PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwen in Saoedi-Arabië slechtst af



delirious
22-05-05, 15:59
Novum/AP) - Vrouwen in Saoedi-Arabië zijn het slechtst af van alle landen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Dat blijkt uit onderzoek van Freedom House, een onafhankelijke Amerikaanse organisatie die in zestien landen in de Arabische regio onderzoek deed naar de positie van vrouwen. Saoedi-Arabië had als enige geen gelijkheid voor vrouwen opgenomen in de grondwet.


In alle zestien landen komen vrouwen er bekaaid van af, concludeerden de onderzoekers. Op gebieden als gelijke toegang tot het rechtssysteem, persoonlijke vrijheid, economische rechten en mogelijkheden, politieke en sociale rechten scoorde geen van de landen op een schaal van één tot vijf hoger dan 3,6.

Tunesië had met 3,24 het hoogste gemiddelde. Saoedi-Arabië scoorde het laagste gemiddelde: 1.26.

nieuws.nl

Zeer triest mocht dit zo zijn, gezien het om een Amerikaans onderzoeksbureau Freedomhouse genaamd gaat. :cheefbek:

AARDIG
22-05-05, 16:07
Dit is natuurlijk een logische uitkomst. Als het naar eigen maatstaven wordt gemeten, dan krijg je natuurlijk iets heel anders. Daarom voert Bush zijn oorlogen toch. Om vrijheid te brengen, in de Arabische gebieden. Freedom for everyone :kotsen2:

delirious
22-05-05, 16:12
Geplaatst door AARDIG
Dit is natuurlijk een logische uitkomst. Als het naar eigen maatstaven wordt gemeten, dan krijg je natuurlijk iets heel anders. Daarom voert Bush zijn oorlogen toch. Om vrijheid te brengen, in de Arabische gebieden. Freedom for everyone :kotsen2:

De Freedoms vliegen je om de oren.
Have some Freedom !
You want some Freedom with that?
:rolleyes:

delirious
22-05-05, 16:25
Geplaatst door delirious
De Freedoms vliegen je om de oren.
Have some Freedom !
You want some Freedom with that?
:rolleyes:

S.A moet maar eens een onderzoek starten over de gesteldheid van de Indinanen, de Hispanics en de Zwarte bevolking in de VS.
Of een onderzoek starten over de milieuverontreiniging wereldwijd. :zegniets:

AARDIG
22-05-05, 16:31
Geplaatst door delirious
De Freedoms vliegen je om de oren.
Have some Freedom !
You want some Freedom with that?
:rolleyes:

:hihi: Pas op hoor, want straks ben je nog een complottheorie aan het bedenken.

AARDIG
22-05-05, 16:34
Geplaatst door delirious
Of een onderzoek starten over de milieuverontreiniging wereldwijd. :zegniets:

Ja maar de VS is zielig. Als zij zich ook aan het Kyoto Verdrag houdt dan kan ze de concurentie van de Aziaten niet meer aan. Dat is toch niet eerlijk. Dat de Aziaten net pas zijn begonnen met millieuvervuilingen, is gelijkwaardig aan de VS die minstens een eeuw aan het vervuilen is. :argwaan:

cheesy
22-05-05, 16:44
Saoedi-Arabië

...

Discriminatie van vrouwen op allerlei terreinen duurt voort. In het land is nog steeds sprake van een stricte segregatie van de seksen. Deze en het feit dat vrouwen afhankelijk zijn van de toestemming van mannelijke familieleden voor tal van essentiële zaken als onderwijs, gezondheidszorg en identiteitspapieren staan de realisering van de gelijkberechtiging van vrouwen in de weg.

Bron:Amnesty website (http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_saoe.shtml)

Lijkt me dus dat het bericht ergens wel op slaat. Verder vind ik het dan ff niet zo interessant dat er in de VS ook van alles niet deugt.

Rabi'ah.
22-05-05, 16:47
Kennelijk zijn jullie meer geïnteresseerd in het wijzen naar een ander, dan in de problematiek van die vrouwen.

Waarom gaat de discussie in Godsnaam over de V.S. en niet over S-A?

Jahaa, we weten dat de V.S. niet deugt, maar dat is duidelijk en al tig keer uitgebreid besproken hier.

Het lijkt mij een stuk interessanter om het eens een keer te hebben over de manier waarop de zich islamitisch noemende staat S-A, die de hele wereld overspoelt met wahabi-propaganda, zogenaamd om da'wa te doen voor de islam, structureel de mensenrechten van haar burgers schendt en dan met name die van vrouwen.



Rabiah.

AARDIG
22-05-05, 16:49
Geplaatst door cheesy
Saoedi-Arabië

...

Discriminatie van vrouwen op allerlei terreinen duurt voort. In het land is nog steeds sprake van een stricte segregatie van de seksen. Deze en het feit dat vrouwen afhankelijk zijn van de toestemming van mannelijke familieleden voor tal van essentiële zaken als onderwijs, gezondheidszorg en identiteitspapieren staan de realisering van de gelijkberechtiging van vrouwen in de weg.

Bron:Amnesty website (http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_saoe.shtml)

Lijkt me dus dat het bericht ergens wel op slaat. Verder vind ik het dan ff niet zo interessant dat er in de VS ook van alles niet deugt.

Het gaat erom, dat Amnesty het vanuit een humanitaire bril bekijkt. Dat hoeft niet te betekenen dat deze vrouwen er niet zelf voor kiezen. Want dat staat niet in het rapport van Amnesty. En ja, als die vrouwen het echt niet willen, dan moet er inderdaad ingegrepen worden. Maar zolang dat een eigen keuze is, moet iedereen het accepteren.

Rabi'ah.
22-05-05, 16:51
Geplaatst door AARDIG
Het gaat erom, dat Amnesty het vanuit een humanitaire bril bekijkt. Dat hoeft niet te betekenen dat deze vrouwen er niet zelf voor kiezen. Want dat staat niet in het rapport van Amnesty. En ja, als die vrouwen het echt niet willen, dan moet er inderdaad ingegrepen worden. Maar zolang dat een eigen keuze is, moet iedereen het accepteren.

Het punt is dus dat er in S-A bijzonder weinig te kiezen valt.

Pas als er daar een democratische rechsstaat gevestigd is en vrouwen dan nog een niqab dragen, geen auto rijden, niet alleen reizen, geen eigen paspoort hebben, etc. kun je het daarover hebben.

En dan kun je alsnog kritiek op hun keuze hebben.

Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die goed snik is uit vrije wil kiest voor dit soort beperkingen.

Er zullen er zijn bij wie dit zo is, maar dat zal dan toch echt een kleine minderheid zijn.

cheesy
22-05-05, 17:01
Geplaatst door Rabi'ah.
Kennelijk zijn jullie meer geïnteresseerd in het wijzen naar een ander, dan in de problematiek van die vrouwen.

Waarom gaat de discussie in Godsnaam over de V.S. en niet over S-A?

Jahaa, we weten dat de V.S. niet deugt, maar dat is duidelijk en al tig keer uitgebreid besproken hier.

Het lijkt mij een stuk interessanter om het eens een keer te hebben over de manier waarop de zich islamitisch noemende staat S-A, die de hele wereld overspoelt met wahabi-propaganda, zogenaamd om da'wa te doen voor de islam, structureel de mensenrechten van haar burgers schendt en dan met name die van vrouwen.



Rabiah.

Juist!!!! :duim: Kan het niet beter verwoorden.

cheesy
22-05-05, 17:07
Geplaatst door AARDIG
Het gaat erom, dat Amnesty het vanuit een humanitaire bril bekijkt.

Dat klinkt haast als een verwijt. Zijn mensenrechten niet belangrijk dan?




Dat hoeft niet te betekenen dat deze vrouwen er niet zelf voor kiezen. Want dat staat niet in het rapport van Amnesty.

In dat rapport van Amnesty staat: "het feit dat vrouwen afhankelijk zijn van de toestemming van mannelijke familieleden voor tal van essentiële zaken als onderwijs, gezondheidszorg en identiteitspapieren"

Er is dus niet echt veel te kiezen. Je opmerking slaat dus als ...op Dirk




En ja, als die vrouwen het echt niet willen, dan moet er inderdaad ingegrepen worden. Maar zolang dat een eigen keuze is, moet iedereen het accepteren.

:auw2: Rabiah heeft er terecht al gehakt van gemaakt. In SA is vrij keuze voor vrouwen voorlopig een utopie, zullen we het daar nou eens over hebben?

delirious
22-05-05, 17:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Kennelijk zijn jullie meer geïnteresseerd in het wijzen naar een ander, dan in de problematiek van die vrouwen.

Waarom gaat de discussie in Godsnaam over de V.S. en niet over S-A?

Jahaa, we weten dat de V.S. niet deugt, maar dat is duidelijk en al tig keer uitgebreid besproken hier.

Het lijkt mij een stuk interessanter om het eens een keer te hebben over de manier waarop de zich islamitisch noemende staat S-A, die de hele wereld overspoelt met wahabi-propaganda, zogenaamd om da'wa te doen voor de islam, structureel de mensenrechten van haar burgers schendt en dan met name die van vrouwen.



Rabiah.

Betse Rabiah.
Ik ben 100% voor de gelijke rechten van vrouwen, en je hebt gelijk dat SA de hele wereld overspoelt met wahabi propaganda.
Wat mij stoort is de hypocritie van deze zogenaamde Freedomclub uit de VS die in mijn ogen ongeloofwaardig is.
Ik hecht dan ook meer waarde aan het onderzoek van Amnesty-international.

AARDIG
22-05-05, 17:27
Geplaatst door cheesy
[B]Dat klinkt haast als een verwijt. Zijn mensenrechten niet belangrijk dan?

Jawel. Maar niet belangrijker dan Goddelijke rechten. Als het aan amnesty lag ging iedereen daar lekker zijn gang. Dat moeten we niet hebben in SA.



In dat rapport van Amnesty staat: "het feit dat vrouwen afhankelijk zijn van de toestemming van mannelijke familieleden voor tal van essentiële zaken als onderwijs, gezondheidszorg en identiteitspapieren"

Er is dus niet echt veel te kiezen. Je opmerking slaat dus als ...op Dirk

Ze kunnen ook kiezen om onder die levensomstandigheden te leven. Die keuze die vergeet men soms, dat bedoelde ik met de keuze hebben.


:auw2: Rabiah heeft er terecht al gehakt van gemaakt. In SA is vrij keuze voor vrouwen voorlopig een utopie, zullen we het daar nou eens over hebben?

Wat bedoel je precies met Rabi'ah heeft daar gehakt van gemaakt? :jammer: Je begreep niet welke keuzevrijheid ik bedoelde. Dus daarom deze opmerking. Als deze vrouwen zelf de keuze maken om toestemming te vragen van hun echtgenoot als ze iets willen doen, dan is dat hun keus. Daar heb jij niks over te zeggen. Verder is er te weinig bekend over die keuzevrijheid -waar ik het over heb- om daar een discussie over te voeren. Het is van essentieël belang om SA zelf in deze discussie mee te krijgen, zolang dat niet gebeurt kan je geen discussie voeren. Want je weet niet wat men -de plaatselijke bevolking- zelf van vind.

Rabi'ah.
22-05-05, 17:27
Geplaatst door delirious
Betse Rabiah.
Ik ben 100% voor de gelijke rechten van vrouwen, en je hebt gelijk dat SA de hele wereld overspoelt met wahabi propaganda.
Wat mij stoort is de hypocritie van deze zogenaamde Freedomclub uit de VS die in mijn ogen ongeloofwaardig is.
Ik hecht dan ook meer waarde aan het onderzoek van Amnesty-international.

Ok, dan zijn we het met elkaar eens.

Ik had niet gezien dat het om 2 verschillende onderzoeken ging.....

AARDIG
22-05-05, 17:31
Wat is volgens jullie wahabi propaganda?

Rabi'ah.
22-05-05, 17:35
Geplaatst door AARDIG


Ze kunnen ook kiezen om onder die levensomstandigheden te leven. Die keuze die vergeet men soms, dat bedoelde ik met de keuze hebben.

Dat weten we, maar aangezien vrouwen in S-A bitter weinig te vertellen hebben, is er geen sprake van vrije keuze.

Van vrouwen die HIER in een niqab lopen kun je zeggen dat ze er zelf voor kiezen, maar dat is daar dus niet zo.



Geplaatst door AARDIG

Als deze vrouwen zelf de keuze maken om toestemming te vragen van hun echtgenoot als ze iets willen doen, dan is dat hun keus. Daar heb jij niks over te zeggen.

En hoe zit het met de keuze om niet eerst de toestemming van je man te vragen? Hoeveel ruimte denk je dat daarvoor is in S-A?


Geplaatst door AARDIG

Verder is er te weinig bekend over die keuzevrijheid -waar ik het over heb- om daar een discussie over te voeren. Het is van essentieël belang om SA zelf in deze discussie mee te krijgen, zolang dat niet gebeurt kan je geen discussie voeren. Want je weet niet wat men -de plaatselijke bevolking- zelf van vind.

Er is zat over bekend, dat blijkt uit de onderzoeken.

En wat de plaatselijke bevolking er zelf van vindt, blijkt uit de boeken die geschreven zijn door gevluchte vrouwen.

AARDIG
22-05-05, 17:54
Geplaatst door Rabi'ah.
[B]Dat weten we, maar aangezien vrouwen in S-A bitter weinig te vertellen hebben, is er geen sprake van vrije keuze.

Dat durf ik niet te stellen. Ik zie andere dingen en hoor andere dingen van mensen die daar werken.


Van vrouwen die HIER in een niqab lopen kun je zeggen dat ze er zelf voor kiezen, maar dat is daar dus niet zo.

Ja, dat vind ik wel een moeilijke kwestie. Ik zou niet weten hoe die vrouwen zich daaronder voelen. Ik weet overigens niet of het wettelijk verplicht is in SA, maar dat zou wel hypocriet zijn. Omdat de mannen niet allemaal hun baarden laten staan in SA. Maar ik durf daar echt niks over te zeggen, aangezien ik weet dat er genoeg vrouwen zijn die daar zelf voor kiezen. En dan komen we weer bij hetzelfde verhaaltje; er zijn vrouwen die onderdrukt worden en er zijn vrouwen die er zelf voor kiezen.



En hoe zit het met de keuze om niet eerst de toestemming van je man te vragen? Hoeveel ruimte denk je dat daarvoor is in S-A?

Dat weet ik niet. Maar persoonlijk vind ik dat een heel goed iets. Niet qua belangrijke zaken, zoals identiteitskaarten en opleidingen, maar minder belangrijke zaken. Je moet weten dat de man in de Islam verantwoordelijk is voor zijn vrouw en zijn gezin. Hij kan de hel ingaan voor de fouten van zijn gezin. De vrouw niet. Toestemming vragen, vind ik een naar woord, maar inlichten vind ik een beter woord. Mijn moeder is intelligenter dan mijn vader -vind ik-, ze geeft hem vaak advies en is heel actief in alle zaken die belangrijk zijn. Maar, zij zegt altijd tegen ons. Dat we onze vader moeten respecteren en hem over alles wat we doen moeten inlichten. Niet omdat hij lekker baasje kan spelen, maar zodat hij ons kan helpen en bijstaan.




Er is zat over bekend, dat blijkt uit de onderzoeken.

Zijn SA vrouwen ondervraagt? Dan zou ik daar graag de rapporten van willen zien. Eenzijdige rapporten heb ik niet veel aan.


En wat de plaatselijke bevolking er zelf van vindt, blijkt uit de boeken die geschreven zijn door gevluchte vrouwen.

Dit heb ik met Olive Yao in een andere discussie besproken. Voor elk van die gevluchte of onderdrukte vrouwen zijn er 1000 die niet gevlucht of onderdrukt zijn. Dus dat is te eenzijdig en te persoonlijk.

Olive Yao
22-05-05, 19:08
Geplaatst door Rabi'ah.
Kennelijk zijn jullie meer geïnteresseerd in het wijzen naar een ander, dan in de problematiek van die vrouwen.

Waarom gaat de discussie in Godsnaam over de V.S. en niet over S-A?

Jahaa, we weten dat de V.S. niet deugt, maar dat is duidelijk en al tig keer uitgebreid besproken hier.

Het lijkt mij een stuk interessanter om het eens een keer te hebben over de manier waarop de zich islamitisch noemende staat S-A, die de hele wereld overspoelt met wahabi-propaganda, zogenaamd om da'wa te doen voor de islam, structureel de mensenrechten van haar burgers schendt en dan met name die van vrouwen.

Rabiah.
:duim:

veel media mogen dan niet deugen, maar we hebben altijd internet nog


P. S. Reporter, ik heb een open mind, ook voor Saoudi Arabië

taouanza
22-05-05, 20:28
Geplaatst door delirious
De Freedoms vliegen je om de oren.
Have some Freedom !
You want some Freedom with that?
:rolleyes:

:hihi:

tr_imparator
22-05-05, 20:45
ik denk dat in SA veel vrouwen de islam hebben gekozen als een ''way of life''. Meeste vrouwen in SA hebben een goede positie en zijn hoog opgeleid. Om ze te labellen met ''domme'' vrouwen, die ondergeschikt zijn aan hun man, is typische een respons van de westerse maatschappij.

Er is ook een hypcrisie die meespeelt van vrouwenorganisaties buiten SA. Want is het eigenlijk wel goed gesteld met vrouwenrechten in westerse maatschappijen? Verkrachtingen, prostitutie, onwaardigheid voor het lichaam, zoveel echtscheidingen? Vrijheid . Het lijkt ons heel normaal als vrouwen in een shampooreclame hun hele lichaam bloot stellen om geld te verdienen, maar vinden de vrouwen het normaal in SA? Die willen dat niet. Discipline..



Twee extremen: :verdriet:


SA vs VS

In het oosten worden vrouwen mishandeld in het westen worden vrouwen verkracht, laten we een middenweg nemen.


Let's, therefore, be a bit more rational and adopt a middle-of-road attitude towards freedom and discipline. Indeed discipline calls for some restrictions, which if taken too far, become a burden. However, freedom too if taken beyond limits, becomes a menace which causes immense damage. Which of the two extremes is a bigger evil, to be honest, I don't know.

Tis maar net wat je wilt..

Tomas
22-05-05, 20:46
Geplaatst door tr_imparator

In het oosten worden vrouwen mishandeld in het westen worden vrouwen verkracht, laten we een middenweg nemen.

Precies, in nederland doen we dan ook allebei.

AARDIG
22-05-05, 21:05
Geplaatst door tr_imparator
ik denk dat in SA veel vrouwen de islam hebben gekozen als een ''way of life''. Meeste vrouwen in SA hebben een goede positie en zijn hoog opgeleid. Om ze te labellen met ''domme'' vrouwen, die ondergeschikt zijn aan hun man, is typische een respons van de westerse maatschappij.

Er is ook een hypcrisie die meespeelt van vrouwenorganisaties buiten SA. Want is het eigenlijk wel goed gesteld met vrouwenrechten in westerse maatschappijen? Verkrachtingen, prostitutie, onwaardigheid voor het lichaam, zoveel echtscheidingen? Vrijheid . Het lijkt ons heel normaal als vrouwen in een shampooreclame hun hele lichaam bloot stellen om geld te verdienen, maar vinden de vrouwen het normaal in SA? Die willen dat niet. Discipline..



Twee extremen: :verdriet:



In het oosten worden vrouwen mishandeld in het westen worden vrouwen verkracht, laten we een middenweg nemen.



Tis maar net wat je wilt..

Eens. Het onderstreepte is waarom ik niet meer in discussie ging met cheesy.

RinC
22-05-05, 22:35
Ik geloof alleen in die befaamde statistieken van The Reporter. Onafhankelijke "Freedom House", ammehoela!

mark61
22-05-05, 22:55
.

AARDIG
22-05-05, 22:59
Geplaatst door mark61
Hoe kies je precies als je niet eens kiesrecht hebt? Ik begrijp dat Saoedi-Arabië nu het laatste land op de wereld is waar vrouwen (nog) geen stemrecht hebben. Stel je voor, al die landen, volkeren, culturen... dan sta je toch wel ietwat vreemd te kijk.

O goed dat je me daaraan herrinert, want dat is iets wat ik SA heel erg kwalijk neem. Ik snap werkelijk niet, waar die achterlijke gedachte vandaan komt.

Maar dat staat los van hun andere keuzen mark61. Tot voor kort hadden mijn ouders ook geen kiesrecht in Nederland. (Welliswaar, eigen schuld.) Maar dat betekende niet, dat mijn moeder opeens niet haar Hidjaab ging dragen en mijn vader opeens zijn baard ging afscheren.

mark61
22-05-05, 23:22
Geplaatst door AARDIG
O goed dat je me daaraan herrinert, want dat is iets wat ik SA heel erg kwalijk neem. Ik snap werkelijk niet, waar die achterlijke gedachte vandaan komt.

Oeps, betrapt.

Van dezelfde plek waar de gedachte vandaan komt dat vrouwen niet kunnen autorijden. Das ook tamelijk exotisch.


Maar dat staat los van hun andere keuzen mark61. Tot voor kort hadden mijn ouders ook geen kiesrecht in Nederland. (Welliswaar, eigen schuld.) Maar dat betekende niet, dat mijn moeder opeens niet haar Hidjaab ging dragen en mijn vader opeens zijn baard ging afscheren.

Die snap ik niet, maar laat maar zitten.

850
23-05-05, 15:58
Geplaatst door salem
voor diegenen die het niet weten, the freedom house is een van de meest belangrijke politieke denktanks en watchdogs op de wereld. niet zomaar een of ander neo-con spin docter clubje. en of ze nu wel of niet kritisch zijn naar het westen kan je niet op voorhand zeggen zonder hun website te hebben bekeken en hun rapporten te hebben gelezen. iets waarvan ik betwijfel of iemand hier dat wel heeft gedaan.
je kan een bron niet afkraken puur omdat hij uit het westen komt, tenzij je dat ook doet voor bronnen die uit het oosten komen. in welk geval je dubbel blind bent ;)

voor de liefhebber bij deze: http://www.freedomhouse.org/research/freeworld/2003/countryratings/usa.htm

Niet zo zeuren!
Amerika-bashen is leuk.....

Joesoef
23-05-05, 17:33
Geplaatst door AARDIG
Jawel. Maar niet belangrijker dan Goddelijke rechten. Als het aan amnesty lag ging iedereen daar lekker zijn gang. Dat moeten we niet hebben in SA.




Ze kunnen ook kiezen om onder die levensomstandigheden te leven. Die keuze die vergeet men soms, dat bedoelde ik met de keuze hebben.

Pardon, SA en godelijke wetten? Als je het koningshuis van SA als God ziet misschien, anders niet.

En de vrouwen in de SA kunnen er voor kiezen om in die omstandigheden te verblijven? Je bedoelt ze kunnen een enkele reis nemen naar een ander land?

i87t
23-05-05, 19:13
Geplaatst door tr_imparator
ik denk dat in SA veel vrouwen de islam hebben gekozen als een ''way of life''

het is een keuze uit 1 optie