PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn nominatie van Mohamed Benzakour voor de humanistische Vredesprijs.



Ron Haleber
28-05-05, 13:28
Mijn nominatie van Mohamed Benzakour voor de humanistische Vredesprijs.



Geacht Vredesberaad, ik ondersteun van harte de kandidatuur van Mohamed Benzakour.

Zijn vele artikelen en boeken zijn u bekend. Hij streeft hierbij in Nederland bij de gespannen verhouding in de media en politiek, naar een goede, vredelievende verstandhouding tussen autochtonen en allochtonen.

Op lezingen als op de Openbare Leeszaal. A'dam brengt hij de problemen rustig en objectief naar voren en gaat erg zinnig op vragen van de A'damse bevolking in.

Via mij laat hij bv. ook op Marokkaanse websites zijn beschouwingen en columns plaatsen. Hij heeft zo ook onder het gemengd gehoor van Marokaanse websites een aandachtig publiek. Mohamed is dus allerminst een elitair litterair persoon, maar houdt contact met de gewone bevolking van onze grote steden en daarnaast met het landelijk publiek van websites. Een verdienste die maar heel weinig columnisten kan worden nagegeven!

Ik verschil natuurlijk van tijd tot tijd met hem ook van mening over zijn prikkelende opinies. Maar hij vat dit sportief op in een goede erop volgende discussie.

Het lijkt me nuttig dat hij uw vredesprijs krijgt omdat daardoor ook aan een jonge gediscrimineerde generatie van allochtonen gedacht wordt, waarvoor deze auteur met verve opkomt en er met behoud van zijn journalistieke objectiviteit - de aandacht op richt. Dit soort auteurs is bij de huidige grote verwarring in de publieke opinie hoog nodig om richting te geven aan het demoniserende nationale debat!

Gelukkig zijn er begaafde Marokkaanse auteurs als Hafid Bouazza en Foead Laroui - waarvan ik eveneens uit persoonlijk contact en discussie zoals op het Maison Descartes, weet dat zij zich inzetten voor tolerantie. Maar het is duidelijk dat wanneer zij zich in het debat in de media mengen, zij hun aandacht net als andere NL-columnisten met name richten op de grote ideologische geschillen rond de Islam en terrorisme... En niet zoals Benzakour doet, zich empathisch inleeft in de gediscrimineerde groep die het betreft en vandaaruit hun alledaagse problemen en reacties analyseert om ze voor een breder publiek aan de orde te stellen.

Op die originele wijze een standpunt van derden over te brengen, ontbreekt te veel in ons land... Zo maakte op mij het verstandig woord van Geert Mak al te zeer de indruk van een goedwillende buitenstaander die zich toch nogal paternalistisch uitlaat buiten de concrete mening van "de gedemoniseerden" om. Bij Benzakour daarentegen komen deze mensen zelf concreet aan het woord - daar kan geen enkele twijfel over bestaan en daarin ligt mede zijn uniciteit.


Zijn nieuwe op 13 juni 2005 bij Veen te verschijnen boek: Osama’s Grot - Allah, Holland & ik zal u enkel maar in deze opinie sterken!


Met vriendelijke groeten van

dr. Ron Haleber, Amsterdam.

RinC
28-05-05, 13:56
Ik ondersteun dit ook :D

Alleen omdat hij een keer lelijk woordje zei over Hafid Bousoewa in een PS-je van zn column

Ron Haleber
28-05-05, 14:27
Geplaatst door RinC
Ik ondersteun dit ook :D

Alleen omdat hij een keer lelijk woordje zei over Hafid Bousoewa in een PS-je van zn column

Nou je hebt meer gemeen met die broeder. Hij stuurde me net weer een column toe met een psje:

Ps.

In het vorige nummer verklaarde mijn hooggeleerde collega-columnist Meindert Fennema zijn sympathie voor Hirsi Ali. Dat kan. Professoren zijn ook maar mensen en niets zo menselijk als een vergissing. Het is dus goed de professor er even op te wijzen dat de Italiaanse neofascistische partij Lega Nord Submission als propagandistisch campagnemateriaal gebruikt. Zodat we later niet zeggen: wir haben es nicht gewust.

----------

Ik plaats dat volgende week wel want ik moet eerst met een verhaal op de VU opdraven voor die 400 jaar - en twee topics becomm. wordt me te veel...

Seif
28-05-05, 14:45
Helaas heb ik Benzakour nog niet op een goed stuk kunnen betrappen.

Iemand een linkje?

Ron Haleber
28-05-05, 15:03
Geplaatst door Seif
Helaas heb ik Benzakour nog niet op een goed stuk kunnen betrappen.

Iemand een linkje?

Een abonnement op Contrast... :engel:

RinC
28-05-05, 18:08
Geplaatst door Ron Haleber
Nou je hebt meer gemeen met die broeder. Hij stuurde me net weer een column toe met een psje:

Ps.

In het vorige nummer verklaarde mijn hooggeleerde collega-columnist Meindert Fennema zijn sympathie voor Hirsi Ali. Dat kan. Professoren zijn ook maar mensen en niets zo menselijk als een vergissing. Het is dus goed de professor er even op te wijzen dat de Italiaanse neofascistische partij Lega Nord Submission als propagandistisch campagnemateriaal gebruikt. Zodat we later niet zeggen: wir haben es nicht gewust.

----------

Ik plaats dat volgende week wel want ik moet eerst met een verhaal op de VU opdraven voor die 400 jaar - en twee topics becomm. wordt me te veel...


:hihi:

picasso
28-05-05, 19:46
Benzakour, een vredesprijs? Een prijs van bloed en geweld bedoel je. De man die bij de val van Saddam ons een toekomst vol Mohammed B’s toewenste.

Zo schreef hij in de NRC in 2003:
‘Neen, de werkelijke confrontatie tussen moslims en niet-moslims zal zich op een ander vlak afspelen. Dieper, fundamenteler, langduriger. Terwijl het bloed rijkelijk door de straten van Bagdad stroomt, zal hier een langzaam maar onomkeerbaar proces op gang komen waarin moslims zich en masse afkeren van Nederland, zijn volk, zijn traditie, zijn betekenissen. Niet uit onmacht, maar uit principe. Hun identificatie en loyaliteit met geloofsgenoten aan de andere kant van de globe zal dwingender en virulenter zijn dan ooit. Lag na de aanslagen op de Twin Towers het begrip onder de Nederlandse moslims rond de 50 procent, na het kerkhof van Bagdad zal dat begrip jegens elke volgende terroristische aanslag op een westers symbool in ijl tempo de honderd doen naderen.’

Geef hem de prijs van het meest walgelijk anti-vrouw artikel ooit. Voor censuur van opera Aïsha met voorkeur voor hoofddoek boven vrouwelijke stinkende gleuf:

Benzakour in de Volkskrant in 2001:

‘Hoe veel geiler zijn deze Oosterse werken dan bijvoorbeeld het zelfreferentiële lul-kut-kont oeuvre van een Gerardjan Rijnders of Theo Van Gogh? Hoe opwindender zijn de lonkende gazellenogen van het gesluierde gelaat, dan het naakte vertoon van haar slijmerige, onwelriekende liefdesgleuf?’

:wow:

Ron Haleber
29-05-05, 10:00
Geplaatst door picasso
Benzakour, een vredesprijs? Een prijs van bloed en geweld bedoel je. De man die bij de val van Saddam ons een toekomst vol Mohammed B’s toewenste.

Zo schreef hij in de NRC in 2003:
‘Neen, de werkelijke confrontatie tussen moslims en niet-moslims zal zich op een ander vlak afspelen. Dieper, fundamenteler, langduriger. Terwijl het bloed rijkelijk door de straten van Bagdad stroomt, zal hier een langzaam maar onomkeerbaar proces op gang komen waarin moslims zich en masse afkeren van Nederland, zijn volk, zijn traditie, zijn betekenissen. Niet uit onmacht, maar uit principe. Hun identificatie en loyaliteit met geloofsgenoten aan de andere kant van de globe zal dwingender en virulenter zijn dan ooit. Lag na de aanslagen op de Twin Towers het begrip onder de Nederlandse moslims rond de 50 procent, na het kerkhof van Bagdad zal dat begrip jegens elke volgende terroristische aanslag op een westers symbool in ijl tempo de honderd doen naderen.’

Geef hem de prijs van het meest walgelijk anti-vrouw artikel ooit. Voor censuur van opera Aïsha met voorkeur voor hoofddoek boven vrouwelijke stinkende gleuf:

Benzakour in de Volkskrant in 2001:

‘Hoe veel geiler zijn deze Oosterse werken dan bijvoorbeeld het zelfreferentiële lul-kut-kont oeuvre van een Gerardjan Rijnders of Theo Van Gogh? Hoe opwindender zijn de lonkende gazellenogen van het gesluierde gelaat, dan het naakte vertoon van haar slijmerige, onwelriekende liefdesgleuf?’

:wow:

Het is voor jou dus nog steeds effe wennen dat er in Nederland een miljoen moslims zijn komen wonen...

Benzakour geeft duidelijk aan wat er onder die groep - met name onder de "Arabische" van ze leeft. Dat is schrikken geblazen voor de gewone burger. Dat had hij niet verwacht van die aardige groetenman van hem op de markt...

Toch is dat een duidelijke bijdrage aan het bewerken van vrede, ook al valt het jou koud op je lijf.

Dat gebrek aan loyaliteit van de meeste moslims aan de zionistische politiek van Nederland, aan het kritiekloos accepteren van de dictaten van Sharon en Bush, daar zal Nederland zich op moeten bezinnen wat dat op den duur voor gevolgen kan hebben...

Benzakour zei dat in 2003... Denk je dat zijn woorden na de moord op Van Gogh nu ineens niet meer gelden? Integendeel, moeten ze nu niet veeleer serieus worden genomen?


Je moet er dus juist erg gelukkig mee zijn dat er Marokkanen als Benzakour zijn die dat duidelijk durven zeggen! Zend dus maar een mailtje om hem voor die prijs te steunen! :engel:




P.S. De stukken van Rijnders vond ik ook meestal beneden peil: het neuken van je moeder, spuiten en goor schelden op het toneel - zonder enige diepte van betekenis erin te brengen, deed ook mij walgen. .. Jij hebt daar blijkbaar een andere smaak. Onze smaken verschillen...

Maarten
29-05-05, 22:31
Geplaatst door picasso

Zo schreef hij in de NRC in 2003:
‘Neen, de werkelijke confrontatie tussen moslims en niet-moslims zal zich op een ander vlak afspelen. Dieper, fundamenteler, langduriger. Terwijl het bloed rijkelijk door de straten van Bagdad stroomt, zal hier een langzaam maar onomkeerbaar proces op gang komen waarin moslims zich en masse afkeren van Nederland, zijn volk, zijn traditie, zijn betekenissen. Niet uit onmacht, maar uit principe. Hun identificatie en loyaliteit met geloofsgenoten aan de andere kant van de globe zal dwingender en virulenter zijn dan ooit. Lag na de aanslagen op de Twin Towers het begrip onder de Nederlandse moslims rond de 50 procent, na het kerkhof van Bagdad zal dat begrip jegens elke volgende terroristische aanslag op een westers symbool in ijl tempo de honderd doen naderen.’

Ach, en daar heb jij een probleem mee??..
Ik ben blij dat hij het schrijft hoor, want Nederland is echt gewoon te stom voor die dingen!
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen:
Die Arabieren hebben - zelfs wanneer ze niet westers denken - heel vaak een gevoel van recht en onrecht, dat helemaal niet veel afwijkt, van wat de wereld in de VN-beginselen heeft staan. Je moet geen andere landen binnenvallen, geen zware onderdrukking plegen, enz. Begin niet over Saddam, want dan begin ik over hitler, maar kijk gewoon naar de gewone man.

Feit wil, dat allerlei beschaafde Nederlanders hier voortdurend allerlei ideetjes hebben, die weer haaks staan op die VN-beginselen, maar die toch doorgezet worden, omdat ze leuke verhaaltjes bij de ideetjes hebben. Dat geldt voor de steun aan israel, dat de VN-beginselen al 40 jaar grondig aan zijn laars lapt, en ook voor Bush met zijn duidelijke drogredenen rond Iraq, die daarmee een voorzienbare burgeroorlog veroorzaakte, die al aan meer dan 100.000 man het leven heeft gekost.
En je moet natuurlijk Hamas op de terreurlijst zetten, terwijl die jongens een duidelijk recht van zelfverdediging tegen een illegale bezetting hebben. Hun land hoor, zelfs volgens VN-recht.

En wij maar bezig zijn over die arme Israeli's, die zichzelf moeten beschermen tegen de barbaren, terwijl die Israeli's in die gebieden een rotzooi trappen, waar al die aanslagen door Hamas samen een bagatel bij zijn! En die een regime in die gebieden voeren, dat erger is dan dat van welke Arabische dictator dan ook! Noem anders maar een plek waar het regime erger is.

Ideetjes.. wij hebben hier hele domme ideetjes.. En als dat zo doorgaat, dan weten een boel van die moslims niet meer, waarom ze in gódsnaam noch naar autochtonen moeten luisteren! Daar komt toch alleen maar dom gelul uit, hetzij over rechtvaardigheid, hetzij over buitenlandbeleid, hetzij over islam, hetzij over integratie, hetzij over terrorisme!

We geven die terroristen gewoon bakken vol met goede argumenten in handen, die vrijwel rechtreeks door de VN-beginselen gesteund worden.

En 911? Ik heb er even over moeten denken hoor. Ik ben natuurlijk niet echt dol op dat soort methoden. Maar als je ziet wat die amerikanen de afgelopen 60 jaar hebben zitten doen in die regio, en hoezeer dat in strijd is met vele VN-beginselen, dan denk ik enkel nog: koekje van eigen deeg hoor. Ik heb wel medelijden met de nabestannden, en zie al die doden als onrecht, maar heb verder geen medelijden met Amerika! If this is what you do, then this is what you get!!
Allemaal heel logisch hoor. Volgt gewoon uit die VN-regels. Schend je die teveel, dan krijg je domweg die geweldspiraal weer. Onze schuld hoor, niet die van de moslims. Hoog tijd, dat we het lesje weer opnieuw gaan leren, maar daar ziet het niet naar uit.

Ron Haleber
01-06-05, 11:28
Beste vrienden, vandaag, 1 juni, is de laatste dag om uw stem kenbaar te maken en dan sluit de bus!

Een stem op een Marokkaan en wel op Benzakour lijkt me een goede keus!

Opsturen naar:
[email protected]




Van het Hum. Vredesberaad ontving ik o.m. het volgende:

Hallo Ron,

Hartelijk dank voor je bijdrage voor de discussie over de journalist
voor de vrede. Ik was heel verrast over je initiatief. De discussie op
de maroc-website was interessant, we zullen er rekening mee houden.!

Ook ben ik maar een s gaan kijken op je website, ook heel boeiend. Je
argumenten voor Benzakour gaan mee.

Zwarte Schaap
19-06-05, 00:23
Benzakour heeft vandaag de prijs gewonnen. De overige finalisten waren onder andere Geert Mak, Henk Hofland en een paar andere kopstukken.

RinC
19-06-05, 11:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Benzakour heeft vandaag de prijs gewonnen. De overige finalisten waren onder andere Geert Mak, Henk Hofland en een paar andere kopstukken.


:wohaa:

Ron Haleber
19-06-05, 12:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Benzakour heeft vandaag de prijs gewonnen. De overige finalisten waren onder andere Geert Mak, Henk Hofland en een paar andere kopstukken.

Bedankt Schaap voor je melding! Leuk dat je je van een positieve kant laat zien!

Ik probeer al een tijdje er helderheid over te krijgen. Maar via de site van het Vredesberaad lukt het mij niet, noch Rott. dagblad etc., noch google, noch anja Meulenbelt. Ook mailtjes om dat feit te bevestigen beantwoordt Benzakour niet... Dan valt het net weer uit... :mad:


Het blijkt me weer eens dat de telefoon toch het enig echte en onvervangbare communicatiemiddel is - op meer dan loopafstand. Ik zal Benzakour er op wijzen dat we die voortaan maar moeten gebruiken.

Zwarte Schaap
19-06-05, 13:38
Geplaatst door Ron Haleber
Bedankt Schaap voor je melding! Leuk dat je je van een positieve kant laat zien!

Doe niet zo vals en nichterig man!

Ron Haleber
19-06-05, 16:54
Geplaatst door Zwarte Schaap


Geef ik 'm 's een compliment, is 't weer niet goed - eeuwige zuurpruim en afsijker...:maf2:

Ron Haleber
20-06-05, 12:22
Mohamed heeft mij zojuist de bevestiging gezonden.

Proficiat dus met de prijs! :fparty:


Leuk dat ik er volgens jou ook een klein steentje aan kon bijdragen... :blij:

Ga zo door, Marokkaanse Reviaan zoals je jezelf noemt! Je prachtboek “Osama’s grot: Allah, Holland en ik” zal ongetwijfeld een groot succes worden. Spannend om al die stukken van je te lezen!

Ik zal er hier tzt een bespreking aan wijden. :engel:

:zwaai:

met het Juryrapport:

Journalisten Vredesprijs 2005 voor Mohammed Benzakour


OP 18 juni 2005 heeft het Humanistisch Vredesberaad de vredesprijs voor Journalistiek toegekend aan de publicist Mohammed Benzakour.

Hij ontving de prijs uit handen van Anja Meulenbelt, journalist voor de vrede van 2004, tijdens een bijeenkomst van de stichting “Huis van Erasmus” in Rotterdam. Anja Meulenbelt memoreerde over de gespannen samenleving, met anekdotes uit haar functiebeleving als senator van de SP, en reageerde instemmend op de keuze voor de nieuwe Journalist voor de vrede 2005. De jury, bestaande uit kaderleden van het Humanistisch Vredesberaad en vorige prijswinnaars, moest dit keer een keuze maken uit Weltevreden, Mak en Benzakour.


Jury Rapport



Door zijn kenmerkende humor en vrolijkheid, zijn uitdagende mooie schrijfstijl heeft Benzakour zich geplaatst bij de getalenteerde Nederlandstalige publicisten. Zijn werk bevat een veelheid aan spelen met woorden en gedurfde onderwerpen. De taal heeft (zoals hij zelf zegt) een heilzame werking en hij gebruikt haar goed.

Ook de lezer geniet van de verrassende aanpak van het voortdurende integratie debat in Nederland. Hij is een van de weinigen die in staat is om de Marokkaanse cultuur onder de aandacht te brengen en verzet zich met zijn woorden tegen de maatschappelijke verharding en vervreemding van de Islamitische mens.

Niet zonder zelfspot grijpt hij onderwerpen aan die variëren van moslimgewoontes tot de schets van de Nederlandse samenleving in de tijd tussen Fortuyn en Hirshi Ali.


De publicaties van Benzakour, die zichzelf “de reviaan van Marokkaanse afkomst” noemt zijn in veel dagbladen en opinie weekbladen te vinden.

Daarnaast zijn twee boeken van zijn hand verschenen:

· "Abou Jahjah: Nieuwlichter of oplichter”, over de demonisering van Abou Jahjah



· “Osama’s grot: Allah, Holland en ik”, wat een verzameling is van zijn columns tussen 2001-2005



Hans Krikke waarschuwde al eerder in 2003, bij het media-debat van het Humanistisch Vredesberaad voor de opkomst van het Islamafobie spook.

Wij zijn dan ook zeer verheugd dat we een van de bestrijders hebben gevonden in Benzakour. Een kritisch publicist, een noodzakelijke dwarsligger.

Zijn werk draagt bij aan een afgewogen oordeel bij het publiek, en daardoor ook aan een cultuur van vrede, geweldloosheid en rechtvaardigheid.

Zijn laatste boek, “Osama’s grot” , is een aanrader voor mensen die de mens in mensen wil zien.



http://www.humanistischvredesberaad.nl/

Zwarte Schaap
20-06-05, 20:37
Voor Ronnieboy:


http://x2.putfile.com/6/17013273134.jpg

Ik wist het al een paar dagen geleden toen het ding, de trofee voor de prijs voor de Journalist voor de Vrede bij me was opgehaald, en me gevraagd werd of ik het aan de volgende wilde overhandigen en er een woordje bij wilde spreken. Het is Mohammed Benzakour geworden. Overgebleven van drie formidabele kandidaten die ik het graag alledrie had gegund: Geert Mak, Henk Weltevreden, en dus Mohammed, maar het mocht er maar één worden en ik ben heel tevreden met de keuze voor ‘een noodzakelijke dwarsligger’, een ‘reviaan van Marokkaanse afkomst’, hulde!

http://x4.putfile.com/6/17013295668.jpg

Mohammed zei het ook zelf, toen hij het ding in ontvangst had genomen, Geert Mak is in zijn ogen zo bijzonder omdat hij als Nederlandse knuffelbeer en bestsellerauteur veel op het spel zette toen hij met zijn pamflet zijn nek uitstak.

Dit is wat het Humanistisch Vredesberaad, bij name van Ankie Polak over Benzakour zei:

Door zijn kenmerkende humor en vrolijkheid, zijn uitdagend mooie schrijfstijl heeft Benzakour zich geplaatst bij de getalenteerde Nederlandstalige publicisten. Zijn werk bevat een veelheid aan spelen met woorden en gedrufde onderwerpen. De taal heeft (zoals hij zelf zegt) een heilzame werking en hij gebruikt haar goed. Ook de lezer geniet van de verrassende aanpak van het voortdurende integratiedebat in Nederland. Hij is een van de weinigen die in staat is de Marokkaanse cultuur onder de aandacht te brengen en verzet zich met zijn woorden tegen de maatschappelijke verharding en vervreemding. Niet zonder zelfspot grijpt hij onderwerpen aan die variëren van moslimgewoontes tot de schets van de Nederlandse samenleving van Fortuyn en Hirsi Ali.

Zelf denk ik dat zijn kracht niet ligt in het onder de aandacht brengen van de Marokkaanse cultuur, want ook in Marokko is hij inmiddels zowel eigenheimer als buitenstaander. Hij hoort niet bij de knuffelmoslims die beleefd om tolerantie vragen. En waarom zou hij ook, hij is allang niet meer te gast. Hij hoort inmiddels in Nederland, maar juist omdat dat tegelijkertijd niet vanzelfsprekend is, is hij iemand die precies die mix heeft van betrokkenheid en afstand, loyaliteit en terechte kritiek, die de Nederlandse samenleving een kritische spiegel voor kan houden: kijk, wie je bent geworden. Is dit wat je wil?

Ik denk dat de werkelijke noodzakelijke vernieuwing, in de politiek, in de cultuur, zal komen van de mensen met de kritische betrokkenheid en loyale afstand, zoals Benzakour. We hebben hier meer mensen nodig met twee paspoorten.

Lees zijn net verschenen boek Osama’s Grot. Lees ook het in de Groene van deze week verschenen artikel Lotte heet nu Allah, waarin hij een gedurfde vergelijking maakt tussen de gekwelde romantiek van jongeren uit de tijd van Goethe, en de gekwelde romantiek van jonge 21ste eeuwse born-again moslims. Alleen wie zo in twee culturen thuis hoort komt op die gedachte en maakt hem nog waar ook. En zet ons aan het denken.

Bron: (Naar alle waarschijnlijkheid) Anja Meulenbelt



Lotte heet nu Allah is trouwens door de Volkskrant en het NRC-Handelsblad en ik dacht ook ander kranten geweigerd.

Oow ja, ik ben geen fan van Benzakour.

Ron Haleber
22-06-05, 15:40
Onze voorzitter MO_NL heeft na een week óók ontdekt dat er een Marokkaan met de prijs ging strijken:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=2097266#post2097266