PDA

Bekijk Volledige Versie : REPORTAGE. Geert Wilders en zes bodyguards op pad tegen Europese grondwet



Marsipulami
25-05-05, 08:45
REPORTAGE. Geert Wilders en zes bodyguards op pad tegen Europese grondwet

Op campagne in korset
Van onze redactrice in Nederland


Na maandenlang te zijn ondergedoken, beweegt Geert Wilders zich weer onder het publiek. De zes bodyguards die hem moeten beschermen, bewegen als een puddingachtige massa met hem mee.
© EPA


ZIERIKZEE - De rechts-populistische politicus Geert Wilders is zijn leven niet meer zeker sinds moslimfundamentalisten hem op hun dodenlijst zetten. Toch voert hij campagne tegen de Europese grondwet. Een strakzittend korset van bodyguards en politieagenten beweegt met hem mee.



IK ben het niet per se eens met Wilders, maar ik heb wel bewondering voor wat ie doet. Hiermee legt ie toch zijn leven in de weegschaal.'' De 81-jarige Gerard Merle staat met dorpsgenoten de komst van Geert Wilders af te wachten in het rustige Zeeuwse stadje Zierikzee.

Op het graspleintje naast de markt hebben zich enkele Wilders-fans verzameld. Een vrouw heeft een linnen tas om haar hals hangen. In groene stift staat erop geschreven: ,,Kamerlid G. Wilders welkom.''

Wat verderop heeft een man een boek van Wilders in de hand. Hij wil een handtekening, want ,,Geert is niet extreem-rechts en niet discriminerend. Hij benoemt gewoon de problemen in de maatschappij, terwijl andere politici hun koppen als struisvogels in het zand steken. Geert doet dat niet en daarom wordt hij gedemoniseerd.''

De rechts-populistische Wilders is bezig aan een tocht door Nederland tegen het grondwettelijk verdrag. ,,TourNEE'' heet zijn campagne en hij doet alle twaalf de Nederlandse provincies aan. Het is de eerste keer sinds de moord op de filmmaker Theo van Gogh op 2 november vorig jaar dat Wilders zich weer onder het publiek mengt.

Na die moord schoot Wilders als een komeet omhoog in de peilingen. De man met het peroxideblonde mozartkapsel had zijn populariteit te danken aan zijn anti-islamitische standpunten.

Eerder was hij uit de liberale VVD gestapt om een conflict over Turks EU-lidmaatschap, waar Wilders hevig tegen is. Hij richtte zijn eigen (voorlopig nog eenmans)partij op: GroepWilders. Vlak na de moord op Van Gogh zou die GroepWilders goed geweest zijn voor zo'n 24 kamerzetels. Inmiddels houdt ze er nog een tiental over in de peilingen.

Maar met de populariteit kwamen ook de doodsbedreigingen. Wilders' leven veranderde in een versterkte burcht toen bleek dat de moslimfundamentalisten die Van Gogh ombrachten, ook hem op hun dodenlijst hadden staan. Wilders moest onderduiken, leefde maandenlang in een streng beveiligde legerkazerne en zag een tijdlang zelfs zijn familie niet. Ook nu krijgt hij naar eigen zeggen nog een tiental doodsbedreigingen per week.

De veiligheidsmaatregelen zijn daarom ook in Zierikzee ongezien. Anderhalf uur voor Wilders aankomt, hebben politie-uniformen het gemoedelijke dorpsplein al intens blauw gekleurd. Overal hangen bordjes met daarop de boodschap dat preventief fouilleren uitzonderlijk is toegestaan. Geblokte mannen, strak in het pak en met microfoontjes in de oren, speuren het plein schoon met hun blik. Wilders zelf verplaatst zich met twee gepantserde BMW's, zodat je zo min mogelijk kunt weten in welke auto hij zit.

Wanneer Wilders in Zierikzee aankomt, loopt hij meteen op zijn wachtende fans af. Zij krijgen als eersten een hand én een handtekening. ,,Wat aardig dat u er bent. Het is fantastisch om hier te zijn. Het is nog net als vroeger, toen ik hier als kleine jongen op vakantie kwam in Zeeland. Maar dan ook helemaal anders natuurlijk.'' Een flauwe glimlach volgt.

Wilders ziet er gespannen uit. Al zegt hij wel dat ,,hij er enorm van geniet om weer onder de mensen te komen, want dat behoort een volksvertegenwoordiger te doen'', toch kun je de nervositeit van zijn gezicht aflezen. Hij beweegt zich bijzonder onwennig door de menigte. Meer dan een onderdrukte glimlach komt niet op zijn gezicht. Dat een man hem de dag tevoren heeft toegebeten ,,dat ze hem maar moeten neerknallen, zoals ze met Pim Fortuyn hebben gedaan'', is hem vast niet in de koude kleren gaan zitten.

De zes bodyguards die Wilders moeten beschermen, bewegen als een puddingachtige massa met hem mee. Een van hen heeft iets in de hand wat op een opgevouwen kampeermatje lijkt. Het blijkt een kogelvrij scherm te zijn. Erg handig campagne voeren is het niet voor Wilders. Keer op keer moet hij zich uit zijn strakke veiligheidskorset losmaken om voorbijgangers zijn folder in handen te duwen.

,,Nederland moet blijven'' staat erop, met daaronder het jongensachtige, bolle gelaat van Wilders. Een slogan met een dubbele boodschap, die inspeelt op de angsten van het verwarde Nederland. Veel Nederlanders zijn bang dat hun land met de grondwet niets meer te zeggen zal hebben in de ,,bureaucratische superstaat Europa'', die Wilders hun als schrikbeeld voor ogen houdt. En ze vrezen overspoeld te worden door stromen migranten als Nederland straks zijn vetorecht verliest over het Europese migratiebeleid.

Op de markt in Zierikzee breken geregeld Wilders-fans door het veiligheidscordon. Ze willen met hun idool op de foto of vragen om een handtekening op hun glanzende folder. Ze spreken hem moed in - ,,Ik stem op jou, jongen. En kom behouden thuis'' - en zweren hem dat ze het neen zullen aankruisen bij het referendum op 1 juni.

Tot een gesprek over de grondwet komt het niet. Het stoort Wilders ook helemaal niet dat niemand over politiek wil praten. ,,Heel veel mensen die ik ontmoet, zijn nu eenmaal al erg overtuigd dat ze neen gaan stemmen. Ze zeggen me dat spontaan. Ze zijn gewoon erg enthousiast en aardig. En eerlijk gezegd, mevrouw, voor een deel komt het natuurlijk ook door de mensen van de pers, zoals u, die me voortdurend vragen stellen, dat ik zo weinig tijd heb om over de grondwet te praten.''

Aan de erg talrijk aanwezige journalisten - de Financial Times is er, net als de Süddeutsche Zeitung en Le Monde , en de Britse tv-zender Skynews - legt Wilders inderdaad graag uit waarom hij tegen de grondwet is. Hij is niet tegen Europa, zweert hij, alleen vindt hij dat ,,de bureaucraten in Brussel nu al te veel macht hebben en met de grondwet wordt dat alleen erger. Europese samenwerking is goed, maar daar heb je geen grondwet voor nodig. Ik ben een liberaal: ik wil minder overheid en meer vrijheid. Ik geloof niet in die nieuwe superstaat.''

Na wat knikjes over en weer tussen Wilders, zijn woordvoerder en de veiligheidsmensen, trekt de GroepWilders zich terug uit Zierikzee. Gerard Merle weet nog altijd niet wat hij gaat stemmen op 1 juni. ,,Ik ben wel politiek geïnteresseerd, ik kijk nog wel eens graag naar een debatje. Maar ik kan het allemaal niet volgen, die politici spreken elkaar allemaal tegen, niemand begrijpt het nog.''

Wilders heeft in elk geval weinig indruk op hem gemaakt. ,,Het zal wel weer zo gaan als bij Pim Fortuyn. Uiteindelijk komen we toch weer met zijn allen bij de klassieke partijen uit.''


25/05/2005 Ilse Degryse

©Copyright De Standaard

Marsipulami
25-05-05, 08:49
:lole: