PDA

Bekijk Volledige Versie : Zalm versterkt economische malaise



Wizdom
01-06-05, 06:34
Zalm versterkt economische malaise

Uitgegeven op 31 mei 2005 om 23:00 uur

(Novum) - Minister van Financiën Gerrit Zalm (VVD) versterkt de economische malaise in Nederland. Hij legt te veel nadruk op de verlaging van het financieringstekort en voert hervormingen op slechte momenten door. Dat zegt de Raad van Economisch Adviseurs (REA) in Trouw. De REA bestaat uit onafhankelijke economen die de Tweede Kamer van advies voorzien.

Het kabinet is volgens de economen te optimistisch over de economische vooruitzichten van Nederland. "Uit de Voorjaarsnota wordt niet duidelijk waar dit optimisme op is gebaseerd", vinden zij. De REA adviseert volgens de krant het wegwerken van de tekorten in pensioenfondsen over langere tijd uit te smeren.

Nederland kan lering trekking uit het Amerikaanse model, vinden de Kameradviseurs. Daar wordt veel geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Dat stimuleert de economie.

Orakel
01-06-05, 07:01
U hebt zulke harde kritiek geuit op het economische beleid van Balkenende II dat het lijkt alsof u meent dat het kabinet de economische groei in Nederland opzettelijk saboteert . Klopt dat?

Sweder van Wijnbergen: «Met zo’n omschrijving kom je een heel eind in de goede richting. Het is namelijk niet de eerste keer, er zit een patroon in. Gerrit Zalm heeft het al twee keer eerder gedaan. Je begint na de verkiezingen heel overdreven te snoeien en onheilsboodschappen te brengen, want je hoeft de kiezer toch vier jaar niet te zien. Tegen de tijd dat er verkiezingen komen, is het dal waarschijnlijk voorbij en kun je zeggen: ‹Ik trof puinhopen aan, en kijk nu eens wat ik allemaal gedaan heb.› Het is in 1994 gebeurd, het is in 1998 gebeurd en in 2002/2003 opnieuw.

Ik denk dat het paarse kabinet in 1994 echt geloofde in een crisis. Toen ging het ook echt slecht. Maar in 1998 zat ik in Den Haag (als secretaris-generaal van het ministerie van Economische Zaken – RvdH) en werd er in de Tweede Kamer en eromheen openlijk gezegd: ‹Nu de hakbijl erin, want dan kunnen we over vier jaar cadeautjes uitdelen.› En dat is ook gelukt. Het is het model-Zalm: een politieke businesscyclus creëren. Vanuit de natuur van politici is het heel begrijpelijk, want het geheugen van de kiezer is kort. Maar het valt zelfs buiten Nederland op dat de budgetten voor de verkiezingen altijd te expansief zijn. In 1998 heeft het IMF zich daar bijvoorbeeld negatief over uitgelaten.»

http://groene.alias.nl/artikel.aip?skip=20&max=1&from=article_list&jaar=129&nummer=17&record=7&destination=artikel

wytze
01-06-05, 09:43
Beter het Amerikaanse model?
Nou dat lijkt me toch een minder goed idee.