PDA

Bekijk Volledige Versie : Mak: Angst schept macht



TonH
12-05-05, 09:47
Geert Mak blijft bij vergelijking tussen twee films
door Nico de Fijter
Trouw, 2005-05-12

Schrijver Geert Mak komt, ondanks hevige kritiek, niet terug op zijn vergelijking tussen de film 'Submission' van Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh en de film 'Der ewige Jude' van nazi-propaganda-chef Joseph Goebbels.

Mak maakte die vergelijking in zijn pamflet 'Gedoemd tot kwetsbaarheid', dat hij schreef in de nasleep van de moord op Theo van Gogh. In 'Submission' worden teksten uit de Koran geprojecteerd op de halfnaakte lichamen van mishandelde vrouwen. In de beruchte film van Goebbels werden Joden als ratten afgebeeld en werden citaten uit de Talmoed getoond.

,,Natuurlijk stelde ik 'Submission' inhoudelijk niet op één lijn met 'Der ewige Jude'. 'Submission' is, ondanks alle mogelijke bezwaren, een wonder van beschaving in vergelijking met de smeertroep van Goebbels'', schrijft Mak deze week in De Groene Amsterdammer. Tien pagina's lang gaat hij in op de kritiek die zijn eerste manifest opriep en schrijft hij opnieuw over ,,de problemen van een radicaliserende islam en slecht integrerende immigranten'' die na de moord op Van Gogh duidelijk naar voren kwamen.

In de vergelijking met 'Der ewige Jude' doelde Mak op de overeenkomsten in de vórm van beide films, schrijft hij. ,,Ik had het dus over één vormovereenkomst tussen beide films, en het enige wat ik zei was: kijk daarmee uit. Als je excessen en heilige teksten aan elkaar koppelt, ontstaat immers maar al te gemakkelijk de suggestie dat alle aanhangers van zo'n godsdienst zich zo mogen of zelfs moeten gedragen.''

In De Groene Amsterdammer haalt Mak uit naar de VVD en de regering. ,,Laten we wel wezen: hier wordt nauwelijks een beleid ontwikkeld, uitgaande van en gericht op de praktijk. Hier wordt bovenal een vijandbeeld geschapen. En een vijand schept angst. En angst schept macht.''