PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko: het land van schijn democratie



Pytaghoras
27-05-05, 14:45
Interview met een gevluchte burger "Said" uit Tamassint:

Vrijdagochtend 20-05-2005 vroeg is de Makhzan (Marokkaanse overheid) met een groot manschap aan politie en leger, Tamassint binnengestormd.

De Makhzan is toen intimiderend te werk gegaan en heeft niet geschroomd om geweld te gebruiken. De intimidatie was niet specifiek voor een bepaalde persoon bedoeld. Iedereen was er aan onderhevig.

Mensen werden bijvoorbeeld van het terras geplukt en geslagen.Wat te merken was dat iedereen op zijn Riffijn-zijn werd aangesproken. Met uitspraken als ‘Jullie soort is een vervelende. Sinds jullie bestaan zorgen jullie voor overlast’. Het geweld van de Makhzan heeft velen getroffen.

Wie kon vluchten heeft dat gedaan wie het niet gelukt is, is waarschijnlijk opgepakt. Ik denk dat er rond de 150 mensen zijn opgepakt. Daarvan zitten er nog een aantal vast. Hoeveel dat er nu nog zijn weet ik niet. Er liggen ook mensen in het ziekenhuis die daar terecht zijn gekomen door het geweld van de Makhzan.

De intimidatie van de Makhzan doet zich ook bij de mensen thuis. Daar is gebruik gemaakt van politiehonden. Dit werd gedaan om men angst aan te jagen bij het ondervragen waar de demonstranten zich op dit moment bevinden.

Degene die ze zoeken houden zich verborgen in het gebergte rond Tamassint. Ik zelf ben sinds vorige week donderdag 19-05-2005 de bergen ingevlucht. Ik ben hier met een groep van 100 mensen.

Die ook allemaal op de vlucht zijn geslagen. We zijn niet de enige gevluchte groep. Er zijn nog veel meer mensen uit Tamassint weggegaan om zich te ontrekken van het gevaar dat nu heerst. Als wij nu afdalen naar Tamassint dan zullen we te maken krijgen met de harde hand van het gezag. Het is mij onduidelijk hoelang wij in de wildernis moeten verblijven.

Terwijl wij allemaal weer aan het werk moeten. In Tamassint zijn alleen de vrouwen en oude mannen achter gebleven. Men moet terug naar zijn winkeltje of aan het werk op zijn akker om de oogst binnen te halen. Wie het waagt om nu terug te gaan en aan het werk te gaan, zal mishandeld worden door de Makhzan. Het maakt de Makhzan niet uit of je mee hebt gedemonstreerd of niet. Ze zien elke jongere als potentiële verdachte.

Ik ben niet van plan om mij neer te leggen bij het geweld van de Makhzan. Wij hebben recht op een onderdak. We spelen geen politieke spelletjes. We zijn niets van plan om het regime te ondermijnen. Wat wij willen is heel duidelijk en dat is onderdak.

Daarbij komt nu ook nog dat de Makhzan een aantal bestuursleden van de vereniging Tamassint vasthoudt. Zolang dat er niet is voldaan aan onze eisen zullen wij door gaan. Het is ons recht en dat eisen wij dan ook op. En dit verwachten wij ook van de Marokkanen in het buitenland.

Zij moeten zich ook inzetten voor het onrecht dat nu gaande is in Tamassint. Overal waar maar kan moet men zijn stem laten horen.

Pytaghoras
27-05-05, 14:47
Mensen uit Tamassint waren het slachtoffer van verkrachtingen en moorden in 1959 door koning Hassan. Nu doet zijn zoon dezelfde: mensen de berg in wegjagen.

taouanza
27-05-05, 15:35
Tja het gaat niet om de daden maar om de dader.
De dader in kwestie is 'with us'.
Weet je zeker dat het geen terroristen zijn?

Pytaghoras
27-05-05, 15:55
Geplaatst door taouanza
Tja het gaat niet om de daden maar om de dader.
De dader in kwestie is 'with us'.
Weet je zeker dat het geen terroristen zijn?

With you? Wat wil je daarmee zeggen?
Wanneer ben je geen terrorist?

taouanza
27-05-05, 16:26
Geplaatst door Pytaghoras
With you? Wat wil je daarmee zeggen?
Wanneer ben je geen terrorist?

Jeetje moet ik dat gaan uitleggen a slimmerik?
Weet je wel Bush? Your with us or against us?

Pytaghoras
27-05-05, 16:33
Geplaatst door taouanza
Jeetje moet ik dat gaan uitleggen a slimmerik?
Weet je wel Bush? Your with us or against us?


Hmmmmmmmmmmmmm, en je probeert dezelfde termen te gebruiken.

taouanza
27-05-05, 16:35
Geplaatst door Pytaghoras
Hmmmmmmmmmmmmm, en je probeert dezelfde termen te gebruiken.

Ik was sarcastisch.

sportmaroc
27-05-05, 21:40
Geplaatst door taouanza
Jeetje moet ik dat gaan uitleggen a slimmerik?
Weet je wel Bush? Your with us or against us?


Bush's uitspraak “If you’re not with us, you’re against us”, heeft met de Amerikaanse binnenlandse politiek te maken.

Ik vind heel erg wat in Tamassint is gebeurd. De vraag is wie heeft het groene lichte gegeven? De koning?! Als dat zo is, dan moet hij berecht worden voor deze wandaden. En alle mensen die te maken hebben.
Je weet niet elke Marokkaan is een Moslim.

Zwarte Kat
28-05-05, 01:48
Hoe is de demo in Den Haag eigenlijk verlopen?
Kwam er nog veel volk op af om de steun te betuigen aan de arrestanten?

mark61
28-05-05, 01:49
Geplaatst door Zwarte Kat
Hoe is de demo in Den Haag eigenlijk verlopen?
Kwam er nog veel volk op af om de steun te betuigen aan de arrestanten?

Wat vinden Riffijnen eigenlijk van Sahrawi's?

Zwarte Kat
28-05-05, 02:01
Geplaatst door mark61
Wat vinden Riffijnen eigenlijk van Sahrawi's?

:hihi: Helden, want die durven hun bek open te trekken tegen dat regime in Rabat

mark61
28-05-05, 02:04
Geplaatst door Zwarte Kat
:hihi: Helden, want die durven hun bek open te trekken tegen dat regime in Rabat

;) Wie liepen er dan groen te marsen destijds?

Zwarte Kat
28-05-05, 02:08
Geplaatst door mark61
;) Wie liepen er dan groen te marsen destijds?

En wie kregen er daarna flink van langs?

mark61
28-05-05, 02:10
Geplaatst door Zwarte Kat
En wie kregen er daarna flink van langs?

:hihi: Wie niet, kan je beter vragen.

Zwarte Kat
28-05-05, 02:33
Geplaatst door mark61
:hihi: Wie niet, kan je beter vragen.

De Riffijnen :fpuh:

mark61
28-05-05, 02:36
Geplaatst door Zwarte Kat
De Riffijnen :fpuh:

De koning heeft het maar zwaar met zulke onderdanen.

NIS
28-05-05, 08:21
Pytaghoras is al jaren anti-Marokkaanse overheid.

Allah, Alwatan, Almalik!

Iwan
28-05-05, 10:01
Geplaatst door taouanza
Tja het gaat niet om de daden maar om de dader.
De dader in kwestie is 'with us'.
Weet je zeker dat het geen terroristen zijn?
Ik denk dat ze homo's zijn. Die mannen klagen over onderdak. Ze willen waarschijnlijk samen gaan wonen, maar de overheid vinden dat ze buiten de steden moeten. In de bergen.
In Zuid marokko met name in Laoien zijn afgelopen dagen veel arrestaties geweest. Misschien zijn dat ook homo's. Je weet het wel: Islamietische landen hebben iets tegen homo's. :confused: :confused:

Iwan
28-05-05, 10:04
Geplaatst door NIS
Pytaghoras is al jaren anti-Marokkaanse overheid.

Allah, Alwatan, Almalik!
Nis is geboren als pro-Marokkaanse overheid. Het zou moeilijk voor je om ver van je neefjes te wonen.

DEMOcraat
28-05-05, 10:24
Geplaatst door mark61
;) Wie liepen er dan groen te marsen destijds?
de meesten waren opgepakt en op transport gezet richting sahara,dus geen groene mars maar eerder een straf mars..

DEMOcraat
28-05-05, 10:25
Geplaatst door Iwan
Nis is geboren als pro-Marokkaanse overheid. Het zou moeilijk voor je om ver van je neefjes te wonen.
nis is geen marokkaan,komt oorspronkelijk uit het midden oosten..marokko was meer een tussen stop voor de verdere reis naar europa.

Iwan
28-05-05, 10:30
Geplaatst door DEMOcraat
nis is geen marokkaan,komt oorspronkelijk uit het midden oosten..marokko was meer een tussen stop voor de verdere reis naar europa.
Zijn neefje die nog in marokko zijn, hebben ze dus de weg kwijt?

RinC
28-05-05, 11:55
Alleen de bureacratie is te erg voor woorden, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd, maar voor de rest lig ik elk jaar daar op het strand. :boogjes:

Iwan
28-05-05, 12:08
Geplaatst door DEMOcraat
de meesten waren opgepakt en op transport gezet richting sahara,dus geen groene mars maar eerder een straf mars..
Wat triest aan dit verhaal is dat sahrawa die in dienst bij overheid zijn hebben deze mensen opgepakt en getransporteed naar woestijn met in rif. Die sahrawa (bewakers) hebben al die tijd de rif omder de duim gehouden.

mark61
28-05-05, 15:15
Geplaatst door DEMOcraat
de meesten waren opgepakt en op transport gezet richting sahara,dus geen groene mars maar eerder een straf mars..

Ik dacht dat er toch ook wel sprake was van ahum financiële prikkels. Verdien(de) je als pakweg onderwijzer niet tig keer zoveel in Dakhlan?

DEMOcraat
28-05-05, 15:35
Geplaatst door mark61
Ik dacht dat er toch ook wel sprake was van ahum financiële prikkels. Verdien(de) je als pakweg onderwijzer niet tig keer zoveel in Dakhlan?
die prikkels zijn er nu nog steeds en wel in de vorm van subsidies.bijna alle producten zijn in de sahara voor de helft van de prijs te krijgen.

Zwarte Kat
28-05-05, 15:41
Geplaatst door NIS
Pytaghoras is al jaren anti-Marokkaanse overheid.



:duim: Verstandige gozer die Pytagoras!

elbasque
28-05-05, 16:12
...no comment...

mark61
28-05-05, 16:18
Geplaatst door DEMOcraat
die prikkels zijn er nu nog steeds en wel in de vorm van subsidies.bijna alle producten zijn in de sahara voor de helft van de prijs te krijgen.

Hmm, niks voor een handeltje? Inslaan in de Sahara en verkopen in Fez of zo.

DEMOcraat
28-05-05, 18:17
Geplaatst door mark61
Hmm, niks voor een handeltje? Inslaan in de Sahara en verkopen in Fez of zo.
weet je ook hoeveel controle je krijgt van sahara tot fez..als je een handeltje wilt starten die gebaseerd is op smokkel dan kan je beter in nador zijn en niet in de sahara..

mark61
28-05-05, 21:40
Geplaatst door DEMOcraat
weet je ook hoeveel controle je krijgt van sahara tot fez..als je een handeltje wilt starten die gebaseerd is op smokkel dan kan je beter in nador zijn en niet in de sahara..

Ow onderweg wordt de winst alvast afgeroomd bedoel je?

DEMOcraat
28-05-05, 21:57
Geplaatst door mark61
Ow onderweg wordt de winst alvast afgeroomd bedoel je?
niet alleen de winst ook de vooraad..je mag blij zijn als je niet in de cel terecht komt..
deze trabando is alleen mogelijk als je contacten hebt bij de regering..hoog contacten wel te verstaan..

mark61
28-05-05, 22:04
Geplaatst door DEMOcraat
niet alleen de winst ook de vooraad..je mag blij zijn als je niet in de cel terecht komt..
deze trabando is alleen mogelijk als je contacten hebt bij de regering..hoog contacten wel te verstaan..

Anders eindig je dus met een lege vrachtwagen in het noorden. Als je die vrachtwagen nog hebt, dan.

sienia
29-05-05, 10:35
Natuurlijk weet Mohammed 6e precies wat er gebeurt in de Rif of in de Sahara of waar dan ook. De Riffijnen in Nederland interesseert het nu eenmaal wat er in de Rif gebeurt omdat daar de wortels liggen. Betrokkenheid bij de Palestijnen en Irakezen heeft puur met de media-aandacht te maken. :rolleyes:
Hoeveel mensen, Marokkanen dus, waren er bij de demo's tegen de oorlog in Irak en hoeveel waren er afgelopen vrijdag?

Een bepaalde onverschilligheid voor hetgeen er in Marokko gebeurt.

Btw Riffijnen hebben ook meegelopen in de Groene Mars, sommigen zelfs geheel vrijwillig.

DEMOcraat
29-05-05, 12:13
Geplaatst door sienia


Btw Riffijnen hebben ook meegelopen in de Groene Mars, sommigen zelfs geheel vrijwillig.
vrijwillige in de hoop dat ze een paspoort zouden krijgen zodat ze marokko konden verlaten,en ik weet dat er veel riffijnen daar gebruik van hadden gemaakt.

Zwarte Kat
29-05-05, 15:48
Demonstratie 29-02-2004. Marokkaanse ambassade gesloten en Marokkaanse vlag hangt niet halfstok.

Bron van irritatie
Gisteren - 29-02-2004 - vond er in Den haag een demonstratie - ter uiting van solidariteit met de in de steek gelaten slachtoffers van de aardbeving in Al Hoceima – plaats. De beweegredenen om een demonstratie op te zetten mogen duidelijk zijn; de nalatigheid van de overheid bij hulpverlening, het terugsturen van buitenlandse hulpverleners, het belemmeren van de doorvoer van hulpgoederen uit de Spaanse enclave Mritc/Mellila, belasting inning over hulpgoederen (20%), de handel in hulpgoederen door lokale autoriteiten, etc, zijn voor velen een bron van irritatie.

Er zijn op het moment - na de ramp in Arif - verschillende dingen waaraan een weldenkend mens zich kan irriteren. Zo is er het obscurantisme van de - Marokkaanse - massamedia; - dwz; de actie’s van de media om de ontwikkeling ( en informatie vergaring ) van het volk tegen te houden -. Er zijn echter ook zenders die de berichtgeving van de Marokkaanse zenders - , dus overheid - tegenspreken; Al Jaazeera en Al Arabia zijn hier voorbeelden van. Marokko beschikt over een minister “media” en hij weet in een uitzending van NPS (radio voor Marokkanen) te verkondigen dat alle nieuwszenders die vraagtekens zetten bij de hulpactie’s – en/ of kritiek hebben op de hulpactie’s – geen juist beeld schetsen. De nps verslaggever heeft zo z’n eigen mening en verpakt die in een sarcastische opmerking: “Alle andere tv zenders lopen te liegen en jij (minister van ‘media’) bent de enige die de waarheid verkondigt”.

Naast de traagheid waarmee de hulp van de regering op gang komt en het obscurantisme van de massamedia, is er nog iets waaraan men zich kan irriteren. Een vlag is om uit te hangen; in top bij officiele feesten en overige feestelijkheden, halfstok ten teken van eerbied en rouw. Het is een (ongeschreven) regel dat wanneer een land wordt getroffen door een ramp dat de vlaggen bij overheidsinstellingen halfstok gaan. Maar nee hoor, bij “onze” Marokkaanse ambassade in Den Haag wappert die nog rustig aan de top. En ja, hij hangt niet halfstok omdat het Arif betreft; de vlag hing - naar mijn herinnering - wel halfstok toen de Atlas werd getroffen door een overstroming.
nog iets om je aan te irriteren: de deur van de Marokkaanse bleef gister gewoon dicht toen er werd gepoogd om hen een petitie - ontstaan uit ongenoegen over de handelingen van de Marokkaanse overheidsorganen - aan te bieden.

De aardbeving in Al Hoceima heeft de diepe waarheid achter de onderdrukking van Arif onthuld; de marginalisatie van de rechten van Riffijnen en Arif door de staat zou nu in elke huiskamer bekend moeten zijn.

Laten we de oproep van de demonstranten in acht nemen bij onze beslissing om te kiezen hoe onze hulp Marokko bereikt: laat dit niet via de Marokkaanse overheid gebeuren.

Tekst: Yasmina
Foto's demonstratie 29-03-2004 van Ighes
www.tawiza.nl

http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/Demonstratie29022004/Demonstratie429022004.jpg

http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/Demonstratie29022004/Demonstratie529022004.jpg

http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/Demonstratie29022004/Demonstratie129022004.jpg

elbasque
31-05-05, 12:45
wajo,heeft arif een vlag?baaz!wist ik niet...(ik loop alweer achter).ik vind het wel een lelijke vlag.ewa ja,smaken verschillen! ;)

ik vond die van de sovjet-unie altijd mooi,walakin bestaat niet meer he :) (of is het terug en loop ik weer achter???)

Pytaghoras
31-05-05, 15:13
Geplaatst door communist
wajo,heeft arif een vlag?baaz!wist ik niet...(ik loop alweer achter).ik vind het wel een lelijke vlag.ewa ja,smaken verschillen! ;)

ik vond die van de sovjet-unie altijd mooi,walakin bestaat niet meer he :) (of is het terug en loop ik weer achter???)

Jij loopt te achter. Het is niet een vlag voor rif, het is een vlag voor imazighen. Dezelfde vlag wordt gehesen in Sous, Atals, kabyle en andere plaatsen waar veel Imazighen wonen.

elbasque
31-05-05, 15:19
Geplaatst door Pytaghoras
Jij loopt te achter. Het is niet een vlag voor rif, het is een vlag voor imazighen. Dezelfde vlag wordt gehesen in Sous, Atals, kabyle en andere plaatsen waar veel Imazighen wonen.

oke,dan weet ik het!!!maar nog steeds,ik vind het wel een lelijke vlag. :)
die kleuren en die ene teken vind ik erg lelijk..maar ja,het is maar mijn smaak.al ben ik berber,ik vind 'em gewoon lelijk. :)
almoehim,laters allemaal!

Pytaghoras
31-05-05, 15:24
Geplaatst door communist
oke,dan weet ik het!!!maar nog steeds,ik vind het wel een lelijke vlag. :)
die kleuren en die ene teken vind ik erg lelijk..maar ja,het is maar mijn smaak.al ben ik berber,ik vind 'em gewoon lelijk. :)
almoehim,laters allemaal!

Ja, dat klopt, de kleuren combinatie bevalt me niet. Lijkt alsof een kind dat heeft getekend en de rest het heeft overgenomen. Maar wees creatief en maak iets nieuws.

nach
31-05-05, 15:42
Die kleuren in de vlag hebben een betekenis a Rifijnen ighyar:

Kleur blauw simboilseert mediteranne zee van N-afrika (Tamazgha)
kleur groen simboliseert alles wat groen is in het midden (bossen, gras...)
Kleur geel simboliseert de woestijn (sahara) in het zuiden
De grote teken in de vlag is de letter Z in Tifinagh (Amazigh letters) en hij simboliseert de taal van Imazighen

Dus die kleuren a dombo's zijn niet zo maar uitgekozen

elbasque
31-05-05, 15:59
Geplaatst door nach
Die kleuren in de vlag hebben een betekenis a Rifijnen ighyar:

Kleur blauw simboilseert mediteranne zee van N-afrika (Tamazgha)
kleur groen simboliseert alles wat groen is in het midden (bossen, gras...)
Kleur geel simboliseert de woestijn (sahara) in het zuiden
De grote teken in de vlag is de letter Z in Tifinagh (Amazigh letters) en hij simboliseert de taal van Imazighen

Dus die kleuren a dombo's zijn niet zo maar uitgekozen

a dombo,wij hebben het over hoe het eruit ziet,en niet de betekenis!de vlag van afghanistan onder de taliban was helemaal wit.je kan het saai vinden,net als wat ik vond toendertijd.maar de betekenis,(het betekende rein),dat kun je weer mooi vinden.begrijp je?we hebben het over de uiterlijk ;)

Pytaghoras
31-05-05, 16:11
Geplaatst door nach
Die kleuren in de vlag hebben een betekenis a Rifijnen ighyar:

Kleur blauw simboilseert mediteranne zee van N-afrika (Tamazgha)
kleur groen simboliseert alles wat groen is in het midden (bossen, gras...)
Kleur geel simboliseert de woestijn (sahara) in het zuiden
De grote teken in de vlag is de letter Z in Tifinagh (Amazigh letters) en hij simboliseert de taal van Imazighen

Dus die kleuren a dombo's zijn niet zo maar uitgekozen

En je vindt het nodig om het woord Ighyar te gebruiken a yaghyour a mi9ran? Wel respectvol om jouw eerst bericht met het woord ighyar te posten. :kotsen2: gak

mark61
31-05-05, 16:13
Het gaat mij natuurlijk niks aan en ik heb het recht niet enzo, maar ik vind het een mooie vlag. :duim:

nach
31-05-05, 16:15
Geplaatst door communist
a dombo,wij hebben het over hoe het eruit ziet,en niet de betekenis!de vlag van afghanistan onder de taliban was helemaal wit.je kan het saai vinden,net als wat ik vond toendertijd.maar de betekenis,(het betekende rein),dat kun je weer mooi vinden.begrijp je?we hebben het over de uiterlijk ;)

Na mijn uitleg, weet ik nu zeker dat men heel anders naar die kleuren aankijkt. Namelijk met andere oog en met grote waardering. Dat zijn geen kinderen die kleuren hebben uitgekozen.
Jullie worden meegeslurd met de media en propaganda. Als het gaat om een vlag van Taliban, Libanon, Irak.... dan weten jullie hoe de kleur(en) is en de geschidennis daarvan, maar......
Ik ben moe en ziek geworden laat maar.....

Pytaghoras
31-05-05, 16:43
Geplaatst door nach

Ik ben moe en ziek geworden laat maar.....

Ik heb een alternatief voor je: blaas jezelf op, maar zorg eerst ervoor dat er niemand in jouw buurt is. Springen in amstelrivier is ook een alternatief, maar ben bang dat ze jou pas maanden later vinden.

nach
31-05-05, 17:03
Geplaatst door Pytaghoras
Interview met een gevluchte burger "Said" uit Tamassint:

Vrijdagochtend 20-05-2005 vroeg is de Makhzan (Marokkaanse overheid) met een groot manschap aan politie en leger, Tamassint binnengestormd.

De Makhzan is toen intimiderend te werk gegaan en heeft niet geschroomd om geweld te gebruiken. De intimidatie was niet specifiek voor een bepaalde persoon bedoeld. Iedereen was er aan onderhevig.

Mensen werden bijvoorbeeld van het terras geplukt en geslagen.Wat te merken was dat iedereen op zijn Riffijn-zijn werd aangesproken. Met uitspraken als ‘Jullie soort is een vervelende. Sinds jullie bestaan zorgen jullie voor overlast’. Het geweld van de Makhzan heeft velen getroffen.

Wie kon vluchten heeft dat gedaan wie het niet gelukt is, is waarschijnlijk opgepakt. Ik denk dat er rond de 150 mensen zijn opgepakt. Daarvan zitten er nog een aantal vast. Hoeveel dat er nu nog zijn weet ik niet. Er liggen ook mensen in het ziekenhuis die daar terecht zijn gekomen door het geweld van de Makhzan.

De intimidatie van de Makhzan doet zich ook bij de mensen thuis. Daar is gebruik gemaakt van politiehonden. Dit werd gedaan om men angst aan te jagen bij het ondervragen waar de demonstranten zich op dit moment bevinden.

Degene die ze zoeken houden zich verborgen in het gebergte rond Tamassint. Ik zelf ben sinds vorige week donderdag 19-05-2005 de bergen ingevlucht. Ik ben hier met een groep van 100 mensen.

Die ook allemaal op de vlucht zijn geslagen. We zijn niet de enige gevluchte groep. Er zijn nog veel meer mensen uit Tamassint weggegaan om zich te ontrekken van het gevaar dat nu heerst. Als wij nu afdalen naar Tamassint dan zullen we te maken krijgen met de harde hand van het gezag. Het is mij onduidelijk hoelang wij in de wildernis moeten verblijven.

Terwijl wij allemaal weer aan het werk moeten. In Tamassint zijn alleen de vrouwen en oude mannen achter gebleven. Men moet terug naar zijn winkeltje of aan het werk op zijn akker om de oogst binnen te halen. Wie het waagt om nu terug te gaan en aan het werk te gaan, zal mishandeld worden door de Makhzan. Het maakt de Makhzan niet uit of je mee hebt gedemonstreerd of niet. Ze zien elke jongere als potentiële verdachte.

Ik ben niet van plan om mij neer te leggen bij het geweld van de Makhzan. Wij hebben recht op een onderdak. We spelen geen politieke spelletjes. We zijn niets van plan om het regime te ondermijnen. Wat wij willen is heel duidelijk en dat is onderdak.

Daarbij komt nu ook nog dat de Makhzan een aantal bestuursleden van de vereniging Tamassint vasthoudt. Zolang dat er niet is voldaan aan onze eisen zullen wij door gaan. Het is ons recht en dat eisen wij dan ook op. En dit verwachten wij ook van de Marokkanen in het buitenland.

Zij moeten zich ook inzetten voor het onrecht dat nu gaande is in Tamassint. Overal waar maar kan moet men zijn stem laten horen.
Waar heb je de informatie heirboven vandaan gehaald?
Dankzij mij word jij op de hoogte gehouden over alles wat zich afspeelt in AL- Huciema. Terwijl dat je op je luie reet achter de computer zit.

Pytaghoras
31-05-05, 17:36
Geplaatst door nach
Waar heb je de informatie heirboven vandaan gehaald?
Dankzij mij word jij op de hoogte gehouden over alles wat zich afspeelt in AL- Huciema. Terwijl dat je op je luie reet achter de computer zit.

Hmmm, dat getuigt van een grote arrogantie. Shame on you nach, dat je denkt veel in je leven te hebben bereikt door een paar regels tekst te schrijven!!

Zoiets had ik van je verwacht, want iemand die "aghyur" gebruikt in zijn tekst, is en blijft een grote aghyur.

elbasque
01-06-05, 00:35
Geplaatst door nach
Na mijn uitleg, weet ik nu zeker dat men heel anders naar die kleuren aankijkt. Namelijk met andere oog en met grote waardering. Dat zijn geen kinderen die kleuren hebben uitgekozen.
Jullie worden meegeslurd met de media en propaganda. Als het gaat om een vlag van Taliban, Libanon, Irak.... dan weten jullie hoe de kleur(en) is en de geschidennis daarvan, maar......
Ik ben moe en ziek geworden laat maar.....

wat voor propaganda?ik zeg alleen mijn smaak!ik heb toch al gezegd dat ik nu weet wat de vlag betekent,maar nog steeds vind ik 'em lelijk,ondanks jouw uitleg.die uit de midden-oosten vind ik veel mooier,zowel de kleuren als de betekenis.(mijn smaak! ;) )

P.S.:ighyar kon je best wel voor je houden,ook de woord dombo's was nergens voor nodig.

nach
02-06-05, 13:51
Geplaatst door communist
wat voor propaganda?ik zeg alleen mijn smaak!ik heb toch al gezegd dat ik nu weet wat de vlag betekent,maar nog steeds vind ik 'em lelijk,ondanks jouw uitleg.die uit de midden-oosten vind ik veel mooier,zowel de kleuren als de betekenis.(mijn smaak! ;) )

P.S.:ighyar kon je best wel voor je houden,ook de woord dombo's was nergens voor nodig.

Wanneer worden jullie waker a Rifijnen (......)????
Je moet eerst voor je zelf opkomen a zielig mens. waarom moet ik me bezig houden met midden-oosten, Irak of wat dan ook. Jullie zijn gehersenspeold door Sieriers en Imams Ighyar met double agenda uit midden-oosten.
Ik schaam me dood voor een groep Rifijen hier in NL en Europa. Jullie worden overal gebruikt. word waker a (......) word waker!!!!

Pytaghoras
03-06-05, 09:52
Geplaatst door nach
Wanneer worden jullie waker a Rifijnen (......)????
Je moet eerst voor je zelf opkomen a zielig mens. waarom moet ik me bezig houden met midden-oosten, Irak of wat dan ook. Jullie zijn gehersenspeold door Sieriers en Imams Ighyar met double agenda uit midden-oosten.
Ik schaam me dood voor een groep Rifijen hier in NL en Europa. Jullie worden overal gebruikt. word waker a (......) word waker!!!!

De nieuwe Abdelkarim is geboren!! Waarom ga je niet eerst jouw taalgebruik verbeteren? Zoals hierboven te lezen is, ben je een beetje in de war.

Be cool!!! En overigens, het klopt wat zegt dat wij Marokkanen ons meer bezig houden met de schit van anderen(Midden-oosten conflicten). Wij hebben genoeg problemen.

elbasque
03-06-05, 12:09
het midden-oosten is belangrijker dan de rif.dat is mijn mening!inshallah woon ik later in syrie of yemen of zo.lekker arabisch studeren.daardoor weer islam studeren.dat zijn goede dingen.ik schiet niets op daarzo in de rif.er is geen 1 vooruitgang te noemen.alleen maar ellende en nog meer negatiefe dingen.je kan van je volk houden,maar als de volk jouw niet eens ziet als 1 van hen,dan houd het op!ze (de meeste) zien ons als nederlanders,niet als volbloed berbers.en ze hebben gelijk.wij hebben weinig te zeggen,wij wonen hierzo rustig in nederland,zij daar onrustig in marokko.hopelijk helpt allah ze daar in de rif.amin.

Pytaghoras
03-06-05, 13:12
Geplaatst door communist
het midden-oosten is belangrijker dan de rif.dat is mijn mening!inshallah woon ik later in syrie of yemen of zo.lekker arabisch studeren.daardoor weer islam studeren.dat zijn goede dingen.ik schiet niets op daarzo in de rif.er is geen 1 vooruitgang te noemen.alleen maar ellende en nog meer negatiefe dingen.je kan van je volk houden,maar als de volk jouw niet eens ziet als 1 van hen,dan houd het op!ze (de meeste) zien ons als nederlanders,niet als volbloed berbers.en ze hebben gelijk.wij hebben weinig te zeggen,wij wonen hierzo rustig in nederland,zij daar onrustig in marokko.hopelijk helpt allah ze daar in de rif.amin.

Wat een paradoxie communist. Je noemt jezelf een communist en tegelijkertijd toon je interesse in de Islam, alsof die twee samen gaan. Volgens mij weet je niet eens wat je wilt. Je bent totaal verdwaald vriend. Je weet niet wie je bent, waar je bent, waar je vandaar komt en toch wil je ergens zijn, alsof in Syrie of in Yemen het beter gaat. In plaats dat je helpt met het opruimen van onze eigen shit, wil je kiezen voor ergens waar het opgeruimd is.

Of je iets schiet in Arif of ergens anders, hangt af van jouw kwaliteiten. Wij Marokkanen hebben de neiging anderen de schuld te geven van onze falen. Hier in Nederland geven wij Nederlanders de schuld van onze falen en het toenemende criminaliteit onder onze Marokkaanse rotjochies. In Arif gaat het slecht, in Nederland ook en nu wil je het proberen in Syrie of Yemen.

Je ontkent jezelf en toch wil je anderen in arif beschuldigen dat ze jou zien als Nederlander en niet als volbloed amazigh.

Eerst moet je jezelf helpen, voordat je Allah vraagt om hulp!!

Iwan
03-06-05, 13:49
Geplaatst door Pytaghoras
Wat een paradoxie communist. Je noemt jezelf een communist en tegelijkertijd toon je interesse in de Islam, alsof die twee samen gaan. Volgens mij weet je niet eens wat je wilt. Je bent totaal verdwaald vriend. Je weet niet wie je bent, waar je bent, waar je vandaar komt en toch wil je ergens zijn, alsof in Syrie of in Yemen het beter gaat. In plaats dat je helpt met het opruimen van onze eigen shit, wil je kiezen voor ergens waar het opgeruimd is.

Of je iets schiet in Arif of ergens anders, hangt af van jouw kwaliteiten. Wij Marokkanen hebben de neiging anderen de schuld te geven van onze falen. Hier in Nederland geven wij Nederlanders de schuld van onze falen en het toenemende criminaliteit onder onze Marokkaanse rotjochies. In Arif gaat het slecht, in Nederland ook en nu wil je het proberen in Syrie of Yemen.

Je ontkent jezelf en toch wil je anderen in arif beschuldigen dat ze jou zien als Nederlander en niet als volbloed amazigh.

Eerst moet je jezelf helpen, voordat je Allah vraagt om hulp!!
Wil jij beweren dat marokkanen anders zijn dan andere mensen?

Pytaghoras
03-06-05, 14:03
Geplaatst door Iwan
Wil jij beweren dat marokkanen anders zijn dan andere mensen?

Als mens zijn de Marokkanen niet anders dan andere mensen. Elke mens heeft unieke eigenschappen.

En nu jouw vraag beantwoorden: veel Marokkanen hier in Nederland en in Marokko hebben een identiteitscrisis, waardoor ze minder trots zijn op zichzelf als Marokkaan. Ze voelen zich niet verbonden met wat er gebeurt in Marokko.

Iwan
03-06-05, 14:19
Geplaatst door Pytaghoras
Als mens zijn de Marokkanen niet anders dan andere mensen. Elke mens heeft unieke eigenschappen.

En nu jouw vraag beantwoorden: veel Marokkanen hier in Nederland en in Marokko hebben een identiteitscrisis, waardoor ze minder trots zijn op zichzelf als Marokkaan. Ze voelen zich niet verbonden met wat er gebeurt in Marokko.
Hoe kwamen ze aan identietcrisis? geld dit voor elke mens?
Waarom voelen zich niet verbonden met wat er in marokko gebeurt? Hoe verlaar jij het verschijnsel dat marokkanen elke zomer masaal naar marokko op vakantie gaan? Heeft dit iets met verbondenheid gevoel of nei?

Pytaghoras
03-06-05, 14:35
Geplaatst door Iwan
Hoe kwamen ze aan identietcrisis? geld dit voor elke mens?
Waarom voelen zich niet verbonden met wat er in marokko gebeurt? Hoe verlaar jij het verschijnsel dat marokkanen elke zomer masaal naar marokko op vakantie gaan? Heeft dit iets met verbondenheid gevoel of nei?

Meesten gaan daar op vakantie, omdat het gedeeltelijk wordt afgedwongen door de ouders. Als eerste generatie er niet meer is, merk je pas dat er niemand op vakantie gaat.

Pytaghoras
03-06-05, 14:37
Geplaatst door Iwan
Hoe kwamen ze aan identietcrisis? geld dit voor elke mens?
Waarom voelen zich niet verbonden met wat er in marokko gebeurt? Hoe verlaar jij het verschijnsel dat marokkanen elke zomer masaal naar marokko op vakantie gaan? Heeft dit iets met verbondenheid gevoel of nei?

Of dat geldt voor elke mens? Ik denk niet dat het geval is. Ik ben geen socioloog om die vraag goed te kunnen beantwoorden. Wat ik zeg over Marokkanen is slechts gebaseerd op wat ik hoor en wat ik zelf merk.

Iwan
03-06-05, 14:57
Geplaatst door Pytaghoras
Of dat geldt voor elke mens? Ik denk niet dat het geval is. Ik ben geen socioloog om die vraag goed te kunnen beantwoorden. Wat ik zeg over Marokkanen is slechts gebaseerd op wat ik hoor en wat ik zelf merk.
Ik hoop dat jij een psycholoog ben!
Je zei dat Marokkanen zich niet verbonden voelen met wat in marokko gebeurt? Ik vraag me af of het met verbondenheid te maken heeft of met angst?
Wat heb jij gehoord en gemerkt over marokkanen, waardoor jij tot conclusie kwam dat ze een identieitcrisis zijn en dat ze niet durven naar zichzelf te kijken?

Iwan
03-06-05, 15:01
Geplaatst door Pytaghoras
Meesten gaan daar op vakantie, omdat het gedeeltelijk wordt afgedwongen door de ouders. Als eerste generatie er niet meer is, merk je pas dat er niemand op vakantie gaat.
Je loopt achter met je gedachten?
Eerste generatie heeft haar rol in het verleden gespeeld. Velen zijn overleden, terug gekeerd naar marokko, geisoleerd tussen de muren van moskeen....
Nu praten wij over twee en derde generatie. De vierde is opkomst.

Pytaghoras
03-06-05, 15:24
Geplaatst door Iwan
Je loopt achter met je gedachten?
Eerste generatie heeft haar rol in het verleden gespeeld. Velen zijn overleden, terug gekeerd naar marokko, geisoleerd tussen de muren van moskeen....
Nu praten wij over twee en derde generatie. De vierde is opkomst.

Nee, ik leef nog tussen ze. Mijn vader, de vrienden van mijn vader, de buurman, de over buurman, en Mohammed, Ahmed en Hassan die boodschappen doen bij de groeteboer bij waar ik woon in de buurt behoren allemaal tot eerste generatie.

Dat ze geisoleerd zijn tussen de muren van een moskee, wil nog niet zeggen dat ze geen invloed hebben op wat de vakantie bestemming wordt van hun kinderen.

Iwan
03-06-05, 15:39
Geplaatst door Pytaghoras
Nee, ik leef nog tussen ze. Mijn vader, de vrienden van mijn vader, de buurman, de over buurman, en Mohammed, Ahmed en Hassan die boodschappen doen bij de groeteboer bij waar ik woon in de buurt behoren allemaal tot eerste generatie.

Dat ze geisoleerd zijn tussen de muren van een moskee, wil nog niet zeggen dat ze geen invloed hebben op wat de vakantie bestemming wordt van hun kinderen.
Ik ervaar iets anders.
Hassan, mohamed, hamoe, zijn allemaal overleden aan kanker.
Mustaf, Hamed... zijn naar marokko gegaan en opnieuw gestrouwd.
Aloes, abdo salam zetten iedere dag in moske. Dat hebben niets te doen omdat hun kinderen getrouwd zijn en of op zelfstandig. Hun partners hebben iets tegen hun schoonouders en verpest altijd hun gezammenlijke vakantie plan of poging tot planning.
Ik leef mischien in andere plannet.
In mijn andere bericht had ik een paar vragen gesteld. Ik zou het op prijs stellen als je die beantwoord.

nach
03-06-05, 16:28
Geplaatst door Pytaghoras
De nieuwe Abdelkarim is geboren!! Waarom ga je niet eerst jouw taalgebruik verbeteren? Zoals hierboven te lezen is, ben je een beetje in de war.

Be cool!!! En overigens, het klopt wat zegt dat wij Marokkanen ons meer bezig houden met de schit van anderen(Midden-oosten conflicten). Wij hebben genoeg problemen.

Volgens mij is mijn NL taal redeleijk goed gezien het feit dat ik 5 jaar in Nedeland woon. Maar naast NL taal spreek ik nog 5 vreemde talen + mijn moeder taal Tamazight. En ik ben hellemaal niet in de war zoals je beweert. Maar ik praat op basis van feiten. Jij bent het tenminste gedeeltelijk mee eens en je weet hoop ik waar ik het over heb.

elbasque
03-06-05, 22:32
...ik heb een indentiteitscrisis.....

Iwan
04-06-05, 19:07
Geplaatst door communist
...ik heb een indentiteitscrisis.....
In Afghanistan schijnt een wonder middel hiervoor te hebben. Prettige reis :zwaai:

elbasque
05-06-05, 23:20
Geplaatst door Iwan
In Afghanistan schijnt een wonder middel hiervoor te hebben. Prettige reis :zwaai:

hahahahahaha,ken je nog meer plekken? ;)

bamajob.nl
05-06-05, 23:58
Geplaatst door communist
hahahahahaha,ken je nog meer plekken? ;)

Tora Bora schijnt hoog te zijn en dus meeste dichterbij de hemel. Duurt niet zo lang om in de hemel terecht te komen, en die 70 maagden staan dan voor je klaar

elbasque
06-06-05, 00:36
Geplaatst door bamajob.nl
Tora Bora schijnt hoog te zijn en dus meeste dichterbij de hemel. Duurt niet zo lang op in de hemel terecht te komen, en die 70 maagden staan dan voor je klaar

ow,ik ben al onderweg!geweldig!thnx mensen!

nach
06-06-05, 12:58
Je bent echt zielig a communist en hellemaal niet grappig. Ga naar het eigen "ik" zoeken. Ik kan je 1 ding verzekeren. Het eigen "ik" is hellemaal niet te vinden waar jouw hoofd nu zit

elbasque
07-06-05, 01:07
Geplaatst door nach
Je bent echt zielig a communist en hellemaal niet grappig. Ga naar het eigen "ik" zoeken. Ik kan je 1 ding verzekeren. Het eigen "ik" is hellemaal niet te vinden waar jouw hoofd nu zit

waar heb jij het over,meneer de nationalist?ik ben iemand die niet weet waar die thuis hoort.ik ben mischien een berber,maar niet net als die nationalisten...ik hou van de arabische geschiedenis en cultuur...meer dan van de berberse...dat is mijn mening.nu nog een plaats zoeken in deze maatschappij... :)

Iwan
07-06-05, 13:22
Geplaatst door communist
waar heb jij het over,meneer de nationalist?ik ben iemand die niet weet waar die thuis hoort.ik ben mischien een berber,maar niet net als die nationalisten...ik hou van de arabische geschiedenis en cultuur...meer dan van de berberse...dat is mijn mening.nu nog een plaats zoeken in deze maatschappij... :)
De arabische nationalism propaganda heeft duidelijke sporen bij je achter gelaten. Minderwaardig complex. Je mag best van beide culturen/geschieden is houden. Het hoeft niet een ten kosten van andere. :student:

Pytaghoras
07-06-05, 15:12
Geplaatst door Iwan
De arabische nationalism propaganda heeft duidelijke sporen bij je achter gelaten. Minderwaardig complex. Je mag best van beide culturen/geschieden is houden. Het hoeft niet een ten kosten van andere. :student:

Dat geldt voor veel Marokkanen. Hij zei zelf "ik ben mischien een berber,maar niet ...". Dan weet je zelf wel met wie wij het te maken hebben. Onze communist weet niet eens wie hij is.

elbasque
07-06-05, 22:43
Geplaatst door Pytaghoras
Dat geldt voor veel Marokkanen. Hij zei zelf "ik ben mischien een berber,maar niet ...". Dan weet je zelf wel met wie wij het te maken hebben. Onze communist weet niet eens wie hij is.

ik weet zeker niet wie ik ben.daar heb je gelijk in.pfff...ik zie wel uiteindelijk. :)

Pytaghoras
08-06-05, 12:11
Geplaatst door communist
ik weet zeker niet wie ik ben.daar heb je gelijk in.pfff...ik zie wel uiteindelijk. :)

Arme jongen. Goed van je dat je het toegeeft. Dan ben je tenminste een eerlijke persoon. En weet je wel waarom je een communist bent?

elbasque
08-06-05, 12:29
Geplaatst door Pytaghoras
Arme jongen. Goed van je dat je het toegeeft. Dan ben je tenminste een eerlijke persoon. En weet je wel waarom je een communist bent?

hahaha,ik leg je wel uit waarom ik de naam 'communist' heb gekozen.ik wilde hierzo registreren maar ik wist niet welke naam.dus keek ik rond in mijn kamer en plotseling zag ik een poster van de sovjet-unie.gewoon een landkaart.ik dacht;weet je wat?ik noem mezelf communist!nu heb ik wel spijt,want ik krijg vaak van deze soort reacties:'vuile communist' en ''kafir'...hahahaha,ewa ja,ik moet ermee leren leven :) maar verder,ik weet niet wie ik ben.als een marokkaanse berber geboren,hier in nederland.opgegroeid als moslim natuurlijk.maar ja,ik weet niet wie ik ben.ik ben zeker geen nederlander,ook geen marokkaan,wat ben ik dan?pffff,ik zie wel ;)

Al Sawt
09-06-05, 21:50
Geplaatst door sienia
Natuurlijk weet Mohammed 6e precies wat er gebeurt in de Rif of in de Sahara of waar dan ook. De Riffijnen in Nederland interesseert het nu eenmaal wat er in de Rif gebeurt omdat daar de wortels liggen. Betrokkenheid bij de Palestijnen en Irakezen heeft puur met de media-aandacht te maken. :rolleyes:
Hoeveel mensen, Marokkanen dus, waren er bij de demo's tegen de oorlog in Irak en hoeveel waren er afgelopen vrijdag?

Een bepaalde onverschilligheid voor hetgeen er in Marokko gebeurt.

B Heeft niks met onverschilligheid te maken! Heeft gewoon te maken met het feit, dat bepaalde organisaties en individuen onderdrukking op etniciteit gaan bespelen. En als zij vervolgens gebeurtenissen gaan kapen voor hun ziekelijke agenda en demonstratie gaan domineren, dan voel ik me alles behalve gedwongen om mee te demonsteren.


En voorts is de leed van Palestijnen en Irakezen, duizend keer groter dan die van Marokkanen.

Al Sawt
09-06-05, 21:53
Geplaatst door Zwarte Kat

http://www.tawiza.nl/AnhezziNTammurt/Demonstratie29022004/Demonstratie429022004.jpg
Hoeveel Marokkanen zullen zich weerspiegelen aan die vlag?

Worden ook Amazighen uit Noorden, Midden en Zuiden van Marokko, door die vlag met elkaar verbonden?

Al Sawt
09-06-05, 21:56
Geplaatst door nach
Wanneer worden jullie waker a Rifijnen (......)????
Je moet eerst voor je zelf opkomen a zielig mens. waarom moet ik me bezig houden met midden-oosten, Irak of wat dan ook. Jullie zijn gehersenspeold door Sieriers en Imams Ighyar met double agenda uit midden-oosten.
Ik schaam me dood voor een groep Rifijen hier in NL en Europa. Jullie worden overal gebruikt. word waker a (......) word waker!!!! Doe je best en schudt me wakker!

Ik hoop dat je steekhoudende argumenten in aanslag hebt!

Klapheck
09-06-05, 21:56
Geplaatst door Al Sawt

En voorts is de leed van Palestijnen en Irakezen, duizend keer groter dan die van Marokkanen.

En zo is Hiawatta in een uurtje tijd weer tig keer leeggelopen over zijn Israel-fetisj.
Kun je er nu weer even tegen buiten?

Al Sawt
09-06-05, 22:02
Geplaatst door Klapheck
En zo is Hiawatta in een uurtje tijd weer tig keer leeggelopen over zijn Israel-fetisj.
Kun je er nu weer even tegen buiten? Hahah!

Ach Polder-Semietje,

Sommige zaken zijn zo krom, dat ze desnoods met geweld moeten worden recht gezet. En die 'Semitische' Heilstaat van jou, is zeer krom!

Klapheck
09-06-05, 22:06
Geplaatst door Al Sawt
Hahah!

Ach Polder-Semietje,

Sommige zaken zijn zo krom, dat ze desnoods met geweld moeten worden recht gezet. En die 'Semitische' Heilstaat van jou, is zeer krom!

Desnoods met geweld? Hahaha... Tsja, als geweld moet, dan moet het he? Maar liever houd jij natuurlijk gedeelde vreedzame theeceremonies met kaakje. World peace en zo, net als Miss Universe. De vredelievendheid vlamt uit al je teksten.

Klapheck
09-06-05, 22:08
Geplaatst door Al Sawt
Hoeveel Marokkanen zullen zich weerspiegelen aan die vlag?

Worden ook Amazighen uit Noorden, Midden en Zuiden van Marokko, door die vlag met elkaar verbonden?

Goh, ik dacht dat de Israeliers geen volk was met bindende kenmerken.

Iwan
09-06-05, 22:20
Geplaatst door Al Sawt
Hoeveel Marokkanen zullen zich weerspiegelen aan die vlag?

Worden ook Amazighen uit Noorden, Midden en Zuiden van Marokko, door die vlag met elkaar verbonden?
De bedoeling is dat alle Imazighen (In de hele noord-afrika) zich gaan weerspiegelen aan die vlag. Als je het nog niet weet, wordt deze vlag bij elke Amazighe bijeenkomsten gebruikt, ook in algerijn.

Al Sawt
09-06-05, 22:24
Geplaatst door Klapheck
Goh, ik dacht dat de Israeliers geen volk was met bindende kenmerken. In feite vind ik Amizghen net als Israeliers.

Alleen hebben zij 1000x meer recht van spreken, om zich als een etnische groep te kwalificeren. Want ondanks hun uitlopende verschillen, zie je raciale schakels tussen verschillende Amazighgroepen. Waardoor ze toch kenmerk van een groep hebben.

Voorts hebben ze een erfenis van duizend jaren samen gemeen.

En al die bovenstaande zaken, vind je niet terug bij Israeliers.

Tussen een Marokkaanse Jood en zijn rasgenoot uit Russische Toendra, zijn er nauwelijks raciale of historische schakels.

Tenzij je de Talmoed moet openslaan en duizendjaar diep graven.

Al Sawt
09-06-05, 22:25
Geplaatst door Klapheck
Desnoods met geweld? Hahaha... Tsja, als geweld moet, dan moet het he? Maar liever houd jij natuurlijk gedeelde vreedzame theeceremonies met kaakje. World peace en zo, net als Miss Universe. De vredelievendheid vlamt uit al je teksten. Mijn theekransje is een heel vredige schouwspel!

Al Sawt
09-06-05, 22:26
Geplaatst door Iwan
De bedoeling is dat alle Imazighen (In de hele noord-afrika) zich gaan weerspiegelen aan die vlag. Als je het nog niet weet, wordt deze vlag bij elke Amazighe bijeenkomsten gebruikt, ook in algerijn. En is die bedoeling uit gekomen of is het bij bedoeling geblijven?



Nobelien,


Die Amazigh vlag lijkt best op de Israelische vlag, is het je opgevallen?
Banen staan voor geografische gebieden en een symbool in het midden, die interne verdeeldheid en verschillen moet verdonkermanen. Net als Israel!

Klapheck
09-06-05, 22:27
Geplaatst door Al Sawt
In feite vind ik Amizghen net als Israeliers.

Alleen hebben zij 1000x meer recht van spreken, om zich als een etnische groep te kwalificeren. Want ondanks hun uitlopende verschillen, zie je raciale schakels tussen verschillende Amazighgroepen. Waardoor ze toch kenmerk van een groep hebben.

Voorts hebben ze een erfenis van duizend jaren samen gemeen.

En al die bovenstaande zaken, vind je niet terug bij Israeliers.

Tussen een Marokkaanse Jood en zijn rasgenoot uit Russische Toendra, zijn er nauwelijks raciale of historische schakels.

Tenzij je de Talmoed moet openslaan en duizendjaar diep graven.

De zuivere-rassentheorie. Je held Adolf heeft daar een goed boek over geschreven.

Al Sawt
09-06-05, 22:31
Geplaatst door Klapheck
De zuivere-rassentheorie. Je held Adolf heeft daar een goed boek over geschreven. Heel simplistisch, om waarheid -alleen maar omdat die je niet aanstaat- af te doen als racisme!

Klapheck
09-06-05, 22:35
Geplaatst door Al Sawt
Heel simplistisch, om waarheid -alleen maar omdat die je niet aanstaat- af te doen als racisme!

Hoezo staat me die niet aan? Rassen interesseren me geen biet. Ik snap ook nooit waarom sommige berbers zich zo krampachtig Arabier willen noemen.

Iwan
09-06-05, 22:42
Geplaatst door Al Sawt
En is die bedoeling uit gekomen of is het bij bedoeling geblijven?



Nobelien,


Die Amazigh vlag lijkt best op de Israelische vlag, is het je opgevallen?
Banen staan voor geografische gebieden en een symbool in het midden, die interne verdeeldheid en verschillen moet verdonkermanen. Net als Israel!
Zo belangrijk is die vlag ook niet. Het gaat om de achterliggende gedachten: Het bestaan van Imazighen.
Men wil erkening, zeggenschap over zijn land en gelijkwaardig behandeld wordt. Imazighe en palestijnen hebben in princiepe hetzelfde probleem. Helaas, hun probleem wordt niet gezien of erkend. Ik denk dat het een kwestie van tijd is.

Klapheck
09-06-05, 22:45
Geplaatst door Al Sawt

Die Amazigh vlag lijkt best op de Israelische vlag, is het je opgevallen?
Banen staan voor geografische gebieden en een symbool in het midden, die interne verdeeldheid en verschillen moet verdonkermanen. Net als Israel!

Net als Israel? In de zin zoals Marokko de Westelijke Sahara bezet houdt?

Iwan
09-06-05, 22:53
Geplaatst door Klapheck
Net als Israel? In de zin zoals Marokko de Westelijke Sahara bezet houdt?
Ach ja, alle derdewereld landen zijn bezet inclusief marokko.

Al Sawt
09-06-05, 23:01
Geplaatst door Klapheck
Net als Israel? In de zin zoals Marokko de Westelijke Sahara bezet houdt? In de zin dat alle 'volkeren' hun 'legitimiteit' al naar de Oudheid dateren, dergelijke geschiedvervalsingen toepassen!

Al Sawt
09-06-05, 23:04
Geplaatst door Klapheck
Hoezo staat me die niet aan? Rassen interesseren me geen biet. Ik snap ook nooit waarom sommige berbers zich zo krampachtig Arabier willen noemen. Wist je dat ik me afvraag waarom bepaalde Russen, Ethiopers, Nederlanders, Duitsers, Slaviers, Saksen, Latino`s etc etc, zich krampachtig als Semieten zien?

Al Sawt
09-06-05, 23:07
Geplaatst door Iwan
Zo belangrijk is die vlag ook niet. Het gaat om de achterliggende gedachten: Het bestaan van Imazighen.
Men wil erkening, zeggenschap over zijn land en gelijkwaardig behandeld wordt. Imazighe en palestijnen hebben in princiepe hetzelfde probleem. Helaas, hun probleem wordt niet gezien of erkend. Ik denk dat het een kwestie van tijd is. Problemen van Imazighen is het zelfde als niet Imazighen in Marokko. Iedereen in Marokko ongeacht zijn etniciteit heeft te maken met onderdrukking en armoede.

Op een of andere manier, denken Imazighen dat alleen zij onderdrukt worden.

Voorts is men bezig met het erkennen van Imazighen cultuur en erfgoed. Het is kwestie van tijd.

Iwan
09-06-05, 23:28
Geplaatst door Al Sawt
Problemen van Imazighen is het zelfde als niet Imazighen in Marokko. Iedereen in Marokko ongeacht zijn etniciteit heeft te maken met onderdrukking en armoede.

Op een of andere manier, denken Imazighen dat alleen zij onderdrukt worden.

Voorts is men bezig met het erkennen van Imazighen cultuur en erfgoed. Het is kwestie van tijd.
Natuurlijk heeft het te maken met marokkaanse beleid of liever gezegd met arabische nationalisme. Deze probleem zie je in de afrikkaanse landen die zich als arabische landen noemen. Qua etniciteit zijn de meeste marokkanen Imazighen. Daarnaast is veel hafboed. Een echte marokkaanse arabieren ras bestaat niet.
Verder heb jij verschillen soorten onderdrukkingen in marokko. Je heb een reografische onderdrukking en verwaarlozing met name gebieden waar Tamazicht wordt gesprokken. Daarnaast hebben Imazighen met systematiche onderdrukking te maken. Hun eigen taal, cultuur, geschiedenis wordt niet erkend en onderdrukt. Natuurlijk zijn laatste jaren wat verandering op gang die net zo snel als een slak. Het is meer voor PR.

elbasque
10-06-05, 10:14
Geplaatst door Iwan
Natuurlijk heeft het te maken met marokkaanse beleid of liever gezegd met arabische nationalisme. Deze probleem zie je in de afrikkaanse landen die zich als arabische landen noemen. Qua etniciteit zijn de meeste marokkanen Imazighen. Daarnaast is veel hafboed. Een echte marokkaanse arabieren ras bestaat niet.
Verder heb jij verschillen soorten onderdrukkingen in marokko. Je heb een reografische onderdrukking en verwaarlozing met name gebieden waar Tamazicht wordt gesprokken. Daarnaast hebben Imazighen met systematiche onderdrukking te maken. Hun eigen taal, cultuur, geschiedenis wordt niet erkend en onderdrukt. Natuurlijk zijn laatste jaren wat verandering op gang die net zo snel als een slak. Het is meer voor PR.

je overdrijft.als ik zoiets lees,dan lijkt marokko op 1 of andere sudan.marokko heeft hier en daar problemen,maar alsjeblieft zeg,hou de woord 'onderdrukking' erbuiten.als ik nooit in marokko was geweest en ik lees jouw tekst,dan zou ik denken dat noord-marokko hetzelfde is als noord-kaukasie of zo.onderdrukking,systematisch,verwaarlozing...ik dacht dat die woorden alleen voorkwamen in de midden-oosten.

elbasque
10-06-05, 10:15
Geplaatst door communist
je overdrijft.als ik zoiets lees,dan lijkt marokko op 1 of andere sudan.marokko heeft hier en daar problemen,maar alsjeblieft zeg,hou de woord 'onderdrukking' erbuiten.als ik nooit in marokko was geweest en ik lees jouw tekst,dan zou ik denken dat noord-marokko hetzelfde is als noord-kaukasie of zo.onderdrukking,systematisch,verwaarlozing...ik dacht dat die woorden alleen voorkwamen in de midden-oosten.

het midden-oosten (sorry!!!)

elbasque
10-06-05, 10:16
Geplaatst door Al Sawt
Wist je dat ik me afvraag waarom bepaalde Russen, Ethiopers, Nederlanders, Duitsers, Slaviers, Saksen, Latino`s etc etc, zich krampachtig als Semieten zien?

dat vraag ik me ook al af sinds...sinds...wajo,echt lang geleden...

Pytaghoras
10-06-05, 14:37
Geplaatst door communist
je overdrijft.als ik zoiets lees,dan lijkt marokko op 1 of andere sudan.marokko heeft hier en daar problemen,maar alsjeblieft zeg,hou de woord 'onderdrukking' erbuiten.als ik nooit in marokko was geweest en ik lees jouw tekst,dan zou ik denken dat noord-marokko hetzelfde is als noord-kaukasie of zo.onderdrukking,systematisch,verwaarlozing...ik dacht dat die woorden alleen voorkwamen in de midden-oosten.

Als de regering niets blijft doen, wordt het daar erger dan Sudan. De mensen daar zijn hopeloos geworden en dat merk jij als Marokkaanse toerist niet, omdat je de hele dag doorbrengt op strand. Als je wilt weten hoe de mensen daar leven, dan moet je in gesprek met ze gaan.

Marokko heeft niet hier en daar problemen, maar is vol problemen, het is maar een kwestie van tijd en dan krijg je een explotie. Marokko is een mafia staat, en de koning is de baas!!

elbasque
10-06-05, 14:52
Geplaatst door Pytaghoras
Als de regering niets blijft doen, wordt het daar erger dan Sudan. De mensen daar zijn hopeloos geworden en dat merk jij als Marokkaanse toerist niet, omdat je de hele dag doorbrengt op strand. Als je wilt weten hoe de mensen daar leven, dan moet je in gesprek met ze gaan.

Marokko heeft niet hier en daar problemen, maar is vol problemen, het is maar een kwestie van tijd en dan krijg je een explotie. Marokko is een mafia staat, en de koning is de baas!!

erger dan sudan?darfur word de ergste humanitaire crisis in de wereld genoemd,alsjeblieft zeg....wil je nu zeggen dat als de regering niets doet,dat de situatie zo erg uit de hand gaat lopen,dat je een geweldsuitbarsting krijgt?riffijnen hebben niets om mee te vechten,als je een ak-47 daar vind,dan is het een wonder.en de regering doet wel degelijk iets.niet overdrijven a.u.b,je doet alsof de marokkaanse regering een 'saddam-achtige' beleid voert.mafia staat...hoe kom je erop?en euh,ik heb daar familie in noord marokko,het is zo dat in bepaalde plekken problemen zijn en niet overal,zoals sommigen hier beweren.als je hier die reacties leest,dan lijkt het alsof de riffijnen een complete eenheid vormen,terwijl de werkelijkheid anders ligt. de riffijnen zijn verdeeld.hate it or love it...

Al Sawt
10-06-05, 23:25
Geplaatst door Iwan
Natuurlijk heeft het te maken met marokkaanse beleid of liever gezegd met arabische nationalisme. Weer een die het over Arabische nationalisme heeft.

En ik durf te beweren dat je jouw bewering over zogenaamde Arabische nationalisme nauwelijks kan staven met argumenten.

Sterker nog; de eerste Amazigh die het kan staven, moet ik nog tegenkomen.


Deze probleem zie je in de afrikkaanse landen die zich als arabische landen noemen. Qua etniciteit zijn de meeste marokkanen Imazighen. Daarnaast is veel hafboed. Een echte marokkaanse arabieren ras bestaat niet. Misschien zal die ras in Marokko niet voorkomen. Maar in Marokko heb je heel veel gebieden, die zeer sterk gearabiseerd zijn. Denk maar aan Doukala, omgeving van Fes, Casablanca etc. Andere delen van Marokko zijn in minder sterke mate gearabiseerd. Alle laaggebieden van Marokko kennen een hoge graad van Arabisatie, wat in schril contrast staat met gebieden rondom Atlasgebergte.



Verder heb jij verschillen soorten onderdrukkingen in marokko. Je heb een reografische onderdrukking en verwaarlozing met name gebieden waar Tamazicht wordt gesprokken. Daarnaast hebben Imazighen met systematiche onderdrukking te maken. En je hebt Imazighen gebieden die juist niet onderdrukt worden. Wegens hun loyale steun aan de koning.


Hun eigen taal, cultuur, geschiedenis wordt niet erkend en onderdrukt. Natuurlijk zijn laatste jaren wat verandering op gang die net zo snel als een slak. Het is meer voor PR. Ik heb daar zo vaak over gediscussieerd. Maar opnieuw: Tamazight wordt nu al erkend en zal binnenkort op alle scholen worden onderwijzen. Amazigh cultuur is in Marokko heel erg overweldigend en steeds meer wordt die erkend en dat geldt ook voor geschiedenis.

Volledig erkenning van Amazigh erfgoed is een kwestie van tijd. Vroeg of laat zal het gebeuren.

elbasque
11-06-05, 00:31
Geplaatst door Al Sawt
Weer een die het over Arabische nationalisme heeft.

En ik durf te beweren dat je jouw bewering over zogenaamde Arabische nationalisme nauwelijks kan staven met argumenten.

Sterker nog; de eerste Amazigh die het kan staven, moet ik nog tegenkomen.

Misschien zal die ras in Marokko niet voorkomen. Maar in Marokko heb je heel veel gebieden, die zeer sterk gearabiseerd zijn. Denk maar aan Doukala, omgeving van Fes, Casablanca etc. Andere delen van Marokko zijn in minder sterke mate gearabiseerd. Alle laaggebieden van Marokko kennen een hoge graad van Arabisatie, wat in schril contrast staat met gebieden rondom Atlasgebergte.


En je hebt Imazighen gebieden die juist niet onderdrukt worden. Wegens hun loyale steun aan de koning.

Ik heb daar zo vaak over gediscussieerd. Maar opnieuw: Tamazight wordt nu al erkend en zal binnenkort op alle scholen worden onderwijzen. Amazigh cultuur is in Marokko heel erg overweldigend en steeds meer wordt die erkend en dat geldt ook voor geschiedenis.

Volledig erkenning van Amazigh erfgoed is een kwestie van tijd. Vroeg of laat zal het gebeuren.

na al die tijd hierzo,weet ik nu in welke kamp ik me moet vinden.die van al-sawt.ik heb nu genoeg gelezen.al-sawt is degene die met de sterkste punten komt.in d begin liet ik mezelf verleiden door de blinde nationalistische riffijnen (zoals tamza,iwan enz),maar nu weet ik,(een berber),waar ik mezelf in kan vinden.

al-sawt,ga zo door!

Iwan
11-06-05, 12:37
Geplaatst door Al Sawt

“Weer een die het over Arabisch nationalisme heeft.

En ik durf te beweren dat je jouw bewering over zogenaamde Arabisch nationalisme nauwelijks kan staven met argumenten.
Sterker nog; de eerste Amazigh die het kan staven, moet ik nog tegenkomen.”

Dat idee had ik wel. Je hebt je aardig kunnen inhouden.
Ik draag geen haat jegens Arabieren en ik heb veel respect voor Arabische cultuur.
Ik heb me nooit in Arabisch nationalisme verdiept. Ik ga er vanuit dat jij meer in details over dit onderwerp weet dan ik. Daarnaast ga ik er vanuit dat ik meer weet over de invloed van Arabische nationalistische gedachten op andere culturen (binnen de Arabische “natie”) dan jij.
Het is een ingewikkeld onderwerp en ik wil eerst tijd hiervoor maken om hierop te reageren.

“Misschien zal dat ras in Marokko niet voorkomen. Maar in Marokko heb je heel veel gebieden, die zeer sterk gearabiseerd zijn. Denk maar aan Doukala, omgeving van Fes, Casablanca etc. Andere delen van Marokko zijn in minder sterke mate gearabiseerd. Alle laaggebieden van Marokko kennen een hoge graad van Arabisatie, wat in schril contrast staat met gebieden rondom Atlasgebergte. “

Je hebt gelijk. De meeste Imazighen zijn lang gearabiseerd.
“En je hebt Imazighen gebieden die juist niet onderdrukt worden. Wegens hun loyale steun aan de koning.”

Het zijn gebieden die vroeg gearabiseerd/asimileert zijn .
“Ik heb daar zo vaak over gediscussieerd. Maar opnieuw: Tamazight wordt nu al erkend en zal binnenkort op alle scholen worden onderwijzen. Amazigh cultuur is in Marokko heel erg overweldigend en steeds meer wordt die erkend en dat geldt ook voor geschiedenis.”

De erkenning van Tamazight loopt traag. Arabische - en Franse cultuur krijgen voorrang dan Tamazight cultuur. De situatie brengt Imazighen in de war. Een Marokkaan moet drie culturen bagage hebben om in Marokko goed te kunnen functioneren.

"Volledig erkenning van Amazigh erfgoed is een kwestie van tijd. Vroeg of laat zal het gebeuren."

Wat je niet realiseert is dat de tamazight cultuur aan het uitsterven is. Deze cultuur dient nu prioriteit te krijgen om het te reden anders komt het in musea terecht.

Iwan
11-06-05, 14:20
Geplaatst door Al Sawt
Weer een die het over Arabische nationalisme heeft.

En ik durf te beweren dat je jouw bewering over zogenaamde Arabische nationalisme nauwelijks kan staven met argumenten.
Sterker nog; de eerste Amazigh die het kan staven, moet ik nog tegenkomen.

Het Arabische nationalisme is als reactie op de onderdrukking van Turks nationalisme. West Europa voornamelijk Engelsen wisten deze onderbuik gevoel van Arabieren te gebruikt om van de Osmaanse rijke af te komen, het gebied te bezetten en te verdelen. Na de “onafhankelijkheid” heeft deze beweging Arabische lega opgerecht om een Arabische natie te vormen. Deze organisatie heeft zich gedurende de tijd bezig gehouden met het bestreden van twee gevaren:
Het buitenlandse gevaar “zionisme beweging”. De Arabische regimes hebben dit probleem meer als afleiding gebruikt voor eigen bevolking. Met uitzondering van drie stromingen ( Nasirist in Egypte, Partij al bahth in Irak/Serry en het groene boek van Kadafi). Deze stromingen zijn snel onderdrukt en gefaald.
Het binnenlandse gevaar “verschillen van culturen binnen deze natie”: Een gedwongen assimilatie was het antwoord op deze problematiek. Marokko heeft zich intensief bezig gehouden met het laatste gevaar. Hij heeft financiële en ediologische ondersteuning van Arabische lega gehad. De samenzwering tussen de opiniemakers (inclusief alle politieke partijen) en de macht hebbers hebben de assimilatie proces van Imazigheen tot een Taboe gevormd. Elke kritiek hierop wordt gezien als zionistische invloed.
50 jaar later komen Imazighen achter dat hun cultuur/identiteit aan het uitsterven is en het buitenlandse gevaar waar Arabische nationalisten over hadden is altijd binnen deze natie geweest.
Je moet je niet verbazing als de geschiedenis zich gaat herhalen: De kans is groot dat Imazighen zoals als Arabieren op turken gaan reageren. Zelf zie ik het als een negatieve ontwikkeling.
Het Marokkaanse regime heeft altijd zich bezig gehouden met het uitvoeren van buitenlandse belangen. Arabische lega belangen (ideologische, taal en cultuur), het Frans belangen (Economie, taal en cultuur). Spanje heeft zich beperkt tot economische belangen. Wat betreft de belangen van Imazighen kwamen nooit ter spraak.
Je hebt gelijk dat het Arabische nationalisme beperkt macht op Marokko heeft omdat de fransen hun macht in Marokko goed hebben beschermt.

elbasque
11-06-05, 18:37
Geplaatst door Iwan

Wat je niet realiseert is dat de tamazight cultuur aan het uitsterven is. Deze cultuur dient nu prioriteit te krijgen om het te reden anders komt het in musea terecht.

en dan komt het toch in de musea terecht.geen probleem.als je maar je religie nog hebt.de rest is overbodig.

Al Sawt
12-06-05, 18:37
Geplaatst door Iwan
Het Arabische nationalisme is als reactie op de onderdrukking van Turks nationalisme. West Europa voornamelijk Engelsen wisten deze onderbuik gevoel van Arabieren te gebruikt om van de Osmaanse rijke af te komen, het gebied te bezetten en te verdelen. Na de “onafhankelijkheid” heeft deze beweging Arabische lega opgerecht om een Arabische natie te vormen. Deze organisatie heeft zich gedurende de tijd bezig gehouden met het bestreden van twee gevaren:
Het buitenlandse gevaar “zionisme beweging”. De Arabische regimes hebben dit probleem meer als afleiding gebruikt voor eigen bevolking. Met uitzondering van drie stromingen ( Nasirist in Egypte, Partij al bahth in Irak/Serry en het groene boek van Kadafi).. Je had bovenstaande inleiding kunnen besparen. Want het is me bekend.





Het binnenlandse gevaar “verschillen van culturen binnen deze natie”: Een gedwongen assimilatie was het antwoord op deze problematiek. Marokko heeft zich intensief bezig gehouden met het laatste gevaar. Hij heeft financiële en ediologische ondersteuning van Arabische lega gehad. De samenzwering tussen de opiniemakers (inclusief alle politieke partijen) en de macht hebbers hebben de assimilatie proces van Imazigheen tot een Taboe gevormd. Onzin! Nationalisme in Marokko was geschoeid op Marokkaanse lijst en niet op Arabisme.

Hassan 2e moest niets hebben van de nationalisme dat Nasser propageerde en had domweg hekel aan alles wat aan Arabische nationalisme riekt. En dat was heel logisch. Want Arabische nationalisme was geschoeid op socialisme en republikeinisme. 2 zaken die druisten tegen de Marokkaanse instantie, nl;koninghuis.


Voorts heeft mijn ervaring met bewuste Amazighen geleerd, dat zij alleen wijzen naar Arabische Nationalisme en echte oorzaken vergeten. En jij Iwan, vormt helaas geen uitzondering op de regel.

Want Marokko heeft net als elk andere ex kolonie zich bezondigd aan een beleid van nationale eenheid, om koloniale beleid van heers en verdeelpolitiek te niet te doen. Alle minderheden werden onder tapijt van assimilatie geschoven en gezien als Marokkanen of Indonessiers.

Marokko heeft in kader van nation building haar inwoners over een kam gesheert en gezien als een homogene volk. Dus het heeft niets te maken met Arabische nationalisme. Want waarom schildert Marokko zichzelf niet af als Arabische koninkrijk Maghreb? Waarom was de nationalisme van Allal Fassi niet gebaseerd op Arabisch nationalisme en wel op Maghreb al Kabir waanbeeld?




Elke kritiek hierop wordt gezien als zionistische invloed. Ik betwijfel dat. Want Marokko was helaas altijd een bastion van pro Zionisme.



50 jaar later komen Imazighen achter dat hun cultuur/identiteit aan het uitsterven isIs dat zo? Bewijzen graag! Want als ik in Marokko ben, merk ik heel wat anders.


en het buitenlandse gevaar waar Arabische nationalisten over hadden is altijd binnen deze natie geweest.
Je moet je niet verbazing als de geschiedenis zich gaat herhalen: De kans is groot dat Imazighen zoals als Arabieren op turken gaan reageren. Zelf zie ik het als een negatieve ontwikkeling. Goed zo, vriend!

Desondanks dat je het negatief bekijkt, creeer je een perceptie van onderdrukte Amazighen die alleen een gewapende opstand rest, om hun cultuur en identiteit te redden van ondergang.

Jij en jouw vriendjes dragen bij aan een bepaalde beeld dat alleen Amazighen in Marokko worden onderdrukt en dat alleen zij worden verboden en miskent in het uitdragen van hun cultuur.

Maar waarheid is toch wat genuanceerder. Want Amazigh cultuur is in Marokko overweldigend aanwezig en daarnaast krijgt Tamazigh taal steeds meer ruimte om zich te manifesteren.

We kunnen gerustvastellen dat Amazighen steeds meer ruimte en erkenning krijgen. Het is een proces dat tijd kost zal kosten, maar vroeg of laat zal het worden voltooid omdat het onomkeerbaar is.

En wie de wapens zal oppakken, zal die proces te niet doen en het land storten in een interne oorlog.

Van mijn part mogen die ziekelijke persoonlijkheden keihard worden aangepakt.



Het Marokkaanse regime heeft altijd zich bezig gehouden met het uitvoeren van buitenlandse belangen. Arabische lega belangen (ideologische, taal en cultuur), het Frans belangen (Economie, taal en cultuur). Als Marokko de statuten van Arabische Liga had gevolgd, dan had Marokko een totale Arabisatie van onderwijs, staatsmedia en overheid doorgevoerd. Dus je praat onzin, vriend!




Spanje heeft zich beperkt tot economische belangen. HGeeft alleen aan dat Marokko alles behalve het Arabische nationalisme aanhangt. Want anders had Marokko alles genationaliseerd en was het op economisch gebied meer onafhankelijker dan nu. Kijk maar naar Syrie en Algerije, die hebben een veel hogere welvaart en levenstandaard dan Marokko.


Wat betreft de belangen van Imazighen kwamen nooit ter spraak. Hoe zit het met de belangen van andere groepen of zijn die onderschikt aan die van Imazighen?

elbasque
12-06-05, 21:21
al sawt...mijn complimenten man....

Iwan
12-06-05, 22:19
Geplaatst door Al Sawt

“Onzin! Nationalisme in Marokko was geschoeid op Marokkaanse lijst en niet op Arabisme.”
De illusie, dat de Arabische eenheid is de oplossing om dagelijks verslag aan hun kolonialen te brengen was te verleidelijk voor die Afrikaanse landen die zich noemen Arabische land en het Arabische cultuur superieur te verklaren dan hun oorspronkelijke cultuur.

”Hassan 2e moest niets hebben van de nationalisme dat Nasser propageerde en had domweg hekel aan alles wat aan Arabische nationalisme riekt. En dat was heel logisch. Want Arabische nationalisme was geschoeid op socialisme en republikeinisme. 2 zaken die druisten tegen de Marokkaanse instantie, nl;koninghuis.” Het waren moeilijk tijden om Frankrijk en Rusland te verenigen.
Wat was het standpunt van Nasser ten opzicht van het arabisering/assimileren van andere bevolking? Of heeft deze kleinigheid geen waarde erbij stil te staan.
Wat denk jij, heeft Hassan 2e geld van MO gekregen om zijn bevolking te assimileren?


”Voorts heeft mijn ervaring met bewuste Amazighen geleerd, dat zij alleen wijzen naar Arabische Nationalisme en echte oorzaken vergeten. En jij Iwan, vormt helaas geen uitzondering op de regel.”
Je hebt zeker mijn berichten niet gelezen. Ik wees mijn vinger aan het Arabische nationalisme als het om Assimileren van Imazighen gaat, en daar blijf achter staan. Voor andere problemen wijs ik naar Frankrijk, Spanje en de Marokkaanse corrupten.
Wat is de echt oorzaken, volgens je?

”Want Marokko heeft net als elk andere ex kolonie zich bezondigd aan een beleid van nationale eenheid, om koloniale beleid van heers en verdeelpolitiek te niet te doen. Alle minderheden werden onder tapijt van assimilatie geschoven en gezien als Marokkanen of Indonessiers.” Je hebt gelijk, maar je vergeet dat Imazighen de meerderheid in Marokko waren. Daher Berber past beter bij je theorie.

”Marokko heeft in kader van nation building haar inwoners over een kam gesheert en gezien als een homogene volk. Dus het heeft niets te maken met Arabische nationalisme. Want waarom schildert Marokko zichzelf niet af als Arabische koninkrijk Maghreb? Waarom was de nationalisme van Allal Fassi niet gebaseerd op Arabisch nationalisme en wel op Maghreb al Kabir waanbeeld?” Arabische koninklijk Margreb is een passende naam om bij Arabische lega te horen. De vraag eigelijk is. Sinds wanneer noemde Margreb zichzelf Arabische land te zijn? Allal Fassi past prima in de lijst van Arabische nationalisten als het om assimileren van andere bevolking gaat.

“Ik betwijfel dat. Want Marokko was helaas altijd een bastion van pro Zionisme.”
Ik kan je meer Arabische landen noemen die pro Zionisme, Ze doen alsof dat ze het niet
van elkaar weten. Het is bij je eerder opgevallen dat de Amazighe vlag kenmerken van Frankrijk was te sterke. Dat heb ik eerder gemeld.Israël vlag is dan ik. Ra Ra RA hoe ze het komen?

“Is dat zo? Bewijzen graag! Want als ik in Marokko ben, merk ik heel wat anders.”
Wat merk jij dan? Waar kom jij in Marokko?
“Goed zo, vriend!

Desondanks dat je het negatief bekijkt, creeer je een perceptie van onderdrukte Amazighen die alleen een gewapende opstand rest, om hun cultuur en identiteit te redden van ondergang.

Jij en jouw vriendjes dragen bij aan een bepaalde beeld dat alleen Amazighen in Marokko worden onderdrukt en dat alleen zij worden verboden en miskent in het uitdragen van hun cultuur.

Maar waarheid is toch wat genuanceerder. Want Amazigh cultuur is in Marokko overweldigend aanwezig en daarnaast krijgt Tamazigh taal steeds meer ruimte om zich te manifesteren.

We kunnen gerustvastellen dat Amazighen steeds meer ruimte en erkenning krijgen. Het is een proces dat tijd kost zal kosten, maar vroeg of laat zal het worden voltooid omdat het onomkeerbaar is.

En wie de wapens zal oppakken, zal die proces te niet doen en het land storten in een interne oorlog.

Van mijn part mogen die ziekelijke persoonlijkheden keihard worden aangepakt. “
Je pleidooi verbaast.
Je moet je niet verbazen als een Israëliër met zelfde pleidooi tegen het “klagen” van Palestijnen. Trouwens, ik heb geen vriendje en geen behoeften om vrindjes te hebben.

“Als Marokko de statuten van Arabische Liga had gevolgd, dan had Marokko een totale Arabisatie van onderwijs, staatsmedia en overheid doorgevoerd. Dus je praat onzin, vriend!” Frankrijk is sterk dan die Arabische lega.
“HGeeft alleen aan dat Marokko alles behalve het Arabische nationalisme aanhangt. Want anders had Marokko alles genationaliseerd en was het op economisch gebied meer onafhankelijker dan nu. Kijk maar naar Syrië en Algerije, die hebben een veel hogere welvaart en levenstandaard dan Marokko.”
Als je zo bekijkt dan heeft Egypte, SA, Jordaan…..niets met Arabisch nationalisme te maken. Wie blijft over.
“Hoe zit het met de belangen van andere groepen of zijn die onderschikt aan die van Imazighen?”

Welke andere groepen? “Arabieren”, joden, fransen, Spanjaarden, toeristen. Deze groepering hebben meer rechten dan Imazighen.

Mag je ik vragen, hoe je aan informatie komt over Tamazight cultuur/geschiedenis?

elbasque
12-06-05, 23:21
woow,iwan,je hebt ook jouw punt gemaakt!jij krijgt ook mijn complimenten!mmm..ik leer wel wat de laatste tijd...bedankt broeders!

amadeus
14-06-05, 15:59
Geplaatst door communist
woow,iwan,je hebt ook jouw punt gemaakt!jij krijgt ook mijn complimenten!mmm..ik leer wel wat de laatste tijd...bedankt broeders!
:argwaan:

Iwan
14-06-05, 21:52
Geplaatst door Al Sawt
?
Zo te zien heb je je conclusie getrokken.
Ik dacht dat de arabische nationalisten genoeg klappen hebben gehad om van hun waanheid wakker te worden. Ze willen zich niet realiseren dat wederzijds respect, acceptatie, belangstelling .. zijn de basis om een eenheid te vormen. Wat mijn betreft hebben Imazighen meer aan WC papier dan aan die arabische nationalisten ideen.

Vriend
17-06-05, 12:17
Domme vraagje: wonen er nu meer Arabieren of imazighen/berbers in marokko?

mark61
18-06-05, 14:16
Geplaatst door Vriend
Domme vraagje: wonen er nu meer Arabieren of imazighen/berbers in marokko?

Heel intelligente vraag. Ten eerste is identiteit iets dat je tot op zekere hoogte kan kiezen. Ten tweede zijn de begrippen 'Arabier' en 'Berber' tegenwoordig kunstmatige constructies, die door de uitvinding van het nationalisme een eigen leven zijn gaan leiden.

In de praktijk kon je vroeger naar iemands moedertaal kijken, en soms naar uiterlijke kenmerken, om te bepalen tot welk volk iemand hoort. In tegenstelling tot 'volk', hoewel, is 'natie' een kunstmatig begrip. En in een land waar verschillende volkeren al eeuwen samenwonen is dat onderscheid niet anders meer te maken dan door elke inwoner te vragen wat hij zich voelt.

Ik stel me voor dat de meeste inwoners van Marokko daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven. Het is ook een beladen, want politieke vraag geworden. Het is geen vraag van 'wat eet je 's ochtends als ontbijt'.

Door het nationalisme is ook godsdienst een criterium geworden voor tot welke 'natie' of 'volk' je behoort. In Marokko werkt dat natuurlijk niet als criterium.

Maar dat verklaart waarom je op dit forum wel 'genetische', dus eigenlijk racistische definities hoort van Arabier en Berber. Er is geen objectief onderscheid, het is een keuze geworden.

In Turkije zijn er heel veel Koerden die weliswaar Koerdisch als moedertaal hebben maar er geen enkele behoefte aan hebben zich als Koerd te identificeren ipv Turk. Omdat het niets oplevert, integendeel.

Iesj allemaal boelitiek.

Rabi'ah.
18-06-05, 14:52
Geplaatst door Vriend
Domme vraagje: wonen er nu meer Arabieren of imazighen/berbers in marokko?

Voor zover ik weet zijn de Imazighen (dus de mensen die een van de varianten van Tamazight als moedertaal hebben) nog altijd in de meerderheid.

mark61
18-06-05, 16:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Voor zover ik weet zijn de Imazighen (dus de mensen die een van de varianten van Tamazight als moedertaal hebben) nog altijd in de meerderheid.

Lees mijn post en definiëer vervolgens 1) Arabier 2) Amazigh. Laatste opdracht voor de wijde vakantie. :)

Rabi'ah.
18-06-05, 17:22
Geplaatst door mark61
Lees mijn post en definiëer vervolgens 1) Arabier 2) Amazigh. Laatste opdracht voor de wijde vakantie. :)

1. Arabier=iemand die een van de varianten van het arabosch als moedertaal heeft

2. Amazigh= iemand die een van de varianten van het Tamazight als moedertaal heeft


(Verder ga ik niet, want al die raciale definities zijn ook bullshit, aangezien het hele zootje zich allang vermengd heeft, ik Imazighen ken met Arabsiche achternamen en Arabieren met Amazigh-achternamen en er zowel Arabieren als Imazighen bestaan, variërend van nog witter dan jij tot nog zwarter dan ik :hihi: )


:zwaai:



Rab.

mark61
19-06-05, 03:39
Geplaatst door Rabi'ah.
(Verder ga ik niet, want al die raciale definities zijn ook bullshit, aangezien het hele zootje zich allang vermengd heeft, ik Imazighen ken met Arabsiche achternamen en Arabieren met Amazigh-achternamen en er zowel Arabieren als Imazighen bestaan, variërend van nog witter dan jij tot nog zwarter dan ik :hihi: )
:zwaai:
Rab.

Nou, jij mag op vakantie. :hihi: Blijft het feit dat ik volk ken dat zich als Marokkaan beschouwt zonder een keuze te willen maken tussen teen en tander.

Stommelingen. Ze weten toch dat ze Hollander zijn?

Iwan
19-06-05, 12:03
Geplaatst door mark61
Heel intelligente vraag. Ten eerste is identiteit iets dat je tot op zekere hoogte kan kiezen. Ten tweede zijn de begrippen 'Arabier' en 'Berber' tegenwoordig kunstmatige constructies, die door de uitvinding van het nationalisme een eigen leven zijn gaan leiden.

In de praktijk kon je vroeger naar iemands moedertaal kijken, en soms naar uiterlijke kenmerken, om te bepalen tot welk volk iemand hoort. In tegenstelling tot 'volk', hoewel, is 'natie' een kunstmatig begrip. En in een land waar verschillende volkeren al eeuwen samenwonen is dat onderscheid niet anders meer te maken dan door elke inwoner te vragen wat hij zich voelt.

Ik stel me voor dat de meeste inwoners van Marokko daar geen duidelijk antwoord op kunnen geven. Het is ook een beladen, want politieke vraag geworden. Het is geen vraag van 'wat eet je 's ochtends als ontbijt'.

Door het nationalisme is ook godsdienst een criterium geworden voor tot welke 'natie' of 'volk' je behoort. In Marokko werkt dat natuurlijk niet als criterium.

Maar dat verklaart waarom je op dit forum wel 'genetische', dus eigenlijk racistische definities hoort van Arabier en Berber. Er is geen objectief onderscheid, het is een keuze geworden.

In Turkije zijn er heel veel Koerden die weliswaar Koerdisch als moedertaal hebben maar er geen enkele behoefte aan hebben zich als Koerd te identificeren ipv Turk. Omdat het niets oplevert, integendeel.

Iesj allemaal boelitiek.
Onzin, jij lult gewoon omheen en je durft de waarheid niet onder ogen te zien.
De Imazighen zijn altijd in de meerderheid in marokko geweest en het blijft ook zo. Ik weet het, Tamazight is zo onderdrukt en vernederd dat Imazighen liever zichzelf arabier noemen (minderwaardigheid complex). Wat vindt jij van Imazighen die alleen Tamazight spreken en zich arabier noemen?
Ik vraag me af of in marokko arabieren (Qua Ras) zijn?
De franstalig in marokko neemt afgelopen jaren toe. Zijn die marokkanen Imazighen, arabieren of Fransen.

mark61
19-06-05, 16:45
Geplaatst door Iwan
Onzin, jij lult gewoon omheen en je durft de waarheid niet onder ogen te zien.
De Imazighen zijn altijd in de meerderheid in marokko geweest en het blijft ook zo. Ik weet het, Tamazight is zo onderdrukt en vernederd dat Imazighen liever zichzelf arabier noemen (minderwaardigheid complex). Wat vindt jij van Imazighen die alleen Tamazight spreken en zich arabier noemen?
Ik vraag me af of in marokko arabieren (Qua Ras) zijn?
De franstalig in marokko neemt afgelopen jaren toe. Zijn die marokkanen Imazighen, arabieren of Fransen.

Rassen bestaan niet, dat is een constructie. Ik vind niks van niemand. Als iemand zichzelf iets vindt moet hij dat weten.

Iwan
19-06-05, 20:36
Geplaatst door mark61
Rassen bestaan niet, dat is een constructie. Ik vind niks van niemand. Als iemand zichzelf iets vindt moet hij dat weten.

De vraag blijft. Zijn de Imazighen in marokko in de meerderheid of in de minderheid? Durf jij een uitspraak hierover te maken en met de geschiedenis feiten te staven?

Al Sawt
20-06-05, 23:56
Geplaatst door Iwan
ik heb geen vriendje en geen behoeften om vrindjes te hebben Goed! Blijf maar lekker in je ideologische loopgraaf vastgeroest.


De illusie, dat de Arabische eenheid is de oplossing om dagelijks verslag aan hun kolonialen te brengen was te verleidelijk voor die Afrikaanse landen die zich noemen Arabische land en het Arabische cultuur superieur te verklaren dan hun oorspronkelijke cultuur. .Arabisch eenheid is het juiste uitweg! In de Arabische wereld heerst geen eenheid, alleen maar verdeeldheid en dat heeft ons in de huidige problemen gebracht.

Het waren moeilijk tijden om Frankrijk en Rusland te verenigen.
Wat was het standpunt van Nasser ten opzicht van het arabisering/assimileren van andere bevolking? Of heeft deze kleinigheid geen waarde erbij stil te staan. Wat Nasser dacht over assimilatie kan mij gestolen worden. Maar Nasser`s ideologie stond voor eenheid binnen de Arabische landen en ging nauwelijks over minderheden.Aangezien Egypte geen grote minderheid heeft

Wat denk jij, heeft Hassan 2e geld van MO gekregen om zijn bevolking te assimileren?[. Van wie zou ie geld krijgen?????

Van SA? SA is faliekant tegen het nationalisme van Nasser. Van Irak? Irak had na het wegschoppen van haar eigen monarchie, problemen met haar eigen minderheden. Van Egypte? Ook niet. Want die hadden geen geld te makken en waren totaal gefixeerd op Palestijnse kwestie.

Van wie zou Hassan 2e geld krijgen?



Je hebt zeker mijn berichten niet gelezen. Ik wees mijn vinger aan het Arabische nationalisme als het om Assimileren van Imazighen gaat, en daar blijf achter staan. Je wijst inderdaad je vinger naar Arabische nationalisten. Maar je hebt geen concrete voorbeelden gegeven. Ook heb je nauwelijks argumenten gegeven die jouw standpunten kunnen staven.



Voor andere problemen wijs ik naar Frankrijk, Spanje en de Marokkaanse corrupten.
Wat is de echt oorzaken, volgens je?
Ik betwijfel of Spanje of Frankrijk nog schuldig zijn aan problemen in Marokko.

Je hebt gelijk, maar je vergeet dat Imazighen de meerderheid in Marokko waren. Daher Berber past beter bij je theorie. Waren of zijn?

Volgens mij wil jij de demografische klok terugzetten. Voorts vergeet je dat Marokko gevormdt is door velen volkeren. Van Griekenland tot Mali, van Spanje tot Jemen. Imazighen zijn geen homogene volk en hebben alles behalve die kenmerken. Demografische aansluiting van Imazighen, kon alleen mogelijk worden gemaakt door migratie en vestiging van Arabische stammen op vlaktes en hun vermening met Amazigh stammen.



Arabische koninklijk Margreb is een passende naam om bij Arabische lega te horen. De vraag eigelijk is. Sinds wanneer noemde Margreb zichzelf Arabische land te zijn? Allal Fassi past prima in de lijst van Arabische nationalisten als het om assimileren van andere bevolking gaat. Volgens jouw redenatie zouden we zelf; Tito, Soekarno, Stalin, Ghandi, Mao etc onder rijtje van Arabische nationalisme scharen.

Je maakt jezelf belachelijk! Arabische nationalisme heeft zich nauwelijks bezig gehouden met assimilatie van minderheden. Assimileren is meer dan hun rechten of bestaan in Grondwet miskennen. Het houdt een totale vernietigingspolitiek in, om hun culturele en groepgevoel kapot te maken.

En Allal Fassie, is alles behalve een nationalist. Want hij riep tot toevoegen van delen van Algerije en Mauretanie. Een Arabische nationalist zal preken voor een totale toevoeging van Arabische wereld.


Ik kan je meer Arabische landen noemen die pro Zionisme, Ze doen alsof dat ze het niet Voor mij hoef je niets op te noemen. Je kan me helaas niets bijleren.

Het is bij je eerder opgevallen dat de Amazighe vlag kenmerken van Frankrijk was te sterke. Dat heb ik eerder gemeld.Israël vlag is dan ik. Ra Ra RA hoe ze het komen? Bedoel je dat je het met me eens bent, dat Amazigh vlag gelijkenissen heeft met vlag van Israel?



Wat merk jij dan? Waar kom jij in Marokko? Ik kom uit het noorden. Ik heb heel Marokko bezocht en overal was Amazighcultuur springlevend. Nergens tekenen van een uitsterving gevonden. Trouwens; cultuur kan alleen door ingrijpende gebeurtenis veranderen zoals; economische welvaart, sterk urbanisatie, hoge opleidingsgraad van volk en sterkke migratie van stad naar rurale gebieden.

En niet door politiek!



Je pleidooi verbaast.
Je moet je niet verbazen als een Israëliër met zelfde pleidooi tegen het “klagen” van Palestijnen. Mij pleidooi, verbaast je?

Je kan nauwelijks jouw eigen argumenten onderbouwen. Voorts trek je de walgelijke en vooral verkeerde vergelijking met Palestina. Arabieren en Imazighen leven in Marokko in vrede met elkaar en geen van beide is een agressor.

Is dat ook zo, in Palestina?

Iwan,

Bezondig jezelf niet aan een illusie dat je met een vergelijking mij de mond kan snoeren. Ik ontmantel al jouw argumenten en vergelijkingen, door keihard erop in te hakken! Wat je bij een ander met succes kan uitproberen zal bij mij geheid mislukken!


Frankrijk is sterk dan die Arabische lega. Voor een regime dat niet gestoeld is op een ideologie, is Frankrijk altijd sterker.



Als je zo bekijkt dan heeft Egypte, SA, Jordaan…..niets met Arabisch nationalisme te maken. Wie blijft over. Ik snap dat vanuit jullie beperkte referentiekader en algemene kennis, elk Arabischsprekend land automatisch gebrandmerkt wordt als Arabisch nationalistisch, dat snap ik. Want dingen beweren is makkelijker dan ze ook onderbouwen.

Maar ik ben altijd bereid om correcties toe te voegen bij mijn discussiepartners. Ten eerste: Syrie was ook een Franse kolonie. Maar integenstelling tot Marokko heeft Syrie haar banden met Frankrijk afgesnijden en totale Arabisatie doorgevoerd. Franse koloniale erfenis is in Syrie heel mieniem. Ten tweede: Bevolkingen van landen als Egypte, Jordanie, SA, Libanon, Syrie, Soedan, Algerije, Libie en zelfs Irak hebben een hogere opleidingsgraad en een levenstandaard en dat met al die regionale en interne problemen die ze doormaken. Ten derde: Ook zijn die landen veel minder afhankelijk van buitenlandse investeerders of donors.

Iwan, Dingen beweren is zoals gezegd heel makkelijk. Maar onderbouwen is totaal iets anders. Het zou helpen als je je oogkleppen afzet en naar de ware onderdrukker kijkt. Een onderdrukker die gebaat is bij jouw denkbeelden dat alleen Amazighen worden onderdrukt door hun Arabische onderdrukkers. Een onderdrukker die gebaat is bij heers en verdeelpolitiek. Verenig u en dien je eigen volk!




Welke andere groepen? “Arabieren”, joden, fransen, Spanjaarden, toeristen. Deze groepering hebben meer rechten dan Imazighen.
Geef me concrete voorbeelden en geen oneliners.



Mag je ik vragen, hoe je aan informatie komt over Tamazight cultuur/geschiedenis? Van overal!

mark61
21-06-05, 00:05
Geplaatst door Iwan
De vraag blijft. Zijn de Imazighen in marokko in de meerderheid of in de minderheid? Durf jij een uitspraak hierover te maken en met de geschiedenis feiten te staven?

Het antwoord blijft: dat zal je 35 (?) miljoen Marokkanen moeten vragen.

De kans bestaat dat veel mensen vinden dat ze een beetje van alles zijn. Lastig, mensen, ze laten zich ook nooit in hokjes duwen.

De geschiedenis gaat je niet helpen.

Al Sawt
21-06-05, 00:28
Geplaatst door mark61
Het antwoord blijft: dat zal je 35 (?) miljoen Marokkanen moeten vragen.

De kans bestaat dat veel mensen vinden dat ze een beetje van alles zijn.
En dat willen de meeste 'bij bewustzijn' Amazighen niets van weten.

Al Sawt
28-06-05, 01:20
/

Al Sawt
28-06-05, 01:20
/

Iwan
01-07-05, 12:45
Geplaatst door mark61
Het antwoord blijft: dat zal je 35 (?) miljoen Marokkanen moeten vragen.

De kans bestaat dat veel mensen vinden dat ze een beetje van alles zijn. Lastig, mensen, ze laten zich ook nooit in hokjes duwen.

De geschiedenis gaat je niet helpen.
Ik heb je advies gevolgd. De enige Marokkaanen die zich zelf als echt arabieren beschouwen zijn in Casablanc te vinden, maar de feiten laten het iets anders zien.

ANFA / CASABLANCA:

Anfa is de oude naam van Casablanca, de grooste stad van het land. De oorsprong van de naam Anfa zou afkomstig zijn uit het Berber woord Anfa, wat zoiets betekent als de top van een heuvel. Ook nu nog bestaat er een wijk in de stad met de naam “Hoge Anfa”. Bij de bouw van deze nieuwe wijk zijn echter geen noemenswaardige archeologische resten gevonden die er op zouden kunnen duiden dat deze plaats zeer vroeg in de geschiedenis was bewoond. Sommige historici denken dat de Carthagiërs de stad hebben gesticht. Anderen zoals Hasan Al-Wazzan, bekend in Europa onder de naam Leo Africanus, schrijft hier in de 16de eeuw over.

Hij denkt zelf dat de Romeinen de echte stichters waren. Anderen spreken hem tegen. Zayani, een Middeleeuwse schrijver, vertelt dat het door Berbers werd opgebouwd. Idrissi, eveneens Middeleeuwse geograaf en schrijver, vermeldt in zijn boek “Beschrijving van Marokko en van Spanje” dat de stad in zijn tijd reeds actief was. Er was een haven waar men graan exporteerde. Toen de Meriniden (13de en 14de eeuw) aan de macht kwamen, hebben ze de stad uitgebreid. Anfa werd de hoofdstad van de aangrenzende provincie Tamasna. Ze lieten er scholen, wegen en kantoren bouwen. Tegen het einde van hun regeerperiode raakten ze hun grip op de stad kwijt. Anfa werd een semi-onafhankelijke staatje met eigen wetten.

De Portugezen raakten geïnteresseerd en noemden de stad Casa Branca “het witte huis”. Alfons de Vijfde stuurde een leger om de stad in te nemen. Zijn soldaten hebben veel van de oude Anfa vernietigd. In de 18de eeuw besloot de Sultan Ben Abdellah de stad te herbouwen. Hij haalde Berbers uit de omgeving van Ihahan, tussen Essaouira (Tassort) en Agadir en liet ze de stad bewonen om de Portugezen weg te jagen. Anfa zou in de 19de eeuw weer interessant worden vanwege haar geografische ligging aan de Atlantische kust. Toen Marokko protectoraat werd, financierden de Fransen vanaf 1912 de uitbereiding van de haven en de (spoor)wegverbindingen met andere steden in het binnenland. De stad werd voorbestemd het kloppende hart van de nationale economie te worden. Aan het begin van de 20ste eeuw telde de stad ongeveer 12.000 inwoners. Gedurende de afgelopen honderd jaar zouden er honderden duizenden mensen ernaar toe trekken. De stad was lange tijd de belangrijkste bestemming geweest voor immigranten uit alle delen van het land. Voor 1956 was 75% van de immigranten afkomstig uit de zuidelijke provinciën. Na 1956 zijn het vooral mensen uit de noordelijke streken die naar de stad zijn geïmmigreerd. Casablanca telt tegenwoordig meer dan drie miljoen inwoners.

Literatuur:
Zie artikelen: "Anfa” en “Casablanca" in:
Encyclopédie berbère. Deel V, pp. 657-658
en Deel XII, pp. 1812 – 1822.

Iwan
01-07-05, 17:19
“Goed! Blijf maar lekker in je ideologische loopgraaf vastgeroest”.
Ik vind het prettig. Verder stel ik continu mijn ideologie bij, als het nodig is.

“Arabisch eenheid is de juiste uitweg! In de Arabische wereld heerst geen eenheid, alleen maar verdeeldheid en dat heeft ons in de huidige problemen gebracht.”
Het is geen wonder dat er geen eenheid heerst. Er is nooit spraak geweest van wederzijds respect en gelijkwaardig behandeling. Daarnaast zijn de meeste Arabische landen nog steeds onder de duim van hun kolonialen

“Wat Nasser dacht over assimilatie kan mij gestolen worden. Maar Nasser`s ideologie stond voor eenheid binnen de Arabische landen en ging nauwelijks over minderheden.Aangezien Egypte geen grote minderheid heeft.”
Met andere woorden was hij voor asimilatie. Wie zwijgt stemt mee.

“Van wie zou ie geld krijgen?????

Van SA? SA is faliekant tegen het nationalisme van Nasser. Van Irak? Irak had na het wegschoppen van haar eigen monarchie, problemen met haar eigen minderheden. Van Egypte? Ook niet. Want die hadden geen geld te makken en waren totaal gefixeerd op Palestijnse kwestie.

Van wie zou Hassan 2e geld krijgen?”
Misschien weet je het niet, maar Egypte heeft duizenden Arabische leraren naar Marokko gestuurd om Imazighen te Arabiseren. SA en andere kleine olie landen hebben wel geïnvesteerd in het arabiseren van Imazighen.


“Je wijst inderdaad je vinger naar Arabische nationalisten. Maar je hebt geen concrete voorbeelden gegeven. Ook heb je nauwelijks argumenten gegeven die jouw standpunten kunnen staven.”
Arabische leraren en literatuur die de Egypte naar Marokko heeft gestuurd is wat mij betreft een concreet voorbeeld.


”Ik betwijfel of Spanje of Frankrijk nog schuldig zijn aan problemen in Marokko”.
Dan weet jij weinig over Marokko.
Frankrijk heeft het huidige regime in Marokko gestationeerde. Ze heeft de Marokkaanse economie monopli nog steeds in haar handeren. Ze blijft dit regime steunen in het onderdrukken van zijn eigen bevolking…enz
Spanje bezet nog steeds veel Marokkaanse eilanden en steden. Deze situatie maakt het voor mogelijk om de Marokkaanse zee uit te buiten en de noord Marokko overspoelt met zwart markt producten. Spanje miljarden winst van Marokkaanse zee en eilanden/steden. Spanje haalt bijna of meer dan een eeuw grondstof (ijzer) uit noord Marokko…enz


“Waren of zijn?
Volgens mij wil jij de demografische klok terugzetten. Voorts vergeet je dat Marokko gevormd is door velen volkeren. Van Griekenland tot Mali, van Spanje tot Jemen. Imazighen is geen homogene volk en hebben alles behalve die kenmerken. Demografische aansluiting van Imazighen, kon alleen mogelijk worden gemaakt door migratie en vestiging van Arabische stammen op vlaktes en hun vermening met Amazigh stammen.”
Arabieren hebben een leuke theorie bedacht om Noord Afrika tot hun bezet te nemen. Er zijn genoeg geschiedenis boeken die deze theorie ontkracht, maar je zult zeker deze boeken als zionistische werk beschouwen. Ik zal me beperken tot de beste islamiche-arabische historicus, Ibno Khaldoen. De meeste Arabiesche nationalisten zwijgen liever over “2/3” van zijn werk omdat het om Amazigh geschiedenis gaat. Zijn werk dateert voor het ontstaan van zionistische beweging, je kan dus gerust lezen. Dit boek bestaat uit veel delen, Lees zo veel mogelijk, misschien wordt jij wat wijzer.
http://www.al-eman.com/islamlib/viewchp.asp?BID=163&CID=182


“Volgens jouw redenatie zouden we zelf; Tito, Soekarno, Stalin, Ghandi, Mao etc onder rijtje van Arabische nationalisme scharen”.
Nee, omdat de genoemde personen hebben hun bevolking niet gearabiseerde. Sterker nog, ze niets met Arabische cultuur mee te maken.

”Je maakt jezelf belachelijk! Arabisch nationalisme heeft zich nauwelijks bezig gehouden met assimilatie van minderheden. Assimileren is meer dan hun rechten of bestaan in Grondwet miskennen. Het houdt een totale vernietigingspolitiek in, om hun culturele en groepgevoel kapot te maken.”
In de Marokkaanse grondwet staat dat Marokko een Arabisch land is. Arabische taal is de officiële taal en “Frans taal is een economische taal”. Verder er is niets gemeld over het bestaan van Imazighen.
De tijd zal onze bewezen wie zich belachelijke maakt.
Marokko heeft zich zelf nooit als een Arabisch land genoemd tot dat dit regime aan de macht kwam.
”En Allah Afasie, is alles behalve een nationalist. Want hij riep tot toevoegen van delen van Algerije en Mauretanie. Een Arabische nationalist zal preken voor een totale toevoeging van Arabische wereld.”
In mijn ogen bestaan arabische nationalisten uit twee groepen:
- Comunistische Arabische nationalisten: Nasser hoort tot deze groep.
- Islamitische Arabische nationalisten. Allal afasie hoort tot deze groep.
Deze twee groepen ze altijd met elkaar eens alleen als het gaat om asimileren van niet arabische bevolking in de arabische landen. Wat betreft over ander politieke agenda’s zijn nooit eens geworden. Lees het assimilatie beleid van Imazighen in Marokko en de rol van Allal Alfasie.
http://www.tawiza.net/Tawiza96/azizou.htm

“Voor mij hoef je niets op te noemen. Je kunt me helaas niets bijleren”.
Slecht mentaliteit. Je durft de waarheid niet onder ogen te zien. Zelf wil ik graag van je leren, als je wat te melden hebt.

“Bedoel je dat je het met me eens bent, dat Amazigh vlag gelijkenissen heeft met vlag van Israël?”
Voor mij is het een bijzaak en dat heb ik al eerder gemeld. Heb jij hiermee moeite mee?

“Ik kom uit het noorden. Ik heb heel Marokko bezocht en overal was Amazighcultuur springlevend. Nergens tekenen van een uitsterving gevonden. Trouwens; cultuur kan alleen door ingrijpende gebeurtenis veranderen zoals; economische welvaart, sterk urbanisatie, hoge opleidingsgraad van volk en sterkke migratie van stad naar rurale gebieden.

En niet door politiek! “
Leuk dat je uit het noorde komt. Nu weet ik dat je blind ben.
Vertel me iets over de invloed Marokkaanse politiek op economische welvaart op die gebied. Over de reden dat ruim 50% van bevolking van dat gebied naar EU ontvlucht en dat er nog mensen in de rij staan om de zee over te streken met alle gevolgen van dien. Jij vindt normaal dat een Amazighe die geen Arabische en of Frans spreek geen toegang heeft tot werk, overheid en particulier instellingen .Enz. Het wordt voor Imazighen onmogelijk gemaakt om zich te participeren in eigenland.
Jij vindt normaal dat Amazighe cultuur/taal/geschiedenis overbodig is voor Marokkaanse media, onderwijs...enz
Wat betreft de Amazighe cultuur. Deze cultuur wist vanaf de oudheid tot 1956 zich goed te beschermen. Zij is in aanraking gekomen met allerlei beschavingen en godsdiensten rondom middellandse zee zonder zich zelf te verliezen tot dat ze met geur van Arabisch nationalisme in aanraking kwam. Ik praat hier over politiek en sociale structuur van Imazighen, over literatuur en die tot de oudheid dateert, over normen en waarden, over de monumenten van lokaal geschiedenis, over de economische structuur van dit gebied, over traditie…enz.
Wat heb jij gezien. In Tanger ziet meer Arabische en westers cultuur. In Tetouan zie jij meer Arabische en Spaans invloed. In Alhoeceima ziet Spaans/ Arabische invloed in combinatie met tamazight taal. Nador idem. In het plattenland waar de wortels van Amazighe cultuur heeft kunnen overleven begint te verdwijnen. In de meeste dorpen begint te sproken vooral het gebied waar de aardbeving heeft plaats gevonden. De meeste mensen zijn gevlucht en of ze wacht op het juiste moment te vluchten.

“Mij pleidooi, verbaast je?

Je kunt nauwelijks jouw eigen argumenten onderbouwen. Voorts trek je de walgelijke en vooral verkeerde vergelijking met Palestina. Arabieren en Imazighen leven in Marokko in vrede met elkaar en geen van beide is een agressor.

Is dat ook zo, in Palestina?”
De palestijnen in Israël leven ook in vrede met Israëliërs toch, of zie ik het verkeerd. Die mogen tenminst zichzelf blijven.

”Bezondig jezelf niet aan een illusie dat je met een vergelijking mij de mond kan snoeren. Ik ontmantel al jouw argumenten en vergelijkingen, door keihard erop in te hakken! Wat je bij een ander met succes kan uitproberen zal bij mij geheid mislukken!”
Ik ben niet onder indruk. Ik zie je nog steeds als een blindelings Arabische nationalist die de waarheid niet durft onder ogen te zien.

“Voor een regime dat niet gestoeld heeft op een ideologie, is Frankrijk altijd sterker”.
Wil jij zeggen dat Arabische nationalisten wel een duidelijke en doorbedacht ideologie hebben?. Wat mij betref hebben ze een illusie. De meerderheid van Arabische lega bestaat niet uit Arabieren. Toch verwachten ze dat alle die bevolkingen zich Arabieren moeten voelen, denken en gedragen. Anders kunnen ze zich in deze natie niet participeren.

“Ik snap dat vanuit jullie beperkte referentiekader en algemene kennis, elk Arabischsprekend land automatisch gebrandmerkt wordt als Arabisch nationalistisch, dat snap ik. Want dingen beweren is makkelijker dan ze ook onderbouwen.”
Ik snap ook dat jullie beperkte referentiekader en algemene kennis over Imazighen en andere bevolkingen binnen de Arabische landen. Jullie beschouwen elke bewoners van Arabische landen een Arabier is of moet zijn, dat snap ik. Want dingen beweren is makkelijker dan ze ook onderbouwen.


”Maar ik ben altijd bereid om correcties toe te voegen bij mijn discussiepartners. Ten eerste: Syrie was ook een Franse kolonie. Maar integenstelling tot Marokko heeft Syrie haar banden met Frankrijk afgesnijden en totale Arabisatie doorgevoerd. Franse koloniale erfenis is in Syrie heel mieniem. Ten tweede: Bevolkingen van landen als Egypte, Jordanie, SA, Libanon, Syrie, Soedan, Algerije, Libie en zelfs Irak hebben een hogere opleidingsgraad en een levenstandaard en dat met al die regionale en interne problemen die ze doormaken. Ten derde: Ook zijn die landen veel minder afhankelijk van buitenlandse investeerders of donors”.
Inderdaad, de Frans koloniale erfenis in Syrie mieniem en arabische kolonie is in zijn plaats gekomen. Voor meer info, ga die koerden in Syrie vragen. Het verhaal geldt ook voor de andere landen die noemde met uitzondering van SA.
Nee, die landen zijn in de handen van buitenlandse bedrijven. Verder zullen die twee verschillen arabische nationalisten moeilijk met elkaar vinden met name als het om buitenlandse politiek gaat.

”Iwan, Dingen beweren is zoals gezegd heel makkelijk. Maar onderbouwen is totaal iets anders. Het zou helpen als je je oogkleppen afzet en naar de ware onderdrukker kijkt. Een onderdrukker die gebaat is bij jouw denkbeelden dat alleen Amazighen worden onderdrukt door hun Arabische onderdrukkers. Een onderdrukker die gebaat is bij heers en verdeelpolitiek. Verenig u en dien je eigen volk!”
Het “Arabische nationalisme” in Marokko is gebaseerd op “Arabische” beschaving, geschiedenis, levensbeschouwing die opgelegd wordt aan de Imazighen. Tegelijkertijd wordt de Amazighe beschaving, geschiedenis, levensbeschouwing minderwaardig verklaart en benaderd. Het beleid van arabiseren van Marokko is in feit een beleid van het assimileren van Berbers aan een veel verfijnde beschaving die zij (Arabische) hebben geroepen. Ze hebben bewust geen economische, sociale of culturele activiteiten in de gebieden, waar Tamazight wordt gesproken, laten ontplooien. Zo zijn ze gedwongen om zich te verpreiden in de groot steden en EU. Die onderdrukkers waren geen Arabieren, maar gearabiseerd Imazighen met de ondersteuning van arabisch nationalisten.

”Geef me concrete voorbeelden en geen oneliners.”
Koran mag in Marokko in alle talen geschreven en gepubliceerd worden, met uitzondering in het Tamzight taal.