PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat wordt er eigenlijk gevierd met Pinksteren?



MO_NL
16-05-05, 19:25
starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00
Gelovigen vieren neerdalen van de heilige geest

ma 16/05/05 - Het is de tweede pinksterdag, de vijftigste dag na Pasen. Christelijke gelovigen vierden dit weekend het neerdalen van de heilige geest boven de apostelen met de opdracht de leer uit te dragen.


Er bestaat ook een pinksterbeweging die zich de Charismatische Vernieuwing noemt en die heeft vandaag de hele dag gevierd in Gent.

De Sint-Annakerk in Gent zat vandaag afgeladen vol met aanhangers van de Charismatische Vernieuwing die Pinksteren viert, meer nog dan gewone christenen.

De Charismatische Vernieuwing noemt zichzelf een stroming binnen de katholieke kerk. Ze is ontstaan na het Tweede Vaticaans Concilie in de jaren 60. Bij ons waren kardinaal Suetens en ook het koninklijk hof vaandeldragers.

bron: VRT-Nieuws

1 Pinksterdag lijkt me genoeg om het neerdalen van de Heilige Geest te vieren. De 2de Pinksterdag kan rustig ingeruild worden voor het Suikerfeest. Toch?

Marsipulami
16-05-05, 20:38
Geplaatst door MO_NL
1 Pinksterdag lijkt me genoeg om het neerdalen van de Heilige Geest te vieren. De 2de Pinksterdag kan rustig ingeruild worden voor het Suikerfeest. Toch?

Helemaal mee eens, maar moslims kunnen a) niet voorspellen tot de avond ervoor op welke dag het suikerfeest moet gevierd worden. Dat is nogal vervelend vanuit maatschappelijk organisatorisch oogpunt b) daarmee samenhangende, je krijgt dan hoogoplopende ruzies in en rond de moskeeën van de verschillende strekkingen die het suikerfeest op een andere dag willen vieren.

mark61
16-05-05, 21:05
Geplaatst door Marsipulami
Helemaal mee eens, maar moslims kunnen a) niet voorspellen tot de avond ervoor op welke dag het suikerfeest moet gevierd worden. Dat is nogal vervelend vanuit maatschappelijk organisatorisch oogpunt b) daarmee samenhangende, je krijgt dan hoogoplopende ruzies in en rond de moskeeën van de verschillende strekkingen die het suikerfeest op een andere dag willen vieren.

Turkse moslims kunnen dat prima. Herinner je je niet het commentaar van dat Turkse parlementslid van jullie vorig jaar over Arabieren op kamelen die ff de maan moeten zien?

Daar zullen zijn medemoslims wel blij mee zijn geweest.

Marsipulami
16-05-05, 21:18
Geplaatst door mark61
Turkse moslims kunnen dat prima. Herinner je je niet het commentaar van dat Turkse parlementslid van jullie vorig jaar over Arabieren op kamelen die ff de maan moeten zien?

Daar zullen zijn medemoslims wel blij mee zijn geweest.

Jah, voor de Turken kan het, maar die zijn toch maar een minderheid in de islamitische wereld. Marokkanen moeten eerst de maan gezien hebben voor het geval dat God van de berekeningen van astronomen wil afwijken.

Ik herinner me zoiets van het offerfeest, waar er overal in Vlaanderen slachtvloeren waren afgehuurd voor één dag, verloven van politie ingetrokken, enz. Zat men er toch nog een dag naast

Marsipulami
16-05-05, 21:26
Offerfeest opnieuw naar 20 januari: werkwijze onaanvaardbaar

Vlaams minister van Binnenlands Bestuur en Inburgering Marino Keulen stuurde begin december naar alle steden en gemeenten een richtlijn betreffende de organisatie van het Islamitisch offerfeest. Dit had als doel om de organisatie van het offerfeest zo vlot mogelijk te laten verlopen, zowel voor de moslimgemeenschap als voor de steden en gemeenten. Voor deze communicatie naar de steden en gemeenten had minister Keulen zich gebaseerd op de vooropgestelde datum van 20 januari. Hierop kwam geen enkele reactie of protest vanwege de Moslimexecutieve.

Vorige week woensdag maakte de Moslimexecutieve dan officieel bekend dat de datum verschoven werd naar 21 januari. Voor vele steden en gemeenten betekende dit dat ze zich in extremis moesten aanpassen. Vele gemeenten hadden immers reeds voorbereidingen getroffen voor het inrichten van tijdelijke slachtvloeren om de slachtingen ordentelijk te laten verlopen (hierbij werden ook afspraken gemaakt met de brandweer, de politie, technische diensten, stadsveeartsen, …).
De organisatie van het offerfeest vraagt niet alleen organisatorisch maar ook financieel een inspanning van de gemeenten. Daarbij kwam dat de Turkse moslims de 20ste januari als officiële datum aanhielden en dat voor de overige moslims 21 januari van toepassing werd.

Vandaag verneemt minister Keulen dat de Moslimexecutieve beslist heeft dat het offerfeest toch op 20 januari valt.
Minister Keulen: “Ik vind de manier van werken van de Moslimexecutieve onaanvaardbaar. Eerst verplaatst men acht dagen op voorhand de datum van 20 naar 21 januari. Vandaag beslist men dat het offerfeest toch op 20 januari plaatsvindt. Acht dagen vooraf met data schuiven getuigt van weinig respect voor de steden en gemeenten die reeds organisatorische voorbereidingen hadden getroffen. Vlaanderen en de gemeenten worden voor een voldongen feit geplaatst en dat is niet ernstig. Het creëert nodeloos verwarring voor de organiserende steden en gemeenten en de moslimgemeenschap zelf.”
Minister Keulen zal zijn mening over deze manier van werken meedelen aan de huidige Moslimexecutieve en zal dit dossier ook bij de nieuwe Moslimexecutieve aankaarten.

De prioriteit van minister Keulen ligt bij het correcte en wettelijke verloop van het offerfeest. Minister Keulen doet een oproep aan de Vlaamse burgemeesters om, naar aanleiding van de gecreëerde verwarring, er extra op toe te zien dat rituele thuisslachtingen worden voorkomen. Hij hoopt alsnog op een vlotte samenwerking tussen de betreffende steden en gemeenten en hun respectieve moslimgemeenschap om te komen tot duidelijkheid binnen elke gemeente.
Ondanks de verwarring hoopt minister Keulen dat de steden en gemeenten, die zich reeds flexibel hebben opgesteld, er alsnog in slagen om het offerfeest in goede banen te leiden.

Julien
16-05-05, 21:48
als 2e Pinksterdag al afgeschaft zou moeten worden, dan vind ik het logischer dat er een feestdag voor "alle geloven" in de plaats komt dan een Suikerfeest dag ofzo. Waarom zouden de moslims meer recht hebben op een landelijke vrije dag dan de joden of hindoes die ook een kleine minderheid zijn. Een dag ter verbroedering voor ALLE geloven lijkt me een beter idee.

Marsipulami
16-05-05, 21:51
Geplaatst door Julien
als 2e Pinksterdag al afgeschaft zou moeten worden, dan vind ik het logischer dat er een feestdag voor "alle geloven" in de plaats komt dan een Suikerfeest dag ofzo. Waarom zouden de moslims meer recht hebben op een landelijke vrije dag dan de joden of hindoes die ook een kleine minderheid zijn. Een dag ter verbroedering voor ALLE geloven lijkt me een beter idee.

Volgens die logica moet je alle christelijke feestdagen afschaffen als betaalde verlofdagen.

Julien
16-05-05, 21:57
Geplaatst door Marsipulami
Volgens die logica moet je alle christelijke feestdagen afschaffen als betaalde verlofdagen.

in Nederland zou dat er in de toekomst wel naar kunnen gaan komen, aangezien de bevolking steeds minder christelijk wordt.. (alhoewel 60% is toch nog een aanzienlijk gedeelte)
Maar in landen met meer dan 70% christenen en bijna 2000 jaar christelijke geschiedenis lijkt het me niet vreemd dat er CHRISTELIJKE feesten gevierd worden??

Marsipulami
16-05-05, 22:02
Geplaatst door Julien
in Nederland zou dat er in de toekomst wel naar kunnen gaan komen, aangezien de bevolking steeds minder christelijk wordt.. (alhoewel 60% is toch nog een aanzienlijk gedeelte)
Maar in landen met meer dan 70% christenen en bijna 2000 jaar christelijke geschiedenis lijkt het me niet vreemd dat er CHRISTELIJKE feesten gevierd worden??

Ik vind die christelijke feestdagen prima. Maar ik gun de moslims er ook wel eentje. Vandaag bouwen de moslims mee aan de geschiedenis en de cultuur van Europa en dus ook aan het stelsel van verlofdagen.

Bofko
16-05-05, 22:10
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind die christelijke feestdagen prima. Maar ik gun de moslims er ook wel eentje. Vandaag bouwen de moslims mee aan de geschiedenis en de cultuur van Europa en dus ook aan het stelsel van verlofdagen.

Ik stoor me eraan dat veel verlofdagen te dicht bij elkaar liggen.
Maar het moet een beetje slim aangepakt worden. Dus 2e Pinksterdag laten vallen op Suikerfeest-dag is prima mits dat niet op zaterdag of zondag is.

Julien
16-05-05, 22:18
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind die christelijke feestdagen prima. Maar ik gun de moslims er ook wel eentje. Vandaag bouwen de moslims mee aan de geschiedenis en de cultuur van Europa en dus ook aan het stelsel van verlofdagen.

ja maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de joden of de hindoes; daarom had ik het ook over een landelijke feestdag voor al die andere geloven.. volgens mij verschilt het percentage moslims niet zo heel sterk van het aantal joden.

Marsipulami
16-05-05, 22:31
Geplaatst door Bofko
Ik stoor me eraan dat veel verlofdagen te dicht bij elkaar liggen.
Maar het moet een beetje slim aangepakt worden. Dus 2e Pinksterdag laten vallen op Suikerfeest-dag is prima mits dat niet op zaterdag of zondag is.

Suikerfeestdag is aan het einde van de maand ramadan. De islamitische kalender verschuift elk jaar 10 of elf dagen tgo de gregoriaanse kalender. Dus dat feest kan op gelijk welk moment van het jaar of op elke dag van de week vallen.

Marsipulami
16-05-05, 22:33
Geplaatst door Julien
ja maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld de joden of de hindoes; daarom had ik het ook over een landelijke feestdag voor al die andere geloven.. volgens mij verschilt het percentage moslims niet zo heel sterk van het aantal joden.

huh? Volgens mij zijn er hooguit enkele tienduizenden joden in Nederland en zo ongeveer een miljoen moslims. Eén miljard moslims in de wereld en +/- 15 miljoen joden op de wereld.

mark61
16-05-05, 23:30
Geplaatst door Julien
als 2e Pinksterdag al afgeschaft zou moeten worden, dan vind ik het logischer dat er een feestdag voor "alle geloven" in de plaats komt dan een Suikerfeest dag ofzo. Waarom zouden de moslims meer recht hebben op een landelijke vrije dag dan de joden of hindoes die ook een kleine minderheid zijn. Een dag ter verbroedering voor ALLE geloven lijkt me een beter idee.

Kleine minderheid? In NL is elke christen een kleine minderheid op zichzelf.

mark61
16-05-05, 23:31
Geplaatst door Bofko
Ik stoor me eraan dat veel verlofdagen te dicht bij elkaar liggen.
Maar het moet een beetje slim aangepakt worden. Dus 2e Pinksterdag laten vallen op Suikerfeest-dag is prima mits dat niet op zaterdag of zondag is.

Das dit jaar ergens in oktober geloof ik, dus dat breekt lekker.

observer
17-05-05, 15:20
Geplaatst door Marsipulami
huh? Volgens mij zijn er hooguit enkele tienduizenden joden in Nederland en zo ongeveer een miljoen moslims. Eén miljard moslims in de wereld en +/- 15 miljoen joden op de wereld. je vergeet voor het gemak toch even 1 groep : wij ongelovigen, niet alleen qua grote minimaal net zo groot als alle varianten van het gristen-dom samen, maar ook al 20 eeuwen bezig met opbouwen van dit land (en regelmatig vervolgd ook)

een niet religieuze feestdag zou dan ook veel leuker zijn

(en dan niet zo'n watjesdag als aardedag of bloemetjesdag)

duende
17-05-05, 15:24
Persoonlijk vier ik dat ik die dag vrij ben.