PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagje.



Kid Capri
11-05-05, 21:46
Zijn er Islamitische denkers (geweest) die ideeen hebben (of hadden) over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting? Ik bedoel dus filosofen en denkers die in te delen zijn in de catagorie van Hobbes, Locke, Rousseau, Madison, Kant, etc.

Alvast bedankt.

K.

mark61
11-05-05, 22:19
Namik Kemal (1840-1888), Osmaanse rijk

Ziya Gök alp (1876-1924), Osmaanse rijk [EDIT]

Yusuf Akçura (1876-1935), Rusland

Jamal ad-Din al-Afghani (1838-1897), Afghanistan (?)

Mohammed Abduh (1849-1905), Egypte

Zijn een paar namen die ik ken. Geen van alle echte (politieke) filosofen, en ook niet vreselijk goed of diep, maar wel mensen die nadachten over de verhouding tussen de westerse instellingen en de islam. Meer activisten eigenlijk.

Namik Kemal sla ik het hoogste aan. Hij probeerde een verbinding te maken tussen Rousseau's sociaal contract en de biya, het verbond tussen God en de mensen. Tevergeefs, bij Rousseau ligt de soevereiniteit bij de mens, in de islam bij God.

Maar leuk om wat van die mensen te lezen.

Mill
11-05-05, 22:23
Volgens mij de Indiase filosoof Sir Muhammad Iqbal (1873-1938). Dat is althans de enige recente islamitische denker die ik in m'n Blackwell A Companion to the Philosophers kan vinden.

Hij pleitte -- heel verrassend -- voor een onafhankelijke islamitische staat, als opstapje naar een echte Umma, waarin "in contrast with Christian nations, religion is not treated as a purely private affair of the individual, but as a rational faith whose principles are enshrined and operative in a political form of human organization."

Verder beweerde hij dat de visies van Schopenhauer, Nietzsche en Leibniz reeds geïmpliceerd zijn in de koran. Dan haak ik meteen af overigens. Annexatie van filosofen is nooit zuivere koffie, en bovendien weinig sportief.

Kid Capri
11-05-05, 22:26
Ik dank jullie.

Ik denk dat ik hiermee voorlopig aan de slag kan.

K.

Juliette
11-05-05, 22:39
Geplaatst door Kid Capri
Zijn er Islamitische denkers (geweest) die ideeen hebben (of hadden) over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting? Ik bedoel dus filosofen en denkers die in te delen zijn in de catagorie van Hobbes, Locke, Rousseau, Madison, Kant, etc.

Alvast bedankt.

K.

Ibn Rushd?

Islamitische cultuur: de verborgen bijdragen (http://www.redouan.nl/artikelen/art_01.htm)

Mill
11-05-05, 22:46
Geplaatst door Juliette
Ibn Rushd?

Islamitische cultuur: de verborgen bijdragen (http://www.redouan.nl/artikelen/art_01.htm)

Ja maar die is van rond het jaar 1000 of zo. Kan ie moeilijk ideeen hebben over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting.

vlegeltje
11-05-05, 22:56
Geplaatst door mark61
Namik Kemal (1840-1888), Osmaanse rijk

Ziya Gök alp (1876-1924), Osmaanse rijk [EDIT]

Yusuf Akçura (1876-1935), Rusland

Jamal ad-Din al-Afghani (1838-1897), Afghanistan (?)

Mohammed Abduh (1849-1905), Egypte



Al Afghani kwam uit Iran, en was een sjiiet. Zijn bijnaam De Afgaan was een door hem gewilde vergissing om als sjiet in het soennitische Cairo niet al te erg op te vallen. Muhammad Abduh was een Syrier van origine en was de voornaamste leerling van Al Afghani. Zij zijn de oprichters van de Salafiyya beweging. (Islam voor ongelovigen van Lucas Catherine ISBN: 90_6445_251_2)

Juliette
11-05-05, 22:56
Geplaatst door Mill
Ja maar die is van rond het jaar 1000 of zo. Kan ie moeilijk ideeen hebben over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting.

Mwah. Dat Westers stelsel van democratie is toch gebaseerd op de gedachten van de klassieke griekse filosofen? En Ibn Rushd kwam toch daarna?

mark61
11-05-05, 22:58
Geplaatst door vlegeltje
Al Afghani kwam uit Iran, en was een sjiiet. Zijn bijnaam De Afgaan was een door hem gewilde vergissing om als sjiet in het soennitische Cairo niet al te erg op te vallen. Muhammad Abduh was een Syrier van origine en was de voornaamste leerling van Al Afghani. Zij zijn de oprichters van de Salafiyya beweging. (Islam voor ongelovigen van Lucas Catherine ISBN: 90_6445_251_2)

Tis niet helemaal zeker. In Iran is hij opgegroeid en heeft hij lang gewoond inderdaad. Doet er ook niet zo toe in dit verband. Hun beider ideeën verschillen intussen wat van de hedendaagse moslimbroeders, dacht ik.

mark61
11-05-05, 22:59
Geplaatst door Juliette
Mwah. Dat Westers stelsel van democratie is toch gebaseerd op de gedachten van de klassieke griekse filosofen? En Ibn Rushd kwam toch daarna?

Dat zijn wel errug grote stappen door de geschiedenis van. Ietsje nauwkeuriger mag wel. Als je Kid's referenties leest zoekt ie toch echt wat anders dan Ibn Rushd.

Mill
11-05-05, 23:00
Geplaatst door Juliette
Mwah. Dat Westers stelsel van democratie is toch gebaseerd op de gedachten van de klassieke griekse filosofen?

Niet echt. Meer gebaseerd op de gedachten van de Verlichtingsfilosofen en die van vlak daarvoor, alhoewel Verlichtingsdenker tegenwoordig een scheldwoord is hier. Anyway: Locke, Kant, Rousseau en dan via Mill naar Rawls nu, althans, tot twee jaar geleden. Het genie is helaas overleden.

vlegeltje
11-05-05, 23:10
Geplaatst door mark61
Tis niet helemaal zeker. In Iran is hij opgegroeid en heeft hij lang gewoond inderdaad. Doet er ook niet zo toe in dit verband. Hun beider ideeën verschillen intussen wat van de hedendaagse moslimbroeders, dacht ik.

Dat denk ik ook, Al Afghani stond aan de basis van zowel een modernistische stroming (Saad Zaghloul, de stichter van de Wafdpartij, was ook een van zijn leerlingen) als van het fundamentalisme, lees ik in Catherine.

Lijkt me een interessante man. Weet jij zo of er iets van zijn werk te lezen valt op internet? Heb geen zin om te googlen ;)

Juliette
11-05-05, 23:12
Geplaatst door mark61
Dat zijn wel errug grote stappen door de geschiedenis van. Ietsje nauwkeuriger mag wel. Als je Kid's referenties leest zoekt ie toch echt wat anders dan Ibn Rushd.

Ik heb het lineair tijdsdenken al n tijdje afgezworen. :ego:

mark61
11-05-05, 23:13
Geplaatst door Juliette
Ik heb het lineair tijdsdenken al n tijdje afgezworen. :ego:

OK, ga je gang. Maar erg behulpzaam is dat in dit verband niet. :)

mark61
11-05-05, 23:14
Geplaatst door vlegeltje
Dat denk ik ook, Al Afghani stond aan de basis van zowel een modernistische stroming (Saad Zaghloul, de stichter van de Wafdpartij, was ook een van zijn leerlingen) als van het fundamentalisme, lees ik in Catherine.

Lijkt me een interessante man. Weet jij zo of er iets van zijn werk te lezen valt op internet? Heb geen zin om te googlen ;)

Luilak. Ik kwam dit tegen. http://www.cis-ca.org/voices/a/afghni.htm Leek me wel wat.

Ik vind het een sympathiek warhoofd, die het vooral druk had met westerse ideeën te bestrijden om te verhullen hoeveel hij ervan wilde gebruiken. Of zoiets.

vlegeltje
11-05-05, 23:51
Geplaatst door mark61
Luilak. Ik kwam dit tegen. http://www.cis-ca.org/voices/a/afghni.htm Leek me wel wat.

Ik vind het een sympathiek warhoofd, die het vooral druk had met westerse ideeën te bestrijden om te verhullen hoeveel hij ervan wilde gebruiken. Of zoiets.

Thanx, is wel een verhelderend stuk. Jouw typering klopt wel.

Grappig, als ik dat stuk zo lees herken ik veel punten die in de discussies hier ook telkens weer opduiken. Islam versus wetenschap, religie versus filosofie, stagnatie van de moslimmaatschappijen versus de opkomst van het westen.

Tomas
12-05-05, 00:08
Geplaatst door vlegeltje
Grappig, als ik dat stuk zo lees herken ik veel punten die in de discussies hier ook telkens weer opduiken.

Ik ben dan ook gestopt om ook nog maar iets naast maroc te lezen.

Ins
12-05-05, 00:11
Geplaatst door Mill
Ja maar die is van rond het jaar 1000 of zo. Kan ie moeilijk ideeen hebben over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting.

Wat is dat nou voor onzin...Egyptenaren en Incas's hadden ook al schetsen van vliegtuigen, ga je mij zeggen dat dat ook niet kan?

mark61
12-05-05, 00:12
Geplaatst door vlegeltje
Thanx, is wel een verhelderend stuk. Jouw typering klopt wel.

Grappig, als ik dat stuk zo lees herken ik veel punten die in de discussies hier ook telkens weer opduiken. Islam versus wetenschap, religie versus filosofie, stagnatie van de moslimmaatschappijen versus de opkomst van het westen.

Ja inderdaad, het verbaast mij om steeds maar weer discussies te lezen die 150 jaar geleden ook al werden gevoerd. Aan de ene kant vermoeiend, alsof er geen vooruitgang meer in het denken zit, aan de andere kant betekent dat een (democratiserende?) verspreiding van ideeën.

Uiteindelijk is de al Azm-discussie de oerdiscussie over dit onderwerp, maar die verzandde, en de deelnemers waren nogal eenzijdig.

vlegeltje
12-05-05, 00:22
Geplaatst door Tomas
Ik ben dan ook gestopt om ook nog maar iets naast maroc te lezen.

Zelfs dat doe ik niet eens meer, ik scroll gewoon een beetje door die topics.

mark61
12-05-05, 00:23
Geplaatst door vlegeltje
Zelfs dat doe ik niet eens meer, ik scroll gewoon een beetje door die topics.

Helaas doet de emailnotificatie het weer. Moet ik nodig s uit gaan zetten.

vlegeltje
12-05-05, 00:30
Geplaatst door mark61
Ja inderdaad, het verbaast mij om steeds maar weer discussies te lezen die 150 jaar geleden ook al werden gevoerd. Aan de ene kant vermoeiend, alsof er geen vooruitgang meer in het denken zit, aan de andere kant betekent dat een (democratiserende?) verspreiding van ideeën.

Toch vreemd, een voortdurende herhaling van zetten...



Uiteindelijk is de al Azm-discussie de oerdiscussie over dit onderwerp, maar die verzandde, en de deelnemers waren nogal eenzijdig.

Ja, dat was een leuke discussie.

Totdat die Tomas met z'n samenvatting kwam waarin hij al mijn argumenten netjes weg heeft gelaten :mad:

Misschien moet je Al Sawt nog eens vragen om zijn licht over dat onderwerp te laten schijnen.

Maar ik ga maar eens pitten :zwaai:

mark61
12-05-05, 00:33
Geplaatst door vlegeltje
Toch vreemd, een voortdurende herhaling van zetten...

Intussentijd had iedereen het druk met zware oorlogen, dekolonisatie en wederopbouw. Nu weer s tijd om er over na te gaan denken? Vooral nu we, nu de rook is opgetrokken, 'door elkaar heen' wonen?


Totdat die Tomas met z'n samenvatting kwam waarin hij al mijn argumenten netjes weg heeft gelaten :mad:

Het achterbakse zwijn.


Misschien moet je Al Sawt nog eens vragen om zijn licht over dat onderwerp te laten schijnen.

Jah, das jammer, dat ie er niet aan toe kwam.


Maar ik ga maar eens pitten :zwaai:

Ik ook! Snurk ze.

vlegeltje
12-05-05, 08:24
Geplaatst door mark61
Vooral nu we, nu de rook is opgetrokken, 'door elkaar heen' wonen?
Natuurlijk, dat is de reden.





Het achterbakse zwijn.


:roken:




Jah, das jammer, dat ie er niet aan toe kwam.

Als ik 'm tegenkom hier, zal ik 'm nog eens vragen.
Dat topic verdient wel een revitalisatie :)

Mill
12-05-05, 08:49
Geplaatst door Ins
Wat is dat nou voor onzin...Egyptenaren en Incas's hadden ook al schetsen van vliegtuigen, ga je mij zeggen dat dat ook niet kan?

Daar heb je me even te pakken. *kuch*

mark61
12-05-05, 08:51
Geplaatst door Mill
Daar heb je me even te pakken. *kuch*

mja

Wide-O
12-05-05, 08:52
"Shooting from the hip."

Rabi'ah.
12-05-05, 18:57
Geplaatst door vlegeltje
Al Afghani kwam uit Iran, en was een sjiiet. Zijn bijnaam De Afgaan was een door hem gewilde vergissing om als sjiet in het soennitische Cairo niet al te erg op te vallen. Muhammad Abduh was een Syrier van origine en was de voornaamste leerling van Al Afghani. Zij zijn de oprichters van de Salafiyya beweging. (Islam voor ongelovigen van Lucas Catherine ISBN: 90_6445_251_2)

WAT?

Waren Abduh en Al Afghani salafi's? :verward:

vlegeltje
12-05-05, 22:00
Geplaatst door Rabi'ah.
WAT?

Waren Abduh en Al Afghani salafi's? :verward:

Sterker nog, het waren de grondleggers van de salafiyya beweging. Althans volgens Lucas Catherine.

Islam voor ongelovigen is een heel leuk boek.

Ook voor moslims ;)

mark61
12-05-05, 22:31
Geplaatst door Rabi'ah.
WAT?

Waren Abduh en Al Afghani salafi's? :verward:

Nou ja, dat was toen nog iets geheel anders dan nu.

vlegeltje
12-05-05, 23:06
Geplaatst door mark61
Nou ja, dat was toen nog iets geheel anders dan nu.

En iets geheel anders dan in de tijd van de eerste moslims.

Oei, laat Bil@l het niet horen. :hihi:

mark61
12-05-05, 23:47
Geplaatst door vlegeltje
En iets geheel anders dan in de tijd van de eerste moslims.

Oei, laat Bil@l het niet horen. :hihi:

In de tijd van de eerste moslims was er vast nog geen vlegeltje. Laat staan Affligem, of wat was het?

vlegeltje
13-05-05, 00:02
Geplaatst door mark61
In de tijd van de eerste moslims was er vast nog geen vlegeltje. Laat staan Affligem, of wat was het?

Glen Morven speyside pure single malt. Proost!

Die moslims weten niet wat ze missen :p

mark61
13-05-05, 00:03
Geplaatst door vlegeltje
Glen Morven speyside pure single malt. Proost!

Die moslims weten niet wat ze missen :p

Oei, een speyside. Heb nog niet de eer gehad.

vlegeltje
13-05-05, 01:31
Geplaatst door mark61
Oei, een speyside. Heb nog niet de eer gehad.

Nou neem maar een slok :cola:

Is een zachte whiskey.

Kheb ook nog een islay, die smaakt wat sterker, zoutig, beetje jodium-achtig nasmaakje :)

mark61
13-05-05, 01:39
Geplaatst door vlegeltje
Nou neem maar een slok :cola:

Is een zachte whiskey.

Kheb ook nog een islay, die smaakt wat sterker, zoutig, beetje jodium-achtig nasmaakje :)

Ja rub it in. Ellendige kapitalist. Ben al blij als ik er een mindere god in kan gieten.

~Panthera~
13-05-05, 01:45
Zitten ze weer te zuipen.................... http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/paashaas.gif

vlegeltje
13-05-05, 01:50
Geplaatst door mark61
Ja rub it in. Ellendige kapitalist. Ben al blij als ik er een mindere god in kan gieten.

22 mei is er weer wijnproeverij in Nijmegen :D

Dit jaar gecombineerd met allerlei ambachtelijk voedsel en delicatessen.

Ik verheug me daar al zo op. :corcky:

vlegeltje
13-05-05, 01:53
Geplaatst door ~Panthera~
Zitten ze weer te zuipen.................... http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/paashaas.gif

Het is een grote zonde om niet van het leven te genieten.

Tenminste voor ons bourgondiers beneden de grote rivieren.

Voor protestanten geldt het omgekeerde geloof ik :p

mark61
13-05-05, 01:59
Geplaatst door ~Panthera~
Zitten ze weer te zuipen.................... http://home.hccnet.nl/bart.vancoenen/Smiley/paashaas.gif

Ik heb niks. Zit op mijn duim te zuigen.

mark61
13-05-05, 02:00
Geplaatst door vlegeltje
22 mei is er weer wijnproeverij in Nijmegen :D

Dit jaar gecombineerd met allerlei ambachtelijk voedsel en delicatessen.

Ik verheug me daar al zo op. :corcky:

Oho aha. Hoop dat het beter is dan Leiden Culinair. :chef: Dan kan je beter naar onze onvolprezen patatketen.

~Panthera~
13-05-05, 02:00
Geplaatst door vlegeltje
Het is een grote zonde om niet van het leven te genieten.

Tenminste voor ons bourgondiers beneden de grote rivieren.

Voor protestanten geldt het omgekeerde geloof ik :p

Ben ik blij dat ik niet protestant ben. :stout:

:hihi:

~Panthera~
13-05-05, 02:01
Geplaatst door mark61
Ik heb niks. Zit op mijn duim te zuigen.


Dat is echt triest.
Kan je er niet iets bij denken ?

:hihi:

vlegeltje
13-05-05, 02:02
Geplaatst door mark61
Leiden Culinair

Is dat niet in contradictio terminaal?

~Panthera~
13-05-05, 02:04
Geplaatst door vlegeltje
Is dat niet in contradictio terminaal?

terminaal ben je daarna. :hihi:

mark61
13-05-05, 02:06
Geplaatst door vlegeltje
Het is een grote zonde om niet van het leven te genieten.

Tenminste voor ons bourgondiers beneden de grote rivieren.

Voor protestanten geldt het omgekeerde geloof ik :p

Atheo's daarentegen Genieten van een Patat Dubbel Mayonaise.

mark61
13-05-05, 02:07
Geplaatst door vlegeltje
Is dat niet in contradictio terminaal?

Nouw we hebben een fantastische Afghaanse Indiajer alsmede 2 Iraniërs die ermee door kunnen. Voor de rest durf ik hier niet te eten. Oh ja, een Marokkaanse Italiaan bakt fantastische pizza's.

~Panthera~
13-05-05, 02:11
Geplaatst door mark61
Atheo's daarentegen Genieten van een Patat Dubbel Mayonaise.


WAT HEB jij toch met patat ? :eek:

mark61
13-05-05, 02:13
Geplaatst door ~Panthera~
WAT HEB jij toch met patat ? :eek:

Wat jij met je Schrank hebt.

vlegeltje
13-05-05, 02:13
Geplaatst door mark61
Atheo's daarentegen Genieten van een Patat Dubbel Mayonaise.

De zelfgemaakte kroketten van cafetaria Piccadilly hier om de hoek.... :)

*vlegeltje kijkt begerig naar zijn schrank*

neeeeee geen nachtelijke vreetpartij!!!

sleep deep sleep

truste :zwaai:

~Panthera~
13-05-05, 02:15
Geplaatst door mark61
Wat jij met je Schrank hebt.


Das nie best.

mark61
13-05-05, 02:15
Geplaatst door vlegeltje
De zelfgemaakte kroketten van cafetaria Piccadilly hier om de hoek.... :)

*vlegeltje kijkt begerig naar zijn schrank*

neeeeee geen nachtelijke vreetpartij!!!

sleep deep sleep

truste :zwaai:

Slaap lekker.


Jah! Morgen naar de zelfgemaaktekrokettenslager!

~Panthera~
13-05-05, 02:16
Geplaatst door vlegeltje
De zelfgemaakte kroketten van cafetaria Piccadilly hier om de hoek.... :)

*vlegeltje kijkt begerig naar zijn schrank*

neeeeee geen nachtelijke vreetpartij!!!

sleep deep sleep

truste :zwaai:


*kwijl*


Slaap lekker ! :zwaai:

mark61
13-05-05, 02:16
Geplaatst door ~Panthera~
Dat is echt triest.
Kan je er niet iets bij denken ?

:hihi:

Liever niet. Daar komen ongelukken van.

~Panthera~
13-05-05, 02:20
Geplaatst door mark61
Liever niet. Daar komen ongelukken van.



Geen fantasie. :hihi:

mark61
13-05-05, 02:23
Geplaatst door ~Panthera~
Geen fantasie. :hihi:

Teveel.

~Panthera~
13-05-05, 02:24
Geplaatst door mark61
Teveel.

dat kan niet.

mark61
13-05-05, 02:25
Geplaatst door ~Panthera~
dat kan niet.

dat kan wel! au!

~Panthera~
13-05-05, 02:27
Geplaatst door mark61
dat kan wel! au!



kan me er niets bij voorstellen, maar het zal wel, als je het zelf zegt. :hihi:

mark61
13-05-05, 02:28
Geplaatst door ~Panthera~
kan me er niets bij voorstellen, maar het zal wel, als je het zelf zegt. :hihi:

Kijk, daar schiet jouw fantasie nou tekort. :hihi:

Ik ga maar gauw naar bed. Handjes boven de lakens. :zwaai: Truste.

Wide-O
13-05-05, 02:30
Geplaatst door ~Panthera~
WAT HEB jij toch met patat ? :eek:

Patat rulez !

(deze boodschap kwam belangeloos tot u vanwege de stichting moorkop)

Flashback: ik liep ooit door Leiden (centrum), hoofd vol van evolutiedinges en zo, en zag plots die gigantische moorkop die Koos Koets ooit mee in de trein probeerde te nemen (stichting Moorkop)

Schaterend liep ik verder, en al die Ollanders maar denken dat ik gek was :D

~Panthera~
13-05-05, 02:31
Geplaatst door mark61
Kijk, daar schiet jouw fantasie nou tekort. :hihi:

Ik ga maar gauw naar bed. Handjes boven de lakens. :zwaai: Truste.


Oh, dat denk ik dus niet. :hihi:

Handjes...waar ? O ja........ Pit ze ! :zwaai:

Wide-O
13-05-05, 02:31
Geplaatst door ~Panthera~
Geen fantasie. :hihi:

A dirty mind is a man's best friend :D

Ik gaat ook pitten.

~Panthera~
13-05-05, 02:32
Geplaatst door Wide-O
Patat rulez !

(deze boodschap kwam belangeloos tot u vanwege de stichting moorkop)

Flashback: ik liep ooit door Leiden (centrum), hoofd vol van evolutiedinges en zo, en zag plots die gigantische moorkop die Koos Koets ooit mee in de trein probeerde te nemen (stichting Moorkop)

Schaterend liep ik verder, en al die Ollanders maar denken dat ik gek was :D


GEk !! :fplet:

:hihi:

En nou: moven ! anders kom je never meer in Bella Italia, ja: totalio crippolo. :haha:

mark61
13-05-05, 02:33
Geplaatst door Wide-O
Patat rulez !

Oi!


Flashback: ik liep ooit door Leiden (centrum), hoofd vol van evolutiedinges en zo, en zag plots die gigantische moorkop die Koos Koets ooit mee in de trein probeerde te nemen (stichting Moorkop)

Is er nog steeds, dacht ik. Morgen ff nakijken.

En gaat nou eindelijk s slapen.

Olive Yao
21-05-05, 19:00
Geplaatst door Kid Capri
Zijn er Islamitische denkers (geweest) die ideeen hebben (of hadden) over het Westerse stelsel van democratie, de rechtsstaat en/of staatsinrichting? Ik bedoel dus filosofen en denkers die in te delen zijn in de catagorie van Hobbes, Locke, Rousseau, Madison, Kant, etc.

Alvast bedankt.

K.
Sadik Al-Azm, de syrische filosoof. Hij is rationalist en geen moslim, maar hij schijft wel over islam en "het westerse stelsel".

Orakel
31-01-06, 22:49
:)

De Indiaas/Pakistaanse Mawlana Mawdoedi en de Egyptische Sayyid Qoetb, twee van de grondleggers van de hedendaagse politieke herinterpretatie van de soennitische islam;
Ali Sjari’ati en Ayatollah Khomeini, die een specifiek Iraans soort sji’itische bevrijdingstheologie ontwikkelen;
Abdolkariem Soroesj, die tegen de achtergrond van de islamitische republiek Iran nadenkt over religieuze democratie, en een nieuwe ’scheiding van kerk en staat’ propageert.

http://www.filosofie-oostwest.nl/fwphp/framelarge.php?fnn=andere