PDA

Bekijk Volledige Versie : OM: geen cel voor brandstichters Bedir-school Uden



MO_NL
18-05-05, 13:19
OM: geen cel voor brandstichters Bedir-school Uden

starttijd=00:00:00&speelduur=00:00:00

De vijf tienerjongens die worden verdacht van brandstichting in de islamistische basisschool Bedir in Uden en van een poging tot brandstichting in de Udense moskee, hoeven van het Openbaar Ministerie (OM) niet meer de cel in. Officier van justitie S. Lukowski kondigde dit woensdag aan.
Het OM zal taakstraffen en voorwaardelijke celstraffen tegen het vijftal eisen. De exacte eisen spreekt hij woensdag achter gesloten deuren uit.

De rechtbank in Den Bosch heeft de pers bijzondere toegang verleend om de rechtszitting tegen de vijf minderjarigen, variërend in leeftijd van 14 tot 17 jaar, gedeeltelijk te kunnen bijwonen.

De Udense basisschool Bedir ging op 9 november 2004 in vlammen op, na brandstichting met behulp van een molotovcocktail. Drie dagen eerder was op soortgelijke wijze geprobeerd de moskee in brand te steken. Rond 20 november pakte de politie een groep plaatselijke VMBO-leerlingen op, die bekenden achter de aanslagen te zitten.

Volgens officier van justitie Lukowski gaat het om ‘racistische aanslagen’. Daarbij verwees hij naar de leuzen die direct voor de brandstichting op de muren van de Bedit-school waren gekalkt.

http://www.maroc.nl/photopost/data/501/1bedir.jpg
De Bedir-school na de brand.


Bron: ANP

Taakstraffen? Voor racistische gemotiveerde brandstichting? Lekker dan!

mark61
18-05-05, 13:35
Geplaatst door MO_NL
Taakstraffen? Voor racistische gemotiveerde brandstichting? Lekker dan!

Ze zijn minderjarig.

Ik ben er niet voor om minderjarigen als volwassenen te behandelen in het strafrecht. Maar goed, daarover kan je van mening verschillen. In Amerika executeren ze minderjarigen. Kinderen, heten ze ook wel. Me no like USofA.

delirious
18-05-05, 13:42
[i]Taakstraffen? Voor racistische gemotiveerde brandstichting? Lekker dan! [/B]

Herstel, kwajongens gemotiveerde brandstichting.
Volgens Kampbeul Verdonk. :kwaad:

MO_NL
18-05-05, 14:13
Ik citeer de politiecommissaris van Brabant:

"Als ik moet kiezen tussen kwajongensstreek en racistische aanslag dan kies ik voor het eerste ".

(uit de losse pols, pin me niet vast op de exacte formulering, maar wat hij zei komt heel dicht in de buurt)

En nu zien we dus dat het OM het ook als een kwajongensstreek opvat.

Er is trouwens nog wel meer tussen taakstraf en executie. Neem bv het Glen Mills gesticht. Had mij een passende straf geleken voor deze kwajongens.

een maand of 14 op een positieve manier optrekken met "islamitische" kwajongens.

Simon
18-05-05, 14:27
Ik snap niet waarom de eisen achter gesloten deuren worden uitgesproken?

delirious
18-05-05, 14:34
Geplaatst door MO_NL
Ik citeer de politiecommissaris van Brabant:

"Als ik moet kiezen tussen kwajongensstreek en racistische aanslag dan kies ik voor het eerste ".

(.

Kiezen in wat voor opzicht?
Blij dat het een kwajongensstreek is, en geen racistisch motief.
Of blij dat deze boys als kwajongens worden veroordeelt?

mark61
18-05-05, 14:34
Geplaatst door Simon
Ik snap niet waarom de eisen achter gesloten deuren worden uitgesproken?

Volgens mij standaard bij minderjarigen.

mark61
18-05-05, 14:35
Geplaatst door MO_NL
Ik citeer de politiecommissaris van Brabant:

"Als ik moet kiezen tussen kwajongensstreek en racistische aanslag dan kies ik voor het eerste ".

Die begreep ik ook al niet. De vergoelijkingsmachine


Er is trouwens nog wel meer tussen taakstraf en executie. Neem bv het Glen Mills gesticht. Had mij een passende straf geleken voor deze kwajongens.

een maand of 14 op een positieve manier optrekken met "islamitische" kwajongens.

Iesjgod.

Iwan
18-05-05, 15:52
Geplaatst door Simon
Ik snap niet waarom de eisen achter gesloten deuren worden uitgesproken?
Je mag een keer raden?