PDA

Bekijk Volledige Versie : ChristenUnie: verbod ontkennen holocaust



barfly
29-05-05, 11:38
HEERENVEEN - De ChristenUnie werkt aan een wetsvoorstel om naar Belgisch voorbeeld het ontkennen van de holocaust te verbieden. Tweede-Kamerlid Huizinga-Heringa, afgelopen week op bezoek in Israël, bevestigde zaterdag de plannen.

"Ik hoor steeds meer verhalen van joodse mensen die op straat worden geconfronteerd met racistische en antisemitische taal. En denk ook maar eens aan die spreekkoren tijdens voetbalwedstrijden." Daarnaast verwijst het Kamerlid naar leraren die vertellen over negatieve reacties als tijdens geschiedenisles gesproken wordt over de holocaust.

"Die komen vooral van leerlingen van Noord-Afrikaanse afkomst die van huis uit of anderszins zich sterk betrokken voelen bij het conflict in het Midden-Oosten, en sterke anti-joodse gevoelens koesteren." En dat terwijl de toenmalige Marokkaanse koning zoveel gedaan heeft om joden te beschermen, hoorde het Kamerlid in Israël. "Dat hun eigen volk en land is opgekomen voor het joodse volk, zou hier ook moeten worden onderwezen."

Op bezoek in Israël kwamen daar nog eens de verhalen van drie joodse emigranten uit Frankrijk bij, die voor Huizinga-Heringa bevestigden dat het antisemitisme in Europa in opmars is. "Ondanks dat ze daar geboren en getogen waren, en een goed leven hadden en werk, verkozen ze Israël. Er is naar hun zeggen sprake van een grote uittocht. Ik schrok daarvan."

Volgens het CrhistenUnie-Kamerlid gaat het "om een ontkenning van een ongelooflijke aanval op het joodse volk, en op een deel van hun identiteit" . Daarvoor moet de vrijheid van meningsuiting wijken. "Die mag niet leiden tot falsificaties van de geschiedenis en bodem geven aan discriminatie."

Het is de bedoeling dat het initiatiefvoorstel op 9 juni wordt gepresenteerd tijdens een manifestatie over antisemitisme. Kern is een verbod op het ontkennen van genocides in het algemeen. Volgens het Kamerlid geldt dat dan ook voor het hete hangijzer van de volkerenmoord op Armeniërs in 1915 ten tijde van het Ottomaanse rijk die in het hedendaagse Turkije nog steeds wordt ontkend.

Bron: www.telegraaf.nl

Ik dacht dat dit allang verboden was in Nederland?

Spoetnik
29-05-05, 11:43
Volgende stap: Ministerie van de Waarheid.

taouanza
29-05-05, 11:55
"Dat hun eigen volk en land is opgekomen voor het joodse volk, zou hier ook moeten worden onderwezen."

Nee we hebben onze Marokkaantjes liever antisemitisch anders is het moeilijk verontwaardigen.
voor je het weet staat er een Nederlandse onderzoeker op om ook dat te ontkennen net als Marokkanen in Zeeland in WOII
En wat heeft kritiek op Israel te maken met Holocaust ontkenning.
Gooi maar over een hoop we kunnen ons niet genoeg verontwaardigingen over Marokkaantjes.

Marokko en Marokkanen worden gezien als antisemieten die joden willen uitroeien en dan moeten de Marokkanen vooroordelen afleren.:verward:

Maar als de Nederlandse tolerantie en ruimdenkendheid voor mij geen zak voorstelt dan ligt het natuurlijk aan mij he omdat ik Marokkaan ben.
Hopelijk staat er iemand op om mij te redden van mij onwetenheid en vooroordelen.

tr_imparator
29-05-05, 12:13
Volgens het CrhistenUnie-Kamerlid gaat het "om een ontkenning van een ongelooflijke aanval op het joodse volk, en op een deel van hun identiteit" . Daarvoor moet de vrijheid van meningsuiting wijken.


Dit is onzin, want het is ''onontkenbaar'', omdat het gewoon gebeurd is en ten tweede gaat het niet om een ontkenning van een aanval, maar meer om een frustatie van moslims wat er gedaan wordt met zijn/haar moslimbroeders in landen als Irak, Palestina, Afghanistan etc..maar goed dat wordt ontkent..meestal..''het zijn allemaal terroristen die moslims''..



Kern is een verbod op het ontkennen van genocides in het algemeen. Volgens het Kamerlid geldt dat dan ook voor het hete hangijzer van de volkerenmoord op Armeniërs in 1915 ten tijde van het Ottomaanse rijk die in het hedendaagse Turkije nog steeds wordt ontkend.

Het gaat dus weer om Turkije..na onderzoek zal hier ook duidelijkheid over zijn.

Opsjouten met al die onzinwetten dus.

Kal-El B.V
29-05-05, 16:22
Ik vind het wel terecht, net als de gristenunie wordt ik zolangzamerhand ook wel schijtziek van al die marokkanen die de zondagsrust verstoren in en nabij de voetbalstadiums.

Ik wordt gewoon schijtziek van al de geldverspilling op deze zondagen.
Waarom moeten al die marokkanen deze heilige dag voor de ME'ers verstoren ? De ME'ers horen deze dag te spenderen zoals God het bedoeld heeft, thuis niks zitten doen.

We moeten de ME'ers daar naartoe sturen waar ze horen te zijn, op de schoolpleinen door de weeks. We moeten niet schromen om klassen leeg te vegen met de knuppel en traangas, alleen zo zullen ze het leren.

We moeten ze verblinden met het licht dat onze beschaving is.

Lang leve de vooruitgang.

assassijn
29-05-05, 16:47
Daarvoor moet de vrijheid van meningsuiting wijken.

Nooit, stelletje fascisten.De vrijheid van meningsuiting is een groot goed in Nederland, en die moet ons niet worden afgepakt door een stel religieuze fanatici.
Pim en Theo zijn vermoord om de vrijheid van meningsuiting, als we dit toestaan buigen we voor de extremisten.

Tomas
29-05-05, 18:16
Geplaatst door barfly

Ik dacht dat dit allang verboden was in Nederland?

Blijkbaar niet. Volgens mij is er maar verrekte weinig effectief verboden in nederland wat dit betreft. Als individu ben je redelijk beschermd tegen laster, beldigingen en bedreigingen. Maar tegen groepen mag de ophitser ver gaan hoor.

Zwarte Kat
29-05-05, 18:47
Geplaatst door Tomas
Blijkbaar niet. Volgens mij is er maar verrekte weinig effectief verboden in nederland wat dit betreft. Als individu ben je redelijk beschermd tegen laster, beldigingen en bedreigingen. Maar tegen groepen mag de ophitser ver gaan hoor.

Het ontkennen van de Holocaust is sinds het Verbeke-arrest inzake revisionisme, HR (Strafkamer) 25-11-1997 strafbaar :

"het zich in het openbaar mondeling, opzettelijk beledigend uitlaten over een groep mensen wegens hun ras, meermalen gepleegd", 2. "medeplegen van het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" en 3. en 4. "het anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving een voorwerp waarvan men wist of redelijkerwijs moest vermoeden, dat daarin een uitlating was vervat, die voor een groep mensen wegens hun ras beledigend is, anders dan ten behoeve van zakelijke berichtgeving aan iemand, anders dan op diens verzoek, doen toekomen, meermalen gepleegd" veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf, voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaren, alsmede tot een geldboete van vijfduizend gulden, subsidiair vijftig dagen hechtenis, met onttrekking aan het verkeer zoals in het arrest omschreven."

-------------------

Geen idee wat hierboven staat maar t is zo te zien strafbaar in Nederland om de holocaust te ontkennen

Tomas
30-05-05, 13:53
Geplaatst door Zwarte Kat

Geen idee wat hierboven staat maar t is zo te zien strafbaar in Nederland om de holocaust te ontkennen

Ik ook niet, maar als er staat dat holocaust-ontkenning strafbaar is, waar zeurt de cu dan over? Ik dacht ook altijd dat het een belgisch fenomeen was dat revisionisme.

Tomas
30-05-05, 13:55
Geplaatst door salem
de vrijheid van meningsuiting is al aan alle kanten in geperkt.
wat dacht je van het verbod op laster, belediging, bedreiging, oproepen tot rassenhaat of discriminerende uitingen?
Geen enkele vrijheid bestaat in een vacuum.

met betrekking tot dit wetsvoorstel, ik steun het van harte.
Wat dit met palestina te maken heeft is mij volkomen duister. de enige link die ik kan vinden is dat holocaust ontkenning in die contreien nogal populair is. maar daar heeft deze wet verder niets mee van doen.

Ik vind persoonlijk dat als je de wet op vrijheid van meningsuiting wilt inperken dit wel generiek doet en niet specifiek. En ik vind revisionisme te specifiek, dan kan je wel eeuwig doorgaan met het benoemen van wat wel en wat niet mag. En bovendien is het part benoemen van dergelijke zaken -bijvoorbeeld antisemitisme naast racisme- ook ergens weer een vorm van meten met twee maten.