PDA

Bekijk Volledige Versie : Rector vindt evolutietheorie niet kunnen



Wizdom
12-05-05, 19:00
Rector vindt evolutietheorie niet kunnen

Gepost door Rob (R@b) - Bron: De Telegraaf / FOK!
Gepubliceerd: donderdag 12 mei 2005 @ 12:18

De rector van het protestants-christelijke Augustinus College in Groningen heeft in een interview met het Dagblad van het Noorden laten weten dat hij niet tolereert dat een leraar voor de klas vertelt dat hij de evolutietheorie aanhangt. De evolutietheorie is strijdig met het scheppingsverhaal dus een protestants-christelijke leraar mag van rector Peter Boon uit Ten Boer niet die 'strijdige' theorie aanhangen.

Onderwijzers op het College vinden de uitspraak van Boon te gek voor woorden. Zij menen dat de evolutietheorie goed kan samengaan met het christelijk geloof. Tegen de rector hebben ze gezegd zich gekwetst en niet serieus genomen te voelen.

Om de gemoederen te laten bedaren heeft Boon besloten een aantal dagen niet op school te verschijnen. Volgende week dinsdag is hij weer present. Tegen de krant liet hij gisteren weten dat hij zich niet genuanceerd genoeg heeft uitgedrukt: ''Dat spijt me oprecht.'' Boon bedoelde te zeggen ''dat een docent er niet mee kan volstaan voor de klas te verkondigen dat de mens van de aap afstamt. Dan móet er uitleg bij over de vraag hoe zich dat voor hem of haar verhoudt tot het christelijk geloof. Voor iedere christen is dat anders. Ook voor mij is dat een worsteling''.

PvdA-Kamerlid Mariette Hamer heeft inmiddels Kamervragen gesteld over het interview dat onder de kop 'Aanhanger evolutietheorie komt niet bij ons voor de klas' op 7 mei in het Dagblad van het Noorden verscheen.

Tomas
12-05-05, 19:02
Waar zullen we het vanavond overhebben? Of is iedereen onderhand geband, koppig vertrokken of op vakantie?

delirious
12-05-05, 19:04
Geplaatst door Tomas
Waar zullen we het vanavond overhebben? Of is iedereen onderhand geband, koppig vertrokken of op vakantie?

Wat is er toch aan de hand?

Tomas
12-05-05, 19:06
Geplaatst door delirious
Wat is er toch aan de hand?

Dan moet je een pagina of 6 terug in vakkevullen en de laatste van Wide-O opzoeken. Wat er nog meer aan de hand is ben ik nog niet achter.

Tomas
12-05-05, 19:19
En nog een vage onduidelijke afscheidsreactie van onze auto-extremist Bofko gevonden.

En Mark61 is geloof ik naar italie. Kijk dat kan ik nou weer wel begrijpen.

Tomas
12-05-05, 19:22
Da's dus Zwarte Schaap, Wide-O, TonH en Bofko.

Of nie?

Tomas
12-05-05, 19:23
Kaassietoch tel ik niet mee. Die is sm verslaafd.

Rabi'ah.
12-05-05, 19:25
Kortom: Tis hier dood.

Massale leegloop van NVDD. :jammer:

Tomas
12-05-05, 19:25
Saai zo.

Rabi'ah.
12-05-05, 19:26
Geplaatst door Tomas
Saai zo.

Yep. :moe:

Weet je nog vroeger Tomas, die goeie ouwe tijd? :tik:

Tomas
12-05-05, 19:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Yep. :moe:

Weet je nog vroeger Tomas, die goeie ouwe tijd? :tik:

Schaap was altijd levendig.

En weet je nog apenkooien? Of was dat nog vroeger?

Rabi'ah.
12-05-05, 19:33
Geplaatst door Tomas
Schaap was altijd levendig.

En weet je nog apenkooien? Of was dat nog vroeger?

Ja Schaap was da bomb. :)

De laatste keer dat ik apenkooien heb gedaan kan ik me niet meer herinneren. :ego:

En nee, dat komt niet omdat ik een slecht korte termijngeheugen heb. :fpuh:

kaasinator
12-05-05, 19:39
Geplaatst door Tomas
Kaassietoch tel ik niet mee. Die is sm verslaafd.

Zo is het maar net. Toch tikt het rot met je handen op je rug en een rubber kap op je kop.



Maaaar het is zo ......tjsa....

http://www.smily.at/smily/smily8825.gif

Ins
12-05-05, 19:40
Ik vind het ook niet kunnen. De mens staat boven de dieren en dat is altijd al zo geweest, want een mens heeft Vernunft en een dier niet.

Tomas
12-05-05, 19:42
Geplaatst door Ins
Ik vind het ook niet kunnen. De mens staat boven de dieren en dat is altijd al zo geweest, want een mens heeft Vernunft en een dier niet.

Aha, die weerzin tegen de evolutietheorie is een verworven rechten kwestie?

Tomas
12-05-05, 19:43
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja Schaap was da bomb. :)

De laatste keer dat ik apenkooien heb gedaan kan ik me niet meer herinneren. :ego:

En nee, dat komt niet omdat ik een slecht korte termijngeheugen heb. :fpuh:

Of Hanslezenswaard. Die kon ook mooi schrijven.

Ach, nostalgie.

Rabi'ah.
12-05-05, 19:45
Geplaatst door Tomas
Of Hanslezenswaard. Die kon ook mooi schrijven.

Ach, nostalgie.

Ik las een keer ergens: Nostalgie is je de prijzen van vroger herinneren, maar niet de lonen.

zoiets heb ik ook met pb.

Maar wat waren eigenlijk de nadelen?

Oja, ik weet het.

De MPSjes. :moe:

Nef, Andries, die gang. Die komen af en toe nog wel terug, maar minder hinderlijk.

Kgeloof dat de meeste ensen ook niet zo'n aandacht aan ze besteden.

Tomas
12-05-05, 19:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik las een keer ergens: Nostalgie is je de prijzen van vroger herinneren, maar niet de lonen.

zoiets heb ik ook met pb.

Maar wat waren eigenlijk de nadelen?

Oja, ik weet het.

De MPSjes. :moe:

Nef, Andries, die gang. Die komen af en toe nog wel terug, maar minder hinderlijk.

Kgeloof dat de meeste ensen ook niet zo'n aandacht aan ze besteden.

Op dit soort momenten kan ik wel een nefje (wie is dat ook alweer) of andries (is dat niet nard?) wel waarderen. Ik hou nu eenmaal van heftige discussies. Lekker stoken. Tegen elkaar uitspelen. Op de man spelen. Op fokken. En dan even terugtrekken en het eindresultaat bekijken. Heerlijk. Maja.

Ins
12-05-05, 19:50
Geplaatst door Tomas
Aha, die weerzin tegen de evolutietheorie is een verworven rechten kwestie?

Hoe wordt die evolutietheorie eigenlijk bewezen? Ik heb net gehoord dat wetenschappers een missing link hebben gevonden bij dinosaurussen, wie zegt dat het allemaal zo waterdicht is met die evolutietheorie? Sorry hoor, ik begrijp best dat de wereld aan het seculariseren is en men zodoende een hekel heeft aan Adam en Eva, maar hier zijn harde bewijzen voor nodig.

Rabi'ah.
12-05-05, 19:50
Geplaatst door Tomas
Op dit soort momenten kan ik wel een nefje (wie is dat ook alweer) of andries (is dat niet nard?) wel waarderen. Ik hou nu eenmaal van heftige discussies. Lekker stoken. Tegen elkaar uitspelen. Op de man spelen. Op fokken. En dan even terugtrekken en het eindresultaat bekijken. Heerlijk. Maja.

Ja ik weet het je bent een eersteklas jenner.

Naar sinds ik het doorheb heb ik me niet meer door jou op stang laten jagen. :D

En inderdaad, je gaat ze bijna missen. :jammer: :(

Twas met hun tenminste niet zo saai als nu.

Tomas
12-05-05, 19:51
Geplaatst door Ins
Hoe wordt die evolutietheorie eigenlijk bewezen? Ik heb net gehoord dat wetenschappers een missing link hebben gevonden bij dinosaurussen, wie zegt dat het allemaal zo waterdicht is met die evolutietheorie? Sorry hoor, ik begrijp best dat de wereld aan het seculariseren is en men zodoende een hekel heeft aan Adam en Eva, maar hier zijn harde bewijzen voor nodig.

Wat is het nou? Angst om rechten te verliezen aan dieren of vermeende haat aan tegen adam en eva.

Geen kwaad woord trouwens over eva. De eerste pin-up.

Tomas
12-05-05, 19:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja ik weet het je bent een eersteklas jenner.

Naar sinds ik het doorheb heb ik me niet meer door jou op stang laten jagen. :D

En inderdaad, je gaat ze bijna missen. :jammer: :(

Twas met hun tenminste niet zo saai als nu.

Ik ontzie je de laatste tijd alleen maar een beetje. Wacht maar.

Rabi'ah.
12-05-05, 20:00
Geplaatst door Tomas
Ik ontzie je de laatste tijd alleen maar een beetje. Wacht maar.

Als je maar wacht tot mijn examen afgelopen is. :wink:


Dus vanaf 1 juni ben ik niet meer veilig hier. :D

Olive Yao
12-05-05, 20:01
Dit is geen uitzondering in de nederlandse "bible belt".

kaasinator
12-05-05, 20:02
Geplaatst door Ins
Hoe wordt die evolutietheorie eigenlijk bewezen? Ik heb net gehoord dat wetenschappers een missing link hebben gevonden bij dinosaurussen, wie zegt dat het allemaal zo waterdicht is met die evolutietheorie? Sorry hoor, ik begrijp best dat de wereld aan het seculariseren is en men zodoende een hekel heeft aan Adam en Eva, maar hier zijn harde bewijzen voor nodig.

En welke harde bewijzen heb jij voor het scheppingsverhaal?

Tomas
12-05-05, 20:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Als je maar wacht tot mijn examen afgelopen is. :wink:


Dus vanaf 1 juni ben ik niet meer veilig hier. :D

Ik zal het proberen. Ach en anders doe je 't volgend jaar toch gewoon nog 's over?

Tomas
12-05-05, 20:05
Geplaatst door kaasinator
En welke harde bewijzen heb jij voor het scheppingsverhaal?

Ja, maar die wordt dan ook niet onderwezen als theorie.

Rabi'ah.
12-05-05, 20:05
Geplaatst door Tomas
Ik zal het proberen. Ach en anders doe je 't volgend jaar toch gewoon nog 's over?

Slagen doe ik toch wel, Tomas of geen Tomas. :duivels:

Tomas
12-05-05, 20:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Slagen doe ik toch wel, Tomas of geen Tomas. :duivels:

Weet je dat ik van school af moest omdat ik mijn mede leerlingen demotiveerde? Die bescherming geniet je hier mooi niet.

Rabi'ah.
12-05-05, 20:07
Geplaatst door Tomas
Weet je dat ik van school af moest omdat ik mijn mede leerlingen demotiveerde? Die bescherming geniet je hier mooi niet.

:haha:

Tomas
12-05-05, 20:09
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Fijn voor je. Ik vond dat toen wat minder grappig.

kaasinator
12-05-05, 20:11
Geplaatst door Tomas
Ja, maar die wordt dan ook niet onderwezen als theorie.

Ik denk dat het tijd wordt voor stickertjes op de bijbel.

Tomas
12-05-05, 20:13
Geplaatst door kaasinator
Ik denk dat het tijd wordt voor stickertjes op de bijbel.

Als ik mijn wrakkige geheugen naga, moet het hele arsenaal aan filmkeuringsymbolen op de bijbel.

Rabi'ah.
12-05-05, 20:14
Geplaatst door Tomas
Fijn voor je. Ik vond dat toen wat minder grappig.

Sorry. :vreemd:

Ik dacht dat t een grapje was. :nerveus:

Dat internet ook............

kaasinator
12-05-05, 20:24
Geplaatst door Tomas
Als ik mijn wrakkige geheugen naga, moet het hele arsenaal aan filmkeuringsymbolen op de bijbel.

Kijk es aan. Tabak en alcohol mogen niet kinderen onder de zestien verkocht worden, maar zo'n bijbel wordt zo maar even die tere kinderzieltjes ingedrongen. :aanwal:

tr_imparator
12-05-05, 21:57
Geplaatst door kaasinator
Kijk es aan. Tabak en alcohol mogen niet kinderen onder de zestien verkocht worden, maar zo'n bijbel wordt zo maar even die tere kinderzieltjes ingedrongen. :aanwal:

Er is niks mis met de bijbel.

kaasinator
12-05-05, 22:05
Geplaatst door tr_imparator
Er is niks mis met de bijbel.

Als je mag geloven wat je wil.

tr_imparator
12-05-05, 22:08
Geplaatst door kaasinator
Als je mag geloven wat je wil.

die vergelijking met drank en tabak sloeg nergens op.

drank bevat alcohol en is slecht voor je lever en ten tweede voor je hersencellen.

en tabak bevat nicotine en teer: slecht voor je longen.


de bijbel lezen is goed voor je, en vergroot je kennis. :ego:

kaasinator
12-05-05, 22:16
Geplaatst door tr_imparator
die vergelijking met drank en tabak sloeg nergens op.

drank bevat alcohol en is slecht voor je lever en ten tweede voor je hersencellen.

en tabak bevat nicotine en teer: slecht voor je longen.


Okay, daar is onderzoek naar gedaan.



de bijbel lezen is goed voor je

En hiernaar niet. Ik kan me zo voorstellen dat je depressief wordt van het wereldbeeld dat de bijbel je opdringt, en het is algemeen bekend dat depressies slecht voor de gezondheid zijn. But I'm only guessing off course




, en vergroot je kennis. :ego:

Welke kennis staat er in de bijbel dan? Dat je naar de hel gaat als je in je leven een rotzak ben geweest? Staan er dan betrouwbare getuigenverklaringen op dat punt in de bijbel?

tr_imparator
12-05-05, 22:21
Geplaatst door kaasinator


En hiernaar niet. Ik kan me zo voorstellen dat je depressief wordt van het wereldbeeld dat de bijbel je opdringt, en het is algemeen bekend dat depressies slecht voor de gezondheid zijn. But I'm only guessing off course


Welke kennis staat er in de bijbel dan? Dat je naar de hel gaat als je in je leven een rotzak ben geweest? Staan er dan betrouwbare getuigenverklaringen op dat punt in de bijbel?

moet je de bijbel is een keer lezen, je wordt er zeker niet depri van: dat kan ik je garanderen. :ego:

kaasinator
12-05-05, 22:31
Geplaatst door tr_imparator
moet je de bijbel is een keer lezen, je wordt er zeker niet depri van: dat kan ik je garanderen. :ego:

Nee jammer, dat kan je niet. Ik had als klein jochie al helemaal niks met het verdoemen van andersdenkenden richting hel, daar heeft de godsdienstles met bijbelstudie niets aan geholpen. Ik vindt het een totale armoede dat je moet geloven dat het geweten van mensen vooral wordt bepaald door hun angst voor de hel en niet hun innerlijke overtuigingen.

tr_imparator
12-05-05, 22:39
Geplaatst door kaasinator
Nee jammer, dat kan je niet. Ik had als klein jochie al helemaal niks met het verdoemen van andersdenkenden richting hel, daar heeft de godsdienstles met bijbelstudie niets aan geholpen. Ik vindt het een totale armoede dat je moet geloven dat het geweten van mensen vooral wordt bepaald door hun angst voor de hel en niet hun innerlijke overtuigingen.

je moet niks

kaasinator
12-05-05, 22:42
Geplaatst door tr_imparator
je moet niks

Ahaa, dus dat hele gebazel over de hel en zondaars mag ik gewoon naast me neerleggen? Prima dat deed ik toch al :D

mark61
12-05-05, 22:44
Geplaatst door Tomas
En nog een vage onduidelijke afscheidsreactie van onze auto-extremist Bofko gevonden.

En Mark61 is geloof ik naar italie. Kijk dat kan ik nou weer wel begrijpen.

Was het maar waar. Wide-O is naar Italië en ik zit te bibberen onder een paardedeken. Rot op met je tussen-n.

Hé, nou word ik ook al zo agressief.