PDA

Bekijk Volledige Versie : Lage inzet Euro: Gerrit Zalm loog in belang van het land



Joesoef
17-05-05, 12:16
Gerrit Zalm loog in belang van het land



TON DAMEN



AMSTERDAM - Minister Gerrit Zalm van Financiën geeft toe dat hij heeft gelogen over de verkeerde instapkoers van de gulden bij de introductie van de euro. Hij deed dat 'in het landsbelang'. Want als Zalm de waarheid had gesproken, waren de financiële markten op hol geslagen, aldus zijn zegsman.

Dit meldde het ministerie van Financiën vanmorgen. Henk Brouwer, directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), onthulde op 30 april in deze krant dat de gulden bij de introductie van de euro vijf tot tien procent ondergewaardeerd was ten opzichte van de Duitse mark. Financiën heeft dit jaren ontkend; DNB had er nooit eerder over gesproken.

Zam bevestigde vorige week de verkeerde conversiekoers. Hij zei tevens dat de onderwaardering van de gulden 'bekend was', 'nooit ontkend was', en dus 'eigenlijk ook geen nieuws' was. Maar dat klopt niet, volgens de notulen van de Tweede Kamer.

Op 9 april 1998 zei Zalm in Tweede Kamer: ''Verder is zeker geen sprake van een onderwaardering van de gulden. (...) De spilkoersen zijn in lijn met de fundamentals.''

Jeroen Sprenger, directeur voorlichting van het ministerie van Financiën, zei vanmorgen dat ''de minister mag liegen met als doel geen aanleiding te geven tot speculaties op de valutamarkten. De waarheid spreken geldt in zo'n geval als een doodzonde in de monetaire politiek.''

Zalm is volgens Sprenger dan ook geraakt door het feit dat hij voor leugenaar wordt uitgemaakt. ''Zalm liegt niet. Als je verplicht bent te liegen, ben je geen leugenaar.''

Overigens loog Zalm vorige week, bij Barend & Van Dorp, ook nog over de leugen zelf, door te zeggen dat de hele kwestie nooit in de Tweede Kamer aan de orde is geweest. Nu blijkt dat dit wél het geval is geweest, zegt Sprenger: ''Zalm bedoelde dat de wisselkoers nooit als apart onderwerp in de Kamer is behandeld.''

Het kabinet vreest inmiddels dat het rumoer rond de wisselkoers van gulden naar euro de stemming over de Europese Grondwet negatief beïnvloedt. Kamerlid Geert Wilders wil van de minister welke consequenties Zalm aan zijn optreden verbindt.




© Het Parool

mark61
17-05-05, 12:23
Geplaatst door Joesoef
Dit meldde het ministerie van Financiën vanmorgen. Henk Brouwer, directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), onthulde op 30 april in deze krant dat de gulden bij de introductie van de euro vijf tot tien procent ondergewaardeerd was ten opzichte van de Duitse mark. Financiën heeft dit jaren ontkend; DNB had er nooit eerder over gesproken.

Allemaal geklets. Heeft destijds uitgebreid in de krant gestaan. Misschien dat het grachtengordelsufferdje het allemaal niet kon bijhouden.

duende
17-05-05, 14:08
Geplaatst door Joesoef
Gerrit Zalm loog in belang van het land
Zalm is volgens Sprenger dan ook geraakt door het feit dat hij voor leugenaar wordt uitgemaakt. ''Zalm liegt niet. Als je verplicht bent te liegen, ben je geen leugenaar.''


:knife_hea

mark61
17-05-05, 14:16
Geplaatst door duende
:knife_hea

Liegen is liegen, ook als het tactisch is.

duende
17-05-05, 15:01
Geplaatst door mark61
Liegen is liegen, ook als het tactisch is.
Maar niet als het in opdracht is.
En je wordt er nog voor betaald ook.

mark61
17-05-05, 15:07
Geplaatst door duende
Maar niet als het in opdracht is.
En je wordt er nog voor betaald ook.

Oh, dan wil ik ook wel. Betekent dat ook dat je niet mag liegen als je er niks mee kan verdienen?

duende
17-05-05, 15:10
Geplaatst door mark61
Oh, dan wil ik ook wel. Betekent dat ook dat je niet mag liegen als je er niks mee kan verdienen?
Waarom zou je dan liegen?
Liegen is alleen goed als je er wat mee opschiet.

mark61
17-05-05, 15:13
Geplaatst door duende
Waarom zou je dan liegen?
Liegen is alleen goed als je er wat mee opschiet.

Nouw ik kan nog wel het een en ander bedenken.

duende
17-05-05, 15:18
Geplaatst door mark61
Nouw ik kan nog wel het een en ander bedenken.
Zo van.. Ben je getrouwd?
Nee, ik ben al jaren vrijgezel..
zoiets?????

mark61
17-05-05, 15:21
Geplaatst door duende
Zo van.. Ben je getrouwd?
Nee, ik ben al jaren vrijgezel..
zoiets?????

Bijvoorbeeld. :roker:

duende
17-05-05, 15:25
Geplaatst door mark61
Bijvoorbeeld. :roker:
Maar daar schiet je ook weer iets mee op.
Plus het spaart je weer geld uit dat je anders op de oudezijds achter had moeten neerleggen.

mark61
17-05-05, 15:27
Geplaatst door duende
Maar daar schiet je ook weer iets mee op.
Plus het spaart je weer geld uit dat je anders op de oudezijds achter had moeten neerleggen.

Vrouwen zijn Duur, hoe dan ook.