PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Gevangene nazi-kamp'' liegt bijna dertig jaar



Marsipulami
15-05-05, 13:54
,,Gevangene nazi-kamp'' liegt bijna dertig jaar


© AP
BRUSSEL - ,,Ik ben nooit in een concentratiekamp geweest. De nazi's namen mij wel gevangen en straften mij. Dat neemt niet weg dat ik een bedrieger ben.'' Haast dertig jaar lang hield de Catalaan Enric Marco (84) vol dat hij een overlevende was van het kamp Mauthausen in Oostenrijk.



Als voorzitter van de vereniging ,,Vrienden van Mauthausen'' reisde Marco al die jaren doorheen heel Spanje om lezingen te geven over zijn ervaringen. In januari sprak hij nog voor het Spaanse parlement, waar een aangrijpende herdenking van zestig jaar bevrijding werd gehouden.

Benito Bermejo kwam het bedrog op het spoor. De historicus had verschillende tegenstrijdigheden in Marco's verhaal ontdekt. ,,Zijn ervaringen strookten niet met de historische feiten'', zei Bermejo. ,,Hij zei bijvoorbeeld dat hij in 1941 in Marseille aan de Gestapo werd overgedragen. Maar Marseille was toen geen bezet gebied.'' Ook echte overlevenden hadden al langer hun twijfels. Marco had nooit veel details weten te vertellen over zijn kampervaringen.

,,De leugen begon in 1978'', biechtte Enric Marco woensdag uiteindelijk op. ,,Ik had de indruk dat ik zo meer aandacht kreeg voor het lijden van zoveel mensen die in een nazikamp hadden gezeten.'' De Spaanse ex-gevangenen zijn alleszins woedend om het bedrog en vinden dat Marco een ,,verrader'' is die ,,de nagedachtenis van de doden heeft beledigd.''

(iro)


13/05/2005 (iro)

©Copyright De Standaard