PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen in Bagram sloegen gevangenen tot pulp



Joesoef
20-05-05, 13:21
Amerikanen in Bagram sloegen gevangenen tot pulp

Uitgegeven: 20 mei 2005 11:31
Laatst gewijzigd: 20 mei 2005 11:44

NEW YORK - In een tot nog toe geheim gehouden rapport van het Amerikaanse leger doen onderzoekers tot in detail uit de doeken hoe Amerikaanse militairen in het Afghaanse Bagram twee gevangenen door langdurige mishandeling van het leven hebben beroofd. The New York Times, die de hand op de studie wist te leggen, meldde vrijdag dat ondervragers en bewakers de twee bijna letterlijk tot pulp hadden geslagen.

In het 2000 pagina's tellende rapport over mishandelingen in Afghanistan door "jonge slecht opgeleide soldaten" wordt uitgebreid stilgestaan bij de gebeurtenissen rond de dood van de Afghanen Dilawar en Habibullah. Beiden vonden de dood in december 2002, nadat ze bloot hadden gestaan aan langdurige extreme mishandeling.


Pathologisch onderzoek wees uit dat de militairen Dilawar zo langdurig en zo hard hadden geslagen dat het weefsel in zijn benen "in wezen tot pulp was geslagen", aldus een van de lijkschouwers die het lichaam onderzocht. Het hoofd van de militaire lijkschouwersdienst, luitenant-kolonel Elizabeth Rouse, onderschreef later de erbarmelijke staat waarin Dilawar zich bevond ten tijde van zijn dood. "Ik heb soortgelijke kwetsuren gezien bij iemand die door een bus was overreden."

Natuurlijke dood

De bevindingen van de pathologen weerhielden volgens The New York Times militaire woordvoerders er niet van nog twee maanden na de lijkschouwing vol te houden dat de twee een natuurlijke dood waren gestorven. Ook de toenmalige bevelhebber in Afghanistan, luitenant-generaal McNeill, verklaarde nog geruime tijd na afronding van de pathologische onderzoeken dat er geen aanwijzingen waren dat mishandeling door militairen aan de dood van de twee had bijgedragen.

Mishandeling

Verklaringen die militairen, ondervragers en gedetineerden op de basis, ongeveer 40 kilometer ten noorden van Kabul, ten tijde van de moorden aflegden, wijzen echter de andere kant op. Gevangenen werden routinematig gestompt, geslagen, geschopt, vernederd, dagen aan hun polsen opgehangen aan het plafond van hun cel en uit hun slaap gehouden. Ook werden ze gedwongen gedurende lange perioden ongemakkelijke poses aan te nemen. Soms werd de mishandeling volgens het onderzoeksrapport ingegeven door pogingen informatie los te krijgen, soms was ze een strafmaatregel door bewakers en soms werd ze slechts ingegeven door verveling of wreedheid of beide.

Ondervragingen

Tekenend voor de situatie op de basis was dat de gewelddadige 'ondervragingen' van Dilawar doorgingen terwijl "de meesten van ons ervan overtuigd waren dat de gevangene onschuldig was", zei een ondervrager die actief was geweest in Bagram en uit eigen beweging naar de onderzoekscommissie was gestapt.

wytze
20-05-05, 13:23
en dat is de 3e keer

Joesoef
20-05-05, 13:25
Geplaatst door wytze
en dat is de 3e keer


:D Gelukkig hebben we beheer nog!

Joesoef
20-05-05, 13:26
Benieuwd naar wat er allemaal nog meer geheim is.

taouanza
20-05-05, 13:27
Wat zei Balkenende nou in zijn toespraak tegen Bush?

~Panthera~
20-05-05, 13:28
Geplaatst door taouanza
Wat zei Balkenende nou in zijn toespraak tegen Bush?

Niets van verstaan: z'n kop zat te ver in zijn............ :hihi:

wytze
20-05-05, 13:30
Geplaatst door Joesoef
Benieuwd naar wat er allemaal nog meer geheim is.



beerputten vol ben ik bang.
de taliban was berucht vanwege dit soort walgelijke smerigheden. vs is geen haar beter.

Joesoef
20-05-05, 13:33
Geplaatst door wytze
beerputten vol ben ik bang.
de taliban was berucht vanwege dit soort walgelijke smerigheden. vs is geen haar beter.


Erger, de VS ontkend, de taliban niet. De VS is onze 'bondgenoot' de Taliban nagenoeg (ook voor moslims) een ieder zijn vijand.

taouanza
20-05-05, 13:37
Geplaatst door ~Panthera~
Niets van verstaan: z'n kop zat te ver in zijn............ :hihi:

Die vent spoort echt niet gister hoorde ik hem op het journaal zeggen dat alle grote leiders commentaar krijgen bij moeilijke beslissingen en dat het achteraf allemaal terecht was.
Hij noemde ook Kok.
Hij durft te beweren dat Kok achteraf gelijk had.
Werd Paars onder leiding van de PVDA niet door het slijk gehaald?
Het was toch zo vreselijk dat Bakellende het beter ging doen?
En dan gaat hij Koksbeleid aanvoeren om zijn gelijk te bewijzen?????

duende
20-05-05, 13:39
Geplaatst door taouanza
Die vent spoort echt niet gister hoorde ik hem op het journaal zeggen dat alle grote leiders commentaar krijgen bij moeilijke beslissingen en dat het achteraf allemaal terecht was.
Hij noemde ook Kok.
Hij durft te beweren dat Kok achteraf gelijk had.
Werd Paars onder leiding van de PVDA niet door het slijk gehaald?
Het was toch zo vreselijk dat Bakellende het beter ging doen?
En dan gaat hij Koksbeleid aanvoeren om zijn gelijk te bewijzen?????
Toch mooi van hem dat ie zich tot de grote leiders rekent.
Ik zelf houd het meer op de grootste lijer, maar ja dat is mijn mening.

wytze
20-05-05, 13:41
Geplaatst door Joesoef
Erger, de VS ontkend, de taliban niet. De VS is onze 'bondgenoot' de Taliban nagenoeg (ook voor moslims) een ieder zijn vijand.


ja, da's waar. de vs brengt vrede, vrijheid en democratie nietwaar. :kotsen:

~Panthera~
20-05-05, 13:42
Geplaatst door taouanza
Die vent spoort echt niet gister hoorde ik hem op het journaal zeggen dat alle grote leiders commentaar krijgen bij moeilijke beslissingen en dat het achteraf allemaal terecht was.
Hij noemde ook Kok.
Hij durft te beweren dat Kok achteraf gelijk had.
Werd Paars onder leiding van de PVDA niet door het slijk gehaald?
Het was toch zo vreselijk dat Bakellende het beter ging doen?
En dan gaat hij Koksbeleid aanvoeren om zijn gelijk te bewijzen?????


Volgens mij is het de zoveelste authist die te lang bij zijn moeder in de kast heeft gezeten. :moe:
Totale tunnelvisie die man.

taouanza
20-05-05, 13:46
Geplaatst door ~Panthera~
Volgens mij is het de zoveelste authist die te lang bij zijn moeder in de kast heeft gezeten. :moe:
Totale tunnelvisie die man.

Tja hij heeft wel een mooie vrouw en ook nog een kind.

~Panthera~
20-05-05, 13:47
Geplaatst door taouanza
Tja hij heeft wel een mooie vrouw en ook nog een kind.

Ik heb soms ook nog medelijden. :hihi:

taouanza
20-05-05, 13:49
Geplaatst door ~Panthera~
Ik heb soms ook nog medelijden. :hihi:

He made a womans clock tick. How?

duende
20-05-05, 13:51
Geplaatst door taouanza
He made a womans clock tick. How?
Ja, dat noemen de katholieken nou een wonder.

Zwarte Kat
20-05-05, 14:03
Geplaatst door wytze
beerputten vol ben ik bang.
de taliban was berucht vanwege dit soort walgelijke smerigheden. vs is geen haar beter.

:verward:

~Panthera~
20-05-05, 14:08
Geplaatst door taouanza
He made a womans clock tick. How?

dont ask me, ik ga spontaan over mijn nek. :hihi: