PDA

Bekijk Volledige Versie : "Papa, ik mis je zo" (hetero-) papa vermoordt zoontje uit wraak tegen mama.



Marsipulami
01-06-05, 10:35
"Papa, ik mis je zo"

Computeranalyse toont aan dat Grootaert al langer met plannen rondliep
Van onze redactrice


© VCB - VUM
GENT - ,,Papa, kom je echt niet terug? Ik mis je zo.'' Dat sms'te de oudste dochter aan haar vader Mark Grootaert tijdens de nacht dat haar vader en broertje Kobe spoorloos waren. Grootaert staat terecht voor het Gentse assisenhof voor de moord op zijn zoontje.



HEEFT Mark Grootaert zijn zoontje Kobe gedood met voorbedachten rade? Dat is een van de cruciale vragen op het proces. Tijdens zijn eerste verhoor vertelde Grootaert dat hij wel degelijk de bedoeling had Kobe te doden om zijn ex-vrouw in het diepste van haar ziel te treffen en dat hij al sinds midden juli met die plannen rondliep. Later trok hij die verklaring weer in en zei hij dat er van voorbedachtheid geen sprake kon zijn. Hij beweerde hij dat hij onder invloed stond van medicijnen. Toxicoloog Lambert ontkende dat dinsdag. Volgens hem was de dosis medicijnen die toen nog in het lichaam zat, onvoldoende groot om invloed te hebben op zijn denkvermogen.

Grootaert verklaarde later dat hij met Kobe naar Portugal wilde en dat hij hierover die zaterdag van de feiten met Kobe wilde praten. Hij zette in de late namiddag zijn dochters bij zijn ouders af en ging met Kobe zogezegd een cadeau kopen. Maar omdat Kobe weer begon over de mannen die bij zijn mama kwamen, sloegen de stoppen bij Grootaert door en gaf hij Kobe slaappillen waarna hij hem wurgde, aldus de beschuldigde.

Computerdeskundige De Vocht toonde echter aan dat de mails die Grootaert verstuurde naar een aantal mensen en waarin hij aankondigt dat er iets met Kobe is gebeurd, al vele dagen eerder waren aangemaakt dan die fatale 17de augustus.

De mail Doomsday werd aangemaakt op 5 augustus en voor de laatste keer gewijzigd op 14 augustus.

Daarin staat onder meer: ,,Weg Kobe, weg PAB en hopelijk zal ze zich eens om de twee meisjes bekommeren''. En: ,,Elke keer dat je nog eens met die mannen in bed ligt, zal je eraan herinnerd worden dat je het verlies van je zoon aan hen te danken hebt''.

De afscheidsbrief aan zijn dochters werd op 13 augustus gemaakt: ,,Als jullie dit lezen weten jullie dat jullie Kobe en mij niet meer terugzien'' en: ,,Jammer genoeg zal hij het niet meer kunnen navertellen.''

Ook uit het verhaal van de jongste dochter blijkt dat Grootaert al langer met plannen rondliep. Tegen hoofdinspecteur Luc Luyckx zei de moeder na de videoverhoren dat de jongste dochter zich erg schuldig voelde. Haar vader had immers twee weken voor de feiten verteld dat hij haar moeder iets ergs zou aandoen, maar zij had het niet doorverteld. Als ze dat wel had gedaan, waren de feiten misschien niet gebeurd, aldus de jongste dochter.

De jury kreeg vandaag de videoverhoren te zien van de twee dochters van Mark Grootaert. De kinderen waren 12 en 7 jaar op het moment van de feiten. Omdat de kinderen minderjarig zijn, werden de verhoren getoond achter gesloten deuren. De voorzitter van het Hof vroeg uitdrukkelijk om niets te laten uitlekken opdat de kinderen daar later niet over zouden worden aangesproken.

Uit het sms-verkeer tussen de oudste dochter en haar vader in de nacht van 17 augustus 2002, de nacht van de feiten, blijkt wel dat ze haar vader graag zag. Grootaert had zijn dochters in de late namiddag bij zijn ouders afgezet. Om 19 uur sloeg de moeder alarm omdat hij Kobe niet was komen terugbrengen en omdat ze een heel verontrustende mail had gekregen van haar ex-man. Maar het duurde tot na 3 uur 's nachts voor het lijkje van Kobe werd gevonden. Na middernacht sms't de oudste dochter naar haar vader: ,,Papa, kom je echt niet terug, ik mis je zo'', en enkele minuten later ,,ik kan niet slapen'' en ,,waarom is het niet mogelijk papa, kom me a.u.b. halen.''


01/06/2005 Inge Ghijs

©Copyright De Standaard

~Panthera~
01-06-05, 11:29
God zeg, staat die lul over een aantal jaar ook weer in een Batmanpakkie te schreeuwen dat ie zijn kinderen niet mag zien ? :moe:

Tja, vreemd he ? http://www.mainzelahr.de/smile/genervt/stupid.gif

Marsipulami
07-06-05, 14:31
Levenslang voor Mark Grootaert


13:44:45


GENT - Het Gentse hof van assisen heeft Mark Grootaert veroordeeld tot levenslange opsluiting. Eerder op de voormiddag was de 48-jarige man schuldig bevonden aan de moord op zijn 8-jarig zoontje Kobe. Het kind leed aan een erfelijk spierziekte en was autistisch. Volgens Grootaert pleegde hij de moord om zijn toenmalige echtgenote, met wie hij in een pijnlijke scheiding verwikkeld was, te treffen.

Zes psychiaters hadden duidelijk gezegd dat Grootaert geen psychische stoornis heeft waardoor hij geen controle zou hebben over zijn daden. ,,Hij deed dat met voorbedachten rade'', zegden ze ,,en bij volle verstand.'' De jury lijkt hen daarin nu dus gevolgd te zijn.
Grootaerts advocaat had gepleit voor internering. Hij ging daarmee in tegen het oordeel van de experts. Hij trok de kwaliteit van het psychiatrisch onderzoek in twijfel.

In zijn laatste woorden had Grootaert gisteren nog gezegd: ,,Het spijt me voor Kobe, ik had niet de bedoeling hem te doden, ik hoop dat mijn dochters gelukkig kunnen voortleven.''

07/06/2005 - belga - kum