PDA

Bekijk Volledige Versie : Stap voorwaarts voor '100 dollar laptop' met eerste order



Simon
18-05-05, 14:06
Stap voorwaarts voor '100 dollar laptop' met eerste order

Door Arthur Scheffer - dinsdag 17 mei 2005 - 23:21 - Bron: PC World -

http://www.krux.nl/uploadedImgs/NEWS/cheap_laptop.jpg

Het ambitieuze plan van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) om een laptop van 100 dollar te ontwikkelen, zet volgende maand naar verwachting een belangrijke stap naar realisatie, zo meldt PC World. Volgens initiatiefnemer Nicholas Negroponte zouden tegen die tijd vijf of zes landen een order geplaatst moeten hebben, voor in totaal zes miljoen machines. Het idee achter het project is om arme kinderen de beschikking te geven over een eigen laptop, om zo hun kansen in de wereld te vergroten. De apparaten zouden geleverd en betaald moeten worden door ministeries van ontwikkelingslanden. Verwachte deelnemers zijn onder meer China (drie miljoen machines) en Brazilië (één miljoen). Verder hoopt Negroponte op deelname van minimaal één land uit Afrika, het Midden Oosten en Zuidoost Azië. De productie van het apparaat zou in 2006 volledig op gang moeten komen.

De prijs van de laptop kan zo laag gehouden worden door gebruik te maken van voordelige onderdelen en te besparen op overhead. Volgens Negroponte bestaat ongeveer de helft van de prijs van normale laptops momenteel uit kosten voor marketing, distributie en winst, dus het wegnemen daarvan levert al een significante besparing op. Verder zou, door gebruik te maken van een alternatief besturingssysteem, veel bespaard kunnen worden op hardware terwijl toch een bruikbaar systeem overblijft. De '100 dollar laptop' zal dan ook draaien op een Linux-variant, en de beschikking hebben over een 500MHz AMD-processor, 256MB werkgeheugen, 1GB flashgeheugen in plaats van een harde schijf en WLAN. Ook op het scherm, normaal tweederde van de totale onderdelenkosten van een laptop, zal bespaard worden: in plaats van een tft zal een 14" kleuren projectiescherm gebruikt worden dat niet meer dan $30 kost.

bron: tweakers.net

ik ben benieuwd ! wel een bijzonder initiatief

Simon
18-05-05, 14:23
Hier ook een artikel over dit project ...
http://www.guardian.co.uk/online/story/0,3605,1415713,00.html

Ik vroeg mij al af hoe ze het met de energievoorziening van het apparaat willen doen (energie is een schaars goed in de derde wereld) en nu begrijp ik dat het typen op het keyboard tegelijkertijd stroom moet opwekken. Je moet er maar opkomen maar ik ben benieuwd of dat genoeg stroom oplevert.

mark61
18-05-05, 14:51
Geplaatst door Simon
Hier ook een artikel over dit project ...
http://www.guardian.co.uk/online/story/0,3605,1415713,00.html

Ik vroeg mij al af hoe ze het met de energievoorziening van het apparaat willen doen (energie is een schaars goed in de derde wereld) en nu begrijp ik dat het typen op het keyboard tegelijkertijd stroom moet opwekken. Je moet er maar opkomen maar ik ben benieuwd of dat genoeg stroom oplevert.

Zonnepaneel? Duur. Windmolen? Mja. De BBC verkoopt een opwindradio. Opwindlaptop?

Bofko
18-05-05, 14:55
Geplaatst door mark61
Opwindlaptop?

= Laptop met alleen maar internet explorer en die alle niet-erotische sites blokkeert. :bril:

Simon
18-05-05, 16:10
Geplaatst door mark61
Zonnepaneel? Duur. Windmolen? Mja. De BBC verkoopt een opwindradio. Opwindlaptop?

Ja die opwindradio ken ik ook. Nou ze moeten nog heel wat technische problemen overwinnen. Wel geweldig dat er mensen zijn die dit soort dingen doen.