PDA

Bekijk Volledige Versie : Gevaarljkste boeken? Heb jij een top 3?



tr_imparator
16-05-05, 13:51
De gevaarlijkste boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte
ESSAY

'Meedogenloze inventarisatie van wreedheden'

Door: Leon Heuts

Filosofie Magazine vroeg aan veertien filosofen om een top-drie van de meest gevaarlijke boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte, plus een motivatie. Een illuster gezelschap van academici, schrijvers en journalisten selecteerden een zo mogelijk nog bontere lijst aan boektitels. Daaruit is een top-vijf samengesteld. De winnaar: Het begrip politiek van de Duitse rechtsgeleerde Carl Schmitt.


'Inzake de moraal heeft tot nu toe het instinct, of zoals de christenen het noemen "het geloof", of zoals ik het noem "de kudde", gezegevierd.' Waarom is Friedrich Nietzsche - het citaat is afkomstig uit zijn werk Voorbij Goed en Kwaad - het archetype van een gevaarlijk denker? Een eerste verklaring luidt: zijn meedogenloosheid. Het was niet voldoende om de westerse cultuur zenuwzwakte en kuddegedrag in de schoenen te schuiven - onze tekortkomingen moesten bovendien op meedogenloze wijze op allerlei mogelijke manieren worden getoond.
Het plan om een lijst samen te stellen van de gevaarlijkste boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte ontstond voor de moord op cineast Theo van Gogh. Na de moord speelde even de vraag of het verstandig was het onderzoekje te publiceren. Hebben we wel behoefte aan gevaarlijke gedachten? Is het niet eerder tijd voor een geluid van saamhorigheid, dialoog, nuancering, redelijkheid? Friedrich Nietzsche zou daarom gelachen hebben. Meedogenloos zou hij de spot hebben gedreven met de bibberende angst van de Nederlandse kleinburger om - als het even zwaar weer is - bij elkaar te kruipen, en, onder de valse schijn van saamhorigheid en gedeelde waarden en normen, de vinger te wijzen naar de boze buitenwereld. Terwijl we het zelf natuurlijk zo goed voor hebben met de wereld… Medeleven? Redelijkheid? Daarin schuilt juist het grootste kwaad!

Wat is een gevaarlijk boek? De vraagstelling aan de filosofen die door Filosofie Magazine zijn benaderd - academici, schrijvers en journalisten - geeft al iets aan over wat gevaarlijk zou moeten zijn. Het moesten niet zo maar haatboeken zijn die je achteloos terzijde kunt schuiven. Het moesten boeken zijn die we als Verlichte democraten, beschaafde mensen behept met een goede smaak, liever niet willen lezen maar die we ook niet kunnen negeren. Sterker nog: het zou gevaarlijk zijn om ze te negeren omdat ze iets openbaren over de menselijke natuur, of over de hedendaagse cultuur, dat alleen maar gaat wringen als het wordt ontkend. Kan onze beschaving haar tekortkomingen aan? Kunnen wij accepteren dat wat wij 'Verlichting' noemen, soms een gordijn blijkt waarachter een onverdroten hang schuilgaat naar religieus fanatisme, morele superioriteit, conditionering, perversiteit, et cetera? Of, andersom, durven we werkelijk de consequenties van de moderniteit te dragen - het atheïsme en gebrek aan een absolute zin?

(...) http://www.filosofiemagazine.nl/artikelDetail.lasso?ID=2557&-session=NTses:BD5C226EE631F784DA1816BE7BB53437

TOP 5


1. Het begrip politiek, Carl Schmitt
Pijnlijk citaat: '"Mensheid" is een bijzonder bruikbaar ideologisch instrument van imperialistische expansie en in zijn ethisch-humanitaire vorm een speciaal voertuig voor economisch imperialisme.'
In Het begrip politiek schetst visionair Carl Schmitt de voorwaarde voor politiek. Die voorwaarde is het bestaan van een vijand en de mogelijkheid van een conflict. Liberale pogingen om het conflict af te schaffen, schaffen in feite de politiek af. Maar nog erger: liberale, democratische landen menen het morele gelijk aan hun zijde te hebben, en voeren oorlogen in naam van 'de mensheid', of zelfs 'de vrede' - juist daardoor worden die oorlogen steeds meer onbeheersbaar en onmenselijker. Onmisbaar essay voor wie wil weten waarom in Irak naar schatting honderdduizend burgerdoden zijn gevallen, in naam van de mensenrechten.
Leestip: De Nederlandse vertaling (Boom, 2001) is goed leesbaar zonder al te veel voorkennis (met verhelderende inleiding).

2. De Staat, Plato
Pijnlijk citaat: 'Vertel dan maar eens, mijn beste vriend, hoe een democratie ontstaat. Dat ze voortvloeit uit de tirannie, is wel zeker.'
De titel De Staat is misleidend; De Staat is eigenlijk een studie naar de morele gezondheid van de ziel. Maar omdat die ziel slechts kan functioneren in een rechtvaardige samenleving, ontwerpt Plato een ideale staat, die volgens vele interpretatoren wordt gezien als een blauwdruk van totalitarisme - en volgens anderen overigens als een ironisch commentaar op het decadente Athene. Antidemocraat Plato ontwerpt het idee van een communitaire heersende klasse, het afzien van privé-bezit, het ontkennen van familiebanden, en een centraal gecontroleerde eugenetisch fokprogramma.
Leestip: De Nederlandse vertaling van Gerard Koolschijn Constitutie (Atheneaum, 1991) is zeer prettig leesbaar. Gerard Koolschijns Plato. De strijd tegen het democratisch beest (Ooievaar,1990) biedt verder houvast in de zee van interpretaties.

3. Voorbij goed en kwaad, Friedrich Nietzsche
Pijnlijk citaat: 'Veracht wordt de laffe, angstige, kleinmoedige, geborneerd om nuttigheid bezorgde mens; en ook de wantrouwige met zijn bevangen blik, de zich vernederende, het hondse type mens dat zich laat mishandelen, de bedelende flikflooier en vooral de leugenaar: - in hun hart geloven alle aristocraten dat het gewone volk leugenachtig is.'
Nietzsche trekt fel van leer tegen de moderne wetenschappen, de moderne kunsten en de moderne politiek. Begrippen als 'wetenschappelijke objectiviteit'. 'sympathie' en 'ethische verantwoordelijkheid' worden tot hun werkelijke oorsprong herleid: de wil tot macht. 'Goed' en 'kwaad' analyseert Nietzsche als een valse dichotomie, in stand gehouden door de kuddegeest van christendom en humanisme.
Leestip: Voorbij goed en kwaad is ook in het Nederlands (Arbeiderspers, 2004) een feest om te lezen, maar lastig te interpreteren. Wie Nietzsche goed wil leren kennen, leze Nietzsche, een biografie van zijn denken, van Rüdiger Safranski (Atlas, 2000).

4. Het communistisch manifest, Karl Marx en Friedrich Engels
Pijnlijk citaat: 'Maar de bourgeoisie heeft niet alleen de wapens gesmeed die haar de dood brengen; zij heeft ook de mannen geteeld die deze wapens zullen hanteren — de moderne arbeiders, de proletariërs.'
Is deze oproep aan alle proletariërs wereldwijd, aan de vooravond van het revolutiejaar 1848, om zich te verenigen achterhaald? Is de communistische revolutie gestorven in de wrede kampen van de Goelag? Alterglobalisten putten er nog steeds inspiratie uit, en voeren aan dat het wereldkapitalisme en de vrije markt oorzaken zijn van crisissen van een ongekende vernietigingskracht. Anderen zien in de vrije markt juist de enige mogelijkheid tot mondiale pacificatie.
Leestip: Het communistisch manifest is meer strijdschrift dan filosofieboek, en niet moeilijk om te lezen. Nederlandse vertalingen circuleren op het internet: www.marxists.org

5. Geschiedenis van de seksualiteit 1; De wil tot weten Michel Foucault.
Pijnlijk citaat: 'De macht krijgt toegang tot het lichaam, niet zozeer door te dreigen met doodslag als wel door het leven in beheer te nemen.'
Foucault beschrijft hoe de moderne mens is gaan geloven in een 'authentiek zelf'. Sleutelrol in deze moderne identiteit is weggelegd voor de seksualiteit. Maar Foucault, kritisch structuralist, gelooft niet in een dergelijke 'puurheid'. Het individu is in eerste instantie een product van taal, geschiedenis en sociale structuren. De zoektocht naar een oorspronkelijke natuur is volgens Foucault een vorm van disciplinering, van een verdere inkapseling in de 'microfysica van de macht' door de menswetenschappen en de psychoanalyse. In De wil tot weten ontwikkelt Foucault zijn beroemd geworden begrip biomacht (zie citaat).
Leestip: Het boek is niet eenvoudig. Toegankelijkere inleidingen in het werk van Foucault zijn een biografie van Didier Eribon (Michel Foucault. Een biografie).

taouanza
16-05-05, 14:11
Gevaarlijk weet ik niet maar ik heb wel eens een nachtmerrie gehad van een kinderboek.
Ik liep stage op een peuterspeelzaal toen een leidster voorlas uit een boek. Het ging over een jongetje die met tien knuffeldieren in bed lag en niet kon slapen omdat het te druk was in bed.
Hij gooide ze er een voor een uit
Eerst had hij 10 beesten
toen 9
toen 8
toen 7
(kan je tot tien tellen of moet ik doorgaan?

Hij had oa een beer, een leeuw, een krokodil
Nou toen ik die nacht ging slapen droomde ik dat ik echte beesten uit mijn bed moest duwen. Ze waren echt en ze stonken ook echt.
En ik duwde ze van me bed af en de bruine beer sprong er gewoon weer op en hij was zwaar en hij stonk en de leeuw was eng.
brrrrrr

tr_imparator
16-05-05, 14:16
Geplaatst door taouanza
Gevaarlijk weet ik niet maar ik heb wel eens een nachtmerrie gehad van een kinderboek.
Ik liep stage op een peuterspeelzaal toen een leidster voorlas uit een boek. Het ging over een jongetje die met tien knuffeldieren in bed lag en niet kon slapen omdat het te druk was in bed.
Hij gooide ze er een voor een uit
Eerst had hij 10 beesten
toen 9
toen 8
toen 7
(kan je tot tien tellen of moet ik doorgaan?

Hij had oa een beer, een leeuw, een krokodil
Nou toen ik die nacht ging slapen droomde ik dat ik echte beesten uit mijn bed moest duwen. Ze waren echt en ze stonken ook echt.
En ik duwde ze van me bed af en de bruine beer sprong er gewoon weer op en hij was zwaar en hij stonk en de leeuw was eng.
brrrrrr

Oo wat ben ik blij dat ik zo laat met school begonnen ben, geen peuterspeelzaal, geen kleuterschool..just at groep 3 wanneer ik bijna 7 was..tegenwoordig vind men nodig dat kinderen al 3 jaar met school beginnen, en kan je ook niet ergens anders inschrijven, anders dan dat je geadviseerd wordt..(ik bedoel dus, cito--> middelbare school, en die hele shit eromheen). Met andere woorden je toekomst wordt al op 12 jarige leeftijd vastgesteld. :moe:

taouanza
16-05-05, 14:21
Geplaatst door tr_imparator
Oo wat ben ik blij dat ik zo laat met school begonnen ben, geen peuterspeelzaal, geen kleuterschool..just at groep 3 wanneer ik bijna 7 was..tegenwoordig vind men nodig dat kinderen al 3 jaar met school beginnen, en kan je ook niet ergens anders inschrijven, anders dan dat je geadviseerd wordt..(ik bedoel dus, cito--> middelbare school, en die hele shit eromheen). Met andere woorden je toekomst wordt al op 12 jarige leeftijd vastgesteld. :moe:

Ik was 22 ik liep stage.
Maar ik begrijp wat je bedoelt en ik heb het ook niet mee eens.
Het is alleen maar nuttig voor onderzoekers die dure rapporten kunnen schrijven.

tr_imparator
16-05-05, 14:32
Geplaatst door taouanza
Ik was 22 ik liep stage.
Maar ik begrijp wat je bedoelt en ik heb het ook niet mee eens.
Het is alleen maar nuttig voor onderzoekers die dure rapporten kunnen schrijven.

allochtonen zitten meestal op een zwarte school in een achterstandschool in achterstandwijk -- een koe van een leraar geeft een laag advies, gebaseerd op de achterstanden die een leerling heeft --die is bindend -- vervolgens wordt het niet mogelijk gemaakt om hoger op te komen -- achterstand blijft, omdat goed onderwijs uitblijft -- en dan zeuren dat allochtonen slecht presteren -- klereplan lijkt het wel

Ik heb vorige week bezwaar geschreven tegen het basisschooladvies van een kennis van me..ik wordt geroepen voor een gesprek bij de stadsdeelkantoor..een gesprek met een ene junk, hoofd openbaar onderwijs a.i slotervaart..

Ik denk dat ik een brief ga schrijven met de mededeling dat ik geen gesprek wil en dat ik alles schriftelijk wil, zodat ik ermee ook naar de rechter kan stappen ofzo...soms komt men er met een smoes en een lach ervan af..dit keer helaas niet :fpuh:

Maar om ff ontopic te blijven:



Het moesten boeken zijn die we als Verlichte democraten, beschaafde mensen behept met een goede smaak, liever niet willen lezen maar die we ook niet kunnen negeren. Sterker nog: het zou gevaarlijk zijn om ze te negeren omdat ze iets openbaren over de menselijke natuur, of over de hedendaagse cultuur, dat alleen maar gaat wringen als het wordt ontkend. Kan onze beschaving haar tekortkomingen aan? Kunnen wij accepteren dat wat wij 'Verlichting' noemen, soms een gordijn blijkt waarachter een onverdroten hang schuilgaat naar religieus fanatisme, morele superioriteit, conditionering, perversiteit, et cetera? Of, andersom, durven we werkelijk de consequenties van de moderniteit te dragen - het atheïsme en gebrek aan een absolute zin?


ben benieuwd naar reacties :)

Simon
16-05-05, 14:37
Tja een gevaarlijk boek. Er staan natuurlijk alleen boeken bij die toch wel een zeer hoge waardering hebben gekregen in de loop der tijd. Ik vind het vooral gevaarlijk wat sommigen met die ideeën gedaan hebben. Op zich zijn die boeken heel leerzaam en ze zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. 'Voorbij goed en kwaad' is een boek waar ik bijvoorbeeld behoorlijk door geraakt ben geweest. Maar het zou ook ongezond zijn om een boek daarom te vermijden en dit denken over de natuur van de mens verre van je te houden.

tr_imparator
16-05-05, 14:47
Geplaatst door Simon
Tja een gevaarlijk boek. Er staan natuurlijk alleen boeken bij die toch wel een zeer hoge waardering hebben gekregen in de loop der tijd. Ik vind het vooral gevaarlijk wat sommigen met die ideeën gedaan hebben. Op zich zijn die boeken heel leerzaam en ze zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. 'Voorbij goed en kwaad' is een boek waar ik bijvoorbeeld behoorlijk door geraakt ben geweest. Maar het zou ook ongezond zijn om een boek daarom te vermijden en dit denken over de natuur van de mens verre van je te houden.

De teloorgang van de westerse beschaving. Kunnen westerlingen denken? (sarcastisch bedoeld)

een zeer genuanceerde reactie. Die boeken zijn inderdaad heel erg leerzaam, en zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. :duim:

Soms moeten we in de 'geschiedenis' duiken, om hedendaagse problemen op te lossen..had eigenlijk een wat openere reactie verwacht..vooral van jou :D

taouanza
16-05-05, 14:49
Geplaatst door Simon
Tja een gevaarlijk boek. Er staan natuurlijk alleen boeken bij die toch wel een zeer hoge waardering hebben gekregen in de loop der tijd. Ik vind het vooral gevaarlijk wat sommigen met die ideeën gedaan hebben. Op zich zijn die boeken heel leerzaam en ze zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. 'Voorbij goed en kwaad' is een boek waar ik bijvoorbeeld behoorlijk door geraakt ben geweest. Maar het zou ook ongezond zijn om een boek daarom te vermijden en dit denken over de natuur van de mens verre van je te houden.

waarom zou je het vermijden?
Hoe kom je daar nou bij. Echt typisch zwartwit denken van verlichte geesten.:wtf:

Simon
16-05-05, 14:50
Geplaatst door tr_imparator
De teloorgang van de westerse beschaving. Kunnen westerlingen denken? (sarcastisch bedoeld)

een zeer genuanceerde reactie. Die boeken zijn inderdaad heel erg leerzaam, en zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. :duim:

Soms moeten we in de 'geschiedenis' duiken, om hedendaagse problemen op te lossen..had eigenlijk een wat openere reactie verwacht..vooral van jou :D

Dus je vindt mijn reactie zeer genuanceerd maar niet open? Wat bedoel je daar mee?

taouanza
16-05-05, 14:50
Geplaatst door tr_imparator
De teloorgang van de westerse beschaving. Kunnen westerlingen denken? (sarcastisch bedoeld)

een zeer genuanceerde reactie. Die boeken zijn inderdaad heel erg leerzaam, en zetten je voor het blok omdat je met jezelf geconfronteerd wordt. :duim:

Soms moeten we in de 'geschiedenis' duiken, om hedendaagse problemen op te lossen..had eigenlijk een wat openere reactie verwacht..vooral van jou :D

Ik heb het stuk gelezen.
Ik herken heel veel van mij eigen gedachtes.
Jammer dat ik geen dr voor mij naam heb dan blijf ik dom en stomzinnig tot iemand met een titel het zelfde zegt.:moe:

Simon
16-05-05, 14:52
Geplaatst door taouanza
waarom zou je het vermijden?
Hoe kom je daar nou bij. Echt typisch zwartwit denken van verlichte geesten.:wtf:

Jij moet echt eens een cursus volgen: "helder formuleren". Want meestal is er geen touw aan vast te knopen wat je nu eigenlijk bedoelt. En dat is toch wel de basis van iedere discussie.

taouanza
16-05-05, 14:55
Geplaatst door Simon
Jij moet echt eens een cursus volgen: "helder formuleren". Want meestal is er geen touw aan vast te knopen wat je nu eigenlijk bedoelt. En dat is toch wel de basis van iedere discussie.

Ik begrijp je vraag niet. Hoe je erbij komt.
Het laatste wat ik dacht is deze boeken te vermijden.
En jij begint over je kan die boeken niet vermijden.
Waarom zou je en wie stelt dat???

tr_imparator
16-05-05, 15:07
Geplaatst door taouanza
Ik begrijp je vraag niet. Hoe je erbij komt.
Het laatste wat ik dacht is deze boeken te vermijden.
En jij begint over je kan die boeken niet vermijden.
Waarom zou je en wie stelt dat???


Ik denk dat je die boeken niet kan vermijden omdat het de andere kant van de democratie, andere kant van vrijheid, andere kant van de beschaving, moderne mens, verlichte geest laat zien. Simon wil dit natuurlijk niet bekennen, dan wel het tegengestelde ontkennen.


Maar ik ben ook even de draad kwijt nu :tik:

Simon
16-05-05, 15:07
Geplaatst door taouanza
Ik begrijp je vraag niet. Hoe je erbij komt.
Het laatste wat ik dacht is deze boeken te vermijden.
En jij begint over je kan die boeken niet vermijden.
Waarom zou je en wie stelt dat???

O zo! Nou je zou die gedachte kunnen hebben omdat ze als 'gevaarlijk' genoemd worden. En omdat ze je behoorlijk in de war kunnen maken. Ik heb wel eens iemand die theologie wou gaan studeren en waar ik regelmatig leuke discussies mee had aangeraden om 'de ant-christ' van Nietszsche te lezen. Die persoon is geen theologie gaan studeren en vertelde mij een jaar later dat dat juist door dat boek kwam wat ik had aangeraden. Ik voelde mij daar toen wat schuldig over maar zij vond dat onzin omdat ze andere dingen was gaan doen die ze heel leuk vond.
Ik geloof ook wel dat die boeken in verkeerder handen misbruikt kunnen worden maar ja, die mensen die ze misbruiken zouden waarschijnlijk toch wel iets anders misbruiken?

Mark
16-05-05, 15:10
1) De Necronomicon
2) Het boek van Sinterklaas
3) Alle religieuze en communistische geschriften

:boos:

taouanza
16-05-05, 15:14
Geplaatst door Simon
O zo! Nou je zou die gedachte kunnen hebben omdat ze als 'gevaarlijk' genoemd worden. En omdat ze je behoorlijk in de war kunnen maken. Ik heb wel eens iemand die theologie wou gaan studeren en waar ik regelmatig leuke discussies mee had aangeraden om 'de ant-christ' van Nietszsche te lezen. Die persoon is geen theologie gaan studeren en vertelde mij een jaar later dat dat juist door dat boek kwam wat ik had aangeraden. Ik voelde mij daar toen wat schuldig over maar zij vond dat onzin omdat ze andere dingen was gaan doen die ze heel leuk vond.
Ik geloof ook wel dat die boeken in verkeerder handen misbruikt kunnen worden maar ja, die mensen die ze misbruiken zouden waarschijnlijk toch wel iets anders misbruiken?
Kijk je noemt nou een heel goede reden om die boeken niet te vermijden. Wat je opmerking eigenlijk nog onlogischer maakt.

Ik vond het vreemd dat het uberhaubt bij je op kwam.
Het is toch alleen maar goed om verschillende theorien te lezen en die te vergelijken. Je zal maar een boek lezen en denken dat je de waarheid heb gevonden. DAt is pas gevaarlijk.

tr_imparator
16-05-05, 15:16
Geplaatst door taouanza
Ik heb het stuk gelezen.
Ik herken heel veel van mij eigen gedachtes.
Jammer dat ik geen dr voor mij naam heb dan blijf ik dom en stomzinnig tot iemand met een titel het zelfde zegt.:moe:


hey niet zo negatief doen overjezelf..als iemand een hoge bewustheidsvermogen heeft ben jij dat wel :) dr??

Simon
16-05-05, 15:16
Geplaatst door tr_imparator
Ik denk dat je die boeken niet kan vermijden omdat het de andere kant van de democratie, andere kant van vrijheid, andere kant van de beschaving, moderne mens, verlichte geest laat zien. Simon wil dit natuurlijk niet bekennen, dan wel het tegengestelde ontkennen.


Maar ik ben ook even de draad kwijt nu :tik:

Oh nee hoor, dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben kind van mijn cultuur en daarom met christelijke normen en waarden opgevoed. Tegelijkertijd zie je ook dat je eigen cultuur hele andere waarden vertegenwoordigd die niet zo openlijk beleden worden. Als je bijvoorbeeld op school leert over de Grieken en de Romeinen dan staat dat in de sfeer van grote culturen waar we respect voor moeten hebben. Maar dat die culturen tegelijkertijd (zeker de Romeinse) iets fascistisch hebben dat leer je niet. En dat het fascisme van Hitler iets met je eigen cultuur te maken heeft (en wellicht met jezelf) dat leer je al helemaal niet. Maar juist daarom was het wel een verademing om Nietzsche te lezen.

tr_imparator
16-05-05, 15:26
Geplaatst door Mark
1) De Necronomicon
2) Het boek van Sinterklaas
3) Alle religieuze en communistische geschriften

:boos:


je moet een gelovige denker zijn om een goede besluit te nemen..:hihi:

tr_imparator
16-05-05, 15:28
Na de moord van van Gogh, was het een zelfs volgens beatrix een tijd voor samenhorigheid, dialoog, nuancering etc...


Hebben we wel behoefte aan gevaarlijke gedachten? Is het niet eerder tijd voor een geluid van saamhorigheid, dialoog, nuancering, redelijkheid? Friedrich Nietzsche zou daarom gelachen hebben. Meedogenloos zou hij de spot hebben gedreven met de bibberende angst van de Nederlandse kleinburger om - als het even zwaar weer is - bij elkaar te kruipen, en, onder de valse schijn van saamhorigheid en gedeelde waarden en normen, de vinger te wijzen naar de boze buitenwereld . Terwijl we het zelf natuurlijk zo goed voor hebben met de wereld… Medeleven? Redelijkheid? Daarin schuilt juist het grootste kwaad!

hoe sta je hier tegenover?

taouanza
16-05-05, 15:29
Geplaatst door tr_imparator
hey niet zo negatief doen overjezelf..als iemand een hoge bewustheidsvermogen heeft ben jij dat wel :) dr??

Dankje wel en je weet hoe ik over jou denk.;)

Maar elke keer als ik mijn mening geef noemen onze betweters mij dom en verbitterd.

tr_imparator
16-05-05, 15:39
Geplaatst door taouanza
Dankje wel en je weet hoe ik over jou denk.;)

Maar elke keer als ik mijn mening geef noemen onze betweters mij dom en verbitterd.

ik zeg toch dat sommige westerlingen( ik wil niet generaliseren) het denken verleerd zijn..they are ''paralyzed'' ..9 van de 10 keer begrijpen ze je niet omdat ze niet willen geloven dat jij het gewoon beter weet. Het wordt dan een zijspoor..je weet toch dat op de persoon spelen, wordt gebruikt omdat er geen argumenten meer zijn. Dan ben je dom enzo..een achterlijke moslim of weet ik het?

Simon
16-05-05, 15:45
Geplaatst door tr_imparator
Na de moord van van Gogh, was het een zelfs volgens beatrix een tijd voor samenhorigheid, dialoog, nuancering etc...



hoe sta je hier tegenover?

Tja in dat citaat van Nietzsche en wat hij in dat geval gezegd zou hebben kan ik mij niet zo vinden. Bekend is de annecdote dat hij huilend een oud en afgeleefd paard om de hals viel omdat deze zo verzwakt was. Dus gevoelens als compassie en medelijden kende hij echt wel. Maar daarnaast wilde hij de hypocrisie aan de kaak stellen in het denken die volgens hem de samenleving verzwakken. Dat deed hij door waarden en normen voor het voetlicht te brengen die volgens hem bij een gezonde vitale cultuur horen. Hij vond het christendom een omkeer van die waarden en daarmee een verzwakking van de westerse cultuur.

taouanza
16-05-05, 15:45
Geplaatst door tr_imparator
ik zeg toch dat sommige westerlingen( ik wil niet generaliseren) het denken verleerd zijn..they are ''paralyzed'' ..9 van de 10 keer begrijpen ze je niet omdat ze niet willen geloven dat jij het gewoon beter weet. Het wordt dan een zijspoor..je weet toch dat op de persoon spelen, wordt gebruikt omdat er geen argumenten meer zijn. Dan ben je dom enzo..een achterlijke moslim of weet ik het?

Harry Stroomer van de Universiteit van Leiden kwam een keer me toe tijdens de een tentoonstelling over de Amazighcultuur. Het viel meneer op dat ik geinteresseert was en nodigde uit op zijn werkkamer om verder te praten. Nadat meneer me helemaal had uitgehoord over mij leven gaf hij me een paar teksten om te vertalen.
Ik belde hem een keer op over de teksten en we raakte aan de praat over Marokko en de geschiedenis van Marokko ik ratelde en ratelde maar door en aan het eind vroeg meneer aan mij zeer verontwaardigd: Hoe weet jij dat allemaal?

Het voelde als een dolk!
Het was zo raar voor meneer dat een Marokkaanse iets wist over haar eigen geschiedenis.

Ik ben nooit meer terug gegaan.

Simon
16-05-05, 15:46
Geplaatst door taouanza
Maar elke keer als ik mijn mening geef noemen onze betweters mij dom en verbitterd.

Ik ben blij dat dit niet over mij gaat :)

Juliette
16-05-05, 15:48
Misschien niet de gevaarlijkste maar toch confronterend:

Platform - Michel Houellebecq
The Long Walk - Stephen King
The algebra of infinite justice - Arundhati Roy

tr_imparator
16-05-05, 15:52
Geplaatst door taouanza
Harry Stroomer van de Universiteit van Leiden kwam een keer me toe tijdens de een tentoonstelling over de Amazighcultuur. Het viel meneer op dat ik geinteresseert was en nodigde uit op zijn werkkamer om verder te praten. Nadat meneer me helemaal had uitgehoord over mij leven gaf hij me een paar teksten om te vertalen.
Ik belde hem een keer op over de teksten en we raakte aan de praat over Marokko en de geschiedenis van Marokko ik ratelde en ratelde maar door en aan het eind vroeg meneer aan mij zeer verontwaardigd: Hoe weet jij dat allemaal?

Het voelde als een dolk!
Het was zo raar voor meneer dat een Marokkaanse iets wist over haar eigen geschiedenis.

Ik ben nooit meer terug gegaan.

ja inderdaad een dolk in je rug, goed van je :) wat denkt hij wel?!! :ego:

taouanza
16-05-05, 16:01
Geplaatst door tr_imparator
ja inderdaad een dolk in je rug, goed van je :) wat denkt hij wel?!! :ego:

Of het andere uiterste dat je complimentjes krijgt om dat je Nederlands spreekt.

Een stagebegeleider belde me op en na een tijdje zei hij
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
-Dat kunt u toch niet vergelijken?

We maken een afspraak voor begeleidingsgesprek

Halverwege het gesprek:
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
:rolleyes:

AARDIG
16-05-05, 16:08
Geplaatst door taouanza
Of het andere uiterste dat je complimentjes krijgt om dat je Nederlands spreekt.

Een stagebegeleider belde me op en na een tijdje zei hij
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
-Dat kunt u toch niet vergelijken?

We maken een afspraak voor begeleidingsgesprek

Halverwege het gesprek:
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
:rolleyes:

Verschrikkelijk.
Docent: Wie is jouw icoon?
Kennis: Mijn ouders.
Docent: Meen je dat?
Kennis: Ja, hoezo?
Docent: Dat is niet zo gewoon bij buitenlanders.

:moe:

Of dat andere achterlijke zinnetje; "Jij bent niet zo." Denkende dat ze je complimenteren.

tr_imparator
16-05-05, 16:11
Geplaatst door taouanza
Of het andere uiterste dat je complimentjes krijgt om dat je Nederlands spreekt.

Een stagebegeleider belde me op en na een tijdje zei hij
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
-Dat kunt u toch niet vergelijken?

We maken een afspraak voor begeleidingsgesprek

Halverwege het gesprek:
-Wat spreek je goed Nederlands
- Tja ik ben hier geboren en opgegroeid
-Nou ik ken een stagaire die niet zo goed NEderlands spreekt
-Hoe lang is ze in Nederland?
- Denk twee jaar
:rolleyes:

:lol:

deze is ook geinig:

- vrijheid van meningsuiting is belangrijk!!!!!!!
- ik uit mijn mening.
- maar dat kan toch niet?!
- tja hoezo mag jij alles zeggen, als je maar erachter de zin plakt '' vrijheid van meningsuiting is heel belangrijk, dat laat ik me niet afpakken''? waar is je fatsoen? weet je wat respect is?
- zeg je dat ik geen fatsoen heb?
- ik tegen mezelf: kom leg het m nu uit..of nee laat toch maar zitten :moe:
- :nijn:

zelfconfrontatie kan inderdaad heel hard aankomen.. vandaar deze topic :)

taouanza
16-05-05, 16:11
Geplaatst door AARDIG
Verschrikkelijk.
Docent: Wie is jouw icoon?
Kennis: Mijn ouders.
Docent: Meen je dat?
Kennis: Ja, hoezo?
Docent: Dat is niet zo gewoon bij buitenlanders.

:moe:

.


:hihi: :lol:


Of dat andere achterlijke zinnetje; "Jij bent niet zo." Denkende dat ze je complimenteren

Ja dat ik Marokkaans ben 'is zonde van zo'n leuke meid'
En dat bedoelen ze als compliment he?:maf:

AARDIG
16-05-05, 16:15
Geplaatst door taouanza
:hihi: :lol:

Ja dat ik Marokkaans ben 'is zonde van zo'n leuke meid'
En dat bedoelen ze als compliment he?:maf:

Ja, maar zeg jij dan; "Moet ik dit als compliment beschouwen?" Ik vind het dan weer zielig om er tegen in te gaan. Tenzij het echt op een vreemde manier gezegd wordt.

taouanza
16-05-05, 16:17
Geplaatst door AARDIG
Ja, maar zeg jij dan; "Moet ik dit als compliment beschouwen?" Ik vind het dan weer zielig om er tegen in te gaan. Tenzij het echt op een vreemde manier gezegd wordt.

Ik ben dan te verbaasd om iets te kunnen zeggen.

tr_imparator
16-05-05, 16:17
Geplaatst door taouanza
:hihi: :lol:


Ja dat ik Marokkaans ben 'is zonde van zo'n leuke meid'
En dat bedoelen ze als compliment he?:maf:


van deze walg ik echt:

''jij bent een turk he''? (als je m begrijpt?)

:moe: ik loop weg!! en roep 'klootzak' het voelt gewoon net als je 30 meter de grond in zakt..

:kotsen:

AARDIG
16-05-05, 16:29
Geplaatst door taouanza
Ik ben dan te verbaasd om iets te kunnen zeggen.

Same here........

Mark
16-05-05, 17:20
Geplaatst door Juliette
Misschien niet de gevaarlijkste maar toch confronterend:

Platform - Michel Houellebecq


geniaal boek :duim:

tr_imparator
16-05-05, 17:27
Geplaatst door Simon
Tja in dat citaat van Nietzsche en wat hij in dat geval gezegd zou hebben kan ik mij niet zo vinden. Bekend is de annecdote dat hij huilend een oud en afgeleefd paard om de hals viel omdat deze zo verzwakt was. Dus gevoelens als compassie en medelijden kende hij echt wel. Maar daarnaast wilde hij de hypocrisie aan de kaak stellen in het denken die volgens hem de samenleving verzwakken. Dat deed hij door waarden en normen voor het voetlicht te brengen die volgens hem bij een gezonde vitale cultuur horen. Hij vond het christendom een omkeer van die waarden en daarmee een verzwakking van de westerse cultuur.

ik bedoel hoe sta jij tegenover de reactie vh volk na de moord van Gogh?



als het even zwaar weer is - bij elkaar te kruipen, en, onder de valse schijn van saamhorigheid en gedeelde waarden en normen, de vinger te wijzen naar de boze buitenwereld

het waren natuurlijk de emoties die de gemoederen zo hoog lieten oplopen..(althans volgens de media)..het volk was boos..en iemand moest opdraaien voor de schade? wraak? Hoe zou jij reageren?

ik denk dat ik nu een gevaarlijk terrein op ga en denk alsjeblieft niet dat ik dit vraag (vanwege je afkomst ofzo).

hoezo was de volk toch zo boos, voor een koe van een mens(mijn excuses)?

@bofko: in de topic over de ontheliging van de koran, vroeg jij waarom mensen zo boos konden worden om iets materialistisch, een boek, en niet voor een mensenleven/onderdrukking? is dit een vergelijkbare situatie?

Juliette
16-05-05, 18:41
Geplaatst door taouanza
:hihi: :lol:



Ja dat ik Marokkaans ben 'is zonde van zo'n leuke meid'
En dat bedoelen ze als compliment he?:maf:

Ik kan me er iets bij voorstellen. :kotsen:

vulpen
16-05-05, 21:16
Orientalisten
Auteur: Said, E.

boeken van Karen Armstrong
het boek met als titel Mohamed.

note: helaas zal je die niet kunnen vinden op bol.com of op google
veel te gevaarlijk om te lezen

alle boeken van: Noam Chomsky

Bofko
16-05-05, 22:41
Geplaatst door tr_imparator
trouwens bofko ik heb een vraag voor je at topic ''Gevaarlijke boeken''..pag 3 :)

Deze dus.


Geplaatst door tr_imparator

@bofko: in de topic over de ontheliging van de koran, vroeg jij waarom mensen zo boos konden worden om iets materialistisch, een boek, en niet voor een mensenleven/onderdrukking? is dit een vergelijkbare situatie?

Het enige vergelijkbare zijn hoog oplopende emoties van een grote groep mensen n.a.v een schokkende gebeurtenis.
Niet vergelijkbaar is het onderwerp van die kwaadheid. Een koran is geen mens.
Maar ik zei ook er moet iets meer aan de hand zijn over deze affaire. Is inmiddels ook door Spoetnik toegelicht.

tr_imparator
16-05-05, 22:56
Geplaatst door Bofko

Niet vergelijkbaar is het onderwerp van die kwaadheid. Een koran is geen mens.


wat is eigenlijk het onderwerp van die kwaadheid? is dat omdat iemand vermoord is? dat gebeurd dagelijks en niet om elke moord is er zo een 'protestactie', is het niet meer om een wet in onze grondwet namelijk de vrijheid van meningsuiting? artikel huppeldepup? een ''boek''?

Bofko
16-05-05, 23:08
Geplaatst door tr_imparator
wat is eigenlijk het onderwerp van die kwaadheid? is dat omdat iemand vermoord is? dat gebeurd dagelijks en niet om elke moord is er zo een 'protestactie', is het niet meer om een wet in onze grondwet namelijk de vrijheid van meningsuiting? artikel huppeldepup? een ''boek''?

De ene moord is de andere niet.
Jij vindt de moord op een familielid toch ook veel erger dan de moord op een onbekende aan de andere kant van de wereld. Objectief gezien zijn alle moorden even erg maar subjectief gezien niet. En we zijn subjectief want we kunnen niet anders.
Jij probeert consekwenties te zien die er helemaal niet zijn. Je trekt verbanden die helemaal niet getrokken kunnen worden. Het heeft totaal geen zin om daar grondwet of vrijheid van meningsuiting bij te halen.

tr_imparator
16-05-05, 23:15
Geplaatst door Bofko
De ene moord is de andere niet.
Jij vindt de moord op een familielid toch ook veel erger dan de moord op een onbekende aan de andere kant van de wereld. Objectief gezien zijn alle moorden even erg maar subjectief gezien niet. En we zijn subjectief want we kunnen niet anders.
Jij probeert consekwenties te zien die er helemaal niet zijn. Je trekt verbanden die helemaal niet getrokken kunnen worden. Het heeft totaal geen zin om daar grondwet of vrijheid van meningsuiting bij te halen.

okey maar wat vind jij van de reactie vh volk? overdreven of juist niet?

Max Stirner
16-05-05, 23:17
Geplaatst door tr_imparator
wat is eigenlijk het onderwerp van die kwaadheid? is dat omdat iemand vermoord is? dat gebeurd dagelijks en niet om elke moord is er zo een 'protestactie', is het niet meer om een wet in onze grondwet namelijk de vrijheid van meningsuiting? artikel huppeldepup? een ''boek''?


Er is helemaal geen sprake van een spontane `volkswoede`. Het is waarschijnlijk voor een groot deel georkestreerd door Taliban-aanhangers, die gefrustreerd zijn dat hun Middeleeuwse Heilstaat weg is.

Dat zei de Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken vandaag op CNN.

Bofko
16-05-05, 23:19
Geplaatst door tr_imparator
okey maar wat vind jij van de reactie vh volk? overdreven of juist niet?

Juist niet. Er zijn bijv. geen doden gevallen. En behoudens wat incidenten is er beheerst gereageerd.

taouanza
16-05-05, 23:23
Geplaatst door Max Stirner
Er is helemaal geen sprake van een spontane `volkswoede`. Het is waarschijnlijk voor een groot deel georkestreerd door Taliban-aanhangers, die gefrustreerd zijn dat hun Middeleeuwse Heilstaat weg is.

Dat zei de Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken vandaag op CNN.

Jij bent echt een triest geval he?

Er is geen sprake volgens CNN.
Wow wat een bron!
Een afgaanse marionet.

Simon
16-05-05, 23:29
Geplaatst door vulpen
boeken van Karen Armstrong
het boek met als titel Mohamed.


Wat vind jij nu 'gevaarlijk' aan dat boek?

Simon
16-05-05, 23:32
Geplaatst door tr_imparator
ik bedoel hoe sta jij tegenover de reactie vh volk na de moord van Gogh?


Welke reactie bedoel je ? Er zijn bijna evenveel reacties als mensen geweest ... Van dom tot briljant ...

Max Stirner
16-05-05, 23:42
Geplaatst door taouanza
Jij bent echt een triest geval he?

Er is geen sprake volgens CNN.
Wow wat een bron!
Een afgaanse marionet.


Tut-tut-tut.....niet zo onaardig he.....daar wordt ik altijd heel erg verdrietig van...... :)

Het is de democratisch gekozen Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken. Je kan het wel een marionet noemen, voor mij is Karzai en zijn regering het beste wat de Afghaanse bevolking de laatste 20 jaar overkomen is.

Het was toevallig op CNN dat ie dat zei en ik dacht: `laat ik dat er maar ff eerlijk bij zeggen, kijken wie daar het eerst over gaat mekkeren..... `:p

mark61
16-05-05, 23:44
Boeken zijn nooit gevaarlijk. Sommige lezers wel.

De Duivelsverzen schijnt een heel gevaarlijk boek te zijn. Volgens de paus zijn er duzenden gevaarlijke boeken. Nou ok 'Mahomet' van Maxime Rodinson is gevaarlijk. En die Koran uit Yemen natuurlijk.

tr_imparator
16-05-05, 23:44
Geplaatst door Max Stirner
Tut-tut-tut.....niet zo onaardig he.....daar wordt ik altijd heel erg verdrietig van...... :)

Het is de democratisch gekozen Afghaanse minister van Buitenlandse Zaken. Je kan het wel een marionet noemen, voor mij is Karzai en zijn regering het beste wat de Afghaanse bevolking de laatste 20 jaar overkomen is.

Het was toevallig op CNN dat ie dat zei en ik dacht: `laat ik dat er maar ff eerlijk bij zeggen, kijken wie daar het eerst over gaat mekkeren..... `:p

jij dus?

tr_imparator
16-05-05, 23:46
Geplaatst door mark61
Boeken zijn nooit gevaarlijk. Sommige lezers wel.

De Duivelsverzen schijnt een heel gevaarlijk boek te zijn. Volgens de paus zijn er duzenden gevaarlijke boeken. Nou ok 'Mahomet' van Maxime Rodinson is gevaarlijk. En die Koran uit Yemen natuurlijk.

volgens mij is nu iedereen het spoor bijster! een gevaarlijk boek eet mensen op!! :D

Max Stirner
16-05-05, 23:55
Geplaatst door tr_imparator
jij dus?


:confused:

Das jammer.....je bent niet door voor de wasmachine!

taouanza
17-05-05, 00:02
Geplaatst door tr_imparator
jij dus?

:haha:

tr_imparator
17-05-05, 00:07
Geplaatst door Max Stirner
:confused:

Das jammer.....je bent niet door voor de wasmachine!


het was ook geen miele :confused:

ik begrijp m niet hoor, volgens mij ben ik te dom.

Max Stirner
17-05-05, 00:19
Geplaatst door tr_imparator
het was ook geen miele :confused:

ik begrijp m niet hoor, volgens mij ben ik te dom.


Ik bedoelde: kijken wie mij als eerste gaat vertellen dat CNN een héééle foute bron is, de spreekbuis van de Duivel.......

taouanza
17-05-05, 00:23
Geplaatst door Max Stirner
Ik bedoelde: kijken wie mij als eerste gaat vertellen dat CNN een héééle foute bron is, de spreekbuis van de Duivel.......

Nee de spreekbuis voor dom onwetenden. Vrijwillig dom onwetenden.
Mensen die dus niet anders willen weten.

tr_imparator
17-05-05, 00:24
Geplaatst door Max Stirner
Ik bedoelde: kijken wie mij als eerste gaat vertellen dat CNN een héééle foute bron is, de spreekbuis van de Duivel.......

de duivel himself, een egoistisch individualist? je ne sais pas.

er bestaat ook een turkse versie:

http://www.cnnturk.com.tr/

Max Stirner
17-05-05, 00:32
Geplaatst door taouanza
Nee de spreekbuis voor dom onwetenden. Vrijwillig dom onwetenden.
Mensen die dus niet anders willen weten.


Alsof ik me alleen baseer op CNN.......ik lees toevallig ook nog de Telegraaf, ik kijk naar SBS in het land en surf naar Fok.nl.

Dus ik ben heus niet onwetend.....

:)

mark61
17-05-05, 00:49
Geplaatst door Max Stirner
Alsof ik me alleen baseer op CNN.......ik lees toevallig ook nog de Telegraaf, ik kijk naar SBS in het land en surf naar Fok.nl.

Dus ik ben heus niet onwetend.....

:)

Helaas lees je allemaal rare dingen op maroc.nl. Das wel een hele schok zeker?

Max Stirner
17-05-05, 00:58
Geplaatst door mark61
Helaas lees je allemaal rare dingen op maroc.nl. Das wel een hele schok zeker?


Ja, heel schokkend.

Daarom probeer ik al die domme onwetende mensen hier een beetje bij te scholen....... over wat ze wel en wat ze niet mogen kijken bijvoorbeeld en wie ze wel en wie ze niet mogen geloven.......

:D

mark61
17-05-05, 01:44
Geplaatst door Max Stirner
Ja, heel schokkend.

Daarom probeer ik al die domme onwetende mensen hier een beetje bij te scholen....... over wat ze wel en wat ze niet mogen kijken bijvoorbeeld en wie ze wel en wie ze niet mogen geloven.......

:D

Nou jou geloof ik alvast niet. Volgens mij ben jij zelf die Afghaanse minister. Eerst hier lekker 20 jaar uit de wind zitten, en je bent nog niet terug of je begint je landgenoten zwart te maken.

Olive Yao
18-05-05, 18:46
gevaarlijke boeken uit de geschiedenis van de wijsbegeerte
(…)
Wat is een gevaarlijk boek? (…) Het moesten boeken zijn die we als Verlichte democraten, beschaafde mensen behept met een goede smaak, liever niet willen lezen maar die we ook niet kunnen negeren.
Tegenspraak. Want we zijn lang niet in de hele geschiedenis van de filosofie “verlichte democraten” geweest.

Wat is gevaarlijk? Dat het grote schade kan aanrichten.
Welke filosofieboeken konden de meeste schade aanrichten of hebben dat daadwerkelijk gedaan?

Mischien boeken van filosofen over economie, zoals The wealth of nations van Adam Smith of Das Kapital van Karl Marx (geen pure filosofie dus).
Omdat ze verkeerd begrepen en uitgelegd en misbruikt zijn.
Ligt dus niet aan de boeken zelf.

sjaen
18-05-05, 20:35
Geplaatst door mark61
Boeken zijn nooit gevaarlijk. Sommige lezers wel.

De Duivelsverzen schijnt een heel gevaarlijk boek te zijn. Volgens de paus zijn er duzenden gevaarlijke boeken. Nou ok 'Mahomet' van Maxime Rodinson is gevaarlijk. En die Koran uit Yemen natuurlijk.


Chapeau :fpetaf:


:hardlach:

tr_imparator
18-05-05, 20:50
Geplaatst door iQra
leuk bericht tr_imparator! kan ik wel gebruiken, thanx!


no thx...i guess..:)