PDA

Bekijk Volledige Versie : De Waal haalt op de valreep uit naar De Geus



~Panthera~
20-05-05, 22:56
De Waal haalt op de valreep uit naar De Geus

DEN HAAG - Scheidend FNV-voorzitter Lodewijk de Waal heeft in zijn laatste optreden in de Sociaal-Economische Raad (SER) flink uitgehaald naar minister De Geus van Sociale Zaken. "Ik hoopte bij mijn vertrek dat het WAO-dossier toch eindelijk was afgesloten", verzuchtte De Waal vrijdag.


Werkgevers en de vakbeweging stuurden vrijdag een brief op hoge poten aan de Tweede Kamer. De sociale partners vrezen dat de plannen van De Geus voor de verzekering van gedeeltelijk arbeidsongeschikten onuitvoerbaar worden door de wijze waarop hij op dit punt uitkeringsinstituut UWV en private verzekeraars wil laten concurreren.

De FNV-voorzitter die volgende week aftreedt, wees op het SER-advies van werkgevers en de vakbeweging twee jaar geleden. Daarin werd er juist voor gepleit de regeling voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten geheel over te laten aan particuliere verzekeraars. Dat de minister dit tussen sociale partners moeizaam tot stand gekomen advies niet geheel heeft overgenomen, heeft volgens De Waal een vertrouwensbreuk veroorzaakt.

"We hadden een afspraak over de WAO. Ik heb vervolgens een paar keer gezegd: 'Die man is onbetrouwbaar'. Dat neem ik nu terug. Het is waarschijnlijk nog erger, want inmiddels denk ik dat hij onbekwaam is."

In het SER-bulletin stelt De Waal dat de bewindsman bijvoorbeeld wel op de juiste plek zat bij adviesbureau Boer & Croon. Daar heeft De Geus als adviseur gewerkt voordat hij minister werd. "Het vermogen om daar bestuurlijk bovenuit te stijgen, heeft hij niet", constateert de vakbondsman.

"Als hij twee jaar geleden dat WAO-advies had overgenomen, was hij nu de held van het land geweest. Maar wat doet hij? Hij schuift zijn brilletje op zijn voorhoofd en gaat er dingen in veranderen. Zoiets doet een adviseur. Dat doet een minister niet. Ik denk dat daar het probleem zit. Hij heeft niet het bestuurlijke inzicht om te grijpen wat voor zijn voeten ligt", aldus De Waal.


Hoort ie het ook eens van een ander.