PDA

Bekijk Volledige Versie : Ophef over dure euro is 'storm in glas water'



Bofko
15-05-05, 20:18
HILVERSUM - De ophef over de vermeende ondergewaardeerde gulden bij de omwisseling in de euro wordt door economen betiteld als "een storm in een glas water" en "een onzinnige discussie". De initiatiefnemers van de actiegroep www.wisselverlies.nl , C. Bakker en A. ten Dam, hielden zondag in het televisieprogramma Buitenhof opnieuw een pleidooi voor schadevergoeding.
Zij beweren dat veel Nederlanders vermogensverlies hebben geleden, omdat de gulden te goedkoop in de euro is opgegaan. Het tweetal zei zondag al 6.000 sympathisanten te hebben die bereid zouden zijn 50 euro per persoon te betalen om hen te helpen bij de actie tegen de staat.
Algemeen econoom A. Heertje, onder meer bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, begrijpt de onderliggende emoties wel. "We zijn bij de invoering van de euro bij de neus genomen. De prijzen zijn fors gestegen. Maar dat heeft niets te maken met de conversiekoers."
Monetair econoom D. Smant van de Erasmus Universiteit Rotterdam, noemt de discussie onzinnig, aangezien ook schulden tegen dezelfde 'lage' koers zijn omgezet. De Delftse hoogleraar economie A. Kleinknecht constateert dat het onmogelijk is vast te stellen of er schade is geleden en hoe hoog die zou zijn. "Bovendien is zo'n vergoeding een sigaar uit eigen doos. Want de staat kan alleen bij de eigen burgers zelf het geld verhalen voor deze eventuele schadevergoeding."

nu.nl

Max Stirner
15-05-05, 20:27
Het was echt lachwekkend om te zien, bij Buitenhof.

Die twee zeurpieten begrepen gewoon niet dat als je alles door 2 deelt (lonen, prijzen, schulden, tegoeden etc) het effect hetzelfde is als dat je alles door 2,2 deelt..........het kwartje viel niet.

Tomas
15-05-05, 20:34
Geplaatst door Max Stirner
Het was echt lachwekkend om te zien, bij Buitenhof.

Die twee zeurpieten begrepen gewoon niet dat als je alles door 2 deelt (lonen, prijzen, schulden, tegoeden etc) het effect hetzelfde is als dat je alles door 2,2 deelt..........het kwartje viel niet.

Ik weet ook wel dat er niks meer aan te doen is, maar het maakt wel degelijk uit of de wisselkoers realistisch is gekozen of niet ten tijde van de overgang. Nederland heeft dan namelijk als land teweinig of teveel euro's gekregen van europa. En ik vermoed te weinig. En dat hebben we gemerkt. Dat heeft nederland als geheel gewoon geld gekost. En daar kunnen we over treuren meer niet. Voor ieder inividu is het weer verschillend, ik denk dat de meeste huizenbezitters er een lichtelijk voordeel aan over hebben gehouden omdat hun schuld meestal groter is dan hun geldelijk bezit.

Bofko
15-05-05, 20:41
Geplaatst door Tomas
Ik weet ook wel dat er niks meer aan te doen is, maar het maakt wel degelijk uit of de wisselkoers realistisch is gekozen of niet ten tijde van de overgang. Nederland heeft dan namelijk als land teweinig of teveel euro's gekregen van europa. En ik vermoed te weinig. En dat hebben we gemerkt. Dat heeft nederland als geheel gewoon geld gekost. En daar kunnen we over treuren meer niet. Voor ieder inividu is het weer verschillend, ik denk dat de meeste huizenbezitters er een lichtelijk voordeel aan over hebben gehouden omdat hun schuld meestal groter is dan hun geldelijk bezit.

Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Iedereen in Nederland heeft er met zijn bezittingen en schulden mee te maken gehad.
Je zou nog kunnen zeggen dat we ondergewaardeerd zijn t.o.v het buitenland. Maar dat zou nu alweer rechtgetrokken moeten zijn door een toenemende export omdat onze producten voor buitenlanders relatief goedkoper zouden zijn geworden.

Tomas
15-05-05, 20:45
Geplaatst door Bofko
Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Iedereen in Nederland heeft er met zijn bezittingen en schulden mee te maken gehad.
Je zou nog kunnen zeggen dat we ondergewaardeerd zijn t.o.v het buitenland. Maar dat zou nu alweer rechtgetrokken moeten zijn door een toenemende export omdat onze producten voor buitenlanders relatief goedkoper zouden zijn geworden.

Het zou inderdaad gunstig moeten zijn geweest voor de export. Maar we hebben daar wel eerst voor moeten betalen. Uiteindelijk komt het wel weer goed. Maar het afdoen alsof het niks uitmaakt is wel onzin in mijn humble opinion.

Max Stirner
15-05-05, 21:08
Geplaatst door Tomas
Ik weet ook wel dat er niks meer aan te doen is, maar het maakt wel degelijk uit of de wisselkoers realistisch is gekozen of niet ten tijde van de overgang. Nederland heeft dan namelijk als land teweinig of teveel euro's gekregen van europa. En ik vermoed te weinig. En dat hebben we gemerkt. Dat heeft nederland als geheel gewoon geld gekost. En daar kunnen we over treuren meer niet. Voor ieder inividu is het weer verschillend, ik denk dat de meeste huizenbezitters er een lichtelijk voordeel aan over hebben gehouden omdat hun schuld meestal groter is dan hun geldelijk bezit.


Ik had begrepen dat de wisselkoers van de gulden tov andere EU-valuta al jaren vast lag voordat de euro daadwerkelijk werd ingevoerd.

Ik blijf het idee houden dat het gewoon gezeur is van mensen die niet begrijpen door wie ze daadwerkelijk belazerd zijn na de invoering van de euro - namelijk door het bedrijfsleven en vooral de horeca.

Tomas
15-05-05, 21:10
Geplaatst door Max Stirner
Ik had begrepen dat de wisselkoers van de gulden tov andere EU-valuta al jaren vast lag voordat de euro daadwerkelijk werd ingevoerd.

Ik blijf het idee houden dat het wel gewoon gezeur is van mensen die niet begrijpen door wie ze daadwerkelijk belazerd zijn na de invoering van de euro - namelijk door het bedrijfsleven en vooral de horeca.

Dat laatste is ook waar. Maar dat de koers al vastlag voor de invoering van de euro is wederom geen bewijs dat de koers een juiste koers was.

Wizdom
15-05-05, 21:18
Geplaatst door Max Stirner
Het was echt lachwekkend om te zien, bij Buitenhof.

Die twee zeurpieten begrepen gewoon niet dat als je alles door 2 deelt (lonen, prijzen, schulden, tegoeden etc) het effect hetzelfde is als dat je alles door 2,2 deelt..........het kwartje viel niet.

Die olie prijs en alle aan gerelateerde shit is anders wel 20 % duurder geworden omdat de gulden werd ondergewaardeerd... Dan heb ik het nog niet eens over de prijzen waar voor elke gulden gewoon een euro werd neergezet.... Dan heb je het al gauw over 50%...

Verder heeft het kabinet Balkenende goed zijn best gedaan om de burgers van dit land extra te straffen door de piramide van boven goed vet te mesten en de piramide van beneden goed op dieet te zetten...

En dan heb ik nog niet eens over het loslaten van de huren, de gemeentelijke belastingen die met soms 7 tot 10 % tegelijk omhoog zijn gegaan, het openbaar vervoer, het water, de ziekenfondspremies, de parkeer prijzen, de boetes, de leges... en ga zo maar door...

Je zou je toch onderhand afvragen waar al dat geld blijft.... Dat weten we dus nu onderhand wel want sommige heren daarboven op de piramide vinden dat ze te weinig verdienen en sommige bedrijven vinden dat ze te weinig winst maken....

Allemaal ZakkenVullers zijn het...

Tomas
15-05-05, 21:24
Geplaatst door Wizdom
Die olie prijs en alle aan gerelateerde shit is anders wel 20 % duurder geworden omdat de gulden werd ondergewaardeerd...

De euro is echter sinds de introductie ook weer ruim 10% gestegen tov de dollar, dus dat gaat niet meer op.

Maar wat anders is dat het mij iedere keer weer zo verbaast dat jij als zulk een vroom man zo gefixeerd bent op geld.

Max Stirner
15-05-05, 21:26
Geplaatst door Wizdom
Die olie prijs en alle aan gerelateerde shit is anders wel 20 % duurder geworden omdat de gulden werd ondergewaardeerd... Dan heb ik het nog niet eens over de prijzen waar voor elke gulden gewoon een euro werd neergezet.... Dan heb je het al gauw over 50%...

Verder heeft het kabinet Balkenende goed zijn best gedaan om de burgers van dit land extra te straffen door de piramide van boven goed vet te mesten en de piramide van beneden goed op dieet te zetten...

En dan heb ik nog niet eens over het loslaten van de huren, de gemeentelijke belastingen die met soms 7 tot 10 % tegelijk omhoog zijn gegaan, het openbaar vervoer, het water, de ziekenfondspremies, de parkeer prijzen, de boetes, de leges... en ga zo maar door...

Je zou je toch onderhand afvragen waar al dat geld blijft.... Dat weten we dus nu onderhand wel want sommige heren daarboven op de piramide vinden dat ze te weinig verdienen en sommige bedrijven vinden dat ze te weinig winst maken....

Allemaal ZakkenVullers zijn het...


Ken je vijand...... :student:

Dat is dus niet de euro, maar de slimmerikken die de invoering van die munt hebben aangegrepen om ons een oor aan te naaien....

mark61
15-05-05, 21:31
Geplaatst door Tomas
Ik weet ook wel dat er niks meer aan te doen is, maar het maakt wel degelijk uit of de wisselkoers realistisch is gekozen of niet ten tijde van de overgang. Nederland heeft dan namelijk als land teweinig of teveel euro's gekregen van europa. En ik vermoed te weinig. En dat hebben we gemerkt. Dat heeft nederland als geheel gewoon geld gekost. En daar kunnen we over treuren meer niet. Voor ieder inividu is het weer verschillend, ik denk dat de meeste huizenbezitters er een lichtelijk voordeel aan over hebben gehouden omdat hun schuld meestal groter is dan hun geldelijk bezit.

Wat jij en niemand schijnt te weten of te begrijpen is dat de koers van de gulden al jaren en jaren vastlag in het EMS, de zogeheten 'slang'.

Verder is de euro in werkelijkheid één jaar eerder ingevoerd dan iedereen denkt, dus één jaar voor de uitgifte van de biljetten. Dus op dat moment is a) de koers tov van de andere Europese munten vastgelegd en b) de koers tov van alle andere munten in de wereld bepaald. Dat tweede is natuurlijk een momentopname.

b) kan gevolgen hebben voor de 'duurte' aangezien door onderwaardering van de gulden geïmporteerde goederen duurder worden. Tegelijkertijd stimuleert het de export, en daarom is het ook gedaan, om Duitsland, onze belangrijkste handelspartner, een loer te draaien. Er was destijds wel enige discussie over onder deskundigen en dat stond ook gewoon in de krant. Dat de meeste mensen de krant niet lezen is hun schuld.

Dit alles heeft niets maar dan ook niets te maken met het feit dat veel ondernemers hun kans schoon zagen om in de verwarring de prijzen te verhogen. Deze twee dingen hebben echt niets met elkaar te maken.

Intussen is de dollar gigantisch gedaald, waardoor o.a. het effect van de prijsstijging van olie hier enorm is gedempt. In Amerika hebben ze daar veel meer last van. Verder spenderen mensen minstens de helft van hun inkomen aan woonlasten en vaste kosten, die niet gestegen zijn bij de invoering van de euro, of in ieder geval niet ten gevolge van de euro.

mark61
15-05-05, 21:33
Geplaatst door Tomas
Dat laatste is ook waar. Maar dat de koers al vastlag voor de invoering van de euro is wederom geen bewijs dat de koers een juiste koers was.

Nee, maar het bewijst wel dat de invoering van de euro niets te maken heeft met de prijsstijgingen. Die vonden namelijk niet plaats op 1-1-2001, maar op 1-1-2002.

Max Stirner
15-05-05, 21:36
Geplaatst door Tomas
Dat laatste is ook waar. Maar dat de koers al vastlag voor de invoering van de euro is wederom geen bewijs dat de koers een juiste koers was.


Wat is `juist` in dit verband?

Bovendien, zoals Bofko al zei, de heilige kapitalistische wetten leren ons dat alles vanzelf weer in evenwicht wordt gebracht...... :usa:

mark61
15-05-05, 21:37
Geplaatst door Wizdom
Die olie prijs en alle aan gerelateerde shit is anders wel 20 % duurder geworden omdat de gulden werd ondergewaardeerd... Dan heb ik het nog niet eens over de prijzen waar voor elke gulden gewoon een euro werd neergezet.... Dan heb je het al gauw over 50%...

Nee. Ten eerste is het vaststellen van onderlinge wisselkoersen tot op zekere hoogte natte vingerwerk; de Europese munten zijn al minstens 30 jaar aan elkaar gekoppeld. Als de gulden voor 2,00 in de euro had moeten opgaan is dat niet meer dan 10%, en zeker geen 20%.

De olieprijs is intussen inderdaad gigantisch gestegen, maar dat heeft geopolitieke oorzaken. Waarvoor was de VS ook alweer Irak binnengevallen?

Omdat de dollar intussen gigantisch is gekelderd was de prijsstijging van olie in de eurolanden veel minder hoog dan daarbuiten.

Tomas
15-05-05, 21:37
Geplaatst door mark61
Nee, maar het bewijst wel dat de invoering van de euro niets te maken heeft met de prijsstijgingen. Die vonden namelijk niet plaats op 1-1-2001, maar op 1-1-2002.

De slang en de emu is een opmaat geweest naar de euro, en daarom heeft de euro er wel wat mee te maken. Maargoed, of we nu een ander economisch klimaat zouden hebben gehad als de koers gunstiger voro ons was geweest valt te betwijfelen. Ik beweer slechts dat et onzin is om te beweren dat de hoogte van de wisselkoers niet uitmaakt. Of je nu alles door 2 of 2,5 deelt maakt wel uit. We zijn namelijk een onderdeel van europa en de wisselkoers bepaalde ons aandeel in de euro-koek.

mark61
15-05-05, 21:38
Geplaatst door Max Stirner
Wat is `juist` in dit verband?

'Juist' is in dit verband 'dicht in de buurt van de bestaande verhoudingen tussen de Europese valuta's (EMS)', en dat is weer gebaseerd op het vertrouwen van de internationale financiële wereld in de NL economie en het NL financiële beleid. Dat nu dus niet meer bestaat.

Tomas
15-05-05, 21:41
Geplaatst door Max Stirner
Wat is `juist` in dit verband?

Bovendien, zoals Bofko al zei, de heilige kapitalistische wetten leren ons dat alles vanzelf weer in evenwicht wordt gebracht...... :usa:

Ook dat is waar, dat gebeurt b.v. ook als nederland 100 miljard euro over zou schrijven naar italie voor de lol. Maar ik denk dat dat om een of andere reden niet geheel zonder ophef zal gebeuren.

mark61
15-05-05, 21:41
Geplaatst door Tomas
De slang en de emu is een opmaat geweest naar de euro, en daarom heeft de euro er wel wat mee te maken. Maargoed, of we nu een ander economisch klimaat zouden hebben gehad als de koers gunstiger voro ons was geweest valt te betwijfelen. Ik beweer slechts dat et onzin is om te beweren dat de hoogte van de wisselkoers niet uitmaakt. Of je nu alles door 2 of 2,5 deelt maakt wel uit. We zijn namelijk een onderdeel van europa en de wisselkoers bepaalde ons aandeel in de euro-koek.

Dat is zo, maar dat is niet waar de mensen boos over zijn. De mensen zijn boos over de prijsstijgingen. Die hebben NIETS met de 'ingangswaarde' van de gulden te maken. Theoretisch zouden Chinese en Japanse produkten duurder zijn geworden, maar die dalen al jaren in prijs. In het Chinese geval omdat ze worden afgerekend in (dalende) dollars, danwel in yüan, die gekoppeld is aan de dollar.

Wizdom
15-05-05, 21:44
Geplaatst door Max Stirner
Wat is `juist` in dit verband?

Bovendien, zoals Bofko al zei, de heilige kapitalistische wetten leren ons dat alles vanzelf weer in evenwicht wordt gebracht...... :usa:

De 'heilige kapitalistische wetten' bestaan maar ten dele, de overige deel wordt bepaald door 'normen en waarden'... als je die niet hebt hou je alleen nog de Wet van de Jungle over en dat hebben we bijvoorbeeld in door bugeroorlog geteisterde landen als Somalie (denk aan AHA...)

Ik dacht toch niet dat we die kant op moesten want dan krijgt +/- 10% van de bevolking 90% van de welvaart en de overige 90% van de bevolking de resterende 10% van de welvaart zoals in bijvoorbeeld pak hem beet Birma of een van die andere dictatoriale Wet van de Jungle regimes...

Arvid
15-05-05, 21:52
Wat ik niet snap is waarom, ondanks de flink gedaalde dollar, prijzen van studieboeken echt gigantisch zijn gestegen. Kun je nagaan hoe erg die prijzen zouden zijn als de dollar zou zijn gestegen!!

Max Stirner
15-05-05, 22:03
Geplaatst door Wizdom
De 'heilige kapitalistische wetten' bestaan maar ten dele, de overige deel wordt bepaald door 'normen en waarden'... als je die niet hebt hou je alleen nog de Wet van de Jungle over en dat hebben we bijvoorbeeld in door bugeroorlog geteisterde landen als Somalie (denk aan AHA...)

Ik dacht toch niet dat we die kant op moesten want dan krijgt +/- 10% van de bevolking 90% van de welvaart en de overige 90% van de bevolking de resterende 10% van de welvaart zoals in bijvoorbeeld pak hem beet Birma of een van die andere dictatoriale Wet van de Jungle regimes...


Het was een grapje in feite.

Ik bedoelde meer de economische wetmatigheden van vraag en aanbod: als de NL'se munt is ondergewaardeerd, zijn onze producten goedkoop, stijgt de export, stijgt de vraag naar arbeid, stijgen de lonen......en alles is weer OK.... :blowen:

Wide-O
16-05-05, 07:55
Geplaatst door mark61
Omdat de dollar intussen gigantisch is gekelderd was de prijsstijging van olie in de eurolanden veel minder hoog dan daarbuiten.

Grappig genoeg is bij VS bondgenoot UK het bijzonder onrustig wegens de benzineprijzen. Aangekondigde protestmarsen, stakingen bij de "hauliers"... Bijna 1 pond voor een litertje :watte?:

Is de koers gulden/euro erg anders geweest dan de koers gulden/ECU overigens ? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

mark61
16-05-05, 20:08
Geplaatst door Wide-O
Grappig genoeg is bij VS bondgenoot UK het bijzonder onrustig wegens de benzineprijzen. Aangekondigde protestmarsen, stakingen bij de "hauliers"... Bijna 1 pond voor een litertje :watte?:

Is de koers gulden/euro erg anders geweest dan de koers gulden/ECU overigens ? Kan ik me nauwelijks voorstellen.

Jawel, men schat dat hij 10 % is gedevalueerd. Beetje geheimzinnig overleg was dat destijds.