PDA

Bekijk Volledige Versie : Het probleem is de Profeet, en de Koran



Seif
25-05-05, 13:36
L'Express 16/05/2005
Ayaan Hirsi Ali

Het probleem is de Profeet, en de Koran

Samengesteld door Jean-Michel Demetz

Haar held heet Spinoza, een andere uitgesloten "allochtoon" drie eeuwen geleden uit de Joodse gemeenschap in Amsterdam vanwege zijn ratio-nalistische opstelling en zijn verdeding van het lliberalisme.
Geboren in Somalië, vluchtte ze op 22 jarige leeftijd om te ontsnappen aan een gedwongen huwellijk. Ze kwam Nederland, waar van oudsher vluchtelingen een plek vonden en nam er de liberale waarden aan, en werd afgevaardigde in Den Haag. Ze verklaart zich atheïste. Omdat ze in ons koninkrijk bij de sociale dienst gewerkt had. kende ze de verschrikkingen tav vrouwen die in het kader van de multicultuur getolereerd worden van binnenuit. Haar gevecht tegen de invloed van de islam heeft sinds twee november 2004 een tragische wending genomen, de datum waarop de cineast Theo van Gogh door een radicale islamiet vermoord werd. Van Gogh was de co-auteur can "Submission". Ze werd met de dood bedreigd en weet dat die dreiging wellicht nog steeds van kracht is ,wat haar ernstig maakt , recht voorz'n raap, ironisch, maar ook gewoon vrijer.

Het is bekend dat U met de dood bedreigd wordt sinds de moord op Theo van Gogh en dat U verplicht bent zich te verdedigen. Hoe leeft U?

Ik word 24 uur per dag door fijfwachten bewaakt. Er is voor de bewakers een kamer ingericht in mijn apartement. Ik ben nooit alleen.De publiciteit over mijn verhaal heeft mijn dagelijks leven omver gegooid. Ik neem aan dat dat het interessanter gemaakt heeft. Na de moord op Theo van Gogh heeft men mij op 8 november naar de VS laten vertrekken, waar ik eerst een tijd heb doorgebracht in de omgeving van Boston, later in Californië. Sinds 18 januari ben ik weer terug in Nederland. Er moest eerst tijd overheen gaan voordat justitie kon bepalen of de bedreigingen waar ik het slachtoffer van was, van een persoon afkomstig waren, of, zoals ondertussen is gebleken van een groep

Waarom bent U een doelwit ?

Ik ben apostaat geworden. Ik geloof niet meer in God sinds de aanslagen op 11 september 2001. In de ogen van de fundamentalisten rechtvaardigt dat mijn terechtstelling. Ze verwijten mij dat ik de profeet beledig, en dat ik zeg dat de islam vrouwen onderdrukt en dat ik " collaboreer met de vijand", dat wil zeggen de niet-moslims

Weet U waarom Theo van Gogh vermoord is ?

De boodschap is duidelijk.; kijk maar wat ze doen wanneer we aan de islam komen, wanneer men kritiek op de islam levert.dat is wat er gebeurt radicale bewegingen wortel te schieten. Dit is een voorproefje van wat de toekomst in petto kan hebben, zoals in de rest van de wereld. Het debat tussen veiligheid is net geopend.

Vrijheid, is dat hetzelfde als provoceren ? U hebt de profeet de profeet uitgemaakt voor terrorist en perverseling.

Ik betreur dat niet. Dat was in een onderhoud met het blad Trouw naar aanleiding van de Tien Geboden. Ja, de profeet heeft gezegd dat er maar één waarheid is , en terwille daarvan eordt alle vrijheid van meningsuiting onderdrukt . Ja de profeet begeerde en stal Zainab, de vrouw van zijn discipel. Hij huwde haar door te beweren dat hij dat deed met de goedkeuring van God. Ja hij werd verliefd op Aïsha, de dochter van zijn beste vriend toen die negen jaar was en weigerde te wachten totdat ze de puberteit bereikt had . De profeet nam de de hand van het meisje en "consummeerde" haar toen ze negen werd : In westerse samenlevingen heet dat een pedofiel. Dat zet niet alleen de geschiedeis in het daglicht: Nog heden ten dage willen moslims kleine meisjes trouwen waarbij ze een voorbeeld nemen aan de Profeet, - het model van moraal.- In Iran is het legaal om een meisje van negen te trouwen. In Pakistan is dat schering en inslag. In 2001 heeft de marokkaanse regering aan de Nederlandse gevraagd de huwbare leeftijd voor meisjes te verlagen van 18 naar 15 jaar om conform te zijn aan het islamitisch recht.

Wat in Nederland gebeurt, kan dat ook elders in Europa gebeuren?

Natuurlijk. In Frankrijk bijvoorbeeld. Maar islamieten die denken als ik spreken niet meer omdat ze bang zijn Ik wil een artistieke expostie houden over"Submission met etalagepoppen , geen enkel museum of galerie is nu nog bereid zoiets te doen.

Zou u zeggen dat de islam een religie is, of een achterlijke culuur

Die vraag werd mij in Nederland al gesteld. Als U naar westerse maatstaven meet , ja dan is de islam achtergebleven. Neem de plaats ven het individu in verband met de gemeenschap, de plaats van de vrouw, deplaats van kennis. Dat laat de feiten zien, geen mening. Overigens bevestigen rapporten van de VN dat.

In uw boek schrijft U dit: Sinds de moord op Theo van Gogh ben ik er van overtuigd dat de enige manier van het verwoorden van mijn kritiek gestoeld is op het vrije woord.

Het vrije woord is inderdaad het enige middel om de last van de islam aan het daglicht te stellen, eerst voor de mohammedanen, hoe meer men dat doet, hoe meer men hen in staat stelt na te denken over hun religie -wat taboe is in de islam. 1.2 miljard moslims knnen maar één enkele waarheid zien, degene die de Profeet toegestaan heeft

Maar er bestaan meer soorten islam , strenger of minder streng, volgens het land.

Dat is een verkeerde veronderstelling: In Nederland zouden we dan de polder-islam hebben en in latijns Amerika de salsa Islam en in Frankrijk een wijn-islam. En dat is niet waar! Dat is wat we zouden willen, maar het is niet de realiteit Als je de islam definieert als de godsdienst die gevestigd is door de profeet en uitgelegd door de Koran en later door de hadith, dan is er maar één islam die het morele kader dicteert . Dit gezegd hebbend zijn er inderdaad her end er die het totaal aan opvattingen niet gehoorzamen Sommige mohammedanen in Frankrijk drinken wijn, maar die lopm het risico door ganatieklingen ondervraagd te worden risico Hun gedragingen worden aan de kaak gesteld. Nu, die ondervragers kunnen alleen maar winnen , want de Koran is heel duidelijk in veroordelinegn . Daarom moet je de zaken vanuit historisch perspectief bekijken en toegeven dat de mensheid zich ontwikkeld heeft sinds de zevende eeuw. Alleen op die voorwaarde zal er een nieuwe beweging komen.

De islam kent dus geen exegese en kritiek op zichzelf ?

Nee, vanwege de figuur van de Profeet . Dat is de reden waarom ik een gevaar ben voor degenen die me willen doden…Want zelfs als ik zou zeggen dat de Profeet een einde maakte aan het begraven van levende kleine meisjes , en er een systeen voor in de plaats stelde van het beschermen van armen en een eenheid van stammen, dat er een immense beschaving gecreeerd werd dan stel ik hem ter dicussie . Welnu in hun ogen is hij de onfeilbare morele gids

Seif
25-05-05, 13:37
Het samen bestaan van de Islam en de westerse wereld is dus niet mogelijk.

Dat zeg ik. Maar het samenleven is wel mogelijk met moslims die het morele kader kunnen bekritiseren dat de religie hun oplegt. Aan hen allen wil ik zeggen. Wilt U echt de helemaal de gedachte van de Profeet volgen ? .Sommige verlichte moslims zijn bereid tot die overweging Dat zal ik aan de Boubakeur zeggen , de imam van de grote moskee in Parijs. Ik geloof niet in een beweging die beweert de islam te liberaliseren is, zonder vraagtekens te zetten achter de Profeet en de Koran. Dat is absurd. Het is alsof je je huis wilt opknappen en buiten wilt blijven. Kritiek op de islam kan alleen maar van moslims in het westen komen. Omdat alleen het westen dat kader van vrijheid biedt . Als ik deze zinnen in om het even welk islamitisch land geuit zou hebben. was ik allang dood geweest.
Bij het lezen van het boek raak je onder de indruk van het conservatisme van vrouwen. Uw moeder weigerde dat U naar school ging .Uw grootmoeder dringt de besnijdenis op tegen de raad van Uw vader.

Ja, soms zijn het zussen en nichten die waken over het respecteren de tradities. Er zit iets van masochisme in. Maar ook van angst. De wereld ingaan dat is voor een moslima dat je te maken krijgt met de risico's van de van de vrijheid. De man, de vader, de echtgenoot, de broer waakt over het materiële bestaan, dat is hoopgevend, in theorie
Een aantal vrouwen in het westen willen bijvoorbeeld hun echtgenoot vrij kunnen zoeken, maar ze weten niet hoe ze dat moeten doen en voelen zich gedwongen weer naar de familie terug te gaan die het huwelijk kan regelen.

Wat dacht u toen u de vermeende terrosten weer in vrijheid zag?

Frankrijk is al het slachtoffer geworden van heel wat aanslagen.Die beproevingen hebben er toe gekeid dat bewijzen overlegd werden aan rechters en advocaten maar die worden geheim gehouden om de bronnen te beschermen. Wij hebben helaas niet een dergelijk systeem. Ik denk dat wij het Franse model zouden moeten volgen.

Waarom hebt U de sociaal democratische partij verlaten en bent u bij de VVD gegaan

Omdat links net als de moslims is .Ik wilde de prioriteit geven aan het beschermen van geïmmigreerde vrouwen die slachtoffer geworden waren van huiselijk geweld. Men heeft mij gezegd : Nee, daar ligt niet onze prioroteit. Dat probleem regelt zich zelf wel als de geïmmigreerden werk hebben, en geïntegreerd zijn. Dat is precies wat imans zeggen die ons vragen onderdrukking en slavernij te accepteren omdat God ons morgen in de hemel dadels en vijgen zal geven. Ik denk dat je eerst het Individu moet beschermen. Links is bang voor alles Dus de angst om te beledigen geeft voeding aan onrecht en lijden.De seksuele revolutie, de bevestiging van de rechten van het individu, het verbeteren van de levensomstandigheden van immigranten stonden steeds bovenaan bij links . In hun ogen geeft het simpele feit dat je bij een minderheid hoort alle rechten. Dat "multiculturisme" is desastreus. Schreeuw: Discriminatie"en alle poorten worden voor je geopend.Schreeuw: Racisme en alle tegenstanders zwijgen. Welnu, de het multiculturisme is een niet samenhangende theorie. Hoe kun je die gemeenschappen hun tradities wilt laten behouden houden, terwijl die zelfde tradities ten nadele van vrouwen en homo's zijn ? De multiculturele logica komt er op neer dat je accepteert dat vrouwen ondergeschikt worden aan mannen.Toch willen de strijders van de mulitcurele samenleving dat niet erkennen. Wat zij zeggen, is dat de de vrouwen dat zelf willen. Natuurlijk is dat fout Onderdrukkinfg van vrouwen vloeit voort uit hun onderwijs.

U geeft tips aan moslims die willen ontsnappen aande islam

Als je de omgeving van de familie wilt verlaten die je autonomie weigert, dan moet je je voorbereiden op de beproeivng van de vrijheid . Vrij zijn,dat heeft te maken met vrienden, werk, een haard en met sociale hulp. Je moet je ook voorbereiden om je te verstoppen, om alleen te leven. Dat is de prijs voor het inrichten van een eigen leven, of slaaf van de tradities blijven

U gaat verder dan door alleen maar te vragen dat islamitische scholen gesloten worden

Je wordt niet achterlijk geboren, met een religie in je hoofd . De school moet als ambitie hebben om kinderen voor te bereiden op de moderne maatschappij, het creëeren van een kritische geest, een gevoel van "citizenship" , niet het idee bij een stam te behoren. De enige manier om te voorkomen dat volwassenen geloven dat dat er buiten de islam geen waarheid bestaat is is het een eind maken aan religieuze scholen, islamitische en christelijke

Er is dus geen andere optie dan integratie?

Natuurlijk Religie moet geprivatiseerd worden en islamieten moeten zich onderwerpen aan de rechtstaat. De praktijk van eerwraak, het vervolgens van homoskuselen,het slaan van vrouwen , besnijdenissen, het is niet illegaal in een liberale staat

U houdt er campagne voor dat er een verplichte controle is op het verbod op het besnijden van meisjes

Het parlement heeft dat vorig jaar gevraagd De regering heeft een commissie gevormd die een nutteloos rapport heeft opgeleverd : eerder een beschrijving van het fenomeen besnijdenis dan ovder de gang van zaken. Ik heb gezegd dat dat onvoldoende was. Eergisteren heb ik erover gesproken met Waris Dirie, een voormalige somalische mannequin nu embassadeur van de VN is tegen het verminken van vrouwelijke geslachtsdelen. Ze ondersteunde mijn visie

Hebben de Nederlandse autoriteiten stelling genomen over het het religieuze vraagstuk?

Om een school te openen bij ons , moet je een dossier inleveren om financiering te krijgen. De Minster van Finaciën zal vanaf nu eisen van de Nederlanders van alle ethniciteiten dat ze de rechtstaat en de liberale democratie onderwijzen. Het is voor die scholen moelijk geworden om aan die criteria te voldoen
We hebben 42 islamitische scholen en 200 aanvragen zijn in behandeling

In een land als Frankrijk is het het praktiseren van de islam op de terugweg . Waarom niet gewoon op een "de-islamisering van het westen wachten, zoals ons land een ontkerstening plaats gehad heeft.

Nee nee nee Dat is niet genoeg Christenen zijn opgehouden met praktiseren omdat ze vraagtekens achter hun geloof zijn gaan zetten Mohamedanen praktiseren minder omdat het moeilijk is de islam in praktijk te brengen Probeer maar eens vijf keer gedurende een week te bidden Islamieten brengen hun geloof minder in praktijk omdat dat moelijk is, niet omdat ze twijfelen.

Wat is Uw reactie wanneer u ziet dat de plegers van aanslagen in naam van de islam ,in Europa of in Amerika hun opleiding genoten hebben..

Dat otkracht het argument dat armoede de oorzaak is van het terrorisme Het bevestigt de verleiding van de islamitische boodschap. Het zijn niet de omstandigheden die de weg banen naar het terrorisme ,maar het is een individuele keus . In Nederland zijn het jonge gediplomeerden die naar goede universiteiten gaan. Ze vinden goede banen en zijn op het internet op zoek gegaan naar de fundamentalistische boodschap en geven toe aan de totalitaire verleiding.
Er zitten kiemen van fascisme in de islam. We zouden dat proces moeten begrijpen.
De keuze is simpel: of de Europese intellectuelen hebben de moed de dogma's en de doctrines van de islam uit te dagen, zoals hun voorgangers dat met het christendom of he judaisme gedaan hebben, of ze zijn het slachtoffer van het idee dat een minderheid getolereerd moet worden en aan haar eigen lot wordt overgelaten . In het tweede geval krijgen we te maken met meer aanslagen en verliezen we jonge briljante geesten aan de waanzin van het totalitarisme

Hebt U het idee dat de keus zich in die termen ook aan ons opdringt?

Nee Daarom herhaal ik het . Veel Europeanen stellen zich vragen over de islam .Wees niet bang voor controverse Europa is een werelddeel dat gebouwd s op controverses. De globalisering zorgt ervoor dat jongeren uit de arabisch-islamitische wereld naar Europa komen, zelfs als je probeert ze dat te beletten Dat is een kwestie van demografie En ze zullen het systeem reproduceren .We hebben er net zoveel interesse bij de westerlingen als de islam te hervormen.

Oorspronkelijk Frans artikel in L'Express: L'Express (http://www.lexpress.fr/info/monde/dossier/islamisme/dossier.asp?ida=433059)

taouanza
25-05-05, 13:42
Mooi kan dit even onze aandacht afhouden van de gedumpte vrouwen en de radiostilte van Ayaan.

taouanza
25-05-05, 14:04
Geplaatst door iQra
"Geen enkel mensen is onfeilbaar, ik kan geen wonderen verrichten, ik ben enkel als boodschapper gestuurd met o.a de boodschap "uw uwer geloof, mij mijn geloof" en "er is geen dwang in geloof" (koran)

Ayaan is een radicaliste die met haar valse liedjes juist het tegen effect bereikt, radicalisering. Zij is iemand die hoognodig in therapie moet, iemand die stelt dat de zelfmoord van haar zusje de schuld van God is, heeft mijn inziens niets in de tweede kamer te zoeken en moet zo hoognodig in een psychiatrische instelling opgenomen worden, Blijkbar ziet VVD in de peilingen dat ze door de grondwet flink aan het zakken zijn en trachten ze zo weer wat stemmen te lokken. In tussen schiet er niemand iets van op, niet de vrouwen waarvoor zij pretendeert op te komen noch de samenleving in zijn geheel.

Rarara welke naam ontbreekt in deze strijd van moedige sterke vrouwen?
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=140123

taouanza
25-05-05, 14:42
Geplaatst door iQra
Het probleem speelt zich af in de waanwereld van ayaan die gebasseerd zijn op culturele misstanden in somalie waar sommige vrouwen de klit van hun dochters af laten snijden. Ayaan heeft vvd zo ver gekrijgen dat ze een wet hebben aangenomen die het mogelijk maakt dat afrikaanse gezinnen gedeporteerd worden wanneer blijkt dat hun meisjes besneden zijn. AYaan stelde voor de meisjes bij de grens te controleren of de meisjes besneden zijn en dan gelijk afstraffen aldus deze radicaliste. En dit noemt ze de vrouwen helpen? Vrouwenbesnijdenis komt voornamelijk in afrikaanse landen voor, zowel christelijk en islamitische landen en is een fenomeen wat zelfs de "beschaafde oude egyptenaren" toepasten. Afrikaanse moeders denken dat het voor de meisjes beter is wanner de klit wordt afgesneden. Feministen zeggen dat het een gewoonte is wat vast door de man is verzonnen. Alleen is daar geen bewijs voor en zijn het nu voornamelijk afrikaanse oude generatie vrouwen die het aanmoedigen. Er zijn verschillende vormen van besnijdenis, in islamitische landen zoals egypte waar het zowel bij de christelijke kopten als moslims voorkomt, wordt alleen de voorhuid an de klit gehaald. Bij de gewenste grens en doktercontrole is het niet zichtbaar dat een vrouw besneden is. Bij afrikaanse vrouwen die elfs zover gaan als het weghalen van de klit maar ook dischtnaaien van de lippen vallen bij een controle gelijk door de mand. Maar wat schieten we met zulke achetrlijke en kortzichtige straffen? Wil iemand beweren dat ze hiermee de vrouwen helpen? Dit terwijl vvd en ayaan ontwikkelingshulp willen afschaffen, oftewel geen geld voor informatieverstrekking en educatie. Ayaan is niets anders dan een rode lap waarmee de vvd een deel van het rechts electoraal aan zich tracht te binden.

Ayaan streelt het ego van de westerling en daar gaat het om.
Je weet wel ;spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het superieurst in het land?

Seif
25-05-05, 15:50
Geplaatst door taouanza
Ayaan streelt het ego van de westerling en daar gaat het om.
Je weet wel ;spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het superieurst in het land?

Dat lege kraampje van Smit al weer vergeten?

Wizdom
25-05-05, 19:29
Wat zijn die Islam haters toch zielig... Ga toch op een houtje bijten om je frustraties kwijt te raken...