PDA

Bekijk Volledige Versie : Stoppen Met Denken, Het Kan!



tr_imparator
16-05-05, 21:48
Patricia de Martelaere, Wereldvreemdheid, Amsterdam: Meulenhoff, 2000. 159 pp. Prijs: fl. 29,50

STOPPEN MET DENKEN, HET KAN!

Door Hester Eymers -- Op het oog lijkt het tegenstrijdig, een filosoof die ernaar streeft op te houden met denken. Toch is dat precies wat de Vlaamse filosoof Patricia de Martelaere doet in haar bundel essays Wereldvreemdheid. Ze kijkt naar het westerse denken met een oosterse blik en trekt de conclusie dat de westerse geesteshouding, eerder dan ons wijzer te maken, ons opsluit in ons beperkte blikveld.
Ze illustreert dit met een treffende anekdote over een man die niet naar buiten durfde te gaan omdat hij ervan overtuigd was een worm te zijn. Zodra hij ook maar een voet buiten de deur zou zetten, zouden de kippen op zijn erf hem verslinden. De man werd behandeld door een uitstekend psychiater en was al spoedig genezen. Desondanks weigerde hij nog altijd naar buiten te gaan. Op de vraag waarom hij niet naar buiten durfde, hij wist nu toch immers dat hij geen worm was, antwoordde hij: "Ik weet het nu, maar weten de kippen het ook?"
Analoog hieraan stelt De Martelaere de vraag: de mens heet de maat van alle dingen te zijn, maar weten de dingen dat ook? Met andere woorden, wij denken wel dat wij met ons denken werkelijke kennis over de wereld om ons heen verkrijgen, maar is dat wel zo? Zitten wij niet veeleer opgesloten in ons denken over de dingen zonder dat wij ook maar een zinnig woord kunnen zeggen over diezelfde dingen?
De Martelaeres houding vertoont veel overeenkomst met die van de Weense filosoof Ludwig Wittgenstein, die de filosofie ooit karakteriseerde als de poging de vlieg de weg uit het vliegenglas te wijzen. De meeste wijsgerige problemen zijn slechts een verwarring ontstaan uit onzorgvuldig taalgebruik en kunnen door een analyse van de taal worden opgelost. De Martelaere lijkt in haar bundel nog een forse stap verder te zetten door te suggereren dat de beste oplossing voor wijsgerige problemen erin bestaat helemaal op te houden met denken.
Cru gesteld, zoals hier, kan dat niet anders dan uitermate naïef overkomen. De essays van in Wereldvreemdheid zijn echter allesbehalve naïef. Integendeel, ze getuigen van een belezen en scherpzinnige geest met een verbluffend talent voor het helder en overtuigend formuleren van gedachtegangen. Als een caleidoscopische wervelwind analyseert De Martelaere het westerse wijsgerige denken, waarbij ze trefzeker de vinger op de zere plek legt. Het denken in het avondland is een "gevuld" denken, rijk aan ervaringen, ideeën, theorieën. Deze rijkdom heeft geleid tot verstoppingen die een helder uitzicht op de wereld om ons heen beletten. Onze wereld is klein, zo klein dat inderdaad de woorden in de war raken, zoals Wittgenstein zei, want wat algemeen als wereldvreemheid wordt gezien, is in feite juist de ultieme vorm van engagement, betoogt De Martelaere.
"Er bestaat in het geïntellectualiseerde en gemediatiseerde westen een algemene opvatting daaromtrent die bijna tot een morele plicht is uitgegroeid: dat ethisch engagement te maken heeft met het volgen van de actualiteit en het vormen van een mening daaromtrent." Wie het lukt in deze stressvolle en gehaaste wereld toch nog wat distantie te bewaren, ziet dat de wereld veel groter is dan de economische en sociale verhoudingen die tegenwoordig doorgaan voor de ultieme werkelijkheid. De hoogst haalbare vorm van engagement is niet een engagement tegenover de mens, maar tegenover de Wereld -- met hoofdletter. Want waarom zou de dood van een kind in een Derde Wereldland belangrijker zijn dan de dood van een mier of het uitdoven van een ster?
Wie werkelijk de wereld om haar heen wil leren kennen, moet beseffen dat die niet om haar draait. Wij zijn net zo belangrijk als om het even welk insect of onbekende planeet. Deze visie vereist moed, moed om jezelf niet langer zo belangrijk te vinden. Patricia de Martelaere heeft die moed en tekent genadeloos uit wat de gevolgen hiervan zijn op ethisch en esthetisch gebied. Haar onpersoonlijke kijk op moraal en kunst zal sommigen misschien koud op het dak vallen, maar zij is wel van een nietsontziende eerlijkheid.


Epimedium
Tekst © Hester Eymers

Bofko
16-05-05, 22:03
Geplaatst door tr_imparator
Analoog hieraan stelt De Martelaere de vraag: de mens heet de maat van alle dingen te zijn, maar weten de dingen dat ook? Met andere woorden, wij denken wel dat wij met ons denken werkelijke kennis over de wereld om ons heen verkrijgen , maar is dat wel zo? Zitten wij niet veeleer opgesloten in ons denken over de dingen zonder dat wij ook maar een zinnig woord kunnen zeggen over diezelfde dingen?

Wij? Maar goed.

Dat denken ´wij´ helemaal niet.

De mens is de maat van alle dingen. We zitten opgesloten in ons denken. Ja. Is niet erg want we komen er een heel eind mee. Alles beter dan ´niet denken´.

tr_imparator
16-05-05, 22:25
Geplaatst door Bofko
Wij? Maar goed.

Dat denken ´wij´ helemaal niet.

De mens is de maat van alle dingen. We zitten opgesloten in ons denken. Ja. Is niet erg want we komen er een heel eind mee. Alles beter dan ´niet denken´.


o jee dit wordt weer een wittgenstein discussie, maar oke.. Hoe krijgen we dan werkelijke kennis over de wereld? door te vliegen?

trouwens bofko ik heb een vraag voor je at topic ''Gevaarlijke boeken''..pag 3 :)

Prlwytzkofski
16-05-05, 22:55
Geplaatst door tr_imparator
Patricia de Martelaere, Wereldvreemdheid, Amsterdam: Meulenhoff, 2000. 159 pp. Prijs: fl. 29,50

"Er bestaat in het geïntellectualiseerde en gemediatiseerde westen een algemene opvatting daaromtrent die bijna tot een morele plicht is uitgegroeid: dat ethisch engagement te maken heeft met het volgen van de actualiteit en het vormen van een mening daaromtrent."

Barneveld als enige oosterling op dit forum ?

mark61
16-05-05, 23:50
Geplaatst door tr_imparator
o jee dit wordt weer een wittgenstein discussie, maar oke.. Hoe krijgen we dan werkelijke kennis over de wereld?

Waarom moet dat?

tr_imparator
17-05-05, 00:09
Geplaatst door mark61
Waarom moet dat?

anders kan je geen miele wasmachine kopen

mark61
17-05-05, 00:10
Geplaatst door tr_imparator
anders kan je geen miele wasmachine kopen

Ik hoef geen miele, dank u.

tr_imparator
17-05-05, 00:14
Geplaatst door mark61
Ik hoef geen miele, dank u.

jij wast graag met je handen? is beter voor het milieu.

mark61
17-05-05, 00:16
Geplaatst door tr_imparator
jij wast graag met je handen? is beter voor het milieu.

Neuh ik heb een zanussi.

tr_imparator
17-05-05, 00:18
Geplaatst door mark61
Neuh ik heb een zanussi.

dat goedkoop merkje dat een Z-VERBRUIK heeft..dat kan ik helaas niet geloven.

mark61
17-05-05, 00:22
Geplaatst door tr_imparator
dat goedkoop merkje dat een Z-VERBRUIK heeft..dat kan ik helaas niet geloven.

Tsja, tis niet anders. Het spijt me dat ik je moet teleurstellen. Kon geen Beko vinden :hihi:

tr_imparator
17-05-05, 00:25
Geplaatst door mark61
Tsja, tis niet anders. Het spijt me dat ik je moet teleurstellen. Kon geen Beko vinden :hihi:

BEKO BIR DUNYA MARKASI :hihi:

je gaat zeker alleen naar megapool?

mark61
17-05-05, 00:27
Geplaatst door tr_imparator
BEKO BIR DUNYA MARKASI :hihi:

je gaat zeker alleen naar megapool?

Nee, die is toch failliet? Je kan wel ergens in NL Beko kopen, maar alleen via internet geloof ik. Ik heb wel een Arçelik Tiryaki. Prima ding!

tr_imparator
17-05-05, 00:31
Geplaatst door mark61
Nee, die is toch failliet? Je kan wel ergens in NL Beko kopen, maar alleen via internet geloof ik. Ik heb wel een Arçelik Tiryaki. Prima ding!

Ja, klopt :)

wij hadden vroeger ook zanussi, dat ding vrat alleen maar stroom en dronk heel veel water en ging ongeveer 7 jaar mee..nu hebben we een Miele een stil milieubewust dingetje :D

~Panthera~
17-05-05, 00:32
WTF is een Beko ?? :schok:

Trouwens, 12 jaar een Zanussi bovenlader gehad, en die deed het prima. :ego:

Wat ik nu heb, weet ik niet eens. :dood:
Was wel zo'n A geval, geloof ik.

tr_imparator
17-05-05, 00:38
Geplaatst door ~Panthera~
WTF is een Beko ?? :schok:

Trouwens, 12 jaar een Zanussi bovenlader gehad, en die deed het prima. :ego:

Wat ik nu heb, weet ik niet eens. :dood:
Was wel zo'n A geval, geloof ik.


Ja een beko is heel mysterieus, die kan je alleen via Internet bestellen :hihi:

Je huidge wasmachine: Merkloos :haha:

~Panthera~
17-05-05, 00:41
Geplaatst door tr_imparator
Ja een beko is heel mysterieus, die kan je alleen via Internet bestellen :hihi:

Je huidge wasmachine: Merkloos :haha:


Nou, das weer een lekkere uitleg. :moe:
Daar heb ik echt weer wat aan. http://www.planet-smilies.de/brutale/brutale_033.gif


:hihi:

tr_imparator
17-05-05, 00:41
http://www.beko.fr/images/llflash%20copier.jpg

tr_imparator
17-05-05, 00:43
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, das weer een lekkere uitleg. :moe:
Daar heb ik echt weer wat aan. http://www.planet-smilies.de/brutale/brutale_033.gif


:hihi:

dus niet datgene wat jij in je badkamer hebt.

mark61
17-05-05, 00:46
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, das weer een lekkere uitleg. :moe:
Daar heb ik echt weer wat aan. http://www.planet-smilies.de/brutale/brutale_033.gif


:hihi:

Dat stond hierboven, BEKO EEN WERELDMERK! Witgoed en aanverwanten aus der Türkei.

mark61
17-05-05, 00:48
Geplaatst door tr_imparator
Ja, klopt :)

wij hadden vroeger ook zanussi, dat ding vrat alleen maar stroom en dronk heel veel water en ging ongeveer 7 jaar mee..nu hebben we een Miele een stil milieubewust dingetje :D

Mijn bak staat op 1/2 water en ik gebruik hem zo weinig mogelijk. Das ook een oplossing. Ik verbruik voor 24 euro groene stroom en gas per maand. Das wel exclusief verwarming, maar die heb ik zelden aan. Laat de buren maar stoken.

tr_imparator
17-05-05, 01:02
Geplaatst door mark61
Mijn bak staat op 1/2 water en ik gebruik hem zo weinig mogelijk. Das ook een oplossing. Ik verbruik voor 24 euro groene stroom en gas per maand. Das wel exclusief verwarming, maar die heb ik zelden aan. Laat de buren maar stoken.

:duim: (behalve dat van de buren)

~Panthera~
17-05-05, 01:04
Geplaatst door tr_imparator
dus niet datgene wat jij in je badkamer hebt.


Duidelijk niet, nee. :hihi:

~Panthera~
17-05-05, 01:05
Geplaatst door mark61
Dat stond hierboven, BEKO EEN WERELDMERK! Witgoed en aanverwanten aus der Türkei.


:haha: wereldberoemd in Turkije zeker ?

~Panthera~
17-05-05, 01:06
Geplaatst door mark61
Mijn bak staat op 1/2 water en ik gebruik hem zo weinig mogelijk. Das ook een oplossing. Ik verbruik voor 24 euro groene stroom en gas per maand. Das wel exclusief verwarming, maar die heb ik zelden aan. Laat de buren maar stoken.

:schok: 24 euro ??

betaal hier 215 euro. (incl.verwarming) per maand. :moe:

tr_imparator
17-05-05, 01:09
Geplaatst door ~Panthera~
:schok: 24 euro ??

betaal hier 215 euro. (incl.verwarming) per maand. :moe:


215 euro per maand?!?! volgens mij wordt jij belazerd! ik dacht dat wij 186 euro betaalden( we hebben wel een kachel thuis geen cv), weet niet of dat wat uitmaakt?

tr_imparator
17-05-05, 01:10
Geplaatst door ~Panthera~
:haha: wereldberoemd in Turkije zeker ?

:lol:

~Panthera~
17-05-05, 01:13
Geplaatst door tr_imparator
215 euro per maand?!?! volgens mij wordt jij belazerd! ik dacht dat wij 186 euro betaalden( we hebben wel een kachel thuis geen cv), weet niet of dat wat uitmaakt?


Krijg gewoon het jaaroverzicht, dus het zal wel kloppen.
En ik heb inderdaad cv overal, dus dat zal ook wel schelen, ja.

Maar leuk is anders. :moe:

mark61
17-05-05, 01:40
Geplaatst door tr_imparator
:duim: (behalve dat van de buren)

Mijn buren hebben helaas vrijheid van verwarmingsuiting.

mark61
17-05-05, 01:42
Geplaatst door ~Panthera~
:schok: 24 euro ??

betaal hier 215 euro. (incl.verwarming) per maand. :moe:

Je moet de deur van je schrank ook dichthouden als je de CV op grillen met boven- en onderwarmte zet.

~Panthera~
17-05-05, 01:51
Geplaatst door mark61
Je moet de deur van je schrank ook dichthouden als je de CV op grillen met boven- en onderwarmte zet.


Jij hebt een schrankfobie. :ego:

:hihi:


En trouwens: je denkt toch zeker niet dat ik mijn katten in de kou laat zitten wel ? :roken:

wytze
17-05-05, 12:35
Een buitengewoon interessant topic: ophouden met denken! het kan inderdaad. Feitelijk heet dat mediteren. De kunst van het waarnemen zonder dat waarnemen te laten verstoren door het denken. niet makkelijk, maar het kan wel.

wytze
17-05-05, 15:40
ik plaats hier 1 serieuze reactie en de boel verstomt volledig. :tik:
iedereen aan het mediteren ofzo?

Prlwytzkofski
17-05-05, 15:51
Geplaatst door wytze
ik plaats hier 1 serieuze reactie en de boel verstomt volledig. :tik:
iedereen aan het mediteren ofzo?

Geeft inderdaad te denken. :hihi:

IbnRushd
17-05-05, 15:54
Geplaatst door wytze
Een buitengewoon interessant topic: ophouden met denken! het kan inderdaad. Feitelijk heet dat mediteren. De kunst van het waarnemen zonder dat waarnemen te laten verstoren door het denken. niet makkelijk, maar het kan wel.

Doet me denken aan boeddhisme. Haar leer gaat hoofdzakelijk ook met ophouden van 'doen' en 'denken' om zo de ultieme bevrijding te vinden. Best wel geinig.

Bofko
17-05-05, 16:08
Geplaatst door IbnRushd
Haar leer gaat hoofdzakelijk ook met ophouden van 'doen' en 'denken' om zo de ultieme bevrijding te vinden. Best wel geinig.

Dan ben je toch een kasplantje.
En dan zit je vast in de ultieme gevangenis van het leven. :fpiraat:

mark61
17-05-05, 16:17
Geplaatst door Bofko
Dan ben je toch een kasplantje.
En dan zit je vast in de ultieme gevangenis van het leven. :fpiraat:

Als je je gedraagt mag je eruit. > Nirwana

mark61
17-05-05, 16:18
Geplaatst door wytze
ik plaats hier 1 serieuze reactie en de boel verstomt volledig. :tik:
iedereen aan het mediteren ofzo?

Tsja, als ik niet meer mag denken bij mijn waarnemen kan ik hier ook niet meer op reageren.

mark61
17-05-05, 16:19
Geplaatst door Prlwytzkofski
Geeft inderdaad te denken. :hihi:

Dat mocht nou juist niet van de Martelaere. Ga je mond spoelen!

Bofko
17-05-05, 16:19
Geplaatst door mark61
Als je je gedraagt mag je eruit. > Nirwana

Maar daar moet je dan wel weer aan mooie dingen denken en hele fijne dingen doen.

mark61
17-05-05, 16:38
Geplaatst door Bofko
Maar daar moet je dan wel weer aan mooie dingen denken en hele fijne dingen doen.

Nee zeg, tis geen paradijs. Als ik het goed begrijp is het het absolute Niets. Is dat niet lekker?

Bofko
17-05-05, 16:48
Geplaatst door mark61
Nee zeg, tis geen paradijs. Als ik het goed begrijp is het het absolute Niets. Is dat niet lekker?

Yes, I was wrong. In het paradijs is wat meer aktiviteit.

Het nirwana moet een beetje overeenkomen met slapen in het paradijs. Lijkt me heerlijk.

sjaen
17-05-05, 20:18
Is er hier iemand die bekend is met het werk van Fernando Savater?

tr_imparator
17-05-05, 21:40
Geplaatst door sjaen
Is er hier iemand die bekend is met het werk van Fernando Savater?


nee ik ken het niet ...vertel :D

Prlwytzkofski
17-05-05, 22:54
Geplaatst door IbnRushd
Doet me denken aan boeddhisme. Haar leer gaat hoofdzakelijk ook met ophouden van 'doen' en 'denken' om zo de ultieme bevrijding te vinden. Best wel geinig.


-X is 'best wel geinig'.
-X is een wereldreligie

Hoeveel voor u acceptable zinnen zijn aan de hand van dit patroon te formuleren ?
Motiveer uw antwoord.
Hoe luiden de zinnen ?