PDA

Bekijk Volledige Versie : Arabische wereld positief over 'Kingdom of Heaven'



~Panthera~
10-05-05, 14:36
Arabieren positief over Kingdom of Heaven

CAIRO - De nieuwe avonturenfilm van Ridley Scott, Kingdom of Heaven, is over het algemeen goed ontvangen in de Arabische wereld. Bioscoopkenners zeggen er dat Arabieren en moslims niet zo stereotype zijn neergezet als Hollywood gewoon is te doen.



De film gaat over een middeleeuwse strijd tussen moslims en kruisvaarders om Jeruzalem. Enkele religieuze leiders hadden tevoren al zorgen geuit dat de film een strijd tussen het westen en de islam zou verheerlijken, vooral gezien heersende gevoelens na de aanslagen van 11 september 2001. Maar de Libanese schrijver Amin Maalouf vindt dat Kingdom of Heaven zich duidelijk richt tegen religieus fanatisme. En de Egyptische filmcriticus ziet in de film een 'heling van wonden'.

Bioscoopbezoekers in Caïro zeiden te hopen dat de film bijdraagt aan het herstellen van de reputatie van de islam. Moslims en Arabieren worden volgens hen in de gemiddelde Hollywood-film uitsluitend neergezet als onbeschaafde schurken. "Kingdom of Heaven is realistischer. De Arabieren en moslims komen er veel beter in naar voren", aldus Deana Elimam uit de Egyptische hoofdstad.

taouanza
10-05-05, 14:39
Ben dan ook geen arabier.:ego:



Bioscoopbezoekers in Caïro zeiden te hopen dat de film bijdraagt aan het herstellen van de reputatie van de islam.

:moe:
Goh bij wie heeft de islam een slechte reputatie?

Wide-O
10-05-05, 14:42
Geplaatst door taouanza
:moe:
Goh bij wie heeft de islam een slechte reputatie?

Ja ik vond dat ook weer zo'n rare zin.

Ik wou er zelf al 's iets over posten, omdat de film inderdaad niet het typische stereotiepe prul blijkt te zijn, als ik de (vele) artikels mag geloven.

Er zitten een paar historische onwaarheden in (het blijft Hollywood), maar het schijnt best een aardige prent te zijn met goede acteurs (Jeremy Irons bvb) en men was zich bewust van die onwaarheden.

Ik ben echt benieuwd.

taouanza
10-05-05, 14:51
Geplaatst door Wide-O
Ja ik vond dat ook weer zo'n rare zin.

Ik wou er zelf al 's iets over posten, omdat de film inderdaad niet het typische stereotiepe prul blijkt te zijn, als ik de (vele) artikels mag geloven.

Er zitten een paar historische onwaarheden in (het blijft Hollywood), maar het schijnt best een aardige prent te zijn met goede acteurs (Jeremy Irons bvb) en men was zich bewust van die onwaarheden.

Ik ben echt benieuwd. geen zin om opnieuw te typen (http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=138537)

Ik trap daar niet. blij worden gemaakt met een dooie mus.
Oh wat fijn dat moslims een keer niet als boemannen worden afgeschilderd. Ipv kritisch te zijn tegen degene die ze als boemannen afschilderen.

Hier in Rotterdam bijv roept het Collega trots dat ze het durven om met moslims in debat te gaan.Durven ja.
Je woont al tig jaren met elkaar in dezelfde stad. Winkelt in de zelfde winkels gaat naar de zelfde school enz enz en nu is het opeens heldhaftig als je met elkaar durft te praten.
Hoe monsterlijk heb je moslims afgeschilderd om met ze te 'durven' praten?

Of hoe mooi het was toen Ali uit Irak werd gered.Mooi was dat he Ali kreeg nieuwe benen nieuw armen mooi was dat he?
Dat hadden die Europeanen niet hoeven doen.
Nee dat hadden ze helemaaal niet hoeven doen.
Wat ze ook niet hoefden te doen is hem en zijn hele familie aan flarden schieten maar laten we niet de pret bederven.

Met moslims blijf je scoren ishet niet door ze als monsters af te schilderen dan wel door eens te laten zien hoe heldhaftig je bent en ze als mensen te zien.:kotsen:

Ron Haleber
10-05-05, 15:07
Geplaatst door taouanza
Ben dan ook geen arabier.:ego:



Hè wat racistisch van je! Salah ed Din die de hoofdrol in de film speelt, was ook géén Arabier, hoewel de meeste Arabieren dat niet weten! :moe:

Weet je wat hij wel was?

taouanza
10-05-05, 15:09
Geplaatst door Ron Haleber
Hè wat racistisch van je! Salah ed Din die de hoofdrol in de film speelt, was ook géén Arabier, hoewel de meeste Arabieren dat niet weten! :moe:

Weet je wat hij wel was?
Een Marokkaan?

Iwan
10-05-05, 15:14
Geplaatst door Ron Haleber
Hè wat racistisch van je! Salah ed Din die de hoofdrol in de film speelt, was ook géén Arabier, hoewel de meeste Arabieren dat niet weten! :moe:

Weet je wat hij wel was?
Je hebt gelijk, alleen jij die alles weet. Je schijnt exper te zijn in alles, ook in herkenen van terroristen. Waar heb jij het allemaal geleerd man. ik ben jeloez op je.

Ron Haleber
10-05-05, 15:14
Geplaatst door taouanza
Een Marokkaan?

Je houdt je voor de domme! Je weet dus wel dat het een Koerd uit Tikrit was - hetzelfde stadje waar Saddam vandaan kwam.

arnd
10-05-05, 15:15
Geplaatst door taouanza
Een Marokkaan?

Een Teutoon. :D

Snap ik dat moslims positief over deze film zijn; Saladin wordt als lankmoedig, redelijk mens afgeschilderd.

taouanza
10-05-05, 15:16
Geplaatst door Ron Haleber
Je houdt je voor de domme! Je weet dus wel dat het een Koerd uit Tikrit was - hetzelfde stadje waar Saddam vandaan kwam.

Nou ja zeg ik denk ik doe jou een lol is het weer niet goed.:verward:

Wide-O
10-05-05, 15:19
Geplaatst door taouanza
geen zin om opnieuw te typen (http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?s=&threadid=138537)

Ik trap daar niet. blij worden gemaakt met een dooie mus.


Ik hoor wat je zegt. De film is "niet voor jou bedoeld" denk ik. Je hebt die film niet nodig om te weten wat jij weet.

Voor mensen die wat minder geïnformeerd zijn (of totaal gedesinformeerd, kijk maar eens de bakken str* die er over de Islam wordt uitgekieperd) lijkt het me wel weer nuttig, that's all I'm saying.



Met moslims blijf je scoren ishet niet door ze als monsters af te schilderen dan wel door eens te laten zien hoe heldhaftig je bent en ze als mensen te zien.:kotsen:

't Is een "hot sellable item" ja, mee eens. Toch zie ik liever dat ze't om deze manier doen dan weer maar eens iedereen als gevaarlijke immorele gekken af te schilderen.

taouanza
10-05-05, 15:21
Geplaatst door Wide-O

't Is een "hot sellable item" ja, mee eens. Toch zie ik liever dat ze't om deze manier doen dan weer maar eens iedereen als gevaarlijke immorele gekken af te schilderen.

Het medemens zie als mens is niet nobel maar vanzelfsprekend.

Ron Haleber
10-05-05, 15:21
Op de BBC was ook Akhbar Ahmed positief over de film.

De historische waarde wordt natuurlijk betwist door kenners. Maar het was juist dat Salah ondanks zn humanisme als veldheer ook wel eens een beslissing nam om groepen mensen over de kling te jagen...

Het gruwelijkst was de verovering van Jeruzalem in 1099 - niet in de film - toen door de Kruisvaarders tienduizenden inwoners (moslim, christen en jood) uitgemoord werden...

taouanza
10-05-05, 15:23
Geplaatst door Ron Haleber
Op de BBC was ook Akhbar Ahmed positief over de film.

De historische waarde wordt natuurlijk betwist door kenners. Maar het was juist dat Salah ondanks zn humanisme als veldheer ook wel eens een beslissing nam om groepen mensen over de kling te jagen...

Het gruwelijkst was de verovering van Jeruzalem in 1099 - niet in de film - toen door de Kruisvaarders tienduizenden inwoners (moslim, christen en jood) uitgemoord werden...

Goh komt dat niet voor in de film?:moe:

Ron Haleber
10-05-05, 15:27
Geplaatst door Iwan
Je hebt gelijk, alleen jij die alles weet. Je schijnt exper te zijn in alles, ook in herkenen van terroristen. Waar heb jij het allemaal geleerd man. ik ben jeloez op je.

Bij jouw moekhabarat - waar anders? Nu verdien ik natuurlijk een centje bij via de AIVD... :hihi:

Wide-O
10-05-05, 15:28
Geplaatst door taouanza
Het medemens zie als mens is niet nobel maar vanzelfsprekend.

Zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar dat is het niet vandaag de dag toch ?

Enfin, we zeggen hetzelfde denk ik :maf:

Ron Haleber
10-05-05, 15:30
Geplaatst door taouanza
Goh komt dat niet voor in de film?:moe:

Je weet toch dat ze in Hollywood selectief zijn? Het moet niet te veel op de invasie in Irak gaan lijken!

RinC
10-05-05, 15:30
Salah Edin is een Marokkaanse rapper uit Nederland :D

www.salahedin.com

Juliette
10-05-05, 15:32
Geplaatst door taouanza
Hier in Rotterdam bijv roept het Collega trots dat ze het durven om met moslims in debat te gaan.Durven ja.
Je woont al tig jaren met elkaar in dezelfde stad. Winkelt in de zelfde winkels gaat naar de zelfde school enz enz en nu is het opeens heldhaftig als je met elkaar durft te praten.
Hoe monsterlijk heb je moslims afgeschilderd om met ze te 'durven' praten?

Ze zouden er eens achter kunnen komen dat het ook maar gewoon mensen zijn. Wie moeten ze dan nog de schuld geven van zowat alles dat er verkeerd gaat? Zichzelf toch niet? :moe:

Pytaghoras
10-05-05, 15:32
De film zelf is volgens mij in Marokko gemaakt. In Ouarzazate als ik het goed heb.
Ik vind het een goede film. In die film worden de kruisvaarders meer barbaars afgeschilderd dan moslims, wat eigenlijk wel klopt. De kruisvaarders waren barbaarse plunderaars die iedereen die ze in de weg tegenkomen vermoorden.

taouanza
10-05-05, 15:36
Geplaatst door Ron Haleber
Je weet toch dat ze in Hollywood selectief zijn? Het moet niet te veel op de invasie in Irak gaan lijken!

En waarom moet Salahdin worden afschilderd als een brave piet?
Net als al die negers in zogenaamde antidiscriminatiefilms.
Die eigenlijk nog racistischer zijn want wat ze eigenlijk zeggen is dat negers geen recht hebben op zelfverdediging als ze kwaad zijn of terugvechten krijgen ze geen goodwill.
Door alle ellende heen maar braaf blijven grijnzen zodat de blanken kunnen denken o er zijn ook goeie negers.

Al Sawt
10-05-05, 15:41
Geplaatst door Ron Haleber
Hè wat racistisch van je! Salah ed Din die de hoofdrol in de film speelt, was ook géén Arabier, hoewel de meeste Arabieren dat niet weten! :moe:

Weet je wat hij wel was? Laat ik een open deur in trappen.
Een koerd?

Dat Salah ed din een Koerd was en een andere Arabische veldheer Roekna din Baibar een Centraal Aziaat was, geeft alleen maar aan hoe groot de tolerantie was jegens etnische minderheden in de Arabische wereld.

Kolonisatie, heers en verdeelpolitiek van Arabische despoten en buitenlandse machten, plegen aanslag tegen die tolerantie.

Iwan
10-05-05, 15:41
Geplaatst door Ron Haleber
Bij jouw moekhabarat - waar anders? Nu verdien ik natuurlijk een centje bij via de AIVD... :hihi:
Dat dacht ik ook. Je heb je best gedaan om aandacht van aivd te krijgen. Nu is de tijd om te scoren.

taouanza
10-05-05, 15:43
Geplaatst door Al Sawt
Laat ik een open deur in trappen.
Een koerd?

Dat Salah ed din een Koerd was en een andere Arabische veldheer Roekna din Baibar een Centraal Aziaat was, geeft alleen maar aan hoe groot de tolerantie was jegens etnische minderheden in de Arabische wereld.

Kolonisatie, heers en verdeelpolitiek van Arabische despoten en buitenlandse machten, plegen aanslag tegen die tolerantie.

Ja hoeveel moslims hadden een hoge functie bij Christenen of Joden?

taouanza
10-05-05, 15:45
Geplaatst door Pytaghoras
De film zelf is volgens mij in Marokko gemaakt. In Ouarzazate als ik het goed heb.
Ik vind het een goede film. In die film worden de kruisvaarders meer barbaars afgeschilderd dan moslims, wat eigenlijk wel klopt. De kruisvaarders waren barbaarse plunderaars die iedereen die ze in de weg tegenkomen vermoorden.

Bigdeal veel hollywoodfilms worden in Marokko gefilmd.
Dat vond ik altijd zo stoer tot ik in een docu zag hoeveel Marokkanen daarmee opschieten.:moe:

Ron Haleber
10-05-05, 15:48
Geplaatst door taouanza
En waarom moet Salahdin worden afschilderd als een brave piet?
Net als al die negers in zogenaamde antidiscriminatiefilms.
Die eigenlijk nog racistischer zijn want wat ze eigenlijk zeggen is dat negers geen recht hebben op zelfverdediging als ze kwaad zijn of terugvechten krijgen ze geen goodwill.
Door alle ellende heen maar braaf blijven grijnzen zodat de blanken kunnen denken o er zijn ook goeie negers.

Dat is Amerikaanse zelfkritiek! Ze weten heus wel dat ze er in het MO binnenkort uitgeflikkerd worden. En daarom laten ze het doen door een humane Held...

Salahdin werd namelijk belaagd door de eerste, echte terroristen van die tijd - de Assasijnen uit Syrië...

Al Sawt
10-05-05, 15:49
Geplaatst door taouanza
Goh komt dat niet voor in de film?:moe: Na overgave van Bailin (Orlando Bloom) heeft ie van Salah ed din een garantie gekrijgen voor een veilige aftocht van Christenen.

Wat verbaasde blikken van personage Bailin opleverde. Want die herinnerde Salah ed din aan de bloedbad van Jeruzalem door kruisvaarders.


Voorts waren er paar historische dwalingen en een misser. De havikken aan de kant van de kruisvaarders werden afgeschilderd als Tempeliers. Maar in echt waren ze geen Tempeliers, maar gewone kruisridders. Voorts toen de koning van Jeruzalem begraven werdt, werd ie met rechte benen begraven.

Kruisvaarders werden met gekruisde benen begraven, zodat ze te herkennen waren als kruisvaarders.

Die film was redelijk, maar niet meer dan dat. Het was beter dan Troy en slechter dan Gladiator.

Ron Haleber
10-05-05, 15:56
Geplaatst door Al Sawt
Laat ik een open deur in trappen.
Een koerd?

Dat Salah ed din een Koerd was en een andere Arabische veldheer Roekna din Baibar een Centraal Aziaat was, geeft alleen maar aan hoe groot de tolerantie was jegens etnische minderheden in de Arabische wereld.



Fout! Het geeft alleen maar aan hoe jouw Arabieren afhankelijk zijn van berbermeiden als Kahina en Taouanza om jullie onafhankelijkheid te verkrijgen. :staart:

Arabieren zijn nooit alleen in staat om de Amerikanen uit het MO weg te krijgen!

Waar is jullie Salah die Jeruzalem inneemt? :schreeuw:

taouanza
10-05-05, 15:56
Geplaatst door Al Sawt
Die film was redelijk, maar niet meer dan dat. Het was beter dan Troy en slechter dan Gladiator.

:melig2:
Zoiets had ik wel verwacht.

Al Sawt
10-05-05, 16:26
Geplaatst door Ron Haleber
Fout! Het geeft alleen maar aan hoe jouw Arabieren afhankelijk zijn van berbermeiden als Kahina en Taouanza om jullie onafhankelijkheid te verkrijgen. :staart: Wat is fout aan mijn betoog?




Arabieren zijn nooit alleen in staat om de Amerikanen uit het MO weg te krijgen!

Waar is jullie Salah die Jeruzalem inneemt? :schreeuw: Ik prefeer liever iemand als Bismarck. Die eenheid schept en infrastructuur neerzet, om de geografisch miskleunen van MO weg te vlakken.

151 Nobel
10-05-05, 16:47
Orlando Bloom is een über-watje. Overtuigde me voor geen meter, dat piepkuiken.
Die Ghassan Massoud als Saladin was helemaal te gek.

Saaie film verder, behalve die veldslagen (aan het eind). En wat die Sybilla-chick met meters mascara op in de 12de eeuw dee... Enfin: wel een bloedmooie meid.

Ron Haleber
10-05-05, 16:49
Geplaatst door Al Sawt
Wat is fout aan mijn betoog?



Fout is dat het Arabisch nationalisme allerminst blijk geeft van "grote tolerantie jegens etnische minderheden in de Arabische wereld". Zie Saddam's vergassen van de Koerden!

Vandaag zal er geen Koerd meer te vinden zijn om Jeruzalem in te nemen!



Ik prefeer liever iemand als Bismarck. Die eenheid schept en infrastructuur neerzet, om de geografisch miskleunen van MO weg te vlakken.

Aan wie denk je dan? Nasser had toch meer de pretenties van een Salahdin...

151 Nobel
10-05-05, 16:50
Geplaatst door Ron Haleber
Fout is dat het Arabisch nationalisme allerminst blijk geeft van "grote tolerantie jegens etnische minderheden in de Arabische wereld". Zie Saddam's vergassen van de Koerden!




Aan wie denk je dan? Nasser had toch meer de pretenties van een Salahdin...

Oh sorry Ron. Dacht dat dit een filmtopic was - buiten de red zone en zo. Niet dus :-\

Ron Haleber
10-05-05, 16:53
Geplaatst door 151 Nobel
Oh sorry Ron. Dacht dat dit een filmtopic was - buiten de red zone en zo. Niet dus :-\

Foutje van je Nobel...Het gaat om een historische film! Das politiek!

Wortel
10-05-05, 16:54
Hier in Rotterdam bijv roept het Collega trots dat ze het durven om met moslims in debat te gaan.Durven ja.

Inderdaad straalbezopen, en het geeft maar aan dat het college -leest u mee, geachte raad?- er nogal achterlijke ideeen over de Islam op nahoudt.

Misschien is het een troost voor je, Taouanza, maar deze jongen zit, op geheel onafhankelijk initiatief t.o.v. het college, zeer binnenkort om de tafel samen met o.a. de Islamitische St Nederland Mevlana moskee, de Soefisme Beweging en SPIOR. Ik presenteer daar o.a. de aanbevelingen die we hebben opgedaan naar aanleiding van de manifestatie in Paradiso door Ben Je Bang Voor Mij van 30 januari j.l. Die gaan we trouwens ook aan minister Verdonk sturen.

On topic: ik herhaal nog maar eens wat ik al vaker schreef: als christen denk ik bij een kruisridder alleen maar aan een al te opdringerig snuffelende hond. Verder mooie film.

taouanza
10-05-05, 16:56
Geplaatst door Wortel
Inderdaad straalbezopen, en het geeft maar aan dat het college -leest u mee, geachte raad?- er nogal achterlijke ideeen over de Islam op nahoudt.

Misschien is het een troost voor je, Taouanza, maar deze jongen zit, op geheel onafhankelijk initiatief t.o.v. het college, zeer binnenkort om de tafel samen met o.a. de Islamitische St Nederland Mevlana moskee, de Soefisme Beweging en SPIOR.

On topic: ik herhaal nog maar eens wat ik al vaker schreef: als christen denk ik bij een kruisridder alleen maar aan een al te opdringerig snuffelende hond. Verder mooie film.

Was je vorige week maandag in het stadhuis?

Wortel
10-05-05, 17:01
Was je vorige week maandag in het stadhuis?

Dat niet, maar dat zal er stellig nog wel van komen. We proberen enigzins een beweging 'van onderaf' te bewerkstelligen en dat is een zaak van lange adem.

taouanza
10-05-05, 17:13
Geplaatst door Wortel
Dat niet, maar dat zal er stellig nog wel van komen. We proberen enigzins een beweging 'van onderaf' te bewerkstelligen en dat is een zaak van lange adem.

Nou dat is dus al op gang gekomen. De Marokkaanse organisaties een werkgroep gevormd en werken samen.
De werkgroep kwam aan het woord en dat was zeer bemoedigend.
Het Collega was absoluut niet voorbereid op tegengas.
Dat is echt triest om te zien hun hele beleid is gebaseerd op spierenballentaal om de autochtone kiezer te imponeren.
Inhoudelijk stelt het niks voor.
Het is toch schandalig dat je zolang roept dat allochtonen geen NEderlands kennen en geen deel uitmaken van de maatschappij tot je het zelf gaat geloven en dan moet een mond vol tanden staat als ze toch blijken te praten.
Ze geloven dus echt in hun vooroordelen hoe kan je dan een stad met meer dan 160 nationaliteiten besturen?
Van welk planeet is dit College?

Wortel
10-05-05, 17:27
Dat is echt triest om te zien hun hele beleid is gebaseerd op spierenballentaal om de autochtone kiezer te imponeren.

Ik hoefde maandag niet op het Stadhuis te zijn om te weten dat deze geest daar rondwaart. Maar het is inderdaad precies zoals je hierboven zegt: Ronduit schandalig. Ook al zullen er dan de nodige problemen zijn, dan nog gaat het niet aan om hele bevolkingsroepen zo te stigmatiseren en in wezen kreupel te houden.


Nou dat is dus al op gang gekomen. De Marokkaanse organisaties een werkgroep gevormd en werken samen.

Prima. Er zijn dus meerdere bewegingen simultaan bezig te ontstaan.
Ik hoop ze in de toekomst graag te ontmoeten.

taouanza
10-05-05, 17:33
Geplaatst door Wortel
Ik hoefde maandag niet op het Stadhuis te zijn om te weten dat deze geest daar rondwaart. Maar het is inderdaad precies zoals je hierboven zegt: Ronduit schandalig. Ook al zullen er dan de nodige problemen zijn, dan nog gaat het niet aan om hele bevolkingsroepen zo te stigmatiseren en in wezen kreupel te houden.




Die uitleg heb ik er bijgezet zodat mensen niet gaan denken dat ik het als een wedstrijd zie en dat Marokkanen aan de winnende kant zitten nu. Ja tis raar maar er zijn mensen die denken dat de wereld ophoudt bij dit forum en alles draait om het gelijk krijgen.(kan je het nog volgen)

Het is goed dat Marokkanen van zich laten horen maar het blijft schandalig hoe het collega met mensen omgaat.

Spoetnik
10-05-05, 17:37
Ridley Scott's new Crusades film 'panders to Osama bin Laden'
By Charlotte Edwardes
(Filed: 18/01/2004)

Sir Ridley Scott, the Oscar-nominated director, was savaged by senior British academics last night over his forthcoming film which they say "distorts" the history of the Crusades to portray Arabs in a favourable light.

The £75 million film, which stars Orlando Bloom, Jeremy Irons and Liam Neeson, is described by the makers as being "historically accurate" and designed to be "a fascinating history lesson".

Academics, however - including Professor Jonathan Riley-Smith, Britain's leading authority on the Crusades - attacked the plot of Kingdom of Heaven, describing it as "rubbish", "ridiculous", "complete fiction" and "dangerous to Arab relations".

The film, which began shooting last week in Spain, is set in the time of King Baldwin IV (1161-1185), leading up to the Battle of Hattin in 1187 when Saladin conquered Jerusalem for the Muslims.

The script depicts Baldwin's brother-in-law, Guy de Lusignan, who succeeds him as King of Jerusalem, as "the arch-villain". A further group, "the Brotherhood of Muslims, Jews and Christians", is introduced, promoting an image of cross-faith kinship.

"They were working together," the film's spokesman said. "It was a strong bond until the Knights Templar cause friction between them."

The Knights Templar, the warrior monks, are portrayed as "the baddies" while Saladin, the Muslim leader, is a "a hero of the piece", Sir Ridley's spokesman said. "At the end of our picture, our heroes defend the Muslims, which was historically correct."

Prof Riley-Smith, who is Dixie Professor of Ecclesiastical History at Cambridge University, said the plot was "complete and utter nonsense". He said that it relied on the romanticised view of the Crusades propagated by Sir Walter Scott in his book The Talisman, published in 1825 and now discredited by academics.

"It sounds absolute balls. It's rubbish. It's not historically accurate at all. They refer to The Talisman, which depicts the Muslims as sophisticated and civilised, and the Crusaders are all brutes and barbarians. It has nothing to do with reality."

Prof Riley-Smith added: "Guy of Lusignan lost the Battle of Hattin against Saladin, yes, but he wasn't any badder or better than anyone else. There was never a confraternity of Muslims, Jews and Christians. That is utter nonsense."

Dr Jonathan Philips, a lecturer in history at London University and author of The Fourth Crusade and the Sack of Constantinople, agreed that the film relied on an outdated portrayal of the Crusades and could not be described as "a history lesson".

He said: "The Templars as 'baddies' is only sustainable from the Muslim perspective, and 'baddies' is the wrong way to show it anyway. They are the biggest threat to the Muslims and many end up being killed because their sworn vocation is to defend the Holy Land."

Dr Philips said that by venerating Saladin, who was largely ignored by Arab history until he was reinvented by romantic historians in the 19th century, Sir Ridley was following both Saddam Hussein and Hafez Assad, the former Syrian dictator. Both leaders commissioned huge portraits and statues of Saladin, who was actually a Kurd, to bolster Arab Muslim pride.

Prof Riley-Smith added that Sir Ridley's efforts were misguided and pandered to Islamic fundamentalism. "It's Osama bin Laden's version of history. It will fuel the Islamic fundamentalists."

Amin Maalouf, the French historian and author of The Crusades Through Arab Eyes, said: "It does not do any good to distort history, even if you believe you are distorting it in a good way. Cruelty was not on one side but on all."

Sir Ridley's spokesman said that the film portrays the Arabs in a positive light. "It's trying to be fair and we hope that the Muslim world sees the rectification of history."

The production team is using Loarre Castle in northern Spain and have built a replica of Jerusalem in Ouarzazate, in the Moroccan desert. Sir Ridley, 65, who was knighted in July last year, grew up in South Shields and rose to fame as director of Alien, starring Sigourney Weaver.

He followed with classics such as Blade Runner, Thelma and Louise, which won him an Oscar nomination in 1992, and in 2002 Black Hawk Down, told the story of the US military's disastrous raid on Mogadishu. In 2001 his film Gladiator won five Oscars, but Sir Ridley lost out to Steven Soderbergh for Best Director.
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2004/01/18/wcrus18.xml&sSheet=/news/2004/01/18/ixworld.html

De NWO probeert de fundamentalistische stroming binnen Islam in een stroomversnelling te brengen en hierdoor de clash of civilizations te verhevigen :jammer:

Wide-O
10-05-05, 19:49
Ik ben nu helemaal in de war :hihi:

Had GJ dit niet moeten posten ?

Enfin, leuk bericht uit januari 2004 ?

I'll get my coat.

Klote Al Sawt. Nu moet ik wel weer opnieuw gaan lezen over de Tempeliers. Grrr...

Ins
10-05-05, 19:52
Geplaatst door Wortel
Inderdaad straalbezopen, en het geeft maar aan dat het college -leest u mee, geachte raad?- er nogal achterlijke ideeen over de Islam op nahoudt.

Misschien is het een troost voor je, Taouanza, maar deze jongen zit, op geheel onafhankelijk initiatief t.o.v. het college, zeer binnenkort om de tafel samen met o.a. de Islamitische St Nederland Mevlana moskee, de Soefisme Beweging en SPIOR. Ik presenteer daar o.a. de aanbevelingen die we hebben opgedaan naar aanleiding van de manifestatie in Paradiso door Ben Je Bang Voor Mij van 30 januari j.l. Die gaan we trouwens ook aan minister Verdonk sturen.

On topic: ik herhaal nog maar eens wat ik al vaker schreef: als christen denk ik bij een kruisridder alleen maar aan een al te opdringerig snuffelende hond. Verder mooie film.

Was het maar bij snuffelen gebleven.

Wide-O
10-05-05, 20:14
Geplaatst door Ghost Dog
Het is inderdaad een zeer gedateerd artikel en nog Engels knip- en plakwerk ook. GJ plaatst zoiets niet

MPS'jes do my head in. Jij bent Echnaton, right ?

Al Sawt
10-05-05, 21:43
Geplaatst door Wide-O
Ik ben nu helemaal in de war :hihi:

Had GJ dit niet moeten posten ?

Enfin, leuk bericht uit januari 2004 ?

I'll get my coat.

Klote Al Sawt. Nu moet ik wel weer opnieuw gaan lezen over de Tempeliers. Grrr... Tempeliers waren niet aanwezig in slag van Hattin, tenminste de historische figuren in de film waren alles behalve Tempeliers.

Al Sawt
10-05-05, 21:44
Geplaatst door 151 Nobel


Saaie film verder, behalve die veldslagen (aan het eind). En wat die Sybilla-chick met meters mascara op in de 12de eeuw dee... Enfin: wel een bloedmooie meid. Mascara bestond toen al in de Arabische wereld. Het heet Khol en woord Alcohol is daarvan afgeleid.

Wortel
10-05-05, 22:25
Mascara bestond toen al in de Arabische wereld.

Mascara bestond zelfs al veel eerder in de semitische wereld. In het boek Job in het Oude Testament, dat zo'n vijftienhonderd jaar voor de kruistochten is geschreven lezen we van Jobs dochters: Ze heten Jemima, Kezia en Keren-Happuch. (Job 42: 14)

Als je die namen zuiver vertaalt betekenen ze respectievelijk Tortelduifje, Kaneelbloesem en Poederdoosje. Keren is een hoorntje dat als doos dienst doet waarin mascara of eye-liner zit om de ogen verleidelijk te doen uitkomen, uitdagender zelfs dan poeder uit de gemiddelde poederdoos.:wow: Max Factor avant la lettre.

Wide-O
10-05-05, 22:38
Geplaatst door Al Sawt
Tempeliers waren niet aanwezig in slag van Hattin, tenminste de historische figuren in de film waren alles behalve Tempeliers.

Weet jij waar de uitdrukking "Zuipen als een Tempelier" vandaan komt ?

Al Sawt
10-05-05, 22:47
Geplaatst door Wide-O
Weet jij waar de uitdrukking "Zuipen als een Tempelier" vandaan komt ? Ik had het laatst ergens gelezen. Maar volgens mij was het te danken aan hun rijk gevulde wijnkelders.

@Wortel.

Zelfs oud Egyptenaren maakten gebruik van mascara.

Julien
10-05-05, 23:05
ik ben lang niet meer naar de bios geweest, maar deze film ga ik toch echt wel bekijken! Ik ben dol op historische films à la Gladiator.

De beste historische film die ik tot nu toe heb gezien is Attila de Hun. Gek genoeg was het hier geen hit, maar hij is zoooo goed!!

Wat betreft die kruistochten; ik heb begrepen dat de christenen er als de "bad guys" worden neergezet en de moslims als de "good guys".. mocht dit zo zijn dan is dat historisch gezien natuurlijk onjuist, maar ach tis Hollywood dus we zijn wat gewend...

Al Sawt
11-05-05, 00:16
Geplaatst door Ron Haleber
Fout is dat het Arabisch nationalisme allerminst blijk geeft van "grote tolerantie jegens etnische minderheden in de Arabische wereld". Zie Saddam's vergassen van de Koerden!

Vandaag zal er geen Koerd meer te vinden zijn om Jeruzalem in te nemen!
Saddam was een dictator maar hij gaf de ruimte aan de Koerden om hun taal en cultuur te belijden. Een onderschoven feit.

Eerste Koerdische opstand tegen Saddam werdt door de Sovjets georganiseerd, om Saddam in Sovjet kamp te dwingen en met succes.

Want Saddam stuurde na zijn machtsovername en Arabische nederlaag in 73 in zijn hoofd, alle Sovjet adviseurs terug naar hun heilstaat.

De Sovjets gingen vervolgens de Irakezen een lesje leren, dat ze op militairgebied afhankelijk waren van de Sovjets. Want Russische wapens in Iraakse leger, werden door de Russen onderhouden en zelfs bemand.

Ze mobiliseerden en bewapenden de Koerden en joegen hun in oorlog met Saddam. Dat was het begin van Koerdische problematiek van Saddam.



Aan wie denk je dan? Nasser had toch meer de pretenties van een Salahdin... Ik ben geen romanticus die over een wederopstanding van een voormalige leider droomt. Een Arabisch versie van iemand als Rafsanjani, lijkt me een zeer geschikte kandidaat.

Don Vito
11-05-05, 00:38
Maar wat weten we van de kruistochten om te kunnen bepalen wat wel en niet goed is weergegeven?
De kerk die opriep tot deze oorlogen hield er een dubbele moraal op na en zij waren verantwoordelijk voor het overgrote deel van de overdracht van dergelijke historische gebeurtenissen.
Aangedund natuurlijk om de kerk zo heilig en vredig te houden is er her en der wel wat verdraaid, heel wat verdraaid. Zoals de argumenten werden verdraid en verzonnen om mensen op te roepen om op kruistocht te gaan. (heidenen, barbaren, moordenaars etc etc)
Nu nogwordt de waarheid verdraaid om op kruistocht te gaan (irak) en wordt het volgehouden en niet tegengesproken door de politiek. Dat betekent dat de keugen als geschiedt wordt gezien. Zo gaat het al eeuwen in het westen.

Julien
11-05-05, 00:57
Geplaatst door Don Vito
Maar wat weten we van de kruistochten om te kunnen bepalen wat wel en niet goed is weergegeven?
De kerk die opriep tot deze oorlogen hield er een dubbele moraal op na en zij waren verantwoordelijk voor het overgrote deel van de overdracht van dergelijke historische gebeurtenissen.
Aangedund natuurlijk om de kerk zo heilig en vredig te houden is er her en der wel wat verdraaid, heel wat verdraaid. Zoals de argumenten werden verdraid en verzonnen om mensen op te roepen om op kruistocht te gaan. (heidenen, barbaren, moordenaars etc etc)
Nu nogwordt de waarheid verdraaid om op kruistocht te gaan (irak) en wordt het volgehouden en niet tegengesproken door de politiek. Dat betekent dat de keugen als geschiedt wordt gezien. Zo gaat het al eeuwen in het westen.

doe niet zo gefrustreerd man ;)
Wat betreft die ECHTE kruistochten in de 11e eeuw... in naam van de Kerk zijn idd slechte dingen gebeurd..maar de moslims waren ook niet heilig hoor, die hebben ook vele Europeanen afgeslacht.

en ik voel me beledigd dat je de oorlog van de VS in Irak een 'kruistocht' noemt, immers was MIJN KERK (de Katholieke kerk Christelijke Kerk!) TEGEN die oorlog!!

MO_NL
17-05-05, 23:01
Arabische wereld positief over 'Kingdom of Heaven'

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

Filmcritici zijn lovend over de film. Voor het eerst worden Arabische mensen eens niet volgens stereotype beelden neergezet.


KINGDOM OF HEAVEN

http://www.pathe.nl/gfx/pathe/klipper.gif Trailer bekijken (http://www.pathe.nl/trailer.asp?film_id=1359&bios_id=-1)

http://www.pathe.nl/gfx_content/films/poster_150/17477.jpg

In de twaalfde eeuw heeft de nederige Franse smid Balian (Orlando Bloom) net zijn vrouw en kind verloren, als hij ridder Godfrey of Ibelin (Liam Neeson) tegenkomt, die hem vertelt dat hij zijn vader is. Godfrey vraagt Balian mee te gaan op kruistocht naar Jeruzalem, om te strijden in de lange bloederige oorlog om het Heilige Land. Als een vreemdeling in een vreemde omgeving, moet hij een verdoemde koning dienen, koestert hij een verboden liefde voor een exotische koningin en wordt hij verheven tot de ridderstand. In een poging om de breekbare vrede te bewaren, moet Balian of Ibelin uiteindelijk de mensen van Jeruzalem zien te beschermen tegen een overmachtige vijand.

Vijf jaar na 'Gladiator' is Sir Ridley Scott terug met een grootschalig historisch epos, dat zich afspeelt rond de kruistochten in de twaalfde eeuw. Een soortgelijke film onder de titel 'Crusades' is jarenlang het droomproject van Paul Verhoeven geweest, maar de aankondiging van 'Kingdom of Heaven' maakte een definitief einde aan die plannen. Orlando Bloom werd door 'The Lord of the Rings' een gewild acteur in Hollywood en kreeg rollen in 'Pirates of the Caribbean' en 'Troy'. Voor de hoofdrol van Balian of Ibelin moest hij wel even aan de gewichten hangen. Hij staat tegenover Jeremy Irons, Liam Neeson en de Franse actrice Eva Green. Scriptschrijver William Monahan is ook betrokken bij Martin Scorseses 'The Departed' en 'Jurassic Park IV'.

bron: Palte

Ga jij deze film kijken of downloaden?

tr_imparator
17-05-05, 23:39
Geplaatst door MO_NL


Ga jij deze film kijken of downloaden? [/B]

yep! :D

Marsipulami
18-05-05, 00:11
Franciscus en de islam

"In 1219 gaan Franciscus en enkele broeders tussen de Saracenen leven, terwijl op enige afstand het kamp van de kruisvaarders ligt als duidelijk teken van de bedoeling van de christelijke wereld met de Saracenen. Hij ontdekt tussen deze andersgelovigen Gods aanwezigheid, hij ziet hun geloof en is diep onder de indruk van hun gebed -daar waar iedereen hen ongelovigen noemt- hij luistert met grote aandacht naar wat God hem te zeggen heeft door hun leven, door hun geschiedenis. Hij ontmoet er vrienden, een nieuwe wereld gaat voor hem open. Hij en zijn broeders delen hun leven en werken; ze eten en drinken wat er op tafel komt, en geven zo daadwerkelijk vorm aan Gods oorspronkelijk plan waarbij alle mensen - met name de armen- in vrede kunnen meezitten aan de tafel van de Heer.

Zij zijn ervan overtuigd dat twistgesprekken niet het beste middel zijn om met de Saracenen in contact te komen en hen de waarheid over Jezus te doen kennen. "Je moet niet eerst beginnen met anderen voor het hoofd te stoten, leert hij, maar je moet proberen hun vertrouwen te winnen en dit 'om God'." Want God is immers nederigheid en Franciscus wil dat zijn broeders deze nederigheid in hun leven navolgen. Zij mogen zich niet boven de anderen verheffen of zich superieur voelen. De waarheid over God en Jezus kan niet gedijen in twistgesprekken; want als de waarheid bekleed wordt met macht wordt zij onherkenbaar voor de ander. Heel zeker heeft Franciscus met deze visie een heel nieuw geluid laten horen in een tijd van grote vijandigheid tussen christendom en islam. Het gaat om een nieuwe manier van omgaan met de medemens en met zijn schepper, om liefde en tederheid.

Het onderdanig zijn heeft voor Franciscus en zijn broeders een duidelijk maatschappijkritische betekenis. Het is een uitnodiging aan de broeders en aan alle mensen een nieuwe samenleving op te bouwen, niet gebaseerd op macht en geweld, maar op het fundament van elkaar onderdanig te zijn in liefde en tederheid, teken van echte broederschap. Daarom is hij ook vol afschuw bij het zien van de vele doden in beide kampen en is hij nog meer gesterkt in zijn overtuiging dat op deze manier de vrede niet dichterbij kan gebracht worden.."

Lees verder --> http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?threadid=90012

Wortel
18-05-05, 05:57
Moge deze geest van wijsheid en het zoeken van de werking van Gods hand in anderen zich ook in onze dagen breed maken.

Wortel
18-05-05, 10:51
Her en der vond ik het toch ietwat te klef worden tussen de Christenen en Moslims.

Toch ook weer Hollywood?

151 nobel prize
18-05-05, 11:00
Als ze in de Arabische wereld positief zijn over saaie films, zijn ze ook vast verzot op Oost-Europese arthouse movies :-\

mark61
18-05-05, 13:06
Geplaatst door 151 nobel prize
Als ze in de Arabische wereld positief zijn over saaie films, zijn ze ook vast verzot op Oost-Europese arthouse movies :-\

Tarkovsky lijkt me wel wat. Lekker religieuzig zonder dat je nou kan zeggen welke speciaal.