PDA

Bekijk Volledige Versie : Steve Stevaert wordt gouverneur van Limburg



Marsipulami
25-05-05, 18:22
Steve Stevaert wordt gouverneur van Limburg


17:42:18


pdw
BRUSSEL - SP.A-voorzitter Steve Stevaert wordt gouverneur van Limburg en stapt daarmee uit de Belgische politiek. Hij volgt Hilde Houben-Bertrand (CD&V) op die na tien jaar met pensioen gaat. Binnen de S.PA wordt fractieleidster en huidig ondervoorzitster Caroline Gennez voorzitter ad interim. In oktober wordt een nieuwe voorzitter verkozen.


Stevaert heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij terug naar Limburg wou. Maar hoewel dit gouverneurschap in de lijn van de verwachtingen lag, verbaast de snelheid van Stevaerts beslissing nu vriend en vijand. Topfavoriet was Herman Reynders (47), burgemeester van Hasselt en rechterhand van Stevaert. Ook kamerlid Annemie Roppe, Paul Butenaerts en Ingrid Lieten, topvrouw bij De Lijn, werden bij de kanshebbers gerekend.


25/05/2005

Marsipulami
25-05-05, 18:24
Ongelooflijk

Tomas
25-05-05, 18:54
OK. Is dit weer zo'n taal-ding?

Marsipulami
25-05-05, 18:58
Ik ben zwaar aangeslagen

Tomas
25-05-05, 18:59
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben zwaar aangeslagen

OK. Dat proberen wij ook iedere keer met je. Maar hoe is dit dan gelukt? Geen taal-ding?

Marsipulami
25-05-05, 19:00
Geplaatst door Tomas
OK. Dat proberen wij ook iedere keer met je. Maar hoe is dit dan gelukt? Geen taal-ding?

Over wat voor taalding heb je het ?

Tomas
25-05-05, 19:03
Geplaatst door Marsipulami
Over wat voor taalding heb je het ?

Ik heb het niet over een taal-ding, ik vraag dat juist aan jou. Laatst hadden jullie toch ook onbegrijpelijke teksten over taalgedoe. BVN ofzoiets?

Marsipulami
25-05-05, 19:07
Geplaatst door Tomas
Ik heb het niet over een taal-ding, ik vraag dat juist aan jou. Laatst hadden jullie toch ook onbegrijpelijke teksten over taalgedoe. BVN ofzoiets?

BHV ? Stevaert zou daar een wit konijn met gebroken poten en een oor kwijt uit zijn hoed toveren. Dat is hem helaas niet gelukt tenzij hij bedoelde dat hijzelf dat konijn wilde zijn door uit de nationale politiek te stappen.

Tomas
25-05-05, 19:13
Geplaatst door Marsipulami
BHV ? Stevaert zou daar een wit konijn met gebroken poten en een oor kwijt uit zijn hoed toveren. Dat is hem helaas niet gelukt tenzij hij bedoelde dat hijzelf dat konijn wilde zijn door uit de nationale politiek te stappen.

Oh. Dus het is wel iets met taal?

Marsipulami
25-05-05, 19:18
Geplaatst door Tomas
Oh. Dus het is wel iets met taal?

Nee hij was gewoon mijn favoriet politicus (waar ik nooit voor gestemd heb, want ik stem principieel alleen voor losers.)

Tomas
25-05-05, 19:20
Geplaatst door Marsipulami
Nee hij was gewoon mijn favoriet politicus (waar ik nooit voor gestemd heb, want ik stem principieel alleen voor losers.)

We zijn allemaal losers in the end.

Maargoed. OK. Interessant. Jullie hebben dus ook partijen enzo?

Wide-O
26-05-05, 00:35
Geplaatst door Marsipulami
Nee hij was gewoon mijn favoriet politicus (waar ik nooit voor gestemd heb, want ik stem principieel alleen voor losers.)

Aha. Daarom dus denken wij nooit hetzelfde hier :D Ik ben traditioneel SP stemmer, maar doe dat al lang niet meer en vind "De Steve" een kwal van het zuiverste water :)

Tomas, het is wel verbazend verder... beetje zoals Balkenende die vanavond zou aankondigen dat ie voorzitter wordt van de Melkbrigade.

Heel vreemd.

Marsipulami
26-05-05, 02:52
Geplaatst door Wide-O
Aha. Daarom dus denken wij nooit hetzelfde hier :D Ik ben traditioneel SP stemmer, maar doe dat al lang niet meer en vind "De Steve" een kwal van het zuiverste water :)

Tomas, het is wel verbazend verder... beetje zoals Balkenende die vanavond zou aankondigen dat ie voorzitter wordt van de Melkbrigade.

Heel vreemd.


Stevaert is een groots politicus. Net zoals Pim Fortuyn is hij populist en geeft hij simpele antwoorden op ingewikkelde problemen, maar anders dan Pim Fortuyn zet hij daarbij geen bevolkingsgroepen tegen elkaar op. Integendeel slaagde hij erin om mensen van diverse pluimage met elkaar te doen samenwerken. Bovendien ben ik overtuigd van zijn oprechtheid en zijn diepe sociale bewogenheid.

Als rooie burgemeester haalde hij alleen al op basis van zijn eigen voorkeurstemmen de absolute meerderheid in onze stad die al sinds mensenheugenis door katholieken werd gedomineerd. Dat weerhield hem echter niet om de andere politieke partijen mee op te nemen in de coalitie en enkel twee VB leden in de oppositie te laten, waarvan er ééntje nadien uit het Vlaams Blok is gestapt.

Hij slaagde erin om het openbaar vervoer gratis te maken in onze stad, een stunt waarmee hij via CNN zelfs het wereldnieuws haalde. Tegelijkertijd haalde hij echter de stad uit een diepe financiële miljardenput door het voeren van een (blauw) privatiseringsbeleid.

Zijn belangrijkste politieke naslagwerk is een kookboek dat een bestseller werd.

Als voorzitter van de historisch meest rabiate anti-godsdienstige politieke partij van het land was hij persoonlijk bevriend met lokale kerkverantwoordelijken. Sprong hij in de bres voor parochieassistenten en lanceerde hij de slogan "Wie beweert dat godsdienst niets met poltiek te maken heeft, kent niets van politiek"

De opbrengst van zijn kookboek schonk hij weg aan San Egidio in Antwerpen een ultra-katholieke vrijwilligersorganisatie.

Hij heeft het kijk en luistergeld afgeschaft wat een erg sociale maatregel is omdat het een lineaire taks betrof waarbij arme mensen evenveel (dus meer) dan rijke mensen moesten betalen.

Hij redde statistisch tal van mensenlevens door een strengere verkeerswetgeving en het plaatsen van flitscamera's.

Het is erg jammer dat hij de nationale politiek verlaat. Hij was iemand die in zijn eentje de opmars van het Vlaams Belang in Limburg heeft kunnen tegenhouden. Met zijn verdwijning uit de politiek komt het België barst scenario met rasse schreden dichterbij.

enz