemmen. Stuur die vent ff op vakantie. Met Bak naar Irak.

nou zo erg is het ook weer niet met JC (haha wat een initialen) en wat heeft hij te zoeken in Irak met Balkie? :gek:

Marsipulami
11-05-05, 00:45
Geplaatst door mark61
Das gek. De Belgische regering komt met een breedvoerig antwoord?

Omwille van de inherente openheid en pluralistische ingesteldheid van de Belgen en hun toekomstgericht denken verwerpen de gemiddelde Belgen elk absolutistisch denken en een simplistisch Ja/nee antwoord op de Europese grondwet.

mark61
11-05-05, 00:45
Geplaatst door Julien
nou zo erg is het ook weer niet met JC (haha wat een initialen) en wat heeft hij te zoeken in Irak met Balkie? :gek:

Misschien een moment van bezinning. Voor balk dan. Als verstaat die natuurlijk geen ruk van wat JC te melden heeft.

mark61
11-05-05, 00:49
Geplaatst door Marsipulami
Omwille van de inherente openheid en pluralistische ingesteldheid van de Belgen en hun toekomstgericht denken verwerpen de gemiddelde Belgen elk absolutistisch denken en een simplistisch Ja/nee antwoord op de Europese grondwet.

Hmm, België stemt blanco. Wist niet dat dat kon.

Eerst nog maar s zien dat België nog bestaat als de grondwet van kracht wordt. Zou er iets in geregeld zijn voor imploderende lidstaten? Over BHV wellicht?

Marsipulami
11-05-05, 00:51
Geplaatst door mark61
Hmm, België stemt blanco. Wist niet dat dat kon.

Eerst nog maar s zien dat België nog bestaat als de grondwet van kracht wordt. Zou er iets in geregeld zijn voor imploderende lidstaten? Over BHV wellicht?

België was de stichter van de Europese Unie. Daarvoor was het land bereid zichzelf op te geven.

Julien
11-05-05, 00:52
Geplaatst door mark61
Misschien een moment van bezinning. Voor balk dan. Als verstaat die natuurlijk geen ruk van wat JC te melden heeft.

Welke taal spreekt die gast wel goed? Van Engels kon ie ook niks tijdens die speech in Margraten.. :lol:

mark61
11-05-05, 00:54
Geplaatst door Julien
Welke taal spreekt die gast wel goed? Van Engels kon ie ook niks tijdens die speech in Margraten.. :lol:

Nederlands in ieder geval niet.

mark61
11-05-05, 00:55
Geplaatst door Marsipulami
België was de stichter van de Europese Unie. Daarvoor was het land bereid zichzelf op te geven.

Toe maar. Grootheidswaan tijdens de ondergang. Het lijkt het strijkje van de Titanic wel. Magoed, het dappere B offert zich op voor het algemeen belang. :confused: Ik denk niet dat ze er in Parijs wakker van liggen, van deze zelfmoordaanslag.

Dutchguy
11-05-05, 01:40
Ik neig naar 'nee'. Tenzij er alsnog een politicus op staat die mij wel de voordelen uit kan leggen, wat tot nu toe nog niet echt gelukt is.

Overigens, een verschil van 2% tussen een frans 'ja' en 'nee' met 40% procent die zegt niet te gaan stemmen, dat noem ik geen frans 'oui'.

mark61
11-05-05, 08:39
Geplaatst door Dutchguy
Ik neig naar 'nee'. Tenzij er alsnog een politicus op staat die mij wel de voordelen uit kan leggen, wat tot nu toe nog niet echt gelukt is.

Mag ik het ook doen? Stem je 'nee', dan verandert er niks. Stem je 'ja', dan wordt de EU democratischer. Het parlement krijgt meer bevoegdheden, het aantal situaties waarin 1 land met zijn veto een besluit kan blokkeren neemt af, en de nationale parlementen krijgen de kans aan de noodrem te trekken. Bovendien is uittreding uit de EU nu geregeld. Slechter kan het nooit worden. Tegen stemmen omdat je tegen de EU bent of tegen de huidige regering is onzin wegens niet relevant.

Julien
11-05-05, 11:14
Geplaatst door Dutchguy
Ik neig naar 'nee'. Tenzij er alsnog een politicus op staat die mij wel de voordelen uit kan leggen, wat tot nu toe nog niet echt gelukt is.

Overigens, een verschil van 2% tussen een frans 'ja' en 'nee' met 40% procent die zegt niet te gaan stemmen, dat noem ik geen frans 'oui'.

nou het ziet ernaar uit dat het wel een OUI wordt want de ja-stemmers zijn duidelijk stijgende en het referendum is al over 2,5 week

taouanza
11-05-05, 12:57
Geplaatst door Marsipulami
http://www.fotosearch.com/thumb/EYW_Video/EYW794/fra_01.gif

:lole: :lole: :lole: :lole: :duim: :duim: :lole: :duim:

In de brugklas moesten we een keer een zeilbootteken en in kleuren.
De docent ging helemaal uit zijn dak toen een Marokkaanse jongen een Franse vlag als zeil gebruikte.
Waarom een Franse ipv een NEderlandse.:hihi:

Zwarte Kat
11-05-05, 14:21
Geplaatst door Julien
nou het ziet ernaar uit dat het wel een OUI wordt want de ja-stemmers zijn duidelijk stijgende en het referendum is al over 2,5 week

http://www.smiliegenerator.de/s27/smilies-7504.png