PDA

Bekijk Volledige Versie : Brit 25 jaar onschuldig in de cel



Marsipulami
26-05-05, 21:22
Brit 25 jaar onschuldig in de cel


13:51:19

LONDEN - Een Brit heeft 25 jaar onschuldig in de gevangenis gezeten. Het hof van beroep in Londen heeft zijn vonnis van 1978 nu ongedaan gemaakt. Paul Blackburn (41) werd destijds als 15-jarige wegens moordpoging op een 9-jarige jongen veroordeeld.



De rechtbank kwam tot het besluit dat de toenmalige verhoormethodes ontoelaatbaar waren. Een deskundige zei dat de politie destijds zo meedogenloos te werk was gegaan dat iedereen wel zou bekend hebben, zeker een jeugdig persoon. Het woordgebruik in zijn getuigenis wijst er overigens op dat Blackburn die niet alleen heeft geformuleerd.

,,Ik ben nog steeds razend", zei Blackburn, die de 25 jaar in 18 verschillende gevangenissen heeft doorgebracht. Omdat hij zijn veroordeling altijd heeft betwist, bleef hij veel langer in hechtenis dan gewoonlijk. De overheid bestempelde hem immers als niet voor rede vatbaar.

,,Normaliteit is een vreemd woord als je 25 jaar lang als een beest bent behandeld", zei Blackburn, die nu schadevergoeding gaat eisen.


26/05/2005 - belga

mark61
26-05-05, 22:22
Eén uit een lange rij.

Tomas
26-05-05, 22:51
Deze vreselijke tragedie had voorkomen kunnen worden door de doodstraf.

Marsipulami
26-05-05, 23:44
Om één of andere reden hebben doorsnee burgers een bedenkelijk groot vertrouwen in het justitieel systeem van hun respectievelijke landen, maar ik geloof er niet echt in.

Tomas
26-05-05, 23:45
Geplaatst door Marsipulami
Om één of andere reden hebben doorsnee burgers een bedenkelijk groot vertrouwen in het justitieel systeem van hun respectievelijke landen, maar ik geloof er niet echt in.

Zou ik in jouw situatie ook niet doen.

Bofko
26-05-05, 23:51
Geplaatst door Marsipulami
Om één of andere reden hebben doorsnee burgers een bedenkelijk groot vertrouwen in het justitieel systeem van hun respectievelijke landen, maar ik geloof er niet echt in.

Buiten god geloven gelovigen vaak nergens in.

Tomas
26-05-05, 23:53
Geplaatst door Marsipulami
Om één of andere reden hebben doorsnee burgers een bedenkelijk groot vertrouwen in het justitieel systeem van hun respectievelijke landen, maar ik geloof er niet echt in.

Was het nou zo dat jullie ook zo'n archaisch jurie-systeem hebben? Ben jij wel eens opgeroepen?

Marsipulami
26-05-05, 23:57
Geplaatst door Tomas
Was het nou zo dat jullie ook zo'n archaisch jurie-systeem hebben? Ben jij wel eens opgeroepen?

Nee, wettelijk mag ik niet opgeroepen worden om plaats te nemen in een jury.

Marsipulami
26-05-05, 23:58
Geplaatst door Bofko
Buiten god geloven gelovigen vaak nergens in.

Dit is flauwe onzin

Tomas
26-05-05, 23:58
Geplaatst door Marsipulami
Nee, wettelijk mag ik niet opgeroepen worden om plaats te nemen in een jury.

marsipulami's worden in de wet genoemd? Grondwet?

mark61
27-05-05, 00:02
Geplaatst door Marsipulami
Om één of andere reden hebben doorsnee burgers een bedenkelijk groot vertrouwen in het justitieel systeem van hun respectievelijke landen, maar ik geloof er niet echt in.

Nouw in Engeland in ieder geval niet. Je kan een heel lijstje van 1 tot 10 maken met onterechte veroordelingen. Guildford 4, Birmingham 6 enzo.

In België had een paar jaar geleden geen hond meer vertrouwen in het gerecht, dacht ik. Iets met een Witte Mars?

In NL ligt het ergens tussen gegniffel over stoethaspelende officieren van justitie en gesundes Volksempfinden dat alle straffen te laag zijn.

In Frankrijk blijkt de laatste tijd dat justitie ook niet onfeilbaar is. Tegelijkertijd was Chirac noch Mitterand op te sluiten voor duidelijke misstappen.

In Italië is de premier niet op te sluiten, en velen voor hem. Tot grote ergernis van velen.

Dus ik weet eigenlijk niet waar je het over hebt.

Marsipulami
27-05-05, 00:02
Geplaatst door Tomas
marsipulami's worden in de wet genoemd? Grondwet?


Wat mij betreft staat Allah boven wetten en (Europese) grondwetten. In het ultieme godsgericht zal de meest integere rechter schouder aan schouder staan met de zwaarste zondaar. De uitslag zal verassend zijn.

Bofko
27-05-05, 00:08
Geplaatst door Marsipulami
Dit is flauwe onzin
Wat wil je nou ? Het is een menselijk systeem en er worden dus fouten gemaakt. Denk je nou echt dat een juridisch systeem ooit onfeilbaar zou kunnen zijn ?

Tomas
27-05-05, 00:09
Geplaatst door Bofko
Wat wil je nou ? Het is een menselijk systeem en er worden dus fouten gemaakt. Denk je nou echt dat een juridisch systeem ooit onfeilbaar zou kunnen zijn ?

't is denk ik meer: geloof jij dat een belgisch juridisch systeem ooit iets goeds zou kunnen doen?

Marsipulami
27-05-05, 00:11
Geplaatst door mark61
Nouw in Engeland in ieder geval niet. Je kan een heel lijstje van 1 tot 10 maken met onterechte veroordelingen. Guildford 4, Birmingham 6 enzo.

In België had een paar jaar geleden geen hond meer vertrouwen in het gerecht, dacht ik. Iets met een Witte Mars?

In NL ligt het ergens tussen gegniffel over stoethaspelende officieren van justitie en gesundes Volksempfinden dat alle straffen te laag zijn.

In Frankrijk blijkt de laatste tijd dat justitie ook niet onfeilbaar is. Tegelijkertijd was Chirac noch Mitterand op te sluiten voor duidelijke misstappen.

In Italië is de premier niet op te sluiten, en velen voor hem. Tot grote ergernis van velen.

Dus ik weet eigenlijk niet waar je het over hebt.

Straffen zijn soms erg laag en soms erg hoog. In feite zijn de meeste straffen vooral arbitrair. Er is ergens een spreekwoord dat zegt dat men gerechtigheid enkel kan leren door die zelf te ondergaan. Als dat waar is dan is het justitieel systeem mee verantwoordelijk voor de toenemende criminaliteit.

mark61
27-05-05, 00:13
Geplaatst door Marsipulami
Straffen zijn soms erg laag en soms erg hoog. In feite zijn de meeste straffen vooral arbitrair. Er is ergens een spreekwoord dat zegt dat men gerechtigheid enkel kan leren door die zelf te ondergaan. Als dat waar is dan is het justitieel systeem mee verantwoordelijk voor de toenemende criminaliteit.

Das weer een geheel ander onderwerp. Jij begon over het misplaatste vertrouwen van het gepeupel in den justitie. Waar zag je die nou.

mark61
27-05-05, 00:14
Geplaatst door Bofko
Wat wil je nou ? Het is een menselijk systeem en er worden dus fouten gemaakt. Denk je nou echt dat een juridisch systeem ooit onfeilbaar zou kunnen zijn ?

Ik kijk teveel naar Judge Deed. Jij ook?

Marsipulami
27-05-05, 00:15
Geplaatst door Bofko
Wat wil je nou ? Het is een menselijk systeem en er worden dus fouten gemaakt. Denk je nou echt dat een juridisch systeem ooit onfeilbaar zou kunnen zijn ?

Je vergist je, het is veel erger dan je denkt. Wist je dat er in België honderden mentaal gehandicapten in de gevangenis zitten, die niet eens kunnen begrijpen waarom ze daar zitten.

Bofko
27-05-05, 00:17
Geplaatst door Tomas
't is denk ik meer: geloof jij dat een belgisch juridisch systeem ooit iets goeds zou kunnen doen?

Sinds Dutroux en de beerpunt die daaronder zit , heb je wel een punt.
Maar ook het Belgisch rechterlijk systeem is slachtoffer van generalisatie.
99% van alle rechterlijke zaken worden afgehandeld zoals het hoort. Die komen niet in het nieuws.
Ik ben ervan overtuigd dat het juridisch systeem -an sich - deugt. Maar een juridisch systeem moet ´menselijk´ ingevuld worden en ja dan zitten er soms wat beerputten onder. En die komen in het nieuws.

Marsipulami
27-05-05, 00:23
Eric kwijnt weg in zijn cel (klik) (http://users.pandora.be/vzw_vriendschap/andere_sites/eric/internering.htm)

mark61
27-05-05, 00:23
Geplaatst door Marsipulami
Je vergist je, het is veel erger dan je denkt. Wist je dat er in België honderden mentaal gehandicapten in de gevangenis zitten, die niet eens kunnen begrijpen waarom ze daar zitten.

Dat ligt niet aan de rechters maar aan de overheid die weigert TBS-inrichtingen te bouwen. Dat was geloof ik het enige lichtpuntje dat jij ooit in de Hollandse duisternis hebt gezien. Maar surprise me. :hihi:

Bofko
27-05-05, 00:23
Geplaatst door Marsipulami
Je vergist je, het is veel erger dan je denkt. Wist je dat er in België honderden mentaal gehandicapten in de gevangenis zitten, die niet eens kunnen begrijpen waarom ze daar zitten.

Dat is in Nederland beter geregeld denk ik, ja.

mark61
27-05-05, 00:25
Geplaatst door Marsipulami
Eric kwijnt weg in zijn cel (klik) (http://users.pandora.be/vzw_vriendschap/andere_sites/eric/internering.htm)

Zeg waarom mag jij nou niet in een jury?

Bofko
27-05-05, 00:31
Geplaatst door mark61
Ik kijk teveel naar Judge Deed. Jij ook?

Ken ik niet.

mark61
27-05-05, 00:32
Geplaatst door Bofko
Ken ik niet.

Anders heel leuk. Woensdag ned1.

Marsipulami
27-05-05, 00:35
Geplaatst door mark61
Zeg waarom mag jij nou niet in een jury?

Dat is beroepsgeheim.

Bofko
27-05-05, 00:36
Geplaatst door mark61
Anders heel leuk. Woensdag ned1.

Vergeet ik toch. Tell me your point. :)

mark61
27-05-05, 00:38
Geplaatst door Marsipulami
Dat is beroepsgeheim.

Wat is je beroep? ;)

mark61
27-05-05, 00:40
Geplaatst door Bofko
Vergeet ik toch. Tell me your point. :)

Ruige rechter die nog zo eigenwijs en dom is idealistisch te zijn. Hij wil Recht spreken en komt voortdurend in aanvaring met ambtenaren van het ministerie. Leun leun. Ook nog wat linksig en schopt projectontwikkelaars de gevangenis in wegens dood bouwvakker etc. Tamelijk onrealistisch, maar wel leuk.

Marsipulami
27-05-05, 00:41
Geplaatst door Bofko
99% van alle rechterlijke zaken worden afgehandeld zoals het hoort. Die komen niet in het nieuws.
Ik ben ervan overtuigd dat het juridisch systeem -an sich - deugt.

Nee je zit er echt naast. Maar goed, jij kan dat ook niet weten. Lang geleden dacht ik ook zoals jij.

Marsipulami
27-05-05, 00:46
Geplaatst door mark61
Wat is je beroep? ;)

Ik ben ondermeer deeltijds wiskundeleraar geweest, daarvoor heb ik trouwens nog altijd een officiële aanstelling. ;) Maar dat was je vraag waarschijnlijk niet :D

mark61
27-05-05, 00:46
Geplaatst door Marsipulami
Nee je zit er echt naast. Maar goed, jij kan dat ook niet weten. Lang geleden dacht ik ook zoals jij.

Onlangs geflitst? :hihi:

mark61
27-05-05, 00:47
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben ondermeer deeltijds wiskundeleraar geweest, daarvoor heb ik trouwens nog altijd een officiële aanstelling. ;) Maar dat was je vraag waarschijnlijk niet :D

Nou ja als ID-gelovige wiskundeleraren niet mogen jureren is mijn vraag wel beantwoord. :)

Bofko
27-05-05, 00:48
Geplaatst door Marsipulami
Nee je zit er echt naast. Maar goed, jij kan dat ook niet weten. Lang geleden dacht ik ook zoals jij.

Ahh. Maar ben je nu dan realist of idealist ?

Marsipulami
27-05-05, 00:53
Geplaatst door mark61
Nou ja als ID-gelovige wiskundeleraren niet mogen jureren is mijn vraag wel beantwoord. :)

Mensen die beroepshalve in contact komen met beklaagden en/of veroordeelden mogen niet in een jury zitten. Vrouwe Justitia draagt een blinddoek. Ik heb eens ooit een gedetineerde horen zeggen dat vrouwe Justitia die blinddoek beter zou afdoen en zou kijken waar ze in werkelijkheid mee bezig was. :D

mark61
27-05-05, 00:53
Geplaatst door Bofko
Ahh. Maar ben je nu dan realist of idealist ?

Dat vind ik een gemene vraag. Zijn we dat niet altijd tegelijk dan?

Marsipulami
27-05-05, 00:55
Geplaatst door Bofko
Ahh. Maar ben je nu dan realist of idealist ?

Gewoon onafhankelijke waarnemer

mark61
27-05-05, 00:56
Geplaatst door Marsipulami
Gewoon onafhankelijke waarnemer

Das geen antwoord. Glibber.

Marsipulami
27-05-05, 00:59
Geplaatst door mark61
Glibber.

Je bedoelt zeker "katholiek" i.p.v. glibber ;)

Bofko
27-05-05, 00:59
Geplaatst door mark61
Dat vind ik een gemene vraag. Zijn we dat niet altijd tegelijk dan?

:D . Ook dat wil ik dan wel accepteren. Ook bij Mars.

Maar dan wil ik wel graag duidelijkheid over de gekozen invalshoek.
Ik zal een voorzet geven.

realistisch invalshoek : Kom maar op met je alternatieve rechtssysteem.
idealistisch invalshoek: Als de mensen wat meer deugden was het rechtssysteem ook beter.

I like realism more than idealism.

mark61
27-05-05, 01:01
Geplaatst door Marsipulami
Je bedoelt zeker "katholiek" i.p.v. glibber ;)

Hoe wist je dat? Ben ik zo doorzichtig? Ik moet die agenda van me toch wat beter gaan verbergen.

mark61
27-05-05, 01:04
Geplaatst door Bofko
:D . Ook dat wil ik dan wel accepteren. Ook bij Mars.

Maar dan wil ik wel graag duidelijkheid over de gekozen invalshoek.
Ik zal een voorzet geven.

realistisch invalshoek : Kom maar op met je alternatieve rechtssysteem.
idealistisch invalshoek: Als de mensen wat meer deugden was het rechtssysteem ook beter.

I like realism more than idealism.

Me too. Realistische invalshoek: this is the best we / they can do. De mens is zwak en feilbaar.
Idealistische invalshoek: dit is hoe het moet en iedereen die afwijkt moet dood. Aanleiding voor massaslachtingen in de geschiedenis der mensheid. O o wat ben ik weer zwartgallig.

Maar ik blijf ermee worstelen. Ik wil ook graag dat iedereen doet wat hij moet doen en nalaat wat hij moet nalaten. Dat kan ik zelf al niet, dus hoe kan ik het van anderen eisen?

Marsipulami
27-05-05, 01:09
Geplaatst door Bofko
realistisch invalshoek : Kom maar op met je alternatieve rechtssysteem.

De Nederlanders doen het vrij goed voor zover ik geïnformeerd ben. Maar het mocht wel wat strenger. Streng maar rechtvaardig dus. Dat is mijn optie.



idealistisch invalshoek: Als de mensen wat meer deugden was het rechtssysteem ook beter.

Ik denk dat de betrokken mensen over het algemeen wel hun best doen. Aan hen ligt het niet.

mark61
27-05-05, 01:17
Geplaatst door Marsipulami
De Nederlanders doen het vrij goed voor zover ik geïnformeerd ben. Maar het mocht wel wat strenger. Streng maar rechtvaardig dus. Dat is mijn optie.

Zou je dat nou wel doen, iets positiefs over NL zeggen? :hihi: Kijk, zo werkt dat: wij denken dat het bij jullie wel goed zit, jullie dat het bij ons wel goed zit. Maar over onze eigen systemen denken we dat het een bende is.

Wat bedoel je met strenger? Langere straffen? Ik geloof er niet in. Je gaat de cel in, je komt tot inkeer (kleine kans) of niet (grote kans), waarna de verbittering en frustratie hoogstens meer kans op recidive geeft. Dan heb je 'commerciële' misdadigers, die gaan toch door, want het is hun beroep, en 'emotionele', die hebben het na 1 keer wel gehad.
Alleen jongeren zijn nog op het rechte pad te leiden, denk ik. Maar dat kost teveel geld. In feite ben je al veel te laat als een jongere de cel ingaat. Maar ouders dwingen hun kind goed op te voeden, das niet zo simpel.


Ik denk dat de betrokken mensen over het algemeen wel hun best doen. Aan hen ligt het niet.

Niet bij de politie. Toch niet de Engelse. Ze willen een resultaat, en een resultaat is een veroordeling. Of iemand schuldig is of niet is veel, veel minder interessant.