PDA

Bekijk Volledige Versie : Karzai charmeert Europees parlement



Marsipulami
11-05-05, 19:19
Karzai charmeert Europees parlement


11/05/2005


STRAATSBURG (belga) - President Hamid Karzai van Afganistan kreeg dinsdag voor zijn toespraak in het Europees parlement in Straatsburg opmerkelijk lang applaus. Karzai ontpopte zich als een uitstekend ambassadeur van zijn land. Hij benadrukte onder meer dat de vrouwen in het nieuwe Afganistan veel meer aan bod komen dan ooit voordien.



In september zijn er parlementsverkiezingen in Afghanistan en Karzai vraagt de EU om langdurige steun. ,,De verkiezingen'', zo zei hij, ,,zijn immers geen eindpunt.''

,,Namens het Afghaanse volk kom ik de Unie voor haar militaire en financiële hulp bedanken en tegelijkertijd vragen dat ze ons verder zal steunen''.

De EU is één van de grootste donoren van Afghanistan. In 2002 deed ze een toezegging voor 1 miljard euro voor de volgende vijf jaar. Die belofte wordt strikt nageleefd en zelfs overtroffen. De vorige jaren schommelde de steun van de Commissie meestal rond de 300 miljoen euro per jaar.

Karzai wees vooral op de economische noden van zijn land. ,,Het zou een grote stap voorwaarts zijn'', zei hij, ,,als onze producten ook op de Europese markt toegang kregen''. Het gaat vooral om druiven, abrikozen en citrusvruchten. Volgens de Afghaanse president is die toegang essentieel in de strijd tegen de opiumteelt.

Bij zijn herverkiezing kondigde Karzai een ,,heilige oorlog tegen de drugs'' aan, maar veel resultaten zijn er nog niet. ,,Dze productie daalt al'', zei hij, ,,maar de echte strijd moet nog beginnen.'' Afghanistan levert zowat 87 procent van de wereldproductie van opium en in 2003 was die productie nog goed voor 60 procent van het Afghaans nationaal inkomen. Zowat 2,3 miljoen Afghanen of 10 procent van de bevolking zijn bij de teelt betrokken.

Karzai ontkende dat zowat 93 procent van het Afghaans budget door het buitenland wordt gefinancierd. ,,Momenteel slagen we erin om de helft van het budget op te hoesten.''

De president gaf toe dat het nog 10 tot 15 jaar zal duren vooraleer er een behoorlijk belastingsysteem zal functioneren. ,,Onze hele administratie moet uit het niets worden opgebouwd''.

Het nieuwe parlement zal zowat 30 procent vrouwen tellen, zo hoopt Karzai. Er zijn ook al een vrouwelijke minister en gouverneur. ,,Ik zou natuurlijk graag hebben,dat er meer vrouwen worden verkozen, maar zelfs in vele Europese landen is 30 procent een onhaalbaar doel'', besloot Karzai.



©Copyright De Standaard

mark61
12-05-05, 00:17
Ik las in eerste instantie 'chanteert'. Kom nog aardig in de buurt ook.

~Panthera~
12-05-05, 00:19
Woont er eigenlijk al iemand in een nieuw gebouwd huis ? :moe:

mark61
12-05-05, 00:24
Geplaatst door ~Panthera~
Woont er eigenlijk al iemand in een nieuw gebouwd huis ? :moe:

In Atjeh? In Almere?

~Panthera~
12-05-05, 00:26
Geplaatst door mark61
In Atjeh? In Almere?



In Afghanistan natuurlijk, doos. :moe:
Het was daar toch een grote puinbak, die opgebouwd ging worden ?

mark61
12-05-05, 00:27
Geplaatst door ~Panthera~
In Afghanistan natuurlijk, doos. :moe:
Het was daar toch een grote puinbak, die opgebouwd ging worden ?

Mijn riolering ging ook al anderhalf jaar geleden gerepareerd worden, dus hoe lang denk je dat ze er daar tussen het schieten door over doen?

~Panthera~
12-05-05, 00:29
Geplaatst door mark61
Mijn riolering ging ook al anderhalf jaar geleden gerepareerd worden, dus hoe lang denk je dat ze er daar tussen het schieten door over doen?

Komt dus weer geen kleuten van terecht, zoals gewoonlijk.
Althans, duurt iets langer, als ze mazzel hebben.

mark61
12-05-05, 00:31
Geplaatst door ~Panthera~
Komt dus weer geen kleuten van terecht, zoals gewoonlijk.

Nope. Hoor jij nog wel s wat over de wederopbouw van Oost-Timor? Klein, overzichtelijk, en straatarm nog steeds. Maar de woedende wereldpers is al weer drie oorlogen verder.

~Panthera~
12-05-05, 00:32
Geplaatst door mark61
Nope. Hoor jij nog wel s wat over de wederopbouw van Oost-Timor? Klein, overzichtelijk, en straatarm nog steeds. Maar de woedende wereldpers is al weer drie oorlogen verder.

Noone really gives a shit, dacht je dat ik dat niet wist ?

mark61
12-05-05, 00:37
Geplaatst door ~Panthera~
Noone really gives a shit, dacht je dat ik dat niet wist ?

Huuu, ik denk niks. Ech niet.

Marsipulami
12-05-05, 00:37
Institutioneel zit Afghanistan nog in het stenen tijdperk. Afghanistan is verantwoordelijk voor 85 % van de opiumproductie op de planeet, wat 60 % van het Afghaanse BNP uitmaakt. Overal is er anarchie en burgeroorlog. Politiediensten worden bemand door analfabete kindsoldaten. Tribalisme viert hoogtij en mensenrechtenschendingen vinden plaats op grote schaal en worden begaan door het Afghaanse leger en politiediensten. Misdadigers tegen menselijkheid krijgen amnestie. De begroting in Afghanistan vertoont een tekort van 95 % dat wordt bijgepast door de VS en buitenlandse sponsors. Afghanistan heeft procentueel het hoogste aantal vluchtelingen ter wereld. De taliban blijven vechten tot ter dood en hun aanhangers zijn gevlucht naar Pakistan waar ze met miljoenen samenklitten in vluchtelingenkampen. Osama bin Laden en Mullah Omar zijn er populairder dan ooit. President Karzai heeft enkel Amerikanen als lijfwacht omdat hij geen enkele Afghaan durft vertrouwen. De oorlog van de Amerikanen in Afghanistan is een fiasco geworden zonder voorgaande.

~Panthera~
12-05-05, 00:39
Zat er weer dik in. :moe:

mark61
12-05-05, 00:53
Geplaatst door Marsipulami
De oorlog van de Amerikanen in Afghanistan is een fiasco geworden zonder voorgaande.

Welnee, het oorspronkelijke doel was de Russen eruit te gooien en das prima gelukt. Twas alleen de duivel met Beëlzebub, of zo, you know what. En dat ze dan twee torens moeten gaan wreken in het meest godvergeten oord ter wereld, tja, op een keer moet die razernij toch gaan liggen. Of zou een orgie van bloed naar meer smaken?