PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische opiniepeiling over Europese grondwet



Marsipulami
26-05-05, 09:36
Vooral Walen zouden Europese grondwet goedkeuren


08:15:28

BRUSSEL - Veertig procent van de Belgen zou gaan stemmen als er een referendum over de Europese grondwet zou georganiseerd worden. 78 procent onder hen zou de grondwet goedkeuren. Dat blijkt uit een peiling van Ipsos.



Onder de 40 procent van de Belgen die zou gaan stemmen, zijn meer mannen dan vrouwen en meer Franstaligen dan Vlamingen: 53 procent in Wallonië, 52 procent in Brussel en 31 procent in Vlaanderen.

De meeste Belgen die willen gaan stemmen zouden de Europese grondwet ook goedkeuren: 78 procent zou ’ja’ stemmen. In Wallonië zouden meer ja-stemmen zijn, in Vlaanderen meer nee-stemmen en in Brussel zijn er nagenoeg evenveel ja- als nee-stemmen.

De peiling werd tussen 28 april en 8 mei afgenomen bij 1.000 personen, een representatief staal van de Belgische bevolking ouder dan 18 jaar. De foutenmarge bedraagt 3,1 procent.


26/05/2005 - belga

Marsipulami
26-05-05, 11:19
Bijna tachtig procent voorstanders van de EU grondwet. Wel een opvallend verschil met onze noorderburen. Wat is er aan de hand met Nederland ?

Wide-O
26-05-05, 11:37
En, bijten ze ? ... :melig2:

Bofko
26-05-05, 12:08
Geplaatst door Marsipulami
Bijna tachtig procent voorstanders van de EU grondwet. Wel een opvallend verschil met onze noorderburen. Wat is er aan de hand met Nederland ?

Blijkbaar zien de Belgen de EU als een goed alternatief voor de Belgische federatie.

BiL@L
26-05-05, 12:15
In het Arabisch:

Europeaan : 'Oroebi

Bofko
26-05-05, 12:21
Geplaatst door BiL@L
In het Arabisch:

Europeaan : 'Oroebi

En wat is ´ Nederlander´ in het Arabisch ?

BiL@L
26-05-05, 12:33
Geplaatst door Bofko
En wat is ´ Nederlander´ in het Arabisch ?
http://www.shb.com.sa

Marsipulami
26-05-05, 12:43
Geplaatst door Wide-O
En, bijten ze ? ... :melig2:


:D De fut is er een beetje uit bij de Nederlanders wat betreft het debat over de Europese grondwet. Hoog tijd voor een nieuwe poltieke moord om het debat terug wat aan te zwengelen.

Maar goed, ze hebben ondertussen begrepen denk ik dat hun referendum enkel bedoeld was als poltiek entertainment, dat het niet de bedoeling was dat de politieke klasse er ook effectief rekening mee zou houden.

~Panthera~
26-05-05, 12:51
Geplaatst door Marsipulami
:D De fut is er een beetje uit bij de Nederlanders wat betreft het debat over de Europese grondwet. Hoog tijd voor een nieuwe poltieke moord om het debat terug wat aan te zwengelen.

Maar goed, ze hebben ondertussen begrepen denk ik dat hun referendum enkel bedoeld was als poltiek entertainment, dat het niet de bedoeling was dat de politieke klasse er ook effectief rekening mee zou houden.


SO ? whats new ?? :stout:

Seif
26-05-05, 13:02
Geplaatst door Marsipulami
Bijna tachtig procent voorstanders van de EU grondwet. Wel een opvallend verschil met onze noorderburen. Wat is er aan de hand met Nederland ?

Je kan toch net zo goed vragen wat er aan de hand is met Belgie?

Niemand begrijpt precies wat de inhoud van dat ding is, zelfs onze politici niet. En voor iets stemmen wat je niet begrijpt is wel het domste wat er is.

Marsipulami
26-05-05, 13:36
Geplaatst door Seif
Je kan toch net zo goed vragen wat er aan de hand is met Belgie?

Niemand begrijpt precies wat de inhoud van dat ding is, zelfs onze politici niet. En voor iets stemmen wat je niet begrijpt is wel het domste wat er is.

Wij Belgen geven belangrijke beslissingen uit handen aan mensen die competent zijn. Dat is een stuk gemakkelijker. Iemand die mijn televisie komt herstellen en vervolgens aan mij komt vragen welke onderdelen hij precies moet vervangen. Nou zo iemand schop ik ook aan de deur. Dan "kies" ik gewoon iemand die zijn vak wel kent.

Bofko
26-05-05, 13:39
Geplaatst door Marsipulami
Wij Belgen geven belangrijke beslissingen uit handen aan mensen die competent zijn. Dat is een stuk gemakkelijker. Iemand die mijn televisie komt herstellen en vervolgens aan mij komt vragen welke onderdelen hij precies moet vervangen. Nou zo iemand schop ik ook aan de deur. Dan "kies" ik gewoon iemand die zijn vak wel kent.

En van die mensen die met 8-en een peertje komen vervangen... Stuur je die ook weg ?

Seif
26-05-05, 13:42
Geplaatst door Marsipulami
Wij Belgen geven belangrijke beslissingen uit handen aan mensen die competent zijn. Dat is een stuk gemakkelijker. Iemand die mijn televisie komt herstellen en vervolgens aan mij komt vragen welke onderdelen hij precies moet vervangen. Nou zo iemand schop ik ook aan de deur. Dan "kies" ik gewoon iemand die zijn vak wel kent.

Zoals ik al zei, zelfs onze politici zijn niet competent in deze.

Marsipulami
26-05-05, 13:44
Geplaatst door Seif
Zoals ik al zei, zelfs onze politici zijn niet competent in deze.


Die grondwet is o.m. geschreven door onze Jean Luc Dehaene. Das een krak in grondwetten schrijven. En als er nog wat mankeert aan die grondwet dan kan men dat later nog altijd bijsturen.

Seif
26-05-05, 14:01
Geplaatst door Marsipulami
Die grondwet is o.m. geschreven door onze Jean Luc Dehaene. Das een krak in grondwetten schrijven. En als er nog wat mankeert aan die grondwet dan kan men dat later nog altijd bijsturen.

Alsof Jean Luc het alleen voor het zeggen had.

Afijn, ondanks dat ik tegen referenda in het algemeen ben, moet ik toch bekennen dat dit refendum nodig was. Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in Nederland hebben de burgers het recht zich uit te spreken zodra de grondwet gewijzigd wordt. Dat is in het verleden ook gebeurt, vaak in combinatie met verkiezingen van de tweede kamer. Het zou zelfs tegen de geest van onze grondwet zijn, om Nederlanders nu niet die mogelijkheid te geven bij deze Europese grondwet. Immers, die Europese grondwet heeft straks voorang boven onze eigen nationale recht.

helly2002
26-05-05, 14:07
is het een betrouwbaar onderzoek ?

want die onderzoeken zeggen mij nooit zoveel gedaan bij de rijken stinkerd zeker.ik heb 3 belgische familieleden alledrie tegen dus 100 procent tegen in mijn onderzoek wat is er aan de hand met de belgen :cool:


daarom zeggen peiillingen dus niks