PDA

Bekijk Volledige Versie : "Dit is een morele klap voor de Europese droom"



Marsipulami
30-05-05, 10:27
"Dit is een morele klap voor de Europese droom"

ma 30/05/05 - Ook de Vlaamse kranten hebben het vandaag over het duidelijke "neen" van de Fransen tegen de Europese grondwet. Ze zijn het erover eens dat er voor Europa moeilijke tijden aanbreken.

Het Franse "neen" schept een crisis in Europa, schrijft De Standaard, maar leidt niet tot een breuk in de Franse houding. Frankrijk heeft al eerder "nee" gezegd tegen meer machtsoverdracht aan een Europees gezag. Het "neen" van gisteren ligt in die lijn. De crisis is politiek en zal pas heilzaam zijn als er een debat komt dat de oude clichés overstijgt. Mia Doornaert merkt nog op dat de uitslag tientallen jaren zelfgenoegzaamheid van een politieke en maatschappelijke elite afstraft. Die dacht dat het volstond te zeggen dat het goed was omdat het goed was.

Volgens Het Belang van Limburg is de afwijzing des te sterker omdat ze volgde na weken van intens debat en na een echte mobilisatie. Premier Raffarin wordt het eerste slachtoffer en de Nederlandse premier Balkenende wacht woensdag bang af. Het Britse referendum over de grondwet komt er waarschijnlijk nooit. Een herkansing zal de Franse kiezer niet pikken. Het ratificatieproces gaat voort, maar het krachtige "neen" maakt volgens Marc Vandeweyer de grondwet nu al kaduuk.

De Fransen bekijken Europa met de ogen van gisteren, schrijft Het Laatste Nieuws. De tegenstemmers zijn opgelucht, maar het is zelfbedrog. De aarzeling om een stuk van de eigen beslissingsmacht op te geven is niet typisch of exclusief Frans, het is de schrik van een half werelddeel, van West-Europa. Toch maakt de Franse oefening in democratie een grote indruk op Jan Segers. In Frankrijk was Europa een bestseller en het gespreksonderwerp aan de bar. Het is de natte en onvervulde droom van alle Belgische parlementsleden.

Gazet van Antwerpen stelt vast dat de politieke elite er niet in geslaagd is de positieve punten van verandering over te brengen. De politici staan te ver af van de burger, een burger die te verwend is geraakt aan vrede en welvaart. Er is een morele klap toegebracht aan de Europese gedachte die ooit zovelen bezielde, maar voor Roger Van Houtte zal Europa blijven voortdraaien, ook zonder grondwet.

De Tijd ziet voor Europa een lange periode van onzekerheid aantreden. Het debat en de campagne werden de speelbal van de ontevredenheid met de politiek. Dat nationaal denken gaat voorbij aan de realiteit van het Europa van vandaag met 25 lidstaten. Jim Lannoo en Kris van Haver vinden het Franse "neen" onrechtvaardig omdat de neen-stemmers in Frankrijk veel zwaarder wegen dan de massale ja-stemmen in Spanje. Het ondergraaft de samenhorigheid: Europa zit op een hellend vlak.


De Morgen voorspelt dat premier Raffarin het eerste slachtoffer zal worden van de verwerping van de Europese grondwet. Raffarin is sowieso al niet bijster geliefd. Als mogelijke opvolgers worden minister van Binnenlandse Zaken De Villepin genoemd of minister van Defensie Michèle Alliot-Marie. Die laatste noemde het grondwet-debacle gisteren "een nederlaag voor Europa en een nederlaag voor Frankrijk".


Chirac heeft gegokt en verloren, schrijft Het Nieuwsblad. Zijn kansen om in 2007 een derde ambtstermijn binnen te halen, komen nu wel erg onder druk te staan. Er werd gisteren al opgeroepen tot zijn ontslag, maar daar maakte Chirac verder geen woorden aan vuil. Afwachten nu wat het woensdag wordt tijdens het referendum in Nederland.

wytze
30-05-05, 11:18
Geplaatst door Marsipulami
"Dit is een morele klap voor de Europese droom"



Mooi, want die Droom Stinkt.

duende
30-05-05, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
"Dit is een morele klap voor de Europese droom"


Een nachtmerrie is ook een droom.

Marsipulami
30-05-05, 11:57
Nu komt er definitief een Europa met twee snelheden. De landen die de grondwet al geratificeerd hebben of dat zullen doen en de tweederangslanden zoals Frankrijk en Nederland die de grondwet niet zullen ratificeren. Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.

wytze
30-05-05, 12:03
Geplaatst door Marsipulami

Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.


Fijne democraat ben jij!

duende
30-05-05, 12:03
Geplaatst door Marsipulami
Nu komt er definitief een Europa met twee snelheden. De landen die de grondwet al geratificeerd hebben of dat zullen doen en de tweederangslanden zoals Frankrijk en Nederland die de grondwet niet zullen ratificeren. Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.
Ach wat sneu nou..
Gelukkig....kan jij je tenminste verkneukelen over die domme Ollanders hè?

Marsipulami
30-05-05, 12:10
Geplaatst door wytze
Fijne democraat ben jij!

Als Nederland tegen de grondwet is die de beslissingsprocedures, vertegenwoordiging, overlegorganen, enz. vastlegt die andere landen reeds geratificeerd hebben dan kan men niet anders dan die beslissing van de Nederlandse bevolking respecteren. Dat betekent dat ze veel minder invloed kunnen hebben in de toekomst. Voor Frankrijk is er geen weg terug en waarschijnlijk na woensdag voor Nederland ook niet.

Marsipulami
30-05-05, 12:13
Geplaatst door duende
Ach wat sneu nou..
Gelukkig....kan jij je tenminste verkneukelen over die domme Ollanders hè?

Ja, ik heb wel te doen met de Hollanders nu. Als ze een ander Europa wilden dan hadden ze moeten zorgen dat ze mee konden beslissen. Nu sluiten ze zichzelf uit door de politieke beslissingsorganen niet te erkennen waarin ze konden meepraten over de toekomst van Europa. Chirac had gelijk er is geen plan B.

Tomas
30-05-05, 12:15
Europa is zooo passee.

Marsipulami
30-05-05, 12:17
Geplaatst door Tomas
Europa is zooo passee.

Voor Nederland dan toch.

mark61
30-05-05, 12:18
Geplaatst door Marsipulami
Nu komt er definitief een Europa met twee snelheden. De landen die de grondwet al geratificeerd hebben of dat zullen doen en de tweederangslanden zoals Frankrijk en Nederland die de grondwet niet zullen ratificeren. Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.

Wel lullig, zo'n Belgische sandwich.

Dutchguy
30-05-05, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
Nu komt er definitief een Europa met twee snelheden. De landen die de grondwet al geratificeerd hebben of dat zullen doen en de tweederangslanden zoals Frankrijk en Nederland die de grondwet niet zullen ratificeren. Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.

Nee hoor, een EU zonder Franse invloed is een dode EU. Meer landen die naast Frankrijk de EU grondwet afwijzen betekent dat er opnieuw onderhandeld moet worden omdat er geen andere keus is. Des te meer reden om naast een NON een NEE te stemmen.

mark61
30-05-05, 12:20
Geplaatst door Tomas
Europa is zooo passee.

Zal ik jou s een morele klap verkopen?

Tomas
30-05-05, 12:20
Geplaatst door Marsipulami
Voor Nederland dan toch.

Nee hoor, voor alle europeanen, behalve de politiekleiders. En de belgen schijnt. Maar dat kan gewoon ordinaire nieuwsmanipulatie zijn.

Tomas
30-05-05, 12:21
Geplaatst door mark61
Zal ik jou s een morele klap verkopen?

Kan niet, je bent atheist. Onthou dat nou 's.

mark61
30-05-05, 12:26
Geplaatst door Tomas
Kan niet, je bent atheist. Onthou dat nou 's.

Ow sjorry, das waar ook. Bah.

Marsipulami
30-05-05, 12:28
Geplaatst door Dutchguy
Nee hoor, een EU zonder Franse invloed is een dode EU. Meer landen die naast Frankrijk de EU grondwet afwijzen betekent dat er opnieuw onderhandeld moet worden omdat er geen andere keus is. Des te meer reden om naast een NON een NEE te stemmen.

Er kan niet meer onderhandeld worden. Een aantal landen hebben de grondwet zoals die is al geratificeerd. Bovendien neem je in dat geval de bevolking die neen gestemd heeft niet serieus. "Neen" laat niet toe een onderscheid te maken tussen mensen die een "beetje nee" en "helemaal nee" bedoelden. Landen die een referendum wilden moeten zichzelf maar serieus nemen en gevolgen dragen van de uitslag. Die gevolgen zijn dat ze een uitzonderingsstatuut zullen krijgen en minder invloed zullen hebben op wat de rest beslist.

En jawel, het klopt dat de afhakende nee-landen het Europese project van de overige ja-landen aanzienlijk verzwakken. Proficiat daarvoor.

Dutchguy
30-05-05, 12:33
Geplaatst door Marsipulami
Er kan niet meer onderhandeld worden. Een aantal landen hebben de grondwet zoals die is al geratificeerd. Bovendien neem je in dat geval de bevolking die neen gestemd heeft niet serieus. "Neen" laat niet toe een onderscheid te maken tussen mensen die een "beetje nee" en "helemaal nee" bedoelden. Landen die een referendum wilden moeten zichzelf maar serieus nemen en gevolgen dragen van de uitslag. Die gevolgen zijn dat ze een uitzonderingsstatuut zullen krijgen en niet meer hetzelfde politieke gewicht als voorheen zullen betekenen.

En jawel, het klopt dat de afhakende landen het Europese project van de overige landen aanzienlijk verzwakken. Proficiat daarvoor.

Wedden? :rolleyes:

Marsipulami
30-05-05, 12:42
Geplaatst door Dutchguy
Wedden? :rolleyes:


Limburg ligt nu aan de buitengrens van het Nieuwe Europa :p

mark61
30-05-05, 13:23
Geplaatst door Marsipulami
Limburg ligt nu aan de buitengrens van het Nieuwe Europa :p

Stevie gaat je wel beschermen.

Dutchguy
30-05-05, 13:24
Geplaatst door Marsipulami
Limburg ligt nu aan de buitengrens van het Nieuwe Europa :p

Waar jij Nieuw Europa zegt zeg ik ondemocratisch opgedrongen Europa. :zwaai:

helly2002
30-05-05, 15:41
hoe democratisch is het om een europese grondwet door je strot geduwd tekrygen eigenlijk ?ik hoor al weken de politiek lullen maar nog geen enkeld argument om voor testemmen laat ze nou is 1 ding opnoemen want als iemand twijfeld heeft hij het grootste recht om tegen te stemmen .dankjewel frankrijk want is europa nou eigenlijk het volk of de politicie alleen ?ik hoop toch nog steeds het volk de rest is een stelletje zakenvullers .

taouanza
30-05-05, 15:44
Met nadruk op droom.
Het is een droom een fantasie en ik vind het doodeng dat mensen over dromen praten alsof ze werkelijkheid zijn.

Max Stirner
30-05-05, 15:54
Geplaatst door Marsipulami
Nu komt er definitief een Europa met twee snelheden. De landen die de grondwet al geratificeerd hebben of dat zullen doen en de tweederangslanden zoals Frankrijk en Nederland die de grondwet niet zullen ratificeren. Die mogen in de toekomst niet meer meepraten als het over Europa gaat.


Ik ben bang dat je gelijk hebt, Mars.

helly2002
30-05-05, 17:21
mischien hebje gelijk mars maar dus ff hopen dat er geen 20 landen zijn die voor stemmen want dan komt dat ding er niet .in belgie en duitsland zijn ze slim geweest gewoon de mensen niks laten zeggen maar de partijen .vraag is alleen hoe betrouwbaar dat is hier zijn de grote partijen voor maar achterbang is de meerderheid tegen zelfs bij de pvda geld dat .drom vraag ik me dus ook af of die peiling in belgie van 78 procent van het volk klopt

Wide-O
30-05-05, 18:26
Geplaatst door Marsipulami
Limburg ligt nu aan de buitengrens van het Nieuwe Europa :p

Maar er toch wel *net* buiten mag ik hopen :eek: We doen wel een luchtbrug of zo.

Ik rij trouwens altijd net FF harder als ik langs Hasselt rij op de E313. Kinderachtig, maar wel waar. :strik:

Weet iemand overigens waar dat "20 landen" gedoe vandaan komt ? Is dat Plan B ? Verhofstadgroep hierro had het er vandaag ook al over.

Wide-O
30-05-05, 18:29
Geplaatst door helly2002
drom vraag ik me dus ook af of die peiling in belgie van 78 procent van het volk klopt

Dat getal klopt niet. Maar wel een meerderheid, van zo'n 60 %, misschien ietsje meer. Maar zoals reeds gesteld verdienen wij ook lekker centjes aan Europa, dat scheelt.

Wide-O
30-05-05, 18:31
Geplaatst door taouanza
Met nadruk op droom.
Het is een droom een fantasie en ik vind het doodeng dat mensen over dromen praten alsof ze werkelijkheid zijn.

Ja, die Martin Luther King was een enge man, bah.

~Panthera~
30-05-05, 18:42
Geplaatst door Wide-O
Ja, die Martin Luther King was een enge man, bah.


Ik vond het een kanjer! :duim:

Wide-O
30-05-05, 18:51
Geplaatst door ~Panthera~
Ik vond het een kanjer! :duim:

Mot toch nie uitlegge dat ik da ook von eh ;)

Maar hij had wel een droompie toch ?

~Panthera~
30-05-05, 18:52
Geplaatst door Wide-O
Mot toch nie uitlegge dat ik da ook von eh ;)

Maar hij had wel een droompie toch ?



Nee hoor, maar ik moest het effe kwijt. :hihi:
Heerlijk die man: leefde helemaal op zijn gevoel. :D

Joesoef
30-05-05, 19:05
Mars is bang dat de grenzen weer dicht gaan :blowen: