PDA

Bekijk Volledige Versie : Kingdom of Heaven: "It’s Nothing … and Everything"*



Muslimaah
21-05-05, 21:34
Kingdom of Heaven: "It’s Nothing … and Everything"*

By Rahma Bavelaar**
May 19, 2005




Ridley Scott, the producer of Kingdom of Heaven


Critics of Kingdom of Heaven have repeatedly found fault with the film for its historical inaccuracies; from the futuristic architecture of the cinematic Jerusalem, the appearance of characters that were long-dead by the mid 13th century, to a Muslim communal prayer that could only have been choreographed by someone who has never entered a mosque. All rather irritating faults in their own way, but then again, one who comes out of viewing a modern Hollywood epic with no more than a list of anachronisms has missed an important point—that any modern, cultural conception of the past, unsurprisingly, says more about the author’s views of the present than the period under discussion. To analyse these views and the way the subject has been manipulated to serve them is, therefore, a more interesting pursuit than seeking unrealisable historical accuracy. In a good work of art, any attempt to crack the author’s code would lead to multiple interpretations, but Sir Ridley Scott makes things easy for us.

First of all, 13th century Jerusalem is not the most subtle context in which to elaborate one’s views of modern inter-faith and inter-civilizational relations. In this sense, Scott’s general imagery and vocabulary fit seamlessly into the popular discourse about Islam and the West; a discourse that seems incapable of moving beyond cultural essentialism and conflict. Although Scott’s portrayal of Muslims is relatively mild, the fact that the only setting in which a popular parable on Muslim-Western relations can be “imagined” is one of open warfare says enough.

Apart from showing that—surprise, surprise—both sides have their “goodies” and “baddies,” the dominant storytelling perspective being on the Crusader side, the battlefield being the primary court of action, and the director’s too-obvious intention to appease Muslim sensitivities does not provide space for an honest exploration of what social, political, and religious factors motivated the two sides, nor does it allow a closer take on the individual psychology of some of the primary actors of the time. Thus, as an exercise in rapprochement, the film does little more than emphasise the obvious (good and evil can be found across the board) within the same clichéd frame of reference that the Islam and the West debate seems unable to move beyond, and without the cultural and psychological insight which is a prerequisite for true mutual understanding.


--------------------------------------------------------------------------------

To give your view on Kingdom of Heaven join our Discussion Forum


--------------------------------------------------------------------------------

So, if Kingdom is not a credible interpretation of either the historical or current crisis of understanding between East and West, what is the message that Scott is trying to convey to us? A cursory consideration of the movie’s characters, their statements, choices, and actions leave little to the imagination. Far from a mere statement against religious extremism of any conviction—as the director has repeatedly described his film—the movie’s plot and lead persona (young blacksmith turned crusader Balian) illustrate not the inevitable failure of a ruthless, fanatical, and gruesome foreign occupation, but rather the glorious victory of the individual conscience over the tyranny of parochial authority.

Man is the active agent of his own destiny, the heart and mind are the ultimate benchmark of morality and justice, and history is authored by the courageous and nonconforming individual rather than those who happen to wield power, much less Divine Provenance. Balian embodies the perfect Enlightenment product. Man is both the means and the end of Scott’s Crusades.

To illustrate this point, all the clerical characters are disproportionately evil, hypocritical (“convert to Islam now, and repent later!”), incapable of rational thought and bloodthirsty, whereas the characters displaying kindness, wisdom, and mercy invariably take a much more individualist and relativist approach to their faith (“A kingdom of conscience, peace instead of war, love instead of hate: that is what lies at the end of Crusade.”) and seem to have more faith in human efficacy than divine predestination (“There you are not what you are born but what you have it in yourself to be.”), if faith comes into it at all (“I put no stock in religion”).

The widescreen Saladin’s defining characteristic is intelligent and at times merciful diplomacy, rather the deeply pious commander we know from Islamic sources. The most profound statement allotted to him in Kingdom when asked what Jerusalem means to him is the bombastic and pseudo-philosophical “nothing … and everything.” Unfortunately, Scott’s alternative for grand narratives is formulated with neither eloquence nor depth: “The world will decide. The world always decides.”

On a superficial level, Kingdom has certainly progressed a long way from the stereotypical and obstinate Hollywood images of Arabs we have grown so wary of. It is lamentable enough that it took so long in the first place, however, it must be understood that a few smiling Arabs do not by definition make a movie an insightful statement on Muslim culture, just as a negative portrayal of Crusaders do not necessarily indicate a truly self-critical understanding of one’s own history—Kingdom is neither.

Although I do not question Scott’s good intentions, a film that chooses a religious war as a platform from which to preach a secular and libertarian world view does not contribute to increased mutual understanding and does little to promote tolerance, as true tolerance requires the acceptance the “other” as he is, not as we would like him to be. The victor in Scott’s Crusades are neither moderate Muslims nor Christians, but the deeply secular, man-centred and anti-esoteric world view, so pervasive and overbearing in the modern Western world, a victor that bears no resemblance to either the deeply pious medieval Christian masses or the average conservative modern Arab Muslim. In principle, even the gospel of humanism, in spite of missing the mark in a medieval setting, could have been conveyed with subtlety and self-criticism. However, the script’s bluntness allows for only one perspective, and that’s not enough when dealing with such complex subject matter.


--------------------------------------------------------------------------------

* This article resulted from a conversation between the author and Art & Culture editor Dalia Yusuf.

** Rahma Bavelaar is a staff writer and editor of the IslamOnline.net Art &Culture page. She holds an MA in African Studies from the School of Oriental and African Studies (SOAS) in London, UK. You can reach her at [email protected].

Muslimaah
21-05-05, 21:35
http://www.islamonline.net/English/artculture/2005/05/article11.shtml

nl-x
22-05-05, 11:43
Dus? Wat wil je zeggen?

Ik vind het nogal irritant wanneer men hier grote lappen anderstalige teksten zit te copy/pasten... Vorm een mening en uit die.



Ik heb gisteren heel toevallig die film gezien. Ik vond het een prachtige film, ondanks eventuele 'inaccuracies'. Een mooie film die ondanks al het geweld, de vredigheid van de islam laat zien. Iets wat ik niet van een Hollywood-productie had verwacht.

Ik vond het overigens wel grappig... Een zaal vol Nederlanders bekijken terwijl ze een volledige Islamitische gebedsoproep aanhoorden en aankeken. En maar proberen niet negatief te reageren, zoals het huidige klimaat hen doet verwachten.

Op het moment dat de Arabieren, midden in de nacht het vuur openden op Jeruzalem, kreeg ik echt een naar gevoel. Ik kon toen enkel Bagdad voor me zien, met die groene CNN beelden van 1990(/1991?) terwijl iedereen zat te schuilen, en de opgelichte projectielen maar om je heen vielen.

Al en al een mooie film, en zeker het bekijken waard.

taouanza
22-05-05, 11:54
Geplaatst door nl-x
Dus? Wat wil je zeggen?

Ik vind het nogal irritant wanneer men hier grote lappen anderstalige teksten zit te copy/pasten... Vorm een mening en uit die.



Ik heb gisteren heel toevallig die film gezien. Ik vond het een prachtige film, ondanks eventuele 'inaccuracies'. Een mooie film die ondanks al het geweld, de vredigheid van de islam laat zien. Iets wat ik niet van een Hollywood-productie had verwacht.

Ik vond het overigens wel grappig... Een zaal vol Nederlanders bekijken terwijl ze een volledige Islamitische gebedsoproep aanhoorden en aankeken. En maar proberen niet negatief te reageren, zoals het huidige klimaat hen doet verwachten.

Op het moment dat de Arabieren, midden in de nacht het vuur openden op Jeruzalem, kreeg ik echt een naar gevoel. Ik kon toen enkel Bagdad voor me zien, met die groene CNN beelden van 1990(/1991?) terwijl iedereen zat te schuilen, en de opgelichte projectielen maar om je heen vielen.

Al en al een mooie film, en zeker het bekijken waard.

Ik dacht bij LOTR ook de hele tijd aan Irak.
Hoe voel je als je weet dat de bommen elk moment kunnen vallen?
En hoe kan je hoop vezamelen in zo'n zoveel duisternis?

Ps ik weiger dankbaar te zijn voor wat vanzelfsprekend moet zijn.
Tzzz dank je wel dat je me als mens ziet.

nl-x
22-05-05, 15:54
Geplaatst door taouanza
Ik dacht bij LOTR ook de hele tijd aan Irak.
Hoe voel je als je weet dat de bommen elk moment kunnen vallen?
En hoe kan je hoop vezamelen in zo'n zoveel duisternis?

Ps ik weiger dankbaar te zijn voor wat vanzelfsprekend moet zijn.
Tzzz dank je wel dat je me als mens ziet.
Waar gaat dit over :S ?
(En welk stukje van LOTR dan?)

Rabi'ah.
22-05-05, 15:56
Geplaatst door nl-x
Waar gaat dit over :S ?
(En welk stukje van LOTR dan?)

Ik vond LOTR heel erg mooi, alleen stoorde het af en toe wel dat alle goede mensen "Men of the West" waren en alle slechte mensen verdacht veel op Arabieren leken.

Een van die slechte mensen droeg kleding die echt sprekend leek op die van de Touareg, een nomadische Imazigh-stam.

En de ene zwarte die er in voorkwam gedroeg zich natuurlijk als een halve wilde en een bruut. :moe:

RinC
22-05-05, 16:25
Maar Star Wars III is dan weer anti-Bush :D

Rabi'ah.
22-05-05, 16:29
Geplaatst door RinC
Maar Star Wars III is dan weer anti-Bush :D

Vertel?

delirious
22-05-05, 16:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Vertel?

Boodschap in de film over het Irak beleid van Bush.
George Lucas is een held. :D

RinC
22-05-05, 16:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Vertel?

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/blog/2005/05/16/BL2005051600615.html

taouanza
22-05-05, 19:17
Geplaatst door nl-x
Waar gaat dit over :S ?
(En welk stukje van LOTR dan?)

Wat bedoel je?

Tomas
22-05-05, 19:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vond LOTR heel erg mooi, alleen stoorde het af en toe wel dat alle goede mensen "Men of the West" waren en alle slechte mensen verdacht veel op Arabieren leken.

Een van die slechte mensen droeg kleding die echt sprekend leek op die van de Touareg, een nomadische Imazigh-stam.

En de ene zwarte die er in voorkwam gedroeg zich natuurlijk als een halve wilde en een bruut. :moe:

Ik kan me dat voorstellen dat zoiets vervelend over komt. Het viel mij ook op, hoor. Wel meer mensen. Maar wat moet je dan? Het is een redelijk getrouwe weergave van de originele boeken geworden. Daar is opzich wel iets voor te zeggen. Dat je dan ook de toendertijd heersende xenofobie voor alles wat niet westers (engels) is meeneemt is een consequentie.

taouanza
22-05-05, 19:32
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik vond LOTR heel erg mooi, alleen stoorde het af en toe wel dat alle goede mensen "Men of the West" waren en alle slechte mensen verdacht veel op Arabieren leken.

Een van die slechte mensen droeg kleding die echt sprekend leek op die van de Touareg, een nomadische Imazigh-stam.

En de ene zwarte die er in voorkwam gedroeg zich natuurlijk als een halve wilde en een bruut. :moe:

Alle oeroekhai's werden door Maori's gespeeld.

Muslimaah
23-05-05, 21:45
Geplaatst door nl-x
Dus? Wat wil je zeggen?

Ik vind het nogal irritant wanneer men hier grote lappen anderstalige teksten zit te copy/pasten... Vorm een mening en uit die.



Ik heb gisteren heel toevallig die film gezien. Ik vond het een prachtige film, ondanks eventuele 'inaccuracies'. Een mooie film die ondanks al het geweld, de vredigheid van de islam laat zien. Iets wat ik niet van een Hollywood-productie had verwacht.

Ik vond het overigens wel grappig... Een zaal vol Nederlanders bekijken terwijl ze een volledige Islamitische gebedsoproep aanhoorden en aankeken. En maar proberen niet negatief te reageren, zoals het huidige klimaat hen doet verwachten.

Op het moment dat de Arabieren, midden in de nacht het vuur openden op Jeruzalem, kreeg ik echt een naar gevoel. Ik kon toen enkel Bagdad voor me zien, met die groene CNN beelden van 1990(/1991?) terwijl iedereen zat te schuilen, en de opgelichte projectielen maar om je heen vielen.

Al en al een mooie film, en zeker het bekijken waard.

Ongesteld ofzo? :kalasniko :melig2:

Ik plaatste een artikel die mij wel interessant leek( zoals de hele kudde maroc.nlers dat hier voorbij wandelt). .

De film is een onjuiste historische weergave tot in de details. En dat een hollywood regisseur de moeite neemt om voor deze ene keer moslims een beetje vredelievend te projecteren laat mij niet verblinden.

Wat wil je ook van massaproducties.

Don Vito
24-05-05, 00:51
Sinds wanneer bidden de moslims dan ook met een halve meter tussen elk persoon? dat vond ik de leukste misser.. en dat Salahoudin el Fatiha maar voor de kwart op leest.

Rabi'ah.
24-05-05, 18:15
Geplaatst door taouanza
Alle oeroekhai's werden door Maori's gespeeld.

En waarom dan wel?:moe:

taouanza
25-05-05, 11:30
Geplaatst door Rabi'ah.
En waarom dan wel?:moe:

wat denk je?

i87t
25-05-05, 11:38
Geplaatst door taouanza
wat denk je?

nou?

Rabi'ah.
25-05-05, 21:08
Geplaatst door taouanza
wat denk je?

Euhm......de film is in Nieuw-Zeeland opgenomen? :denk:

Rabi'ah.
25-05-05, 21:09
Geplaatst door Tomas
Ik kan me dat voorstellen dat zoiets vervelend over komt. Het viel mij ook op, hoor. Wel meer mensen. Maar wat moet je dan? Het is een redelijk getrouwe weergave van de originele boeken geworden. Daar is opzich wel iets voor te zeggen. Dat je dan ook de toendertijd heersende xenofobie voor alles wat niet westers (engels) is meeneemt is een consequentie.

K, het lag dus niet aan mij.

Ik ben ook voor het waarheidgetrouw verfilmen van boeken.

Het probleem lag dus allereerst bij het boek, niet bij de film.

Tomas
25-05-05, 21:25
Geplaatst door Rabi'ah.
K, het lag dus niet aan mij.

Ik ben ook voor het waarheidgetrouw verfilmen van boeken.

Het probleem lag dus allereerst bij het boek, niet bij de film.

In het boek viel het me niet zo op, omdat 't a. heel lang geleden is dat ik het heb gelezen, maar b. omdat het voornamelijk een strijd is tussen west (de goeden) en oost (de vreselijk slechte) die op het laatst door de ietwat exotische en lang niet zo slechte zuiderlingen worden bijgestaan in een alles bepalende slag. De kleuren en de kleding die daarbij horen vallen in boeken gewoon nooit zo op.

En voorbij het westen, het verre westen waar de elfen naar vertrekken. Da's natuurlijk amerika. Gezien vanuit de oorlogsdreiging op dat moment zijn de boeken dus heel symbolisch voor de gevoelens van de gemiddelde engelsman op dat moment. Erg gericht op het veelbelovende land aan de andere kant van de oceaan en op dat moment is de afkeer voor het vaste land van europa zo'n beetje op z'n toppunt. En zuiderlingen zijn gewoon altijd al vreemd en onbetrouwbaar geweest. Zo lagen de zaken toen.

Rabi'ah.
25-05-05, 21:29
Geplaatst door Tomas


En voorbij het westen, het verre westen waar de elfen naar vertrekken. Da's natuurlijk amerika. Gezien vanuit de oorlogsdreiging op dat moment zijn de boeken dus heel symbolisch voor de gevoelens van de gemiddelde engelsman op dat moment. Erg gericht op het veelbelovende land aan de andere kant van de oceaan en op dat moment is de afkeer voor het vaste land van europa zo'n beetje op z'n toppunt. En zuiderlingen zijn gewoon altijd al vreemd en onbetrouwbaar geweest. Zo lagen de zaken toen.

Ik begrijp het wel, maar ik vind het toch niet prettig. Als er nou nog maar een paar van de "goeien" uit het Zuiden kwamen, maar nee hoor.

Het begint me de laatste tijd steeds vaker op te vallen. Ik laat een film er nooit door verpesten, maar het is gewoon wel af en toe storend/irritant en als je erover nadenkt zelfs kwetsend als je ziet dat de Arabieren altijd de barbaarse terroristen en de zwarten de brute wilden zijn. :( :jammer:

Tomas
25-05-05, 21:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik begrijp het wel, maar ik vind het toch niet prettig. Als er nou nog maar een paar van de "goeien" uit het Zuiden kwamen, maar nee hoor.

Het begint me de laatste tijd steeds vaker op te vallen. Ik laat een film er nooit door verpesten, maar het is gewoon wel af en toe storend/irritant en als je erover nadenkt zelfs kwetsend als je ziet dat de Arabieren altijd de barbaarse terroristen en de zwarten de brute wilden zijn. :( :jammer:

I know. Was er laatst niet een onderzoek waarin ze teste welke hersencentra actief werden bij het zien van een gezicht en daarna nogmaals me het benoemen van de huidskleur. Niet geheel onverwacht bleek bij blanke mensen hersencentrac geactiveerd worden bij het zien van een zwart gezicht die bekend staan voor schrik en angstreacties. De test met het benoemen van de huidskleur, bleken deze centra ongemoeid. Maar dat was niet het opvallende. Voor donker gekleurde mensen waren de resultaten exact hetzelfde. Niet omgekeerd, maar hetzelde. Dus ook bij donkere mensen werden de angstcentra vakere geactiveerd bij donkere gezichten. De conclusie was dat deze stereotypering in films, tv, etc erg effectief werken, en zelfs zonder aanziens des persoons. Serieuze shit.

Rabi'ah.
25-05-05, 21:49
Geplaatst door Tomas
I know. Was er laatst niet een onderzoek waarin ze teste welke hersencentra actief werden bij het zien van een gezicht en daarna nogmaals me het benoemen van de huidskleur. Niet geheel onverwacht bleek bij blanke mensen hersencentrac geactiveerd worden bij het zien van een zwart gezicht die bekend staan voor schrik en angstreacties. De test met het benoemen van de huidskleur, bleken deze centra ongemoeid. Maar dat was niet het opvallende. Voor donker gekleurde mensen waren de resultaten exact hetzelfde. Niet omgekeerd, maar hetzelde. Dus ook bij donkere mensen werden de angstcentra vakere geactiveerd bij donkere gezichten. De conclusie was dat deze stereotypering in films, tv, etc erg effectief werken, en zelfs zonder aanziens des persoons. Serieuze shit.

Hmz, interresant onderzoek. Maar desalniettemin wel zorgwekkend. Ik vraag me af hoe het dan met Arabieren zit. Zal denk ik niet veel anders zijn.

mark61
25-05-05, 22:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz, interresant onderzoek. Maar desalniettemin wel zorgwekkend. Ik vraag me af hoe het dan met Arabieren zit. Zal denk ik niet veel anders zijn.

Dat negatieve zelfbeeld zit er al eeuwen ingeramd. Ken jij niet verdacht veel creolen met smetvrees? In Afrika staan ze zichzelf en hun kleren de hele dag te boenen. Pijnlijk.

Marsipulami
06-06-05, 00:45
Ik heb hem nu ook gezien. Prachtige film ! :)

Goed voor moslims en goed voor christenen. Ook religieus van een erg goede kwaliteit. Naar verluidt historisch erg correct. Prachtige filmmuziek en filmtechnisch een meesterwerk. Een aanklacht tegen religieus fanatisme en een oproep tot vreedzaam samenleven. Mag wel een paar oscars krijgen van mij.

:ninja2: :lole: :duim: :love2: