PDA

Bekijk Volledige Versie : AEL zelfkrietiek



vulpen
23-05-05, 12:16
selaam,

ik zou graag de argumenten willen horen van, wat AEL verkeerd doet en hoe het beter kan.

Füreya
23-05-05, 13:30
Geplaatst door iQra
[B]AEL moet een bredere partij worden en de naam aangepast worden. Ik heb niets tegen arabisch maar om het nou Arabisch te noemen terwijl 90% van de moslims in Nederland berbers zijn, is om maxima maar te citeren beetje dom.
Het lijkt soms wel alsof 90% van de Moslims Berbers is, maar dat is dus niet zo. 90% van de Marokkanen is Berbers zou er moeten staan.

Het gaat prima met de AEL. Ga zo door!

sjaen
23-05-05, 13:31
Missiestatement


Het versterken van de maatschappelijke positie van onze
gemeenschap en onze mensen en het onderhouden van positieve
relaties met anderen op basis van wederzijds respect en
verdraagzaamheid.
De AEL is van mening dat het verdedigen en bevorderen van onze
Arabische en Islamitische identiteit, taal en cultuur een plicht is die
wij aan God, aan onszelf en aan onze kinderen verschuldigd zijn.
Missiestatement




Dat is er dus mis met de AEL

taouanza
23-05-05, 13:37
Geplaatst door sjaen
Missiestatement


Het versterken van de maatschappelijke positie van onze
gemeenschap en onze mensen en het onderhouden van positieve
relaties met anderen op basis van wederzijds respect en
verdraagzaamheid.
De AEL is van mening dat het verdedigen en bevorderen van onze
Arabische en Islamitische identiteit, taal en cultuur een plicht is die
wij aan God, aan onszelf en aan onze kinderen verschuldigd zijn.
Missiestatement




Dat is er dus mis met de AEL

Waarom?

wytze
23-05-05, 13:39
Geplaatst door taouanza
Waarom?



ja, dat vroeg ik me ook af. wat is daar mis mee?

sjaen
23-05-05, 13:42
Nou dan leg mij maar eens uit wat de Arabische en Islamitische identiteit is



:moe:

taouanza
23-05-05, 13:49
Geplaatst door sjaen
Nou dan leg mij maar eens uit wat de Arabische en Islamitische identiteit is



:moe:

Dus je bent tegen iets wat je niet eens kent?

sjaen
23-05-05, 13:59
Geplaatst door taouanza
Dus je bent tegen iets wat je niet eens kent?

Ah, dus jij bent bij uitstek de persoon die mij de definitie van een Arabische en Islamitische identiteit kan geven.

taouanza
23-05-05, 14:04
Geplaatst door sjaen
Ah, dus jij bent bij uitstek de persoon die mij de definitie van een Arabische en Islamitische identiteit kan geven.

Was de Sharia van Saddam niet genoeg voor je?

sjaen
23-05-05, 14:06
Geplaatst door taouanza
Was de Sharia van Saddam niet genoeg voor je?



Nope

Alim
23-05-05, 14:06
AEL is naar mijn overtuiging een racistisch partij. Een partij die alleen moslims toegang geeft om een lid te worden van hun partij is niet alleen dom maar ook kortzichtig, en ook tegen beginselen van de islam waar in duidelijk vermeld staat dat men niet mag discrimineren op geen enkele grond. AEL is wat mij betreft net zo racistisch als groep Wilders. Wat dat betreft zou AEL beter samen een partij stichten met Geert Wilders.

taouanza
23-05-05, 14:13
Geplaatst door Alim
AEL is naar mijn overtuiging een racistisch partij. Een partij die alleen moslims toegang geeft om een lid te worden van hun partij is niet alleen dom een kortzichtig, maar ook tegen beginselen van de islam waar in duidelijk vermeld staat dat men niet mag discrimineren op geen enkele grond. AEL is wat mij betreft net zo racistisch als groep Wilders. Wat dat betreft zou AEL beter samen een partij stichten met Geert Wilders.

Dat is niet waar dat alleen moslims lid kunnen worden.

En geloof heeft niks te maken met ras die ik begrijp die vergelijking niet.

sjaen
23-05-05, 14:17
Geplaatst door taouanza
En geloof heeft niks te maken met ras die ik begrijp die vergelijking niet.

Daar denkt de AEL dus anders over

taouanza
23-05-05, 14:19
Geplaatst door sjaen
Daar denkt de AEL dus anders over

Voor iemand die niks weet heb je wel een grote mond vind je niet?

Heb je ook nog argumenten?

vulpen
23-05-05, 14:22
Wij Marokkanen hebben altijd kritiek en denken dat we het altijd beter weten als het gaan om ons.
Als de AEL niet Arabisch was of moslim maar een of ander marxistisch beweging geleid door een niet moslim had niemand er zoveel kritiek op. Wij haten ons zelf…. Kritiek geven voor kritiek dus om alleen beetje aandacht… reacties zijn dus ook niet inhoudelijk maar puur voor om kritiek te leveren.

Zo had ik een vriend die wel lid is van groenlinks is maar niet van AEL lid wil zijn…. Als hij dezelfde maatstaven zou gebruiken zou hij nooit lid mogen zijn van groenlinks….

Marokkanen haten discrimineren erger dan anderen, owee als het een Marokkaan is die voor hun op komt of een moslim, het is nooit goed.

Akil,

wytze
23-05-05, 14:25
Geplaatst door vulpen
Wij Marokkanen hebben altijd kritiek en denken dat we het altijd beter weten als het gaan om ons.
Als de AEL niet Arabisch was of moslim maar een of ander marxistisch beweging geleid door een niet moslim had niemand er zoveel kritiek op. Wij haten ons zelf�. Kritiek geven voor kritiek dus om alleen beetje aandacht� reacties zijn dus ook niet inhoudelijk maar puur voor om kritiek te leveren.

Zo had ik een vriend die wel lid is van groenlinks is maar niet van AEL lid wil zijn�. Als hij dezelfde maatstaven zou gebruiken zou hij nooit lid mogen zijn van groenlinks�.

Marokkanen haten discrimineren erger dan anderen, owee als het een Marokkaan is die voor hun op komt of een moslim, het is nooit goed.

Akil,


nou, ik vond iqra's reactie inhoudelijk en interessant.

sjaen
23-05-05, 14:26
Geplaatst door taouanza
Voor iemand die niks weet heb je wel een grote mond vind je niet?

Heb je ook nog argumenten?

dat zeg ik niet, maar staat in hun missiestatement

taouanza
23-05-05, 14:33
Geplaatst door sjaen
dat zeg ik niet, maar staat in hun missiestatement

Dat staat er niet dat maak jij ervan de vraag is waarom?

taouanza
23-05-05, 14:34
Geplaatst door vulpen
Wij Marokkanen hebben altijd kritiek en denken dat we het altijd beter weten als het gaan om ons.
Als de AEL niet Arabisch was of moslim maar een of ander marxistisch beweging geleid door een niet moslim had niemand er zoveel kritiek op. Wij haten ons zelf…. Kritiek geven voor kritiek dus om alleen beetje aandacht… reacties zijn dus ook niet inhoudelijk maar puur voor om kritiek te leveren.

Zo had ik een vriend die wel lid is van groenlinks is maar niet van AEL lid wil zijn…. Als hij dezelfde maatstaven zou gebruiken zou hij nooit lid mogen zijn van groenlinks….

Marokkanen haten discrimineren erger dan anderen, owee als het een Marokkaan is die voor hun op komt of een moslim, het is nooit goed.

Akil,

Nou doe je het zelf ook want niet alle reacties zijn puur kritiek en Sjaen is geen Marokkaan die is gewoon iemand die denkt dat ze interessant is omdat ze Sharia, Saddam en Ashoura kent.

sjaen
23-05-05, 14:46
Geplaatst door taouanza
Nou doe je het zelf ook want niet alle reacties zijn puur kritiek en Sjaen is geen Marokkaan die is gewoon iemand die denkt dat ze interessant is omdat ze Sharia, Saddam en Ashoura kent.

Nee, ik ben niet interessant en weet heel weinig, daarom vraag ik ook aan jouw wat de AEL bedoelt met de Arabische en Islamitische identiteit zoals met koeieletters in hun missiestatement staat?!!

By the way, welke versie van 'de Sharia en Ashura' ? :hihi:

Ron Haleber
23-05-05, 15:03
Geplaatst door iQra
AEL moet een bredere partij worden en de naam aangepast worden. Ik heb niets tegen arabisch maar om het nou Arabisch te noemen terwijl 90% van de Marokkanen in Nederland berbers zijn, is om maxima maar te citeren beetje dom. AEL zal veel meer aanhang krijgen als het zich orienteert op een breed publiek, arabisch of berber of turks of indoneisch of surinaams. Moslim of geen moslim. AEL moet zoeken naar gemeenschappelijke waarden tussen deze groepen. Alleen dan kan het wat in de politiek betekenen. Nu lijkt het meer op een protestpartij.


IQra, ik deel je mening en voorzover ik weet Benzakour ook. :duim:

Maar ten eerste is het program - MDP - erg toegespitst op nogal orthodoxe moslims. Dat Abou Jahjah daarbij de denker Tariq Ramadan - erg populair onder franse jongeren - als fundamentalist beschouwt, vind ik bij voorbeeld heel erg fout en ongelukkig!

Dat Arabisch sluit Berbers niet uit - ze hebben alle vrijheid. Maar mij lijkt die component juist omdat je ook van "de Arabische landen" spreekt en niet van Berberse... "de Arabische landen" zijn nagenoeg multicultureel en zelfs religieus pluriform - ook dat laatste sluit DAJJ - zelf shi'iet - niet uit.


Het hele probleem is dat om je te verbreden, je bondgenootschappen zult moeten aangaan. RESIST was er niet zo'n geslaagd voorbeeld van - alhoewel er ook contacten met de 4e internationale zijn geweest.

IQra, welke bondgenootschappen vind jij voor de hand liggen? :blij:

vryheid_blyheid
23-05-05, 15:38
AEL is voor alle moslims en doet het prima.

wytze
23-05-05, 15:38
Geplaatst door iQra
En Maxima als lijsttrekster :)



dat vin ik nou weer een minder goed idee.

vryheid_blyheid
23-05-05, 15:40
Geplaatst door iQra
Hoi Ron, Tariq een fundamentalist volgens Abu Jahjah? :) Inderdaad frapant maar het is maar net welke definitie je aan fundamentalisme geeft. Arabisch sluit Berbers niet uit noch sluit berbers arabisch uit. Maar daar gaat het niet om, het gaat mij puur om public relations. AEL moet beseffen dat de media en gevestigde orde alles zullen aangrijpen om de partij te demoniseren. Als het niet qua inhoud of afschieten van de boodschapper lukt wordt de naam gedominiseerd. We kunnen stellen dat we daar maar doorheen moeten breken, maar sommige heilige huisjes dien je met de zachte hand af te breken. Ik voorzie wanneer AEL de nam aanpast en met een pakkend programma komt waarin mensen van allerlei achtergronden, met name allochtonen zich kunnen vinden er veel meer aanhang zal zijn. Oftewel ik stel voor de naam te wijzigen in Allochtonen Europees Liga. Ik durf te wedden dat dan heel wat surinamers, turken e.d zich zullen aansluiten.

Volgens mij is de AEL opgericht om iets te bereiken voor de gemeenschap niet om zelf groot te worden. AEL heeft wel de Moslim Democratische partij opgericht die gaan meedoen met gemeenteraadsverziezingen in 2006. In de grote steden. Dus dat gaat breder dan Arabisch. Overigens is de AEL zelf ook voor alle moslims Arabisch of niet.

Ron Haleber
23-05-05, 15:42
Geplaatst door iQra
En Maxima als lijsttrekster :)

Grapjas, beantwoord eerst maar eens die vraag: welke bondgenootschappen?

Wide-O
23-05-05, 15:47
Geplaatst door Ron Haleber
[B] RESIST was er niet zo'n geslaagd voorbeeld van - alhoewel er ook contacten met de 4e internationale zijn geweest.


Tsja, maar dat was nadat AEL België gigantisch gedemoniseerd is geweest door de verzamelde pers alhier.

Man man, wat is daar een bagger overheen gegaan.

Ron Haleber
23-05-05, 15:47
Geplaatst door iQra
Hoi Ron, Tariq een fundamentalist volgens Abu Jahjah? :) Inderdaad frapant maar het is maar net welke definitie je aan fundamentalisme geeft. Arabisch sluit Berbers niet uit noch sluit berbers arabisch uit. Maar daar gaat het niet om, het gaat mij puur om public relations. AEL moet beseffen dat de media en gevestigde orde alles zullen aangrijpen om de partij te demoniseren. Als het niet qua inhoud of afschieten van de boodschapper lukt wordt de naam gedominiseerd. We kunnen stellen dat we daar maar doorheen moeten breken, maar sommige heilige huisjes dien je met de zachte hand af te breken. Ik voorzie wanneer AEL de nam aanpast en met een pakkend programma komt waarin mensen van allerlei achtergronden, met name allochtonen zich kunnen vinden er veel meer aanhang zal zijn. Oftewel ik stel voor de naam te wijzigen in Allochtonen Europees Liga. Ik durf te wedden dat dan heel wat surinamers, turken e.d zich zullen aansluiten.

Allochtonen Europees Liga torpedeer je zelf al als onzinnig!

Volgens mij is er echt geen betere naam. De Arabische wereld is nu eenmaal een begrip - waar jouw items ook onder vallen!

Islamitische EL vinden ze terecht te religieus!

Ron Haleber
23-05-05, 15:50
Geplaatst door vryheid_blyheid
Overigens is de AEL zelf ook voor alle moslims Arabisch of niet.

Mar DAJJ zei ook dat hij er de Arabische christenen bij rekende.

Ron Haleber
23-05-05, 15:51
Geplaatst door iQra
Wat allochtone maxima betreft was het een grapje, de rest niet.

Welke bondgenootschappen? Met bestaande partijen bedoel je?

Dat hoeven geen bestaande partijen te zijn. Maar politiek progressieve groepen!

Wide-O
23-05-05, 15:57
Geplaatst door iQra
1,4 miljoen westerse allochtonen en 1,7 miljoen niet-westerse allochtonen. Hoop mensen, als AEL daar maar een fractie van kan bereiken, kan het veel meer betekenen.

Vraagje: hoeveel van die mensen hebben stemrecht (ik heb echt geen idee) ? Dat is volgens mij erg belangrijk.

Ron Haleber
23-05-05, 16:00
Geplaatst door iQra
Hoi Ron, Tariq een fundamentalist volgens Abu Jahjah? :) Inderdaad frapant maar het is maar net welke definitie je aan fundamentalisme geeft. .

Dyab blijkt zijn VPRO-bijdrage herschreven te hebben:



Abou Jahjah over Tariq Ramadan: gevangen binnen het kader van de teksten
(Friday 11 March 2005 8:09:05 pm)

Abou Jahjah, voorman van de Arabisch Europese Liga. Tariq Ramadan, Egyptisch-Zwitserse islamoloog en schrijver van ‘Western Muslims and the future of Islam’.

Twee controversiële figuren die zich inzetten voor de emancipatie van moslims in Europa. In de media kregen ze het label van fundamentalisten en oproerkraaiers, maar ook dat van verlicht denker en humanist (Tariq Ramadan) en dat van rechtsstaatliefhebbende democraat (Abou Jahjah). Ramadan vindt dat moslims niet moeten opgaan in de Europese samenleving, maar eraan moeten bijdragen. Ook Abou Jahjah is tegen assimilatie.

Op het eerste gezicht zijn er overeenkomsten.

Is er voldoende ‘common ground’ voor samenwerking?

In het geheel niet, vindt Abou Jahjah. Ramadan is een fundamentalist: “Hij is gevangen binnen het kader van de teksten.” Voor Ramadan is religie het fundament, alle andere aspecten van identiteit en cultuur zijn inwisselbaar. De AEL-voorman ziet de Europese islam als een bedreiging voor de multiculturele samenleving:

“Mijn identiteit is niet alleen religie. Dat is een reductionistisch identiteitsframe. Het minimaliseert het aspect van cultuur, taal en folklore omdat het teveel focust op het religieuze aspect. Je neemt niets mee van dààr. Het is het typische gedachtegoed van de Muslim Brotherhood.”

De Europese islam reduceert de moslimidentiteit tot het ééndimensionale islamitische kader. Het wordt ontdaan van alle andere aspecten van identiteit en leidt uiteindelijk tot assimilatie van de Arabische moslimgroep in Europa. “Bij de diaspora hoort de band met de cultuur, de taal, de politiek. Als je die dingen laat vallen is het op termijn ook gemakkelijk om religie te laten vallen. ”
Volgens Abou Jahjah wordt er teveel een theologische discussie gevoerd, terwijl het debat zou moeten gaan over democratische waarden en gelijkberechtiging van moslims. Daar schort het nog aan in Europa. Hij neemt als voorbeeld de discussie over het dragen van een hoofddoek: “Ik geloof niet dat de Koran dat verplicht stelt, maar ik geloof wel dat het een democratisch recht is van ieder individu om een hoofddoek te dragen”. Het verplichten ervan zoals dat in Iran gebeurt is ondemocratisch, het verbieden zoals in Frankrijk is dat ook. Als je kijkt vanuit een puur religieuze opvatting, zou je kunnen stellen dat het dragen van een hoofddoek niet verplicht is. Dus kun je het verbieden. Dan gebruik je het geloof om het democratische, individuele recht op godsdienstuiting te beperken. Elk individu heeft recht op zijn eigen interpretatie van het geloof.

De Europese islam van Ramadan wordt gepresenteerd als een alternatief op de multiculturele samenleving. Daar zit de fout meent Abou Jahjah. Ramadan zoekt vanuit religieuze fundamenten naar overeenkomsten tussen moslims en niet-moslims, terwijl we elkaar niet op religieus vlak moeten vinden, maar op cultureel vlak: “Cultuur is veel meer te beïnvloeden dan religie. Cultuur is in beweging, religie bestaat uit dogma’s, uit onveranderlijke teksten.”

Religie is niet politiek, het een inspiratiebron, zegt Abou Jahjah. De AEL en de Democratische Moslim Partij (een initiatief van de AEL) gebruiken algemeen religieuze waarden om politieke standpunten te formuleren. Bovendien is de AEL antiklerikaal, voor Abou Jahjah zou geloof zou geen kerk moeten hebben. Hij vindt de invloed van de geestelijken te groot. In België hebben Imams veel autoriteit.
Dat is een gevaar voor de democratie. Niet een extreme gek als van de Ven (waarvan er weinig zijn), maar de zogenaamd gematigde meerderheid is gevaarlijk. Zij roepen hun achterban op om zich stil te houden en tevreden te zijn. Er heerst een bekrompenheid onder het gros van de imams die zover gaat dat ze het Vlaams Belang goedpraten. Ook Ramadan vindt Abou Jahjah in zekere zin bekrompen.
Zijn Europese islam is conservatiever dan de Arabische islam. Egyptische geleerden gaan veel verder dan hij: “Op religieus vlak is Ramadan te strikt, op politiek vlak juist te apologistisch, te soft.”
Het is voor het eerst dat de AEL-voorman kritiek uit op Ramadan. Hij doet dat enigszins onder voorbehoud omdat hij Ramadan niet persoonlijk gesproken heeft: “Ik kan niets zeggen over zijn politieke motivatie. Ramadan heeft ongetwijfeld goede bedoelingen, maar zijn aanpak kan contraproductief zijn.” Desgevraagd zegt Abou Jahjah bereid te zijn een gesprek aan te gaan met Ramadan om vooroordelen te beslechten: “Maar op het ideologisch vlak verschillen we teveel van mening. Ze zeggen van ons (de AEL) dat we te weinig zelfkritiek hebben en teveel kritiek op de ander. Ramadan heeft teveel zelfkritiek en te weinig kritiek op de ander. ”


www.vpro.nl

Wide-O
23-05-05, 16:00
Geplaatst door Ron Haleber
Dat hoeven geen bestaande partijen te zijn. Maar politiek progressieve groepen!

Zijn die er nog dan ;)

Voor zover ik het snap zou de naam "Moslim Europese Liga" het beter gedaan hebben overigens. Je kunt nu eenmaal niet naast het feit kijken dat veel allochtonen ook moslim zijn.

Belangrijk blijft dat er een heleboel mensen op dit moment geen politieke vertegenwoordiging hebben, en genegeerd worden (zoniet verketterd) door de traditionele partijen. Dat is niet goed voor een democratie die die naam waardig wil zijn.

Ron Haleber
23-05-05, 16:03
IQra volgens de beschrijving van DAJJ zou ik jou toch ook als fundamentalist neer moeten zetten??? :wow:

Ron Haleber
23-05-05, 16:09
Geplaatst door iQra
Zou zo gauw niet kunnen bedenken welke maar in ieder geval organisaties die staan voor duurzame ontwikkeling en organisaties die polarisatie en discriminatie tegen gaan. Zoals gezegd moet het breed publiek zijn anders denk ik dat AEL een kort leven beschoren is.

Leek mij ook altijd - dat je het in richting 3e wereld en milieu-beweging moet zoeken. Dus Greenpeace, Milieudefensie....

Terecht speel jij de Moslim kaart niet uit. Dat wilde ook DAJJ niet!


Mij leek de 4e Inter altijd een goede partner. Met het SAP in zee gaan! Ze zitten er in NL niet om te springen maar de weg staat open...

Met de Belgen braken de besprekingen indertijd af (voorzover mij uit inside info bekend) - jammer!


cf. mijn SAP-pige verhalen over Islam en Marokkanen in hun blad Grenzeloos: http://members.ams.chello.nl/rphaleber/grenzeloosb.html

mark61
23-05-05, 16:31
Geplaatst door Wide-O
Vraagje: hoeveel van die mensen hebben stemrecht (ik heb echt geen idee) ? Dat is volgens mij erg belangrijk.

Tis meer dat van de mensen met stemrecht 75% er geen gebruik van maakt.

Wide-O
23-05-05, 16:39
Geplaatst door mark61
Tis meer dat van de mensen met stemrecht 75% er geen gebruik van maakt.

Maar da's een kip ofte ei verhaal Mark. Misschien zouden die wel gaan stemmen als ze het idee hadden dat ze vertegenwoordigd zouden kunnen worden ?

iQra, ik ben zelf ook errug slecht in rekenen, maar ik denk dat we het aantal -18rigen (opgesplitst in auto/allo) nog nodig hebben om de som af te maken ? Of ben ik nou gek ?

mark61
23-05-05, 16:43
Geplaatst door Wide-O
Maar da's een kip ofte ei verhaal Mark. Misschien zouden die wel gaan stemmen als ze het idee hadden dat ze vertegenwoordigd zouden kunnen worden ?

Maar hoezo worden ze niet vertegenwoordigd? Moslims en/of 'allo's' excusez le mot zijn oververtegenwoordigd in het NL parlement, en dus niet eens door de eigen achterban in het parlement geholpen. Vertegenwoordigen die hen dus niet? Dan moeten de niet-vertegenwoordigden zelf een partij oprichten.


iQra, ik ben zelf ook errug slecht in rekenen, maar ik denk dat we het aantal -18rigen (opgesplitst in auto/allo) nog nodig hebben om de som af te maken ? Of ben ik nou gek ?

Ik ken geen cijfers over NL paspoortbezit vs. verblijfsvergunning. Heb het idee dat het zo'n beetje 50/50 is. Weet niet eens of zulke gegevens bestaan, dwz. openbaar zijn.

mark61
23-05-05, 16:45
Hé was dat even makkelijk te vinden:

Inmiddels bezit 80 procent van de allochtonen van de tweede generatie een dubbele nationaliteit; onder hun ouders is dat 47 procent.

http://www.smo-ov.nl/nieuws/laatste/berichten/291104.nationaliteit.htm

(smo = steunpunt minderheden overijssel)

Wide-O
23-05-05, 16:48
Geplaatst door Ron Haleber
Leek mij ook altijd - dat je het in richting 3e wereld en milieu-beweging moet zoeken. Dus Greenpeace, Milieudefensie....


Dus toch zeehondjes... Enfin, ik ben het daar fundamenteel niet mee eens.



Terecht speel jij de Moslim kaart niet uit. Dat wilde ook DAJJ niet!


Misschien wel een kapitale fout, achteraf gezien.

Politiek gaat over het algemeen over het haalbare, niet over allerlei wollig gedoe. De bindende kracht van de mensen die vertegenwoordigd willen worden is de Islam. Ik geef het "IDA" meer kans dan het "WijzijnArabierenneeBerbershohoTurkenneezeehondenre ddersallesiskutdeUSAsucks" gedoe.

All IMHO of course.

mark61
23-05-05, 16:50
Geplaatst door Wide-O
Dus toch zeehondjes... Enfin, ik ben het daar fundamenteel niet mee eens.

Misschien wel een kapitale fout, achteraf gezien.

Politiek gaat over het algemeen over het haalbare, niet over allerlei wollig gedoe. De bindende kracht van de mensen die vertegenwoordigd willen worden is de Islam. Ik geef het "IDA" meer kans dan het "WijzijnArabierenneeBerbershohoTurkenneezeehondenre ddersallesiskutdeUSAsucks" gedoe.

All IMHO of course.

Right.

Wat voegen isl. zeehondenredders precies toe aan het palet?

Wide-O
23-05-05, 16:51
Geplaatst door mark61
Maar hoezo worden ze niet vertegenwoordigd? Moslims en/of 'allo's' excusez le mot zijn oververtegenwoordigd in het NL parlement, en dus niet eens door de eigen achterban in het parlement geholpen. Vertegenwoordigen die hen dus niet? Dan moeten de niet-vertegenwoordigden zelf een partij oprichten.


Nou, het bounty-verhaal duikt dan al gauw op. Terecht of ten onrechte kan ik niet inschatten, zo slim ben ik niet. [/QUOTE]

mark61
23-05-05, 16:52
Geplaatst door Wide-O
Nou, het bounty-verhaal duikt dan al gauw op. Terecht of ten onrechte kan ik niet inschatten, zo slim ben ik niet.

Dat geloof ik niet eens. Maar zo slim ben ik ook al niet. :(

Ron Haleber
23-05-05, 16:53
Geplaatst door Wide-O
Dus toch zeehondjes... Enfin, ik ben het daar fundamenteel niet mee eens.

Misschien wel een kapitale fout, achteraf gezien.

Politiek gaat over het algemeen over het haalbare, niet over allerlei wollig gedoe. De bindende kracht van de mensen die vertegenwoordigd willen worden is de Islam.

Heb je het debakel met Cheppih niet gevolgd? Dan zou het m.i. een Saoedische club zijn geworden, inclusief Bil@ls shari`a met alle toeters en bellen eraan! :D

Ja dat had grote aftrek - maar wat haal je je op de hals? Jij gokt blijkbaar op de Belse Mars-mannetjes

Dan Nabil maar... waar is ie gebleven? :rolleyes:

Wide-O
23-05-05, 16:56
Geplaatst door mark61
Hé was dat even makkelijk te vinden:

Inmiddels bezit 80 procent van de allochtonen van de tweede generatie een dubbele nationaliteit; onder hun ouders is dat 47 procent.

http://www.smo-ov.nl/nieuws/laatste/berichten/291104.nationaliteit.htm

(smo = steunpunt minderheden overijssel)

Das een hele bak met potentiele stemmen.

Wide-O
23-05-05, 16:58
Geplaatst door mark61
Right.

Wat voegen isl. zeehondenredders precies toe aan het palet?

Geen, excusez le mot, hol.

Zolang mensen niet eens weten dat de strengste emissienormen qua auto's bijvoorbeeld (de voertuigen, niet de mensen) al decennia gelden in California, en men zich blindstaart op "Kyoto", niks, nada.

Ron Haleber
23-05-05, 17:00
Geplaatst door mark61
Right.

Wat voegen isl. zeehondenredders precies toe aan het palet?

Nou het was een idee van IQra en die weet wel waar hij het over heeft!

Wide-O
23-05-05, 17:05
Geplaatst door Ron Haleber
Heb je het debakel met Cheppih niet gevolgd? Dan zou het m.i. een Saoedische club zijn geworden, inclusief Bil@ls shari`a met alle toeters en bellen eraan! :D

Ja dat had grote aftrek - maar wat haal je je op de hals? Jij gokt blijkbaar op de Belse Mars-mannetjes

Dan Nabil maar... waar is ie gebleven? :rolleyes:


Man, ik gok helemaal nergens op. Ik had sympathie voor DAJJ vanwege de manier waarop hij "established politicians" helemaal suf lulde. Achteraf bleek dat zich niet te vertalen in stemmen. Ik stel verder vast dat het ongenoegen onder moslims nog groter is dan dat onder verzuurde autochtonen.

Cheppih heb ik gemist ja, ik zit hier pas sinds november, en ik volg niet altijd alles. Ik had ook begrepen dat die ondertussen een beetje "bijgedraaid" was ? Zag hem toch ook op een TV debat een paar maand geleden als ik het me goed herinner, en daar (denk ik) leek ie me helemaal niet zo extreem. Maar ik besef dat AEL NL niet helemaal te vergelijken valt met AEL BE.

Ik gok echt nergens op. Ik denk alleen dat in een pluralistische maatschappij waarin er meer moslims dan christenen zijn (jaja) er ook een vertegenwoordiging moet zijn. Ik probeer mee te denken over hoe & wat. Mag toch ? :strik: Er is absoluut plaats voor een slimme zweeppartij.

Wide-O
23-05-05, 17:17
Geplaatst door iQra
Hi Wide, we hebben zoals mark al aangaf het aantal allochtonen met een nederlands paspoort nodig en inderdaad boven de 18 jaar om het aantal exact uit te rekenen. Wat je wel kunt doen is een gemiddelde uitrekenen aan de hand van nederlandse kiesgerechtenden. Zoals mark aangaf heeft 80% een nederlandse paspoort. Oftewel, aantal kiesgerechtenden, inclussief allochtonen met een nederlandse paspoort is 11,6 miljoen gedeeld door het totaal aantal inwoners 16 miljoen. Verolgens het gemiddelde maal 3,1 miljoen inwoners moet ongeveer een reele schatting geven. Corrigeer me als ik het fout heb, ben wat rekenen betreft echt een ramp.

Ja anders ik wel :hihi: Maggoed, gezien de vergrijzing en de godsvrucht van allochtonen (ik bedoel dat absoluut niet denigrerend) zijn dat er al heel snel 2 miljoen binnenkort. Zeg 20 %. Da's een pak hoor. En stijgend.

De vraag is dan vervolgens: hoe krijg je die verenigd (en uit hun kot om ook daadwerkelijk te stemmen) ?

Volgens mij zit dat niet in "Arabisch" (zie mijn grapje hierboven) maar wel degelijk in de Islam.

taouanza
23-05-05, 17:24
Geplaatst door Wide-O
Cheppih heb ik gemist ja, ik zit hier pas sinds november, en ik volg niet altijd alles. Ik had ook begrepen dat die ondertussen een beetje "bijgedraaid" was ? Zag hem toch ook op een TV debat een paar maand geleden als ik het me goed herinner, en daar (denk ik) leek ie me helemaal niet zo extreem. Maar ik besef dat AEL NL niet helemaal te vergelijken valt met AEL BE.

.

''Bijgedraaid''? Heb niet stilgestaan bij de mogelijkheid dat hij mischien nooit zo vreselijk was als hij werd afgeschilderd?

Wide-O
23-05-05, 17:28
Geplaatst door iQra
Over 75 jaar zitten we met 9 miljard mensen op aarde die allemaal begrijpelijk hetzelfde welvaartsniveau willen bereiken. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van onze grondstoffen. Dat is ook de reden waarom VS angstvallig de olie in handen tracht te krijgen.

Voor de VS is "olie" ook al een gepasseerd station iQra. Ja, op korte termijn is er nog wat geopolitiek gezeik (zie Iraq etc). Maar. Reken maar dat de grote duivelse maatschappijen al lang bezig zijn met onderzoek naar andere bronnen van energie. Je kunt lullen over "proved reserves" (ja, ik zou "proven reserves" zeggen, maar de industrie blijkbaar niet) en daarbij uitgaan van tussen 30 en 150 jaar (daartussen liggen de gepolitiseerde schattingen) maar reken maar dat er ook dumbo Amerikanen zijn die snappen dat het ooit ophoudt met winstgevend te zijn.

Kernenergie is op dat gebied trouwens een veel "hotter" topic. Hoor ik dan weer nauwelijks nog iemand over op enig niveau (sinds de Club van Rome in de jaren 70).

Als er nu iets is wat sinds de jaren 80 op een ergerlijke manier ten prooi is gevallen aan propaganda, dan is het wel "het milieu".

Kyoto het antwoord ? Zelfs zeehondegroenejongens moeten toegeven dat je hooguit 6% vervuiling tegengaat op 10 jaar, mocht iedereen zich daaraan houden.

De US gaat daar niet in mee, en voor één keer (dat was errug lang geleden) hebben ze (volgens mij) volkomen gelijk.

Geloof jij nou echt dat Greenpeace etc... ook maar iets te maken heeft met de Islam ? Of zeg je me dat het wereldmilieu je meer aanspreekt politiek gezien ? Serieuze vragen, niet lullig bedoeld.

Wide-O
23-05-05, 17:36
Geplaatst door taouanza
''Bijgedraaid''? Heb niet stilgestaan bij de mogelijkheid dat hij mischien nooit zo vreselijk was als hij werd afgeschilderd?

Ja, sorry hoor dat ik van mijn eigen observaties uitga, en dus ook die quotes heb gebruikt. :moe:

IK WEET HET NIET ! Ik las dat hier, meerdere malen, als de oorzaak van het falen van de AEL NL. Ik zag dat hier weinig tegengesproken worden. Ik snap nu pas na maanden het pijnpunt "Arabisch" vs "Berbers" etc.

Ik zag de man vervolgens zelf op TV en toen leek ie me helemaal niet zo eng (ik ben vergeten hoe het programma heette, was een groot debat op NL3 denk ik). Ik heb dat hier zelfs gepost, dat ie best zinnige dingen zei. Kreeg ik hoongelach voor...

SORRY hoor om gewoon deel te nemen aan dit BBS, en uit te gaan van mijn eigen observaties, hoe beperkt ook.

Go & pick on someone else OK ? Jij bepaalt gvd niet mijn agenda :boos:

taouanza
23-05-05, 17:42
Geplaatst door Wide-O
Ja, sorry hoor dat ik van mijn eigen observaties uitga, en dus ook die quotes heb gebruikt. :moe:

IK WEET HET NIET ! Ik las dat hier, meerdere malen, als de oorzaak van het falen van de AEL NL. Ik zag dat hier weinig tegengesproken worden. Ik snap nu pas na maanden het pijnpunt "Arabisch" vs "Berbers" etc.

Ik zag de man vervolgens zelf op TV en toen leek ie me helemaal niet zo eng (ik ben vergeten hoe het programma heette, was een groot debat op NL3 denk ik). Ik heb dat hier zelfs gepost, dat ie best zinnige dingen zei. Kreeg ik hoongelach voor...

SORRY hoor om gewoon deel te nemen aan dit BBS, en uit te gaan van mijn eigen observaties, hoe beperkt ook.

Go & pick on someone else OK ? Jij bepaalt gvd niet mijn agenda :boos:

Denk je dat je een keer normaal antwoord kan geven zonder dit kinderachtig gejank?
Je huilt voordat je geslagen wordt.

Wide-O
23-05-05, 17:46
Geplaatst door taouanza
Denk je dat je een keer normaal antwoord kan geven zonder dit kinderachtig gejank?
Je huilt voordat je geslagen wordt.

Je haalt janken en ergernis wel vaker door elkaar.

Vraagje terug: wat is er oneerlijk aan mijn appreciatie van Cheppih ?

Verder is er bitter weinig waar jij me ooit mee zou kunnen slaan. Al was het maar omdat je het gebruik van aanhalingstekens blijkbaar niet snapt. :strik:

taouanza
23-05-05, 17:54
Geplaatst door Wide-O
Je haalt janken en ergernis wel vaker door elkaar.

Vraagje terug: wat is er oneerlijk aan mijn appreciatie van Cheppih ?

Verder is er bitter weinig waar jij me ooit mee zou kunnen slaan. Al was het maar omdat je het gebruik van aanhalingstekens blijkbaar niet snapt. :strik:

Helemaal niks
het punt dat je dingen zoekt die er helemaal niet zijn

Go & pick on someone else OK ? Jij bepaalt gvd niet mijn agenda

Dit sloeg nergens op.

Wide-O
23-05-05, 17:58
Geplaatst door iQra
Olie is niet enkel energie, gehele petrochemie staat en valt met de olie. Hopen op een uitvinding waarmee de aarde verder kunnen leegplunderen is geloven in een ilussie.

Wel, het debat, of de tegenstelling, is inderdaad "geloof" in technologie vs "het gaat allemaal ontploffen, let maar op". Oh, en je bedoelt dat we binnenkort weer beter bontmantels gaan dragen dan al die petrochemische stuff ? ;)

De wereldbevolking wordt steeds groter, en steeds meer mensen willen hun deel van de koek (terecht). En dat het "Westen" daar (eufemisme) nogal onzorgvuldig mee omgesprongen heeft moge duidelijk zijn.

De vraag is dan wel: what's the way forward. Niet het vingerwijzen. Dat is me wel duidelijk.

Ron Haleber
23-05-05, 18:51
Geplaatst door iQra
Olie is niet enkel energie, gehele petrochemie staat en valt met de olie. Hopen op een uitvinding waarmee de aarde verder kunnen leegplunderen is geloven in een ilussie.

IQra prima dat je deze posts hier zet. jij begrijpt blijkbaar ook dat er geen oplossing is en dat de enige mogelijkheid duurzaamheid is.

We hebben er hier indertijd met lennart uitvoerig over gediscussieerd o.m. dat waterstof geen oplossing biedt.

Ik erger me dan ook dood als ik Wide-o lees:




Voor de VS is "olie" ook al een gepasseerd station iQra. Ja, op korte termijn is er nog wat geopolitiek gezeik (zie Iraq etc). Maar. Reken maar dat de grote duivelse maatschappijen al lang bezig zijn met onderzoek naar andere bronnen van energie. Je kunt lullen over "proved reserves" (ja, ik zou "proven reserves" zeggen, maar de industrie blijkbaar niet) en daarbij uitgaan van tussen 30 en 150 jaar (daartussen liggen de gepolitiseerde schattingen) maar reken maar dat er ook dumbo Amerikanen zijn die snappen dat het ooit ophoudt met winstgevend te zijn.

Dat is dus echt heel dom gedroom over niks! OLIEdom wel te verstaan!

En dan ons maar afsijken over zeehondjes terwijl Greenpeace echt wel ook voor veel grotere zaken staat!

Maar ja die lui hier krijgen nooit een krant van ze toegestuurd - ze zijn daar géén lid van, die moderne yuppies!


Natuurlijk is de USA allang bezig via Irak de olieprijs in handen te krijgen. Ik schreef er al voor de inval in Irak over - zelfs Al Ahram had er goede artikelen over... Het liefst hebben ze Iran er ook nog bij - dan is succes 100% verzekerd! :fplet:

Wide-O
23-05-05, 18:53
Geplaatst door iQra
the monkey screams in horror, not only in fear of its captors, but equally as much, one imagines, in recognition of the tragedy of its own lethal but still unalterable greed.


Zoek op:

1) antropomorfisme
2) hineininterpretiering
3) constant quoting

Gek dat ik als volgevreten auto nog steeds meer schijn te weten over dit soort dingen. Komen daar al die amechtige strafpunten vandaan ?

Ik zag je oplossing niet staan, zelfs nog niet een begin er van ? Je verzuipt dit debat nu in allerlei quotes van Engelstalige teksten. Vreemd.

Vreemd hoe blijkbaar de meest kritische teksten in het Engels worden geschreven. Toch ? :D

Ethologen wisten overigens al, vooral Nederlandse ethologen trouwens, dat je dierengedrag niet moet proberen te verklaren vanuit rare experimentele settings. Dat deed Skinner et al, maar mensen die hier echt mee bezig zijn hebben dit soort gedoe al decennia opgegeven.

Maggoed, volgens Ron weet jij tensminste echt waar het over gaat. :rolleyes:

Tante Ta, ga uw gang, je wacht er tenslotte al een paar dagen op ;)

Wide-O
23-05-05, 18:55
Geplaatst door Ron Haleber
Ik erger me dan ook dood als ik Wide-o lees:


Reageer je ook af & toe rechtstreeks Ron ? Zou het debat wat aangenamer maken, en wat minder puberaal.

Ron Haleber
23-05-05, 19:04
Geplaatst door Wide-O
Reageer je ook af & toe rechtstreeks Ron ? Zou het debat wat aangenamer maken, en wat minder puberaal.

Soms lijk je heel normaal en doet dus sympathiek aan... Maar dan ga je weer zulke domme dingen zeggen, dat ik me dooderger...

Heb je nou echt IQra nodig om bij je positieven te komen?

Het raarst, irritantst en onbeschofst vind ik nog dat je IQra daarbij belachelijk zit te maken...


Ik zag je oplossing niet staan, zelfs nog niet een begin er van ? Je verzuipt dit debat nu in allerlei quotes van Engelstalige teksten. Vreemd. Vreemd hoe blijkbaar de meest kritische teksten in het Engels worden geschreven. Toch ?

Imbeciel geworden? Ja IQra slooft zich uit en citeert engelse artikelen - wil je soms dat hij arabisch of chinees gaat citeren?



Het spijt me maar Belgen als jij en Mars zal ik nooit kunnen begrijpen - erg raar volkje, er ontbreekt iets

Meneer Pastoor, doe mij maar een patatje oorlog!

Wide-O
23-05-05, 19:14
Geplaatst door Ron Haleber
Soms lijk je heel normaal en doet dus sympathiek aan... Maar dan ga je weer zulke domme dingen zeggen, dat ik me dooderger...

Heb je nou echt IQra nodig om bij je positieven te komen?

Het raarst, irritantst en onbeschofst vind ik nog dat je IQra daarbij belachelijk zit te maken...



Imbeciel geworden? Ja IQra slooft zich uit en citeert engelse artikelen - wil je soms dat hij arabisch of chinees gaat citeren?



Het spijt me maar Belgen als jij en Mars zal ik nooit kunnen begrijpen - erg raar volkje, er ontbreekt iets

Sorry Ron, hoe graag ik het ook verberg, ik ben eigenlijk Ollander. Mijn excuses. :D

In een normaal gesprek ga je niet ineens allerlei teksten quoten omdat dat zo gemakkelijk is. Dat is elementaire beleefdheid. Nog lost van dat je geen halve voorpagina volzet met allerlei gekwote teksten.

Ik maak niemand belachelijk, ik probeer een conversatie te houden. Ik stel een (terechte) vraag over stemgerechtigden. Ik heb mijn voorbehoud bij Greenpeace etc. Ik weet toevallig iets meer over olie en petrochemie dan jij. Sue me.

Ik hoef absoluut niet sympathiek te zijn. Als jij me sympathiek zou vinden, zou ik me zorgen maken ;)

Maggoed, het heeft met mijn nationaliteit "Belg" te maken :rolleyes:

Ga 's in op mijn argumenten.

Ron Haleber
23-05-05, 19:27
Geplaatst door Wide-O
Sorry Ron, hoe graag ik het ook verberg, ik ben eigenlijk Ollander. Mijn excuses. :D

In een normaal gesprek ga je niet ineens allerlei teksten quoten omdat dat zo gemakkelijk is. Dat is elementaire beleefdheid. Nog lost van dat je geen halve voorpagina volzet met allerlei gekwote teksten.

Ik maak niemand belachelijk, ik probeer een conversatie te houden. Ik stel een (terechte) vraag over stemgerechtigden. Ik heb mijn voorbehoud bij Greenpeace etc. Ik weet toevallig iets meer over olie en petrochemie dan jij. Sue me.

Ik hoef absoluut niet sympathiek te zijn. Als jij me sympathiek zou vinden, zou ik me zorgen maken ;)

Maggoed, het heeft met mijn nationaliteit "Belg" te maken :rolleyes:

Ga 's in op mijn argumenten.

Je zult wel van oorsprong een Ollander kunnen zijn - maar het patat-virus heeft je ondertussen wel stevig te pakkken genomen! Je doet in domheid vaak niet onder voor Mars, ook al ben je geen goede katholiek...


Wide, je moet ondertussen toch wel onderhand de manier kennen waarop IQra discussieert. Die stopt blijkbaar alles in een database waaruit hij heel efficient op het juiste moment weer de juiste artikelen haalt. Dat heeft niets met beleefdheid te maken.

Goed wij zouden het misschien heel anders doen, ik moet het overigens van jou nog zien - ik ben bang dat je bluft... Maar dat kost je wel heel veel tijd en geschrijf.

IQra doet het op zijn manier. Mag hij ff...?

Ik heb grote bewondering voor hem dat hij zo up to date blijft in veel onderwerpen - niet enkel in MO! En hij blijkt ook over milieu heel kritisch te kunnen zijn... :loog:

Joesoef
23-05-05, 19:29
Geplaatst door Füreya
Het lijkt soms wel alsof 90% van de Moslims Berbers is, maar dat is dus niet zo. 90% van de Marokkanen is Berbers zou er moeten staan.

Het gaat prima met de AEL. Ga zo door!

Hoeveel Arabieren zijn er eigenlijk in Nederland. En hoeveel Moslims?

Ron Haleber
23-05-05, 19:32
Geplaatst door The_Reporter
Haha, dat zou iedereen doen die aan 15 miljoen Ollanders dezelfde verhaal moet ophangen.

Bil@l, jij hebt de kneepjes van het vak natuurlijk allang door. Jou hoeft IQra niets meer te vertellen hoe je dat aanpakt! :stomp:

delirious
23-05-05, 19:40
Wat is er trouwens met de site van AEL? :confused:

Joesoef
23-05-05, 19:43
Geplaatst door delirious
Wat is er trouwens met de site van AEL? :confused:

Alleen maar een beetje traag en wat rommelig. Tekenend?

mark61
24-05-05, 11:43
Geplaatst door iQra
... Let wel op, als andere volkeren dezelfde ontwikkeling hadden meegemaakt zou men naar alle waarschijnlijkheid de zelfde ontwikkeling nastreven. Door het klimaat, eeuwenlange conflicten in dichtbevolkt europa waardoor men zich relatief militair veel sneller heeft ontwikkeld dan de rest van de wereld. Deze voorsprong maakte het o.a mogelijk dat men twee continenten, australie en Amerika kon overnemen en de eigen overbevolking overplaatsen.

Jij zou s over het al Azmtopic je licht moeten laten schijnen. Wil je? Europa was trouwens destijds niet overbevolkt. Wel nieuwsgierig en economisch expansionistisch.

Overigens leefden de indianen noodgedwongen in harmonie met de natuur, daar was niks romantisch aan. Life was short and then you died. Hongersnoden en ziektes, permanent op de rand van uitsterven. Tis maar wat je leuk vindt. Die romantiek van de goede wilde is toch echt passé.

mark61
24-05-05, 11:53
Geplaatst door iQra
Sorry Wide maar kan je niet volgen. Ik heb geen zinnig antwoord op mijn stelling gezien enkel losse kreten als "ik weet veel over olie en petrochemie". Wat vraag ik me dan af? En "Grote bedirjven zijn vast al bezig met een oplossing" Waar is dit geloof op gebasseerd?

Het is geen geloof, het is een feit. Als Wide-O zegt dat hij veel van olie weet, dan zal dat wel. Google dr maar s op los. Het is heel simpel: de oliewinning wordt langzamerhand duurder. Niet snel, want de technologie zorgt ervoor dat voorraden die vroeger erg duur waren om te exploiteren nu veel goedkoper zijn. Er zijn nog grote onontdekte voorraden. Helaas.

In any case, stel je een grafiek voor met een stijgende lijn (horizontale as = tijd, verticale = kosten) voor olie, en een dalende voor milieuvriendelijke energiebronnen. Ergens kruisen ze elkaar, dat is het omslagpunt, en dan laten we de olie de olie.

Remember, koud 100 jaar geleden speelde olie nog geen rol in het leven van de mens, die toch al een miljoen jaar bestaat. Afhankelijk van je wereldbeeld dan.

wytze
24-05-05, 12:05
Geplaatst door iQra


Ja milieu en duurzaam ontwikkelen is mijn inziens inherent aan religie, islam of niet. Gedachte dat de lucht, land en zee van de schepper is en niet iets is waar we mee kunnen en laten doen vind je in de religie terug. Maar dat gezegd zijn er vele ongelovigen die veel milieubewuster leven dan gelovigen.


Helemaal mee eens. Heb wel eens een boekje gelezen dat stelt dat de milieuvervuiling een gevolg is van spirituele vervuiling. Zeer plausibel in mijn ogen.

sjaen
24-05-05, 12:39
Pinda en de wereldreiziger


Pinda's groeien in bijna alle tropische landen. Nog niet zo lang geleden groeiden pinda's alleen in Zuid-Amerika. De Indianen aten ze veel. Rond 1500 kwam hier verandering in. De Spanjaarden en Portugezen gingen toen op ontdekkingsreis. Zo ontdekten ze veel nieuwe dingen, ook de pinda! Ze namen de pinda mee naar hun eigen land. Andere ontdekkingreizigers namen de pinda mee op reis naar andere verre landen. Zo werd de pinda bekend over de hele wereld. Dat is eigenlijk niet zo raar. Als je iets nieuws tegenkomt, wil je dat natuurlijk graag laten zien aan andere mensen.


:boogjes:

sjaen
24-05-05, 13:03
Geplaatst door iQra
Omdat de westerse beschaving zich langzaam bewust wordt van de diepe verbondenheid tussen mens en natuur, en zich realiseert dat de schade die de natuur wordt berokkend uiteindelijk op de mens zelf terugslaat, neemt de belangstelling voor de indiaanse leefwijze en mythen en vooral voor hun organische opvatting over de natuur voortdurend toe. De Amerikaanse indianen hebben altijd geweten dat de mens niet meer van de natuur moet nemen dan hij nodig heeft en dat wanneer hij iets neemt, hij daarvoor iets moet teruggeven. De huidige wetenschappelijke kijk op de ecologie is nog steeds overwegend mechanistisch, terwijl voor de indianen de aarde en de hele kosmos bezielde wezens zijn. De reacties van de natuur zijn eveneens bezield en intelligent, en gericht op herstel van evenwicht en harmonie. Verschijnselen zoals aardbevingen, regen, stormen, tornado’s, branden, overstromingen, droogten en epidemieën zijn niet puur materiële tegenslagen of een straf van een of ander opperwezen, maar worden voor een deel veroorzaakt door onze instelling. Gevoelens zoals haat, woede en trots verstoren het innerlijke evenwicht van de natuur veel meer dan het verontreinigen van het land en de zee, wat uiteindelijk ook een gevolg is van diezelfde egoïstische gevoelens. De indianen werden van jongs af aan geleerd dat de ideeën die ze koesteren zorgvuldig moeten worden gekozen en beheerst en dat ze in harmonie moeten worden gebracht met de wil van de natuur.

Tegenwoordig is het hard nodig ons te realiseren dat mens en natuur innerlijk, en niet alleen uiterlijk, met elkaar zijn verbonden. Wereldwijde studie van tradities, van grote beschavingen of van stammen zoals de Hopi’s, draagt ertoe bij dat we ons bewust worden van onze verbondenheid met elkaar, van de reis die we samen maken, en van de verantwoordelijkheid die wij allemaal voor elkaar dragen.

‘Wat de indiaanse ziel ons leert: Een gesprek met Frank Waters’, Sunrise, oktober 1973, november 1973.


http://www.hado.net/index2.html

Ron Haleber
24-05-05, 15:02
Geplaatst door iQra

Ja milieu en duurzaam ontwikkelen is mijn inziens inherent aan religie, islam of niet. Gedachte dat de lucht, land en zee van de schepper is en niet iets is waar we mee kunnen en laten doen vind je in de religie terug. Maar dat gezegd zijn er vele ongelovigen die veel milieubewuster leven dan gelovigen.

Ook moslimwetenschappers hebben zich daar rekenschap van gegeven. De Iraanse Seyyed Hossein Nasr heeft als historicus van isl. natuurwetenschap ook over het milieu geschreven.

Daarnaast heeft de groep isl. wetenschappers - meest Britse paki's - rond Ziauddin Sardar er ook veel studie van gemaakt. Een tiental boeken... Zo in The touch of Midas - science and environment in the West. We hebben met ze aan de UvA gedebatteerd nav Paul Aarts.

Ze gebruiken ook veel isl. noties om de verantwoordelijkheid tav de natuur duidelijk te maken.

Ron Haleber
24-05-05, 15:16
Geplaatst door iQra
Omdat de westerse beschaving zich langzaam bewust wordt van de diepe verbondenheid tussen mens en natuur, en zich realiseert dat de schade die de natuur wordt berokkend uiteindelijk op de mens zelf terugslaat, neemt de belangstelling voor de indiaanse leefwijze en mythen en vooral voor hun organische opvatting over de natuur voortdurend toe. De Amerikaanse indianen hebben altijd geweten dat de mens niet meer van de natuur moet nemen dan hij nodig heeft en dat wanneer hij iets neemt, hij daarvoor iets moet teruggeven. De huidige wetenschappelijke kijk op de ecologie is nog steeds overwegend mechanistisch, terwijl voor de indianen de aarde en de hele kosmos bezielde wezens zijn. De reacties van de natuur zijn eveneens bezield en intelligent, en gericht op herstel van evenwicht en harmonie. Verschijnselen zoals aardbevingen, regen, stormen, tornado’s, branden, overstromingen, droogten en epidemieën zijn niet puur materiële tegenslagen of een straf van een of ander opperwezen, maar worden voor een deel veroorzaakt door onze instelling. Gevoelens zoals haat, woede en trots verstoren het innerlijke evenwicht van de natuur veel meer dan het verontreinigen van het land en de zee, wat uiteindelijk ook een gevolg is van diezelfde egoïstische gevoelens. De indianen werden van jongs af aan geleerd dat de ideeën die ze koesteren zorgvuldig moeten worden gekozen en beheerst en dat ze in harmonie moeten worden gebracht met de wil van de natuur.

Tegenwoordig is het hard nodig ons te realiseren dat mens en natuur innerlijk, en niet alleen uiterlijk, met elkaar zijn verbonden. Wereldwijde studie van tradities, van grote beschavingen of van stammen zoals de Hopi’s, draagt ertoe bij dat we ons bewust worden van onze verbondenheid met elkaar, van de reis die we samen maken, en van de verantwoordelijkheid die wij allemaal voor elkaar dragen.

‘Wat de indiaanse ziel ons leert: Een gesprek met Frank Waters’, Sunrise, oktober 1973, november 1973.

De grote antropoloog Ton Lemaire heeft daar het mooiste boek in NL over geschreven:

De Indiaan in ons bewustzijn, Ambo 1986. - de ontmoeting van de oude met de nieuwe wereld.

Ton plaatst het in de Europese kultuurkritiek en laat uitgebreid zien wat voor een rol de Indiaanse houding tav natuur bij Europeanen heeft gespeeld. Zoals in de renaissance en de verlichting. Zijn boek is onderdeel van een herwaardering van 3e wereldculturen die 70-80er jaren plaats vond - naast de linkse actiegroepen daarover. Ton gaf les aan de KUN - maar trok zich terug: kweekt sindsdien bloemen op 't franse platteland...


Ik snap niet dat slimme Mark zo naif over dat soort dingen spreekt - hij heeft een hele generatie overgeslagen - maar ja hij zal in de jaren 80 met de turkse grammatica bezig zijn geweest... :verward:

wytze
24-05-05, 15:28
http://www.pixagogo.com/1158925423


we hebben veel te danken aan die "wilden"

dat uitsterven begon pas toen wij beschaafde blanken het continent begonnen te veroveren.

wytze
24-05-05, 15:30
nu lukt het wel als t goed is

http://www.luna-zoo.com/images/10_geboden_der_indianen.jpg

Ron Haleber
24-05-05, 16:21
Geplaatst door wytze
http://www.pixagogo.com/1158925423


we hebben veel te danken aan die "wilden"

dat uitsterven begon pas toen wij beschaafde blanken het continent begonnen te veroveren.

De zaken liggen nu vandaag omgekeerd! Zat net een uur lang door de tel. te praten en te plannen met 'n politicus van je, over hoe jouw "wij beschaafde blanken" Bos & Lommer weer kunnen "beginnen terug te veroveren"...

Hele klus lijkt me hoor! Jouw "wilden" zijn nog lang niet aan uitsterven toe... Integendeel! :engel:

Ron Haleber
24-05-05, 17:51
Geplaatst door iQra
In 1500 was de wereldbevolking ongeveer 425 miljoen.

In 1600 was de wereldbevolking 545 miljoen.

In 1700 was het ongeveer 610 miljoen.

En in 1800 ongeveer 900 miljoen.

In 1900 was de wereldbevolking 1625 miljoen (dat is 1,625 miljard).

En in 1950 was het 2,5 miljard.

In 2020 zal het ongeveer 8,5 miljard zijn.

Iqra ik ben het helemaal met je eens dat het consumptiepatroon moet veranderen, maar als je jouw staatje ziet is dat toch maar een druppel op een gloeiende plaat

Vind je zelf ook niet dat dus het remmen van de demografie noodzaak nummer één is?

Het zal wel tegen veel gevoelens van gelovigen ingaan die zich als taak hebben gesteld om zich rijkelijk te vermenigvuldigen...

Maar met de huidige groei, daar kan niemand op aarde in voorzien. Geen werkgelegenheid scheppen, geen voedsel, geen behoorlijke woning...

Of zie jij het heel anders?

mark61
24-05-05, 21:51
Geplaatst door iQra
Welke topic?

Zeg ik, al Azm. Ff niet te vinden met de zoekfunctie.


Europa was in vergelijking met andere continenten wel degelijk dichtbevolkt en was er gebrek aan vruchtbaar landbouw gebied. Voornamelijk boeren en gelukszoekers zijn naar Amerika en Australie vertrokken. Engeland presteerde het al haar gevangenen/ criminelen in Australie te dumpen. Oftewel cleanup van eigen achtertuin in andermans tuin.

Europa was wel dichtbevolkt maar niet overbevolkt. Bijna iedereen was boer, dus das niet zo gek. Zoals je al zegt was Australië een strafkolonie, en dus heel iets anders dan Amerika.


... Dat jij dit romantiseren noemt verbaast me. Waar basseer je deze bewering op? Namelijk dat men noodgedwongen in harmonie met de natuur leefde? Was er ook sprake van bij andere volkeren? Zo niet, waarom niet?

Ik noem dat romantiseren omdat jij en vele anderen het duidelijk zien als iets moois, of niet soms? Ja, het was noodgedwongen en het leven was geen pretje vergeleken bij hier en tegenwoordig. Ja, er was ook sprake van bij andere volkeren.


...En dit noem je een feit en geen geloof? Frapant

Ik stel dat niet, ik heb daar laatst een uitgebreid artikel over gelezen in de NRC. Het is niet mijn gewoonte dingen uit mijn duim te zuigen. Maar als jij dat denkt, nou OK.


...En zonder petrochemie kun je alles wat je nu om je heen ziet wegdenken. Ik vind het naief om te hopen en geloven in een ilussie die het ons mogelijk zal maken de aarde verder leeg te plunderen.

Jij bedoelt denk ik eigenlijk: zoals het nu gaat is het niet goed, dus leve het doemscenario. Ik ben het met je eens dat het niet goed gaat, vandaar dat ik 'helaas' zei, maar dat doemscenario is nergens op gebaseerd. Als er geen olie is verzinnen ze wel weer wat anders. Ik heb sowieso een hekel aan kunststoffen.


In die 100 jaar industralisatie hebben we meer kapot gemaakt dan de aarde in miljoenen jaren zelf kan corrigeren. Denk daar maar eens goed over na.

Niet zo belerend, je dacht dat ik daar nog nooit over nagedacht heb?

mark61
24-05-05, 21:54
Geplaatst door Ron Haleber
Ik snap niet dat slimme Mark zo naif over dat soort dingen spreekt - hij heeft een hele generatie overgeslagen - maar ja hij zal in de jaren 80 met de turkse grammatica bezig zijn geweest... :verward:

Ik snap niet hoe al deze lappen weerleggen wat ik zei. Maar ik mag niet schamper doen over de notie van de 'bon sauvage', begrijp ik. Die is blijkbaar in sommige kringen nog steeds heilig. Jean-Jacques zou er onderhand wel om moeten giechelen.

mark61
24-05-05, 21:57
Geplaatst door Ron Haleber
Vind je zelf ook niet dat dus het remmen van de demografie noodzaak nummer één is?

Het zal wel tegen veel gevoelens van gelovigen ingaan die zich als taak hebben gesteld om zich rijkelijk te vermenigvuldigen...

Maar met de huidige groei, daar kan niemand op aarde in voorzien. Geen werkgelegenheid scheppen, geen voedsel, geen behoorlijke woning...

Of zie jij het heel anders?

Ah, het begint je te dagen. De bevolkingsexplosie vindt plaats onder armen en elke godsdienst moedigt dat aan. Afrika gaat niet naar de klote door de westerse levenswijze, maar door roofbouw van overbevolkende traditioneel levende volkeren.

sjaen
25-05-05, 00:50
Geplaatst door iQra
[B]En maar de rest van de wereld wijsmaken dat men eerst optimaal moet democratiseren wil het "westen" de wereldwelvaart evenredig verdelen. Nou mensen over 50 jaar kunnen we opdoeken. De huidige welvaart is mijn inziens nooit vol te houden. Tenzij men meer dan de helft van de mensheid afmaakt. Door 800 miljoen mensen te laten uitsterven door honger of aids is al een begin. Ik ben bang dat sommige malloten (zoals bush) die niets om de aarde geven vergaande maatregelen zullen nemen om tenminste de eigen welvaart voor iets langere periode te prolongeren.

Het wordt tijd dat de internationale gemeenschap de cultuur en levensopvattingen in het westen analyseert en onderzoekt om de oorzaak van zoveel consumptie te achterhalen. Deze mate van consumptie bepaalt de mate van destructie van de aardbol. Ipv ons druk te maken om de mensenrechten van elke individu op aarde lijkt het me beter om de belangen van de basis (familiestructuur en normen en waarden) van een samenleving te waarborgen en daarmee trachten de verhoudingen evenredig te trekken. Te veel individualisme neigt mi. te veel naar meer consumptie op aarde. Wat vinden jullie ervan?



au contraire: Te weinig individualisme

Bofko
25-05-05, 00:52
Geplaatst door sjaen
au contraire: Te weinig individualisme

Meer individualisme leidt tot minder kinderen. :boogie:

sjaen
25-05-05, 00:59
Geplaatst door mark61
Ah, het begint je te dagen. De bevolkingsexplosie vindt plaats onder armen en elke godsdienst moedigt dat aan.

Juist



Afrika gaat niet naar de klote door de westerse levenswijze, maar door roofbouw van overbevolkende traditioneel levende volkeren.

't is wat kort door de bocht.

sjaen
25-05-05, 01:01
Geplaatst door Bofko
Meer individualisme leidt tot minder kinderen. :boogie:


:wijs:

mark61
25-05-05, 01:06
Geplaatst door sjaen
't is wat kort door de bocht.

Maar (nog} wel waar. Op milieugebied dan. Het zijn de Afrikanen zelf die de wildstand grotendeels hebben vernietigd, meer voor eten dan voor export. Het is wel waar dat de westerse bomenkap het oerwoud aantast, maar het wordt er niet door vernietigd. Het wordt vernietigd door de landbouw- en veeteeltdruk. Waarbij die landbouw dan gedeeltelijk weer voor de export naar het westen is, inderdaad. Maar de Sahara is mensenwerk en heeft niets met de westerse economie te maken. Lucht- en watervervuiling en bodemverontreiniging zijn er nauwelijks. Door de overbevolking worden de steden inderdaad onleefbaar.

Ron Haleber
25-05-05, 05:57
Geplaatst door mark61
Ik snap niet hoe al deze lappen weerleggen wat ik zei. Maar ik mag niet schamper doen over de notie van de 'bon sauvage', begrijp ik. Die is blijkbaar in sommige kringen nog steeds heilig. Jean-Jacques zou er onderhand wel om moeten giechelen.

Je calvinistisch cynisme is duidelijk: le 'bon sauvage' betstaat niet. Jean-Jacques zou je haarfijn kunnen uitleggen hoe het onder dwang overnemen van de westerse levenswijze de mens ten gronde richt. Maar filosofen als Jean-Jacques zijn aan jou niet besteed...

Hou het anders maar aan de verklaring die IQra je zal geven: de Verlichting is met name in zijn 19e eeuwse consequenties als kolonialisme voor de mensen buiten Europa, geen humanistisch tijdverdrijf geweest. Integendeel van enige studie kun je leren hoe de Verlichting toen het racisme op basis van rassen in het leven riep...

Je kunt dit lezen bij auteurs uit de jaren 70 - die je dus ook wel overgeslagen zult hebben - als Poliakof en met name Michel Foucault. Theodor Adorno sprak nav Auschwitz van een zwarte dialektiek der Verlichting...



Maar ja. jij gelooft zoals uit jouw al-Azmtopic blijkt, nog steeds in de allesoverheersende superioriteit van de Westerse beschaving en Techniek als vooronderstelling...

Ik ben dus bang dat het antwoord dat IQra je desgewenst op je vragen zou geven, je diep zal teleurstellen...!

Ron Haleber
25-05-05, 05:59
Mark:

Ah, het begint je te dagen. De bevolkingsexplosie vindt plaats onder armen en elke godsdienst moedigt dat aan. Afrika gaat niet naar de klote door de westerse levenswijze, maar door roofbouw van overbevolkende traditioneel levende volkeren

Het feit dat de bevolkingsexplosie een ramp veroorzaakt, dat huldig ik al sinds de jaren 60. Maar ik verschil daarbij wel sterk van mening met je dat het hier om "roofbouw van traditioneel levende volkeren" zou gaan.

Allereerst zijn "traditioneel levende volkeren" nergens op aarde meer te vinden. Steek je licht eens op bij antropologen, in Leiden rijk aanwezig!

Verder is het ook wel erg eurocentrisch van je om die "roofbouw" aan die al eeuwen niet meer bestaande volkeren te wijten. Het moet je toch zijn opgevallen dat hun eventuele activiteit enkel maar een marginaal onderdeel is van de industriële exploitatie van die continenten door westerse consortia - waaraan natuurlijk ook de eigen 'inheemse' rijke elite naar hartelust deelneemt.




Maar (nog} wel waar. Op milieugebied dan. Het zijn de Afrikanen zelf die de wildstand grotendeels hebben vernietigd, meer voor eten dan voor export.

Kun je dit dus als geisoleerd optredend feit zien buiten de industriële exploitatie van de westerse consortia om?




Het is wel waar dat de westerse bomenkap het oerwoud aantast, maar het wordt er niet door vernietigd. Het wordt vernietigd door de landbouw- en veeteeltdruk.

Dit gaat voor de wouden van Latijns Amerika en Azië echt niet op - het is onzin! Eet maar rustig verder aan je tafeltje van tropisch hardhout...

Je moet vooral nooit VN-rapporten lezen! En ook lectuur lezen van, of lid worden van Greenpeace moet ik jou ten sterkste ontraden, want dat zou je maar aan het twijfelen brengen!




Maar de Sahara is mensenwerk en heeft niets met de westerse economie te maken. Lucht- en watervervuiling en bodemverontreiniging zijn er nauwelijks. Door de overbevolking worden de steden inderdaad onleefbaar.

Jammer, die Marokkanen en met name die uit Zuid Marokko kunnen het bij jou nou ook nooit eens goed doen... Altijd doen die Marokkanen het weer fout! :huil2:

mark61
25-05-05, 09:18
Geplaatst door Ron Haleber
Het feit dat de bevolkingsexplosie een ramp veroorzaakt, dat huldig ik al sinds de jaren 60. Maar ik verschil daarbij wel sterk van mening met je dat het hier om "roofbouw van traditioneel levende volkeren" zou gaan.

Allereerst zijn "traditioneel levende volkeren" nergens op aarde meer te vinden. Steek je licht eens op bij antropologen, in Leiden rijk aanwezig!

Mijn zus werkt bij het Afrika-instituut, dank u. De Sahara is toch echt ontstaan door mensenhand, en wel semi-nomadische extensieve veeteelt. Ze leven nog net zo als 10.000 jaar geleden, behalve dat sommigen hun kameel voor een landcruiser hebben ingeruild. Maar het grootste verschil is natuurlijk dat ze toegang hebben tot moderne gezondheidszorg. Gebrekkig, maar niet zo gebrekkig dat er geen bevolkingsexplosie plaatsvond.


Verder is het ook wel erg eurocentrisch van je om die "roofbouw" aan die al eeuwen niet meer bestaande volkeren te wijten. Het moet je toch zijn opgevallen dat hun eventuele activiteit enkel maar een marginaal onderdeel is van de industriële exploitatie van die continenten door westerse consortia - waaraan natuurlijk ook de eigen 'inheemse' rijke elite naar hartelust deelneemt.

De Afrikaanse wildstand is niet door westerse consortia en ind. expl. verdwenen. Hoogstens hebben 'sport'jagers daar nog een bijdrage aan geleverd. De export van ivoor en neushoorn gaat zoals bekend naar het verre oosten.


Kun je dit dus als geisoleerd optredend feit zien buiten de industriële exploitatie van de westerse consortia om?

Ja dus. Het westen beperkt zich tot hout en delfstoffen.


Dit gaat voor de wouden van Latijns Amerika en Azië echt niet op - het is onzin! Eet maar rustig verder aan je tafeltje van tropisch hardhout...

Dat klopt. Al begrijp ik dat de Amazone vooral verdwijnt door ontginning, niet zozeer door houtkap om de houtkap.


Je moet vooral nooit VN-rapporten lezen! En ook lectuur lezen van, of lid worden van Greenpeace moet ik jou ten sterkste ontraden, want dat zou je maar aan het twijfelen brengen!

Waar de prioriteiten van Greenpeace liggen heb ik nooit begrepen.


Jammer, die Marokkanen en met name die uit Zuid Marokko kunnen het bij jou nou ook nooit eens goed doen... Altijd doen die Marokkanen het weer fout! :huil2:

Bij mijn weten breidt de Sahara zich alleen in zuidelijke richting uit. Ik geloof niet dat Noord-Afrikanen het milieu ernstige schade toebrengen, anders dan door het gewone stadsleven en ws. irrigatie, maar dat weet ik niet zo. Vnl. Egypte denk ik.

Mark
25-05-05, 10:38
Geplaatst door iQra
Die discussie had ik al een keer gevoerd, niet de overbevolking is het probleem maar hebzucht en overconsumptie.
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=338

Als je 1000000 mensen in een woestijn zet die eten kan voorzien voor 1000 man dan moet je redelijk onderconsumeren om te overleven :boogjes:

Met dank aan de konijnbroed strategie van de religies

Bofko
25-05-05, 10:38
Geplaatst door iQra
Die discussie had ik al een keer gevoerd, niet de overbevolking is het probleem maar hebzucht en overconsumptie.
http://www.maghrebonline.nl/forum2002/viewtopic.php?t=338

Jij denkt dat als mensen niet aan overconsumptie zouden doen en en minder hebzucht zouden hebben dat er nog wel een miljardje of 5 bijkan ?

Ron Haleber
25-05-05, 10:51
Geplaatst door mark61
Mijn zus werkt bij het Afrika-instituut, dank u. De Sahara is toch echt ontstaan door mensenhand, en wel semi-nomadische extensieve veeteelt. Ze leven nog net zo als 10.000 jaar geleden, behalve dat sommigen hun kameel voor een landcruiser hebben ingeruild. Maar het grootste verschil is natuurlijk dat ze toegang hebben tot moderne gezondheidszorg. Gebrekkig, maar niet zo gebrekkig dat er geen bevolkingsexplosie plaatsvond.


Als ik voor research weer eens op het Afrika-instituut langs moet, zal ik je zus erop aanspreken waar al die wijsheid vandaan komt!

In elk geval is Peter Geschiere, de ex-directeur van dat instituut het niet met jullie eens. Hij is met mij van mening dat geïsoleerde eilanden van 10.000 jaar geleden niet bestaan, maar dat ze zijn ingekaderd in de huidige wereldeconomie. En dat vandaaruit de negatieve effecten op de semi-nomaden en hun handelen plaats vinden.


Overigens ging het over de "roofbouw van overbevolkende traditioneel levende volkeren" in het algemeen. Dat zul je toch moeten ontkennen als je al de van buitenaf geintroduceerde landbouwtechnieken - nu genetische gewassen - bekijkt. De groene revolutie heeft toch een slechte invloed gehad o.a. op de verarming van het genetisch materiaal.

Daarnaast zijn er de invloeden van de gedwongen monoculturen wegens de importmuren van Europa - deze muren weer wegens de hoge VS- En EU-landbouwsubsidies die daar debet aan zijn. Die zijn funest voor de Afrikaanse landbouw en veroorzaken 'roofbouw'..

We stoten daar op een verschijnsel waar jouw zus de nodige literatuur over heeft. In vroegere nog redelijk geisoleerde gemeenschappen bleek het evenwicht tussen mens en natuur juist wat voedselverbouw in goed evenwicht te verkeren. Er was - o.a. Sahlins - altijd een mate van overvloed die zichzelf reguleerde.

De zaken zijn helemaal misgegaan met projecten van ontwikkelingshulp die de landbouw ontwricht hebben met gewassen die men lokaal niet verbouwde. Je kent de geschiedenis van Jan Pronk en internationaal daarvan toch wel?





De Afrikaanse wildstand is niet door westerse consortia en ind. expl. verdwenen. Hoogstens hebben 'sport'jagers daar nog een bijdrage aan geleverd. De export van ivoor en neushoorn gaat zoals bekend naar het verre oosten.


Als je mn zin integraal geciteerd had, zou je niet kunnen ontkennen dat daar debet aan is: "de industriële exploitatie van die continenten door westerse consortia - waaraan natuurlijk ook de eigen 'inheemse' rijke elite naar hartelust deelneemt ".




Ja dus. Het westen beperkt zich tot hout en delfstoffen.


Ook hier geldt weer: "de industriële exploitatie van die continenten door westerse consortia" beperkt zich niet enkel tot hout en delfstoffen... Denk je bv echt dat oorlogen als in Irak, Soedan en Kongo niet om de macht over en het bezit van die gebieden zelf gaan?

Zie je dus bv de Amerikanen in Irak als een stel 'semi-nomadische' cowboys die wat lucratieve handeltjes afsluiten en daarna weer verdwijnen?




Waar de prioriteiten van Greenpeace liggen heb ik nooit begrepen.


Dat verhaal laat ik maar ff aan IQra over die er al over begon.



Bij mijn weten breidt de Sahara zich alleen in zuidelijke richting uit. Ik geloof niet dat Noord-Afrikanen het milieu ernstige schade toebrengen, anders dan door het gewone stadsleven en ws. irrigatie, maar dat weet ik niet zo. Vnl. Egypte denk ik.

Ook in Marokko is men zich het gevaar ter dege bewust en heeft vele herbebossingsprojecten opgestart...

Ron Haleber
25-05-05, 11:05
Geplaatst door Mark
Als je 1000000 mensen in een woestijn zet die eten kan voorzien voor 1000 man dan moet je redelijk onderconsumeren om te overleven :boogjes:

Met dank aan de konijnbroed strategie van de religies

IQra gaat hier duidelijk uitglijden op een hellend vlak.

Voor het gemak geef ik maar de eerste m.i. afdoende reactie daarop van de site waar hij naar verwijst - en waarop hij geen enkel verweer heeft dan: alles raakt nu eenmaal op & de VS zijn de ergste verspillers...

Globaal gezien stel ik het volgende voor:

1. Stop onmiddellijk met meer dan 2 kinderen per koppel te produceren. Het huidige bevolkingscijfer van zes miljard moèt drastisch naar beneden, of minstens stabiel gehouden worden.

Dus: mensen met méér dan 2 kinderen helpen mee aan het vernietigen van deze aardbol.
Bij een gemiddelde van 2.4 kinderen zou de bevolkingspiramide stabiel blijven, dus globaal gezien per gezin 2 kinderen zou de zes miljard kunnnen verlagen of stabilizeren.

2. Gebruik van duurzame energie + gebruik van onbenutte (verborgen)duurzame energie zou wereldwijd een must moeten zijn.

Windenergie is daar één van de grootste mogelijkheden bij. Onnoemelijke vlakten kunnen zich daarvoor laten gebruiken (cfr. woestijnen).

3. Dringend aanplantingen van bossen overal ter wereld waar ze op het ogenblik gekapt worden, terwijl de natuurlijke rijkdommen dan ondertussen verdwijnen: cfr. Indonesie, Afrika, Zuid-Amerika.

4. Spreiding van de huidige bevolking: overbevolkte gebieden gebruiken automatisch al de mogelijke natuurlijke rijkdommen in zulke mate dat ze zich niet meer kunnen herstellen, met al de nefaste gevolgen vandien.

Dus: terug naar punt 1: GLOBALE DRASTISCHE GEBOORTEBEPERKING DOORVOEREN!

_________________
Als de Indianen een wat strenger immigratiebeleid hadden gevoerd, was het nu niet zo een puinhoop in America geweest.
(Koot en Bie)

mark61
25-05-05, 11:12
Geplaatst door iQra
Er zijn in totaal 1,2 miljard moslims, miljard chirstenen en 30 miljoen joden. China is een seculier land maar nadert al de 2 miljard. Oftewel hoeze konijnengebroed door gelovigen?

Ten eerste heb ik niet beweerd dat ongelovigen niet breeden, alleen dat geloven dat aanmoedigen. China is de enige staat in de wereld dat het gevaar onderkent en maatregelen heeft genomen. In theorie hard, in de praktijk halfzacht.

Verder geloven Chinezen stiekem toch, denk ik zo.

Füreya
25-05-05, 11:47
Ramadan heeft teveel zelfkritiek en te weinig kritiek op de ander.
:p Zelfkritiek is de beste weg naar vooruitgang. Geen wonder dat de AEL een marginaal partijtje voor marginalen blijft.

mark61
25-05-05, 11:48
Geplaatst door Ron Haleber
Als ik voor research weer eens op het Afrika-instituut langs moet, zal ik je zus erop aanspreken waar al die wijsheid vandaan komt!

Ik zou maar voor dr oppassen.


In elk geval is Peter Geschiere, de ex-directeur van dat instituut het niet met jullie eens. Hij is met mij van mening dat geïsoleerde eilanden van 10.000 jaar geleden niet bestaan, maar dat ze zijn ingekaderd in de huidige wereldeconomie. En dat vandaaruit de negatieve effecten op de semi-nomaden en hun handelen plaats vinden.

De enige connectie is het dumpen van vleesvoorraden van de EU op de Afrikaanse markt bij wijze van 'hulp'. Met erosie heeft dat echter niks te maken.


Dat zul je toch moeten ontkennen als je al de van buitenaf geintroduceerde landbouwtechnieken - nu genetische gewassen - bekijkt. De groene revolutie heeft toch een slechte invloed gehad o.a. op de verarming van het genetisch materiaal.

Wat is nou de tegenstelling met wat ik zeg?


Daarnaast zijn er de invloeden van de gedwongen monoculturen wegens de importmuren van Europa - deze muren weer wegens de hoge VS- En EU-landbouwsubsidies die daar debet aan zijn. Die zijn funest voor de Afrikaanse landbouw en veroorzaken 'roofbouw'..

Je verwart alles. Zie boven. Het fnuiken van de export naar Europa heeft niets van doen met het milieu, waar het hier oorspronkelijk over ginjg. Een discussie over ontwikkeling is weer een heel ander verhaal. Dat hebben we trouwens al uittentreure gehad hier.


We stoten daar op een verschijnsel waar jouw zus de nodige literatuur over heeft. In vroegere nog redelijk geisoleerde gemeenschappen bleek het evenwicht tussen mens en natuur juist wat voedselverbouw in goed evenwicht te verkeren. Er was - o.a. Sahlins - altijd een mate van overvloed die zichzelf reguleerde.

Overvloed is er in Afrika over het algemeen nooit geweest, Sahlins of geen Sahlins. Het evenwicht zit hem daar in dat ca. 10% van de bevolking voor elke oogst sterft. Tis een evenwicht, maar wat er romantisch aan is ontgaat mij ten ene.


De zaken zijn helemaal misgegaan met projecten van ontwikkelingshulp die de landbouw ontwricht hebben met gewassen die men lokaal niet verbouwde. Je kent de geschiedenis van Jan Pronk en internationaal daarvan toch wel?

U bedoelt de beroemde asbakkenwerper?


waaraan natuurlijk ook de eigen 'inheemse' rijke elite naar hartelust deelneemt ".

Ik had het over voedselvoorziening door de allerarmsten.


Ook hier geldt weer: "de industriële exploitatie van die continenten door westerse consortia" beperkt zich niet enkel tot hout en delfstoffen... Denk je bv echt dat oorlogen als in Irak, Soedan en Kongo niet om de macht over en het bezit van die gebieden zelf gaan?

Ja, dat denk ik echt. Macht om de macht is in het westen al minstens 5 eeuwen volledig passé. In welke tijd leef jij eigenlijk? Macht is nog slechts een middel tot rijkdom.


Zie je dus bv de Amerikanen in Irak als een stel 'semi-nomadische' cowboys die wat lucratieve handeltjes afsluiten en daarna weer verdwijnen?

Wat denk je zelf? Zie boven.


Ook in Marokko is men zich het gevaar ter dege bewust en heeft vele herbebossingsprojecten opgestart...

O, dus in tegenstelling tot wat je eerder zelf suggereerde hebben ze wel een probleem? Niks zeggen, de geiten vreten de aanplant kaal en de rest wordt gekapt als kookbrandstof...

wytze
25-05-05, 15:48
Geplaatst door Ron Haleber
De zaken liggen nu vandaag omgekeerd! Zat net een uur lang door de tel. te praten en te plannen met 'n politicus van je, over hoe jouw "wij beschaafde blanken" Bos & Lommer weer kunnen "beginnen terug te veroveren"...

Hele klus lijkt me hoor! Jouw "wilden" zijn nog lang niet aan uitsterven toe... Integendeel! :engel:


Was me er niet van bewust dat er veel indianen in Bos en Lommer wonen.

Maarre, wat heb je die politicus verteld?

Ron Haleber
25-05-05, 17:50
Geplaatst door wytze
Was me er niet van bewust dat er veel indianen in Bos en Lommer wonen.

Maarre, wat heb je die politicus verteld?

Nou men schijnt bij jou behoefte te hebben aan een brainstorming om iets zinnigs te doen met Marokkaanse jongeren van 15-25. En nog wel dacht men aan islam. Dat leek me wel wat hooggegrepen. Maar ja Karacaer scheen het ook te lukken...

wytze
25-05-05, 18:00
Geplaatst door Ron Haleber
Nou men schijnt bij jou behoefte te hebben aan een brainstorming om iets zinnigs te doen met Marokkaanse jongeren van 15-25. En nog wel dacht men aan islam. Dat leek me wel wat hooggegrepen. Maar ja Karacaer scheen het ook te lukken...

maar wat heeft dat dan te maken met het terug veroveren van Bos en Lommer door "beschaafde" blanken?
Wie of wat is Karacaer en wat deed ie dan?
Zinnige dingen voor de jeugd van 15-25???
Wat dachten ze van:
-motiveren om opleiding af te maken
-zorgen voor stageplekken
-zorgen voor werkgelegenheid.

Dat zijn namelijk de grootste knelpunten die ik hoor van de jongeren.

Ron Haleber
25-05-05, 18:30
Geplaatst door mark61
De enige connectie is het dumpen van vleesvoorraden van de EU op de Afrikaanse markt bij wijze van 'hulp'. Met erosie heeft dat echter niks te maken. Het fnuiken van de export naar Europa heeft niets van doen met het milieu, waar het hier oorspronkelijk over ginjg. Een discussie over ontwikkeling is weer een heel ander verhaal. Dat hebben we trouwens al uittentreure gehad hier.

Er gaan verschillende zaken door elkaar heenlopen. Complex, juist ook omdat die zaken elk factoren hebben met eigen invloed op o.m. het milieu. Neem de hulp die de eigen voedselvoorziening aan landbouw verstoort en dus ook het milieu. Maar ook fnuiken van de export naar Europa beperkt de mogelijkheden van een selfsupporting circuit. Je moet dat natuurlijk per regio bekijken en kan daar niet in het algemeen overspreken.


Overvloed is er in Afrika over het algemeen nooit geweest, Sahlins of geen Sahlins. Het evenwicht zit hem daar in dat ca. 10% van de bevolking voor elke oogst sterft. Tis een evenwicht, maar wat er romantisch aan is ontgaat mij ten ene.

Daar wordt dus door antropologen wel anders over gedacht. Maar dan gaat het natuurlijk over het verleden. In de huidige situatie is dat door de grote afhankelijkheid van buiten niet meer van toepassing - de ecosystemen zijn grondig verstoord.

Ook economen als Gunder Frank zagen economiën die zich meest buiten het westerse systeem hielden, als niet onderhevig aan de met het westen verbonden fluctuaties en dus veel stabieler van ontwikkeling...


Het is natuurlijk ook het anti-mondialiseringsideaal van de Tsetseense ideologen. Een eigen wereld van Islam opzetten. De VPRO heeft dat een aantal keren laten zien. Natuurlijk is dat niet voor jou bedoeld, maar er zijn moslims die buiten het westers systeem willen blijven. Het lijkt me een erg interessant experiment...

Moslims die het zelf rooien zonder het westen! Daar kwam ook die nieuwe moslimse ethiek zonder luxe ter sprake - waar Iqra op inspeelt...




Ja, dat denk ik echt. Macht om de macht is in het westen al minstens 5 eeuwen volledig passé. In welke tijd leef jij eigenlijk? Macht is nog slechts een middel tot rijkdom.

Ik geloof niet dat het machtsspel in het MO zo rationeel is als jij denkt! Wat voor een "middel tot rijkdom" is bv Israël voor de Amerikanen...? Kun jij me dat uitleggen?

Voor wat betreft Somalië gingen de yanks ook de mist in met hun machtsbelust avontuur... De Afrika-politiek van de Fransen is ook erg macht om de macht aan invloedssferen te vestigen. En extra motief: de Fransen zien de yanks niet erg zitten. Macht op zich speelt dus echt wel een rol.



O, dus in tegenstelling tot wat je eerder zelf suggereerde hebben ze wel een probleem? Niks zeggen, de geiten vreten de aanplant kaal en de rest wordt gekapt als kookbrandstof...

Natuurlijk hebben de Marokkanen ook een probleem met verwoestijning van gebieden. En zijn daar projecten tegen. Terecht wijs jij op de rol van het vee - ook in de Sahel.

Ron Haleber
25-05-05, 18:38
Geplaatst door wytze
maar wat heeft dat dan te maken met het terug veroveren van Bos en Lommer door "beschaafde" blanken?
Wie of wat is Karacaer en wat deed ie dan?
Zinnige dingen voor de jeugd van 15-25???
Wat dachten ze van:
-motiveren om opleiding af te maken
-zorgen voor stageplekken
-zorgen voor werkgelegenheid.

Dat zijn namelijk de grootste knelpunten die ik hoor van de jongeren.

Ja hee ho, dat voert veel te ver! - en ook off topic. Het is hier geen conferentiecentrum waar jouw stadsdeel ff bij aanschuift... Ik legde enkel sarkastisch een link van die mij wat al te vage "ver van mn bed show" naar wat er hier concreet in Asd gebeurt. En gaf je daarna antwoord waar het over ging. Wytze, we houden contact!

wytze
25-05-05, 18:45
Geplaatst door Ron Haleber
Ja hee ho, dat voert veel te ver! - en ook off topic. Het is hier geen conferentiecentrum waar jouw stadsdeel ff bij aanschuift... Ik legde enkel sarkastisch een link van die mij wat al te vage "ver van mn bed show" naar wat er hier concreet in Asd gebeurt. En gaf je daarna antwoord waar het over ging. Wytze, we houden contact!


jij bent ook een mooie. wek je de nieuwsgierigheid en dan.....................
volgens mij is overigens deze topic al pagina's lang off-topic.
en overigens zijn ze hier volgens mij echt bezig om het "beschaafde blanken" gehalte op te krikken door de stadsvernieuwing.

sjaen
26-05-05, 00:07
Geplaatst door iQra
Laat er geen misverstand ontstaan, ik ben voor democratie en voor vrijheid van het individu, maar wel alles met mate. Onbegrensd individualisme betekent onbegrensd consumeren. En dat is meer dan alleen eten. Heel veel grondstoffen in arme landen worden grootschalig voor onze consumptiegedrag hierheen gemporteerd, heel speeltjes, kleding etc wordt door kinderen vervaardig in arme landen voor ons plezier en gaat zo maar door.


Vreemde definitie heb jij van individualisme, je voorbeeld is juist het tegenovergestelde, toonbeeld van kuddegedrag, bij de groep willen horen etc.

Ron Haleber
26-05-05, 07:53
Geplaatst door iQra
Ach, wat ik al dacht. Zodra je individu tegelijkertijd met beperkingen noemt denken mensen al gauw de meeste wilde verhalen...

Begrijpen de mensen een beetje waar ik heen wil met mijn betoog?




IQra, ik sta toch stomverbaasd dat jij die je op internet als bestrijder nummer één toont van George Bush en de neo-cons, hun rechtse christenen en Geert Wildersen die hem aan de macht houden, nu ineens voor 100% plat gaat voor jouw "monsters"...! :huil:

Jij steunt Bush c.s. dus in zijn reactionnair beleid ism de Paus om condooms, abortus etc. te verbieden en zo via de demografie de mensheid tot onafwendbare ramp te dwingen?



IQra, begrijp jij nou helemaal niet het "complot van Bush" dat hier achter zit? Ben je echt zo dom? :jammer:

Door de wereld op die manier in een apocalytische toestand te storten van oorlogen om te overleven - zie de spanning nu al met China - kan Bush als Redder en Heiland gaan optreden om de wereld te overheersen en naar zijn hand te zetten!

En het leuke is dat jouw monsters met hun armen over elkaar rustig kunnen afwachten tot die overwinningsdag voor ze aanbreekt...




Ik kan net als Mark61 en anderen dat niet anders zien, als dat jij mbt godsdienst - welke dan ook - een blinde plek hebt... Want enkel godsdienst is de echte motor achter de overbevolking...! :confused:

Ron Haleber
26-05-05, 09:07
Geplaatst door iQra
Juist ron, die wilde verhalen doelde ik op :) . Waar basseer je je conclussie op?

Mijn basering was in eerste instantie jouw eigen demografisch grafiekje dat in 100voud te detailleren en uit te vergroten is met hetzelfde resultaat...

Verder baseer ik me op Iqra's gebrek aan logica die dus niet in staat blijkt om de exponentiële toename van de wereldbevolking onder ogen te durven zien...

En met smoesjes komt als die 10% van wapenindustrie. Dat bedrag smelt toch weg als druppel als je niet echt radicaal iets tegen de exponentiële toename van de wereldbevolking onderneemt?



Daarnaast zijn er legio voorbeelden als van Bush met het Vaticaan... Neem het 'complot' op de VN-demografie-conf. in Cairo dat zij het samen met de Islambelijders op een accoordje gooiden om de dem. toename de vrije loop te laten... :duivel:

Ik sympathiseer met je verzet tegen Bush, maar hier loop je als schaapje achter hem aan... :maf3:

Ron Haleber
26-05-05, 09:12
Geplaatst door iQra
Ben je vrijgezel Ron?

Wat een goedkoop ontwijken van de vraag en het probleem! Effe iets serieuzer worden dan op dit forum mensen op het al of niet vrijgezel zijn, gaan aanspreken. :gniffel:

Je erkent dus in feite dat je het mis hebt...? En dat je op dit punt een grote fout maakt?

Erken dan ook sportief je ongelijk! :haha: :haha: :haha:

Ron Haleber
26-05-05, 09:26
Geplaatst door iQra
Als de mensen stellen dat geboortebeperking de enigste oplossing is, houdt men zichzelf voor de gek.

Natuurlijk is geb.controle niet het enige. Voor family-planning is bij mensen een niveau van educatie nodig en ook van voorziening in basisbehoeften. Daarin zal ieder verstandig mens je gelijk geven...!

Maar dan nog ben je er niet! En zie je niet dat juist daar jouw monster Bush tegen de VN-family-planning is? Dat hij de VN daarin met niets helpt?

Ron Haleber
26-05-05, 10:01
Geplaatst door iQra
Nogmaals, china kent geen religie en bestaat al uit 2 miljard mensen. Waar basseer je deze bewering op? Dat religie meedraagt aan overbevolking en wie bepaalt hoeveel mensheid de aarde kan verdragen?

Je maakt hier een grote vergissing. Chinezen zijn uiterst religieus. Zij doen aan wat jij voorouderverering zal noemen. Enkel erken jij als moslim dat niet als religie. Ik ken het persoonlijk van mijn Chinese vrienden hier, maar vooral in Indonesië...

Maar juist dat verklaart dat zij zich graag willen vermenigvuldigen...

Dat religie, neem islam - mensen pusht tot vermenigvuldigen: praat eens met gelovige Marokkanen! Merk hoe een heilige islam-plicht het huwelijk voor ze is en het zich vermenigvuldigen!

Ook jij - zie boven - begint er binnen de 5 minuten een nazrani al over aan zn kop te zeuren! :blij:






P.S. Blijkbaar steunen de Mocro's jouw standpunt, want je bent zojuist je strafpunt al weer kwijt - maar kafir Mark61 niet!

Tomas
26-05-05, 10:18
Geplaatst door Ron Haleber
Je maakt hier een grote vergissing. Chinezen zijn uiterst religieus. Zij doen aan wat jij voorouderverering zal noemen. Enkel erken jij als moslim dat niet als religie. Ik ken het persoonlijk van mijn Chinese vrienden hier, maar vooral in Indonesië...

Maar juist dat verklaart dat zij zich graag willen vermenigvuldigen...

Dat religie, neem islam - mensen pusht tot vermenigvuldigen: praat eens met gelovige Marokkanen! Merk hoe een heilige islam-plicht het huwelijk voor ze is en het zich vermenigvuldigen!

Ook jij - zie boven - begint er binnen de 5 minuten een nazrani al over aan zn kop te zeuren! :blij:

a. Er zijn ruim 1.2 miljrd chinezen, geen 2 miljard.
b. In china is al decennia lang een 2-kinderen politiek. Je mag niet meer dan 2 kinderen krijgen als vrouw.
c. De invloed van religie in het algemeen is gering op het aantal kinderen, je ziet het alleen maar bij fundamentalisten.
d. De belangrijkste factor is welvaart. Zodra er welvaart is, neemt het aantal kinderen onder alle bevolkingsgroepen af en neemt het aantal fundamentalisten ook enorm af.

Rabi'ah.
26-05-05, 10:24
Geplaatst door Tomas
a. Er zijn ruim 1.2 miljrd chinezen, geen 2 miljard.
b. In china is al decennia lang een 2-kinderen politiek. Je mag niet meer dan 2 kinderen krijgen als vrouw.
c. De invloed van religie in het algemeen is gering op het aantal kinderen, je ziet het alleen maar bij fundamentalisten.
d. De belangrijkste factor is welvaart. Zodra er welvaart is, neemt het aantal kinderen onder alle bevolkingsgroepen af en neemt het aantal fundamentalisten ook enorm af.

China voert toch een 1-kindpolitiek?

Ron Haleber
26-05-05, 10:26
Geplaatst door Tomas
Zodra er welvaart is, neemt het aantal kinderen onder alle bevolkingsgroepen af en neemt het aantal fundamentalisten ook enorm af.

Daar moet je je ongeloofsgenoot Naipaul eens op aanspreken! Die schrijft daar al heel lang dikke reisboeken over met tegengestelde ervaringen...

Tomas
26-05-05, 10:27
Geplaatst door Rabi'ah.
China voert toch een 1-kindpolitiek?

Now i am confused.

Tomas
26-05-05, 10:28
Geplaatst door Ron Haleber
Daar moet je je ongeloofsgenoot Naipaul eens op aanspreken! Die schrijft daar al heel lang dikke reisboeken over met tegengestelde ervaringen...

Ik ken niemand persoonlijk.

Ron Haleber
26-05-05, 10:30
Geplaatst door Rabi'ah.
China voert toch een 1-kindpolitiek?

Ja, maar Tomas is bijziend - ziet alles dubbel! :maf3:

Rabi'ah.
26-05-05, 10:31
Geplaatst door Ron Haleber
Daar moet je je ongeloofsgenoot Naipaul eens op aanspreken! Die schrijft daar al heel lang dikke reisboeken over met tegengestelde ervaringen...

Je bedoelt die moslimbasher?

Ron Haleber
26-05-05, 10:32
Geplaatst door Tomas
Ik ken niemand persoonlijk.

Je kunt wel Naipaul's boeken lezen over fundamentalisten. Erg interessant!

Ron Haleber
26-05-05, 10:34
Geplaatst door Rabi'ah.
Je bedoelt die moslimbasher?

Literaire boeken schrijven of ze lezen is haram! :maf2:

Rabi'ah hou het maar bij Rumi! Bevalt die jou?:nerd:

Rabi'ah.
26-05-05, 10:38
Geplaatst door Ron Haleber
Literaire boeken schrijven of ze lezen is haram! :maf2:

:wtf:


Geplaatst door Ron Haleber

Rabi'ah hou het maar bij Rumi! Bevalt die jou?:nerd:

Natuurlijk. :)

Tomas
26-05-05, 10:40
Geplaatst door Ron Haleber
Je kunt wel Naipaul's boeken lezen over fundamentalisten. Erg interessant!

"I used to read, but it 's faster to make up stuff." - Wally

sjaen
26-05-05, 10:56
Geplaatst door iQra
pardon? het tegenovergestelde? Kuddedier gedrag? Wablief :) Gaarne toelichten, kan er zo niets van maken.

Ik denk dat je individualisme verwart met egoisme.

mark61
26-05-05, 11:14
Geplaatst door Rabi'ah.
China voert toch een 1-kindpolitiek?

De 1-kindpolitiek is op een gegeven moment versoepeld: als je eerste kind een meisje is mag je het nog een keer proberen. Vooral op het platteland hebben mensen nogal eens een 'illegaal' derde kind.

Rabi'ah.
26-05-05, 11:16
Geplaatst door mark61
De 1-kindpolitiek is op een gegeven moment versoepeld: als je eerste kind een meisje is mag je het nog een keer proberen. Vooral op het platteland hebben mensen nogal eens een 'illegaal' derde kind.

Aha.

Sjow jij leeft ook nog. :hihi:

sjaen
26-05-05, 11:59
Geplaatst door iQra
Dus toch vrijgezel :) Zou trouwens niet weten wat ik moet erkennen. Jouw visie mbt deze kwestie? Sorry, is niet de mijne en het lost het probleem van overconsumptie niet. Wel vind ik dat er internationaal het debat over de aarde en mensheid moet worden gestart. Ik zeg niet dat mijn visie de enigste juiste is maar ik kan het logisch beargumenteren, jij daartegenover staart je blind op de bevolkinsgroei en suggereert dat de bevolkingsgroei het probleem is terwijl juist de overconsumptie bij een zeer klein deel van de wereldbevolking het grootset probleem is. Maar ik erken wel dat de bevolkingsgroei in combinatie met het huidige niveau van consumptie destreuze gevolgen heeft.


Kijk eens in een gemiddeld huisgezin rond wat daar allemaal staat en ligt aan speelgoed, kleren etc. made in Taiwan made in China made in India.

Ron Haleber
26-05-05, 12:07
Geplaatst door iQra
... Maar ik erken wel dat de bevolkingsgroei in combinatie met het huidige niveau van consumptie destreuze gevolgen heeft.

Nou IQra, laten we het daar dan maar bij houden! :hihi:

Dat vind ik een heel mooi compromis waartoe ik jou op M.O. nog nooit toe bereid zag!

Maar dat mag ook wel met het vele dat we deelden! :love:




Ik laat maar buiten beschouwing wat jij je bij NL-ongehuwden voorstelt - ik heb er met kinderen bij onder mijn naaste vrienden... En de alochtonen dan? Leer maar niet met Antilliaanse vrijgezellen kennismaken! :verrassin

Ron Haleber
26-05-05, 12:20
Geplaatst door iQra
:)Nou zeg Ron, je trekt soms wel rare conclussies. Ik heb namelijk de gehele tijd niets anders gesteld.

Wisik nie... Maar de discussie heeft toch heel wat opgeleverd! :student:

mark61
27-05-05, 20:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Aha.

Sjow jij leeft ook nog. :hihi:

Hoor wie t zegt. Hoe is het met de examens? Fluitend doorheen gekomen mag ik aannemen?

Ron Haleber
28-05-05, 14:56
Geplaatst door iQra
Ben je vrijgezel Ron?

IQra, je bent wel geen Bil@l die als de pasdaran toezicht houdt op de islamitische zeden van deze site. Maar ik waarschuw je maar even dat het verderflijk virus ook toeslaat onder je landgenoten!

Vanwaar anders de vreemde sig die vandaag verschijnt onder de posts van Marruecos, onze vroegere Admin, bestuurslid van deze site:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=2042637#post2042637
__________________
Ben je vrijgezel?

Ron Haleber
29-05-05, 08:55
Geplaatst door iQra
Waar gaat dit over ron? kan het echt nie volgen :) Nog steeds vrijgezel? Niet zoveel achter de pc zitten, zo krijg je nooit iemand. Kom even soms de deur uit en zo! :)

Ik leef meest off-line in de bruine café's van de hoofdstad en nu in de zon op de terrassen - babbelend met allerlei luchtig geklede dames van multiculturele origine... Verweg dus van jouw Haagse achteraf kroegen vol konkelende politici. :duim:

Jouw vermaning geldt meer voor Haagse systeembeheerders en bib-webmasters die vanwege de hoge stapels boeken voor hun neus, het daglicht niet meer zien!

En ook voor al die Marokkanen die als Marruecos een HBO-ict deden en zich in de bedompte kantoortjes van hun mocro-sites van de rest van de wereld afsluiten... :fplet:

vulpen
29-05-05, 13:40
Ik zou graag de discusie weer richting AEL-zelfreflectie willen zien....

ik zou graag willen weten waarom iemand AEL lid zou willen worden?
en waarom niet?

Akil,