PDA

Bekijk Volledige Versie : Vijdag de 13e



Simon
13-05-05, 07:13
Waarom is vrijdag de 13e een ongeluksdag? In de Middeleeuwen werd verteld dat slechte gebeurtenissen in de Bijbel, zoals de verdrijving uit het paradijs en de moord op Abel, op een vrijdag hadden plaatsgevonden. De vrijdag is vernoemd naar de Germaanse Godin Freya en vroege christenen zagen haar als een heks. Freya vergaderde elke vrijdag op een berg, samen met 11 andere heksen én de duivel: in totaal dus met zijn dertienen! Tegenwoordig hebben veel vliegtuigen dankzij het bijgeloof geen rij 13 en ontbreekt in sommige hotels kamer 13 en zelfs de dertiende verdieping!

nl-x
13-05-05, 08:06
Zeg Freya, hoe is die duivel toch eigenlijk? Is het iemand waarmee je wel een goed gesprek kunt aangaan?

Wortel
13-05-05, 09:01
In bepaalde hotels in New York ontbreekt inderdaad de complete dertiende verdieping. Tot mijn stomme verbazing, overigens.

Ashelhi
13-05-05, 12:05
Geplaatst door Simon
Waarom is vrijdag de 13e een ongeluksdag? In de Middeleeuwen werd verteld dat slechte gebeurtenissen in de Bijbel, zoals de verdrijving uit het paradijs en de moord op Abel, op een vrijdag hadden plaatsgevonden. De vrijdag is vernoemd naar de Germaanse Godin Freya en vroege christenen zagen haar als een heks. Freya vergaderde elke vrijdag op een berg, samen met 11 andere heksen én de duivel: in totaal dus met zijn dertienen! Tegenwoordig hebben veel vliegtuigen dankzij het bijgeloof geen rij 13 en ontbreekt in sommige hotels kamer 13 en zelfs de dertiende verdieping!

Vrijdag de 13° zou de dag zijn dat Jacques De Molay (grootmeester) van de tempeliers op de brandstapel is gezet. Daar zou de reden om vrijdag de 13° als 'ongeluksdag' te beschouwen, vandaan komen

ASHELHIE
13-05-05, 12:20
Geplaatst door Wortel
In bepaalde hotels in New York ontbreekt inderdaad de complete dertiende verdieping. Tot mijn stomme verbazing, overigens.

Logisch! De US zijn op vrijmetselarij gestoeld.
En tempeliers en vrijmetselarij gaan denk ik hand in hand!

taouanza
13-05-05, 12:21
Mijn televisie heeft geen kanaal 13

Mark
13-05-05, 12:47
Ik heb geen 13de vinger.

taouanza
13-05-05, 12:48
Geplaatst door Mark
Ik heb geen 13de vinger.
Dat geeft niet dat is goed

Mill
13-05-05, 12:51
Ik weiger consequent m'n dertiende maand. Bijgeloof brengt ongeluk.

wytze
13-05-05, 13:17
ik doe heel voorzichtig vandaag