PDA

Bekijk Volledige Versie : Nauwelijks thuiszorg voor terminale Marokkanen



NIS
26-05-05, 23:23
Nauwelijks thuiszorg voor terminale Marokkanen
Uitgegeven op 26 mei 2005 om 22:29 uur

(Novum) - Marokkaanse en Turkse stervende patiënten in Nederland krijgen zelden thuiszorg. Bijna altijd is de soms maanden durende zorg voor de stervende in handen van één vrouwelijk familielid. Zij raakt daardoor vaak overbelast. Dat blijkt donderdag uit een onderzoek van het Nivel, het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.

Huisartsen en medewerkers van de thuiszorg zien taal- en cultuurbarrières als oorzaak voor het karig gebruik van de thuiszorg. Naasten van de terminale patiënten geven aan dat hun voorkeur voor zorg door de eigen familie de belangrijkste reden is. Bijna de helft van de huisartsen die een terminale Turkse of Marokkaanse patiënt niet heeft verwezen naar de thuiszorg, heeft daar achteraf spijt van.

"Huisartsen zouden niet direct van zorg moeten afzien als de Turkse en Marokkaanse mannen zeggen dat thuiszorg niet nodig is", zegt onderzoeker Fuusje de Graaf van het Nivel. Wanneer wel thuiszorg wordt gegeven, is ongeveer driekwart van de cliënten tevreden over de zorg.

barfly
26-05-05, 23:29
Dit neigt ernaar dat hier binnenkort iets staat over gebrek aan Marokkaanse of Turkse bejaardenhuizen omdat de gemeenschap zo goed zorgt voor de eigen mensen. Is dat hier ook niet het geval?

MarinadeMix
26-05-05, 23:37
Jip.

~Panthera~
26-05-05, 23:38
De HELE thuiszorg is 1 grote janboel. :moe:

Tomas
26-05-05, 23:54
Geplaatst door NIS

"Huisartsen zouden niet direct van zorg moeten afzien als de Turkse en Marokkaanse mannen zeggen dat thuiszorg niet nodig is"

Je moet de autochtone vrouwen niet de kost willen geven die net zo eigenwijs zijn. Maar dan voor zichzelf natuurlijk. Zo zijn vrouwen nu eenmaal.

Tomas
26-05-05, 23:55
Geplaatst door ~Panthera~
De HELE thuiszorg is 1 grote janboel. :moe:

Dat kan kloppen, ik heb aardig wat zussen en andere genetisch enigszins gelijkende familieleden in die sector. Dat zegt neem ik aan voldoende?

~Panthera~
26-05-05, 23:57
Geplaatst door Tomas
Dat kan kloppen, ik heb aardig wat zussen en andere genetisch enigszins gelijkende familieleden in die sector. Dat zegt neem ik aan voldoende?


Nou, als ze er ook 1 1/2 jaar over doen, om 2 uur huishoudelijke hulp voor elkaar te krijgen, dan wel ja. :moe:

barfly
26-05-05, 23:59
Geplaatst door Tomas
Je moet de autochtone vrouwen niet de kost willen geven die net zo eigenwijs zijn. Maar dan voor zichzelf natuurlijk. Zo zijn vrouwen nu eenmaal.

Ik ken daar inderdaad voorbeelden van in mijn eigen familie en die vrouw, die in het dagelijks leven verpleegster is, werd compleet overspannen.

Tomas
27-05-05, 00:01
Geplaatst door ~Panthera~
Nou, als ze er ook 1 1/2 jaar over doen, om 2 uur huishoudelijke hulp voor elkaar te krijgen, dan wel ja. :moe:

1,5 jaar? Nou ze kunnen inderdaad niet echt goed autorijden, maar zolang doen ze er volgens mij niet over.

~Panthera~
27-05-05, 00:02
Geplaatst door barfly
Ik ken daar inderdaad voorbeelden van in mijn eigen familie en die vrouw, die in het dagelijks leven verpleegster is, werd compleet overspannen.


Ik heb in 1989 mijn moeder 6 weken lang verpleegd, tot ze stierf, en ik heb er geen moment spijt van gehad.
En er ook niet overspannen door geworden.
Eigenlijk was het een hele mooie tijd, al klinkt dat misschien raar.

Tomas
27-05-05, 00:03
Geplaatst door barfly
Ik ken daar inderdaad voorbeelden van in mijn eigen familie en die vrouw, die in het dagelijks leven verpleegster is, werd compleet overspannen.

Ach vrouwen. Je moet ze volgens de wet wel laten werken als ze dat willen. Maar 't gaat altijd fout. Jammer eigenlijk dat je ze niet tegen zichzelf mag beschermen.

~Panthera~
27-05-05, 00:03
Geplaatst door Tomas
1,5 jaar? Nou ze kunnen inderdaad niet echt goed autorijden, maar zolang doen ze er volgens mij niet over.

Hier in Haarlem dus wel.
Geen geld, je kent dat wel.

mark61
27-05-05, 00:12
Geplaatst door barfly
Dit neigt ernaar dat hier binnenkort iets staat over gebrek aan Marokkaanse of Turkse bejaardenhuizen omdat de gemeenschap zo goed zorgt voor de eigen mensen. Is dat hier ook niet het geval?

Het eerste Turkse bejaardenhuis is al geopend. Tis ook niet makkelijk om langzamerhand tot de ontdekking / erkenning te komen dat zorgen voor je kwijlende (schoon)ouders gewoon geen pretje is. Tis ook niet prettig om toe te geven dat je je ouders uit egoïsme in zo'n pakhuis douwt. Culturen, tis altijd wat.

~Panthera~
27-05-05, 00:16
Geplaatst door mark61
Het eerste Turkse bejaardenhuis is al geopend. Tis ook niet makkelijk om langzamerhand tot de ontdekking / erkenning te komen dat zorgen voor je kwijlende (schoon)ouders gewoon geen pretje is. Tis ook niet prettig om toe te geven dat je je ouders uit egoïsme in zo'n pakhuis douwt. Culturen, tis altijd wat.


Waarom is dat egoistisch ?

barfly
27-05-05, 00:17
Geplaatst door ~Panthera~
Ik heb in 1989 mijn moeder 6 weken lang verpleegd, tot ze stierf, en ik heb er geen moment spijt van gehad.
En er ook niet overspannen door geworden.
Eigenlijk was het een hele mooie tijd, al klinkt dat misschien raar.

Ik kan me voorstellen dat je die tijd met je moeder goed hebt gebruikt ja :)

Mijn voorbeeld ging over een half jaar en diegene reed dagelijks zo'n 100km op en neer, naast een volledige baan en een gezin. Dat gaat je niet in je koude kleren zitten.

~Panthera~
27-05-05, 00:19
Geplaatst door barfly
Ik kan me voorstellen dat je die tijd met je moeder goed hebt gebruikt ja :)

Mijn voorbeeld ging over een half jaar en diegene reed dagelijks zo'n 100km op en neer, naast een volledige baan en een gezin. Dat gaat je niet in je koude kleren zitten.


Dat lijkt me inderdaad gekkenwerk. ;)

Daarom vroeg ik ook wat er egoistisch aan was, een bejaardenhuis, want als je onder die omstandigheden die jij schetst, ook nog de zorg voor je ouders op je zou moeten nemen, draai je volkomen door.
Daar heb je dus een bejaardentehuis voor, niks egoistisch aan, denk ik dan.

barfly
27-05-05, 00:22
Geplaatst door mark61
Het eerste Turkse bejaardenhuis is al geopend. Tis ook niet makkelijk om langzamerhand tot de ontdekking / erkenning te komen dat zorgen voor je kwijlende (schoon)ouders gewoon geen pretje is. Tis ook niet prettig om toe te geven dat je je ouders uit egoïsme in zo'n pakhuis douwt. Culturen, tis altijd wat.

Ik zou met liefde een van mijn schoonouders opnemen ware het niet dat ik er dan een in de schuur moet herbergen want de kippehokken in Nederland bieden stomweg nauwelijks ruimte.

barfly
27-05-05, 00:26
Geplaatst door ~Panthera~
Dat lijkt me inderdaad gekkenwerk. ;)

Daarom vroeg ik ook wat er egoistisch aan was, een bejaardenhuis, want als je onder die omstandigheden die jij schetst, ook nog de zorg voor je ouders op je zou moeten nemen, draai je volkomen door.
Daar heb je dus een bejaardentehuis voor, niks egoistisch aan, denk ik dan.

Dat ben ik met je eens. Zo heb ik wel mijn twijfels als ik kijk naar de huidige zorg. Ik zou dus wel overwegen om aan opvang te doen.

~Panthera~
27-05-05, 00:29
Geplaatst door barfly
Dat ben ik met je eens. Zo heb ik wel mijn twijfels als ik kijk naar de huidige zorg. Ik zou dus wel overwegen om aan opvang te doen.


Als je al die verhalen op tv ziet, zou ik er ook sterk mijn bedenkingen bij hebben.
Ben derhalve blij, dat ik die beslissing niet meer hoef te nemen, aangezien ze allebei overleden zijn.
Scheelt een hoop gemoedsrust. ;)
Sterkte dus tzt.

mark61
27-05-05, 00:30
Geplaatst door ~Panthera~
Waarom is dat egoistisch ?

Tja, het is een wat sterk woord, maar ik vind wel wat in de redenering zitten dat je wel wat tijd kan vrijmaken voor degenen die je grootgebracht hebben. Ipv twee banen, kinderen van fluitles naar tennis en nog wat IKEA-bezoek. Maar misschien ben ik ouderwets, ik weet niet.

Overigens bedoelde ik met mijn post dat het niet zwart-wit is. In veel gesprekken met Turken noemen ze dat als grootste bezwaar van een anderszins heel aantrekkelijke westerse cultuur. Ik kan ze niet volledig ongelijk geven. Aan de andere kant komen steeds meer mensen, ook in Turkije, tot de erkenning dat ze alleen uit plichtsgevoel voor hun (schoon- met name)ouders zorgen, en dat ze dat helemaal niet leuk vinden. Needless to say dat dat vrijwel altijd op de vrouwenschouders neerkomt. In Turkije nemen bejaardenhuizen nu een grote vlucht.

Tomas
27-05-05, 00:31
Geplaatst door mark61
Het eerste Turkse bejaardenhuis is al geopend. Tis ook niet makkelijk om langzamerhand tot de ontdekking / erkenning te komen dat zorgen voor je kwijlende (schoon)ouders gewoon geen pretje is. Tis ook niet prettig om toe te geven dat je je ouders uit egoïsme in zo'n pakhuis douwt. Culturen, tis altijd wat.

Het is traditie dat je ouders zelf opzoek gaan of overtuigend stellen dat ze graag naar een bejaardentehuis gaan. En absoluut niet bij eenvan de kinders in wil trekken. En traditie is onderdeel van cultuur. Cultuur kan veranderen. Et voila; weg egoisme. En life goes on.

mark61
27-05-05, 00:31
Geplaatst door barfly
Ik zou met liefde een van mijn schoonouders opnemen ware het niet dat ik er dan een in de schuur moet herbergen want de kippehokken in Nederland bieden stomweg nauwelijks ruimte.

Toevallig was ik destijds wel in de gelegenheid, maar ouders noch schoonouders hadden er trek in. Misschien keek ik er wat onvriendelijk bij?

~Panthera~
27-05-05, 00:33
Geplaatst door mark61
Tja, het is een wat sterk woord, maar ik vind wel wat in de redenering zitten dat je wel wat tijd kan vrijmaken voor degenen die je grootgebracht hebben. Ipv twee banen, kinderen van fluitles naar tennis en nog wat IKEA-bezoek. Maar misschien ben ik ouderwets, ik weet niet.

Overigens bedoelde ik met mijn post dat het niet zwart-wit is. In veel gesprekken met Turken noemen ze dat als grootste bezwaar van een anderszins heel aantrekkelijke westerse cultuur. Ik kan ze niet volledig ongelijk geven. Aan de andere kant komen steeds meer mensen, ook in Turkije, tot de erkenning dat ze alleen uit plichtsgevoel voor hun (schoon- met name)ouders zorgen, en dat ze dat helemaal niet leuk vinden. Needless to say dat dat vrijwel altijd op de vrouwenschouders neerkomt. In Turkije nemen bejaardenhuizen nu een grote vlucht.

Das al wat genuanceerder. ;)

~Panthera~
27-05-05, 00:37
Geplaatst door mark61
Toevallig was ik destijds wel in de gelegenheid, maar ouders noch schoonouders hadden er trek in. Misschien keek ik er wat onvriendelijk bij?

Zal je lichaamstaal wel weer geweest zijn. :hihi:

barfly
27-05-05, 00:38
Geplaatst door mark61
Toevallig was ik destijds wel in de gelegenheid, maar ouders noch schoonouders hadden er trek in. Misschien keek ik er wat onvriendelijk bij?

Waarschijnlijk heb je het in het Engels aangeboden met wat ongebruikelijke afkortingen. Ok, dan houdt ik nu op met zeiken. ;)

Tomas
27-05-05, 00:40
Geplaatst door mark61
Toevallig was ik destijds wel in de gelegenheid, maar ouders noch schoonouders hadden er trek in. Misschien keek ik er wat onvriendelijk bij?

Ik oeffen daar zelfs op voor de spiegel.

mark61
27-05-05, 00:41
Geplaatst door ~Panthera~
Das al wat genuanceerder. ;)

Ja bazin.

~Panthera~
27-05-05, 00:46
Geplaatst door mark61
Ja bazin.


deli :stomp:

mark61
27-05-05, 01:05
Geplaatst door ~Panthera~
deli :stomp:

-kanli

~Panthera~
27-05-05, 01:11
Geplaatst door mark61
-kanli


staat er niet in. :moe:

:haha:

mark61
27-05-05, 01:16
Geplaatst door ~Panthera~
staat er niet in. :moe:

:haha:

Das wel een erg beroerd woordenboek dan. kan = bloed, li = voorzien van. Delikanli = jongeman. Talen.....

~Panthera~
27-05-05, 01:29
Geplaatst door mark61
Das wel een erg beroerd woordenboek dan. kan = bloed, li = voorzien van. Delikanli = jongeman. Talen.....



Zeg oglan, niet TE pop he ? :hihi:

mark61
27-05-05, 01:30
Geplaatst door ~Panthera~
Zeg oglan, niet TE pop he ? :hihi:

Nee teyze.

~Panthera~
27-05-05, 01:47
Geplaatst door mark61
Nee teyze.

:fplet: :hihi:

mark61
27-05-05, 01:48
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: :hihi:

Yapma baciiii

~Panthera~
27-05-05, 01:52
Geplaatst door mark61
Yapma baciiii

I give up. :droef:

mark61
27-05-05, 01:55
Geplaatst door ~Panthera~
I give up. :droef:

Üzülme. Iyi geceler!

~Panthera~
27-05-05, 01:57
Geplaatst door mark61
Üzülme. Iyi geceler!


Snurk ze ! :zwaai:


Toch ? :hihi:

mark61
27-05-05, 02:05
Geplaatst door ~Panthera~
Snurk ze ! :zwaai:


Toch ? :hihi:

Jaha. Dank je. Jij ook. Als je ervan houdt tenminste.

~Panthera~
27-05-05, 02:25
Geplaatst door mark61
Jaha. Dank je. Jij ook. Als je ervan houdt tenminste.


Ja hoor, ik snurk als een houtzagerij. :duim:

:hihi: